Ostotoimeksianto

...

Etsin kämppää alueelta, jolla tällä hetkellä tuntuisi olevan kämpät aika kiven alla. Tosi vähän tulee myyntiin ja tuntuu myös olevan sen verran suosittu, että nekin vähät revitään käsistä. Olenkin alkanut epäillä, että tämän alueen kämpät menevät jo ennekuin tulevat mihinkään julkiseen ilmoitteluun. Kannattaako välittäjille tehdä ostotoimeksianto, vai vaan kiltisti jatkaa omatoimista etsintää? Saako ostotoimeksiannon kautta asunnon paljonkin nopeammin, kuin itse etsimällä? Kokemuksia kaivataan.

14

13952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Ainakin meillä päin harrastetaan ilmoitustaulupostailua. Melkeinpä aina joku etsimässä kämppää alueelta kun rapun ilmoitustaulua katsoo.

      Välittäjälle asti näitä kämppiä harvoin menee, joten ostotoimeksiannosta ei ainakaan meillä olisi mitään hyötyä.

      Näin siis tämä hitasasuja. :)

      • ...

        Toimisikohan ilmoitustauluilmoittelu ihan tavallistenkin asuntojen ostamisessa? Onko kukaan saanut asuntoa sitä kautta, että on käynyt viemässä haluamiensa talojen ilmoitustaululle ostoilmoituksia?


      • The Rat
        ... kirjoitti:

        Toimisikohan ilmoitustauluilmoittelu ihan tavallistenkin asuntojen ostamisessa? Onko kukaan saanut asuntoa sitä kautta, että on käynyt viemässä haluamiensa talojen ilmoitustaululle ostoilmoituksia?

        Kyllä minä ainakin ensimmäisenä ottaisin yhteyttä tuollaiseen aktiiviseen, muttei tyrkyttävään asunnonhakijaan - ellei sitten olisi ostajaa valmiiksi katsottuna.

        Eipä siinä juuri häviäkään mitään jos kokeilee. Vähän vaivaa muutaman a4:sen.. :)


      • ....
        The Rat kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin ensimmäisenä ottaisin yhteyttä tuollaiseen aktiiviseen, muttei tyrkyttävään asunnonhakijaan - ellei sitten olisi ostajaa valmiiksi katsottuna.

        Eipä siinä juuri häviäkään mitään jos kokeilee. Vähän vaivaa muutaman a4:sen.. :)

        ... mutta monesti lapuissa etsitään sen kokoisia asuntoja, joita talossa ei edes ole.

        Ostotoimeksiantohan ei nähdökseni sido mihinkään, joten kannattaa kokeilla.

        Toki välittäjille voi antaa ja on aina voinut antaa ilman ostotoimeksiantoakin yhteystietonsa siltä varalta, että toiveiden mukainen asunto tulee myyntiin. Tällä perusteella monet asunnot sitten myydään ilman julkisia näyttöjäkin. (Ostotoimeksiannossa on tietenkin se ero, että välittäjä voi etsiä sinulle myös sellaisen asunnon, joka ei lainkaan muutoin ole ao. firman myynnissä:)


      • ...
        .... kirjoitti:

        ... mutta monesti lapuissa etsitään sen kokoisia asuntoja, joita talossa ei edes ole.

        Ostotoimeksiantohan ei nähdökseni sido mihinkään, joten kannattaa kokeilla.

        Toki välittäjille voi antaa ja on aina voinut antaa ilman ostotoimeksiantoakin yhteystietonsa siltä varalta, että toiveiden mukainen asunto tulee myyntiin. Tällä perusteella monet asunnot sitten myydään ilman julkisia näyttöjäkin. (Ostotoimeksiannossa on tietenkin se ero, että välittäjä voi etsiä sinulle myös sellaisen asunnon, joka ei lainkaan muutoin ole ao. firman myynnissä:)

        Tiedän suunnilleen, että sillä alueella ja niissä taloissa, joista asuntoa etsin, on aika paljon sen kokoisia asuntoja, joita etsiskelen.

        Olen jättänyt yhteystietoja kymmenille välittäjille, suurimmasta osasta ei kuulu mitään takaisin, vaikka huomaan heidän sivuillaan olevan sellaisia asuntoja myynnissä, jotka olisivat osuneet kriteereihini. En tiedä ilmoittavatko välittäjät sitten vain niistä asunnoista, jotka ovat heillä itsellään välityksessä, eikä esim. niistä, jotka ovat samassa firmassa, mutta jonkun kollegan välittäminä. Ja niistä, joista jotain kuuluu, he ilmoittelevat minulle myytävistä asunnoistaan, jotka olen jo bongannut etuovesta muutama päivä aikaisemmin.


    • välittäjä on kaveri

      Omatoiminen etsintä parasta. Hakupalvelu aktiiviseksi esim. etuovi.com nettisivuilta tai mistä nyt sen alueen välittäjät eniten ilmoittelee.

      Itse marssin aikoinaan ovelta ovelle ja jätin käyntikorttini talon omistajille. Sain kuin sainkin kolmen vuoden sisällä haluamani talon.

      • muita harrastuksia..

        Satuitko laskemaan paljonko aikaa käytit tuon kolmen vuoden aikana asunnon etsimiseen ja suhteutit sen omaan tuntipalkkaasi? Äkkiseltään voisin kuvitella, että ammattitaitoinen välittäjä olisi löytänyt tuon saman muutamassa kuukaudessa, etkä varmasti olisi joutunut maksamaan läheskään niin paljoa rahana kun tuhlasit tunteina. Se ontiettenkin eri asia jos omiin vapaa-ajan harrastuksiin kuuluu asunnnon etsiskely vaan etsiskelyn ilosta, että pääsee todistamaan olleensa oikeassa kolmen vuoden kuluttua... ei mahtuisi omiin asunnonvaihtosuunnitelmiin kolmen vuoden hierominen.


      • Halloota...
        muita harrastuksia.. kirjoitti:

        Satuitko laskemaan paljonko aikaa käytit tuon kolmen vuoden aikana asunnon etsimiseen ja suhteutit sen omaan tuntipalkkaasi? Äkkiseltään voisin kuvitella, että ammattitaitoinen välittäjä olisi löytänyt tuon saman muutamassa kuukaudessa, etkä varmasti olisi joutunut maksamaan läheskään niin paljoa rahana kun tuhlasit tunteina. Se ontiettenkin eri asia jos omiin vapaa-ajan harrastuksiin kuuluu asunnnon etsiskely vaan etsiskelyn ilosta, että pääsee todistamaan olleensa oikeassa kolmen vuoden kuluttua... ei mahtuisi omiin asunnonvaihtosuunnitelmiin kolmen vuoden hierominen.

        maksaa siitä ilosta välittäjälle, että saa ostaa kalliin asunnon. Kyllä ne asunnot ominpäinkin löytää netistä.
        Kysyin eräältä toimistolta mitä palvelu maksaa ja tarjous oli 7000 euroa. Seitsemän tonnia!! Saa kuulema asunnon edullisempaan hintaa, sillä hintapyynti on huomattavasti korkeampi jos asunto tulee julkiseen myyntiin.

        Näin asunnon omistajana kuulosti kummalta. Miksi myisin asuntoni ostotoimeksiantajalle halvalla, jos saan siitä kunnon hinnan reippaalla perinteisellä myynnillä.


    • pera5

      Totta kai kannattaa tehdä! Silloin pääsee katsomaan asuntoja jotka eivät muuten ikinä tulisi julkiseen myyntiin. Välityspalkkion maksat kuitenkin aina, ellet osta yksityiseltä. Eikä se palvelu ymmärtääkseni maksa mitään ellet tee kauppaa välittäjän löytämästä asunnosta.

    • VälittäjälleRahaa

      Kuulin, että eräs välittäjä oli ottanut ostajalle "hankkimastaan" asunnosta ostajalta välityspalkkion, mutta myös myyjältä samasta asunnosta myynnin välityspalkkion. Aika hyvä raha, kun sekä ostaja että myyjä ovat maksamassa välityspalkkiota samasta kohteesta.

      Eräs välittäjä kertoi minulle, että, jos teen ostotoimeksiannon, niin hän voi houkutella myyjän myymään asuntonsa sen verran alempaan hintaan, että se ostajana maksamamme välityspalkkio on jo tienattu, kun asunto on saatu niin edullisesti.

      Mielestäni nämä ostotoimeksiannot vain tuplaavat välittäjien palkkiot.

      Myyjille välittäjät sanovat, että he nostavat sitä asunnon/talon hintaa sen verran reilusti, että välityspalkkio tulee siinä tienattua, eli ostaja sen lopulta maksaa. Ja tuo on kyllä hintapyynnöissä nähty.

      Vaikka ostaja tekee välitysliikkeeseen ilmaisen kotihaun, kotivahdin, asuntohaun, millä nimellä ne nyt missäkin ovat, niin ainahan se välittäjä hyötyy kovasti, kun hänellä on jo tiedossa kohteelle jopa montakin ostajaa, eikä tarvitse laittaa ilmoitusta ja kuvia Etuoveen, ja esitellä asuntoa/taloa monille asiakkaille ja vastailla jopa kymmenien ostajaehdokkaiden kymmeniin kysymyksiin.

      Mutta kun se ahneus...

      • Välittäjä ei voi lain mukaan ottaa välityspalkkiota samasta kohteesta sekä myyjöltä, että ostajalta. Eli taas ihan huuhaa kommentti.


      • MikäSelitys

        Kiva, kun tuli välittäjä ketjuun. Osaatko arvella, miksi joku välittäjä ei anna esittelyaikaa ihan ystävälliselle ostajalle, jolla olisi talorahat valmiina talon ostamista varten?

        Olen pyytänyt 3 kertaa yksityisesittelyä erääseenEtuovessa olevaan taloon. Välittäjä lupasi kysyä aikaa myyjältä ja heti ilmoittaa ajan minulle. Ei ilmoittanut, soitin uudelleen hänelle. Hän pahoitteli, ja lupasi ilmoittaa samna iltana sen ajan, ei taaskaan ilmoittanut.

        Odotin pari viikkoa ja otin häneen sitten yhteyttä sähköpostitse ja kysyin, miksi hän ei ole ilmoittanut esittelyaikaa, niin hän sanoi, että ko. talosta on kaupat melkein sovittu jonkun toisen kanssa, mutta jos ei kauppoja tulekaan, niin hän ottaa sitten minuun yhteyttä.

        Tuosta on mennyt viikko. Talo on edelleen myynnissä. Taidan mennä soittamaan talonomistajan ovikelloa ja kerron välittäjän toiminnasta.

        Mikä voi olla selitys välittäjän käytökselle?


      • Johao

        Onpa outo hommeli, ettei välittäjä anna esittelyaikaa ja talo vain on myymättä. Onko hällä aina kootut selitykset valmiina jos kysyy syytä miksei esittelyyn pääse?


    • Välittävä

      Niin, ja välittäjäthän ovat niin rehellisiä, etteivät koskaan tee mitään laitonta - onneksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe