Aseen deaktivointi?

kerääjä

Nykysääntöjen mukaan aseen deaktivointi pitää tehdä niin että piippu pultataan panospesästä ja sulkukappale leikataan viistosti poikki. Aikaisemmin vuosia sitten riitti, että piippu oli tukittu ainoastaan ja jopa niin, että sillä pystyi ampumaan paukkupatruunoita. Miten on näiden aseiden kanssa elettävä? Onko ne uudelleen deaktivoitava? Ostin aikoinaan Saksasta mauserin joka oli deaktivoitu niin että piipussa päällä reikä ja pultti poikittain mutta silti sillä saattoi ampua paukkupatruunan. Ei tarvinnut lupia sen kummempia. Tuli tullista läpi tarkastuksen jälkeen. Siinäpä kysymys, onko pyssy luvatta nyt laillinen.

6

6598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paukkupatruuna

      Kai se on laillinen, sillä ovathan paukkupatruunoita ampuvat asekopiotkin laillisia. Noissa piippu on tukittu tai siihen on tehty reikiä eikä ne kestä oikeaa latausta. Sinällään kyllä erikoistapaus koska sinun aseesi kestäisi oikean laakinkin toisinkun paukkupatruunapyssy, mutta eiköhän kuitenkin särkyisi koska piippu on tukittu.

      • Sivustaseuraaja

        Periaatteessa ovat suomessa laittomia nekin. Koska lukko ja piippu ovat luvanvaraisia osia. Ja lukkohan näissä kopioissa joita olen itse nähnyt, on ollut järeä ja täysin samanlainen kuin alkuperäisessäkin. Ja olenpa myös nähnyt oikeaksi muunnetun startterin. Kyllä ne vaan pojat sillä ampui, piipun seinämää ei ollu kun 2mm=/


      • kerääjä
        Sivustaseuraaja kirjoitti:

        Periaatteessa ovat suomessa laittomia nekin. Koska lukko ja piippu ovat luvanvaraisia osia. Ja lukkohan näissä kopioissa joita olen itse nähnyt, on ollut järeä ja täysin samanlainen kuin alkuperäisessäkin. Ja olenpa myös nähnyt oikeaksi muunnetun startterin. Kyllä ne vaan pojat sillä ampui, piipun seinämää ei ollu kun 2mm=/

        Siis kyseessä on taannehtivan lain sovellutus jos aikaisemmin sallittu ja nyt kielletty. Eikö tämä viittaa sotarikostuomioihin Suomessa sodan jälkeen. Aivan vastaava juttu.


      • startteri
        Sivustaseuraaja kirjoitti:

        Periaatteessa ovat suomessa laittomia nekin. Koska lukko ja piippu ovat luvanvaraisia osia. Ja lukkohan näissä kopioissa joita olen itse nähnyt, on ollut järeä ja täysin samanlainen kuin alkuperäisessäkin. Ja olenpa myös nähnyt oikeaksi muunnetun startterin. Kyllä ne vaan pojat sillä ampui, piipun seinämää ei ollu kun 2mm=/

        Mistäköhän syystä sitten noita starttiaseita saa ihan aseliikkeistä? Ihan niitä isoja 9mm puoliautomaattejakin jokka toimivat ja paukkuvat täysin kuin oikeat esikuvansa, paitsi eivät kestä oikeita latauksia.


    • Poliisille!!!

      Aseen deaktivointi on typerää, eikä sillä enää tee mitään. Vie sinä vellihousu ase poliisilaitokselle ja ano armoa!

      Meikäläisellä on toimivia, eikä haittaa yhtään!

      • Fennoman

        viedä näytille.Jos aiot myydä Mauserin,silloin tarkista tilanne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe