Jep, taas oli tekemistä muutaman pultin kanssa kun kesärenkaita piti irroitella talvipyörien alta.
Kun toissa kesänä ko vanne rengaspaketin ostin, rengasliikkeessä kertoivat, että mitään aineita (öljyä, vaseliinia, kuparitahnaa tms) ei saisi käyttää pulttien "voiteluun".
En muista liikkeen perusteita enkä liittyikö ohje vain aluvanteisiin eli olisiko jollain heittää faktaa tai fiktiota, miksi yleensäkään ko aineita ei saisi käyttää helpottamaan pulttien irroitusta.
Aikaisemmin ainakin peltivanteiden kanssa moottoriöljy toimi ihan ok ja renkaat sai irti ilman rälläkkää talvenkin jälkeen. Samaa materiaalia nuo pyöränpultit ovat varmaan nykyäänkin...
Pultit jumissa, mitä kannattaa käyttää?
13
23718
Vastaukset
- fiksu
kyllä siihen kierteeseen voi esim HS2000 hiukan ruiskuttaa mutta eikai ne nyt kiinni ruostu oletko kiristänyt ne oikeaan autokohtaiseen lukemaan esim 110Nm Jos siitä ei aukea syö puurosi joka aamu.
- 900S
Varovaisella hihamomentilla oli nyt vedetty kiinni eli ei kuitenkaan ristikkoavainta vielä solmuun.
Ruostetta ei ollut, mutta noissa jumittavissa pulteissa oli aika lailla jotain vaaleata hapettumaa.
Lähti kyllä irti kun ristikkoavaimeen laitoin vähän jatkovartta, mutta aikaisemmin ko menetelmää vasaraa on tarvittu vain vanhoja peltivanteita irrotettaessa talven jälkeen. - jengoihin
900S kirjoitti:
Varovaisella hihamomentilla oli nyt vedetty kiinni eli ei kuitenkaan ristikkoavainta vielä solmuun.
Ruostetta ei ollut, mutta noissa jumittavissa pulteissa oli aika lailla jotain vaaleata hapettumaa.
Lähti kyllä irti kun ristikkoavaimeen laitoin vähän jatkovartta, mutta aikaisemmin ko menetelmää vasaraa on tarvittu vain vanhoja peltivanteita irrotettaessa talven jälkeen.Voidetta vain jengoihin,eivät pelaa kuivina,poitavat ja estävät hapettumaakin,jopa muoviosiikin on käytettävä voidettä muutoin on jumissa,aina tavan takaa ilmestyy näitä kieltäjiä,pultit/mutterit niin suunniteltu että vain ja ainoastaan voiteella pelaa
- 2 nd passat
suositaan ihan normaalia vaseliinia siis ihan normaalia laakereille tarkoitettua vaseliinia. Vaseliini toimii kierteessä paremmin kuin öljy.
- Mertmi
Mulla on useammasta eri henkilöautosta monen vuoden ajalta kokemusta tosta vaseliinin käytöstä. Se on melko helppo juttu. Yleensä riittää, kun parin renkaidenvaihdon yhteydessä malttaa lisätä vaseliinia. Sen jälkeen ei edes tarvitse edes lisätä, vaan vanha vaseliini pysyy pulteissa/muttereissa ja vaihtotyö on helppoa ilman älytöntä voimankäyttöä ja pulttien kirskahtelua.
- Make
...voi olla autoliikkeen/rengasfirman älyttömän lujaan paineilmatyökalulla vedetyt pultit. Itse en eilen meinannut millään saada pultteja auki käsipelillä, vaikka syön joka aamu puuroa ja illalla nostelen puntteja. Mikä hitto siinä on kun niin tiukoille pitää ne pultit vetää! Ihmetyttää eikö firmoilla ole pulttikoneissa mitään voimarajoitinta? Tällä menolla joku pulttikierre vielä särkyy...
- fiksu
n.10 cm mittainen momenttihylsä joka kiristää oikeaan lukemaan hinta vain n.120mk
mutta osa on liian kiireisiä ettei viiti käyttää koska tällä ei saa avata vain sulkea.
- Vesama
Meikä vaihtoi toissapäivänä vaimon Alfa 156:een talvikiekot ja olivat saakeli huollossa vetäneet muutama viikko sitten etupyörien pultit niin piukkaan, että ei siinä mikään kevytpuuro olisi auttanut. Eli vasta kolmannella avaimella aukesi. Ensin sain hajalle ns. voimavarrella (50 cm) varustetun tähän tarkoitukseen tehdyn avaimen - naps vaan varresta poikki koko vehje kunnolla vääntäessä! Sitten ei kestänyt Alfan oma rengasavain, vaikka en jatkovartta käyttänytkään. Vasta kolmas avain kesti raakaa vääntöä riittävästi. Onneksi ei selkä pettänyt.
Ja olin viimeksi huollossa juuri sanonut, että pultit on piukassa, joten älkää laittako säädettyä kovempaan momenttiin. Se siitä.
Nyt laitoin CRC:tä ehkäisevästi kierteisiin, se on mielestäni auttanut aikaisemminkin. Näihin kierteisiin ei ollut näöstä päätelleen kukaan vaivautunut aikaisemmin mitään pistämään.- Niki
Itselläni ei sentään työkalut hajonneet. Sain tosin hyppiä Opelin työkalupakista löytyneen avaimen päällä että pultit saatiin auki ja ääni oli ikävä...
Pultit oli ihan kuivat. Entinen omistaja hoiti homman rengaslikkeessä eikä siellä tietty mitään pultteja rasvattu. CRC:tä väliin niin ongelma on muisto vain...
- pro
on se ainoa oikea voiteluaine renkaan pultteihin. CRC:t, moottoriöljyt, vaseliinit voivat aiheuttaa syöpymiä sekä pulttien löystymistä, älkää hel..tissä käyttäkö niitä. Ostakaa putkilo kuparitahnaa, ei mkasa paljoa ja riittää pitkäksi aikaa.
- Nonnis
Entäs terva? Olen kuullut, että sitä käytetään ainaskin kuorma-autoissa.
- ei
Nonnis kirjoitti:
Entäs terva? Olen kuullut, että sitä käytetään ainaskin kuorma-autoissa.
se terva ei auta pätkääkään irroituksessa se vaan vaikeuttaa sitä.
- tietäjä
tietysti yksi selitys olisi kos sulla on kesä pyörät alumiini vanteilla niin se alumiini hirttää joskus kiinni ja lujaa samaten navan ympärille ,voiteluun esim.kuparitahna on vallan erinomainen ratkaisu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628