Pyöräillen Irlantiin

Baikkaajatar

Jos olet ollut pyöräilemässä Irlannissa, kerrothan kokemuksistasi. Reitistä, teiden kunnosta, liikenteestä, majoituksesta, nähtävyyksistä. Onko ylipäätänsä järkevää lähteä Irlantiin pyöräilemään? Jos, niin ovatko vuokrapyörät ok vai pitäisikö ottaa oma?

5

2046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miranda

      Itse en kyllä välttämättä lähtisi pyöräillen Irlantiin. Asuin siellä nelisen vuotta ja tiet ovat kyllä niin kapeita, että hyvä jos kaksi autoa mahtuu vieretysten. Eri asia ovat tietty isot tiet, mutta niilä pyöräily ei taas maisemallisesti ole nautittavaa;) Tiet ovat pääsääntöisesti huonossa kunnossa, enkä lähtisi pitkälle rundille. Lyhyitä pätkiä toki voisi pyöräillä, kunhan muistaa kypärän! Autot ajavat hillitöntä vauhtia sokeisiin mutkiin, joten siinä kohtaa kypäräkään ei enää pelasta. Mutta jos päätät lähteä, niin suosittelen ehdottomasti pyöräilemään länsirannikolla - aivan upeita maisemia sekä Galwayn etelä- että pohjoispuolella. Midlandsille ei kannata pyöräillen vaivautua - maisema on onneton. Dublinista pääset junalla parissa tunnissa mana poikki Galwayhin. Aikataulut: www.irishrail.ie.
      Hauskaa matkaa - pyöräillen tai muuten!

    • onnistuu

      Miranda on siinä oikeessa, että tien ovat sikakapeat ja liikenne kovaa.
      Porukkaa kuolee teillä paljon, nehän ilmoittelevat niista merkeillä teiden varsilla.

      Olen ollut pari kertaa siellä, ensin junalla, sitten autolla. Tavattiin eka kerralla ruåtsalainen ryhmä, joka oli tullut pyöräilemään (ohjatusti). Kun valitsee tiet ja reitit, niin on kyllä hyvä reissu, tekis mieli vielä ittekin lähtee...
      Ruotsista ne tekee ohjattua reissuja, minä taidan odotella Suomen Ladun löytävän Irlannin, olin niiden retkellä Virossa...

    • mmä

      Olin pyörällä 2 viikkoa Irlannissa, onhan siitä jo yli kymmenen vuotta aikaa, mutta sanon silti PÖH vaan noille edellisille kirjoittajille!

      Se on totta, että kapeat ja mutkaiset ovat tiet ja autot ajaa kovaa (ja kuskit myös iltaisin usein hutikassa matkalla kotiin pubista), mutta Irlanti on kyllä mitä mainioin pyöräilymaa! Ja ihmiset ystävällisiä, varsinkin maaseudulla.

      Me otettiin kaverin kanssa omat pyörät mukaan, oli halvempaa kuin vuokraaminen (muistaakseni Finnairin lennolla ei maksaneet ekstraa, jos olivat painorajan sisällä muiden kamojen kanssa). Satulalaukuissa meillä oli vaatteet, muonat, teltat ja makuupussit ja trangia.

      Yövyttiin siis teltassa, pari kertaa B&B:ssä ja kaupungeissa ollessa hostellista. Reitti kulki (suuret linjat) Dublinista Galwayhin, sitten sieltä alas Corkiin ja takas Dubliniin. Eikä oltu harrastettu pyörilyä aiemmin, mullakin kolmivaihteinen naisten Tunturi. Mutta olihan ne jotkut mäet aika tiukkoja!

      Leirintäalueilla ei yövytty, vaan illan suussa bongattiin sopiva maatila ja käytiin kysymässä talon väeltä, sopiiko teltta panna pystyyn heidän mailleen. Aina sopi, ja yleensä kutsuttiin sisään kylppäriin, käyttämään keittiötä, katsomaan telkkaa, juttelemaan. Yhden perheen talossa me nukuttiinkin, ne tarjosi ruokaa, ja otti meidät mukaan ajamaan lehmiä laidunmaalta toiselle. Elämyksiä riitti siis!

      irlanti on upea maa, varsinkin villimpi länsiranta teki vaikutuksen! Menen varmaan joskus uudelleen, joko pyörällä tai vaeltamaan. Varsinaisita nähtävyyksistä muistan parhaiten Cliffs of Moher (kirjoitusasu?), upea paikka länsirannikolla, mutta liian turistirysä muuten minusta, myös Galwayn kaupunki teki vaikutuksen, koska siellä oli juuri folkmusiikin ja katutaiteen festivaali, mahtava tunnelma! Milloin ajattelitte mennä?

      Sään suhteen kannattaa varautua sateeseen. Meillä satoi melkein joka päivä, mutta oli kyllä hienoja aurinkoisiakin jaksoja. Ja pyöräillessä on ihan kiva, ettei liikaa porota!

      Hauskaa matkaa!

      PS Kaverini ja minä siis molemmat tyttöjä, tuolloin hyvin nuoriakin. Ei ollut ongelmia, mutta tietenkin pitää katsoa, ettei ihan kehen vaan ukkoon luota! ;)

    • Nimetön

      Olin Irlannissa/Pohjois-Irlannissa 3 viikkoa pyörällä kesällä 2004 ja nyt kesällä uudelleen kiertämään kolmeksi viikoksi ja tietysti omalla pyörällä.
      Vuokrapyöristä ei kokemusta

      • frgdfh

        Miten yleensä menette irlantiin täältä suomesta oma pyörä mukana?????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1849
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      190
      1507
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1421
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      168
      1386
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      990
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      933
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      921
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe