Seoul matkakertomus

maaliskuulta

Laitoin kotisivuilleni matkakertomuksen Seoulissa käynnistäni.
Ajatuksena, että joku sinne matkaa suunnitteleva voisi löytää jonkun hyödyllisen vinkin tuolta.

Sivuja saa kommentoida.

Löytyy osoitteesta:
http://www.elisanet.fi/matti.puputti/Moottoripyora/
ja sieltä -> Seoul

13

6359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *******

      Tosi mauton ja ällöttävä kertomus.

      • maaliskuulta

        Pyysin kommentteja, ja sain sellaisen. Kiitos siitä!

        Kun kuitenkin noin lyhyesti johtopäätöksesi totesit, ehkä sallit että kysyn hiukan perusteluja?

        Tarina oli kokoelma matkalla koettua ja opittua, muistiin laitettuja kokemuksia.
        Tarkoituksena ei ollut laittaa mukaan mitään loukkaavaa - ei sellaista olisi tuolta matkalta ollutkaan.

        Mauttomuus on tietenkin suhteellinen käsite. Ehkä kirjoittamani oli kuiva, mutta mauttomaksi sitä en tunnista.
        Myös ällöttävyys on kovin objektiivinen arvo. Ikävää jos kertomus sinusta tuntui sellaiselta.

        Ja selvennetään viellä tuota otsikossasi mainittua termiä. Se on usein matkustavien käyttämä nimitys luokasta jossa itse matkustaa, silloin kun tarjolla on kalliimpikin vaihtoehto. Eli ei negatiivisiä arvoviritteitä sielläkään.

        Hyvää kevättä ja positiivisia matka- ja/tai lukukokemuksia toivottaen... :)


      • *******
        maaliskuulta kirjoitti:

        Pyysin kommentteja, ja sain sellaisen. Kiitos siitä!

        Kun kuitenkin noin lyhyesti johtopäätöksesi totesit, ehkä sallit että kysyn hiukan perusteluja?

        Tarina oli kokoelma matkalla koettua ja opittua, muistiin laitettuja kokemuksia.
        Tarkoituksena ei ollut laittaa mukaan mitään loukkaavaa - ei sellaista olisi tuolta matkalta ollutkaan.

        Mauttomuus on tietenkin suhteellinen käsite. Ehkä kirjoittamani oli kuiva, mutta mauttomaksi sitä en tunnista.
        Myös ällöttävyys on kovin objektiivinen arvo. Ikävää jos kertomus sinusta tuntui sellaiselta.

        Ja selvennetään viellä tuota otsikossasi mainittua termiä. Se on usein matkustavien käyttämä nimitys luokasta jossa itse matkustaa, silloin kun tarjolla on kalliimpikin vaihtoehto. Eli ei negatiivisiä arvoviritteitä sielläkään.

        Hyvää kevättä ja positiivisia matka- ja/tai lukukokemuksia toivottaen... :)

        hyvän matkakertomuksen "köyhien luokalla". Miksi jaottelet ihmisiä ? Muuten huomenna lennän klo 17.00
        köyhien luokassa Guangzhouhun (Kanton) ja sieltä muutaman päivän päästä Guiliniin ja sitten kiertelen muuallakin Etelä-Kiinassa, enkä tunne itseäni mitenkään köyhäksi, enkä muuten ole.


      • kerrot
        ******* kirjoitti:

        hyvän matkakertomuksen "köyhien luokalla". Miksi jaottelet ihmisiä ? Muuten huomenna lennän klo 17.00
        köyhien luokassa Guangzhouhun (Kanton) ja sieltä muutaman päivän päästä Guiliniin ja sitten kiertelen muuallakin Etelä-Kiinassa, enkä tunne itseäni mitenkään köyhäksi, enkä muuten ole.

        lentäväsi "köyhien luokassa"?


      • maaliskuulta
        ******* kirjoitti:

        hyvän matkakertomuksen "köyhien luokalla". Miksi jaottelet ihmisiä ? Muuten huomenna lennän klo 17.00
        köyhien luokassa Guangzhouhun (Kanton) ja sieltä muutaman päivän päästä Guiliniin ja sitten kiertelen muuallakin Etelä-Kiinassa, enkä tunne itseäni mitenkään köyhäksi, enkä muuten ole.

        Olipa ikävää jos mielestäsi "hyvä matkakertomus" tuon yhden termin käytön vuoksi muuttui "mauttomaksi ja ällöttäväksi kertomukseksi". Kuten jo totesin, kirjoitelmani ei yrittänyt jaotella ihmisiä mihinkään luokkiin. Totesipahan vain, että lentokoneessa on erilaisia penkkejä. Toivottavasti saat hyvän sellaisen pitkälle lennollesi Kantoniin. Juuri hyvien paikkojen valintaa helpottamaan kirjasin ylös myös kommentteja erilaisista istuinpaikoista.

        Ja siltä varalta ettei joku ennestään tiennyt:
        Lentokentän checkinissä voit pyytää mieleistäsi paikkaa. Kertovat kyllä, mitä paikkoja on valittavana.


    • keke_

      Kiitos ajantasaisista kommenteista, olen lähdössä alkukesällä Souliin ja keräilen juuri tietoja Soulista.

      Vaikuttaako mielestäsi järkevältä ajatukselta vuokrata päiväksi auto (esim. lentokentän autovuokraamosta) ja kierrellä Soulin ympäristöä? Oliko liikenne eurooppalaisittain kaoottista?

      Kyselitkö bussimatkoja demilitarisoidulle vyöhykkeelle? Omin päin sinne ei ilmeisesti ole mitään asiaa.

      Sivusi ovat huolella tehdyt ja matkakertomuksesi minun makuuni sopivan ytimekkäitä.

      • maaliskuulta

        Kiitos kehuistasi!

        Seoulissa en tutkinut vuokra-autojen hintoja tai muuta asiaan liittyvää, sillä aikatauluni vuoski en sellaista olis voinut hyödyntää.
        Mutta sen voin kertoa, että liikenne (niin kuin kaikki muukin) oli aina erinomaisen hyvässä järjestyksessä. Siinä suhteessa ei pitäisi olla ongelmia suomalaiselle kuskille.
        En ihan tiedä mitä tarkoita "eurooppalaisittain kaoottisella liikenteellä"? Minä en ole ajatellut suomalaista liikennettä kaoottiseksi, ja ns. keski-euroopan (erit. saksaa puhuvat alueet) liikenne on pohjoismaistakin järjestelmällisempää. Oma suosikkini on Italia, jossa liikenne on lisäksi joustavaa. Ranska taas on jotain ihan muuta, mutta sehän ei olekaan Eurooppaa.

        Demilitarisoidulle alueelle en olisi ehtinyt, joten en edes kysellyt matkoja sinne. Suomessa joku kertoi etukäteen, että matka pitäisi varata useita päiviä etukäteen. Leneekö totta?
        Paikalliset kommentoivat sitä lähinnä kummastelemalla että miksi sinne kukaan viitsisi mennä, tyyliin että "Siinä se on vieressä, ei siellä mitään nähtävää ole".

        Seoulin ulkopuolella liikkumiseen minulle suositeltiin bussia. Junallakin pääsee joihinkin paikkohin, mutta monet kaupungit kuulemma ovat helpoimmin saavutettavissa bussin kanssa. Oman / vuokra-auton käytöstä ei ollut puhetta.


    • jade

      Oli hyvä matkakertomus, tärkeitä asioita tuli esiin. Oikolukijalle tosin taitaisi olla käyttöä ;)

      Harkitsen Koreaan lähtöä puoleksi vuodeksi opiskelemaan. Suositteletko? Onko Seoulissa minkänlaista yöelämää? Oliko turvallisen oloista (ts. voiko vaalea tyttölapsi liikkua yksin turvallisin mielin?)?

      Kiitokset

      • Student traveller

        En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta opiskelin itse Seoulissa puolisen vuotta. Yöelämä Seoulissa on vilkasta ja paikkoja riittää. Yöelämän perusteella ainakin voin suositella. Lisäksi monessa paikassa on niin sanottuja "Ladies nights:eja" jolloin naiset juovat ilmaiseksi. Itse en päässyt tästä nauttimaan koska olen mies.

        Ainakin itse pidin Seoulia turvallisena paikkana, eikä siellä ole minusta mitään pelättävää. Saat varmaan vaaleahiuksisena paljon ihailua kohdallesi, mutta korealaiset miehet ovat harmittomia, joten et joudu hätistelemään heitä pois. Myös ruoka poikkeaa paljon siitä mitä Suomessa syödään, joten E-Korea tarjoaa siinäkin suhteessa paljon koettavaa. Itse pidin opiskelua Seoulissa kiinnostavana kokemuksena ja olen myös käynyt siellä uudestaan sen jälkeen.


      • jade
        Student traveller kirjoitti:

        En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta opiskelin itse Seoulissa puolisen vuotta. Yöelämä Seoulissa on vilkasta ja paikkoja riittää. Yöelämän perusteella ainakin voin suositella. Lisäksi monessa paikassa on niin sanottuja "Ladies nights:eja" jolloin naiset juovat ilmaiseksi. Itse en päässyt tästä nauttimaan koska olen mies.

        Ainakin itse pidin Seoulia turvallisena paikkana, eikä siellä ole minusta mitään pelättävää. Saat varmaan vaaleahiuksisena paljon ihailua kohdallesi, mutta korealaiset miehet ovat harmittomia, joten et joudu hätistelemään heitä pois. Myös ruoka poikkeaa paljon siitä mitä Suomessa syödään, joten E-Korea tarjoaa siinäkin suhteessa paljon koettavaa. Itse pidin opiskelua Seoulissa kiinnostavana kokemuksena ja olen myös käynyt siellä uudestaan sen jälkeen.

        Olisko sulla hyviä vinkkejä Seoulia varten? Asunnon suhteen? Paikkoja joissa täytyy ehdottomasti käydä? Ilmeisesti positiivinen kuva paikasta jäi...


      • Student traveller
        jade kirjoitti:

        Olisko sulla hyviä vinkkejä Seoulia varten? Asunnon suhteen? Paikkoja joissa täytyy ehdottomasti käydä? Ilmeisesti positiivinen kuva paikasta jäi...

        Asumisesta sen verran että halvinta on asua yliopiston asuntoloissa. Tämä asumistapa on erittäin edullinen ja saat huoneen omaan käyttöösi. Riippuen yliopistosta voit saada jopa aika hyvän "asunnon"(oma kylppäri, pesukone etc). Vapaan markkinan vuokrat ovat Suomeenkin verrattuna korkeat, joten jos haluat vuokrata kämpän, tulet maksamaan siitä aika paljon. Nähtävyydet löydät kyllä itse paikanpäällä. Esim. Tourist officesta/Hi Seoulista löydät hyvät kartat/esitteet ilmaiseksi.


    • oli kiva

      Muualta en Korea-juttua löytänytkään. Kiitos.

    • 12345678

      Ensi kuussa lähdössä Souliin. Kiitokset matkakertomuksestasi, se on hyvä kirjoitus ja ollut hyödyksi jo matkaa suunnitellessani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe