Paljon on keskustelua siitä, onko amk:ssa helppoa vai vaikeeta. Tietysti se on itestä kiinni millaseksi sen oman opiskelunsa tekee. :D Mutta ite olen nyt abi ja haen amk:hon. Kiinnostaisi vaan tietää, että millaisia kokemuksia lukion käyneillä on amk:sta. Onko rankempaa, helpompaa tms.?
Verratkaa nyt eri kanteilta opiskelua, että osaisin edes jotenkin suhteuttaa nämä kaikki kamalat fobiani korkeakoulujen kahdeksantuntisia päiviä kohtaan. :D
Verratkaa: lukio ja amk.
14
5218
Vastaukset
- wreqqy
Mitä alaa haet?
Itse menin tekniikan ja liikenteen puolelle, ja esim. matikan ja fysiikan opinnot sujuvat ilman mitään ongelmia koska kirjoitin pitkän matikan ja luin 6 kurssia fysiikkaa. Uusia asioita näissä aineissa opitaan melko vähän (jos ollenkaan) lukion pitkään oppimäärään verrattuna. Yleisesti ottaen käymme ne asiat läpi, joita tarvitaan tekniikkaan liittyvillä aloilla. Tehtävät ovat mielenkiintoisempia.
Kielet ovat ihan peruskamaa ja ne muutamat pakolliset kurssit voi suorittaa vapauttavalla kokeella.
Opiskelu on erilaista, ainakin paljon mielekkäämpää, koska tietää, että tästä nyt valmistuu ammattiin. Ryhmätöitä ja koulun ulkopuolella tehtäviä projekteja on enemmän.
Päivät voivat olla pitkiä, mutta muutamaa kurssia lukuunottamatta ei ole läsnäolopakkoa. Kesäloma alkaa toukokuun alussa ja kestää syyskuulle asti. Syys ja hiihtolomat ovat, vaikka niitä kutsutaan "itseopiskeluviikoiksi". Joululomakin on ihan mukavan mittainen.
Opiskelut voi suorittaa kolmessa ja puolessa vuodessa jos saa työharjoittelun tehtyä ajallaan ja opinnäytetyöhön ei mene hirveästi aikaa. Aikaa opiskella kuitenkin on 5 vuotta, eli voi ottaa rennomminkin. Vapaavalintaisista kursseista löytyy paljon vaihtoehtoja (vapaavalintaisia opintoja on suoritettava pieni määrä).
AMKissa joutuu kyllä opiskelemaan eikä sitä ihan "lukematta läpi" pääse. Kaksi ensimmäistä vuotta ovat rankimmat, joiden jälkeen sitten alkaa helpottamaan. Kaikki fysiikat, kemiat, matikat, viestintätaidot ym. perusopinnot on lykätty opiskelujen alkuvaiheeseen.
Nämä nyt tosiaan ovat kokemuksiani tekniikan ja liikenteen puolelta. Kysy jos jäi jokin mietityttämään.- ope, T&L
Kuulut selvästi niihin opiskelijoihin, joille läsnäolovapaus sopii mainiosti ja osaat hyydyntää sen tuomat edut, mutta osaat myös väistää kuopat. Tekniikka ja liikenteessä opiskelleena silti olet varmasti nähnyt läheltä mihin läsnäolovapaus ja yht'äkkinen vapaus lähes täysin päättää omista opiskelutavoista pahimmilla johtaa. Se yksinkertaisesti ei vaan sovi kaikille, tai ehkä oikeammin: jokaisella ei ole taitoa hyödyntää läsnäolovapautta oikealla tavalla. Se on sääli sinänsä, koska monista todella hyvistäkin "inssintaimista" ei tullutkaan valmista inssiä.
- Wreqqy
ope, T&L kirjoitti:
Kuulut selvästi niihin opiskelijoihin, joille läsnäolovapaus sopii mainiosti ja osaat hyydyntää sen tuomat edut, mutta osaat myös väistää kuopat. Tekniikka ja liikenteessä opiskelleena silti olet varmasti nähnyt läheltä mihin läsnäolovapaus ja yht'äkkinen vapaus lähes täysin päättää omista opiskelutavoista pahimmilla johtaa. Se yksinkertaisesti ei vaan sovi kaikille, tai ehkä oikeammin: jokaisella ei ole taitoa hyödyntää läsnäolovapautta oikealla tavalla. Se on sääli sinänsä, koska monista todella hyvistäkin "inssintaimista" ei tullutkaan valmista inssiä.
Näissä luonnontieteellisissä aineissa se näyttää olevan aika yleistä, että jäädään tunneilta pois. Lähinnä siksi että "ei kiinnosta" tai "ei jaksa". Ja sittenpä suoritetaan kurssia ensi vuonna uudelleen.
Kyllähän se kannattaa miettiä että miksi on tullut AMK:uun opiskelemaan, jos sitten ei viitsi edes opiskella. Vapaaehtoisestihan sinne on tultu.
- ope, T&L
Vastasit itse esittämääsi kysymykseen jo aika tyhjentävästi; se on itsestä kiinni!
Lähes 15 vuoden kokemuksella, ensin tekussa ja nyttemmin AMK:ssa, uskallan väittää, että oppilaiden ongelmat AMK:ssa johtuvat läsnäolopakon poistumisesta. Koska luennoilla ei ole pakko olla paikalla, niiltä jäädään aivan liian helposti pois. Tämä johtaa hyvin nopeasti siihen että tenteistä ei selvitäkään. Ei tarvita kuin muutama hassu hylätty kurssi ja kierre on valmis alkamaan. Kierre joskus päättyy oppilaan ryhdistäytymiseen ja kovalla työllä saattaakin saada asiat korjattua, mutta hyvin usein opintojen keskeyttämiseen ja 2-3 vuoden heittämiseen täysin hukkaan. Keskeyttämisen syyn ilmoitetaan pääsääntöisesti olleen liian vaativa opiskelu, vaikka todellinen syy usein onkin oppilaan oman panoksen löyhyys.
Nukkukaa siis tarpeeksi pitkät yöunet, että jaksatte aamuisin luennoille. Se on ensiarvoisen tärkeää! Bilettääkin voi, mutta se kannattaa kyllä jättää mielummin viikonlopuille ja lomille. AMK:ssa kyllä pärjää lähes kuka tahansa ihan helpostikin, mutta ei kukaan, eikä missään tapauksessa tekemättä töitä sen eteen. Tsemppiä!- Ansku
Itse olen nyt ollut yli vuoden lukion jälkeen duunissa, joka päivä herätys klo 06.00 ja kotona olen klo 17, joten eipä nuo kaheksan tunnin päivät enää hirvitä:)Lukioaikoina vaikka päivät ei ollu kun harvemmin 8 tunnin mittasia, oli ne 6 tai jopa 4 tunnin päivät ylivoimasia, oli niin huipussaan motivaatio..Toivottavasti nyt sama "työmoraali" mikä mulle nyt vasta kehittyny pysyy jos pääsen amk:n.Ehkäpä pieni tauko opiskeluista teki hyvää,toisaalta ehkä vaikea taas alottaa opiskelut-siellä kun ei ole niin että lähdet neljältä ulos toimistosta ja päivä on siinä, vaan myös vapaa-ajalla tarttis tehä jotain.Nooh,enköhän mä selviä, kunhan nyt ekaks pääsis sisälle!
- ope, T&L
Ansku kirjoitti:
Itse olen nyt ollut yli vuoden lukion jälkeen duunissa, joka päivä herätys klo 06.00 ja kotona olen klo 17, joten eipä nuo kaheksan tunnin päivät enää hirvitä:)Lukioaikoina vaikka päivät ei ollu kun harvemmin 8 tunnin mittasia, oli ne 6 tai jopa 4 tunnin päivät ylivoimasia, oli niin huipussaan motivaatio..Toivottavasti nyt sama "työmoraali" mikä mulle nyt vasta kehittyny pysyy jos pääsen amk:n.Ehkäpä pieni tauko opiskeluista teki hyvää,toisaalta ehkä vaikea taas alottaa opiskelut-siellä kun ei ole niin että lähdet neljältä ulos toimistosta ja päivä on siinä, vaan myös vapaa-ajalla tarttis tehä jotain.Nooh,enköhän mä selviä, kunhan nyt ekaks pääsis sisälle!
lähtee, kunhan otat asenteen että tässä ollaan nyt hankkimasssa ammattitutkintoa ja muu on sivuseikkaa seuraavat 4 vuotta. Jos opiskelee täysipainoisesti, vapaa-aika tahtoo olla kortilla, mutta kun se kestää kuitenkin loppujen lopuksi niin vähän aikaa.
Käytä Ansku läsnäolovapautta harkiten, älä jätä tenttejä roikkumaan ja muista että ainut tyhmä kysymys on se joka jätetään kysymättä, niin varsinaisia ongelmia ei pitäisi tulla koko neljän vuoden aikana lainkaan. Niin se vaan on.
- Jussi
Jos esim. valitsee sovelluskehityksen suuntautumisen, niin koulutyöt venyvät iltaan myöhään joka päivä viikonloppuisinkin.
Kovalla työllä selviää, eikä lahjakkuudesta ole apua, koska harjoittelua ja tehtävien tekoa (koodausta, suunnittelua) on pakko opiskella tekemällä hommia tietokoneen kanssa.
Jos lukio-opiskelija tekee töitä koulussa ja koulun jälkeen klo 9 - 22 arkipäivät, viikonloput ja välillä joululomatkin (rästihommat) ja vielä ajoittain riippuen opiskeluprojektista tai etätehtävistä klo 7 - 04. Niin silloin se on yhtä työteliästä.- ope, T&L
Noin kovasta tahdista AMK:ssa en ole koskaan kuullutkaan. Täytyy olla ihan ääritapaus. Meillä esim. lauantaisin opiskelevat vain ja ainoastaan työn ohessa opiskelevat (pe 12-20 ja la 8-16), suuntautumisvaihtoehdosta riippumatta.
- Jussi
ope, T&L kirjoitti:
Noin kovasta tahdista AMK:ssa en ole koskaan kuullutkaan. Täytyy olla ihan ääritapaus. Meillä esim. lauantaisin opiskelevat vain ja ainoastaan työn ohessa opiskelevat (pe 12-20 ja la 8-16), suuntautumisvaihtoehdosta riippumatta.
Opiskelen sovelluskehitystä ja opinnot ovat loppusuoralla. Yksikön talous on onneksi kuralla, kun porukkaa on urakalla keskeytellyt ja opetusministeriöstä tuli tukkapöllyä ammattikorkeakouluille, joten homma on nyt korjaantumassa ;)
Olen ollut tyytyväinen yksikön tappiolliseen tulokseen, raha näyttää olevan tehokkain ohjaaja, kun tähän asti opiskelijoiden valitukset ovat kaikuneet kuuroille korville. - ope, T&K
Jussi kirjoitti:
Opiskelen sovelluskehitystä ja opinnot ovat loppusuoralla. Yksikön talous on onneksi kuralla, kun porukkaa on urakalla keskeytellyt ja opetusministeriöstä tuli tukkapöllyä ammattikorkeakouluille, joten homma on nyt korjaantumassa ;)
Olen ollut tyytyväinen yksikön tappiolliseen tulokseen, raha näyttää olevan tehokkain ohjaaja, kun tähän asti opiskelijoiden valitukset ovat kaikuneet kuuroille korville.Tuo sinun tilanne on kyllä erikoistapaus. Ei se minun tuntemissa AMK-yksiköissä noin rankkaa ole. Kyllä niistä selviää vähemmällä raatamisella, kunhan ei jätä mitään roikkumaan. Jos kursseja alkaa olla useita hylättynä ja harkkareitakin on jäänyt paljon rästiin, voi joutua aikamoiseen kurimukseen. En tarkoita että sinulla olisi käynyt niin, mutta useita tapauksia näen joka ikinen vuosi. Syy on useinmiten pitkäaikainen "lintsaaminen", vaikka sitä termiä ei oikeastaan näissä oppilaitoksissa voi enää käyttää kun on tuo läsnäolopakko poistettu ajat sitten. Sitä ei olisi pitänyt tehdä. Olen vahvasti sitä mieltä.
- Jussi
ope, T&K kirjoitti:
Tuo sinun tilanne on kyllä erikoistapaus. Ei se minun tuntemissa AMK-yksiköissä noin rankkaa ole. Kyllä niistä selviää vähemmällä raatamisella, kunhan ei jätä mitään roikkumaan. Jos kursseja alkaa olla useita hylättynä ja harkkareitakin on jäänyt paljon rästiin, voi joutua aikamoiseen kurimukseen. En tarkoita että sinulla olisi käynyt niin, mutta useita tapauksia näen joka ikinen vuosi. Syy on useinmiten pitkäaikainen "lintsaaminen", vaikka sitä termiä ei oikeastaan näissä oppilaitoksissa voi enää käyttää kun on tuo läsnäolopakko poistettu ajat sitten. Sitä ei olisi pitänyt tehdä. Olen vahvasti sitä mieltä.
Itse olen saanut hommat suht ajoissa, tietysti liian suurien työmäärien takia joutuu vähän pakostakin venyttämään aikatauluja. Kovalla kurinalaisuudella ja aikataulujen hallinalla hommista on selvitty.
Kuitenkin sovelluskehitykseen liittyvissä opinnoissa isot työmäärät ovat välttämättömyys, jos jossain koulussa ei näin toimita silloin taso on heikko.
Ongelmana on opintojen liian lyhyeksi säädetty pituus. Ei voi mitenkään saavuttaa järjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen liittyvää osaamista samoilla tuntimäärillä, jotka on mitoitettu teoriapainoitteisille aineille, koska saman teoriamäärän lisäksi pitää saavuttaa käytännön osaaminen kovalla työllä. Määrittelyä, suunnittelua, toteutusta ja testausta ei opi ellei tee niitä käytännössä. Käytännössä tekemiseen vaaditaan hyvää teoriapohjaa. Muuten hommista ei tuu mitään.
- hirmu
Itse ajattelin ympäristöalaa tai restomomin opintoja, jos nyt pääsen sisälle ikinä. :D Mutta täytyy sanoa, että vaikka pelottaakin, niin kyllä mä varmaan selviän. :) Kiitos kommenteista.
- lukiossavielä
Meidän koululla oli viime syksynä yksi restonomiopiskelija kertomassa opinnoistaan, hän kertoi että opiskelu on huomattavasti helpompaa kuin lukiossa. Tyttö oli toisen vuoden opiskelija ja olivat kuulemma lähinnä perehtyneet perusruoanvalmistusmenetelmiin, kuten perunankuorimiseen...Minulta katosi kiinnostus koko alaa kohden samantien.
- Idiootti, joka kulutti 2 v....
AMK:t vois lakkauttaa! Amis, lukio ja yo riittää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2522308- 1921694
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä481367Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad501045- 41846
- 15827
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä31810Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver23778Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .25776Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46647