Nykysääntöjen mukaan aseen deaktivointi pitää tehdä niin että piippu pultataan panospesästä ja sulkukappale leikataan viistosti poikki. Aikaisemmin vuosia sitten riitti, että piippu oli tukittu ainoastaan ja jopa niin, että sillä pystyi ampumaan paukkupatruunoita. Miten on näiden aseiden kanssa elettävä? Onko ne uudelleen deaktivoitava? Ostin aikoinaan Saksasta mauserin joka oli deaktivoitu niin että piipussa päällä reikä ja pultti poikittain mutta silti sillä saattoi ampua paukkupatruunan. Ei tarvinnut lupia sen kummempia. Tuli tullista läpi tarkastuksen jälkeen. Siinäpä kysymys, onko pyssy luvatta nyt laillinen.
Aseen deaktivointi?
6
6752
Vastaukset
- paukkupatruuna
Kai se on laillinen, sillä ovathan paukkupatruunoita ampuvat asekopiotkin laillisia. Noissa piippu on tukittu tai siihen on tehty reikiä eikä ne kestä oikeaa latausta. Sinällään kyllä erikoistapaus koska sinun aseesi kestäisi oikean laakinkin toisinkun paukkupatruunapyssy, mutta eiköhän kuitenkin särkyisi koska piippu on tukittu.
- Sivustaseuraaja
Periaatteessa ovat suomessa laittomia nekin. Koska lukko ja piippu ovat luvanvaraisia osia. Ja lukkohan näissä kopioissa joita olen itse nähnyt, on ollut järeä ja täysin samanlainen kuin alkuperäisessäkin. Ja olenpa myös nähnyt oikeaksi muunnetun startterin. Kyllä ne vaan pojat sillä ampui, piipun seinämää ei ollu kun 2mm=/
- kerääjä
Sivustaseuraaja kirjoitti:
Periaatteessa ovat suomessa laittomia nekin. Koska lukko ja piippu ovat luvanvaraisia osia. Ja lukkohan näissä kopioissa joita olen itse nähnyt, on ollut järeä ja täysin samanlainen kuin alkuperäisessäkin. Ja olenpa myös nähnyt oikeaksi muunnetun startterin. Kyllä ne vaan pojat sillä ampui, piipun seinämää ei ollu kun 2mm=/
Siis kyseessä on taannehtivan lain sovellutus jos aikaisemmin sallittu ja nyt kielletty. Eikö tämä viittaa sotarikostuomioihin Suomessa sodan jälkeen. Aivan vastaava juttu.
- startteri
Sivustaseuraaja kirjoitti:
Mistäköhän syystä sitten noita starttiaseita saa ihan aseliikkeistä? Ihan niitä isoja 9mm puoliautomaattejakin jokka toimivat ja paukkuvat täysin kuin oikeat esikuvansa, paitsi eivät kestä oikeita latauksia.
- Poliisille!!!
Aseen deaktivointi on typerää, eikä sillä enää tee mitään. Vie sinä vellihousu ase poliisilaitokselle ja ano armoa!
Meikäläisellä on toimivia, eikä haittaa yhtään!- Fennoman
viedä näytille.Jos aiot myydä Mauserin,silloin tarkista tilanne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958176- 1743792
- 533299
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552551- 482185
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291980- 481912
- 601788
- 191783