miltä toimittajalta lattialämmitys.esim. uponor, kwh pipe tai joku muu? onko eroja laadussa ja kustannuksissa?
lattialämmitys
17
11504
Vastaukset
- mitään
Kaikki toimittajat kehuvat kilvan putkiaan ja jakotukkejaan, huvittavaa vaan on että ne tulevat samoilta tehtailta.
No! Putken väriaineissa on eroja! Yksi putki on vihreää, toinen sinistä, kolmas oranssia! Väritöntäkin saa. Älä siksi ylläty, jos halvimman ja kalleimman tarjouksen hintaero on 200 euroa.
Palvelussa kyllä on paljonkin eroa. Uponorin Wirsbo on käytännössä tee-se-itse - puuhapakkaus, jonka kanssa olet kokonaan omillasi.
Warmia (http://www.warmia.fi ), Greenline (http://www.kessele.com ) ja Primex (http://www.primex.fi ) myyvät lattialämmityksen asennettuna, joskin Greenlinellä taitaa olla hieman huono maine nykyään.
Eteläsuomessa Taloon.com (http://www.taloon.com ) myy myös lattialämmitystä asennettuna, mainostavat itseoppivaa säätöä ja "lämpötakuuta".
Taitaa olla siis aika harvinaista, että lattialämmitys vielä toimisi kun rakentaja on maksanut laskun...- eetu
Joissain lattialämmityksissä käytetään muoviputkea. Joissain on alumiiniputki, jossa on muovipinnoitus. Ainakin yksi valmistaja käyttää kupariputkea, jossa on ulkopuolella muovipinnoitus.
Väitätkö, että nuo kaikki tulevat samalta linjalta? - merkittävää
eetu kirjoitti:
Joissain lattialämmityksissä käytetään muoviputkea. Joissain on alumiiniputki, jossa on muovipinnoitus. Ainakin yksi valmistaja käyttää kupariputkea, jossa on ulkopuolella muovipinnoitus.
Väitätkö, että nuo kaikki tulevat samalta linjalta?Eipä laitella sanoja toisten suihin. En väittänyt että kaikki kama tulee täsmälleen samasta tehtaasta. Tarkoitin että merkittäviä eroja ei ole.
Al-Pex ja muovitettu kupari eroaa käyttäjän kannalta happisuojatusta pexistä ensikädessä vain asennustavassa. Jos tavallisen PEX-putken happidiffuusiosuojaus on luokkaa >99% ja Al-Pexin 100%, tuolla prosentilla on merkitystä vain markkinoinnissa.
No yksi mainittava ero putkilla on. Jäykät putket kuten Al-Pex joudutaan asentamaan aina valuverkon alle, eli betonin alapintaan maata vasten. Joustava pex sidotaan aina verkkoon eli se jää valun yläpintaan. Perinteinen pex on siis lämpötalouden ja säädettävyyden kannalta parempi.
Mitä käyttöikään tulee, vain pex-putkesta on pitkäaikaisia kokemuksia. Esimerkiksi sähkövastuksiin verrattuna sen käyttöikä on moninkertainen. Muovi-metalli - yhdistelmäputkien kestävyydestä ei kukaan tiedä vielä mitään varmaa. Puhtaan Cu-putken kohdalta on tietoa: Kestävyys on noin 50 vuotta. Jos talon maadoitus ei kuitenkaan toimi oikein, cu-putkistoon tulee maavirtoja ja putki saattaa syöpyä sähkökorroosion vuoksi pistemäisesti puhki parissa vuodessa!
- laitoin
Kwh pipen vehofloor systeemin,itse asennettuna,eip mitään moitteita.Taloon ja ulkorakennukseen reilu kilometri putkea tarvikkeet/suunnitelma..2.8te.Aika näyttää....
- laittako
vettä kulkemaan rakenteisiin, se on satavarma aikapommi! Rossilattia, hyvä eristys, ja lämmin pintamateriaali, niin hyvä tulee. Ja turvalliseksi.
- mutulla
laittako kirjoitti:
vettä kulkemaan rakenteisiin, se on satavarma aikapommi! Rossilattia, hyvä eristys, ja lämmin pintamateriaali, niin hyvä tulee. Ja turvalliseksi.
Niinkö todella on. Mitenkäs nämä seiniin muuratut, yli satavuotiaat mustarauta-lämmitysverkostot vanhoissa "arvotaloissa"? Onko siis aikapommi jäänyt suutariksi? Näkeehän sen nyt talkkari tai isäntä heti pannuhuoneessa jos verkosto vuotaa.
Paine tippuu heti kun verkostosta puuttuu parikin litraa vettä.
Mitenkä muuten on, kannatko käyttövedenkin sangolla kun pelottaa "veden kierrättäminen rakenteissa"? - hyvin
mutulla kirjoitti:
Niinkö todella on. Mitenkäs nämä seiniin muuratut, yli satavuotiaat mustarauta-lämmitysverkostot vanhoissa "arvotaloissa"? Onko siis aikapommi jäänyt suutariksi? Näkeehän sen nyt talkkari tai isäntä heti pannuhuoneessa jos verkosto vuotaa.
Paine tippuu heti kun verkostosta puuttuu parikin litraa vettä.
Mitenkä muuten on, kannatko käyttövedenkin sangolla kun pelottaa "veden kierrättäminen rakenteissa"?Ala-arvoinen vastauksesi ei ansaitsisi kommenttia mutta kilttinä ihmisenä teen sen kuitenkin. Ehkäpä tästä on jollekin muulle hyötyä, sinä saat ihailla niitä satavuotisia putkiasi niin paljon kuin tahdot. Onnea vahtimiseen ,sitä tarvitaan sillä suurin osa niistä on poksahtanut. Minä kylläkin pääsääntöisesti tarkoitan nyt omakotirakenteita.
1. Takana itselläni 20 vuotta kiinteistökorjauksia, kuivauksia ja energia-asioita. Niin suurissa keskustan kiinteistöissä kuin omakotitaloissa/kesämökeissä,vakuutusyhtiöille ja yksityisille. Ympäri Suomea.
2. Asun itse mainitsemasi kaltaisessa "arvokiinteistössä" omakotitalossa, jota ihmiset kartanoksikin haukkuvat, jossa keskuslämmitysputket ja käyttövesijohdot kulkevat pinta-asennuksina joka paikassa. Läpiviennit ovat (nyt)triplaputkitetut siten että rakenteisiin ei pääse vettä vuodon tapahtuessa. Putkisto on kaksituumaista, ja hyvin vahvaa joten kestoikää oletetavasti on vielä paljon jäljellä. Keskuslämmitys on asennettu 1960-luvulla joten pian noin 50v on näidenkin ikä.
3. Suomessa asennettiin urakalla putkia 50-60-70 luvulla betoni yms. rakenteisiin, tapa joka aiheutti pienen kansallisen katastrofin jonka takia jopa vakuutuslakeja muutettiin koska vakuutusyhtiöt eivät halunneet olla huonon rakentamisen maksumiehiä. Näitä on nyt jo parikymmentä vuotta korjailtu eikä loppua näy.
4. Itse kokemuksieni perusteella pidän vain melko riskialttiina asentaa,kuten nyt pääsääntöisesti tehdään, satoja metrejä vesiletkua/johtoa rakenteisiin.
5. Kokemuksesta tiedän että useimmat vain lisäävät siihen lämmitysverkkoon vettä jos vuoto on hyvin pieni, edes ymmärtämättä mistä on kysymys. Etenkin juuri suurissa kerrostaloissa tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus, valitettavasti.
Mutta aika näyttää ja toivon totisesti olevani väärässä. Muutoin taas seuraavan sukupolvi korjaa edellisten tavoin vesivahinkoja urakalla. No, historia toistaa itseään, sanotaan. - asenne
hyvin kirjoitti:
Ala-arvoinen vastauksesi ei ansaitsisi kommenttia mutta kilttinä ihmisenä teen sen kuitenkin. Ehkäpä tästä on jollekin muulle hyötyä, sinä saat ihailla niitä satavuotisia putkiasi niin paljon kuin tahdot. Onnea vahtimiseen ,sitä tarvitaan sillä suurin osa niistä on poksahtanut. Minä kylläkin pääsääntöisesti tarkoitan nyt omakotirakenteita.
1. Takana itselläni 20 vuotta kiinteistökorjauksia, kuivauksia ja energia-asioita. Niin suurissa keskustan kiinteistöissä kuin omakotitaloissa/kesämökeissä,vakuutusyhtiöille ja yksityisille. Ympäri Suomea.
2. Asun itse mainitsemasi kaltaisessa "arvokiinteistössä" omakotitalossa, jota ihmiset kartanoksikin haukkuvat, jossa keskuslämmitysputket ja käyttövesijohdot kulkevat pinta-asennuksina joka paikassa. Läpiviennit ovat (nyt)triplaputkitetut siten että rakenteisiin ei pääse vettä vuodon tapahtuessa. Putkisto on kaksituumaista, ja hyvin vahvaa joten kestoikää oletetavasti on vielä paljon jäljellä. Keskuslämmitys on asennettu 1960-luvulla joten pian noin 50v on näidenkin ikä.
3. Suomessa asennettiin urakalla putkia 50-60-70 luvulla betoni yms. rakenteisiin, tapa joka aiheutti pienen kansallisen katastrofin jonka takia jopa vakuutuslakeja muutettiin koska vakuutusyhtiöt eivät halunneet olla huonon rakentamisen maksumiehiä. Näitä on nyt jo parikymmentä vuotta korjailtu eikä loppua näy.
4. Itse kokemuksieni perusteella pidän vain melko riskialttiina asentaa,kuten nyt pääsääntöisesti tehdään, satoja metrejä vesiletkua/johtoa rakenteisiin.
5. Kokemuksesta tiedän että useimmat vain lisäävät siihen lämmitysverkkoon vettä jos vuoto on hyvin pieni, edes ymmärtämättä mistä on kysymys. Etenkin juuri suurissa kerrostaloissa tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus, valitettavasti.
Mutta aika näyttää ja toivon totisesti olevani väärässä. Muutoin taas seuraavan sukupolvi korjaa edellisten tavoin vesivahinkoja urakalla. No, historia toistaa itseään, sanotaan.siis itse asiassa aiheuttaa vesivahingot, tuskin mikään muu? Silloin isäntä voi syyttää vahingosta korkeintaan itseään.
Käytännössä kaikki putket asennellaan tänäpäivänä rakenteisiin piiloon. Oikeassa olet; Se sisältää aina riskin. Mahdollinen vuotokohta ei ole näkyvillä.
Putkituksia ei silti enää yksinkertaisesti voi asentaa kokonaan piiloon. Se sulkisi vesikiertoisen lattialämmityksen ja edelleen uudisrakennusten tärkeimmän energiamuodon pois.
Lämmitysjärjestelmän vuodot eivät ole suuri riski, kunhan isäntä ymmärtää mitä paineen häviäminen tarkoittaa. Käyttövesiputkien vuodoissa piilee paljon suurempi riski. Rakenteisiin voi tulla kerralla pari kuutiota vettä, ei paria litraa.
Kosteusvahinkokeskusteluun liittyy muuten paljon hysteriaa. Kosteusvahinko ei tarkoita homeongelmaa. Home tarvitsee aikaa. Tuoreeltaan havaittu vuoto voidaan kuivata ja korjata yleensä pienin kustannuksin. - asenne
asenne kirjoitti:
siis itse asiassa aiheuttaa vesivahingot, tuskin mikään muu? Silloin isäntä voi syyttää vahingosta korkeintaan itseään.
Käytännössä kaikki putket asennellaan tänäpäivänä rakenteisiin piiloon. Oikeassa olet; Se sisältää aina riskin. Mahdollinen vuotokohta ei ole näkyvillä.
Putkituksia ei silti enää yksinkertaisesti voi asentaa kokonaan piiloon. Se sulkisi vesikiertoisen lattialämmityksen ja edelleen uudisrakennusten tärkeimmän energiamuodon pois.
Lämmitysjärjestelmän vuodot eivät ole suuri riski, kunhan isäntä ymmärtää mitä paineen häviäminen tarkoittaa. Käyttövesiputkien vuodoissa piilee paljon suurempi riski. Rakenteisiin voi tulla kerralla pari kuutiota vettä, ei paria litraa.
Kosteusvahinkokeskusteluun liittyy muuten paljon hysteriaa. Kosteusvahinko ei tarkoita homeongelmaa. Home tarvitsee aikaa. Tuoreeltaan havaittu vuoto voidaan kuivata ja korjata yleensä pienin kustannuksin.on tietenkin yksi syy. Mutta isäntien lisäksi on paljon myös emäntiä joilla ei ole tuon taivaallista käsitystä edes kattilahuoneen suunnasta.
Eikä aina tarvitsekaan, en minä sitä tarkoita.
Myös naulojen läpiammunnat, laattojen liikahdukset, kurvien liitokset,virheet asennuksissa ovat todella yleisiä vesikiertoista lattialämmitystä asennettaessa. Useampikin emäntä on purskahtanut itkuun kun tuliterän talon parkettia ja lattiaa aletaan ensimmäiseksi piikata auki.
Mutta näistähän ei saisi puhua.......ssshhhhh - piikattu
asenne kirjoitti:
on tietenkin yksi syy. Mutta isäntien lisäksi on paljon myös emäntiä joilla ei ole tuon taivaallista käsitystä edes kattilahuoneen suunnasta.
Myös naulojen läpiammunnat, laattojen liikahdukset, kurvien liitokset,virheet asennuksissa ovat todella yleisiä vesikiertoista lattialämmitystä asennettaessa. Useampikin emäntä on purskahtanut itkuun kun tuliterän talon parkettia ja lattiaa aletaan ensimmäiseksi piikata auki.
Mutta näistähän ei saisi puhua.......ssshhhhhauki sähkövastuksiakin... shhhhhhh
- jjj
asenne kirjoitti:
on tietenkin yksi syy. Mutta isäntien lisäksi on paljon myös emäntiä joilla ei ole tuon taivaallista käsitystä edes kattilahuoneen suunnasta.
Mutta näistähän ei saisi puhua.......ssshhhhhEi liene tuiki tavallista että betoni lattiaan ammutaan nauloja?
Mitä se haittaa jos laatta liikkuu? Jos kahden erillisen laatan välissä kulkee putki ja ne liikkukvat toisiinsa nähden, niin se voi jo jotain haitatakkin. Lattialämmityksessä tuollaiset kohdat ylitetään suojaputkessa, joten pini liike on huomioitu. Jos laatta liikahtaa senttejä, niin suurempi ongelma on jossain muualla kuin lämmityksessä.
Lattia sisälle ei jää mitään "kurvien liitoksia".
ssshhhhh... - piikataan
jjj kirjoitti:
Ei liene tuiki tavallista että betoni lattiaan ammutaan nauloja?
Mitä se haittaa jos laatta liikkuu? Jos kahden erillisen laatan välissä kulkee putki ja ne liikkukvat toisiinsa nähden, niin se voi jo jotain haitatakkin. Lattialämmityksessä tuollaiset kohdat ylitetään suojaputkessa, joten pini liike on huomioitu. Jos laatta liikahtaa senttejä, niin suurempi ongelma on jossain muualla kuin lämmityksessä.
Lattia sisälle ei jää mitään "kurvien liitoksia".
ssshhhhh...auki sähkövastuksiakin, niiden katkenneen kohdan paikallistaminen tosin on huomattavasti helpompaa kuin vesiputken. Myöskään vesivahinkoa ei katkenneesta sähkökaapelista synny.
Kyllä lattioihin kiinnitetään mitä kummallisempia asioita. Halutaan siirtää seiniä, purkaa seiniä, laittaa uusia seiniä, tukirankoja kaiken maailman killutimille yms. Ja propatessa sitten roiskuu voisi tässä kohden sanoa. Vettä.
Laattojen murtumat, liikahdukset ovat paljon yleisempiä kuin mitä luullaan. Toki ongelmia on silloin paljon muutakin mutta kun kaupan päälle tulee vielä se vesivahinkokin niin ei se naurata.
Kyllä minä ymmärrän että ihmiset haluavat lämpimät lattiat, vedellä. Mutta niiden riskit tiedostetaan tosi huonosti. Sitten vaan sanotaan että kun ei kukaan kertonut...... - pitipä
piikataan kirjoitti:
auki sähkövastuksiakin, niiden katkenneen kohdan paikallistaminen tosin on huomattavasti helpompaa kuin vesiputken. Myöskään vesivahinkoa ei katkenneesta sähkökaapelista synny.
Kyllä lattioihin kiinnitetään mitä kummallisempia asioita. Halutaan siirtää seiniä, purkaa seiniä, laittaa uusia seiniä, tukirankoja kaiken maailman killutimille yms. Ja propatessa sitten roiskuu voisi tässä kohden sanoa. Vettä.
Laattojen murtumat, liikahdukset ovat paljon yleisempiä kuin mitä luullaan. Toki ongelmia on silloin paljon muutakin mutta kun kaupan päälle tulee vielä se vesivahinkokin niin ei se naurata.
Kyllä minä ymmärrän että ihmiset haluavat lämpimät lattiat, vedellä. Mutta niiden riskit tiedostetaan tosi huonosti. Sitten vaan sanotaan että kun ei kukaan kertonut........sanoa että tässä juuri korjasimme erästä kohdetta jossa yläkertaan menevien portaiden paikkaa oli siirretty. Ja porrasasentaja oli porannut portaiden teräsrangan laattakiinnikeen läpi lattialämmityksen. Vuoden päivät oli tihkunut kun huomattiin. Ja niin tihkuivat emännän silmätkin, taas kerran:(
- perusviisaus
hyvin kirjoitti:
Ala-arvoinen vastauksesi ei ansaitsisi kommenttia mutta kilttinä ihmisenä teen sen kuitenkin. Ehkäpä tästä on jollekin muulle hyötyä, sinä saat ihailla niitä satavuotisia putkiasi niin paljon kuin tahdot. Onnea vahtimiseen ,sitä tarvitaan sillä suurin osa niistä on poksahtanut. Minä kylläkin pääsääntöisesti tarkoitan nyt omakotirakenteita.
Mutta aika näyttää ja toivon totisesti olevani väärässä. Muutoin taas seuraavan sukupolvi korjaa edellisten tavoin vesivahinkoja urakalla. No, historia toistaa itseään, sanotaan.Ei vettä rakenteisiin pätee nyt ja aina. Välillä se vain unohdetaan ja katastrofin jälkeen taas muistetaan.
- pönni
perusviisaus kirjoitti:
Ei vettä rakenteisiin pätee nyt ja aina. Välillä se vain unohdetaan ja katastrofin jälkeen taas muistetaan.
Niin ehdottomasti normaalit vesipatterit ja pintavetona putket. Kestää ja kestää, vuodot myös helppo havaita ja korjata. Itselläni on kaapelia lattiassa, voin kertoa että olen erittäin tyytyväinen! ILP vielä vähentää mukavasti kulutusta, niin ei ole huolen häivää!
- Jaako
pönni kirjoitti:
Niin ehdottomasti normaalit vesipatterit ja pintavetona putket. Kestää ja kestää, vuodot myös helppo havaita ja korjata. Itselläni on kaapelia lattiassa, voin kertoa että olen erittäin tyytyväinen! ILP vielä vähentää mukavasti kulutusta, niin ei ole huolen häivää!
lämmitysmuoto on kaapelit lattiassa. Näillä yleensä yritetään yöllä epätoivoisesti varata ohutta 10 cm betonikakkua jolloin aamulla jalat paistuu ja illalla saa kaivella villasukkia ja villapaitaa kun ei raski päiväsähköllä käryttää lattiaa. Lattin reagointi on toivottaman hidasta ilmalämpöpumppuun joten huonelämmöt humpaa senkin takia.
Ehdottamasti tasalämpöinen vesikiertoinen lattialämmitys tai vesikieroinen patterilämmitys niin asumisviihtyvyydestä ei tarvi tinkiä.
- Lattia
Minulle pitkä kokemus antaa luotettavimman kokonaisuuden, joten alan edelläkävijä Nereus on paras, suosittelen
PS. Eikä hintakaan ole kalliimmasta päästä:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927