Onko Yamahan 50 nelitahti liian suuri Buster M veneeseen? Painoa on noin 108 kiloa, jota painaa jo useampi nelikymppinen. Muuttuuko vene liian takapainoiseksi? Kone olisi nelisylinterinen ja liikuttaisi venettä kohtuulisilla kierrosluvuilla ja melulla eikä tarvitsisi huudattaa täysillä isoillakin kuormilla. Onko kokemuksia kyseisessä veneessä kyseisestä moottorista? Antavatko vakuutusyhtiöt vakuutuksia 10 hv ylisuuresta moottorista.
Buster M - Yamaha
12
15298
Vastaukset
- M Busteristi
Vakuutusyhtiöt ei oikein tykkää, kun konesuositus ylitetään yli 20%:lla, kuten ei tykkää myöskään väki Inhan tehtaalla, kun katkaisevat veneen takuun heti koneen asennuksen jälkeen. Henk.koht olisin kuitenkin ottanut veneen ennemmin tuolla nelari-koneella kuin F40:llä.
Itse 110 kiloisena huvittaa lueskella noita kommentteja 10 - 20 kiloa painavemmista koneista ja niiden vaikutuksesta veneen takapainoisuuteen. Voisiko joku löydä statistiikka pöytään mitä tuolla 20:llä lisäkilolla oikeasti hävitään?- jare
Olisi todella mukavaa kun joku oikeasti selvittäisi mitä vaikutuksia tuolla 20 kGllä oikeasti on eri veneissä.
Buster lienee sen verran uudenaikainen, että sillä ei ole niin suurta merkitystä. Jos vene on suunniteltu painavalle koneelle niin se sitten sillä myös toimii.
Omaveneeni taas on tehty vanhoille keveille koneille, enkä voi vaihtaa nelitahtiin juuri tuon painotekijän takia.
Kun perässä on kone ja PA-tankki, akku 100 kg miestä, niin joka kilo merkitsee. Asiaa auttaa selvästijopa kun minä laitan 10 l varakanisterin keulaistuimen alle.
eli tasapainoisemman veneen etuina on mm. pienempi liukukynnys (hiljaisemmalla vauhdilla) -->taloudellisuus.
Parempi käytös allokossa, eli keula ei laukkaa niin herkästi --> mukavuus
Perä ei hörppää vettä niin herkästi--> turvallisuus
Sadevesityhjennys toimii paremmin --> mukavuus turvallisuus, - busteristi
jare kirjoitti:
Olisi todella mukavaa kun joku oikeasti selvittäisi mitä vaikutuksia tuolla 20 kGllä oikeasti on eri veneissä.
Buster lienee sen verran uudenaikainen, että sillä ei ole niin suurta merkitystä. Jos vene on suunniteltu painavalle koneelle niin se sitten sillä myös toimii.
Omaveneeni taas on tehty vanhoille keveille koneille, enkä voi vaihtaa nelitahtiin juuri tuon painotekijän takia.
Kun perässä on kone ja PA-tankki, akku 100 kg miestä, niin joka kilo merkitsee. Asiaa auttaa selvästijopa kun minä laitan 10 l varakanisterin keulaistuimen alle.
eli tasapainoisemman veneen etuina on mm. pienempi liukukynnys (hiljaisemmalla vauhdilla) -->taloudellisuus.
Parempi käytös allokossa, eli keula ei laukkaa niin herkästi --> mukavuus
Perä ei hörppää vettä niin herkästi--> turvallisuus
Sadevesityhjennys toimii paremmin --> mukavuus turvallisuus,Kyllä sillä 20 lisäkilolla moottorin painossa varmasti on merkitystä. Auttaahan se jo kun laitat 10 l lisäkanisterin keulaan. Jo kymmenen lisäkiloa vaikuttaa. Lisäksi ne kaksikymmentä lisäkiloa tuntuvat aivan perässä, perälaidan ulkopuolella ja se vielä enemmän korostaa takapainoisuutta. Lisäksi uusissa nelitahtisissa paino nimenomaan kertyy ulkopuolisiin osiin, ei vedenalaisiin, ja moottorin perään,joten lisäkilot eivät voi olla vaikuttamatta.
Mulla oli ennen Buster R ja 30 heppainen kaksitahti Johnson. Kyllä oli liukuunlähtö helppoa, kun kone painoi vain 55 kiloa. Vaikka olisi istunut kaksi takana, ei ollut ongelmia. - Osku
busteristi kirjoitti:
Kyllä sillä 20 lisäkilolla moottorin painossa varmasti on merkitystä. Auttaahan se jo kun laitat 10 l lisäkanisterin keulaan. Jo kymmenen lisäkiloa vaikuttaa. Lisäksi ne kaksikymmentä lisäkiloa tuntuvat aivan perässä, perälaidan ulkopuolella ja se vielä enemmän korostaa takapainoisuutta. Lisäksi uusissa nelitahtisissa paino nimenomaan kertyy ulkopuolisiin osiin, ei vedenalaisiin, ja moottorin perään,joten lisäkilot eivät voi olla vaikuttamatta.
Mulla oli ennen Buster R ja 30 heppainen kaksitahti Johnson. Kyllä oli liukuunlähtö helppoa, kun kone painoi vain 55 kiloa. Vaikka olisi istunut kaksi takana, ei ollut ongelmia.XL:stä, XXL:stä ja Magnumista. En ole huomannut ajo-ominaisuuksissa eroa siinä, istuuko perässä 1 tai 5 henkeä. 20 kiloa moottorin painossa on täysin yhtä tyhjän kanssa. Buster R on tietenkin eri asia kuin nämä uudemmat mallit, joista tässä oli kyse.
- busteristi
Osku kirjoitti:
XL:stä, XXL:stä ja Magnumista. En ole huomannut ajo-ominaisuuksissa eroa siinä, istuuko perässä 1 tai 5 henkeä. 20 kiloa moottorin painossa on täysin yhtä tyhjän kanssa. Buster R on tietenkin eri asia kuin nämä uudemmat mallit, joista tässä oli kyse.
Kyllä nämä mainitsemasi veneet on ihan eri kaliiperia kuin joku Buster M. Niissä se ei varmaan tunnukaan. Mutta pienemmissä veneissä se tuntuu. Joten väite, että 20 kiloa on yhtä tyhjän kanssa, niin olen siitä täysin eri mieltä.
- Osku
busteristi kirjoitti:
Kyllä nämä mainitsemasi veneet on ihan eri kaliiperia kuin joku Buster M. Niissä se ei varmaan tunnukaan. Mutta pienemmissä veneissä se tuntuu. Joten väite, että 20 kiloa on yhtä tyhjän kanssa, niin olen siitä täysin eri mieltä.
kantavuus on 5 henkeä. Tarkoittaa käytännössä sitä, että kuorman paino voi vaihdella jopa satoja kiloja. Ja käytännössä pääosa tästä vaihtelusta kohdistuu veneen perään. 20 kilon ero moottorin painossa vaikuttaa tämän rinnalla aika pieneltä.
- osta alitehoista
Osku kirjoitti:
kantavuus on 5 henkeä. Tarkoittaa käytännössä sitä, että kuorman paino voi vaihdella jopa satoja kiloja. Ja käytännössä pääosa tästä vaihtelusta kohdistuu veneen perään. 20 kilon ero moottorin painossa vaikuttaa tämän rinnalla aika pieneltä.
nelikymppistä veneeseesi kun samalla koneen painolla saat viisikymppisen. Minä omistin pari vuotta sitten buster m viiskymppisellä hondalla ja olin siihen tosi tyytyväinen. Nelikymppinen olisi ollut liian pieni. Ja mitä noihin vakuutuksiin tulee niin yhtiöt eivät tuollaisesta tehon ylityksestä sano mitään koska konetehon ylitys sallitaan max.30%. Busterin runkotakuu on sitten eri asia mutta minulla ei ollut ainakaan veneen kanssa minkäänlaisia ongelmia vaikka kone olikin 10hv isompi kuin suositus. Siis unohtaa ei saa, että nuo nelikymppiset koneet ovat kuristettuja versioita viisikymppisistä joten moottorin paino on aivan sama. Onnea ja menestystä venekaupoillesi. Et ole huonoa venettä ostamassa.
- Honda 50
osta alitehoista kirjoitti:
nelikymppistä veneeseesi kun samalla koneen painolla saat viisikymppisen. Minä omistin pari vuotta sitten buster m viiskymppisellä hondalla ja olin siihen tosi tyytyväinen. Nelikymppinen olisi ollut liian pieni. Ja mitä noihin vakuutuksiin tulee niin yhtiöt eivät tuollaisesta tehon ylityksestä sano mitään koska konetehon ylitys sallitaan max.30%. Busterin runkotakuu on sitten eri asia mutta minulla ei ollut ainakaan veneen kanssa minkäänlaisia ongelmia vaikka kone olikin 10hv isompi kuin suositus. Siis unohtaa ei saa, että nuo nelikymppiset koneet ovat kuristettuja versioita viisikymppisistä joten moottorin paino on aivan sama. Onnea ja menestystä venekaupoillesi. Et ole huonoa venettä ostamassa.
On aivan yhden tekevää ostatko 40 vaiko 50sen. Vene kestää ja vakuutus on ok. Itsellä on rs 50 honda ja liikahtaa ihan kohtuudella. Pienempää konetta en laittaisi.
Olipa aikanaan perässä naapurilla 70 johnson, 2-tahti. Buster on erittäin luja vene, ja olen ajanut sillä sellaisessa kelissä ja lujaa, että olen täysin vakuuttunut veneen kestävyydestä. - LIAM
osta alitehoista kirjoitti:
nelikymppistä veneeseesi kun samalla koneen painolla saat viisikymppisen. Minä omistin pari vuotta sitten buster m viiskymppisellä hondalla ja olin siihen tosi tyytyväinen. Nelikymppinen olisi ollut liian pieni. Ja mitä noihin vakuutuksiin tulee niin yhtiöt eivät tuollaisesta tehon ylityksestä sano mitään koska konetehon ylitys sallitaan max.30%. Busterin runkotakuu on sitten eri asia mutta minulla ei ollut ainakaan veneen kanssa minkäänlaisia ongelmia vaikka kone olikin 10hv isompi kuin suositus. Siis unohtaa ei saa, että nuo nelikymppiset koneet ovat kuristettuja versioita viisikymppisistä joten moottorin paino on aivan sama. Onnea ja menestystä venekaupoillesi. Et ole huonoa venettä ostamassa.
Jep. Ja vastaavasti sama pätee buster l:n ja 60hv koneen kanssa. Esim Yamahan 50 ja 60 heppaiset ovat samanpainoisia. 10hv lisää antaa mukavaa ja vielä täysin turvallista tehonlisäystä.
- Yks vaan
LIAM kirjoitti:
Jep. Ja vastaavasti sama pätee buster l:n ja 60hv koneen kanssa. Esim Yamahan 50 ja 60 heppaiset ovat samanpainoisia. 10hv lisää antaa mukavaa ja vielä täysin turvallista tehonlisäystä.
Tiedän tapauksen että buster ällän omistaja on laittanu veneeseen f100 yammun!ja tämä tarina on tosi!
- esimerkkisi tähän
Yks vaan kirjoitti:
Tiedän tapauksen että buster ällän omistaja on laittanu veneeseen f100 yammun!ja tämä tarina on tosi!
keskusteluun liittyy. Ei kaveri ole älyttömyyksiä tekemässä, harkitsee vain vaihtoehtoja koneen hankintaan.
- minävaantaas
yammuf40=82kg yammuf50=110kg eroa siis lähes 30kg!
jos melua haluat pienemmäksi eikö potkurin jyrkennys auta? Toinen jos tehoa tarvit niin evikan 50 2t suoraruisku, se on hieman kevyempi yammunf50:stä (ei tosin paljoa..)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361