Metsä-Ketelän aikoinaan valmistama IV-kone

ääni kiusaa

Rakensin taloni 1981, jolloin laitoimme Ilmajokisen Metsä-Ketelän valmistaman lämmöntalteenotolla toimivan IV koneen. Laitteitossa on kaksi nopeutta ja lisäksi portaaton 1 -10 lämmäntalteenoton säädin. Sekä poisto, että tuloilman päässä on 1000 mm äänieristyskanavat. Kone toiminut kahta releenvaihtoa lukuunottamatta moitteetta (ei mitään tuloilman esilämmitystäkään). Ainoa "vieraita" häiritsevä ominaisuus on puhalluksen voimakas ääni eritoten kanavanvaihtimen kääntyessä noin 1 min välein. Löytyyköhän äänenvoimakkuuteen helppoa ratkaisua. Muutoin koneen toimintaan ja ilmanvaihtoon tyytyväinen.

21

4301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pha

      Minulla on sama laite. Toiminut hyvin kun suunnanvaihtaja ja pari relettä on vaihdettu. Koneen perässä on 1200mm äänenvaimentimet ja itse teetettu tuloilmasuodatin jossa EU 3 filtteri jonka kerran vuoteen vaihdan. Ulkoilmasäleikkönä on tosi harvat ritilä. Itikkaverkkoja ei siinä saa tietenkään olla. Puhaltimen ääntä ei sisällä kuule eikä kesällä vaihtopellinkään ääntä. Talvella 20 asteen pakkasella kun levyvaraaja alkaa mennä osittain jäähä kuulee kyllä vaihtopellin puhauksen, mutta se aika vuodesta on tosi vähäinen.

      • ääni kiusaa

        Kiitos vastauksesta. Voisitko tarkemmin kertoa miten vaihtajan pellit vaihdoit ja mitä releissä oli, oliko ne rikki vai laitoitko uudentyyppiset releet. Olisin kiitollinen jos voisit vaikka piirtää kaavion puhdistussysteemistäsi niin voisin itsekin teettää. Olit ilmeisen tyytyväinen järjestelmääsi kuten minä, joskin kiusanani oli toi ääni. Voisimme vaihtaa ajatuksia sähköpostitse.


      • H.J.M

        Vaihto-aika mulla sopiva 45sek, sen jälkeen lykkäisi kyllä jo kylmää..
        Molemmat puhaltimet ja vaihtoajan säätöyksikkö vaihdettu sekä useasti mikrokytkin vaihtopeltisysteemiin.


      • ääni kiusaa
        H.J.M kirjoitti:

        Vaihto-aika mulla sopiva 45sek, sen jälkeen lykkäisi kyllä jo kylmää..
        Molemmat puhaltimet ja vaihtoajan säätöyksikkö vaihdettu sekä useasti mikrokytkin vaihtopeltisysteemiin.

        Laitoinkin heti kyselyn Energent Oy;lle. Olisihan mukava saada "päivitettyä" kone. Minusta monet uusimmista vehkeistä näyttävät liian monimutkaisilta kaikkine sähkö- ja vesipattereineen. Jos laite jo toiminut reippaasti yli 20 vuotta ilman suurenpaa remonttia ja vielä tuloilman lämmittämiseen riittää poistoilma, niin ei kai systeemi voi olla heikko. Itselläni on lämmitettävää 193 m2(asunto-osa 140 m2)ja puu/yösähkö (aikasähkö nykyään) ja sähkökulutus vajaat 10.000 kw. Puuta poltan 10-15 km3 vuodessa. Niin ei ainakaan ilmastointini ole syöppö, vaikka lämmittääkin koko tuloilman ilman lisälämmityksiä.


    • eij

      ... apua Energentiltä.(Energent Oy, Ilmajoki)
      Siellä saattaa olla tietoa asiasta.

    • Nimetön

      Olenkin ihmetellyt, kun kukaan ei kirjoittanut tästä koneesta mitään. Tässä jotain kokemuksia.

      Meillä on -82 vuodelta oleva Metsä-Ketelä. Konehan on mainio tekele. Olen uusinut vaihemoottorin (sen läppälaitteen), vaihtanut puhaltimet tehokkaampiin (ennen 85w, nyt 135w), vaihtanut kennot isompiin (vastapaine pienenee jolloin ilma virtaa paremmin ja vanhat oli innokas huoltomies rikkonut paikalle asentaessaan!) sekä lisännyt tulopuolelle pussisuodittamen (EU7). Lisäksi aikarele ja mikrokytkin on vaihdettu.

      Remontti kannatti. Ilmanvaihto tehostui huomattavasti. Osat löytyivät Ilmajoelta Energentin tehtaalta. Kävin siellä syksyllä ja sain erinomaista palvelua ja neuvoja. Vielä on tarkoitus vaihtaa kaksiasentoinen puhaltimen säädin neliportaiseen muuntajaan. Suodatinkotelo löytyi Heinolasta Suomen Suodatinvalmisteelta.

      Tulopuolen venttiilit tahtovat hiukan viheltää kovemmalla teholla. Ongelmana on vanhan talon satasen kanavat, jotka ovat vähän alamittaiset ja paine nousee turhan kovaksi.

      Kone itsessään on toiminut hyvin. Ei ole jäätynyt (enää sen jälkeen, kun säädin aikareleen vähän pidemmäksi eli nyt se on noin 50 sekuntia, 30 sekunnilla jäätyi kun kenno ei ehtinyt kuivua) ja tuloilma on ollut jopa kovimmalikin pakkasillakin 15 asteista ilman esilämmitystä (laitoin digimittarin tulopuolen kanavaan).

      Vanha yksinkertainen tekniikka on tässäkin osoittanut toimivuutensa. Kuten tehtaalla Pohojammaalla todettiinkin: "Mitä sitä hyvää vanahaa uutehen vaihtamaa, kun sevvoi koriata, vanahas vara paree!" Parasta onkin se, että kaikki työt on voinut tehdä itse, kun juuri mitään nykyajan pirunnyrkkejä kuten elektroniikkaa ei ole käytetty.

      Sanoivat muuten viime syksynä Energentin tehtaalla, että viimeinen erä kyseisellä periaatteella olevia pientalomalleja meni tuotantoon. Pientalomalleille kun ei ole kysyntää ja he joutuvat keskittymään yritysmarkkinoille. Tänne meille Keski-Suomeen myivät Vaajakosken uimahallin remontin yhteydessä ilmanvaihtojärjestelmän.

      • ääni kiusaa

        Kiitokset viestistä.Olipa mukava lukea viestisi. Olenkin ihmetellyt niin monimutakaisia ja (kalliita) vempeleitä mitä ilmanvaihto näin maallikon silmin edellyttäisi. Minulla ei edes lika(pöly tuloilmapuolella vaivaa. Pyyhintä tarve vain muutamien kuukausien ajan (lähinnä kesäaika) ja muutoinkin kone "tuhissut" yötä päivää. Ei jäätymisongelmaa pahin vain tuo ääni.Myös Energement vastasi ja sanoi että riittänee kun laittaa lisä äänieristysputkea n. 1000 mm, EU 7 pussitekniikalla toimiva suodatin olisi hyvä ratkaisu. Voisitko hieman tarkemmin valaista kommenttia "Vielä on tarkoitus vaihtaa kaksiasentoinen puhaltimen säädin neliportaiseen muuntajaan" eli mistä moiset löytyy. Onko sulla puhelinnumeroa suodatinkoteloa valmistavaan Suomen Suodatinvalmisteeseen. Kiitokset etukäteen. Itte en ole teknisen alan miehiä, mutta eiköhän insinööripojat ne hallitse.


      • ääni kiusaa

        Sainkin netistä ko. firman kotisivun: www.suodatinvalmiste.com, eiköhän suodattimet löydy. Kiitokset


      • Nimetön
        ääni kiusaa kirjoitti:

        Sainkin netistä ko. firman kotisivun: www.suodatinvalmiste.com, eiköhän suodattimet löydy. Kiitokset

        Olitkin jo löytänyt Suodatinvalmisteen sivut. Niitä koteloita varmaan saa monelta muultakin firmalta, mutta kun tuon firman olisko ollut myyntipäällikkö Tapio Haljoki oli heti erittäin asiasta kiinnostunut ja auttamishaluinen, niin ostin häneltä kotelon. Se maksoi muistaakseni noin 150 euroa. Lisäksi tämä kotelo oli ainoa, joka oli riittävän pieni ahtaaseen tilaan.

        Meidän Metsä-Ketelään sain kotelon asennettua tuloilman äänenvaimentimen ja heti läppälaitteelta tulevan ysikympin mutkankappaleen väliin. Sen verran teki tiukkaa, että äänieristemuhvista piti rälläköidä molemmista päistä sentti kanavayhdettä pois! Suodatin aiheuttaa tietysti jonkin verran vastapainetta eli talossa oleva alipaine hiukan nousee. Mutta noinpäinhän se ei haittaa. Ainakin keväällä ja kesällä jää pussifiltteriin tosi paljon törkyä: pölyä, siitepölyä ja kaikenlaisia hyönteisiä!

        Alkuperäinen ajatus valmistajalla oli, että ilmavirran suunnan muutos puhdistaa keruulevyt. Mutta ainahan osa liasta pääsee ohi kennosta ja siksi suodatin kannattaa laittaa. Ja sitä paitsi tuloilmakanavisto ja venttiilit pysyvät pitempään puhtaina.

        Se puhaltimien alkuperäinen asentokytkin toimii siten, että turbiinit kytketään joko sarjaan (1-teho) tai sitten normaalisti rinnan (2-teho). Ainakin meillä puhaltimien vaihto tehokkaamppiin ja kennojen isonnus tekivät sen, että kakkosteho on turhankin kova.

        Siksi tarkoitus on korvata se nykyajan tyylisellä neliasentoisella muuntajasäätimellä. Niitä saa sähköalan erikoisliikkeista, ilmavaihtoalan huoltoliikeistä ja myös Energentin tehtaalta sellaista tuotantopäällikkö tarjosi.

        Säätömuuntajan asennus vaatii todennäköisesti sähkömiehen apua. Muuntajaboksi tulee ilmanvaihtokoneen yhteyteen ja sieltä vedetään johdot (meillä se tapahtuu yläpohjan käyttöullakon kautta helpoiten) varsinaiseen säätimeen, joka sijoitetaan keittiöön, kodinhoitohuoneeseen tms. tilaan. Mutta piuhanhan voi asentaa itse valmiiksi ja samoin muut palikat. Sähkömiehen tarvitsee tehdä vain tarvittavat kytkennät. Meillä kytkenntät lupasi tehdä naapurin sähköinssi.

        Tietysi tulee koko ajan miettiä, kuinka paljon vanhaan laitteistoon kannattaa sijoittaa rahaa. Kyllähän tuolla kaksinopeuksisellakin kytkimellä pärjää. Omalla kohdalla tämä ilmanvaihdon virittely (ja muutenkin talon remontointi) on vähän sellainen harrastus ja elämäntapakin. Minusta se on kivaa ja ainahan harrastukset maksavat jonkin verran. Mutta itselläni se periaate, että ei kaiken tarvitse olla uutta, ja että vanhaa voi korjata, kuuluu omiin "arvoihini".

        Niin ja isommat kennot vaativat uudet kotelot, jotka teki paikallinen kyläseppä viidellä kympillä. Ja teki paremmat kuin alkuperäiset: luukut ovat helposti avattavaa mallia ja siten kennot on helppo pestä parin vuoden välein.

        Minkälaiseen tilaan teidän talossa kone sijoitettu? Meillä se on pohjoispuolen lämpöisessä varastotilassa komerossa. Ilmareiät ovat vierekkäin päätyseinässä (etäällä toisistaan tietysti). Joissakin taloissa laitteisto on kai ullakolla. Nykyajan Energentissähän kennot muodostavat ikäänkuin "savupiipun" muotoisen rakenteen.


    • Moi. Veti kahdesta kamarista nurkat homeeseen/kostepisteen pintoihin. Lähdin tutkimaan ilmastointi järjestelmää ja sieltähän löytyi metsä-ketelän LS150 kone, siitä on mikrokytkin ainakin sulanut ja vaihdemoottori ei toimi. Mistähän näihin saa varaosia ja apua? Miten se toimii/toimintaperiaate?

    • Ei jäädy

      Heh tuossa ylempänä on näköjään itseni 9 vuotta sitten kirjoittama viesti. Valitettavasti en enää asu tuota taloa. Mutta kirjoittelenpa silti, mitä muistan vielä.

      Kysy Energentin tehtaalta Ilmajoelta. Ainakin tuolloin noin 10 vuotta sitten hain osia sieltä. Vaihdemoottorin sain sieltä silloin. Sen läpän kumitiiviste alkoi myös falskata ja ilmaa sekoittui turhan paljon. Aikareleen ja mikrokytkimen saa varmaankin joko sähkötarvikekaupasta tai ilmastointitarvikefirmasta.

      Kysytkö sen läpän toimintaperiaatetta vai itse laitteen?

      Kahden kennon koneessa ilmavirta vaihtaa suuntaa puolen minuutin - 1 minuutin välein ja lämmin jäteilma "lataa" kennon lämpöenergiallaan ja vaihdemoottorin kääntäessä suuntaa alkaa ilma virrata toisinpäin jolloin lämmennyt kenno "puretaan" ulkoilmaan ja johdetaan lämmenneenä tuloilmakanavaan. Ja taas vaiheen vaihtuessa toisinpäin eli vuoronperään puretaan ja ladataan kennoja. Muutama prosentti poistoilmasta palaa takaisin kuten on asian laita aina regeneratiivisissa kennoissa kuten pyörivät kiekkokoneet.

      Erittäin energiatehokas järjestelmä, mutta vaatii tarkkaa säätämistä läppälaitteelta ja aikareleeltä. Peittoaa 6-0 nykyisen taloni Ilto 400 -kuutiokennokoneen, jolla ei pääse lähellekään tuon Metsä-Ketelän tai siis Energentin (kun on siis kunnossa) laitteen energiatehokkuutta tai kennojen jäätymättömyyttä!

      Tosin jos kone on jo kovin loppuun ajettu, kannattaa varmaan alkaa harkita kokonaan uutta konetta. Etenkin, jos osia ei enää tahdo saada.

    • Hyvinkäää

      Juuri putsasin lämmöntalteenottolevyt harjalla. Taas menee vähintään kolme vuotta.
      Mikrokytkintä joutuu uusimaan 0,5-1 vuoden välein. Helppo homma vaihtaa itse. Kääntömoottori lienee alkuperäinen vuodelta -84.

    • pah

      Minulla on kyseinen laite pyörinyt jo yli 30 vuotta. Kääntömoottorin ole vaihtanut kaksi kertaa. Nyt yritän selvittää saako mistään vastaavaa kääntömoottoria varakoneeksi jos nykyinen vuoden pyörinyt kone lakkaa toimimasta. Aikareleen olen päivittänyt nykyaikaiseksi. Puhaltimien moottoreihin on helppo asentaaa uudet laakerit, jos ääni alkaa häiritä. Eikä tarvitse välttämättä ostaa uusia. Tuloilmasuodatin EU 3 on ihan riittävä ja kotelon siihen teki peltiseppä.
      Talviajan ongelmia ei ollut kun älysin vaihtokennojen asentomuutoksen. Eli kennot tulee olla kanavassa pystyssä jolloin tiivistyvä kosteus pääsee valumaan alas eikä jäätyvä vesi supista virtausalaa. Vielä kun vaihtoaika on vähän alle minuutin ei ongelmia ole syntynyt.. Mittasin joskus lämpötiloja ja silloin poisto oli 23 astetta ja sisään tuli 18 astetta. Kone tehokkaasti poistaa myös lämpötilaeron ei huoneiden välillä.

      • Anonyymi

        Oletko löytänyt paikkaa, mistä sais tuon kääntömoottorin? Energentiltä niitä ei enää ole saatavissa...


    • Anonyymi

      Täällä toiminut LämpöSampo LS-200 nyt reilu 40 vuotta (asennettu 1979). Kerran vaihdettu puhaltimien laakerit noin 20-vuotta sitten.

      Näitä on ilmeisesti erilaisia versioita. Minulla ei esim ole minkäänlaista aikarelettä tai mikrokytkintä järjestelmässä. Läppää kääntää moottori joka pyörähtää ympäri kerran kahdessa minuutissa. Ylä- ja alakuolokohdassa läppä kääntyy jousivoimalla moottorin vetämään suuntaan.

      Läpän kääntyminen täten vakio 1krt/min. Puhallinnopeutta taas säädetään ihan perinteisellä portaattomalla moottorisäätimellä.

      Saisikohan Energentiltä tähän jotain hyötysuhdetietoja energiatodistusta varten...

    • Anonyymi

      Seinäjoelta löytyisi täysin toimiva Metsä-Ketelän valmistama Lämpösampo LS-300 uusilla puhaltimilla varaosiksi, jos jotakin kiinnostaa.

      • Mistäköhän tuota Seinäjoen LS300 voisi tiedustella?


    • Anonyymi

      Täällä pöhisee edelleen LämpöSampo vuodelta 1980. Ei ole tässäkään mitään aikareleitä eikä mikrokytkimiä. Samalla lailla kääntömoottori pyörii koko ajan ja jousella kääntää läppää. Läpän pyörähtäessä kitkajarru toiseen suuntaan päästää vähän ja kiekko pomppaa pikkuisen raolleen välitilaan. Toiseen suuntaan pyörähtäessä toimii paremmin. Mitään nopeuden säätöä ei tässä ole (ainakaan otettu käyttöön) pitää harkita tuota puhallinmoottorien kytkemistä sarjaan tai rinnan. Pöhinä kuuluu aika hyvin venttiileistä huoneisiin. Mitään suodatina ei tässä myöskään tietääkseni ole. Jotain pientä päivitystä olen harkinnut, mutta jos tuo paljon kehuttu Energent ei myöskään enää tarjoa osia tähän niin täytyy kai tehdä itse. Tuo läpän kääntömoottori on ehkä kertaalleen vaihdettu jossain välissä. Olisi kiva, jos sitä vaihtoaikaa pääsisi säätämään jollakin. Tällä järjestelyllä se tarvitsisi kaiketi taajuusmuuttajan tuon läppäkääntömoottorin ohjaamiseen. Sekään ei ole mikään ongelma. Ehkä myös puhallinmoottorien ohjaus olisi hyvä tehdä taajuusmuuttajalla. Ihan vaikka samalla kaikki; skalaarisäädöllä. Ohjaukseen kosteusanturi poistokanavaan, minkä perusteella valittaisiin tarvittaessa suurempi nopeus. Elektroniikka ei ole pelote, mutta turhan kalliit "valmiit järjestelmät" on. Jos/kun niitä ei pysty itse korjaamaan ja koodaamaan haluamikseen.

    • Anonyymi

      Täältä löytyy LS200. Raikasta ilmaa ei tullut, niin moottori meni uusiksi. Nyt testailin minkä lämpöistä ilma on tuloilman lämmitin päällä, ja sain 7.9 astetta alimmillaan. Kun lämmitin on pois päältä, on lämpötila sama, eli lämmitin
      ei varmaan toimi? Mistä vikaa lähtisi metsästämään?

    • Anonyymi

      Ja mitään läpän kääntöääniä en kuule. Liekö se laite sitten myös rikki?

    • Anonyymi

      Polarvent Oy voisi myydä osia

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3350
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2882
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2740
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2658
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2544
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2365
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1853
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1777
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1654
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      149
      1501
    Aihe