Oon siirtymässä C3:sta C4:ään - vaikka entiseenkin olen ollut HYVIN tyytyväinen. Mukavaa olisi kuulla kokemuksia nelosesta. Mitkä ovat upeimmat puolet?
C4 - kokemuksia
13
4393
Vastaukset
- varustelutaso ym.
ratkaisi!12000 km ajettu,ei mitään häikkää ole ollut.
- sporttilapsi
Entäs C2 1,6 VTS? Jos tilat meinaan riittää...
- Citrophoros
Itselläni oli vuokrattuna Avikselta haluamani ei C4 Citroën eli C3 tammikuussa 2006, kun oma C4 oli ilmastointilaitteen takuukorjauksessa ja ainakin minun mielikuvat C3:sta olivat ennakkoon paljon positiivisempia kuin ne tällä hetkellä ovat.
Ensinnäkin C3 antama laatuvaikutelma on hyvin kyseenalainen, paljon muovipintoja sisätiloissa, ainakin minua ärsytti, kuinka herkästi rystyset ottavat kiinni sisäoven muovipaneeliin kurkottaessa kahvasta ovea auki.
-C3 on paljon pienempi kuin kuvittelinkaan, tiivis tunnelma kuin Fiat 127:ssa ainakin mentaalisessa mielessä.
-C3:n ilmastointilaitetta päällelaitettaessa kuuluu voimakas TÖNKS ja ajovalot himmenevät selvästi, kun kokeilin toimintaa veljeni nostaessa toisaalta käteistä Otosta.
-C3:n vakionopeudensäädin tai ainakin symbolista päätellen arvelin sen olevan vakkari: painikkeen painaminen aiheuttaa piippauksen, mutta mitä sitten pitäisi tapahtua??
-C3:n kojetaulun valaistus tammikuun säkkipimeydessä on todella minimalistista, joten ei se ainakaan auttanut pakenemaan muutenkaan ankeaa kaamosfiilistä mitenkään.
Kyllä kaipasinkin todella pikaisesti C4:sta takaisin käyttööni!!!
Ensinnäkin C4 on järkevästi hajautettu valaistuja mittaripisteitä neljään alueeseen keltaisella pohjalla mustia merkkejä, hyvä niin, kun C5:ssa oleva vihreä pohjaväri aiheuttaa ei-niin-miellyttäviä assosiaatioita.
C4:ssa on mukavasti pelaava vakionopeudensäädin, joka oli minulle paras käytännöllinen uutuus verraten aikaisempaan C5-1:een.
C4:n digitaalinen nopeusmittari on automaailman tarkin!!!! (tai ainakin kansalaisten tavoittavissa olevista automalleista)
C4:n rattiratkaisu ja hajautettu digitaalimittaristo sekä coupéen korimuotoilu
ovat juuri sellaisia ideoita kuin odottaa voi 2000-luvun autosuunnittelulta.
Heikkouksia ovat edelleen pahimpana Citroënin syntinä, ettei autoa ole vieläkään suunniteltu käytettäväksi leveyspiireillä, joissa talvella voi olla jopa -15*C pakkasta.
>Jalkani palelivat -20*C pakkasessa lomaillessani Keski-Suomessa, kun en voinut käyttää sisätilanlämmitintä autonlämmitysrajoitusten vuoksi: kesti aivan liian kauan, kun jalkatilassa oli riittävän lämmintä. Keskisellä lämmiteltiin.
Naurettavaa on myös automaatti-ilmastoinnin toiminta, jonka perisynti on pitää puhallinmoottori aivan liian pienellä puhalluksella. Huoltopäällikön mukaan sille ei ole datapäivitystä, höh.
On tullut myös todettua, ettei C4:n A/C taas osaa tarpeeksi vikkelästi reagoida sisätilojen lämpöjen nousuun viilentämällä eli taaskin se puhallin autoasennossaan on liian verkkainen.
Tyypillistä on siis kovilla pakkasilla ensin jalkojen jäätyminen (jos ei ole sisätilanlämmitin käytössä) ja vasta 100 km ajon jälkeen taas täytyy lähteä pudottamaan asetettuja sisätilan lämpösäätöjä käyttämästä 24 / 24 useinkin alle 20 / 20 säätöön. C5:ssa sentään on suhteellisen toimiva auto A/C-järjestelmä, mutta siitäkin puuttui aurinkoanturin olemassaolo.
LAATU-ongelmat jatkuvat edelleenkin myöskin vuoden 2005 C4:ssa, sitähän ruotsalainen autojournalisti epäilikin C4:n kysymysmerkiksi, vaikka muuten oli kovinkin tykästynyt ajokokemukseensa.
Takapää kolisee, ei niin pahasti kuin C5:ssa, mutta kuitenkin se kolisee!
Ainakin sen jälkeen, kun valitin ilmastointilaitteelle huoltoaikaa tilatessa taka-akseliston pahoista kolinoista -20*C megapakkasilla ja huoltotoimenpiteiden jälkeen C4:n takapää kolisee nyt AINA pakkasilla epätasaisella tieosuuksilla ajaessa. Vehossa ne vain suurentivat iskunvaimentimien läpipulttien reikiä ja sen vaikutus oli PAHENTAA taka-akselistometelöintiä.
Otin selvää, kuuluko auto listalle, johon kuuluu takaiskunvaimentimien vaihto ja siihen se kuuluu tehdä, olikohan se rp-numero, mikä sen ratkaisi.
Nyt autoni odottaa uudelleen takapään metelöintihuoltoa ja tulee olemaan toinen ylimääräinen C4:n huoltokäynti 11 kk aikana.
Näköjään viesti Pohjolan Citroënin käyttäjiltä ei mene Ranskaan, sillä tämäkin auto tarvitsee kitinänvaimennuslevyt jarruihin. Se tehdään nyt tulevassa iskunvaimentimien vaihdon yhteydessä.
Omassa 1,6:ssa kupeessa bensamoottorin käyntiääni on karkea, kuullostaa ennemminkin dieselmoottorilta.
Tämä aamuna -17*C pakkasessa jouduinkin yllätyksekseni käynnistämään auton ilman minkäänmoista lämmitystä, kun kotona käyttämäni vanhahko 230 VAC-lämmitinjohto ei yhdistänytkään, vaikka oli autossa kiinni. Kyllä auto käynnistyi, mutta moottorin käyntiääni oli hyvin äänekäs, kuului sisätiloihin selvästi autoa kiihdyttäessä, joten aivan takuulla moottorin yläosan metalliosat olivat vailla riittävää voitelua ensimmäiset töihinajon viisi minuuttia.
En epäile yhtään, jos tähän autoon tulee vielä eteen nmoottoriremontti ennen 100 000 kilometriä.
Iltapäivällä, kun auto oli eri lämmitysjohdolla työmaalla ensin 2 tuntia ja pakkasta oli vain aste pari, niin heti käynnistyksen jälkeen kierroksia nostaessa moottorin dieselmäinen käyntiääni ei kuulu sisätiloille ja ei pitäisikään. Aamuinen kylmästartti lyhensi merkittävästi sen päivän kohtaamista, kun koneremontti on edessä.
Ainainen Citroën-murhe on huonosti pelaavat manuaalivaihteistot, eivät sovellu nopeaan vaihtamiseen (Xsara VTS vaihde 2 > vaihde 3) ja vasta C5:ssa oli vaihteisto, johon oli edes suhteelisen tyytyväinen.
C4:ssa peruutusvaihdetta ei yleensä saa ensiyrittämälle päälle, vaan täytyy palauttaa neutraaliin asentoon, nostaa kytkin, painaa kytkin uudelleen ja vasta nyt peruutusvaihteen saa päälle. Ärsyttävää!!
Omassa autossa ei sentään ole esiintynyt mitään resonointikitinöitä ollenkaan, joita muut C4:n omistajat ja haltijat ovat kohdanneet.
Henkilökohtainen suurin kiukuttelunaihe on kuitenkin Suomen malliohjelmasta päättävä henkilöstö, joka ainoana länsimaana Euroopassa panttasi 2,0 VTR coupéeta tuontivalikoimastaan ja jouduin tyytymään yks'kutoseen, kun C4 VTS on täällä ylen ylihinnoiteltu auto.
Kysyin vielä tammi-helmikuussa 2005, tuleeko autoon varustekampanjoita ja vastaus oli EI, koska automalli on aivan uusi. He eivät tienneet 2,0 VTR:stä mitään.
No niin, tilasin tehdaslisävarusteita autoon enemmän kuin autovakuutusyhtiöni korvaa vahinkotilanteessa ja välirahaksi tuli kova hinta, kun C5:n hyvitysarvo on nopeimmiten heikentyvä länsiautojen suhteen Suomessa (Moottori 3-4/06).
Joopa joo, sain auton 22.04.05 ja kesäkuun alussa 2005 Suomen Citroënin maahantuonti mainostaa Luxury Packiä, johon kuului aimo osa niistä varusteista, joista itse maksoin täyden hinnan.
Kesän 2005 aikana saatiin Suomeen pikku-VTS:kin myytiin eli 2,0i VTR. Se automalli, jota alunperin olisin halunnut.
Tällä hetkellä omistamaani mallia saa vain tehdastilauksena ja C4 VTS on poistunut mallistosta Suomessa.
---
Konkluusio:
Ilman muuta C3 kannattaa vaihtaa C4:een.
=================================
Sen sijaan uusi C5-2 ei minua kiinnostanut, kun C5-1 on järkyttävän kallis ylläpidettävä, suomalainen merkkiautohuolto ei saanut autoni moottorielektroniikkaa koskaan pelaamaan vailla jatkuvia CATALYTIC CONVERTER FAULT-viestejä ja arvonalennus 18 kk:ssa miltei €10 000 (hinta tuulilasissa miinus laskettu arvo C4:n kauppakirjassa).
Minulle ei ollut yllätys C6:n laatuongelmat, kun aikaisemmin puhuttiin siinä käytettävän runsaasti C5:n komponenttejä.- tavoittelija?
Hoh hoijaa. Kyllä on ihmisen elämä vaikeaa: ensin maksetaan hirveät rahat (kyllä, kiitos maamme autoverojen) uuden mallisesta autosta, autokuummeessa, ollaan siis ostamassa täydellistä euforian tuojaa. Sitten, kun aikaa hiukan menee, aletaan tuskaantua kolinoihin, lämmönjakoon ja koneen käyntiääneen.
Kolinat kuuluu citikkaan, jos ei miellytä ja hirveesti häiritsee, vaihda japski, ei kolise. Lämmönjako ei ole täydellinen missään kohtuuhintaisessa autossa, ei monissa luksusmerkeissäkään. Koneen käyntiääni on rahisevana täysin normaali PSA:n ääni, sama juttu 1,4-bensassa, silti koneet kestää ajaa paljon, joku 250 tkm ei tunnu vielä missään, eli sekin vaan kosmeettinen juttu. Varustelupolitiikka vaan nyt sattuu eri automerkeissä vaihtelemaan, ihan samaa yllätyksellistä erikois-kampanjamallien tuloa muissakin merkeissä, se kilpailu näet, et voi syyttää maahantuojaa siitä että ehdit tilata lisähinnalla varusteita ja sait 1,6:n.
Vedä henkeä, pysähdy 10 minuutiksi, ja tee johtopäätös onko sinusta citroensistiksi vai olisiko syytä siirtyä kokeilemaan muista merkkejä. Sanonpahan vaan että tulet tuolla elämänasenteella löytämään kaikista merkeistä omat huomatuksen ja kitinän aiheet... - paavo
mun c4;een vaihdettiin 2000 km sitten takaiskarit!kolinat hävis kokonaan.pakkastakin on ollu -20 molemmin puolin!
- A-pollo
Automaattisen ilmastoinnin heikon puhallustehon voi onneksi tarvittaessa ohittaa. C4:ssa on puhaltimen monipuolinen käsisäätö. Talvisen sään oikut C4:n ilmastointijärjestelmä kestää hyvin. Kaiken ei tarvitse olla automaattista. Itselläni on ollut kovilla pakkasilla seuraavat käsisäädöt:lämpötila 19 astetta, puhallus ylös ja alas sekä puhallinnopeus kaksi siipeä. Ovat pysyneet ikkunat kirkkaina. Jos huurtumista joskus liikkeelle lähdettäessä on tullut, tehokas huurteenpoisto käynnistyy nappia painamalla. Kun tuulilasi on kirkas, palataan normaaliin samaa nappia uudelleen painamalla.
- j.le
C3:n kohdalla meni pari juttua pieleen. Se "vakionopeudensäädin", jota olit käyttävinäsi on ilmeisesti ylinopeusvaroitin joka piippaa kun nopeus ylittää asettamasi rajan. Ja kun pimeällä ajovalot kytkee päälle käsin, niin kojelautaan ilmestyy aikalailla lisää valaistusta ja ainakin kaikki tarpeellinen on valaistu.
Mutta onhan toi C3 tietenkin luokkaa pienempi auto ja myös halvemman oloinen sisältä. - c4vtr06
En allekirjoita kaikkia edellä mainituja asioita. Omassa 2.0 VTR -06 berlinessä ei ole ollut ongelmia ilmastoinnin kanssa. Joskus kyllä tuulilasin yläreuna meinaa hieman huuruuntua, mutta siitäkin pääsee kun pistää puhalluksen tuulilasille muutamaksi sekunniksi. Myöskään pakin päälle laittamisessa ei ole tarvinnut temppuilla.
- Xant
"Kysyin vielä tammi-helmikuussa 2005, tuleeko autoon varustekampanjoita ja vastaus oli EI, koska automalli on aivan uusi."
Tietenkin,kuka nyt antaisi varusteita ilmaiseksi jos joku niistä voisi maksaakin?
Täysin yleistä joka merkillä,varusteet paranee mallin vanhetessa,tosin kumman "tietämättömiä" nuo myyjät on noista tulevista muutoksista.
- takana
Tyytyväinen olen 2.0 VTR leasarivalintaamme. Kahden 'oikean' jousituksen omaavan Citikan jälkeen pelkäsin eron olevan menossa radikaali. Mutta koeajon jälkeen havaittu ero mukavuudessa Xantiaan ei ollut huomattava.
Tilaa kolmen hengen perheellemme on juuri ja juuri.
Jarrut tuppaavat hieman vinkumaan, mainitsin 1.5k huollossa, mutta ei niille mitään tehty. Katsotaan miten käy ilmojen lämmittyä.
Suosittelen, jos arvostat muutakin kuin ulkonäköä. - arde
koeajoin uuden hondan civ.1.8 ja c4 2.0 vtr
molemmat olivat hyviä menemään mantiellä mutta pikkuteillä honda kolisi paljon enemmän.
lisävarusteeet suunnilleeen samat.hintataso sekin
samoilla luvuilla.Päädyin c4 vtr ja olen ollut tyytyväinen.- Missä vika
Saakos jostain selville, mitkä ovat c4 mallin takuuvaihtoon meneviä vikoja, eli maahantuojan tunnustamia.
Mun C4 1,6 Coupe mallissa ei kuulu mitään kolinoita ja lukotkin on pelanneet moitteetta. Ainoa yhteinen vika toistaiseksi on jarrujen kitinä.
Sillä ei nyt ole vielä ajettu kuin 30000km, mutta takuuajasta on jo kohta puolet menny, eikä vikoja vaan ilmene.
Ajattelin vain saada kaikki mahdolliset parsittua ennenkuin pari vuotta täyttyy.
- taas C3
Miksi laittaa isompaan turhaan lisää rahaa jos C3 tilat riittää? Entäs C2, saisit ESP:t sun muut ja pirteän kulun 18,99 te:lla, jos tosiaan vaan tilat riittää. Tai sitten C3 1,6-koneella? Nyt just tuli se face liftkin.
Okei, ei siinä mitään, C4 on taatusti hyvä auto, ja jos rahaa liikenee, ei asia tosiaankaan mulle kuulu, koetin vaan väläytellä muitakin rahaa säästäviä toimenpiteitä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.901318Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949