aine aiheuttaa samanlaisia oireita kuin homeoireilu. Minulla on oireina ollut nyt reilun vuoden ajan jatkuvaa iltapäiväkuumeilua, nyt syksy- talvikauden kuukauden välein toistuvia flunssia (pitkittyviä yskiä, jatkuvaa nenän/poskionteloiden tukkoisuutta ja jatkuvasta sairastelusta johtuvaa väsymystä (= en koe kärsiväni stressistä työssä ja elintavat ovat muutenkin ok!!!)).
Parannun aina pidemmillä lomilla esim. koko kesäloman olin täysin terve. Työpaikalla ei ole kuitenkaan näkyviä kosteusvaurioita. ( Tarkempia sisäilmamittauksia ei tehdä koska mitään ei näy eikä työhuoneen sisäilma kyllä ole mitenkää tunkkainen tai haise homeelle.)
Onko joku muu materiaali tai sisäilmaan kulkeutuva "aine", jolle voi allergisoitua samanlaisin oirein.
Kuulostaa epämääräiseltä, mutta olen erittäin kyllästynyt tähän jatkuvaan sairasteluun, johon ei mitään "oikeaa" syytä tunnu löytyvän. Missään nimessä en halua peruskuntoni menevän enää tämän huonommaksi. Urheilu on tämän talven ajan jäänyt tosi vähäiseksi jatkuvan kuumeilun takia.
Voiko
42
3641
Vastaukset
- peikko77
näin oli esim. minun entisellä työpaikallani, jossa siis sairastuin (paljon VOC:ja ja homeita).
- Drifter
monelle homeista sairastuneelle tuo kuvaus on tuttu. Liiankin tuttu.
Ns. flunssakierre, iltäpäiväkuumeilu, tukkoisuus ja niiden häviäminen silloin kun ollaan poissa työpaikalta.
Kyllä nyt jokin mättää siinä rakennuksesa, jossa olet töissä.
Eihän nämä meidän itseensä tyytyväiset jolokorvaherrat välitä mitään, jos kerran ei näy mitään silmillä havaittavaa vuotoa tms. kosteusvaurioita.
Sitä paitsi nämä samaiset herrat eivät edes tunnusta rehellisesti, että tässä maassa on rakennettu huolimattomasti sekä kiinteistöjen huolto on on retuperällä.
Eikä nämä terveydenhuollosta vastaavat, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, suostu olemaan rehellisiä tämän ongelman edessä, vaan kaiken huipuksi tarjoavat potilaalle kiveä leivän asemasta eli passittavat potilaan mielenterveyshoitoon välittämättä siitä vaarallisesta kierteestä, johon potilas on kuitenkin jatkuvasti alttiina oleskellessaan homeisessa rakennuksessa.- sanottiin
Mun pomolla oli ratkaisu, kun valitin oireita ja vaivoja.
Sun täytyy varmaan ettiä toinen työpaikka, jos et kestä. (ilmaa ja homeita)
Että on sieltä aikaisemminkin 1 työntekijä joutunut lähtemään, koska TULI NIIN ALLERGISEKSI NOILLE HOMEILLE.
Itse syytä ei poisteta. Kukin päättää itse omat altistumis määränsä.
Yritin vaan sitkeästi ottaa allergialääkkeitä ja ajattelin, että kyllä ne homeet sietää, en tajunnut kuinka LAAJASTA sairaudesta on kyse. Ettei se ookkaan pelkkää ärsytys oiretta.
Nyt kunto niin huono, että olen pitkällä sairaslomalla ja menossa TTL tutkimukseen. Astma ja allerginen nuha konjuktiviitti silmissä. - Drifter
sanottiin kirjoitti:
Että on sieltä aikaisemminkin 1 työntekijä joutunut lähtemään, koska TULI NIIN ALLERGISEKSI NOILLE HOMEILLE.
Yritin vaan sitkeästi ottaa allergialääkkeitä ja ajattelin, että kyllä ne homeet sietää, en tajunnut kuinka LAAJASTA sairaudesta on kyse. Ettei se ookkaan pelkkää ärsytys oiretta.
Nyt kunto niin huono, että olen pitkällä sairaslomalla ja menossa TTL tutkimukseen. Astma ja allerginen nuha konjuktiviitti silmissä.voisi antaa vinkin työsuojelupiirille ihan noin vaan...
Jos siellä ovat suoraselkäisiä, niin jotain pitäisi tapahtua.
Onhan se valtion etu ja samalla myös heidän etu, että työpaikalla voidaan tehdä töitä ilman katkoja.
Ja ennen kaikkea, onhan se työnantajan etu ja suuri sellainen, että työntekijät eivät sairastelisi. Jos sillä työnantajalla on jotain korvien välissä.
Koko työporukan pitäisi jo havahtua työpaikan työskentelyolosuhteisiin.
Luulisi heidän tajuavan, että heidänkin terveytensä on vaarassa.
TTL joka tapauksessa tekee kuten aiemminkin, tarjoaa astmaa kuin helppoheikki.
Jos rupeat pullikoimaan heitä vastaan, tulee sinulle varmaan lähete kallonkutistajalle "epämääräisen" käytöksesi takia.
Nykyäänhän on vallalla sellainen tyyli, että jos olet rehellinen ja haluat asioiden selvitä niinkuin ne todellisuudessa ovat, olet mielenterveydeltäsi horjuva.
Sanotaan, että rehellisyys perii maan - mitenkähän tässä juoksussa lopulta käy. - Drifter
sanottiin kirjoitti:
Nyt kunto niin huono, että olen pitkällä sairaslomalla ja menossa TTL tutkimukseen. Astma ja allerginen nuha konjuktiviitti silmissä.siellä TTL:ssä tehtäväksi keuhkojen rasituskoe.
Katsotaan mitä he selittelevät, jos kieltäytyvät.
Muista vaatia kaikista tutkimuksista kirjallinen selvitys, mitä sinulle on tehty ja mitä diagnooseja sinulle on annettu.
Mihinkään suusanalliseen selittelyihin älä tyydy.
Onhan sinulla lain sallima oikeus saada kaikki sinua koskevat tiedot.
Muista myös perätä kaikki vaaratekijät, jos sinut altistetaan homeille.
Sekin oikeus kuuluu sinulle.
Jos jotain epämääräistä tapahtuu, muista että siellä on muitakin potilaita tilannetta seuraamassa eli kirjaa kaikki ylös ja pyydä heillä todistajan allekirjoitus paperiin, jossa selvität tarkasti tilannekohtaisesti tapahtuneen.
Siitä paperista voi olla apua tulevaisuudessa.
Koskaan ei voi olla varma mistään näiden itsetietoisten kynsissä.
On tapahtunut liian paljon pahaa ja selvää salailua homeista sairastuneiden kohdalla. - Drifter
sanottiin kirjoitti:
Nyt kunto niin huono, että olen pitkällä sairaslomalla ja menossa TTL tutkimukseen. Astma ja allerginen nuha konjuktiviitti silmissä.vielä mainitsematta, että siellä TTL:ssä tehdään homealtistus sillä tavalla, että potilaalle annetaan suojalääkitys ennen altista ja sitten todetaankin ettei potilaalla ole mitään homeasairautta vaan alkava tavallinen astma.
Tällaista homeallergikkojen homeilla altistamista en kyllä pidä minään tutkimustoimintaan kuuluvana nykypäivän maailmassa.
Ja siitähän se kierre työpaikalle palattua sitten jatkuu ja jatkuu.
Ja nämä poliittiset suunkäyttäjät vain valittavat, että yhteiskunnan hoitokulut vain lisääntyvät. - apua
Drifter kirjoitti:
voisi antaa vinkin työsuojelupiirille ihan noin vaan...
Onhan se valtion etu ja samalla myös heidän etu, että työpaikalla voidaan tehdä töitä ilman katkoja.
Ja ennen kaikkea, onhan se työnantajan etu ja suuri sellainen, että työntekijät eivät sairastelisi. Jos sillä työnantajalla on jotain korvien välissä.
Jos rupeat pullikoimaan heitä vastaan, tulee sinulle varmaan lähete kallonkutistajalle "epämääräisen" käytöksesi takia.
Nykyäänhän on vallalla sellainen tyyli, että jos olet rehellinen ja haluat asioiden selvitä niinkuin ne todellisuudessa ovat, olet mielenterveydeltäsi horjuva.
Sanotaan, että rehellisyys perii maan - mitenkähän tässä juoksussa lopulta käy.joka paikassa tsp:ltä. Esim. useimmat valtion virastot ovat paksussa homeessa ja eihän korppi korpin silmää noki. Ongelma on se, että kaikki työpaikalla eivät ole keskenään yksimielisiä ongelman ratkaisemiseksi. Kun kaikki eivät oireile tai eivät huomaa oireiluaan, niin eivät tue ongelmista kärsiviä ja niinpä mitään ei tehdä. Työterveyshuoltokaan ei yleensä tee mitään. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää yleensä irtisanoutua tai antaa itsensä sairastua eläkekuntoon. Eikä eläke tule takuulla oikealla diagnoosilla puhumattakaan tapaturmaeläkkeestä.
- Drifter
apua kirjoitti:
joka paikassa tsp:ltä. Esim. useimmat valtion virastot ovat paksussa homeessa ja eihän korppi korpin silmää noki. Ongelma on se, että kaikki työpaikalla eivät ole keskenään yksimielisiä ongelman ratkaisemiseksi. Kun kaikki eivät oireile tai eivät huomaa oireiluaan, niin eivät tue ongelmista kärsiviä ja niinpä mitään ei tehdä. Työterveyshuoltokaan ei yleensä tee mitään. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää yleensä irtisanoutua tai antaa itsensä sairastua eläkekuntoon. Eikä eläke tule takuulla oikealla diagnoosilla puhumattakaan tapaturmaeläkkeestä.
on totta, ikävä kyllä.
Kuitenkin ainut tapa tämän ongelman poistamiseksi on ihmisten valveituneisuus ja omilla aivoilla ajatteleminen.
Suomessa on valitettavasti vieläkin ihmisisten ajattelutapa painottunut edelleenkin joukkohyväksymisen ja joukkoon kuulumisen vuoksi tiettyihin "hyväksyttyihin" tyyleihin, joissa ei yleensäkään aina ole kyse mistään "tästä elämästä".
He eivät vain ymmärrä omaa etuaan.
Pitää mennä milloin minkälaisenkin trendin tai ajattelutavan mukaan, jotta saisi jonkinlaisen hyväksymisen kasvottoman yhteiskunnan silmissä. - korkeakoulun
Drifter kirjoitti:
vielä mainitsematta, että siellä TTL:ssä tehdään homealtistus sillä tavalla, että potilaalle annetaan suojalääkitys ennen altista ja sitten todetaankin ettei potilaalla ole mitään homeasairautta vaan alkava tavallinen astma.
Tällaista homeallergikkojen homeilla altistamista en kyllä pidä minään tutkimustoimintaan kuuluvana nykypäivän maailmassa.
Ja nämä poliittiset suunkäyttäjät vain valittavat, että yhteiskunnan hoitokulut vain lisääntyvät.tiloissa. Nyt käytävillä kerrotaan seuraavan laista tarinaa. OMP (Opetusministeriön) tutkija tms. henkilö tuli tarkastamaan tilojamme - nähtävästi korkeakoulun johto oli asiaa infonnut jo pidemmän aikaa, että huonolla tolalla tuo sisäilma on, no joka tapauksessa viimein tuo OMP:n henkilö saapui ja sai pahan allergisen reaktion joutuen poistumaan korkeakoulumme tiloista. Lähtiessään oli todennut, että kyllähän teillä täällä aika paha ongelma taitaa ollakin.
Kuvataideakatemian homeista altistunut opiskelija pyysi päästä korkeakouluumme opiskelemaan. Vähän myöhemmin kuulin, ettei tyttö voikaan opiskella - oli kertonut, että samat oireet saa meiltä kuin omasta koulustaankin.
Minun puhalluksiani kuunnelleet työtoverini ovat kauhuissaan - PEF puhallukset kun pitää tehdä 2 tunnin välein, joten kuulemaan niitä joutuu välillä työkaveritkin. Itse astmaa sairastava työkaverini sanoi, ettei ole mitään karmeampaan kuullut.
Nyt työpaikkani maksaa lääkkeet, koska olen menossa TTL:n tutkimuksiin työperäisen sairastumisen johdosta.
Ja viimein juttu on levinnyt niin, että kukaan ei enää epäile etteikö keuhkoissani ole jotakin tulehdusta - ettenkö ole oikeasti sairas.
Se toive, mikä minulle on heitetty ei toivottavasti toteudu - että olisin ensimmäinen alveoliitti, tms. pahemmin sairastunut henkilö työpaikallani - silloin kuulemma koko talo suljettaisiin. Mutta tämäkin sulkemisasia on vain urbaani juoru. Mutta sitä ne nyt toivovat - itse toivoin selviäväni tästä ehjin nahoin, enkä missään tapauksessa halua pelastaa ketään olemalla ensimmäinen vakavasti sairastunut työpaikallani. - samat oireet sullakin
korkeakoulun kirjoitti:
tiloissa. Nyt käytävillä kerrotaan seuraavan laista tarinaa. OMP (Opetusministeriön) tutkija tms. henkilö tuli tarkastamaan tilojamme - nähtävästi korkeakoulun johto oli asiaa infonnut jo pidemmän aikaa, että huonolla tolalla tuo sisäilma on, no joka tapauksessa viimein tuo OMP:n henkilö saapui ja sai pahan allergisen reaktion joutuen poistumaan korkeakoulumme tiloista. Lähtiessään oli todennut, että kyllähän teillä täällä aika paha ongelma taitaa ollakin.
Kuvataideakatemian homeista altistunut opiskelija pyysi päästä korkeakouluumme opiskelemaan. Vähän myöhemmin kuulin, ettei tyttö voikaan opiskella - oli kertonut, että samat oireet saa meiltä kuin omasta koulustaankin.
Minun puhalluksiani kuunnelleet työtoverini ovat kauhuissaan - PEF puhallukset kun pitää tehdä 2 tunnin välein, joten kuulemaan niitä joutuu välillä työkaveritkin. Itse astmaa sairastava työkaverini sanoi, ettei ole mitään karmeampaan kuullut.
Nyt työpaikkani maksaa lääkkeet, koska olen menossa TTL:n tutkimuksiin työperäisen sairastumisen johdosta.
Ja viimein juttu on levinnyt niin, että kukaan ei enää epäile etteikö keuhkoissani ole jotakin tulehdusta - ettenkö ole oikeasti sairas.
Se toive, mikä minulle on heitetty ei toivottavasti toteudu - että olisin ensimmäinen alveoliitti, tms. pahemmin sairastunut henkilö työpaikallani - silloin kuulemma koko talo suljettaisiin. Mutta tämäkin sulkemisasia on vain urbaani juoru. Mutta sitä ne nyt toivovat - itse toivoin selviäväni tästä ehjin nahoin, enkä missään tapauksessa halua pelastaa ketään olemalla ensimmäinen vakavasti sairastunut työpaikallani.Eli unohdin laittaa tuohon viestiini, että oireisto on sama kuin sulla. Valitettavasti.
Ja hometta on löydetty betonista, huokoisista ulkoseinäkivistä jne. - olen näin kuullut.. eli kyllä tuo home elää ja kasvaa missä vain. - ei haissut minullakaan
samat oireet sullakin kirjoitti:
Eli unohdin laittaa tuohon viestiini, että oireisto on sama kuin sulla. Valitettavasti.
Ja hometta on löydetty betonista, huokoisista ulkoseinäkivistä jne. - olen näin kuullut.. eli kyllä tuo home elää ja kasvaa missä vain.työhuoneeni, tai en sitä itse enää haistanut, eikä sitä haistaneet työkaveritkaan.
Puhdasta sisäilmaa nauttineet lääkärini haistoivat heti ja laittoivat siitä myös kirjallisen lausunnon - jossa siis kahden lääkärin allekirjoitukset.
Nyt kun olen jotakin tavaroita vienyt uuteen työhuoneeseeni ja kotoa pyyhkeen, jolla tarkoitus pyyhkiä pölyjä jne. - no en ehtinyt heti pyyhkimään vaan jätin pyyhkeen (puhdas, ei haissut) edellisestä työhuoneestani siirrettyjen tavaroiden päälle odottamaan aikaa jona ehtisin pesemään ja pyyhkimään uutta työhuonettani.
No nyt kun otin pyyhkeen käteeni - se HAISI ihan selvästi HOMEELLE.
Kotona ei hometta ole - joten toisesta työhuoneesta siirretyistä kamoista siirtyi haju tuohon pyyhkeeseen.
Nyt sitten maanantaina heitän kaiken minkä ikinä voin roskiin - kunhan vahtimestari toimittaa ison roskiksen käyttööni. - myös valtiolla
korkeakoulun kirjoitti:
tiloissa. Nyt käytävillä kerrotaan seuraavan laista tarinaa. OMP (Opetusministeriön) tutkija tms. henkilö tuli tarkastamaan tilojamme - nähtävästi korkeakoulun johto oli asiaa infonnut jo pidemmän aikaa, että huonolla tolalla tuo sisäilma on, no joka tapauksessa viimein tuo OMP:n henkilö saapui ja sai pahan allergisen reaktion joutuen poistumaan korkeakoulumme tiloista. Lähtiessään oli todennut, että kyllähän teillä täällä aika paha ongelma taitaa ollakin.
Se toive, mikä minulle on heitetty ei toivottavasti toteudu - että olisin ensimmäinen alveoliitti, tms. pahemmin sairastunut henkilö työpaikallani - silloin kuulemma koko talo suljettaisiin. Mutta tämäkin sulkemisasia on vain urbaani juoru. Mutta sitä ne nyt toivovat - itse toivoin selviäväni tästä ehjin nahoin, enkä missään tapauksessa halua pelastaa ketään olemalla ensimmäinen vakavasti sairastunut työpaikallani.Alveoliitti Sinulla tod.näk. on, mutta se on jo edennyt astman suuntaan. Ihmettelen suuresti, jos tulet alveoliittidiagnoosin saamaan, kun sitä ei pyritä löytämäänkään. PEF puhalluksia tietätetään, nehän ovat astmatutkimuksia. Mutta parempi astma kun ei mitään silloin kun on jo sairastunut. Toivottavasti Sinulle tehdään mm. spirometria, diffuusiokapasiteettitutkimus, bronkoskopia ja HRTC oikeaan aikaan. Millaiset keuhkoäänet lääkäri on kuullut? Pienirakkulainen rahina on alveoliitin merkki, mutta poikkeavia hengitysääniä ei kukaan lääkäri halua merkitä tietoihin. Lämpöilystä vielä, että vain yli 38 asteen lämpöä keuhkolääkärit pitävät merkitsevänä. Hienoa, että työpaikkasi maksaa lääkkeesi, kuullostaa uskomattomalta. Onneksi jossain valtion virastossa suhtautuminen on tällaista. Yleensä kehotetaan vaihtamaan työpaikkaa, jos on niin "heikko ja sairaalloinen".
- kuunteli keuhkot
myös valtiolla kirjoitti:
Alveoliitti Sinulla tod.näk. on, mutta se on jo edennyt astman suuntaan. Ihmettelen suuresti, jos tulet alveoliittidiagnoosin saamaan, kun sitä ei pyritä löytämäänkään. PEF puhalluksia tietätetään, nehän ovat astmatutkimuksia. Mutta parempi astma kun ei mitään silloin kun on jo sairastunut. Toivottavasti Sinulle tehdään mm. spirometria, diffuusiokapasiteettitutkimus, bronkoskopia ja HRTC oikeaan aikaan. Millaiset keuhkoäänet lääkäri on kuullut? Pienirakkulainen rahina on alveoliitin merkki, mutta poikkeavia hengitysääniä ei kukaan lääkäri halua merkitä tietoihin. Lämpöilystä vielä, että vain yli 38 asteen lämpöä keuhkolääkärit pitävät merkitsevänä. Hienoa, että työpaikkasi maksaa lääkkeesi, kuullostaa uskomattomalta. Onneksi jossain valtion virastossa suhtautuminen on tällaista. Yleensä kehotetaan vaihtamaan työpaikkaa, jos on niin "heikko ja sairaalloinen".
ekaa kertaa parisen viikkoa sitten. Yhteinen taival tämän lääkärin kanssa alkoi viime vuoden elokuussa. Sitä ennen oli muita lääkäreitä ja nyt yhdessä oman lääkärin kanssa noita aika vaihtelevan ammattitaidon omaavia "erikois"lääkäreitä.
Eipä tuo kertonut millaisia ääniä kuuli, jotakin krahinaa muistaakseni - ihmetteli sitä kyllä, samoin noita PEF puhalluksissa kuuluvia ääniä. Mieheni kun puhaltaa kuuluu vain puhallus - minulla tyttäreni vertaa puhallusta pierupalloon. On se hirveä rkrääkäys kyllä.
Minulle on varattuna päivä tuolla TTL:n tutkimuksissa, tai oikeammin pari päivää. Ekana päivänä on vahtimestarin kanssa treffit, sen jälkeen erikoistuvan lääkärin kanssa treffit (Pekka Hossi), labra, ihopisto, uloshengityksen typpioksidimittaus, keuhkojen toimintakokeet, spirometria bronkodilaatiokoe, diffuusiokapasiteetti (=siis noiden spirometrian bronkodilaation jälkeen), röntgentutkimukset keuhko, sinus.
Siinä on eka päivä pulkassa. On 26 v. hääpäiväni.
Toinen päivä alkaa aamusta keuhkojentoimintakoe, histamiinialtistus, jonka jälkeen tapaan keuhkolääkäri Paula Kaupin.
Eli sikäli mieleiset tutkimukset, että näiden jälkeen tietänen onko keuhkoissani vikaa vaiko ei. Joten näiden päivien jälkeen sanon ihan mieluusti kiitos ja näkemiin.
Ja toivon varpaat ristissä, ettei mitään vakavaa löydy!
Meillä on töissä kiva työporukka, tehdään kaikkea mukavaa, on yhteistä toimintaa muutakin kuin sitä pelkkää työtä - jos sisäilma saataisiin kuntoon... työpaikkani on huippuhyvä - ihmiset hienoja, kaikkea muutosta sopivasti, kiirettä ja vipinää... mutta kahvilla voi käydä ja nauttia siitä, että töissä on oikeasti kivaa ja ihania ihmisiä ympärillä! Toki siellä harmittaa esim. tuo tyhmä UPJ. Mutta se ei ole meidän työpaikan porukoiden keksintö - voidaan nauraa sillekin yhdessä, tämä valtion "uudistus"takaperoinen palkkausjärjestmävitsi. - tuskin kirjaa
kuunteli keuhkot kirjoitti:
ekaa kertaa parisen viikkoa sitten. Yhteinen taival tämän lääkärin kanssa alkoi viime vuoden elokuussa. Sitä ennen oli muita lääkäreitä ja nyt yhdessä oman lääkärin kanssa noita aika vaihtelevan ammattitaidon omaavia "erikois"lääkäreitä.
Eipä tuo kertonut millaisia ääniä kuuli, jotakin krahinaa muistaakseni - ihmetteli sitä kyllä, samoin noita PEF puhalluksissa kuuluvia ääniä. Mieheni kun puhaltaa kuuluu vain puhallus - minulla tyttäreni vertaa puhallusta pierupalloon. On se hirveä rkrääkäys kyllä.
Minulle on varattuna päivä tuolla TTL:n tutkimuksissa, tai oikeammin pari päivää. Ekana päivänä on vahtimestarin kanssa treffit, sen jälkeen erikoistuvan lääkärin kanssa treffit (Pekka Hossi), labra, ihopisto, uloshengityksen typpioksidimittaus, keuhkojen toimintakokeet, spirometria bronkodilaatiokoe, diffuusiokapasiteetti (=siis noiden spirometrian bronkodilaation jälkeen), röntgentutkimukset keuhko, sinus.
Toinen päivä alkaa aamusta keuhkojentoimintakoe, histamiinialtistus, jonka jälkeen tapaan keuhkolääkäri Paula Kaupin.
Eli sikäli mieleiset tutkimukset, että näiden jälkeen tietänen onko keuhkoissani vikaa vaiko ei. Joten näiden päivien jälkeen sanon ihan mieluusti kiitos ja näkemiin.
Meillä on töissä kiva työporukka, tehdään kaikkea mukavaa, on yhteistä toimintaa muutakin kuin sitä pelkkää työtä - jos sisäilma saataisiin kuntoon... työpaikkani on huippuhyvä - ihmiset hienoja, kaikkea muutosta sopivasti, kiirettä ja vipinää... mutta kahvilla voi käydä ja nauttia siitä, että töissä on oikeasti kivaa ja ihania ihmisiä ympärillä! Toki siellä harmittaa esim. tuo tyhmä UPJ. Mutta se ei ole meidän työpaikan porukoiden keksintö - voidaan nauraa sillekin yhdessä, tämä valtion "uudistus"takaperoinen palkkausjärjestmävitsi.ylös noita keuhkoääniä - pitääkin pyytää taas lausunto tutkimuksesta missä keuhkot kuunteli.
Paljon lääkäri siinä ylös kirjoitti - sain vielä tutkimuksissa jonkinlaisen kohtauksen - piti ottaa astmalääkettä, kun meni ääni, yskitti ja limaa alkoi nousta. Ei meinannut tulla PEF puhalluksista mitään, eikä puhumisestakaan.
Mutta sikäli hyvä, että ekaa kertaa kuunteli kun puhalsin PEF:iin - vähän se tuntui hätkähdyttävän, samoin keuhkojen kuuntelu.
Tämän jälkeen lääkitys tuplattiin ja lisättiin vähän muutakin.
No kyllähän minultakin ensin kyseltiin haenko pois - onko uusi työpaikka jo hakusessa jne. jne. Mutta se oli vaihe, jona kukaan ei oikein uskonut että olen sairastunut. Nyt helpottaa jo, ehkä vähän kiusallistakin kun työkaverit huolehtii liikaa. En tunne itseäni varsinaisesti sairaaksi - tietokoneen ääressä ainakaan, mutta liikkuminen on vähän eri juttu - liikkuminen ja puhuminen on jo vaikeaa, tai sitä vältän.
Yritän tavata työkaverit aina perillä jossakin - ei ole kivaa kävellä yhdessä, puhuminen kun hengästyttää varsinkin jos kävelee muiden tahtiin.
Muuten kaikki OK. tuskin kirjaa kirjoitti:
ylös noita keuhkoääniä - pitääkin pyytää taas lausunto tutkimuksesta missä keuhkot kuunteli.
Paljon lääkäri siinä ylös kirjoitti - sain vielä tutkimuksissa jonkinlaisen kohtauksen - piti ottaa astmalääkettä, kun meni ääni, yskitti ja limaa alkoi nousta. Ei meinannut tulla PEF puhalluksista mitään, eikä puhumisestakaan.
Mutta sikäli hyvä, että ekaa kertaa kuunteli kun puhalsin PEF:iin - vähän se tuntui hätkähdyttävän, samoin keuhkojen kuuntelu.
Tämän jälkeen lääkitys tuplattiin ja lisättiin vähän muutakin.
No kyllähän minultakin ensin kyseltiin haenko pois - onko uusi työpaikka jo hakusessa jne. jne. Mutta se oli vaihe, jona kukaan ei oikein uskonut että olen sairastunut. Nyt helpottaa jo, ehkä vähän kiusallistakin kun työkaverit huolehtii liikaa. En tunne itseäni varsinaisesti sairaaksi - tietokoneen ääressä ainakaan, mutta liikkuminen on vähän eri juttu - liikkuminen ja puhuminen on jo vaikeaa, tai sitä vältän.
Yritän tavata työkaverit aina perillä jossakin - ei ole kivaa kävellä yhdessä, puhuminen kun hengästyttää varsinkin jos kävelee muiden tahtiin.
Muuten kaikki OK.tilanteesi - ja olet vielä jaksanut olla töissäkin. Hui kamalaa.
Ei tuommoinen kunto ole ok ollenkaan. Toivottavasti paranet vielä, mutta tuskin paranet niin kauan kun olet hometyöpaikassa.
Itselläni meni tuskalliset 3 kk paranemiseen alveoliittioireista. Pelkään hirveästi, että saan sen joskus takaisin. Hoida nyt hyvä ihminen itseäsi, kukaan muu ei sitä tee. Tuolla menolla menetät terveytesi loppuelämäksi, joka voi jäädä lyhyeksi, jos saat pysyviä keuhkovaurioita.
Omalla terveydellä urheileminen ei auta ketään, työnantaja vain ottaa tilallesi uuden, nuoren ja terveen työntekijän. Homeesta sairastumiseen menee kuitenkin muutama vuosi ja sittenhän voi taas vaihtaa uuteen...- työnantaja
Drifter kirjoitti:
voisi antaa vinkin työsuojelupiirille ihan noin vaan...
Sanotaan, että rehellisyys perii maan - mitenkähän tässä juoksussa lopulta käy.Yksityinen työnantaja haluaa VOITTOA, TUOTTOA. Ei silloin voi korjata taloa. Siihen menee rahaa. Samoin tulosvastuussa olevat pomot.
Heidän palkkapussi pienenisi.
Työntekijänä olen pienellä palkalla ja nyt vielä sairaana. No, olis kannattanu kai olla peruspäivärahalla työttömänä, olisin nyt terve työtön..
Nyt huonolla tuurilla sairaseläkeläinen.. pienellä palkalla. - tämä koe?
Drifter kirjoitti:
siellä TTL:ssä tehtäväksi keuhkojen rasituskoe.
Katsotaan mitä he selittelevät, jos kieltäytyvät.
Muista vaatia kaikista tutkimuksista kirjallinen selvitys, mitä sinulle on tehty ja mitä diagnooseja sinulle on annettu.
Mihinkään suusanalliseen selittelyihin älä tyydy.
Onhan sinulla lain sallima oikeus saada kaikki sinua koskevat tiedot.
Muista myös perätä kaikki vaaratekijät, jos sinut altistetaan homeille.
Sekin oikeus kuuluu sinulle.
Jos jotain epämääräistä tapahtuu, muista että siellä on muitakin potilaita tilannetta seuraamassa eli kirjaa kaikki ylös ja pyydä heillä todistajan allekirjoitus paperiin, jossa selvität tarkasti tilannekohtaisesti tapahtuneen.
Siitä paperista voi olla apua tulevaisuudessa.
Koskaan ei voi olla varma mistään näiden itsetietoisten kynsissä.
On tapahtunut liian paljon pahaa ja selvää salailua homeista sairastuneiden kohdalla.Mikä on keuhkojen rasituskoe?
Nyt mua tutkitaan astmaatikkona, vaikka siis astmaepäily niin histamiinialtistus on ilmoitettu tehtäväksi.
Vaikka eihän astmaatikolle saa tehdä histamiinialtistusta???
Eikä alveoliittipotilaalle homealtistusta..
niinpä.
Pyydän niitä papereita kaikista tutkimuksista. Kattoo jos antavat? - suojalääkitys
Drifter kirjoitti:
vielä mainitsematta, että siellä TTL:ssä tehdään homealtistus sillä tavalla, että potilaalle annetaan suojalääkitys ennen altista ja sitten todetaankin ettei potilaalla ole mitään homeasairautta vaan alkava tavallinen astma.
Ja nämä poliittiset suunkäyttäjät vain valittavat, että yhteiskunnan hoitokulut vain lisääntyvät.Minulla on jo ennestään jatkuva astmalääkitys, tuleeko sen lisäksi siellä joku muu suojalääke.
Miten on mahdollista, että kaikki diagnoosit olisivat vain tavallisia alkavia astmoja. Onhan täällä palstallakin siitä diagnoosin saaneita.
Johan siihen kiinnittäsi ylempi taho huomiota, ettei ole yhtään työperäisesti sairastunutta.
Itse olin täysin terve, kun menin nykyiseen työhöni. Siitä on paperit työterveyshuollossa. Itselläni on kopiot. Lisäksi mulla ei tutkitusti ole allergiaa mihinkään muuhun tekijään!? Joka olisi voinut astman tehdä. Yhtä-äkkiä iski, ilman syytä?? - itse lääkkeet
korkeakoulun kirjoitti:
Se toive, mikä minulle on heitetty ei toivottavasti toteudu - että olisin ensimmäinen alveoliitti, tms. pahemmin sairastunut henkilö työpaikallani - silloin kuulemma koko talo suljettaisiin. Mutta tämäkin sulkemisasia on vain urbaani juoru. Mutta sitä ne nyt toivovat - itse toivoin selviäväni tästä ehjin nahoin, enkä missään tapauksessa halua pelastaa ketään olemalla ensimmäinen vakavasti sairastunut työpaikallani.Mä oon ostanut lääkkeet itse. Ei oo kukaan tarjoutunut ostamaan niitä.
Olen menossa TTL:ään ja maksusitoumus on hyväksytty.
Kuka muka ostaisi mun lääkkeet??
Pomo nauraa ulos jos pyydän.
Pitääkö niitä kuluja varten anoa jostain joku kuitti millä lääkkeet saisi?
Kysyin ammattiliitolta. Odotin vastausta 2 kuukautta, nyt soitin sinne uudestaaan, SE sanoi, että ottaa yhteyttä minuun 2 päivän kuluessa.
--EI OO SOITELLUT VIELÄKÄÄN.
Neuvoja ei tuu näköjään mistään liitosta eikä vakuutusyhtiöltä, siinä oli vaan ilmoitus, että hyväksymme ehdottamanne tutkimukset TTL:ssä ja ei muuta mainintaa, lääke, majoitus tai muu tarve.
On työperäisen hengitystieoireilun epäily ja ammattiastma epäily. - astmaepäilty
myös valtiolla kirjoitti:
Alveoliitti Sinulla tod.näk. on, mutta se on jo edennyt astman suuntaan. Ihmettelen suuresti, jos tulet alveoliittidiagnoosin saamaan, kun sitä ei pyritä löytämäänkään. PEF puhalluksia tietätetään, nehän ovat astmatutkimuksia. Mutta parempi astma kun ei mitään silloin kun on jo sairastunut. Toivottavasti Sinulle tehdään mm. spirometria, diffuusiokapasiteettitutkimus, bronkoskopia ja HRTC oikeaan aikaan. Millaiset keuhkoäänet lääkäri on kuullut? Pienirakkulainen rahina on alveoliitin merkki, mutta poikkeavia hengitysääniä ei kukaan lääkäri halua merkitä tietoihin. Lämpöilystä vielä, että vain yli 38 asteen lämpöä keuhkolääkärit pitävät merkitsevänä. Hienoa, että työpaikkasi maksaa lääkkeesi, kuullostaa uskomattomalta. Onneksi jossain valtion virastossa suhtautuminen on tällaista. Yleensä kehotetaan vaihtamaan työpaikkaa, jos on niin "heikko ja sairaalloinen".
Mulla taasen ei oo ikinä lämpöä. Koko ajan noin 36 - 36,2.
Työpäivinä lämpö 35 ja 36 välillä. Ja horkkamainen olo, vaikka vaatetta päällä villapaidat ja takit. Toimistos lämpö 28 ja mä jäässä.
Onko tämä alilämpö siis astmaan viittaava.
Eli vain alveoliitissa tulee kuume 37 -38? Niinkö?
Onko viisaita neuvomaan? - mukaan
kuunteli keuhkot kirjoitti:
Meillä on töissä kiva työporukka, tehdään kaikkea mukavaa, on yhteistä toimintaa muutakin kuin sitä pelkkää työtä - jos sisäilma saataisiin kuntoon... työpaikkani on huippuhyvä - ihmiset hienoja, kaikkea muutosta sopivasti, kiirettä ja vipinää... mutta kahvilla voi käydä ja nauttia siitä, että töissä on oikeasti kivaa ja ihania ihmisiä ympärillä! Toki siellä harmittaa esim. tuo tyhmä UPJ. Mutta se ei ole meidän työpaikan porukoiden keksintö - voidaan nauraa sillekin yhdessä, tämä valtion "uudistus"takaperoinen palkkausjärjestmävitsi.diffuusiokapasiteettikoe olisi tehtävä ennen bronkodilaatiokoetta. Diffuusiokapasiteettihan näyttää liian hyviä lukemia, kun sitä ennen on annettu ventolinea (laajentavaa lääkettä) bronkodilaatiokokeessa. Pidä huoli, että tekevät diffuusiokokeen ensin ja vasta sitten bronkodilaatiokokeen. Tämä on juuri sitä mitä ketmuilua harrastetaan! Diffuusiokapasiteetin aleneminen liittyy alveoliittiin ja sitä Sinulle ei haluta diagnosoida.
- ei diagnoosia
astmaepäilty kirjoitti:
Työpäivinä lämpö 35 ja 36 välillä. Ja horkkamainen olo, vaikka vaatetta päällä villapaidat ja takit. Toimistos lämpö 28 ja mä jäässä.
Onko viisaita neuvomaan?Alveoliittimaisiin oireisiin kuuluu lämpöilyn lisäksi alilämpö eli horkkamainen olo. Kokemukseni mukaan silloin on vielä huonompi olo kuin jos on kuumetta. Joskus olen luullut melkein hengen lähtevän, on ollut niin paha olla. Astmaan ei kuulu minkäänlainen lämpöily.
- Drifter
suojalääkitys kirjoitti:
Minulla on jo ennestään jatkuva astmalääkitys, tuleeko sen lisäksi siellä joku muu suojalääke.
Miten on mahdollista, että kaikki diagnoosit olisivat vain tavallisia alkavia astmoja. Onhan täällä palstallakin siitä diagnoosin saaneita.
Johan siihen kiinnittäsi ylempi taho huomiota, ettei ole yhtään työperäisesti sairastunutta.
Itse olin täysin terve, kun menin nykyiseen työhöni. Siitä on paperit työterveyshuollossa. Itselläni on kopiot. Lisäksi mulla ei tutkitusti ole allergiaa mihinkään muuhun tekijään!? Joka olisi voinut astman tehdä. Yhtä-äkkiä iski, ilman syytä??Astmalääkityksestä onkin kyse.
Mutta jos potilas on allergisoitunut homeille ja hänelle ennen altistusta annetaan suojalääkitys, herää kysymys, että mitenhän sitten saadaan oikea diagnoosi homeallergikolle.
Olen ihmetellyt tuota "alkava tavallinen astma"-diagnoosia, joka on annettu aivan selkeästi homeallergiselle.
Kaiken lisäksi potilaan pitää sen turvin palata työpaikalleen saadakseen jälleen pahenevia oireita homeista.
Lisäksi nuo allergiatilastot ilmaisevat miten tämä ylempi taho suhtautuu koko ongelmaan - tilastoissa on käynyt merkillinen lasku homeallergikkojen kohdalla 90-luvulla, vaikka todellisuudessa heitä on lisääntyvässä määrin yhteiskunnassa.
Eihän heidän tilastoissaan, olkoon ne sitten miten ylemmältä taholta, merkitse mikään muu kuin että ne näyttävät hienoilta.
Lieko kyse tulospalkkauksesta, voisi pirullisesti kysyä.
Kaikki ei todellakaan ole sitä miltä näyttää. - peikko77
suojalääkitys kirjoitti:
Minulla on jo ennestään jatkuva astmalääkitys, tuleeko sen lisäksi siellä joku muu suojalääke.
Itse olin täysin terve, kun menin nykyiseen työhöni. Siitä on paperit työterveyshuollossa. Itselläni on kopiot. Lisäksi mulla ei tutkitusti ole allergiaa mihinkään muuhun tekijään!? Joka olisi voinut astman tehdä. Yhtä-äkkiä iski, ilman syytä??terve ennen homeiseen työpaikkaan menoa, ei allergioita. Nyt niitä on sitten ihan tarpeeksi.
HUolimatta siitä, että olin usieta kertoja sanonut ettei minulla ollut allergioita tms. ennen ko. työpaikalla sairastumista, oli työterveyslääkäri kirjoittanut polilähetteeseen atooppinen yms. Ei ne kyllä paljon kuuntele.
Vaadin oikaisemaan lähetteen ja sen hän tekikin. Onneksi löytyi edeltävältä vuodelta olevasta anamneesista maininta: Ei tiettävästi allergioita.
Kävin tänään muuten pitkästä aikaa homeisessa tilassa. Olen onnistunut välttämään koko talven homeisia tiloja:) Olin siellä noin puoli tuntia. Silmien kuivuminen, karheus, verestys, ihon kutina sekä painontunne kurkkuun tulivat kymmenessä minuutissa. HOmeallergikko sitä siis vähintään on. peikko77 kirjoitti:
terve ennen homeiseen työpaikkaan menoa, ei allergioita. Nyt niitä on sitten ihan tarpeeksi.
HUolimatta siitä, että olin usieta kertoja sanonut ettei minulla ollut allergioita tms. ennen ko. työpaikalla sairastumista, oli työterveyslääkäri kirjoittanut polilähetteeseen atooppinen yms. Ei ne kyllä paljon kuuntele.
Vaadin oikaisemaan lähetteen ja sen hän tekikin. Onneksi löytyi edeltävältä vuodelta olevasta anamneesista maininta: Ei tiettävästi allergioita.
Kävin tänään muuten pitkästä aikaa homeisessa tilassa. Olen onnistunut välttämään koko talven homeisia tiloja:) Olin siellä noin puoli tuntia. Silmien kuivuminen, karheus, verestys, ihon kutina sekä painontunne kurkkuun tulivat kymmenessä minuutissa. HOmeallergikko sitä siis vähintään on.Olin talossamme selvittämässä homeisia tavaroitani. Käytin Silner-suojainta, joten hengitys pelasi. Mutta silmät alkoivat kutista muutamassa minuutissa, iho hehkua punaisena, tuli ikään kuin "kuumia aaltoja" koko kehoon, päänsärky ja tosi paha olo. Olin varmuudeksi ottanut antihistamiinitabletin ennen käyntiä, mutta ei siitä ollut siis apua.
Nyt kolmen päivän jälkeen minulla on edelleen silmät turvonneet ja kasvot ihottumaiset.- mikä loppuviimein
mukaan kirjoitti:
diffuusiokapasiteettikoe olisi tehtävä ennen bronkodilaatiokoetta. Diffuusiokapasiteettihan näyttää liian hyviä lukemia, kun sitä ennen on annettu ventolinea (laajentavaa lääkettä) bronkodilaatiokokeessa. Pidä huoli, että tekevät diffuusiokokeen ensin ja vasta sitten bronkodilaatiokokeen. Tämä on juuri sitä mitä ketmuilua harrastetaan! Diffuusiokapasiteetin aleneminen liittyy alveoliittiin ja sitä Sinulle ei haluta diagnosoida.
minua vaivaa, mutta avaava lääke tuossa spirometriatutkimuksessa jokin aika sitten yskitti ja alensi puhallustehoja.
Ehkä tästä syystä olisikin hyvä, jos diffuusikapasiteettikoe tehtäisiin ensin - ettei tule myöskään vääriä alhaisia tuloksia.
Pitää pyytää tuolla perusteella tehtäväksi toisessa järjestyksessä - minulla on tuosta spirometriasta paperi, otan sen mukaan ja pyydän että tehdään kokeet toisessa järjestyksessä.
Katsotaan onnistuuko. - minulla on
Drifter kirjoitti:
Astmalääkityksestä onkin kyse.
Mutta jos potilas on allergisoitunut homeille ja hänelle ennen altistusta annetaan suojalääkitys, herää kysymys, että mitenhän sitten saadaan oikea diagnoosi homeallergikolle.
Olen ihmetellyt tuota "alkava tavallinen astma"-diagnoosia, joka on annettu aivan selkeästi homeallergiselle.
Kaiken lisäksi potilaan pitää sen turvin palata työpaikalleen saadakseen jälleen pahenevia oireita homeista.
Lisäksi nuo allergiatilastot ilmaisevat miten tämä ylempi taho suhtautuu koko ongelmaan - tilastoissa on käynyt merkillinen lasku homeallergikkojen kohdalla 90-luvulla, vaikka todellisuudessa heitä on lisääntyvässä määrin yhteiskunnassa.
Eihän heidän tilastoissaan, olkoon ne sitten miten ylemmältä taholta, merkitse mikään muu kuin että ne näyttävät hienoilta.
Lieko kyse tulospalkkauksesta, voisi pirullisesti kysyä.
Kaikki ei todellakaan ole sitä miltä näyttää.astma. Jotakin muuta tämä on, se on aika selvä. Mutta kyllä tuo sisäilma on siitä huolimatta selkeästi tabu - siitä ei puhuta, astmasta kyllä ja lääkkeistä, joista ei minulle tunnu juurikaan apua olevan.
Mikään ei ole lääkityksen jälkeen muuttunut - enemmän tuntuu lumelääkitykseltä ja ainakin lääkärillä tuntuu olevan parempi mieli - kun on auttanut ja määrännyt lääkkeitä.
Nuo lääkkeet maksaa työnantajani hyvästä tahdostaan. Tarvittiin lääkärin lausunto ja se, että minua tutkitaan työperäisen sairastumisen johdosta. Ei työnantajalla ole mikään pakko näitä lääkkeitä maksaa - mutta jos minulla todetaan työperäinen sairaus, työnantajani saa periä maksamansa lääkekulut takaisin. - lämpöillyt
astmaepäilty kirjoitti:
Onko viisaita neuvomaan?kovin kummoisesti, aina useammin oli alilämpöä ja paleli hirveästi.
Takka päällä - miehelläni kuuma, minulla kylmä, eikä siihen auttanut mikään peitto tai lämpö. Kun sen sitten tajusi, huomasi että palelusta huolimatta oli aina parempi kun huoneilma kotona oli tutun viileä - ei lämmin tai kuuma.
Lämpöä mittailin aina päivittäin - lämpö nousi aina vähän yli 37 - ehkä 2 - 4 pykälää ja laski 35, 36.
Olo oli aina kuumeinen - horkka, kylmä, ääri huono olo...
Ei minulla kuumetta ollut, ainakaan silloin kun mittailin sitä, koskaan yli 38, ei edes lähelle.
Mutta jossakin mättää, eikä lääkkeet tilannetta tunnu muuttavan - astmaa tämä tuskin on. - päätös
itse lääkkeet kirjoitti:
Mä oon ostanut lääkkeet itse. Ei oo kukaan tarjoutunut ostamaan niitä.
Kysyin ammattiliitolta. Odotin vastausta 2 kuukautta, nyt soitin sinne uudestaaan, SE sanoi, että ottaa yhteyttä minuun 2 päivän kuluessa.
Neuvoja ei tuu näköjään mistään liitosta eikä vakuutusyhtiöltä, siinä oli vaan ilmoitus, että hyväksymme ehdottamanne tutkimukset TTL:ssä ja ei muuta mainintaa, lääke, majoitus tai muu tarve.
On työperäisen hengitystieoireilun epäily ja ammattiastma epäily.maksaa lääkkeet. Ei niiden pakko olisi - mutta jos todetaan ammattitauti saa työnantaja maksamansa lääkekulut takaisin.
Meillä sai aikaisemmin myös ilman ammattitautitutkimuksia osa lääkekulut työpaikan piikkiin - nyt kun meitä alkaa olla enemmän on tilanne siltä osin muuttunut. Nyt maksetaan, jos tutkitaan ammattitautina ...
Kerää kaikki kuitit ja reseptit - sinäkin saat lääkekulut takaisin, jos ammattitauti todetaan. Jos ei - menee ne omaan piikkiin jatkossakin.
Ja kun ammattitaudin saa vain harva ja valittu - tuskin sitä saan, sen jälkeen en tiedä miten nuo lääkekulut menee. Ehkä maksan ne sitten taas itse - tai jätän ottamatta, kun eivät sen ihmeemmin auta.
Ammattitautiin ei kannata tuudittautua sen saaminen on niin vaikeaa - pitää puhallustehot pudota tutkimuksissa vähintään 20%, jos ei putoa ei putoa myöskään ammattitautia. Tai ehkä voi jollain ihme tuurilla onnistua, mutta pääsääntöisesti menee noin.
Työkaverini, jolla on ammattitauti ja on osa-aikaeläkkellä oireidensa vuoksi, kertoi järkyttäviä kokemuksia noista tutkimuksista ja lähinnä niistä nuorista kampaajista jotka oksensivat sisäkalunsa ulos testien jälkeen - ja kun ei puhallustehot pudonneet ei ammattitautia todettu. Työkaverini oli samaan aikaan tutkimuksissa kuin eräs täällä kirjoittava. Kertoi tapaamisesta ja siitä missä kunnossa täällä kirjoittava henkilö oli - hirveää kuultavaa sekin.
Minähän voin suht hyvin - ei nyt ole koko ajan kipeä olo. Mutta kyllähän noissa keuhkoissa voi vikaa olla, se on selvä.
Appi kuolee tässä kohta keuhkosyöpään ja ei hänestäkään mitään ihmeempää näe, jos ei rasita itseään. On tosin laihtunut jne., toisen keuhkon kapasiteetti on enää 10-20% max, toinen vähän parempi - aikaa ei enää pitkälti ole ja silti tuossa kotona pärjäilee. Ulkona ei voi käydä nyt, mutta sisätiloissa hiippailussa ei vieraampi mitään huomaa.
Keuhkot prakaa niin sairaan salakavalasti - - oireita täällä
mikä loppuviimein kirjoitti:
minua vaivaa, mutta avaava lääke tuossa spirometriatutkimuksessa jokin aika sitten yskitti ja alensi puhallustehoja.
Ehkä tästä syystä olisikin hyvä, jos diffuusikapasiteettikoe tehtäisiin ensin - ettei tule myöskään vääriä alhaisia tuloksia.
Pitää pyytää tuolla perusteella tehtäväksi toisessa järjestyksessä - minulla on tuosta spirometriasta paperi, otan sen mukaan ja pyydän että tehdään kokeet toisessa järjestyksessä.
Katsotaan onnistuuko.Minulla myös puhallusarvot huononevat avaavan lääkkeen jälkeen. Arvioni mukaan se irroittaa keuhkoihin kittaantunutta limaa, joka lähtee liikeelle ja siten vaikeuttaa puhalluksia. Mutta astmasta ei ole kyse. Kerro myöhemmin mitä TTL:lla tapahtui, olisi mielenkiintoista kuulla. Katso nisuiisun kirjoituksia, niissä on enemmän totta kuin aluksi uskoisikaan.
- peikko77
homeahdistus kirjoitti:
Olin talossamme selvittämässä homeisia tavaroitani. Käytin Silner-suojainta, joten hengitys pelasi. Mutta silmät alkoivat kutista muutamassa minuutissa, iho hehkua punaisena, tuli ikään kuin "kuumia aaltoja" koko kehoon, päänsärky ja tosi paha olo. Olin varmuudeksi ottanut antihistamiinitabletin ennen käyntiä, mutta ei siitä ollut siis apua.
Nyt kolmen päivän jälkeen minulla on edelleen silmät turvonneet ja kasvot ihottumaiset.ja astmalääkkeet eivät auta minullakaan kun on homealtistuksesta kyse.
- peikko77
homeahdistus kirjoitti:
Olin talossamme selvittämässä homeisia tavaroitani. Käytin Silner-suojainta, joten hengitys pelasi. Mutta silmät alkoivat kutista muutamassa minuutissa, iho hehkua punaisena, tuli ikään kuin "kuumia aaltoja" koko kehoon, päänsärky ja tosi paha olo. Olin varmuudeksi ottanut antihistamiinitabletin ennen käyntiä, mutta ei siitä ollut siis apua.
Nyt kolmen päivän jälkeen minulla on edelleen silmät turvonneet ja kasvot ihottumaiset.Nyt sekin on todistettu: talven aikana, kun siis olen onnistunut välttämään homerakennuksia, ei ole ollut ongelmia esim. tietokoneen kanssa. Mutta yllätys yllätys, nyt taas altistuttuani ei oikein tämä kirjoittelu tahdo onnistua. Silmä ei tarkenna tietokoneella, vaikka kirjaa lukiessa kyllä. Tuntuu myös jäsenissä epämääräisenä oireiluna, ikään kuin säteilisi.
Syksyllä kirjoiteltiin pitkät rivit tästä aiheesta. Löytänet ketjun, jos kiinnostaa lukea.
Mutta vinkkinä, jos alat saada oireita myös sähköstä ei kannata mainita ainakaan lääkärille. Homesairaana saatat jo erittäin hyvällä tuurilla saada asialliset tutkimukset ja vastaanoton, mutta jos menet sanomaan, että oireilet sähköstä... - tutkimukset ovat
oireita täällä kirjoitti:
Minulla myös puhallusarvot huononevat avaavan lääkkeen jälkeen. Arvioni mukaan se irroittaa keuhkoihin kittaantunutta limaa, joka lähtee liikeelle ja siten vaikeuttaa puhalluksia. Mutta astmasta ei ole kyse. Kerro myöhemmin mitä TTL:lla tapahtui, olisi mielenkiintoista kuulla. Katso nisuiisun kirjoituksia, niissä on enemmän totta kuin aluksi uskoisikaan.
vajaan parin viikon päästä eka päivä ja siitä noin parin viikon päästä toinen päivä. Eli tutkimukset eivät ole peräkkäisinä päivinä.
Nuo nisuiisun tekstit on kaikki luettu, usemmiten useaan kertaankin. Kirjoitukset ovat olleet tärkeitä, jotta itseään ja oiretaan edes vähän ymmärtää. Tärkeitä sairastumisessani oli löytää tämä palsta. Fiksuja ihmisiä kirjoittamassa avoimesti sairastumisestaan. - profiili on se tärkein
peikko77 kirjoitti:
Nyt sekin on todistettu: talven aikana, kun siis olen onnistunut välttämään homerakennuksia, ei ole ollut ongelmia esim. tietokoneen kanssa. Mutta yllätys yllätys, nyt taas altistuttuani ei oikein tämä kirjoittelu tahdo onnistua. Silmä ei tarkenna tietokoneella, vaikka kirjaa lukiessa kyllä. Tuntuu myös jäsenissä epämääräisenä oireiluna, ikään kuin säteilisi.
Syksyllä kirjoiteltiin pitkät rivit tästä aiheesta. Löytänet ketjun, jos kiinnostaa lukea.
Mutta vinkkinä, jos alat saada oireita myös sähköstä ei kannata mainita ainakaan lääkärille. Homesairaana saatat jo erittäin hyvällä tuurilla saada asialliset tutkimukset ja vastaanoton, mutta jos menet sanomaan, että oireilet sähköstä...eikä lääkäreitä saa häiritä liiallisella tietotulvalla. Vaikka toisaalta kaikki oireet pitäisi kirjata, kaikkea ei tosiaankaan kannata heti kertoa. Joutuu luulosairaat listalle, joka varmasti jokaisella lääkärillä on pitkä. Ja sen jälkeen on turha odottaa kunnon tutkimuksia.
- majoitustarpeesta
itse lääkkeet kirjoitti:
Mä oon ostanut lääkkeet itse. Ei oo kukaan tarjoutunut ostamaan niitä.
On työperäisen hengitystieoireilun epäily ja ammattiastma epäily.oli TTL:n ekassa infokirjeessä tietoa. Pitää pyytää majoitusta varten myös maksusitoimus, jos majoitukseen on tarvetta.
"Jos tarvitsette majoituksen tutkimusten ajaksi, voitte tehdä huonevarauksen Hotelli Halkasta. Varaus kannttaa tehdä ajoissa (ks. liite). Pyytäkää maksusitoumus majoitusta varten vakuutusyhtiöltä."
Eli ainakin minulla oli hyvät ohjeet tuossa kutsukirjeessä, lisäksi jos oli mitään kysyttävää oli puhelinnumero jonne voi soittaa ja kysyä lisää. - Hotelli Helgasta
majoitustarpeesta kirjoitti:
oli TTL:n ekassa infokirjeessä tietoa. Pitää pyytää majoitusta varten myös maksusitoimus, jos majoitukseen on tarvetta.
"Jos tarvitsette majoituksen tutkimusten ajaksi, voitte tehdä huonevarauksen Hotelli Halkasta. Varaus kannttaa tehdä ajoissa (ks. liite). Pyytäkää maksusitoumus majoitusta varten vakuutusyhtiöltä."
Eli ainakin minulla oli hyvät ohjeet tuossa kutsukirjeessä, lisäksi jos oli mitään kysyttävää oli puhelinnumero jonne voi soittaa ja kysyä lisää.;-)
peikko77 kirjoitti:
Nyt sekin on todistettu: talven aikana, kun siis olen onnistunut välttämään homerakennuksia, ei ole ollut ongelmia esim. tietokoneen kanssa. Mutta yllätys yllätys, nyt taas altistuttuani ei oikein tämä kirjoittelu tahdo onnistua. Silmä ei tarkenna tietokoneella, vaikka kirjaa lukiessa kyllä. Tuntuu myös jäsenissä epämääräisenä oireiluna, ikään kuin säteilisi.
Mutta vinkkinä, jos alat saada oireita myös sähköstä ei kannata mainita ainakaan lääkärille. Homesairaana saatat jo erittäin hyvällä tuurilla saada asialliset tutkimukset ja vastaanoton, mutta jos menet sanomaan, että oireilet sähköstä...sähköallergiaa. Olen saanut pahat oireet tietokoneesta, mutta se oli hometalosta tuotu tietsikka. Heitettyäni sen pois (sekä telkkarin) en ole saanut oireita uusista laitteista. Homeet eivät lähteneet koneista paineilmalla. Tietokone on ihan vihoviimeinen, kun siinä on tuuletin, joka pöllyttää homeita ym. pölyä ilmaan, ja sen ääressä kökötetään tuntitolkulla, kone usein jossain kasvojen lähellä.
En kyllä yhtään epäile sähköallergian olemassaoloa, enää. Tässä on joutunut tarkistamaan omia käsityksiään asioista monessa suhteessa homesairauden alkamisen jälkeen. Elämän voi jakaa aikaan ennen homeesta sairastumista ja sen jälkeen.
Kannattaa kuitenkin myös muistaa, että jos huoneilmassa on homeita, niin tietokone ilmeisesti jotenkin "kerää" ne itseensä. Ainakin itse sain siitä ylivoimaisesti pahimmat oireet, kaikista hometalon tavaroista, eikä se ollut lähellä homeista keittiötä missään vaiheessa.- urheilemiseksi
homeahdistus kirjoitti:
tilanteesi - ja olet vielä jaksanut olla töissäkin. Hui kamalaa.
Ei tuommoinen kunto ole ok ollenkaan. Toivottavasti paranet vielä, mutta tuskin paranet niin kauan kun olet hometyöpaikassa.
Itselläni meni tuskalliset 3 kk paranemiseen alveoliittioireista. Pelkään hirveästi, että saan sen joskus takaisin. Hoida nyt hyvä ihminen itseäsi, kukaan muu ei sitä tee. Tuolla menolla menetät terveytesi loppuelämäksi, joka voi jäädä lyhyeksi, jos saat pysyviä keuhkovaurioita.
Omalla terveydellä urheileminen ei auta ketään, työnantaja vain ottaa tilallesi uuden, nuoren ja terveen työntekijän. Homeesta sairastumiseen menee kuitenkin muutama vuosi ja sittenhän voi taas vaihtaa uuteen...sanoisi. Vointi on pääsääntöisesti hyvä, haluan olla töissä, taloudellinen tilanne hyvä - ei syy olla ehdoin tahdoin töissä. Oma talo maalla ilman mitään sisäilma- tai homeongelmia.
Elämä kaikin puolin mallillaan, paremmin ei vois olla - paitsi nyt tämä sairastelu ja siitä johtuvat ongelmat, jotka nyt siis paljon helpommat kun uusi työhuone ns. puhtalla alueella.
En oikein voi sairaslomallakaan olla, kun en niin sairas enää ole. Lisäksi sairaslomalla tunsin itseni ehdottomasti sairaammaksi - koska halusin olla töissä.
Etätyöt on kielletty, se olisi yksi ratkaisu, mutta ei käy työnantajalle. Joten työhuoneeni on ulkopuolella työyhteisöni - vähän se on "eristysselli ja vankilafiilis", kun on etäällä kaikista - mutta nyt näin.
Mutta työkaverit ovat hienoja ja työpaikassani viihdyn, työtehtävät ovat mieleisiä. Ja koska oireet ovat vain olemassa, ei jatkuvasti päällä - on mielestäni sama missä istun -
Toki esim. tuo nokkosrokkomainen reaktio tuli aika pahana, kun liikuin työpaikkani tiloissa - mutta nyt sekin on vähän hellittänyt.
Lisäksi otin vähän onkeeni lääkärin sanoista, hän kun sanoi, että oireilen hajuille pahemmin nyt kun hajuaisti on lääkityksellä saatu kuntoon. No lopetin nuo lääkkeet ja olen tukossa - nyt hajut ei taas haittaa.
Syön lääkkeitä vain silloin tällöin - joten tukkoisuus ei lievity liikaa. - tuosta suojalääkityksestä
Drifter kirjoitti:
Ja nämä poliittiset suunkäyttäjät vain valittavat, että yhteiskunnan hoitokulut vain lisääntyvät.työkaverini kertoivat pudonneensa molemmat ekasta henkäyksestä -
En ole kysynyt oliko heillä suojalääkitys vaiko ei - mutta jos oli, mitä olisi tapahtunut ilman suojalääkitystä?
Jotenkin vain sitä yrittää viimeiseen asti uskoa hyvään ja rehelliseen tutkimukseen. Kerron kyllä mitä itselleni sitten tapahtuu - ja tuntuiko se oma tutkimus rehelliseltä. Toivottavasti!!!!! - hykkyrät
urheilemiseksi kirjoitti:
sanoisi. Vointi on pääsääntöisesti hyvä, haluan olla töissä, taloudellinen tilanne hyvä - ei syy olla ehdoin tahdoin töissä. Oma talo maalla ilman mitään sisäilma- tai homeongelmia.
Elämä kaikin puolin mallillaan, paremmin ei vois olla - paitsi nyt tämä sairastelu ja siitä johtuvat ongelmat, jotka nyt siis paljon helpommat kun uusi työhuone ns. puhtalla alueella.
En oikein voi sairaslomallakaan olla, kun en niin sairas enää ole. Lisäksi sairaslomalla tunsin itseni ehdottomasti sairaammaksi - koska halusin olla töissä.
Etätyöt on kielletty, se olisi yksi ratkaisu, mutta ei käy työnantajalle. Joten työhuoneeni on ulkopuolella työyhteisöni - vähän se on "eristysselli ja vankilafiilis", kun on etäällä kaikista - mutta nyt näin.
Mutta työkaverit ovat hienoja ja työpaikassani viihdyn, työtehtävät ovat mieleisiä. Ja koska oireet ovat vain olemassa, ei jatkuvasti päällä - on mielestäni sama missä istun -
Toki esim. tuo nokkosrokkomainen reaktio tuli aika pahana, kun liikuin työpaikkani tiloissa - mutta nyt sekin on vähän hellittänyt.
Lisäksi otin vähän onkeeni lääkärin sanoista, hän kun sanoi, että oireilen hajuille pahemmin nyt kun hajuaisti on lääkityksellä saatu kuntoon. No lopetin nuo lääkkeet ja olen tukossa - nyt hajut ei taas haittaa.
Syön lääkkeitä vain silloin tällöin - joten tukkoisuus ei lievity liikaa.''Lisäksi otin vähän onkeeni lääkärin sanoista, hän kun sanoi, että oireilen hajuille pahemmin nyt kun hajuaisti on lääkityksellä saatu kuntoon. No lopetin nuo lääkkeet ja olen tukossa - nyt hajut ei taas haittaa.
Syön lääkkeitä vain silloin tällöin - joten tukkoisuus ei lievity liikaa.''
Hajuaisti tottuu hyvin nopeasti hajuihin/tuoksuihin, se vain varoittaa vaarasta. Ei se ongelma sillä poistu, että hajuaisti saadaan 'vaiennettua'.
Häkä ei haise, mutta tappaa.
Kaikki mikä haisee tai tuoksuu, ei ole haitallista.
Joku, mikä 'tuoksuu', voi aiheuttaa tulehduksen, haistoi sen tai ei.
Ongelma ei todellakaan poistu sillä, että tulehdusta pidetään päällä jatkuvalla altistuksella ja/tai olemalla hoitamatta tulehdusta pois.
- Tolueeni
Heippa!
Asunnoissa ja työpaikoilla voi olla myös rakennusmateriaalit, muovimatot, liimat yms. jotka voivat aiheuttaa ongelmia. Itselläni oli muovimaton alle jätetty liima liian kosteaksi ja se pukkasi muovimaton läpi mm. tolueenia ja muitakin yhdisteitä. Nämä mitattiin VOC-mittauksella. Oireet olivat yliherkkyys oireita, joita kuitenkin hoidettiin antibiooteilla, kunnes selvisi, etteivät taida ihan auttaa. Oli silmä-, poskiontelo- ym. vaivoja ja kerran nilkatkin turposivat, myös kuumeilua.Muutin pois asunnosta!- syy
Syitä voi olla useita, mutta kun ainakaan työpaikoilla syitä ei etsitä. Tutkimuksia on tosi vaikea saada. Omaa työhuonettani korjattiin, mutta meni huonompaan, kun ei korjattu oikein. Märkään lattiaan vaan uusi pinnoite! Keskustelin kerran henkilön kanssa, jonka työpaikalle oli laitettu korjauksissa muovimatto ja häneltä oli sen jälkeen mm. lähtenyt tukka kuin olisi ollut kemoterapiassa. Irtisanoutui työstään ja tuli onneksi kuntoon myöhemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316