Sähkösilmukkahoidosta

pelkään

Tietääkö kukaan onko mahdollista, että toi sähkösilmukkahoito tehtäisiin nukutuksessa eikä puudutuksessa?? Mulla on niin matala kipukynnys, että mä varmaan kuolen siihen!!

29

23412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

      ei siihen todellakaan kuole, otat vaan särkylääkettä ennen sitä! Kokemuksella.

      • pelkään

        mitä kaikkea siinä siis tehdään ja sattuuko se oikeasti hirmu paljon.
        Mä olen oikeastaan ollut koko tapahtumasta niin järkyttynyt ja peloissani, etten osaa edes enää ajatella mitään.
        Kyyneleet vaan tulee koko ajan silmiin.
        Lääkäri otti minulta noin kuukausi sitten koepaloja ja sanoi, että täällä on selviä solumuutoksia näkyvissä.
        Tänään sain sairaalasta puhelinsoiton, että parin viikon sisällä, kun kuukautiset alkaa, pitää mennä uudelleen, jolloin tehdään toi polttaminen..
        Kukaan ei ole missään vaiheessa sanonut oikeaa sanaa syöpä, joten en tiedä onko minulla se? Pahanlaatuista se ainakin on, koska muuten tota polttamista ei tehtäisi?
        Osaatko kertoa mulle jotain tietoa, kun tuntuu, että mun pää sekoaa pian.
        Kaikki asiat pyörii niin mielessä, ettei mihinkään pysty keskittymään.. Saanko enää lapsia? Poistetaanko multa kohtu? Kuolenko vai enkö? mä varmaan sekoankin ennen sitä!!


      • lekuri
        pelkään kirjoitti:

        mitä kaikkea siinä siis tehdään ja sattuuko se oikeasti hirmu paljon.
        Mä olen oikeastaan ollut koko tapahtumasta niin järkyttynyt ja peloissani, etten osaa edes enää ajatella mitään.
        Kyyneleet vaan tulee koko ajan silmiin.
        Lääkäri otti minulta noin kuukausi sitten koepaloja ja sanoi, että täällä on selviä solumuutoksia näkyvissä.
        Tänään sain sairaalasta puhelinsoiton, että parin viikon sisällä, kun kuukautiset alkaa, pitää mennä uudelleen, jolloin tehdään toi polttaminen..
        Kukaan ei ole missään vaiheessa sanonut oikeaa sanaa syöpä, joten en tiedä onko minulla se? Pahanlaatuista se ainakin on, koska muuten tota polttamista ei tehtäisi?
        Osaatko kertoa mulle jotain tietoa, kun tuntuu, että mun pää sekoaa pian.
        Kaikki asiat pyörii niin mielessä, ettei mihinkään pysty keskittymään.. Saanko enää lapsia? Poistetaanko multa kohtu? Kuolenko vai enkö? mä varmaan sekoankin ennen sitä!!

        Pelko pois! Ei ole syöpää, jos koepaloissa sellaista epäiltäisiin ei moista toimenpidettä tehtäisi vaan asia kerrottaisiin ja mahdollisesti ihan isompia operaatioita olisi suunnitteilla. Lapsettomuutta toimenpide ei aiheuta. Sinulta leikataan(poltetaan) kohdunkaulasta ohut uloin kerros pois, se paranee jälkiä jättämättä aivan ennalleen. Kivuliainta on varmaankin tuo henkinen puoli.. Tsemppiä, hyvin se menee! Tod. näk. vaivasi johtuvat kondyloomasta?


      • pelkään
        lekuri kirjoitti:

        Pelko pois! Ei ole syöpää, jos koepaloissa sellaista epäiltäisiin ei moista toimenpidettä tehtäisi vaan asia kerrottaisiin ja mahdollisesti ihan isompia operaatioita olisi suunnitteilla. Lapsettomuutta toimenpide ei aiheuta. Sinulta leikataan(poltetaan) kohdunkaulasta ohut uloin kerros pois, se paranee jälkiä jättämättä aivan ennalleen. Kivuliainta on varmaankin tuo henkinen puoli.. Tsemppiä, hyvin se menee! Tod. näk. vaivasi johtuvat kondyloomasta?

        mitä tämä sitten on ? Netistä koitin etsiä tietoa, mutta ainoa mitä sain selville oli, että tämä sähkösilmukkahoito tehdään, jos on todettu HSIL-muutos eli limakalvonsisäinen vaikea-asteisempi vaurio.. Mitä se sitten tarkoittaa suomeksi??
        Olisiko se sitten varmasti sanottu minulle jos kyseessä olisi syöpä?
        Ja onko minulla oikeasti mahdollisuus vielä saada lapsia? Rikä ne missään nimessä joudu tekemään kohdunpoiatoa?
        Tuntuu, että koko elämässä ei ole enää mitään järkeä, vaan kaikki on "vaaka-laudalla"..
        Pelkään niin paljon..


      • ota rauhallisesti
        pelkään kirjoitti:

        mitä tämä sitten on ? Netistä koitin etsiä tietoa, mutta ainoa mitä sain selville oli, että tämä sähkösilmukkahoito tehdään, jos on todettu HSIL-muutos eli limakalvonsisäinen vaikea-asteisempi vaurio.. Mitä se sitten tarkoittaa suomeksi??
        Olisiko se sitten varmasti sanottu minulle jos kyseessä olisi syöpä?
        Ja onko minulla oikeasti mahdollisuus vielä saada lapsia? Rikä ne missään nimessä joudu tekemään kohdunpoiatoa?
        Tuntuu, että koko elämässä ei ole enää mitään järkeä, vaan kaikki on "vaaka-laudalla"..
        Pelkään niin paljon..

        Onko sinulla todettu kondylooma? Sen takia usein tehdään ko. toimenpide. Siihen ei kuole, kohtua ei poisteta, eikä se vaikuta millään lailla lapsen saantiinkaan. Ei sinulla syöpääkään ole.


      • pelkään
        ota rauhallisesti kirjoitti:

        Onko sinulla todettu kondylooma? Sen takia usein tehdään ko. toimenpide. Siihen ei kuole, kohtua ei poisteta, eikä se vaikuta millään lailla lapsen saantiinkaan. Ei sinulla syöpääkään ole.

        lääkäri puhui viimeksi kun otettiin niitä koepaloja, että selkeitä solumuutoksia on nähtävillä?? Sanallakaan ei puhuttu silloin eikä tänään kun sairaalasta soitettiin niin kondyloomasta?? Mitä muuta se voi olla?


      • jos olet nuori
        pelkään kirjoitti:

        lääkäri puhui viimeksi kun otettiin niitä koepaloja, että selkeitä solumuutoksia on nähtävillä?? Sanallakaan ei puhuttu silloin eikä tänään kun sairaalasta soitettiin niin kondyloomasta?? Mitä muuta se voi olla?

        niin tuskin mitään syöpää kuitenkaan on. Epävarmuudessa on tuskaista elää, tiedän. Lääkäri kuitenkin kertoo sinulle varmasti tarkemmin asiasta, kunhan se ensin selviää. Välttämättä ei vielä puhuta mistään koska varmuutta ei ole. Tutkimuksilla se selviää, sinun tapauksessasi ne on tietysti jo tehty. Kysele sitten lääkäriltäsi tarkemmin, hänellä on velvollisuus kertoa mistä on kyse, ja mikä on epäily. Muistatko mikä oli papa-kokeen luokka? Syöpäepäily on vasta IV-lk.


      • pelkään
        jos olet nuori kirjoitti:

        niin tuskin mitään syöpää kuitenkaan on. Epävarmuudessa on tuskaista elää, tiedän. Lääkäri kuitenkin kertoo sinulle varmasti tarkemmin asiasta, kunhan se ensin selviää. Välttämättä ei vielä puhuta mistään koska varmuutta ei ole. Tutkimuksilla se selviää, sinun tapauksessasi ne on tietysti jo tehty. Kysele sitten lääkäriltäsi tarkemmin, hänellä on velvollisuus kertoa mistä on kyse, ja mikä on epäily. Muistatko mikä oli papa-kokeen luokka? Syöpäepäily on vasta IV-lk.

        kun tuntuu, ettei kukaan SANO mitään..

        Olen 29 v. onko se sitten tässä tapauksessa nuori vai vanha - tiedä häntä..

        Ennen niitä koepalojen ottoja se luokka oli III, mutta tänään puhelimessa kun sairaalasta soitettiin, se ei sanonut mitään luokasta.

        Silloin koepalojen oton yhteydessä lääkäri tutki myös mikroskoopilla (?) ja sanoi että on selvästi silminnähtäviä solumuutoksia..

        Mutta eikö tuo polttaminen tehdä juuri vasta, jos solumuutokset ovat pahanlaatuisia tai syöpäasteella?


      • selviä
        pelkään kirjoitti:

        kun tuntuu, ettei kukaan SANO mitään..

        Olen 29 v. onko se sitten tässä tapauksessa nuori vai vanha - tiedä häntä..

        Ennen niitä koepalojen ottoja se luokka oli III, mutta tänään puhelimessa kun sairaalasta soitettiin, se ei sanonut mitään luokasta.

        Silloin koepalojen oton yhteydessä lääkäri tutki myös mikroskoopilla (?) ja sanoi että on selvästi silminnähtäviä solumuutoksia..

        Mutta eikö tuo polttaminen tehdä juuri vasta, jos solumuutokset ovat pahanlaatuisia tai syöpäasteella?

        Solumuutokset vaan otetaan pois toimenpiteessä, sinne ei silloin jää mitään, papa katsotaan vähän ajan päästä. Itselläni papa oli joskus II, ja silloin tehtiin juuri tuo sähkösilmukkahoito. Itse toimenpide ei paljoa sattunut, vaikka omaankin matalan kipukynnyksen, särkylääkkeellä siitä selvisi. Papa:ssa III ei vielä ole niin vakava kuin IV, jolloin jo on olemassa syövän epäily. Voisitkohan soittaa näin jo etukäteen lääkärille tai jollekin hoitajalle joka oasisi valaista sinua tässä tilanteessa? Ettei tarvitsisi yksin murehtia.Muista kyseisen solumuutoksen aiheuttajista en tiedä, itselläni ne aiheutti kondylooma. Hyvin kuitenkin olen viruksen kanssa pärjäillyt solumuutoksista huolimatta, koska nehän "kaavittiin" sieltä kohdunsuulta. Lapsen saantiin ei ole mitenkään vaikuttanut, kaikki on mennyt ihan normaalisti senkin asian suhteen. Älä sinäkään stressaile, muistan kyllä omat kokemuksia millaista kauhunsekaista aikaa se oli kun ei oikein tiennyt että mikä mahtaisi olla kyseessä. Mutta kyllä seviää, usko pois! Tsemppiä sinulle, kyllä kaikki mene parhain päin! Ja jos haluat tänne kertoilla lisää, tai esittää kysymyksiä, niin siitä vaan. Tärkeä asiahan tänä on, ehdottomasti!


      • pelkään
        selviä kirjoitti:

        Solumuutokset vaan otetaan pois toimenpiteessä, sinne ei silloin jää mitään, papa katsotaan vähän ajan päästä. Itselläni papa oli joskus II, ja silloin tehtiin juuri tuo sähkösilmukkahoito. Itse toimenpide ei paljoa sattunut, vaikka omaankin matalan kipukynnyksen, särkylääkkeellä siitä selvisi. Papa:ssa III ei vielä ole niin vakava kuin IV, jolloin jo on olemassa syövän epäily. Voisitkohan soittaa näin jo etukäteen lääkärille tai jollekin hoitajalle joka oasisi valaista sinua tässä tilanteessa? Ettei tarvitsisi yksin murehtia.Muista kyseisen solumuutoksen aiheuttajista en tiedä, itselläni ne aiheutti kondylooma. Hyvin kuitenkin olen viruksen kanssa pärjäillyt solumuutoksista huolimatta, koska nehän "kaavittiin" sieltä kohdunsuulta. Lapsen saantiin ei ole mitenkään vaikuttanut, kaikki on mennyt ihan normaalisti senkin asian suhteen. Älä sinäkään stressaile, muistan kyllä omat kokemuksia millaista kauhunsekaista aikaa se oli kun ei oikein tiennyt että mikä mahtaisi olla kyseessä. Mutta kyllä seviää, usko pois! Tsemppiä sinulle, kyllä kaikki mene parhain päin! Ja jos haluat tänne kertoilla lisää, tai esittää kysymyksiä, niin siitä vaan. Tärkeä asiahan tänä on, ehdottomasti!

        ne kaikki solumuutokset poistettua ? Ja onko sulla nyt sitten "terveen" paperit ?
        Kaikista eniten pelkään juuri tuota, ettei niitä kaikkia saadakkaan poistettua, vaan joudun siihen kohdunpoistoon.. Olemme yrittäneet lasta, enkä todellakaan olisi valmis siihen.

        Kiitos sulle oikeesti tosi paljon, kun olet viitsinyt mulle kirjoittaa ja lohduttaa. Jotenkin tuntuu, että oon niin yksin tän asian kanssa ja kaikki ajautkset pyörii päässä.


      • ne...
        pelkään kirjoitti:

        ne kaikki solumuutokset poistettua ? Ja onko sulla nyt sitten "terveen" paperit ?
        Kaikista eniten pelkään juuri tuota, ettei niitä kaikkia saadakkaan poistettua, vaan joudun siihen kohdunpoistoon.. Olemme yrittäneet lasta, enkä todellakaan olisi valmis siihen.

        Kiitos sulle oikeesti tosi paljon, kun olet viitsinyt mulle kirjoittaa ja lohduttaa. Jotenkin tuntuu, että oon niin yksin tän asian kanssa ja kaikki ajautkset pyörii päässä.

        kaikki saatiin pois ja papa on ollut sen jälkeen ihan normaali... Tsemppiä sinulle, soita hoitajalle, niin saat mieltäsi vaivaamasta, ainakin hetkeksi, ennen kuin toimenpide ohi!


      • kysyjaäää
        selviä kirjoitti:

        Solumuutokset vaan otetaan pois toimenpiteessä, sinne ei silloin jää mitään, papa katsotaan vähän ajan päästä. Itselläni papa oli joskus II, ja silloin tehtiin juuri tuo sähkösilmukkahoito. Itse toimenpide ei paljoa sattunut, vaikka omaankin matalan kipukynnyksen, särkylääkkeellä siitä selvisi. Papa:ssa III ei vielä ole niin vakava kuin IV, jolloin jo on olemassa syövän epäily. Voisitkohan soittaa näin jo etukäteen lääkärille tai jollekin hoitajalle joka oasisi valaista sinua tässä tilanteessa? Ettei tarvitsisi yksin murehtia.Muista kyseisen solumuutoksen aiheuttajista en tiedä, itselläni ne aiheutti kondylooma. Hyvin kuitenkin olen viruksen kanssa pärjäillyt solumuutoksista huolimatta, koska nehän "kaavittiin" sieltä kohdunsuulta. Lapsen saantiin ei ole mitenkään vaikuttanut, kaikki on mennyt ihan normaalisti senkin asian suhteen. Älä sinäkään stressaile, muistan kyllä omat kokemuksia millaista kauhunsekaista aikaa se oli kun ei oikein tiennyt että mikä mahtaisi olla kyseessä. Mutta kyllä seviää, usko pois! Tsemppiä sinulle, kyllä kaikki mene parhain päin! Ja jos haluat tänne kertoilla lisää, tai esittää kysymyksiä, niin siitä vaan. Tärkeä asiahan tänä on, ehdottomasti!

        Miten miehiä hoidetaan kondylooma tapauksessa?


      • Sium
        pelkään kirjoitti:

        lääkäri puhui viimeksi kun otettiin niitä koepaloja, että selkeitä solumuutoksia on nähtävillä?? Sanallakaan ei puhuttu silloin eikä tänään kun sairaalasta soitettiin niin kondyloomasta?? Mitä muuta se voi olla?

        Itsellä tuli kanssa juuri äsken kutsu sähkösilmukkahoitoon ja syynä toi esiastemuutos, minkä mulle on aiheuttanut papilloomavirus. Kondyloomakin on yksi papilloomaviruksen muoto, mutta papilloomaviruksia on monia muitakin muotoja. Papilloomavirus saadaan yhdynnän kautta, mutta ei ole kuitenkaan minkään sortin sukupuolitauti, että siitä ei tarvitse huolehtia (tai voi olla, jos kyseessä on toi kondylooma:) ). Oman käsityksen mukaan miehet kantaa sitä ja naiset sitten "sairastaa" sen. Että sulla voi olla aiheuttajana kanssa tää papilloomavirus? Jos sulla ois toi kondylooma niin luultavasti siitä ois sulle kerrottu.


    • konisaatio

      tehtiin nukutuksessa. Sain nukutuksen ns. paniikkihäiriö-oireilun takia.

      Paniikkihäiriö minulla on ollut 10 vuotta sitten, mutta viime elokuussa minulta löydettiin munasarjakasvain ja minut passitettiin pikana syöpäosastolle ja leikkaukseen. Onneksi kasvain osoittautui hyvänlaatuiseksi lopulta. Tämän toimenpiteen aikana todettiin myös papaluokka III ja tähysteltiin, koepaloista tuli CIN III ja sain ajan konisaatioon.

      Konisaatio aika oli joulukuun alkupuolella ja siihen mennessä olin jo niin hermoraunio, että lääkäri päätyi laittamaan lähetteen nukutukseen. Paniikkihäiriö oireilu osoitti pahasti uusimisen oireita, en saanut nukutuksi ja jännitin ihan pirusti kaikkea jo tapahtunutta ja vielä edessä olevaa. Olen ns. lääkärikammoinen pahimmasta päästä.

      Heti kun sain tiedon, että minut nukutetaan rauhotuin ja elämä helpottui. Nukutus oli kevyt ja pääsin toimenpiteen jälkeen parin tunnin kuluttua kotiin. Joten jos sinusta tuntuu, että koko elämäsi on keikahtanut ympäri asian vuoksi, suosittelen, että menet takaisin lähettävän lääkärin luokse ja kerrot kaiken salailematta mitään ja pyydät nukutusta.

      Normaali poliklinikkamaksu täällä meillä on 22 euroa, nukutusmaksu on 72 euroa, joten kalliimpaa, mutta mielenrauhasta maksoin mielelläni.

      Turhaan hätäilet, konisaatio on todella yleinen toimenpide. Itsekkin yllätyin kuinka moni nainen siihen joutuu elämänsä aikana.

      • pelkään

        Mua oikeasti pelottaa hirveästi, kaikki ajatukset ovat ihan sekaisin. Mulla on se lääkäri jo 5.4, mahtaako sitä sitten enää saada onnistumaan.
        Mitä tuo CIN III tarkoittaa ? Saatiinko sulta sitten sillä kaikki solumuutokset pois? Voisinkohän vain soittaa sille hoitajalle, joka minulle eilen sieltä sairaalasta soitti ? Mun kyllä ehtii montaa kertaa vielä pää sekoamaan tämän asian takia, kun tuntuu ettei kukaan kerro mitään.. Tämä koko vuosi on mennyt tämän asian kanssa eläessä, ja sen vuoksi ihan päin h******ä

        Tuntuu etten kauan enää jaksa tätä


      • ystävä !!
        pelkään kirjoitti:

        Mua oikeasti pelottaa hirveästi, kaikki ajatukset ovat ihan sekaisin. Mulla on se lääkäri jo 5.4, mahtaako sitä sitten enää saada onnistumaan.
        Mitä tuo CIN III tarkoittaa ? Saatiinko sulta sitten sillä kaikki solumuutokset pois? Voisinkohän vain soittaa sille hoitajalle, joka minulle eilen sieltä sairaalasta soitti ? Mun kyllä ehtii montaa kertaa vielä pää sekoamaan tämän asian takia, kun tuntuu ettei kukaan kerro mitään.. Tämä koko vuosi on mennyt tämän asian kanssa eläessä, ja sen vuoksi ihan päin h******ä

        Tuntuu etten kauan enää jaksa tätä

        Ota ihan rauhallisesti.Minuakin pelotti 3 vuotta sitten kun sain yhtäkkiä papakokeesta 3 ja koepaloissa todettiin vaikea asteiset solumuutokset eli kohdunkaulasyövän ESIASTE.Minä olin niin paniikissa että meni kans elämä sekasin totaalisesti.Mulle piti tehdä tuo sähkösilmukkahoito 2 kertaa ennekun kaikki muutokset saatiin pois.Hoito tehtiin puudutuksessa.Olin ihan hädissäni mutta hyvin ne meni.Nyt olen saanut kolmen vuoden seurannan mentyä läpi eli papat ensin 4.kkn ja sit 6kkn välein .Puhdasta ykköstä kaikki tulokset.Nyt olen saanut ns terveen paperit:) Käsitelty kohdunsuu nostaa hiukan liian aikaisen synnytyksen riskiä .Eli mahdolliset raskaudet on kans sit tarkemmassa seurannassa.Voimia hoitoihin !


      • tuuli
        ystävä !! kirjoitti:

        Ota ihan rauhallisesti.Minuakin pelotti 3 vuotta sitten kun sain yhtäkkiä papakokeesta 3 ja koepaloissa todettiin vaikea asteiset solumuutokset eli kohdunkaulasyövän ESIASTE.Minä olin niin paniikissa että meni kans elämä sekasin totaalisesti.Mulle piti tehdä tuo sähkösilmukkahoito 2 kertaa ennekun kaikki muutokset saatiin pois.Hoito tehtiin puudutuksessa.Olin ihan hädissäni mutta hyvin ne meni.Nyt olen saanut kolmen vuoden seurannan mentyä läpi eli papat ensin 4.kkn ja sit 6kkn välein .Puhdasta ykköstä kaikki tulokset.Nyt olen saanut ns terveen paperit:) Käsitelty kohdunsuu nostaa hiukan liian aikaisen synnytyksen riskiä .Eli mahdolliset raskaudet on kans sit tarkemmassa seurannassa.Voimia hoitoihin !

        Turhaan mietit syöpää, koska jos sulla on ollut papa luokka 3 niin se on vasta esiaste eikä muutu pahanlaatuiseksi niin
        nopeasti!
        Luokka kolmekin jaetaan vielä kolmeen luokkaan: lievä, keskivaikea ja vaikea solumuutos ( cin 1, cin 2 ja cin 3). Käsittääkseni tuo vaikea muutos on syvemmällä kuin lievä.
        Mulla oli aikoinaan cin 3 ( olin tuolloin 24).
        Mulle painotettiin nimenomaan että kyseessä ei ole syöpä, mutta hoito täytyy tehdä koska vuosien mittaan muutos saattaisi muuttua pahanlaatuiseksi.
        Tottakai ne muutokset näkyvät silmin kolposkopiassa, kohdunsuu värjätään sillä aineella sen vuoksi että saadaan oikeista paikoista ne koepalat!
        Eikä mullakaan ollut mitään syytä miksi uutoksia oli tullut.
        Nyt murheet pois, sähkösilmukkahoito on aika yleinen!


    • loopattu

      Itselläni on aina ollut papa kokeet puhtaita ykkösiä kunnes vuosi sitten löydettiin luokka 3 ja vahvat solumuutokset.Koepaloissa oli kohtalaista solukon muutosta mutta sähkösilmukka palassa olikin jo vahva solumuutos. Muutos siis syvemmällä.
      Nyt sain puhtaat paperit mutta kontrolleissa joudun olemaan 5 vuotta näitten vahvijen solumuutoksien takia.
      Loop-hoito ei satu, enemmän sattui koepalojen otto joten ole huoleti.
      Onneksi seulonta meillä suomessa on hyvä ja hoitoon pääsee nopeasti joten ei syytä paniikkiin.

    • Hoidon kokenus

      Olin vajaa 2 vuotta sitten samassa tilanteessa kuin sinä nyt. Papakokeen tulokset kuultuani ja saatuani ajan koepalojen ottoon olin todella järkyttynyt. Koepaloissa sitten todettiin solumuutoksia ja sain ajan sähkösilmukkahoitoon. Onneksi gyne oli asiantunteva ja kertoi minulla hoidosta ym. Hän myös vastaili kaikkiin kysymyksiini. Hän sanoi myös, että "vaivasi kuulosta vakavemmalta kuin mitä se tosiasiassa onkaan". Gyne puhui kokoajan solumuutoksista ja varmaan ihan tietoisestikkin vältti käyttämästä ilmaisua syövän esiaste. Sähkösilmukkahoidon tehnyt lääkäri tuota syövän esiaste nimitystä kylläkin käytti. Hoito ei ollut mitenkään erityisen paha. Ainoastaan puudutus hieman sattui mutta sekin varmaan vaihtelee. Lääkäri kertoi, että jotkut eivät tunne juuri ollenkaan kipua, jotkut jonkinverran. Puudutuksen jälkeen hoito itsessään ei aiheuttanut kipua tms. Tilanne vastasi aikapaljon koepalojen ottoa tai normaalia gynekologilla käyntiä ja sisätutkimusta. Hoito ei kestänyt kauaa ja heti hoidon jälkeen pääsi kotiin. Jälkikäteen kipua oli vain lievästi, edes särkylääkettä en tarvinnut. 6kk hoidon jälkeen tehtiin kolposkopia ja otettiin uudet näytepalat. Tulos puhdas. Taas 6 kk päästä kolposkopia. Koepaloja ei tarvinnut ottaa. Tulos puhdas. Nyt kävin taas (6 kk edellisestä) kolposkopiassa ja odottelen tuon tuloksia. Jos tulos puhdas, siirrytään jatkossa pelkkään papakontrolliin (tosin normaalia tiuhempaa näin aluksi).

      Nuo sähkösilmukalla hoidettavat solumuutokset eivät todellakaan ole hengenvaarallisia tai muutoinkaan erityisen vakavia. Toki ne siinä mielessä tulee ottaa vakavasti, että hoidattaa ne ajoissa ja käy tarvittavissa kontrolleissa hoidon jälkeen. Raskauksiin, jne. se ei vaikuta. Jostain syystä gyne muistutti tuosta "ei vaikuta lastentekoaikaisiin" useaan kertaan. Vissiinkin se sitten on yleisin huolenaihe.

      En voi muuta neuvoa antaa kuin, että yritä ottaa rennosti. Mistään vakavasti ei loppujen lopuksi ole kyse. Vaiva on ikävä mutta helposti hoidettavissa ilman jälkiseuraamuksia. Gyne mainitsi, että joillekin voidaan joutua tekemään tuo sähkösilmukkahoito kahteen kertaa, että varmasti saadaan kaikki solumuutokset pois. Onneksi minulla sitä ei vaadittu.

      Nukutuksen mahdollisuudesta en tiedä. Itselleni ei ainakaan sen mahdollisuudesta mainittu. Ja näin jälkikäteen voin sanoa, että en olisi sitä edes halunnut/tarvinnut. Nukutukseenhan aina liittyy tiettyjä riskitekijöitä...jne.

      Yritä nyt vain ottaa rennosti! Olemalla rento ja suntautumalla hoitoon periaatteella "tässä nyt olen hoidettava ja sillä selvä. Hoito kestää vain vähän aikaa ja sen jälkeen olen taas terve". Suhtautumalla oikein/rennosti, helpotat myös mahdollista lievää kipukokemusta. Jos vähän nipistääkin niin mitäs siitä. Se kestää vain ohikiitävän hetken ja loppuu siihen. Toista on esim. kroonisesta kivusta kärsivien laita. Älä siis etukätee pelkää kipua, todennäköisesti sitä ei silloin myöskään tule. Jos jos sattuu niin, että esim. puudutuksen laiton aikana tuntuu kipua (kuten minulla), niin ajattele että se kestää vain pienen hetken (sekuntteja?!). Näin jälkikäteen ajateltuna, pelkäsin ainakin itse ihan turhaan. Pientä kipua tuntui mutta paljon enemmän kipua olen kokenut esim. hammaslääkärissä.

      Mainittakoon vielä, että pikukynnykseni on melko matala. Ennen pelkäsin esim. piikkejä aivan hirveästi. Ja kun niitä pelkäsin, niin tuitui myös, että piikki käsi todella kipeää. Sitten erään vaivan hoidon yhetydessä minua pistettiin useampaan kertaan (esim. laitettiin suoneen tippa, pistettiin särkylääkettä, jne.) Tuolloin opin ajattelemaan, että ei kannata etukäteen pelätä ja kipu (jos sitä edes tulee) on vain todella hetkellistä. Tämän opittuani, en ole enää piikkejä pelännyt ja olen uskaltautunut menemään esim. viisaudenhampaiden poistoon.

    • kipuherkkä

      Vaikka tämä on vanha keskustelu, sama asiat saattaa askarruttaa monia tänäkin päivänä. Minulle tehtiin tänään sähkösilmukkahoito nukutuksessa Mehiläisessä ja suosittelen sitä lämpimästi. Kipuherkkänä näistä tutkimuksista olisi tullut sekä lääkärille, että minulle epämiellyttävä kokemus. Tunnen itseni, hysteeristä ja itkuista potilasta on vaikeampi hoitaa. Taju kankaalle vaan.

      • puudus riitti

        Kipuherkkyys ihmisillä vaihtelee.
        Minulla paikallispuudutus on riittänyt loistavasti. Korkeintaan lievän kuukautiskivun kaltaisia tuntemuksia oli ja nekin loppuivat heti toimenpiteen jälkeen.
        Jos puudutus ei olisi riittänyt, niin kyllä lääkäri pystyy humauttamaan nopeastikin uneen sopivilla lääkkeillä.


      • Vaatii anestesiologi
        puudus riitti kirjoitti:

        Kipuherkkyys ihmisillä vaihtelee.
        Minulla paikallispuudutus on riittänyt loistavasti. Korkeintaan lievän kuukautiskivun kaltaisia tuntemuksia oli ja nekin loppuivat heti toimenpiteen jälkeen.
        Jos puudutus ei olisi riittänyt, niin kyllä lääkäri pystyy humauttamaan nopeastikin uneen sopivilla lääkkeillä.

        Kyllä lääkäri voi antaa "humautusanestesian, mutta tuo vaatii anestesialääkärin paikalle, operaation suorittava lääkäri ei saa anestesiaa laittaa.


      • Vain anestesialääkär
        Vaatii anestesiologi kirjoitti:

        Kyllä lääkäri voi antaa "humautusanestesian, mutta tuo vaatii anestesialääkärin paikalle, operaation suorittava lääkäri ei saa anestesiaa laittaa.

        Anestesia on lääketieteen termi, jolla tarkoitetaan kivun poistoa ihmisen tai eläimen toimenpiteen ajaksi. Anestesiologiset kivunpoistomenetelmät ovat yleisanestesia eli nukutus ja paikalliset puudutukset, esimerkiksi spinaali-, epiduraali- ja plexuspuudutukset. Yleisanestesian katsotaan koostuvan kolmesta osatekijästä: Kivun poistosta, nukutuksesta ja lihasten rentoutumisesta.
        Anestesian suorittaa anestesialääkäri.
        tietoportti.com


      • Ei huolta lainkaan
        Vain anestesialääkär kirjoitti:

        Anestesia on lääketieteen termi, jolla tarkoitetaan kivun poistoa ihmisen tai eläimen toimenpiteen ajaksi. Anestesiologiset kivunpoistomenetelmät ovat yleisanestesia eli nukutus ja paikalliset puudutukset, esimerkiksi spinaali-, epiduraali- ja plexuspuudutukset. Yleisanestesian katsotaan koostuvan kolmesta osatekijästä: Kivun poistosta, nukutuksesta ja lihasten rentoutumisesta.
        Anestesian suorittaa anestesialääkäri.
        tietoportti.com

        Vanha ketju, mutta vastaan. Pelkäsin Loop-hoitoa etukäteen. Otin tujun särkylääkkkeen ennen hoitoa. Ei sattunut oikeastasn ollenkaan. Turhaan pelkäsin, älkää muutkaan pelätkö!


      • fdsldsd
        Ei huolta lainkaan kirjoitti:

        Vanha ketju, mutta vastaan. Pelkäsin Loop-hoitoa etukäteen. Otin tujun särkylääkkkeen ennen hoitoa. Ei sattunut oikeastasn ollenkaan. Turhaan pelkäsin, älkää muutkaan pelätkö!

        Se on kyllä tosi yksilöllistä miltä se tuntuu. Joillekin kolposkopiakin on elämän pahimpia painajaisia. Joitakin sattuu vähän, toisia ei ollenkaan, joitakin aivan tolkuttomasti.


    • eukrasia

      En jaksanut ketjua lukea, mutta vastaan omasta kokemuksestani. Mulle on tehty kaksi silmukkahoitoa ja molemmat tehtiin humautuksessa (lyhyt nukutus). Että kyllä sen saa jos tarpeeksi pelkää. Mä en edes itse ehdottanut sitä vaan lääkäri, kun huomasi kuinka kauhuissani olin. Ehkä vaikutti myös se, että mulla muutosalue ulottui niin syvälle, että lääkäri ei sitä siinä tutkimuspöydällä nähnyt kuinka syvälle menee. Parempi oli tehdä nukutuksessa niin sai rauhassa sorkkia.

      • loop + raskaus

        Vanha ketju, mutta kommentoin omasta kokemuksesta myös. Kesällä papa:ssa huomattiin muutoksia ja otettiin koepalat. Koepalojen aikaan olin tullut juuri raskaaksi. Huomattiin kohdun suulla vaikeita tai keskivaikeita muutoksia. Raskaudesta johtuen pääsin muutaman viikon päästä Tyks:iin jossa otettiin isompi koepala ja tehtiin samalla sähkösilmukkahoito, sillä muutoskohta ei ollut levinnyt. Minulle toimenpide tehtiin paikallispuudutuksessa ja oli kivuton- tunsin vain muutaman kuumenemisen ja haistoin palaneen käryn. Kokonaisuudessaa puudutuksineen ja toimenpiteineen makasin pöydällä kolmisen varttia. Pikkuinen ultrattiin myös alussa ja lopussa- ja pikku sydän siellä pamppaili. Toimenpide tutkimusten mukaan vaaraton alkiolle. Sain kaksi päivää sairaslomaa- uskon että lähinnä raskauteni vuoksi sillä hoito oli nopea ja kivuton. Ei tullut vuotoa eikä jälkikipuja yms. Käytin emätinvoidetta ( antibiootti) viikon verran. Puolen vuoden päästä kontrollikäynti. Toki yksilöitä ollaan, joten jokainen kokee tilanteen varmasti omalla tavallaan.


    • Juuri loopattu

      Mulla näkynyt 8vuotta solumuutoksia papassa. Kolposkopiassa käynyt kahdesti joista viimeisimmän jälkeen nyt ohjattiin loop-hoitoon. Tulos oli korkean riskin HPV ja cin1. Ennen lääkäriin menoa otin varmuuden vuoksi särkylääkettä, koska pelkäsin toimenpiteen aikaista/jälkeistä kipua. Loopin teki sama lääkäri ja hoitaja jotka tekivät tuon kolposkopian, joten siten tilanne oli minusta rennompi. Lisäksi kun menin vastaanottohuoneeseen mua kätteli naisihminen joka esiteltiin opiskelijaksi ja multa kysyttiin sopiiko että hän seuraa toimenpidettä. Itseäni opiskelijan läsnäolo ei haitannut joten annoin jäädä seuraamaan. Sekä lääkäri että hoitaja olivat erittäin asiallisia ja kertoivat ettei ole kyse mistään vakavasta vaan on kyse varotoimenpiteestä ettei tilanne pääse pahenemaan.
      Itse loop hoitui helposti ja nopeasti. Puudutusainetta lääkäri sano laittaneensa reilusti. Keskityin jutustelemaan hoitajan kanssa enkä miettimään mitä se lääkäri milloinki tekee. Ainoo mikä sattu oli se "ankannokan" laitto. (mulla sattuu aina). Mikään muu ei sattunut, mutta kyllä sen tietysti tunsi välillä että jotain siellä ronkitaan. Palaneen haju oli inhaa, mutta onneks olin etukäteen lukenu netistä siitäki ni ei tullu yllätyksenä. Huvittavaa oli kun lääkäri puhalteli alapäähän, kun emätin oli sähkötyksen jälkeen täys savua eikä nähny tehdä mitään. Toimenpide kesti kaikkiaan n.10min ja tuloksena poistettiin n. kahden herneen kokoinen pala. Hoitaja sanoi että pientä tiputteluvuotoa saattaa olla, mutta mulla ei kyllä ollu. Tosin kirkasta nestettä tuli hieman parin päivän ajan. Kontrollikäynti tulee olemaan n.6kk päästä.

      Tsemppiä kanssasisarille!

    • Katja76

      Tänään loopissa, CINII ja vaikka sitä kovin jännitin, ei ollu paha, etikka siellä kirveli mut sekin helpotti kun imivät pois ja puudutuspiikki nipisti pikkasen, mut sähköhommeli ei tuntunu, odotin pahempaa, eli lähinnä hieman epämielyttävä mut ei kipuisa, rentona vaan, hetkessä se on ohi :) tsemppiä tytsyt :) ei siinä nukutusta tartte !!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      254
      2556
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1675
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1484
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1323
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1232
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1182
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      86
      1059
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      1033
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      952
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      103
      916
    Aihe