Kattilan vaihto siis edessä. Arimax 240 olisi tällähetkellä varteen otettevin vaihtoeto nimen omaan yläpaloisista vai onko viisainta ottaa alapalokattila vai käänteispalokattila. Siinäpä pohtimista kertokaa kokemuksianne? kiitos.
Puukattila
15
13521
Vastaukset
- tomppa
Mulla on muutaman vuoden ollut Arimax 60kw alapalo.
Olen hyvin tyytyväinen, tehoa lähtee kuin pienestä tehtaasta ja nuohous on helppoa.
Alapalokattilassa on vielä se hyvä puoli että laite on "puoliautomaattinen". Eli suuri varastopesä vapauttaa koko ajan vahtimasta ja latamaasta puita. Varastopesä täyteen, palaa noin 2-4 h puista riippuen ja siinä se. Peli toimii mainiosti ja tuhkatilaakin on riittävästi.
Varastopesä on kyllä kova juttu näissä alapaloisissa.- Terve
Onko alapalokattilas paljonkokii savua tuvas niin sanotust. T.Yläpalomies 20.vuotta
- vähääkän
Terve kirjoitti:
Onko alapalokattilas paljonkokii savua tuvas niin sanotust. T.Yläpalomies 20.vuotta
savua. Kattilassa oleva ohipelti latauksen ajaksi auki, niin savua ei tule tippaakaan.
Loistava puunpolttopeli se on.Ja todella helppo sekä nopea nuohottava. - ...
itselläni on arimaxin 35 alapalokattila. Lämmitys on suht uutta minulle. Itselläni tuo paloaika on pesälliselle huomattavasti lyhyempi. Onkohan se vedosta kiinni? minkä verran pitäisi se pienen ilmaluukun olla auki, 1 cm?
- .....
... kirjoitti:
itselläni on arimaxin 35 alapalokattila. Lämmitys on suht uutta minulle. Itselläni tuo paloaika on pesälliselle huomattavasti lyhyempi. Onkohan se vedosta kiinni? minkä verran pitäisi se pienen ilmaluukun olla auki, 1 cm?
Noin 3 tuntia eräs samaisen kattilan omistaja kertoiminulle pesällisen paloajaksi.
Siihen vaikuttaa tietenkin monta asiaa, yksi on mm. puun koko, mitä pienemmäsi halottu. sen nopeammin palaa.Tuon vetoluukun säädön löytää ehkä helpoimmin seuraamalla hormiin menevän pakokaasun lämptilaa, kun se on 200 asteen kieppeillä, ollaan lähellä optimia.Arimaxissa on vielä sivuilla toisioilmaventiilit, onko niissä myös säätömahdollisuus, enpä tiedä. - ...äkkiä..
vähääkän kirjoitti:
savua. Kattilassa oleva ohipelti latauksen ajaksi auki, niin savua ei tule tippaakaan.
Loistava puunpolttopeli se on.Ja todella helppo sekä nopea nuohottava....nousis lämpö kahden kuution varaajassa Arimax 35:lla?Riittääkö yksi pesällinen?Entä tämä korotussiilo?Oisko 60:nen ylisuuri?
- kuten
..... kirjoitti:
Noin 3 tuntia eräs samaisen kattilan omistaja kertoiminulle pesällisen paloajaksi.
Siihen vaikuttaa tietenkin monta asiaa, yksi on mm. puun koko, mitä pienemmäsi halottu. sen nopeammin palaa.Tuon vetoluukun säädön löytää ehkä helpoimmin seuraamalla hormiin menevän pakokaasun lämptilaa, kun se on 200 asteen kieppeillä, ollaan lähellä optimia.Arimaxissa on vielä sivuilla toisioilmaventiilit, onko niissä myös säätömahdollisuus, enpä tiedä.edellä sanotaan. 60 seni säiliö on ilmeisesti tilavampi kuin 35.sem luulen niin. 2kuution säiliölle riittää kyllä 35:kin hyvin. Harjoittelemalla löytää optimiasetukset, kannattaa kuunnella niitä jotka ovat vuosia lämmittäneet. Minulla neljäs talvi pian takana ja nyt alkaa homma olla tosi hyvin hanskassa.
- eetu
...äkkiä.. kirjoitti:
...nousis lämpö kahden kuution varaajassa Arimax 35:lla?Riittääkö yksi pesällinen?Entä tämä korotussiilo?Oisko 60:nen ylisuuri?
Minulla on Arimax 35 ja 3 kuution varaaja. Kun varaajan yläosassa on n. 40 astetta, menee kaksi pesällistä kuusta sen nostamiseksi 90:iin. Kokonaispaloaika lienee jossain 5-6 tunnin tietämillä. 2-3 tuntia sytyttämisestä käyn lisäämässä puita. Silloin kattila vähän tupsauttaa savua varsinkin, jos puiden lisäys tapahtuu väärään aikaan. Koivua menee 1½ pesällistä.
Normaalipakkaskelillä pesällinen koivua riittää vuorokaudeksi. Meillähän tuo varaaja on iso, mutta talo on vanha ja päästää lämpöä harakoille todella paljon. 2 kuution varaajalla tulisi pakkasilla jo liian kylmä, koska lämmitämme vain kerran päivässä.
Savukaasujen lämpötila ei saisi olla liian suuri. Koivulla varsinkin tahtoo nousta, joten kuristan pellillä vetoa sopivasti. Huonoa tässä kattilassa on se, että säätila vaikuttaa vetoon, joten kuristusta pitää lisätä tai vähentää sään mukaan. Käyttäytymisen kyllä oppii, joten ei kattilaa tarvitse vahtia, kunhan vain sytytyksen jälkeen pistää vipstaakit oikeaan asentoon.
Suosittelen tätä kattilaa, mutta itse ostaisin nyt käänteispalokattilan. Siinä on käsittääkseni vielä himppusen verran parempi hyötysuhde. Olen kyllä kuullut, että käänteispalokattila olisi tarkempi polttoaineen suhteen, eli sekalaista rakennusjätettä tai vastaavaa siinä ei poltettaisi. - vedonsäätäjä
eetu kirjoitti:
Minulla on Arimax 35 ja 3 kuution varaaja. Kun varaajan yläosassa on n. 40 astetta, menee kaksi pesällistä kuusta sen nostamiseksi 90:iin. Kokonaispaloaika lienee jossain 5-6 tunnin tietämillä. 2-3 tuntia sytyttämisestä käyn lisäämässä puita. Silloin kattila vähän tupsauttaa savua varsinkin, jos puiden lisäys tapahtuu väärään aikaan. Koivua menee 1½ pesällistä.
Normaalipakkaskelillä pesällinen koivua riittää vuorokaudeksi. Meillähän tuo varaaja on iso, mutta talo on vanha ja päästää lämpöä harakoille todella paljon. 2 kuution varaajalla tulisi pakkasilla jo liian kylmä, koska lämmitämme vain kerran päivässä.
Savukaasujen lämpötila ei saisi olla liian suuri. Koivulla varsinkin tahtoo nousta, joten kuristan pellillä vetoa sopivasti. Huonoa tässä kattilassa on se, että säätila vaikuttaa vetoon, joten kuristusta pitää lisätä tai vähentää sään mukaan. Käyttäytymisen kyllä oppii, joten ei kattilaa tarvitse vahtia, kunhan vain sytytyksen jälkeen pistää vipstaakit oikeaan asentoon.
Suosittelen tätä kattilaa, mutta itse ostaisin nyt käänteispalokattilan. Siinä on käsittääkseni vielä himppusen verran parempi hyötysuhde. Olen kyllä kuullut, että käänteispalokattila olisi tarkempi polttoaineen suhteen, eli sekalaista rakennusjätettä tai vastaavaa siinä ei poltettaisi.piippuusi niin ei tarvi kelin mukaan säätöjä muutella.
Tupsauttaa savua ladatessa? Hmm, itse teen näin, potkaisen alaluukusta sen vedonsäätimen kiinni ja avaan ohipellin kokonaan. Ei tule savua yhtään koska kaikki vetohan menee silloin latausluukun kautta. Mutta ole nopea jotta sisällä oleva "panos" ei tussauta silmille. Tarkoitan että kun suljet vedon alhaalta niin avaa latausluukku lähes saman tien.
Käänteispalokattilan hyötysuhde on hieman parempi, mutta hankalampi nuohottavava sekä ei (kaikissa) varastopesämahdollisuutta. - eetu
vedonsäätäjä kirjoitti:
piippuusi niin ei tarvi kelin mukaan säätöjä muutella.
Tupsauttaa savua ladatessa? Hmm, itse teen näin, potkaisen alaluukusta sen vedonsäätimen kiinni ja avaan ohipellin kokonaan. Ei tule savua yhtään koska kaikki vetohan menee silloin latausluukun kautta. Mutta ole nopea jotta sisällä oleva "panos" ei tussauta silmille. Tarkoitan että kun suljet vedon alhaalta niin avaa latausluukku lähes saman tien.
Käänteispalokattilan hyötysuhde on hieman parempi, mutta hankalampi nuohottavava sekä ei (kaikissa) varastopesämahdollisuutta.Mitä tarkoitat vedonsäätäjällä piipussa? Onko se joku lämpötilan mukaan säätyvä pelti, vai mikä? En ole kuullutkaan moisesta.
Pahimmat savutussaukset tulee silloin, kun pesä on lähes kokonaan palanut loppuun. Teen kyllä juuri noin niin kuin sinäkin neuvot, mutta joskus käy niin, että pesässä oleva kuuma kaasu syttyy, kun avaan varastopesän kannen. Tällöin tussahtaa ilmoille savut ja jopa liekkiäkin. Se ei kyllä kestä kuin hetken, koska sittenhän ilma lähtee kiertämään kunnolla hormiin. - Aapee
eetu kirjoitti:
Mitä tarkoitat vedonsäätäjällä piipussa? Onko se joku lämpötilan mukaan säätyvä pelti, vai mikä? En ole kuullutkaan moisesta.
Pahimmat savutussaukset tulee silloin, kun pesä on lähes kokonaan palanut loppuun. Teen kyllä juuri noin niin kuin sinäkin neuvot, mutta joskus käy niin, että pesässä oleva kuuma kaasu syttyy, kun avaan varastopesän kannen. Tällöin tussahtaa ilmoille savut ja jopa liekkiäkin. Se ei kyllä kestä kuin hetken, koska sittenhän ilma lähtee kiertämään kunnolla hormiin.Vedonsäätäjä (eli oikeammalta nimeltään vedontasaaja tai vedonrajoitin) on vastapainolla varustettu venttiili, joka pitää piipun alipaineen vakiona, eli kun veto kasvaa, niin säätäjä päästää pannuhuoneesta korvausilmaa hormiin. Ruotsissa näitä paljon, oli sitten polttoaineena mikä vain.
Laitoin omaan hormiini tuollaisen syksyllä, enkä enään antaisi pois. Savukaasunlämmöt tippui roimasti ja vetoa ei ole koskaan liikaa. Stokerikäytössä aivan ehdoton laite, koska ylläpitohiillos pysyy aisoissa, eikä pala "likaisella" liekillä.
Tässä hyvä artikkeli aiheesta, samasta paikasta voi myös tilata kyseisen härvelin.
http://www.ktarke.net/veto.html - eetu
Aapee kirjoitti:
Vedonsäätäjä (eli oikeammalta nimeltään vedontasaaja tai vedonrajoitin) on vastapainolla varustettu venttiili, joka pitää piipun alipaineen vakiona, eli kun veto kasvaa, niin säätäjä päästää pannuhuoneesta korvausilmaa hormiin. Ruotsissa näitä paljon, oli sitten polttoaineena mikä vain.
Laitoin omaan hormiini tuollaisen syksyllä, enkä enään antaisi pois. Savukaasunlämmöt tippui roimasti ja vetoa ei ole koskaan liikaa. Stokerikäytössä aivan ehdoton laite, koska ylläpitohiillos pysyy aisoissa, eikä pala "likaisella" liekillä.
Tässä hyvä artikkeli aiheesta, samasta paikasta voi myös tilata kyseisen härvelin.
http://www.ktarke.net/veto.htmlKiitos hyvästä linkistä. Vaikuttaa ihan järkevältä idealta. Yksinkertainen ja edullinenkin vielä. Pitääpä kotona alkaa miettiä sopivaa asennuspaikkaa...
- keppe
on arimaxin käänteispalo kattila ollut nyt ensimmäisen talven ja olen ollut tyytyväinen kattilaan.
eritoteen lämmitys tehoon eli kun veden lämpö on ollut ala 30 ja ylä 50c niin kovillakin pakkasilla reilu pesällinen niin lämmöt aika tasan 80c joka paikassa.
ainut miinus on ollut että nuohoaminen on "aika työläs jos tekee hyvin"ja aikaa menee noin 30min.
mutta en pidä kumminkaan pahana sitä nuohoamista vaikka saakin vähän purkaa hilkkeitä.
arina tiilet on mulla ainakin tosi hyvä kuntoiset vaikka toiset valittaa että menee nopeesti mutta itse otankin joka kerta tuhkat pois kattilasta ja en visko puita pesään.
siinä saattaa olla yksi syy miksi arinat eivät kestä toisilla.
ainiin varaaja on 2400l että ei ihan pieni kaverilla on 1800l ja yläpalo kattila niin sillä menee ainakin saman verran puita lämmittäessä toi 1800l ja onhan sillä lämmitys välikin lyhyempi kuin mulla että kyllä tosta käänteispalosta on vissiin hyötyä. - onni6
Missä hinnoissa mahtaa pyöriä tuon puukattilan asennus.
Asennushan on tapaus kohtainen mutta noin suurinpiirtein.
Meillä on 2500 litranen lämminvesivaraaja joka lämpenee sähköllä eli siellä on ylä ja alavastus.
Sähkökeskus on samassa paikassa kun lämminvesivaraaja ja hormi menee vieressä.- Lateeeeeee
Töineen kaikkineen tuli maksamaan 11500€, siis kattila (arimax 240k) ja varaaja 1850l.
Pyysimme pelkästä puukattilasta tarjouksen niin asennuksineen 4500€. Kalliitahan nuo on kun mitkä, mut toivottavasti maksais joskus takasi, kun vanha oli pelkkä öljykattila, niin älyttömät lämmityskustannukset, nyt toiveissa vähän säästöä. Ja vaikka puuta ostaisinki niin silti tulis halvemmaksi kun öljy. 30€/m^3 myy jotkut puuta ja arviosin puuta kuluvan vuodessa noin 20m^3, joten 600€/v, kun pelkkään öljyyn meni rahnaa vuodessa noin 2000€.
Pari pesällistä jo poltettu puuta ja roskaa ja melko hyvin näyttää lämpiävän vesi, mutta täytyy yrittää hillitä ettei rupee kiehuu vesi. Meillä vielä myös öljypoltin kiinni ja meinataan se jättääkkin varuulta ja ettei tartte öljysäiliöö kaivaa pois. Onko kellään tietoa kauan öljy säilyy säiliössä polttokelpoisena? Huonosti näyttää muuten lämpiävän varaaja pelkällä öljyllä, joten yritän sitä välttää kun käy muuten raskaaksi kukkarolle. Varmaan kannattaa sähkövastuksetkin vielä hommata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?543138Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n552325Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari752230Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa1032137Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä262088Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh711858Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971613Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http591374Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1411331Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian1741192