Minulla on jo lapsena jo todettu piilokarsastus, iän myötä haittaa tullut enemmän. Lukeminen on hankalaa, kun rivit hyppii.. Mutta sellainen asia ihmetyttää, johtuuko se silmistä, sellainen epätodellinen olo.. varsinkin loisteputkivaloissa, tulee kaupoissa yms.
Ja valot häikäisee todella paljon, onko vika silmissä vai korvien välissä...?
Epätodellinen olo..?
10
5003
Vastaukset
- sama jutska
itelläni on kanssa piilokarastusta ja todellakin olen pitkään miettinyt kun aina on sellanen ikäänkuin sumea olo, siis epätodellinen. en oikein osaa selittää, ihan kun olis jossai horroksissa ja näkymättömänä kävelis tuolla jossain ja välillä oikein havahtuu kun joku tulee vastaan tai juttelee. hmm.. taitaa olla korvien välissä mutta epäilen kyllä silmiäkin. Ja häikästyminen on kovaa, etenkin tälläi talvella kuljen toinen silmäkiinni välillä niin etten huomaakkaan kun häikäsee.
- Iikk
Mulle tuo silmäjuttu on jokapäiväistä, en jaksa oikeen keskittyä ja oon levoton ja sitten on kuin unessa kulkisi..Mitä hemmettiä tuolle voi tehdä, olisi niin ihanaa kulkea täs maailmas ajatukset ja näkö kirkkaina..Hulluja..Jep!
- hivenainepuutosta
Iikk kirjoitti:
Mulle tuo silmäjuttu on jokapäiväistä, en jaksa oikeen keskittyä ja oon levoton ja sitten on kuin unessa kulkisi..Mitä hemmettiä tuolle voi tehdä, olisi niin ihanaa kulkea täs maailmas ajatukset ja näkö kirkkaina..Hulluja..Jep!
väärä ravitsemus aikaansaa tuollaisiakin oireita. Esimerkiksi sokeri ja nopeat hiilihydraatit saavat aikaa hypoglykemiaa joka voi aiheuttaa sekavuutta ja epätodellista oloa.
Porkkana vahvistaa silmiä.
- Nicci
Voi ei!
Itselläni juuri sama historia ja näköongelmat. Jo pitkän aikaa on esim. autolla ajaminen tuottanut vaikeuksia kun kaikki näkyy silleen sumeana, eikä oikein osaa kohdistaa katsettaan mihinkään tiettyyn pisteseen. Pelkkää sumeaa vain. Pitkät ajomatkat aiheuttavat hirvittävän pääsäryn kun joutuu siristelemään ja taistelemaan että pystyisi edes hiukan havainnoimaan ympärillä olevaa liikennettä. Pystyisivätkö esim. lasit korvaamaan karsastusta (jota on tosi paljon)?- SSssz
Itselläni oli pitkään tuo sama ongelma. Ei se välttämättä ole piilokarsastusta. Omalla kohdallani vaan oli liian vanhat lasit ja hajataittoa oli tullut sillä aikaa reilusti lisää. (0,25 -> 1,00) joka aiheutti sen että kun vähänkin kauas katsoi niin ei millään saanut molempia silmiä kohdistettua samaan pisteeseen. Uusi silmälasisi niin homma helpottuu.
- sama täällä
SSssz kirjoitti:
Itselläni oli pitkään tuo sama ongelma. Ei se välttämättä ole piilokarsastusta. Omalla kohdallani vaan oli liian vanhat lasit ja hajataittoa oli tullut sillä aikaa reilusti lisää. (0,25 -> 1,00) joka aiheutti sen että kun vähänkin kauas katsoi niin ei millään saanut molempia silmiä kohdistettua samaan pisteeseen. Uusi silmälasisi niin homma helpottuu.
Samanlaiset oireet on mullakin. Lapsena todettu piilokarsastus. Ny iän myötä aaknu enemmän haittaamaan.Ikää on 23v. Samanlainen horrostunne on välillä. Vaikea katsella suoraan eteenpäin. Kävellessäkin katse raahaa usein maata pitkin. Joutuu oikein tiedostamalla nostamaan katsetta,mutta sitä ei pysty pitämään ylhäällä. Ja aina kun silmiä räpäyttää,nii katse ikäänkuin sekoaa. Loisteputkivalossa ja valoisissa paikoissa erityisen hankalaa. Ja väsymys myös pahentaa. Välillä loisteputkivalossa on tosin vaikea katsoa ja silmät alkavat vuotamaan. Tuntuu kuin toiset luulisivat että itken kokoajan,vaikkei tämä liity mitenkään siihen. Niin ja viime vuosien aikana kaukonäkö on huonontunut. Osaako joku sanoa syy-seuraus suhdetta,eli johtuu näön huononeminen ihan vain iästä ja tämä karsastus tulee enemmän esiin,vai johtuuko näön heikkeneminen juuri tuosta karsastukseta? Niin ja siis onko hajataitteisuus sama asia kuin karsastus?
- Ppp
sama täällä kirjoitti:
Samanlaiset oireet on mullakin. Lapsena todettu piilokarsastus. Ny iän myötä aaknu enemmän haittaamaan.Ikää on 23v. Samanlainen horrostunne on välillä. Vaikea katsella suoraan eteenpäin. Kävellessäkin katse raahaa usein maata pitkin. Joutuu oikein tiedostamalla nostamaan katsetta,mutta sitä ei pysty pitämään ylhäällä. Ja aina kun silmiä räpäyttää,nii katse ikäänkuin sekoaa. Loisteputkivalossa ja valoisissa paikoissa erityisen hankalaa. Ja väsymys myös pahentaa. Välillä loisteputkivalossa on tosin vaikea katsoa ja silmät alkavat vuotamaan. Tuntuu kuin toiset luulisivat että itken kokoajan,vaikkei tämä liity mitenkään siihen. Niin ja viime vuosien aikana kaukonäkö on huonontunut. Osaako joku sanoa syy-seuraus suhdetta,eli johtuu näön huononeminen ihan vain iästä ja tämä karsastus tulee enemmän esiin,vai johtuuko näön heikkeneminen juuri tuosta karsastukseta? Niin ja siis onko hajataitteisuus sama asia kuin karsastus?
Ei ole sama asia. Karsastus johtuu silmän asentovirheestä. Piilokarsastuksessa silmä menee väärään asentoon kun se väsyy. Hajataitteisuudessa silmä taittaa valoa väärin, jolloin valonsäteet eivät tällöin taitu samaan pisteeseen. Tästä voi aiheutua varjo/kaksoiskuvia, tuota piilokarsastusta ja päänsärkyä.
- poudari
Heips. Mulla on kans häikästymistä.. yäk se on nii ärsyttävää! Sit ku oon viel kassal ite töissä ja siel kaupas ku tosiaa on niit sädeputki valoi ni vähänks aina häikäsee ja sillo mulle tulee kauhee ahdistus ja pelko et mitä tää on! Sillo yleensä iskee se epätodellinen olo. Mut nyt oon tilannu ajan silmälääkärille ja aion selvittää mitä tää on. Oon kyl lukenu netistä tosta häikästymisestä ja se johtuu ihan silmistä eikä korvienvälistä. Ainut tietty et jos on jännittynyt niin silloinhan kaikki aistit terästyy niin voihan se vaikuttaa silmiinkin ja eritoten kuuloon se vaikuttaa..
Mut ilmottelen sit sullekkin ku saan vastauksia.. hyvää jatkoa . - Kylläpä näin
Epätodellinen olo on yleinen oire jostakin ongelmasta. Kyllä, karsastus on yksi näistä ongelmista ja vaikka en paremmin tiedäkkään, uskallan sanoa, että aika yleinen syy oireeseen. Tällöin toinen silmä on eri syvyydellä tai "taajuudella", kuin toinen, jolloin aivot saavat ristiriitaista tietoa ja menevät sotkuun. Moni oireesta kärsivä ei varmastikkaan tiedä karsastuksestaan.
- Lisäys
Kunnolliset rillit päähän, niin epätodellisuudet ainakin vähenevät huomattavasti (vaikka tottumisvaiheessa lisääntyvätkin), tai häviävät kokonaan. Aurinkolasit myöskin auttavat, sillä tilanteisiin liittyy usein kirkkaita ja teräviä valoja. Leikkauskin on teoriassa mahdollinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669