Peräpukamat

Miina

Hei,
Onko kenelläkään tullut peräpukamia odottessa?Mulla nyt viikko 36 ja pari päivää sitten tuli yksi ulkoinen pukama ja se on niin KIPEÄ että ei pysty edes kävelemään.Olen laittanut tuota scheriproktia,mutta ei tunnu auttavan.Perjantaina olis lääkäri.Onko teillä jotain apu keinoja?Kiitos

9

3179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • härkä 76

Mulla oli jo pienet pukamat ennen raskautta. Välillä olivat tosi kipeät, rasvasin ja huuhtelin usein viileällä vedellä, eipä siihen oikein muu auta. Sekä annoin "tuulettua" yöllä.

• Tappi

Mulla on yleensä ongelmana haavaumat peräsuolessa koska mulla on toisinaan krooninen ripuli (ärtynyt paksusuoli) ja nyt raskaana on ilmennyt hassu asia että mulla yhdessä vaiheessa veti vatsan kovalle nuo leseet ja silloin tuli pönttöön kauheet määrät verta ja lääkäri taas kerran tuikkas sen muovitötterön takapuoleen jolla se näkeen noin 4-5cm peräsuoleen ja sanoi että nyt on lisäks pukamiakin. Sain reseptillä neoproctia joka on mun mielestä paras noihin vaivoihin ja kahtena päivänä laitoin ja se vei verenvuodon ja kuumotuksen pois.

Eipä noihin pukamiin mitään parannuskeinoa ole, raskaus niitä aiheuttaa kun kohtu painaa, ne on kuin peräsuolen suonikohjuja, laskimolaajentumia. Peräpuikot on hyviä pukamiin ja perävoide haavoihin. Juo paljon nesteitä että kakka tulee jouheemmin ja muista kuitujren saanti ettei ala ummettaan (varsinkin jos syöt rautaa).

Raskausaikana ei hirtetä pukamia lääkäri sanoi, koska ne kuulemma tulee heti takaisin.

• rv27

Kyllä mulla laitettiin kumilenkit myös raskauden aikana, raskausviikolla 25. On totta että pukamat tulevat takaisin mutta sitten vaan uusintahoitoon! Varasinkin jo valmiiksi uuden ajan hirttohoitoon parin kuukauden päähän. Ei peräpukamien takia tarvitse kärsiä ilman asianmukaista hoitoa edes raskausaikana! Mulla oli sekä sisäiset että ulkoiset pukamat, ja lääkäri sanoi että sisäiset voidaan hoitaa hirttämällä, ulkoisille ei voi oikein tehdä mitään. Tosin kumilenkkien laiton jälkeen myös ulkoiset pukamat vetäytyivät takaisin sisään.

• miina
        rv27 kirjoitti:

Kyllä mulla laitettiin kumilenkit myös raskauden aikana, raskausviikolla 25. On totta että pukamat tulevat takaisin mutta sitten vaan uusintahoitoon! Varasinkin jo valmiiksi uuden ajan hirttohoitoon parin kuukauden päähän. Ei peräpukamien takia tarvitse kärsiä ilman asianmukaista hoitoa edes raskausaikana! Mulla oli sekä sisäiset että ulkoiset pukamat, ja lääkäri sanoi että sisäiset voidaan hoitaa hirttämällä, ulkoisille ei voi oikein tehdä mitään. Tosin kumilenkkien laiton jälkeen myös ulkoiset pukamat vetäytyivät takaisin sisään.

Kiitos tiedoista.On tää hullua ku joka paikka reistaa raskausaikana.Oon ottanu yhden panadolin mut eipä sekään auta.lisäksi noita puikkoja ja rasvaa.
        Eipä tunnu supistukset ja alapään paine enää miltään ku tuli tää uus vaiva.
        Ehkä tämä kruunataan lopuksi.

• rv27
        miina kirjoitti:

Kiitos tiedoista.On tää hullua ku joka paikka reistaa raskausaikana.Oon ottanu yhden panadolin mut eipä sekään auta.lisäksi noita puikkoja ja rasvaa.
        Eipä tunnu supistukset ja alapään paine enää miltään ku tuli tää uus vaiva.
        Ehkä tämä kruunataan lopuksi.

Juu, pukamien kanssa voi elämä olla yhtä helvettiä, voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä. Toi että sulla on ne noin kipeät tarkoittanee että ovat tulehtuneet... Tietääkseni lääkäri voi avata tulehtuneet pukamat jolloin hyytynyt veri, joka kivun aiheuttaa, saadaan pois pukaman sisältä. Mullakin tulehtuivat kerran mutta sain tulehduksen pois apteekin lääkkeillä. Tosin viikon jouduin makaamaan sängynpohjalla.

• Maaria
        rv27 kirjoitti:

Juu, pukamien kanssa voi elämä olla yhtä helvettiä, voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä. Toi että sulla on ne noin kipeät tarkoittanee että ovat tulehtuneet... Tietääkseni lääkäri voi avata tulehtuneet pukamat jolloin hyytynyt veri, joka kivun aiheuttaa, saadaan pois pukaman sisältä. Mullakin tulehtuivat kerran mutta sain tulehduksen pois apteekin lääkkeillä. Tosin viikon jouduin makaamaan sängynpohjalla.

Mulla jouduttiin rv18:lla avaamaan pukamat ja siihen mennessä kipu olikin yltynyt jo niin kovaksi ettei mitään pystynyt tekemään. Sattui makaaminen, istuminen, kävely eikä nukkumisestakaan tullut mitään. Toimenpide ei helpottanut ihan heti, mutta parin päivän päästä kipu lähti pois ja elämä alkoi taas hymyileen. Pukamat on silti edelleen tietenkin paikallaan, mutta tähän saakka (rv28) on taas päästy ilman että ne pahemmin vaivaisi.

• nainen 35 v.
        rv27 kirjoitti:

Missä hirttäminen tehtiin tk:ssa vai menitkö yksityiselle ?

• rv27
        nainen 35 v. kirjoitti:

Missä hirttäminen tehtiin tk:ssa vai menitkö yksityiselle ?

Terveyskeskuksessa hirtettiin, tarkemmin ottaen paikkana oli Marian Sairaala Helsingissä.

• Nainen 35 v.

Pese joka ulostamisen jälkeen käsisuihkulla tai pyyhi märällä paperilla, on ehkäissyt kipua. Kipu usein merkki tulehduksesta vrt. aristava, tulehtunut haava sormessa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      107
      5348
    2. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      66
      3962
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      26
      3495
    4. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      81
      2546
    5. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      8
      2025
    6. Ei siinä kauan

Menisi jos olisimme kahden
      Ikävä
      24
      1959
    7. Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa

kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois
      Maailman menoa
      413
      1916
    8. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      2
      1818
    9. Tekeekö hän

Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.
      Ikävä
      30
      1721
    10. Laine voitti oikeudessa

Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?
      Savonlinna
      62
      1673
    Aihe