Kävin eilen 95:sta wagonia katsastamassa ja
vaikutti päällisin puolin oikein makoisalta
peliltä. Tulisi nyt vain vielä kunnon
räntäloskakeli niin voisi lähteä koeajoon. Miten
on saabistit? Onko Saab niin hyvä talviauto kuin
puhutaan? Mielellään myös sellaisten kommentteja,
jotka ovat kokeilleet joskus jotain muutakin
autoa. Itsellä alkaa kohta työ, jossa saa istua
ratin takana joka säällä ja paljon, eikä silloin
viitsisi ajo-ominaisuuksien kohdalla säästää.
Kokemuksia.
Kävin eilen saabia katsomassa
11
1485
Vastaukset
- Turbo Sensonic
Talviautoksi Saabia parempaa etuvetoista autoa
saa varmaan etsiä "kissojen ja koirien kanssa".
Myös Volvo on varma valinta talviautoksi
etuvetoisten leiristä (miksei myös nelivetoisena
AWD -mallina) ja Audi nelivetoisena.
Saabissa on hyvät ja tehokkaat valot, ja se
käyttäytyy lähes tilanteessa kuin tilanteessa
turvallisen ennalta arvattavasti. Eli jos on
liukasta ja auton renkaiden pito sattuisi
katoamaan kurvissa ajattaessa, Saab käyttäytyy
aliohjautuvasti, eli "puskee" hieman.
Tämä "puskeminen" on helppoa saada kontrolliin
kaasujalkaa "höllentämällä". Auton
käyttäytymisessä ei ilmene mitään "variaatioita",
vaan tuo aliohjattavuus renkaiden pidon kadotessa
on tavallaan "vakio-ominaisuus", jonka
etuvetoiseen autoon tottunut henkilö kykenee
helposti hallitsemaan.
Saabin lämmityslaite on varmaan yksi parhaimmista
markkinoilla olevista. Saksalaisen Auto Bildin
tekemän testin mukaan (testissä BMW 320i,
Mercedes Benz 180, Lexus 200, Alfa 156 ja Saab 9-
3) Saabin lämppäri oli kaikista tehokkain nostaen
ohjaamon lämpötilan ko. autoista kaikkein
korkeammaksi. TM:n talviautotestissä 9-3:n
pärjäsi myös melko hyvin. Ei hassumpaa autolle,
jonka ilmastointi- ym. laitteet on periaatteessa
suunniteltu jo 1993. Mieleeni ei valitettavasti
kuitenkaan tähän hätään muistu mitään 9-5:sta
tehtyä talvitestiä.
Saabin ajovalojen pyyhkimien sulat ovat
mielestäni hyvinkin tarpeelliset
räntäloskakelillä ajettaessa. Ihmettelenkin,
miksi lähes kaikki autonvalmistajat (Saabia ja
Volvoa lukuunottamatta) ovat poistaneet
autoistaan nuo sulat ja niiden tilalla on
ainoastaan vettä ajovaloille suihkuttavat
suuttimet. Eräässä Moottorilehden numerossa
Saabia koeajanut toimittaja "itki" sitä, että
miksi Saab viitsii vielä laittaa ajovaloilleen
pyyhkimien sulat ja miksi virtalukon pitää olla
lattiassa. Eipä tainnut kaverilla olla kokemusta
kunnon "räntäloskapaskakelissä" ajamisesta, kun
ei katsonut noita ajovalon pyyhkimien sulkia
tarpeelliseksi! Eikä ko. tyypillä tainnut olla
käsistystäkään auton persoonallisuus- ja
turvallisuusasioista, kun rupesi tuota virtalukon
paikkaa moittimaan.
Kyllä Saab on niin hyvä talviauto kuin puhutaan.
Esimerkiksi TM ja ruotsalainen Auto Motor & Sport
käyttävät talvirengastesteissään nimenomaan Saab
9-5:ta. Itse en ottaisi talviautokseni mistään
hinnasta takavetoista autoa (oli sitten
luistonesto tai ei), mutta tuo on lähinnä
tottumus- ja mielipidekysymys, josta jokaisella
on omat mielipiteensä.
P.S. Jos muuten olet hankkimassa 9-5:sta ja ajat
paljon, niin kannattaisi ilmeisesti odottaa
syksyyn, jolloin esitellään Saab 9-5 TiD (170 hv,
350 Nm).- Juhani
Itselläni kävi siten, että vuosikaudet Saabilla ajaneena en edes kiinnittänyt huomiota sen
(talvi)ajo-ominaisuuksiin ehkä juuri siksi, että se meni kelillä kuin kelillä niin
eleettömästi ja "oikkuilematta", mutta vasta kun tällä palstalla on niin kovasti kehuttu
Saabin talviominaisuuksia olen itsekkin alkanut niitä tarkemmin ajaessa tutkiskelemaan ja
täytyy sanoa että totta se on että ominaisuudet paranevat kelin huonontuessa. - Isoturpo
Juhani kirjoitti:
Itselläni kävi siten, että vuosikaudet Saabilla ajaneena en edes kiinnittänyt huomiota sen
(talvi)ajo-ominaisuuksiin ehkä juuri siksi, että se meni kelillä kuin kelillä niin
eleettömästi ja "oikkuilematta", mutta vasta kun tällä palstalla on niin kovasti kehuttu
Saabin talviominaisuuksia olen itsekkin alkanut niitä tarkemmin ajaessa tutkiskelemaan ja
täytyy sanoa että totta se on että ominaisuudet paranevat kelin huonontuessa.Niin parhaiten eron huomaa, kun (on pakko) ajaa jollain etelän oloihin
suunnitellulla rassilla. Yleensäkin hyvät ominaisuudet tahtoo huomata
vasta, kun joutuu kärsimään toisen auton huonoista ominaisuuksista.
Vielä puheeksi tulleista lampunpesureista, että en ole vielä nähnyt
yksiäkään painepesimiä, jotka todella puhdistaisi lamput kunnolla.
Puhumattakaan pesunesteen tiheästä täyttötarpeesta. Monia muita
autoja ei selvästikään ole suunniteltu pohjolan oloihin. Olishan se noloa,
jos Saab tai Volvo ei soveltuisi kotimaansa olosuhteisiin. - motoristi
Tuosta oli juttua jo yli vuosi sitten saab.fi
sivuilla. Testi tehtiin Ruotsin Lapissa mukana
oli muistaakseni BMW,Volvo,MB,Audi jne... Saab 9-
5 voitti koko hela hoidon. Lämmityslaitetta
kehuttiin parhaaksi. En ikävä kyllä ole löytänyt
enään sitä testiä. Katosi netistä kun Saab sivut
päivitettiin.
- 9-5 2,3t
Itselläni on leasingauto, joten minulla ei ole
syytä tarpeettomasti puolustella mitään
automerkkiä. Silti voin aivan rehellisesti sanoa,
että olen hyvin vaikuttunut 9-5 Wagonin
talviominaisuuksista. Auto lämpiää erittäin
nopeasti ja pitää lämmön myös pitkään moottorin
sammumisen jälkeenkin. Huurteenpoisto on tehokas
ja lamput ilmeisesti markkinoiden parhaat ja
tuulilasinpesin oma luokkaansa (kuusi suihkua).
Mitä enemmän tiellä on loskaa ja epäpuhtautta,
sitä suhteellisesti paremmaksi autoksi Saab
muuttuu. Se on kyllä Suomeen todella sopiva auto.
Muuten täytyy sanoa, että sen moottori (2,3t)
saisi olla käyntiääneltään sivistyneempi kuten
esim 2,0t. Samoin auton ulkonäkö on tietyistä
suunnista (takaviistosta) aivan järkyttävä.
Saabilla ei osata tehdä kauniita autoja
mielestäni. - JM
Parhaimpia tietämiäni talviautoja on juuri Saab 9-5. Lämpeää sisältä erittäin nopeasti,
lämmintä ilmaa tulee pakkasillakin parhaimmillaan jo minuutin parin jälkeen. Tuulilasi ja muut
ikkunat pysyvät yönkin yli vaivatta kirkkaina. Lisäksi auto parinkin tunnin seisonnan jälkeen
on vielä lämmin, tiivistykset ovat todella hyvät. Ajovalot lienevät parhaimmat mitä saa.
2.0t moottori on ainakin todella hiljainen, 2.3t ei ole kokemuksia. 110 kw on kuitenkin
riittänyt joka tilanteeseen, varsinkin kun turbon vääntö koko kierrosalueella pitää ajamisen
tasaisen vahvana. Kerran tuli moottoritiellä ajettua 110 km/h tunnissa kolmosvaihteella,
kun äänestä sitä ei hoksannut. Kierroslukumittari vasta paljasti asian. ;-)
Huvittava seikka on myös se, että pimeillä teillä on monesti vastaantulijat vilkuttaneet
kaukovalojaan, kun ovat luullet niiden olleen päällä. Lähivalotkin ovat jo niin tehokkaat,
että vastaavat vanhojen autojen kaukovaloja. Kaukovalot ovatkin sitten uskomattoman
tehokkaat, yltävät reilusti yli 200 metrin. Tuliko kehuttua tarpeeksi?-)
Pari viilattavaa ominaisuutta tosin löytyy. Ikkunannostimien kytkimet ovat hankalassa
paikassa keskikonsolissa. Ratkaisu vaatii aina sorminäppäryyttä ja hanskat kädessä yleensä
kaikki ikkunat aukeavat. ;-) vm. 2000 oli vielä iso avain, nyt se on onneksi pienentynyt.
Takaluukun lukitussysteemi on hieman hankala joissakin tilanteissa, mutta ei se haittaa
pahemmin. Sähkösäätöiset etupenkit olisivat mukavat, paljon helpommat kuin
käsikäyttöiset. Talveksi kannattaa hankkia "talvivanteet", kesävanteet kestävät paljon
paremmin, kun eivät altistu suolalle, loskalle ja ravalle jne. Luistonesto, pohjapanssari ja
vakionopeudensäädin kannattaa hankkia. SE-pakettiin taitaa luistonesto ja
vakionopeudensäädin kuulua..sellaista.- tyhmä kysyy
Mikä se on?
- motoristi
tyhmä kysyy kirjoitti:
Mikä se on?
Pohjapanssari suojaa pääasiassa moottorin
öljypohjaa alhaalta tulevilta iskuilta.
- JV
Kyllä! saab on voittanut kaikki
talviautovertailut ja lisää tulee... kun taas
Volvo on jäänyt 3-5 sijoille. Et revi siitä...
Mul on itelläni Saab ja oon mahdottoman
tyytyväinen!! Osta se...- Tuleva Saabisti?
nipponilla. Odottelen sitä uutta 3,0 dieseliä.
- ihanloistava
Ostin vanhan 9-3 mallin saabin vuodelta 2000.On sitten tosi hyvä auto,tekisi mieli vain ajaa ja ajaa.
Kävin tuoss hupilenkin ajamassa ennen saunomista ja voi että miten hyvät fiilikset jäi,se on siis kakkosautona meillä,pääsääntöisesti ajan mersulla mutta on se saab todellinen talvi auto ei siitä pääse mihinkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3663979Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091433- 941297
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko651094Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass14927Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔58907Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise12877- 38870
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60859- 65851