sykerajat hukassa

uusi polar

Oon 4-kymppinen nainen, hiihdän joka talvi n.1000km, kesäisin rullaluistelua, vähän juoksua ym. pientä liikehdintää. Joskus päivittäin, välillä voi tulla taukoa monta päivää.
Innostuin ostamaan sykemittarin ja nyt oonkin sitten aivan sekaisin, miten pitäisi liikkua. Tavoitesykealueeksi ilmoitetaan 116-152 ja mulla se useinkin menee piippauksen puolelle. Teen 15-25 km:n lenkkejä, en mitenkään äärirajoilla vaan hiki tulee ja hengästyy kohtuullisesti. Ja kun se flow n.5km:n kohdalla tulee, niin se vaan kulkee-kulkee-kulkee...Voiko olla, että harjoitteluni ei kuitenkaan tuota tulosta, siis paranna kuntoa? Miksi pitäisi mennä jotain 126 ja tuskin saada siitä hikeä pintaan? Mulla ei ole tarvetta rasvanpolttoon, enkä myöskään halua muskeleita.

Miten joku kone voi antaa sykerajan, voihan olla 2 samanpainoista ja -ikäistä henkilöä, joista toinen sohvasäkki ja toinen aktiiviliikkuja? Voisiko ollakin, että oma ihanteellinen harjoitussykealueeni olisikin korkeampi ja silti parantaisi tosiaankin sitä kuntoa. Mitä haittaa on, jos syke 140-150 koko lenkin ajan? Ja mistä löydän tietoa aiheesta, kun nyt on jotensakin korkea aika hoitaa kuntoaan oikein???

32

5437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntoilia

googleta esim "sykerajat" niin löytyy paljon tietoa. ja sykemittarin ohjeessakin muistaakseni tietoa (mutta kukapa sitä ohjekirjaa jaksaisi lukea ;)).

• T.Tasatyöntö

Vaikka sykerajat olisivat sohvasäkillä ja aktiiviliikkujalla samat, niin vauhti on aivan eri luokkaa...!!!!!

Perussääntö... minun mielestäni siis... Pitkät lenkit hissun kissun, kyhyemmät lenkit vaihtelevasti kovaa!!!

• hiihtelijä.

niinpä....uskoakko noita juttuja,

15 kilsaa tänään tappavan tasasta vauhtia ja keskisyke 164, ja suurimmaksi osaksi järvenjäällä mentäessä se liikkui 170 tietämillä. hiki tuli ja hengästyin, mutta mielestäni sopivasti....ikää 41v, ja maksimiin olen saanut 193, ja lepo 48... ja kunto ei mielestäni mikään hirveen hyvä.

Saman lenkin olen vetänyt keskisykkeellä 140, ei pahemmin hengästynyt, ei tullut edes hiki... muuta en oikein huomannut, aikoja paha vertailla kun keli oli tänään aika huono.

viime talven hiihdin noin tuhat kilsaa samaan malliin, siis 164 keskisykkeellä, ja kunto ei oikeestaan ole noussut, mut... varmaan lihasten maitohappokestävyys.

tänä talvena olen yrittänyt ottaa rauhallisemmin...mut, ei ainakaan tunnu oikein missään. onhan se kunto noussut, mutta onko se viime talven ansiota vai tämän?? viime talvena vasta aloitin ko. harrastuksen.

• M49

Minulle tosi korkea tuo keskisyke 164. Siihen pitää riuhtoa tosissaan, myös alamäet. Olemme siis erilaisia. Kerro vielä aika / 15 km, niin pääsemme lähemmäs kuntoarviossa. Sanoisin kyllä että kunto nousee vähemmälläkin. Ja erityisesti ne keveät ja pitkät lenkit, ne tuottaa sen mukavan endorfiinihöyryn.

• hiihtelijä.
        M49 kirjoitti:

Minulle tosi korkea tuo keskisyke 164. Siihen pitää riuhtoa tosissaan, myös alamäet. Olemme siis erilaisia. Kerro vielä aika / 15 km, niin pääsemme lähemmäs kuntoarviossa. Sanoisin kyllä että kunto nousee vähemmälläkin. Ja erityisesti ne keveät ja pitkät lenkit, ne tuottaa sen mukavan endorfiinihöyryn.

ennätys on 42min 10km viimetalvelta luistelulla... ja 166 keskisykkeellä.

tänään meni kyllä paljon heikommin....huono keli vettäkin välillä ladulla, eipä oikein luistanut ja pertsaa...

• M49
        hiihtelijä. kirjoitti:

ennätys on 42min 10km viimetalvelta luistelulla... ja 166 keskisykkeellä.

tänään meni kyllä paljon heikommin....huono keli vettäkin välillä ladulla, eipä oikein luistanut ja pertsaa...

Siis noin 15 km/h. Jos ei nyt kovin raskas maasto niin minulla syke jää tällä kunnolla 140:n seutuville tuolla vauhdilla. Mutta tuskinpa olen sen paremmassa kunnossa, saatikka että olisin sen parempi hiihtäjä. Joten eri ihmisillä eri sykkeet. Mutta silti, suosittelen kyllä silloin tällöin pidempää lenkkiä, ja pulssi esim. alle 130.

• cedrik

Unohda sykealueet ja sykemittari hiihdossa. Tärkeintä on hiihtää vauhtia, josta nauttii. Enemmän sekin kuntoa nostaa, kuin sohvalla löhöily. Tavallisen kuntoilijan ei tarvitse sitä maksimikuntoa hakeakaan. Hiihdossa ei syke minulla pysy alueella lainkaan. Alamäessä mennään hetkessä alle ja ylämäessä helposti yli. Ainakin luisteluhiidossa. Itse olen pyrkinyt hieman tasaamaan sykettä nousemalla mäet haarakäyntiä ja luistelemalla alamäet.

Juoksu on laji, jossa noita sykkeitä saa pidettyä tasaisena helpommin. Itse käytänkin sykemittaria enimmäkseen vain juostessa. Hiihdossa katson vain keskisykkeen joskus. Lähetinvyö valahtaa pitkällä lenkillä helposti alas tasatahdissa, joten ei ole kiva nostella sitä housuista ;)

• kuntoilia

ei valahda jos on sellainen uudempi joustava lähetinvyö. se vanha nahkainen kyllä voi valahtaa ja on muutenkin epämielyttävä.

• hiihtelijä.

saa hiihdettyä todella tasasen tappavaa tahtia...

sykkeet ei paljoo heilahtele kun saa hyvä rytmin.

• jts
        hiihtelijä. kirjoitti:

saa hiihdettyä todella tasasen tappavaa tahtia...

sykkeet ei paljoo heilahtele kun saa hyvä rytmin.

on erittäin hyvää harjotusta!on kuulunu "ohjelmaa" jo iät ajat..ja tasatyönnöllä pääasiassa!!sattuu vieläsopiva vastatuuli..jopas tekee kutaa!parasta harjotusta ojentajille..hartioille..rintalihaksille..vatsalihakset ym.tasasen tappavaa..ei pääse turhaa löysäämää!!

• cedrik
        kuntoilia kirjoitti:

ei valahda jos on sellainen uudempi joustava lähetinvyö. se vanha nahkainen kyllä voi valahtaa ja on muutenkin epämielyttävä.

Tarkemmin ajatellen tuo uusi vyö taitaa kestääkin. Se edellinen pitkä panta se valahti. Noh, hiihtolenkille en ota sykemittaria. Se innostaa vaan kokeilemaan joka kerta maksimisykettä ;)

Hiihdän itse aina vähän sen mukaan miten on lenkkiä kertynyt. Jos on ollut vaikkapa viikon paussi niin silloin vedetään kovalla sykkeellä. Päivittäin hiihtäessä pyrin pitämään sykkeen alempana.

Tänään kyllä järven jäällä taisi syke paukkua 200 korvilla vastatuuleen järven jäällä hiihtäessä. Kelikin meni lentävän uuden lumen vuoksi aika heikoksi.

• hiihtelijä.
        jts kirjoitti:

on erittäin hyvää harjotusta!on kuulunu "ohjelmaa" jo iät ajat..ja tasatyönnöllä pääasiassa!!sattuu vieläsopiva vastatuuli..jopas tekee kutaa!parasta harjotusta ojentajille..hartioille..rintalihaksille..vatsalihakset ym.tasasen tappavaa..ei pääse turhaa löysäämää!!

rintalihakset tekevät päinvastaisen suorituksen..

leveet selkälihakset vetää olkavarren taakse.

• jts
        hiihtelijä. kirjoitti:

rintalihakset tekevät päinvastaisen suorituksen..

leveet selkälihakset vetää olkavarren taakse.

ettei rintalihas jännity ollenkaa??

• M49
        cedrik kirjoitti:

Tarkemmin ajatellen tuo uusi vyö taitaa kestääkin. Se edellinen pitkä panta se valahti. Noh, hiihtolenkille en ota sykemittaria. Se innostaa vaan kokeilemaan joka kerta maksimisykettä ;)

Hiihdän itse aina vähän sen mukaan miten on lenkkiä kertynyt. Jos on ollut vaikkapa viikon paussi niin silloin vedetään kovalla sykkeellä. Päivittäin hiihtäessä pyrin pitämään sykkeen alempana.

Tänään kyllä järven jäällä taisi syke paukkua 200 korvilla vastatuuleen järven jäällä hiihtäessä. Kelikin meni lentävän uuden lumen vuoksi aika heikoksi.

"innostaa vaan kokeilemaan maksimisykettä". Minulla on ollut sykemittari 1992 vuodesta lähtien. Enkä ole vielä kertaakaan mitannut maksimisykettäni. Kyllä se vaan toimii rajottimena ylikierroksilla käydessä. Melkein tuntuu "alastomalta" hiihdellä jos ei ole mittari käytössä. Tosin ei sitä tule monastikaan katsottua lenkin aikana. Mutta piipparin ääntä kannattaa kuunnella.

• hiihtelijä.

• jts
        hiihtelijä. kirjoitti:

mut päätyön tekevät kyllä selkä- vatsa- ja ojentajalihakset.

http://www.exrx.net/Articulations/Shoulder.html

meikäläine ei ymmärrä..mitä tossa nyt haetaa takaa??jotain liikkeitä siinä on..minä en perusta ollenkaa tolle salihommalle..nää voimat mitkä minä oon saanu..ne on tullu kovalla perinteisellä hiihtäjän harjottelulla..esim.jos vedät pakettiautonrengasta valjailla pitki mettätietä sauvojen kanssa..2 tuntii..se hakkaa kevyesti kaikki salijutut!!tai suokävely..jalat saa sellasta kyytiä..ett oksat pois!!hullun hommaaha tää tietysti on..mutt ei haittaa..tuntuu välillä ett noi meikäläise "erikoisharjotukset" haittaa muita immeisiä enemmän..joo tänään oli kevään hienoin hiihtokeli..-1..aurinko paistaa ..linnut laulaa..mikäs tän hienompaa!!

• suksittelija
        jts kirjoitti:

meikäläine ei ymmärrä..mitä tossa nyt haetaa takaa??jotain liikkeitä siinä on..minä en perusta ollenkaa tolle salihommalle..nää voimat mitkä minä oon saanu..ne on tullu kovalla perinteisellä hiihtäjän harjottelulla..esim.jos vedät pakettiautonrengasta valjailla pitki mettätietä sauvojen kanssa..2 tuntii..se hakkaa kevyesti kaikki salijutut!!tai suokävely..jalat saa sellasta kyytiä..ett oksat pois!!hullun hommaaha tää tietysti on..mutt ei haittaa..tuntuu välillä ett noi meikäläise "erikoisharjotukset" haittaa muita immeisiä enemmän..joo tänään oli kevään hienoin hiihtokeli..-1..aurinko paistaa ..linnut laulaa..mikäs tän hienompaa!!

Minä kyllä luen yleensä mielenkiinnolla noita jts:s kommentteja. Minä oon kyllä kans kokeillu vähä joskus käydä salilla mutta ei se oikein oo mua varte muuta kuin hätätapauksessa. Kyllä mä viihdyn paljo paremmin ulkona vaikka sitte huonollaki ilmalla ja jotain "hullua" tehden. Hulluksi ne varmaan muutenki ajattelee ku paikkakunta on pienehkö ja joku äijä alkaa keski-iäs urheileen (joidenki mielestä jopa tosissaan mutta todellisuudes leikkimielellä ja omn kunnon vuoksi.) Laita vaan jatkoski mielipiteitäs niin minä voin joskus heittä vastaan jonku "tyhmän" kysymyksen. Ottaa päähän kun tuli räkätauti kuumeen kera. Voimia ei oo yhtää ja kelit olis parhaat......

• hiihtelijä.
        jts kirjoitti:

salilla käyntiä, vaan antaa tietoa miten eri liikkeet ottavat eri lihaksiin... eli siinä kohtaan juuri oli vähän samantapainen liike kuin hiihtämisen tasatyöntö.

mutta yksinkertaisesti.. lihaksethan supistuvat aina työtä tehdessä, eli vetävät eri raajoja toisiaan kohti.

• Suunto 3Xr

sykemittari, tahtoo gps:llä varustetun mallin tilalle.

• kawa

kävin aamulla vetaseen 30km..ja sain keski sykkeeksi 174,pari pientä nyppylää ja aikaa meni 2h10min. tervahiihdon 40km sykkeet oli 172 ja aika vähä yli 3h. taidan olla aika rapa kunnossa?

• Kawa
        kawa kirjoitti:

kävin aamulla vetaseen 30km..ja sain keski sykkeeksi 174,pari pientä nyppylää ja aikaa meni 2h10min. tervahiihdon 40km sykkeet oli 172 ja aika vähä yli 3h. taidan olla aika rapa kunnossa?

olet sunnuntaihiihtäjä tasoa. Hiidin tänään 32 km aikaa kului 1,54 ja keskisyke 126 (max 188). Keli oli kyllä loistava, kuokalle ei tarvinnut heittää kuin muutamassa kinkamassa ! Yleensä keskivauhti on n. 3.45-4.10 / kilometri pk-vauhdilla (siis alle 135 kes)riippuen kelistä. Paljon hidasvauhtista lenkkiä alle (paljon tunteja 15 t / viikko)niin siitä alkaa kunto kohoamaan.

• kawa
        kawa kirjoitti:

onkohan siitä enemmän haittaa ku hyötyy kun sivaikoo nuin korkeilla sykealueilla,en kuiteskaan ole sipissä ku hiihtelen...

• jts

ottaa kantaa toho sykemittarii..mun mielestä tavalline kuntohiihtäjä ei tarvitse minkään näkösiä "mittareita"!!!se on sillälailla ett se ruppee määräämää liikaa mitä teet!..orjuuttaa..ja toiseks osataako sitä käyttää sillai..ett siitä on hyötyä..kilpahiihtäjällä asia on aivan toine juttu..siellä siitä on todellista hyötyä!..pk-lenkillä pätee vieläkin..pystyt puhumaa suorituksen aikana..suht normaalisti!oman kehon kuuntelu on ylivoimasesti paras..on opittava tuntemaa ittesä.. ja tuntemuksen mukkaa reenattava!tiedän tapauksia jossa "mittarireenaajat" ovat menneet täysin metsään..jopa ite myöntäneet sen tosiasian!erimieltä ollaa!!

• cedrik

Itse pidän tuota sykemittaria hyvänä motivoijana lenkille lähtiessä. Varsinkin juoksulenkeillä se välillä patistaa juoksemaan kovempaa ja joskus toppuuttelee. Nuo sykealueet, mitä tuo mittari antaa tulevat niin kapeiksi, ettei niillä voi pysyä.

Vanha mittari laski ylärajan iän mukaan ja silloin oli alaraja joskus jopa sama kuin yläraja. Tämä uudempi malli laskee paremmin. Esim. asetuksella low sain sykealueeksi 139-155 ja tuolla on mahdotonta pysyä hiihdossa. Itse asetin usein omat rajat 120-180 tai nykyään kytken äänet pois.

Viimeisestä hiihtolenkistä 1:08 tavoitesykealueella vain 3:26 min. Tuosta voisi päätellä, ettei lenkistä ollut mitään hyötyä :)

• Janne

...ihan pakko ottaa kantaa suuresti kunnioittamani tasatyöntöikäihme jts:n ym. edm. keskusteluihin sykemittarista ja sen hyödyllisestä versus orjuuttavasta käytöstä.

Mielestäni nimenomaan kuntoilijalle on suurta hyötyä sykemittarista: Hän ei tunne kehoaan -ei sen tuntemuksia, mahdollisia varoituksia ja voi reagoida niihin jopa täysin päinvastaisesti. Edellisellä lähinnä tarkoitan vauhdin/sykkeen tasoa ja sen vaikutusta pk, vk, mk -harjoitusten kautta aerobiseen, anaerobiseen ja maksimikestävyyteen ja näiden kautta rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihduntaan.

ON VAIN ENSIN SELVITETTÄVÄ LUOTETTAVASSA KYNNYSTESTISSÄ OMA AEROBINEN JA ANAEROBINEN KYNNYKSENSÄ, EIKÄ RYHTYÄ NIITÄ LAKENNALLISESTI MILLÄÄN KARVOSEN KAAVALLA TMS. LASKEMAAN JA SEN JÄLKEEN HARJOITELTAVA SEN MUKAAN/JUURI NIILLÄ SYKKEILLÄ, JOTKA TUOVAT TOIVOTUN/HALUTUN HARJOITUSVAIKUTUKSEN!

En yhtään epäile, etteikö jts:n, asd:n tai teidän monen tasoinen - jo vuosia suunnitelmallisesti ja NOUSUJOHTEISESTI harjoitellut tuntisi kehonsa viestejä- mutta jos on esim. aloitteleva kuntoilija, jonkin perussaurauden rajoittama kilpakuntoilija tai vaikkapa vain huonolla moottorilla varustettu, niin OMA MIELIPITEENI on sykemittarin ja oikeiden tiedossa olevien kynnyssykkeiden auttavan suuresti jatkuvaa progressiivista harjoituskehitystä ja esim. hiipivän ylikunnon ajoissa huomaamista.

Perusvirhe kuntoilijalla on harjoitella aina samaa lenkkiä, samalla rasitustasolla, joka usein valitettavasti vieläpä on vauhtikestävyystaso. Seurauksena on viimeistään 8 viikon jälkeen harjoittelun peruskuntoa (lue kivijalkaa) kohottavan vaikutuksen loppuminen ja kehityksen kääntyminen jopa laskuun tai ainakin anabolian sijasta lihaskatabolian puolelle...

HUOM! Saa olla eri mieltä, tiedän ed. olevan kuitenkin ainakin totuuden siemen... :))

• suksittelija
        Janne kirjoitti:

...ihan pakko ottaa kantaa suuresti kunnioittamani tasatyöntöikäihme jts:n ym. edm. keskusteluihin sykemittarista ja sen hyödyllisestä versus orjuuttavasta käytöstä.

Mielestäni nimenomaan kuntoilijalle on suurta hyötyä sykemittarista: Hän ei tunne kehoaan -ei sen tuntemuksia, mahdollisia varoituksia ja voi reagoida niihin jopa täysin päinvastaisesti. Edellisellä lähinnä tarkoitan vauhdin/sykkeen tasoa ja sen vaikutusta pk, vk, mk -harjoitusten kautta aerobiseen, anaerobiseen ja maksimikestävyyteen ja näiden kautta rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihduntaan.

ON VAIN ENSIN SELVITETTÄVÄ LUOTETTAVASSA KYNNYSTESTISSÄ OMA AEROBINEN JA ANAEROBINEN KYNNYKSENSÄ, EIKÄ RYHTYÄ NIITÄ LAKENNALLISESTI MILLÄÄN KARVOSEN KAAVALLA TMS. LASKEMAAN JA SEN JÄLKEEN HARJOITELTAVA SEN MUKAAN/JUURI NIILLÄ SYKKEILLÄ, JOTKA TUOVAT TOIVOTUN/HALUTUN HARJOITUSVAIKUTUKSEN!

En yhtään epäile, etteikö jts:n, asd:n tai teidän monen tasoinen - jo vuosia suunnitelmallisesti ja NOUSUJOHTEISESTI harjoitellut tuntisi kehonsa viestejä- mutta jos on esim. aloitteleva kuntoilija, jonkin perussaurauden rajoittama kilpakuntoilija tai vaikkapa vain huonolla moottorilla varustettu, niin OMA MIELIPITEENI on sykemittarin ja oikeiden tiedossa olevien kynnyssykkeiden auttavan suuresti jatkuvaa progressiivista harjoituskehitystä ja esim. hiipivän ylikunnon ajoissa huomaamista.

Perusvirhe kuntoilijalla on harjoitella aina samaa lenkkiä, samalla rasitustasolla, joka usein valitettavasti vieläpä on vauhtikestävyystaso. Seurauksena on viimeistään 8 viikon jälkeen harjoittelun peruskuntoa (lue kivijalkaa) kohottavan vaikutuksen loppuminen ja kehityksen kääntyminen jopa laskuun tai ainakin anabolian sijasta lihaskatabolian puolelle...

HUOM! Saa olla eri mieltä, tiedän ed. olevan kuitenkin ainakin totuuden siemen... :))

Oon kyllä kans sitä mieltä että sykemittari on ihan hyvä laite kunhan sen kans osaa (tarkotan että kun minäkin joskus opin) harjoitella oikein. Tos muutama vuosi sitte kun ko. laitteen hankin niin yllätyin tosiaan että ns. normaalit hiihtolenkit olin vetäny meneen aika hurjilla sykkeillä aina. No täksi talveksi sitte ajattelin oikein jalostaa harjotteluani oikein viisaasti, ja nyt oon tullu siihen tulokseen että taisipa tulla kesä, syksy ja viä talviki mentyä junnaamalla. Eli jäi liian vähiin ne kovat lenkit. No jospa ens talveksi paremmalla tuurilla. En nyt ainakaa viä meinaa mittariani kaivoon heittää.

• jts
        Janne kirjoitti:

on vain selvitettävä luotettavassa oma aerobinen ja an aerobinen kynnys!!näin sanoo sun teksti..mikä on täysin totta..mutt kui moni kuntoilija tietää sen..varsinkaa alottelija..sehän saattaa harjotella aivan pielee!!eihä se siitä mittaristakaa ymmärrä alkuun mitään..ja saattaa kylästya koko vempeleesee..tossaha sanoin..on opeteltava tuntemaa oma kehonsa..sen oppii ..jos on halua!!nimittäi mittari ei tunne mitään..vai tunteeko!!tiedän noita "orjallisia" mittarimiehiä..homma on menny totaalisesti pieleen..siitä on tullu pikkuhiljaa riippuvuus..se ottaa ohjat käsiin!!sen mittarin kanssa on oltava täysin rehelline itellee..mun mielest riittää kuntoilijalle esim.aamusykkeen mittaus..se kertoo jo paljo mihin päivä on menossa!!enhän minä tyrmää mitään..mut oon sillee "huolestunu"..ett tavallaa ollaa "koneen pauloissa"..siinä niiku hämärtyy tavallaa ihmisen monimutkainen kehon järjestelmä..kyll tää on taas vaikee saaha kirjotettua sitä mitä tarkottaa.!!tänään oli uuvuttava tasat.lenkki..jääpaanalla!pärstäkii on ruskee..rypyt ei!!

• suksittelija
        jts kirjoitti:

on vain selvitettävä luotettavassa oma aerobinen ja an aerobinen kynnys!!näin sanoo sun teksti..mikä on täysin totta..mutt kui moni kuntoilija tietää sen..varsinkaa alottelija..sehän saattaa harjotella aivan pielee!!eihä se siitä mittaristakaa ymmärrä alkuun mitään..ja saattaa kylästya koko vempeleesee..tossaha sanoin..on opeteltava tuntemaa oma kehonsa..sen oppii ..jos on halua!!nimittäi mittari ei tunne mitään..vai tunteeko!!tiedän noita "orjallisia" mittarimiehiä..homma on menny totaalisesti pieleen..siitä on tullu pikkuhiljaa riippuvuus..se ottaa ohjat käsiin!!sen mittarin kanssa on oltava täysin rehelline itellee..mun mielest riittää kuntoilijalle esim.aamusykkeen mittaus..se kertoo jo paljo mihin päivä on menossa!!enhän minä tyrmää mitään..mut oon sillee "huolestunu"..ett tavallaa ollaa "koneen pauloissa"..siinä niiku hämärtyy tavallaa ihmisen monimutkainen kehon järjestelmä..kyll tää on taas vaikee saaha kirjotettua sitä mitä tarkottaa.!!tänään oli uuvuttava tasat.lenkki..jääpaanalla!pärstäkii on ruskee..rypyt ei!!

Sitä minä kans tos välis tarkoitin että varmaan juuri nämä "kynnyskysymykset" ollu hukas ja on tullu junnattua sen mittarin kans vaan tasasen tappavaa. Eli millä tavalla se aerobisen ja anaerobisen kynnys helpoin on selvittää? Ja esim. maksimisyke?? Se 220-oma ikä ei liene kaikille aivan kohdallaan. Kiitos jo etukäteen ja vaikka ei selviäisikään mulle kaikki niin sen lupaan että ens talvee varte tulee kyllä vedettyä paljon ylärajoillaki.

• Nuolennopea Paula

Koko suomen kilpahiihto on metsässä liiallisesta tekniikkaan tuijottamisesta. Kuntoilijoille sykeemittarista on tosi paljon harmia verrattuna mihinkään hyötyyn. Hölmöjä on helppo narrata.
        Jokaisella on oma mittari, joka ilmoittaa milloin kulkee ja milloin ei.

• nuolennopea Paula
        Nuolennopea Paula kirjoitti:

Koko suomen kilpahiihto on metsässä liiallisesta tekniikkaan tuijottamisesta. Kuntoilijoille sykeemittarista on tosi paljon harmia verrattuna mihinkään hyötyyn. Hölmöjä on helppo narrata.
        Jokaisella on oma mittari, joka ilmoittaa milloin kulkee ja milloin ei.

Suomessa kun ei tekniikkaan-tarkoitat kai tiedettä ole paljon huomiota kiinnitetty ! Muissa maissa testataan/tutkitaan/harkitaan/käytetään rahaa noihin asioihin paljon enemmän. Tiedossa olevat konstit eivät ole mitään tiedettä, vaan on keksittävä koko ajan uutta-sitä Suomessa ei ole tehty tuskin koskaan !!!!

• uusi polar

No niin, kiitos monenlaisista kommenteista, eipä vain tullut yhtään täsmällistä asiantuntijalausuntoa. Kukin saa taaplata tyylillään, senhän tajuaa jokainen, mutta jotain faktatietoa kaipailin. Ympäripyöreää löytää jokapaikasta, käyttöohjeista jne. Mutta hiihdellään hemmot, kun on kelit parraimmillaan!

• tuo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3655
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1361
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1303
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1222
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1172
    6. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1100
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1087
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      931
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      912
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      898
    Aihe