Sappikivet miten

leikataan

ja tarvitseeko pelätä. Onko myös kipuja toimenpiteen jälkeen ja saako kipulääkkeitä. Tietääkö kukaan miksi sappikiviä syntyy ja ovatko ne perinnöllisiä.Mitä ainetta sappikivet ovat.Kiitos sinulle tiedoista.

12

21259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miepä kerron

      Miulla leikattiin pahoja kohtauksia ja kipuja aiheuttaneet sappikivet ja samalla koko sappirakko pois -94.
      Olin niin huonossa kunnossa, et laihduin 11 kg kahdessa viikossa ennen leikkausta, koska en voinut syödä enää juuri mitään kipujen takia.

      Miulle jouduttiin tekemään sellanen iso leikkaus, koko maha auki, mikään tähystys ei tullut kysymykseen siinä tilanteessa.
      Kipu oli aika hurja, mut sairaalassa sai muutaman päivän morfiinia ja kotonakin napsin kipulääkkeitä viikon verran.
      MUTTA, viikon kun kestät niin sit jo helpottaa.

      Nykyään suurin osa pystytään hoitamaan pienessä tähystysleikkauksessa, josta toipuu kai aika nopeasti.

      Pääasia lienee, että kun sen leikkauksen jälkeisen kivun kestät, niin sitten ei enää sappivaivat vaivaa ja se on hieno juttu se.
      Miulla oli kovia kipuja, saatoin pää hiessä kitturoida kuusikin tuntia, kun kivi oli siellä jossain tiehyeissä jumissa eikä lääke auttanut.
      Olen tosi tyytyväinen, et pääsin moisista vaivoista.

      Mene vaan rohkeasti leikkaukseen, juttele pelosta sairaalassa, saat rauhoittavaa ja siellä kyllä saa tarpeeksi kipulääkettä sen pahimman kivun ajaksi, kun vaan pyytää. Siellä olet hyvässä hoidossa.

      Mua on nukutettu ja leikattu muutaman kerran, joten kokemusta on. Tsemmpiä!

    • marikki

      Sappikohtaukset on niin kauheita, ettei leikkauksenjälkeinen pikkukipu tunnu miltään niihin verrattuna.
      Mulla avattiin koko maha ja leikkauksen jälkeen ei ollut mitään ihmeempiä kipuja.
      Ainoastaan yskiminen sattui haavaan.

      • Jo helepottaa

        Kyllä mä ehkä uskallan sit mennä leikkaukseen. Mulla oli 2vk:a sappikivi tiehyeessä, olihan se inhottavaa, kun kouristeli, tosin jonkin verran litalkin auttoi. Sappikivi meni tiehyeestä läpi, ennen kuin kerittiin leikata. Nyt sitten oottelen vaan sappikivijonossa, niinkuin varmaan moni muukin. Luulin jo päässeeni, kuin koira veräjästä,kunnes ultrassa antoivat uuden tuomion, leikattava on. Kysysinkin mistä kummasta näitä syntyy ja ovatko miten perinnöllisiä.


      • yli 4.v sitten
        Jo helepottaa kirjoitti:

        Kyllä mä ehkä uskallan sit mennä leikkaukseen. Mulla oli 2vk:a sappikivi tiehyeessä, olihan se inhottavaa, kun kouristeli, tosin jonkin verran litalkin auttoi. Sappikivi meni tiehyeestä läpi, ennen kuin kerittiin leikata. Nyt sitten oottelen vaan sappikivijonossa, niinkuin varmaan moni muukin. Luulin jo päässeeni, kuin koira veräjästä,kunnes ultrassa antoivat uuden tuomion, leikattava on. Kysysinkin mistä kummasta näitä syntyy ja ovatko miten perinnöllisiä.

        taipumus saada sappikiviä on kuulemma perinnöllinen, kyllä joskus olen lukenut mistä niitä tulee mutta hebreaksi meni ;-) hae googlen avulla niin löydät tietoa. multa leikattiin elokuussa 01 sappikivet ja koko sappi poistettiin. kohtauksia tuli usein ja ne kestivät useita tunteja, ja todellakin leikkaus oli melkein ihanaa kun vaan niistä kohtauksista pääsi eroon!!!! niin ja tähystyksellä tehty on helppo nakki,en ollut kipeä, ainoastaan olkapäähän särki kun pumppaavat ilmaa vatsan täyteen ja siitä johtuen tuli tämmönen särky mutta sekin kesti muutaman tunnin, yön yli olin sairaalassa ja sitten ei enää mitään ongelmia.


      • Ihmeessä
        yli 4.v sitten kirjoitti:

        taipumus saada sappikiviä on kuulemma perinnöllinen, kyllä joskus olen lukenut mistä niitä tulee mutta hebreaksi meni ;-) hae googlen avulla niin löydät tietoa. multa leikattiin elokuussa 01 sappikivet ja koko sappi poistettiin. kohtauksia tuli usein ja ne kestivät useita tunteja, ja todellakin leikkaus oli melkein ihanaa kun vaan niistä kohtauksista pääsi eroon!!!! niin ja tähystyksellä tehty on helppo nakki,en ollut kipeä, ainoastaan olkapäähän särki kun pumppaavat ilmaa vatsan täyteen ja siitä johtuen tuli tämmönen särky mutta sekin kesti muutaman tunnin, yön yli olin sairaalassa ja sitten ei enää mitään ongelmia.

        Ne pumppaa sitä ilmaa sinne vatsaan ja miksi. kertokaa mulle tietämättömälle, että saan rauhan.


      • pumpataan
        Ihmeessä kirjoitti:

        Ne pumppaa sitä ilmaa sinne vatsaan ja miksi. kertokaa mulle tietämättömälle, että saan rauhan.

        että on helpompi leikata ja näkee paremmin mitä leikataan, kun vatsanpeitteet ovat leikkauskohteesta irrallaan.
        Siis sitä ilmaa, tai mitä nyt onkaan, pumpataan vatsanpeitteiden alle, ei vatsalaukkuun, mikäli niin luulit.:)


      • tiehyekivet
        pumpataan kirjoitti:

        että on helpompi leikata ja näkee paremmin mitä leikataan, kun vatsanpeitteet ovat leikkauskohteesta irrallaan.
        Siis sitä ilmaa, tai mitä nyt onkaan, pumpataan vatsanpeitteiden alle, ei vatsalaukkuun, mikäli niin luulit.:)

        minulta poistettiin sappirakko 10v. sitten tähystyksellä. Kirurgi kertoi leikkauksen jänkeen että odotetavissa on tiehyekiviä, siis kohtauksia. Niin myös kävi, kivut on vieläkin kovemmat kuin sappikohtauksessa, litalgin ei auta. onneksi niitä ei ole usein, niitä aiheuttaa minulle ainaski PANACOD särkylääke. Onko muilla kokemuksia tästä?


      • pippuri
        tiehyekivet kirjoitti:

        minulta poistettiin sappirakko 10v. sitten tähystyksellä. Kirurgi kertoi leikkauksen jänkeen että odotetavissa on tiehyekiviä, siis kohtauksia. Niin myös kävi, kivut on vieläkin kovemmat kuin sappikohtauksessa, litalgin ei auta. onneksi niitä ei ole usein, niitä aiheuttaa minulle ainaski PANACOD särkylääke. Onko muilla kokemuksia tästä?

        Mulla on PANACODISTA kauheat kokemukset mut vietiin takaisin sairaalaan kun en saanut henkitettyä, siellä oksensin hirveesti vihreää lientä koko yön.Sain lääkettä vaivasenluun leikkauksen jälkeen
        Mulla sappi polttaa aika useasti hieron sitä melko
        kovaa se helpottaa. Esiviikolla on taas lääkäri eikä ne tahdo uskoa mua olen ollut aktiivi kilpaurheilia eikä mulla pitäis olla heidän mielestä mitään vikaa
        Kiehuvassa vedessä liotetut sipulit auttaa myös.Laitetaan illalla likoon sipulit ja juodaan aamulla tyhjään mahaan helpottaa.


      • krsu
        Jo helepottaa kirjoitti:

        Kyllä mä ehkä uskallan sit mennä leikkaukseen. Mulla oli 2vk:a sappikivi tiehyeessä, olihan se inhottavaa, kun kouristeli, tosin jonkin verran litalkin auttoi. Sappikivi meni tiehyeestä läpi, ennen kuin kerittiin leikata. Nyt sitten oottelen vaan sappikivijonossa, niinkuin varmaan moni muukin. Luulin jo päässeeni, kuin koira veräjästä,kunnes ultrassa antoivat uuden tuomion, leikattava on. Kysysinkin mistä kummasta näitä syntyy ja ovatko miten perinnöllisiä.

        Sappikivet ovat sapen kivimäisiä kiteytymiä, jotka sisältävät pääasiassa kolesterolia ja sappiväriaineita. Sappikivet ovat suuruudeltaan pippurin ja kirsikan välimailta, ja niitä esiintyy sappirakossa, tavallisesti useita. Kivet aiheuttavat vaivoja, jos ne ovat hanganneet sappirakon seinämän herkkää limakalvoa (sappirakko tulehtuu) tai jos sappikivi on tukkinut sappitiehyen.


      • IituM
        pippuri kirjoitti:

        Mulla on PANACODISTA kauheat kokemukset mut vietiin takaisin sairaalaan kun en saanut henkitettyä, siellä oksensin hirveesti vihreää lientä koko yön.Sain lääkettä vaivasenluun leikkauksen jälkeen
        Mulla sappi polttaa aika useasti hieron sitä melko
        kovaa se helpottaa. Esiviikolla on taas lääkäri eikä ne tahdo uskoa mua olen ollut aktiivi kilpaurheilia eikä mulla pitäis olla heidän mielestä mitään vikaa
        Kiehuvassa vedessä liotetut sipulit auttaa myös.Laitetaan illalla likoon sipulit ja juodaan aamulla tyhjään mahaan helpottaa.

        Panacod ja muut kodeiinia sisältävät lääkkeet esim. yskänlääkkeet joissa sitä on, laukaisee helposti sappikohtauksen. ei mene kuin varttitunti niin kipu alkaa. Otin vahingossa Panacodia kun piti ottaa Panadolia niskakipuun, äkkiä polille, jossa sain Litalgin-kipupiikin. Helpotti pian. Sappikohtaus tulee varsinkin jo leikatuille potilaille, ensin en tajunnu mistä on kyse. Kannattaa aina mainita lääkärille, jos on ollut sappileikkauksessa ettei määrää mitään kodeiinipitoisia lääkkeitä. No nyt taas muistan taas tämänkin homman.


    • kipuun kyllästynyt

      Itselläni on ollut kohtauksia, jotka todella kivuliaita. Rintaa sattuu aivan kun närästäisi, saman aikaisesti selkään käy lapaluiden seuduille, tuskahikeä ja oksennusta, mikään asento ei ole hyvä. Samojen oireiden takia käynyt sekä omassa terveyskeskuksessa, että yksityisellä. Yksityisellä sanottiin, että on selkäreumaa ja välilevyn repeämää sen kummemmin tutkimatta ja kirjoitettiin vain kipulääkettä,joka pahensi tilannetta. Omassa terveyskeskuksessa sanottiin, että lihakset on vain jumissa ja yöksi sirdaluttia ja panadolia. Kunnes oireita alko olla useammin ja kivuliaampia. Useiden yöpäivystys reissujen jälkeen yksi hoitsu kysyi mitä oireita ja mitä olen syönyt?! Kerrottuani totesi, että kuulostaa sappikivi oireilta. Odotin lääkärille pääsyä ja kerroin minun ja hoitajan välisen keskustelun ja sappikivistä. Lääkäri ei letkauttanut korvaansa koko asialle. Puhui ruokatorven tulehduksesta ja, että voitaisii tehdä aika vatsatähystykseen. Ja ei muuta ku kotia odotteleen. Tilasin ajan oman terveyskeskus lääkärille ja käytiin hänen kanssaa läpi sappikivi oireita ja päädyttiin tuloksiin, että tehdään ultra, jossa kivet näkyy, jota ei taasen näy vatsatähystyksessä ja ultra on kuiten huomattavasti kivempi toimenpide kuin tähystys ja jos ei ultrassa näy mitään niin sitten tämä tähystys. No tänään kävin siellä ultrassa ja kiviähän siellä. Kiitos sille hoitsulle:) Joskus tuntuu, että hoitajatkin on "fiksumpia", kuin lekurit. Jännä nähä mitä noin 2vko kuluttua tehhään, kun lekuri soittaa tuloksista.

    • Anonyymi

      Miten syön sappirakko leikkauksen jälkkeen

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe