TAATELIN

IDÄTYS

Mistä pitäisi aloittaa tämä taatelin kasvatus? Pitäisikö siemen uittaa vedessä vai pistetäänkö suoraan multaan?

15

14302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onttomukulakiurunkannus

      Minä olen aina pistänyt suoraan multaan. Kastellut sopivasti ja pitänyt purkin lämpimässä muovipussin sisällä. Itäminen kestää muutaman viikon. Ensin kasvaa pitkä ja komea juuri etsimään vettä Saharan hiekan alta. ( Jossain siellähän se raasu luulee itävänsä. ) Sitten nousee ensin tikku ja sen jälkeen lehti. Siitä se etenee, lehti kerrallaan...

      Samasta aiheesta on täällä ollut keskustelua ennenkin, muutama viikko sitten. En muista oliko tämän vaiko ehkä esim huonekasvit-otsikon alla.

    • Jos aiot oikeasti kasvattaa taatelia, tarvitset pitkän ruukun jota voit kastella altapäin. Pystyyn nostettu tiilinen salaojaputki toimi minulla aikanaan siinä tehtävässä.

      Vaikeampi ongelma normaalitaloudessa on valo, sitä tarvitaan paljon.

      • Sinivuokko

        Mulla on vesilasissa taatelinsiemeniä pari. Ne on ollu siinä jo pari viikkoo ja vesi vaihettu välillä. Mutta auttaako liottaminen itämistä ollenkaan? Niissä ei kyllänäy mitään itua...!


      • Taatelinsiemen

        No onko taatelit itäneet? Näköjään about 10 vee kysymyksestä!


      • Taatelipekka

        Niin??? Ovatko?


      • Sudokubeibi

        Minä ostin juuri ihania taateleita. Aion syödä huomenna niistä muutaman ja laittaa itämään! Jännittää... Mulla on vanha savinen viinicooleri johon tein pohjaan reiän. Se on hieno ja taateli sopii sinne hyvin! Voikun se jo itäisi...


      • 23ak05ma
        Sudokubeibi kirjoitti:

        Minä ostin juuri ihania taateleita. Aion syödä huomenna niistä muutaman ja laittaa itämään! Jännittää... Mulla on vanha savinen viinicooleri johon tein pohjaan reiän. Se on hieno ja taateli sopii sinne hyvin! Voikun se jo itäisi...

        Kauppasaarto purkautui. Taateleita Iranista. Söin, syljin ja istutin. Huhtikuun alussa. Kesti n. 3 kk itäminen. Ensin pukkaa juuren. Vihreä piikki ylös. Olet lähteillä!


      • poltinkarva

        Taateli tykkää lämpimästä. Tuo söin, syljin ja istutin on oikea tapa.


    • hhhjghg

      Olen liottanut monta viikkoa ja sitten laittanut multaan parin sentin syvyyteen, kun on tullut vähän juurta näkyviin. Sitten kastellut säännöllisesti ja odottanut, että kasvaa näkyviin. Ikkunalla syvässä ja kapeassa ruukussa kasvattelee nyt jo toista lehteään viime kesän idätys.

    • testaajaS
    • PoemJack

      Iti 7 kpl aivan itse kun heitin niitä ruukkuun. noin kolmessa viikossa syömisestä. taitaa olla lisää tulossa. Kivet ovat painuneet n 3 sentin syvyyteen.

    • Taatelipalmu

      Kai tällä tässä mainitulla "taatelin kasvatuksella" tarkoitetaan taatelipalmun kasvatusta?
      Omalla taatelipalmullani on ikää yli 30 vuotta. Hiljakseen se tekee sitä normaalia palmun runkoa, kun entisiä lehtiä kuivuu ja leikataan pois ja aina keskeltä tekee uusia lehtiä. Olen hieman joutunut narulla kuromaan lehtiä yhteen, etteivät leviä niin laajalla. Lehdethän kasvavat yli huonekorkeuden (niitä joutuu hieman typistämäänkin), joten jos niitä ei yhtään vetäisi narulla yhteen, niin ei huoneeseen enään muuta sopisikaan.
      Alkukasvatus oli aivan tavallisessa ruukussa. Ruukkukokoa sitten olen kasvatellut, mutta jo vuosikymmenet se on ollu säiliöruukussa. Siitä saa vettä silloin kuin haluaa. Ja kyllä, se kasvattaa juuria sinne vesisäiliöönkin. On ollut viimeiset kymmenen vuotta tässä samassa isossa säiliöruukussa, enkä ole enää multaa vaihdellut. Joskus harvoin olen antanut hieman lannoiketta ja kalkkia sinne vesisäiliöön.
      Aika varjossakin joutuu elämään, mutta menestyy.
      Säiliöruukun alla on pyörällinen alusta, että voi siirrellä helposti.

      • Anonyymi

        Tsemppiä sinne palmun alle :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tsemppiä sinne palmun alle :)

        Kiitosta, kyllä siinä palmun katveessa onkin mukava istua kiikkusstoolissa ja juoda kahvia :-)


    • Anonyymi

      MUL KASVAA HYVIN TAATELI(ostakaa luomu!) itää paremmin, ite idätin, ensi pesin siemenen kunoolla vedellä ettei jää ns sokerii ettei homehdu, sit idätin rasias kostees serla keltases paperis ja avasin kahesti päiväs ottaa happee ja pidin n viiko ja oli pitkä häntä yhes siidus ja toisis pieni mut enää yks taateli jäljel joka oli paras feno tyyppi :) BTW JO PARI VUOTTAVANHA

      Ps kandee kokeilla mitä vaa kunha eka googlettaa englaniksi/suomeksi (hedelmän nimi) (idätys/growing from seed).

      PS ONNEA LUOMU VILJELYYN PPL ! SE KANNATTAA FOR OUR WORLD!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe