Kävin eilen saabia katsomassa

Wanna be Saabisti?

Kävin eilen 95:sta wagonia katsastamassa ja
vaikutti päällisin puolin oikein makoisalta
peliltä. Tulisi nyt vain vielä kunnon
räntäloskakeli niin voisi lähteä koeajoon. Miten
on saabistit? Onko Saab niin hyvä talviauto kuin
puhutaan? Mielellään myös sellaisten kommentteja,
jotka ovat kokeilleet joskus jotain muutakin
autoa. Itsellä alkaa kohta työ, jossa saa istua
ratin takana joka säällä ja paljon, eikä silloin
viitsisi ajo-ominaisuuksien kohdalla säästää.

Kokemuksia.

11

1465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo Sensonic

      Talviautoksi Saabia parempaa etuvetoista autoa
      saa varmaan etsiä "kissojen ja koirien kanssa".
      Myös Volvo on varma valinta talviautoksi
      etuvetoisten leiristä (miksei myös nelivetoisena
      AWD -mallina) ja Audi nelivetoisena.

      Saabissa on hyvät ja tehokkaat valot, ja se
      käyttäytyy lähes tilanteessa kuin tilanteessa
      turvallisen ennalta arvattavasti. Eli jos on
      liukasta ja auton renkaiden pito sattuisi
      katoamaan kurvissa ajattaessa, Saab käyttäytyy
      aliohjautuvasti, eli "puskee" hieman.
      Tämä "puskeminen" on helppoa saada kontrolliin
      kaasujalkaa "höllentämällä". Auton
      käyttäytymisessä ei ilmene mitään "variaatioita",
      vaan tuo aliohjattavuus renkaiden pidon kadotessa
      on tavallaan "vakio-ominaisuus", jonka
      etuvetoiseen autoon tottunut henkilö kykenee
      helposti hallitsemaan.

      Saabin lämmityslaite on varmaan yksi parhaimmista
      markkinoilla olevista. Saksalaisen Auto Bildin
      tekemän testin mukaan (testissä BMW 320i,
      Mercedes Benz 180, Lexus 200, Alfa 156 ja Saab 9-
      3) Saabin lämppäri oli kaikista tehokkain nostaen
      ohjaamon lämpötilan ko. autoista kaikkein
      korkeammaksi. TM:n talviautotestissä 9-3:n
      pärjäsi myös melko hyvin. Ei hassumpaa autolle,
      jonka ilmastointi- ym. laitteet on periaatteessa
      suunniteltu jo 1993. Mieleeni ei valitettavasti
      kuitenkaan tähän hätään muistu mitään 9-5:sta
      tehtyä talvitestiä.

      Saabin ajovalojen pyyhkimien sulat ovat
      mielestäni hyvinkin tarpeelliset
      räntäloskakelillä ajettaessa. Ihmettelenkin,
      miksi lähes kaikki autonvalmistajat (Saabia ja
      Volvoa lukuunottamatta) ovat poistaneet
      autoistaan nuo sulat ja niiden tilalla on
      ainoastaan vettä ajovaloille suihkuttavat
      suuttimet. Eräässä Moottorilehden numerossa
      Saabia koeajanut toimittaja "itki" sitä, että
      miksi Saab viitsii vielä laittaa ajovaloilleen
      pyyhkimien sulat ja miksi virtalukon pitää olla
      lattiassa. Eipä tainnut kaverilla olla kokemusta
      kunnon "räntäloskapaskakelissä" ajamisesta, kun
      ei katsonut noita ajovalon pyyhkimien sulkia
      tarpeelliseksi! Eikä ko. tyypillä tainnut olla
      käsistystäkään auton persoonallisuus- ja
      turvallisuusasioista, kun rupesi tuota virtalukon
      paikkaa moittimaan.

      Kyllä Saab on niin hyvä talviauto kuin puhutaan.
      Esimerkiksi TM ja ruotsalainen Auto Motor & Sport
      käyttävät talvirengastesteissään nimenomaan Saab
      9-5:ta. Itse en ottaisi talviautokseni mistään
      hinnasta takavetoista autoa (oli sitten
      luistonesto tai ei), mutta tuo on lähinnä
      tottumus- ja mielipidekysymys, josta jokaisella
      on omat mielipiteensä.

      P.S. Jos muuten olet hankkimassa 9-5:sta ja ajat
      paljon, niin kannattaisi ilmeisesti odottaa
      syksyyn, jolloin esitellään Saab 9-5 TiD (170 hv,
      350 Nm).

      • Juhani

        Itselläni kävi siten, että vuosikaudet Saabilla ajaneena en edes kiinnittänyt huomiota sen
        (talvi)ajo-ominaisuuksiin ehkä juuri siksi, että se meni kelillä kuin kelillä niin
        eleettömästi ja "oikkuilematta", mutta vasta kun tällä palstalla on niin kovasti kehuttu
        Saabin talviominaisuuksia olen itsekkin alkanut niitä tarkemmin ajaessa tutkiskelemaan ja
        täytyy sanoa että totta se on että ominaisuudet paranevat kelin huonontuessa.


      • Isoturpo
        Juhani kirjoitti:

        Itselläni kävi siten, että vuosikaudet Saabilla ajaneena en edes kiinnittänyt huomiota sen
        (talvi)ajo-ominaisuuksiin ehkä juuri siksi, että se meni kelillä kuin kelillä niin
        eleettömästi ja "oikkuilematta", mutta vasta kun tällä palstalla on niin kovasti kehuttu
        Saabin talviominaisuuksia olen itsekkin alkanut niitä tarkemmin ajaessa tutkiskelemaan ja
        täytyy sanoa että totta se on että ominaisuudet paranevat kelin huonontuessa.

        Niin parhaiten eron huomaa, kun (on pakko) ajaa jollain etelän oloihin
        suunnitellulla rassilla. Yleensäkin hyvät ominaisuudet tahtoo huomata
        vasta, kun joutuu kärsimään toisen auton huonoista ominaisuuksista.

        Vielä puheeksi tulleista lampunpesureista, että en ole vielä nähnyt
        yksiäkään painepesimiä, jotka todella puhdistaisi lamput kunnolla.
        Puhumattakaan pesunesteen tiheästä täyttötarpeesta. Monia muita
        autoja ei selvästikään ole suunniteltu pohjolan oloihin. Olishan se noloa,
        jos Saab tai Volvo ei soveltuisi kotimaansa olosuhteisiin.


      • motoristi

        Tuosta oli juttua jo yli vuosi sitten saab.fi
        sivuilla. Testi tehtiin Ruotsin Lapissa mukana
        oli muistaakseni BMW,Volvo,MB,Audi jne... Saab 9-
        5 voitti koko hela hoidon. Lämmityslaitetta
        kehuttiin parhaaksi. En ikävä kyllä ole löytänyt
        enään sitä testiä. Katosi netistä kun Saab sivut
        päivitettiin.


    • 9-5 2,3t

      Itselläni on leasingauto, joten minulla ei ole
      syytä tarpeettomasti puolustella mitään
      automerkkiä. Silti voin aivan rehellisesti sanoa,
      että olen hyvin vaikuttunut 9-5 Wagonin
      talviominaisuuksista. Auto lämpiää erittäin
      nopeasti ja pitää lämmön myös pitkään moottorin
      sammumisen jälkeenkin. Huurteenpoisto on tehokas
      ja lamput ilmeisesti markkinoiden parhaat ja
      tuulilasinpesin oma luokkaansa (kuusi suihkua).
      Mitä enemmän tiellä on loskaa ja epäpuhtautta,
      sitä suhteellisesti paremmaksi autoksi Saab
      muuttuu. Se on kyllä Suomeen todella sopiva auto.
      Muuten täytyy sanoa, että sen moottori (2,3t)
      saisi olla käyntiääneltään sivistyneempi kuten
      esim 2,0t. Samoin auton ulkonäkö on tietyistä
      suunnista (takaviistosta) aivan järkyttävä.
      Saabilla ei osata tehdä kauniita autoja
      mielestäni.

    • JM

      Parhaimpia tietämiäni talviautoja on juuri Saab 9-5. Lämpeää sisältä erittäin nopeasti,
      lämmintä ilmaa tulee pakkasillakin parhaimmillaan jo minuutin parin jälkeen. Tuulilasi ja muut
      ikkunat pysyvät yönkin yli vaivatta kirkkaina. Lisäksi auto parinkin tunnin seisonnan jälkeen
      on vielä lämmin, tiivistykset ovat todella hyvät. Ajovalot lienevät parhaimmat mitä saa.
      2.0t moottori on ainakin todella hiljainen, 2.3t ei ole kokemuksia. 110 kw on kuitenkin
      riittänyt joka tilanteeseen, varsinkin kun turbon vääntö koko kierrosalueella pitää ajamisen
      tasaisen vahvana. Kerran tuli moottoritiellä ajettua 110 km/h tunnissa kolmosvaihteella,
      kun äänestä sitä ei hoksannut. Kierroslukumittari vasta paljasti asian. ;-)
      Huvittava seikka on myös se, että pimeillä teillä on monesti vastaantulijat vilkuttaneet
      kaukovalojaan, kun ovat luullet niiden olleen päällä. Lähivalotkin ovat jo niin tehokkaat,
      että vastaavat vanhojen autojen kaukovaloja. Kaukovalot ovatkin sitten uskomattoman
      tehokkaat, yltävät reilusti yli 200 metrin. Tuliko kehuttua tarpeeksi?-)

      Pari viilattavaa ominaisuutta tosin löytyy. Ikkunannostimien kytkimet ovat hankalassa
      paikassa keskikonsolissa. Ratkaisu vaatii aina sorminäppäryyttä ja hanskat kädessä yleensä
      kaikki ikkunat aukeavat. ;-) vm. 2000 oli vielä iso avain, nyt se on onneksi pienentynyt.
      Takaluukun lukitussysteemi on hieman hankala joissakin tilanteissa, mutta ei se haittaa
      pahemmin. Sähkösäätöiset etupenkit olisivat mukavat, paljon helpommat kuin
      käsikäyttöiset. Talveksi kannattaa hankkia "talvivanteet", kesävanteet kestävät paljon
      paremmin, kun eivät altistu suolalle, loskalle ja ravalle jne. Luistonesto, pohjapanssari ja
      vakionopeudensäädin kannattaa hankkia. SE-pakettiin taitaa luistonesto ja
      vakionopeudensäädin kuulua..sellaista.

      • tyhmä kysyy

        Mikä se on?


      • motoristi
        tyhmä kysyy kirjoitti:

        Mikä se on?

        Pohjapanssari suojaa pääasiassa moottorin
        öljypohjaa alhaalta tulevilta iskuilta.


    • JV

      Kyllä! saab on voittanut kaikki
      talviautovertailut ja lisää tulee... kun taas
      Volvo on jäänyt 3-5 sijoille. Et revi siitä...
      Mul on itelläni Saab ja oon mahdottoman
      tyytyväinen!! Osta se...

      • Tuleva Saabisti?

        nipponilla. Odottelen sitä uutta 3,0 dieseliä.


    • ihanloistava

      Ostin vanhan 9-3 mallin saabin vuodelta 2000.On sitten tosi hyvä auto,tekisi mieli vain ajaa ja ajaa.

      Kävin tuoss hupilenkin ajamassa ennen saunomista ja voi että miten hyvät fiilikset jäi,se on siis kakkosautona meillä,pääsääntöisesti ajan mersulla mutta on se saab todellinen talvi auto ei siitä pääse mihinkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe