pressun sidonta

talviturkki

kertokaapas hyviä vinkkejä, miten pressun saa pysymään kunnolla veneenpäälle kyhätyn katoksen päällä H-vetin tuulisessa paikassa.

7

3983

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lammikkolaivuri

Tiukallahan se pressu saa olla. Johonkin kiinteään tukeen kiinni sidotut narut vain tuppaavat löystymään. Itse käytän naruissa ilmassa roikkuvia painoja (esim. 2-4 litran muovikanisterit, joissa on painona hiekkaa), jolloin pressu on jatkuvasti yhtä tiukalla.

Tärkeintä on, että et yritäkään käyttää halpishallien kevytpeitteitä "pressuna". Niistä näkyy tulevan vappuviuhkoja jo hyvissä ajoin ennen vappua. Itselläni on pressuvuokraamosta käytettynä ostettu 9 × 6 metrin raskas pressu. Hankala käsitellä yksinään, olisi pitänyt ostaa mieluummin kaksi pienempää. Nykyinen veneeni on 9-metrinen kajuutallinen uppoumarunkovene, joten tuo 9-metrinen pressu käy vähän lyhyeksikin.

Vene pukeilla, köli n. 0,5 metrin korkeudella maasta. Keulassa ja perässä veneeseen kiinni sidottu T-mallinen pystytuki (T ylösalaisin, siinä vielä vinotuet) ja T-tukien varassa ylhäällä "kurkiharjana" kymmenen metriä kakkosnelosta syrjällään. Sen keskeltä A-tuki, joka tukeutuu alapäästään kajuutan kattorakenteisiin. Pressu roikkumassa kurkiharjan kahden puolen, painoilla varustetut helmat veneen kylkien yli.

Ei ehkä täysin oikeaoppinen rakennelma kaikin puolin, mutta useampi vuosi on hyvin pärjätty Helsingin tuulisella rannalla.

• KW1

Tämä ei helpota kiinnittämistä, päinvastoin, mutta yritä aina saada pressu irti veneen kyljestä. Muuten se hankaa pintaa ja voi myös johtaa kosteutta gelcoatiin. Eli mahdollisuuksien mukaan tarpeeksi leveä "katto" ja pressu sitten roikkumaan suoraan alas. Pressusta roikkuvat painot toimivat suht hyvin, toinen vaihtoehto on pukin alle poikittain laitetut laudat tms (kannattaa muistaa ennen veneen nostoa . . .) joihin pressu sidotaan.

• pertsa

ei kannata käyttää pukkeja tai sen osiakaan pressun kiinnitykseen.
        On käynyt monesti niin, että pikkuhiljaa tuulen tuivertaessa narut ovat kiskoneet pukkia pois veneen alta... lopulta vene on kaatunut...

• Keke

Jos aiot tehdä työsketelytilan veneen ympärille, niin kovin avonaisella paikalla on pitävän katoksen teko melkein mahdotonta. Tuuli tuo tullessaan sellaiset luonnonvoimat, ettei sitä pysäytä mikään. Eli mitä vähemmän pinta-alaa suoraan tuuleen, sitä kauemmin pysyy pystyssä. Kaiva pystypuut maahan ja paljon kolmiotukia. Telakoilla näkee kaikenlaisia virityksiä, niistä voi ottaa mallia, jos uskaltaa.

• ongelman kanssa elävä

Olen pärjäillyt kevytpressun kanssa 2-4 vuotta/pressu. Lenkit repee yleensä ensin joten Biltemasta ostin koukkuja joissa toiselle puolelle "nappi" ja toiselle rengas joka sulkee pressun näiden väliin. Nämä kestävät hyvin ja voi kierrättää seuraavaan pressuun. Olen myös kiinnittänyt pressukehikon kölin alta, sen jälkeen kun kerran lähti pressut kehikkoineen päivineen lumiräntä myrskyn mukana.
        Vanhat kiinnitysköydet olen pistänyt uusiokäyttöön niin että molemmissa päissä telinettä olen heittänyt köydet yli ja reilut painot köysien päissä ettei tuuli pääsisi pressun alle. Pressun alla olen käyttänyt terävien kulmien päällä jotain vanhoja rättejä pehmikkeinä.

• j@ri

Itse revitin tuulessa kappaleiksi monia ns.kevytpeitteitä, ennenkuin älysin ruveta käyttä mään kiinnitykseen noita joka halpiksesta saatavia "koukkupää kuminauhoja"..En nyt muista virallista nimeä, mutta kumminkin. Tietenkin täytyy muistaa myös "pyöristää" pressukehikon kaikki vähänkään terävät kulmat.

• apuu

Joo itse sain vuosi sitten hyvän neuvon niistä mustekaloista. Hyvin pysy viime talven ja ei lähteny paikaltaan kevyt pressu kovallakaan tuulella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6514
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3890
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3305
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1043
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe