Kauanko menee, että maaliskuussa kaadetut ja sahatut puut ovat tarpeeksi kuivia käytettäviksi rakentamiseen (kattotuoleiksi)? Kuinka tarkalleen tehdään oikeanlainen taapelointi ?
Puutavaran sahaus
4
2404
Vastaukset
- ???
Riippuu keväästä ,mut en ainakaan ennen kesäkuun alkua ottas käyttöön. Ja mitä tapulointiin tulee nii tasaiselle alustalle irti maasta tasaiset raot ja poikki RIMAT väliin
- paikoillaankin
loput kosteudet vuodessa katon alla.
- jokke
Perustetaan taapeli suoralle alustalle tai tehdään aluspuut sellaisiksi että taapeli on vaakasuorassa ja noin puolimetriä irti maasta.
Katkoo vaikka puolen metrin pölkkyjä ja tekee niiden päälle, asettaa pölkyt taapelin kulmiin ja keskelle, sen mukaan miten pitkää puutavaraa taapeloi. ja niiden päälle vaikka muutaman pölli vaakaan..huom ei saa notkahtaa.
Asettaa rajuimmat lankut pohjalle ja pinnempaan ohuimmat, Tulee painoa ettei vahvat vääntyile kuivaessaan.
Taapeloi samanvahvuiset samaan kerrokseen.
Asettaa laudat yms. vähintään parinkymmenen sentin välein, eli harvakseltaan, jolloin muodostuu ns. pysty hormi, jolloin taapelin alta pääsee kiertämään ilma ja kiertää myös pystysuunnassa.
Jos ei malta tehdä ns korkeata ja harvaa taapelia puutavara ei kuiva hyvin ja alkaa sinistymään helposti.
Ei tarvitse olla aina rimoja jos latoo sahatavaran ristiin vuorotellen.
Taapeliin täytyy tehdä myös hyvä katto, mielellään kalteva ja huom. sekin irti viimeisestä sahatavara kerroksesta, että ilma pääsee kiertämään ja kosteus katon alapinnasta kuivaa..
Keinoja on varmaan montaa niin kuin on sahuriakin..
Kuivamispaikan kannalta olisi hyvä että paikka on tuulisella paikalla muttei kuitankaan niin että siihen koko päivä paistaa aurinko jolloin puutavara saattaa halkeilla kuivaessaan liian nopeasti.
Voihan taapelin suojata myös liialta auringon paisteelta, kunhan muistaa ilman kierron!
Näin tekisin itse Ja tulen myös tekemään kunhan saan nuo puut ajettua tuohon pellolle metsästä.
Viisampien neuvot on myös terve tulleet! - taapelia
jokke kirjoitti:
Perustetaan taapeli suoralle alustalle tai tehdään aluspuut sellaisiksi että taapeli on vaakasuorassa ja noin puolimetriä irti maasta.
Katkoo vaikka puolen metrin pölkkyjä ja tekee niiden päälle, asettaa pölkyt taapelin kulmiin ja keskelle, sen mukaan miten pitkää puutavaraa taapeloi. ja niiden päälle vaikka muutaman pölli vaakaan..huom ei saa notkahtaa.
Asettaa rajuimmat lankut pohjalle ja pinnempaan ohuimmat, Tulee painoa ettei vahvat vääntyile kuivaessaan.
Taapeloi samanvahvuiset samaan kerrokseen.
Asettaa laudat yms. vähintään parinkymmenen sentin välein, eli harvakseltaan, jolloin muodostuu ns. pysty hormi, jolloin taapelin alta pääsee kiertämään ilma ja kiertää myös pystysuunnassa.
Jos ei malta tehdä ns korkeata ja harvaa taapelia puutavara ei kuiva hyvin ja alkaa sinistymään helposti.
Ei tarvitse olla aina rimoja jos latoo sahatavaran ristiin vuorotellen.
Taapeliin täytyy tehdä myös hyvä katto, mielellään kalteva ja huom. sekin irti viimeisestä sahatavara kerroksesta, että ilma pääsee kiertämään ja kosteus katon alapinnasta kuivaa..
Keinoja on varmaan montaa niin kuin on sahuriakin..
Kuivamispaikan kannalta olisi hyvä että paikka on tuulisella paikalla muttei kuitankaan niin että siihen koko päivä paistaa aurinko jolloin puutavara saattaa halkeilla kuivaessaan liian nopeasti.
Voihan taapelin suojata myös liialta auringon paisteelta, kunhan muistaa ilman kierron!
Näin tekisin itse Ja tulen myös tekemään kunhan saan nuo puut ajettua tuohon pellolle metsästä.
Viisampien neuvot on myös terve tulleet!hyviä neuvoja oli tällä kaverilla,vielä yks vinkki, tee alusta kertakäyttölavoista, niitä saa ilmasiks vaikka rautakaupasta. Näin meillä tehtiin 6m levee ja pitkä ja kolme metrii korkee taapeli. Huom. ota mahdolliset lumen sulamiset huomioon, eli rassaa lumet lavojen alta pois. Tulee jäykkä taapeli. mittaa pitkällä suoralla laudalla ja vatupassilla taapelin suoruus ristiin. Anna kuivaa niin kauan kuin pystyt meinaan jos tänä vuonna rakennat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849