Meillä on noin. 100.000 km ajettu saab 9-5 vm.98. ja varsinki kovassa vauhdissa rupeaa tärisemään. Mistähän tämä voisi johtua?
miksi tärisee?
8
2879
Vastaukset
- Satunnainen matkailija
...kannattaa aloittaa helpoimmasta päästä, eli renkaiden tasapainotuksesta. Jos sieltä ei vikaa löydy, niin kannattaa jutella huollon kanssa.
- Turbo Sensonic
Yleensä tuollaisen tärinän voi aiheuttaa muutama tekijä, joko yhdessä tai erikseen.
Ensimmäinen syy on se, että renkaat eivät ole enää tasapainossa. Tämän huomaa parhaiten noin 110 km/h vauhdissa ohjauspyörän alkaessa tärisemään. Tuo ohjauspyörän tärinä johtuu siitä, että eturenkaat eivät ole enää tasapainossa. Samoin tuo tärinä voi tuntua vasemmassa etulokasuojassa, jos lepuutat jalkaasi sen päällä ajaessasi matka-ajoa. Jos tärinä tuntuu penkin selkänojassa, niin tällöin takarenkaat eivät ole enää tasapainossa. Jos tärinää ilmaantuu myös noin 70 km/h:n nopeudessa, niin renkaiden "poikittaistasapainotus" ei ole kohdallaan.
Noihin em. tilanteisiin lääkkeenä on renkaiden uudelleen tasapainottaminen. Kaikista parhainta on, jos löydät sellaisen firman, joka kykenee tasapainottamaan autosi renkaat niiden ollessa kiinni autossa. Näin tasapainotus on kaikista optimaalisinta suhteutettuna juuri käytännön ajoon, kuin että autosta otettaisiin renkaat pois, tasapainotettaisiin ne, ja laitettaisiin takaisin päälle. Tosin jos tuntuu, että renkaat ovat epätasapainossa, kannattaa tasapainottaa ne, oli tasapainotusmetodi mikä tahansa.
Toinen vaihtoehto on, että auton pyörien aurauskulmat eivät ole kohdallaan. Tuo tärinä ilmenee kiihdytyksissä, nopeasti ajaessa ja kurveissa. Tällöin kannattaa viedä auto aurauskulmien nelipyöräsuuntaukseen. Yksi oire aurauskulmien "heittämisestä" on renkaiden epätasainen kuluminen tärinän ohella.
Kolmas vaihtoehto on, että jokin (tai jotkut) auton pyörien vanteista ovat menneet hieman pois muodosta ("soikeaksi") esim. katukivetykseen kolauttamisen takia. Tämä ilmenee myös tärinänä lähes samalla tavalla kuin renkaiden epätasapainoisuus. Myös aurauskulmat voivat mennä pois säädöistään kolauksen takia. Jos vanne on mennyt soikeaksi, tällöin kannattaa ostaa tilalle uusi vanne.
En tiedä, löytyykö Suomesta firmoja, jotka korjaavat "soikeaksi" menneitä vanteita. Itselläni on kesärenkaista yksi Seven Spoke -vanne hieman soikeana renkaan puhjettua viime kesänä erään kuorma-autosta pudonneeseen pulttiin (p-kele!) ja samassa rytäkässä meni vanne hieman pois muodostaan. Ajaessa moottoritiellä rattiin kohdistuu aivan hiuksen hieno tärinä, mutta tärinä kuitenkin, joten ajattelin ostaa tilalle uuden vanteen.
Seuraava kysymys onkin sitten, mistä vanteen ostaa itselleen. Esimerkiksi tuollainen Saabin Seven Spoke vanne maksaa 1869 markkaa Suomessa, kun Ruotsissa sama vanne maksaa 1052 Suomen markkaa! Tuolla 800 markalla tekee vielä suhtkoht ylellisen ruotsinlaivaristeilyn, samalla kun ostaa vanteen Ruotsista ja tuo sen tänne Suomeen.- Savolaestollo
Mutta miksi joku vastaa aina samaan kysymykseen jo senkin jälkeen kun siihen on jo vastattu ?
Nyt tuokin renkaiden tasapainotushomma oli jo kertaalleen kerrottu kolmella rivillä, mutta vielä piti jonkun viisaan laverrella samasta asiasta 17-18 riviä. Ajanhukkaa, sanon minä ! - Ajanhukkaaja
Savolaestollo kirjoitti:
Mutta miksi joku vastaa aina samaan kysymykseen jo senkin jälkeen kun siihen on jo vastattu ?
Nyt tuokin renkaiden tasapainotushomma oli jo kertaalleen kerrottu kolmella rivillä, mutta vielä piti jonkun viisaan laverrella samasta asiasta 17-18 riviä. Ajanhukkaa, sanon minä !No onhan tuo TS:n selvitys asiasta paljon perusteellisempi ja erittäin selventävä epätasapainosta puhuttaessa. Ei minulle ainakaan selviä tuosta ensimmäisestä vastauksesta että missä on vika jos penkki tärisee, tosin eihän tätä kysyttykään.
Anna sinä savolaestollo viisaitten laverrella ja käytä aikasi paremmin kuin moittimalla toisten vastauksia.
TS, jatka samaan malliin! - "kaurakeksi"
Ajanhukkaaja kirjoitti:
No onhan tuo TS:n selvitys asiasta paljon perusteellisempi ja erittäin selventävä epätasapainosta puhuttaessa. Ei minulle ainakaan selviä tuosta ensimmäisestä vastauksesta että missä on vika jos penkki tärisee, tosin eihän tätä kysyttykään.
Anna sinä savolaestollo viisaitten laverrella ja käytä aikasi paremmin kuin moittimalla toisten vastauksia.
TS, jatka samaan malliin!.. kyllä TS:ltä saa paljon tietoa josta on hyötyä.
savolaestollolle:
Jos viesti on mielestäsi liian pitkä, neuvo: "älä lue".
Itse luen mielelläni jokaisen TS:n viestin. - Savolaestollo
Ajanhukkaaja kirjoitti:
No onhan tuo TS:n selvitys asiasta paljon perusteellisempi ja erittäin selventävä epätasapainosta puhuttaessa. Ei minulle ainakaan selviä tuosta ensimmäisestä vastauksesta että missä on vika jos penkki tärisee, tosin eihän tätä kysyttykään.
TS, jatka samaan malliin!Olen tismalleen samaa mieltä siitä, että TS on yksi niitä asiallisimpia tyyppejä täällä, verrattuna esim. mersu-osaston GF-ääliöön.
Mutta minähän sanoinkin, että renkaiden tasapainotuksesta kannattaa aloittaa. Se neuvo vei about 2 riviä. Turhaa renkaiden tasapainotuksesta on jaaritella pariakymmentä riviä.
Sitä paitsi, on ihmeellistä, että ihmiset, jotka eivät ymmärrä auton tekniikasta sen vertaa, että osaisivat edes rengasta vaihtaa, saavat ajokortin. Tarkoitin nyt lähinnä tuotakin joka neuvoa kysyi.
Ei varmaan kauheasti raksuta jos ei osaisi jo ensimmäisenä epäillä renkaiden epätasapainoa. - MarquisdeSaab
Savolaestollo kirjoitti:
Olen tismalleen samaa mieltä siitä, että TS on yksi niitä asiallisimpia tyyppejä täällä, verrattuna esim. mersu-osaston GF-ääliöön.
Mutta minähän sanoinkin, että renkaiden tasapainotuksesta kannattaa aloittaa. Se neuvo vei about 2 riviä. Turhaa renkaiden tasapainotuksesta on jaaritella pariakymmentä riviä.
Sitä paitsi, on ihmeellistä, että ihmiset, jotka eivät ymmärrä auton tekniikasta sen vertaa, että osaisivat edes rengasta vaihtaa, saavat ajokortin. Tarkoitin nyt lähinnä tuotakin joka neuvoa kysyi.
Ei varmaan kauheasti raksuta jos ei osaisi jo ensimmäisenä epäillä renkaiden epätasapainoa.Ei kaikilla ole liiemmälti sen paremmin kiinnostusta kuin koulutustakaan (auto)tekniikkaan... ei se mikään häpeä ole, vaikka autoista yleisellä tasolla olisikin kiinnostunut... kaikilla on omat vahvat alueensa. Kysyminen, jos ei itse tiedä, ei kuitenkaan ole suurimpia syntejä. Yleensä tyhmyys tiivistyy niissä jotka kuvittelevat tietävänsä... vaarallisin yhdistelmä tyhmä/tietämätön ennakkoluuluton kokeilija.
Tuosta tekniikasta ymmärtämisestä vielä sen verran että tunnen ainakin yhden tekniikan tohtorin ja yhden diplomi-insinöörin jotka eivät varmasti osaa edes rengasta täyttää... ja jos osaavat paineet tulevat varmasti päin p:tä... toisaalta tunnen hammaslääkärin joka säätää mersun venttiilit koneen käydessä ja passaa nelikaasuttimisen koneen korvakuulolta käymään kuin kello. - Länsituuli
Savolaestollo kirjoitti:
Olen tismalleen samaa mieltä siitä, että TS on yksi niitä asiallisimpia tyyppejä täällä, verrattuna esim. mersu-osaston GF-ääliöön.
Ei varmaan kauheasti raksuta jos ei osaisi jo ensimmäisenä epäillä renkaiden epätasapainoa.Sä olet todella "fiksu".
Kerro itsestäsi enemmän,
varmaankin kaikki haluaisivat
kuulla lisää erinomaisia vinkkejäsi !
Sinulla tuntuu raksuttavan vähän
liikaakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847