Banaanipuu

Maryl

Ostin tänään Banaanipuun...
Sen verran netistä luin että kasvi on helppohoitoinen ja kasvaa nopeasti.
Onko aina näin, että huonekasiksi myyty puu, on kääpiö banaani? Tässä tapauksessa ei muuta mainittu kuin "banaanipuu". Onko muita lajikkeita?
Kasvi ei ole vasta kun n. 50cm, mutta lehdet ovat todella isot.

15

12380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotilo-kaktusfani

Huonekasvina kasvatettavista banaaneista on kääpiöbanaani.Se on toinen syötävän banaanin esi isistä.

• Meikiläinen

tekeekö kääpiöpanaani hedelmiä?

• Mona-Henrika

sitten kasvaa ?

• Maryl
        Mona-Henrika kirjoitti:

sitten kasvaa ?

Sen verran lueskelin, että riittävän valon ja ilmankosteuden avulla, banaanipuu voi kotioloissakin kasvaa kaksi metriseksi.

Ovatko puun omistajat vieneet kasvin kesällä ulos?

• Mona-Henrika
        Maryl kirjoitti:

Sen verran lueskelin, että riittävän valon ja ilmankosteuden avulla, banaanipuu voi kotioloissakin kasvaa kaksi metriseksi.

Ovatko puun omistajat vieneet kasvin kesällä ulos?

Itsekin mietin pitkään banskua, mutta en sitten ostanut. Koska minulla on juuri jukka kasvamassa ja toista isoa ei meille sovi. Tosin kasvuun taitaa mennä vuosia, mutta kuitenkin...

• Maryl
        Mona-Henrika kirjoitti:

Itsekin mietin pitkään banskua, mutta en sitten ostanut. Koska minulla on juuri jukka kasvamassa ja toista isoa ei meille sovi. Tosin kasvuun taitaa mennä vuosia, mutta kuitenkin...

No me puolestaan ostettiin omakotitalo.. Muutettiin 60m2 kaksiosta yli 200m2 taloon, joten kasveja on pitänyt metsästää..
        Meillä on semmonen "kirjastohuone" missä on viisto katto, ja korkeimmalta reunaltaan huonekorkeus on 4,5m, ja yksi seinä pelkkää ikkunaa.

Sinne on vähän pakko hommata isoja kasveja, että näyttävät joltain.. Ja banaanipuusta olin haaveillut jo edellisessä sunnossa, mutta luulin ettei niitä saa kun jostain todella harvasta paikasta..
        Mutta löytyikin ihan vaan Hong Kongista vitosella =)

• _puutarhuri_

Valaisen tässä vähäsen banaani"puun" salaisuusia...

Banaanisi on siis kääpiöbanaani.
      Banaani ei ole varsinainen puu, puuksi nimitettäessä tehdään pikku virhe. Banaanin varsi ei koskaan ole puumainen.

Kääpiöbanaani kasvaa kyllä ihan kohtalaisen kokoiseksi, jos sen suinkin saa sinne asti menestymään.

Käpiöbanaani tuottaa elinaikanaan vain yhden tertullisen banaaneita. Siis varsinaiseksi satopuuksi sitä ei kannata ostaa. Kun terttu on kypsynyt, on turhaa odottaa uutta satsia.

valoa ja suurta ilmankosteutta banaanillesi!

• Maryl

Puuni asuu ilmankostuttimen vieressä ;)

Vai tekee se oikein tertun!!?? Kuvittelin että ovat jalostettu niin etteivät tee...
        Onko sen tekemät banaanit syötäviä??

Voihan se olla että kuolee viimeistään ensi talvena, mutta voihan sitä aina toivossa elää...

• banskunen

Ostin kolmisen vuotta sitten innoissani banaanipuun ja tuo eli leppoisaa elämää, kunnes yhtenä päivänä huomasin että se on tehnyt poikasen kylkeen. Olin ihan tyytyväinen, kunnes se pukkasin toisen ja pian kolmannenkin poikasen kyljestään. Napsaisin yhden pois kun ajattelin että jos sen saisi toisessa ruukussa kasvamaan, mikä ei onnistunut. Jätin lopun pikkuiset paikalleen ja vuoden sisällä alkuperäinen banaanini oli kuihtunut olemattomiin. Lieneekö sitten syynä, että poikaset veivät kaiken ravinnon..? Myöhemmin kuolivat ne pienetkin. :( Nyt mulla uusi banaani, taas pukkaa poikasta..

Kasvaa tosiaan nopeasti, tuo meidänkin oli ihan komean kokoinen, kunnes kävi huonosti. En tiedä miten yleistä tuo poikasten tekeminen on, ja mitä niille pitäisi tehdä. Jos joku osaa vastata, niin kovasti kiitollinen olisin. :)

• kiinnostaa...

...tietääkö joku banaanin kasvatuksesta?

• Maaliskuussaomansaostanu
        kiinnostaa... kirjoitti:

...tietääkö joku banaanin kasvatuksesta?

Mitä haluaisit tietää? Googlettamalla "kääpiöbanaani", luulisi löytyvän jos jotakin ohjetta.

Omani ostin ihan turkulaisesta kukkaliikkeestä.

• Moll 9

Mistä olette hankkineet baananikasveja?

• banskuapina

Miten kun olen lukenut jostain kesksutelupalstalta, että istuttaisi banaanin ulos.
        Niin miten talvehtiminen tapahtuu?

• jkmdlö
        banskuapina kirjoitti:

Miten kun olen lukenut jostain kesksutelupalstalta, että istuttaisi banaanin ulos.
        Niin miten talvehtiminen tapahtuu?

...Eivät banaanit missään pihalla talvehdi suomessa. Kääpiöbanaani tarvitsee rutkasti valoa, ja kun "emo" alkaa kuolemaan, se tekee poikaset vierelleen. Itsellä oli bansku itäikkunalla koko talven, ei kestänyt.

• banskuapina
        jkmdlö kirjoitti:

...Eivät banaanit missään pihalla talvehdi suomessa. Kääpiöbanaani tarvitsee rutkasti valoa, ja kun "emo" alkaa kuolemaan, se tekee poikaset vierelleen. Itsellä oli bansku itäikkunalla koko talven, ei kestänyt.

Sitä minäkin ihmettelin mitä kirjoittaja on sekoillut kun on istuttanut sen ulos.
        Minulla on kotona banaanipuu ja se on kohta katossa. :)
        Tietääkö kukaan mistä saisi sopivan jalkalampun banskulle.
        Ostin sille yhden jalkalampun ja siihen erikseen kasvipolttimon, mutta lamppu kuumeni liikaa.
        Joten haluaisin kuulla jos joku on löytänyt hyvän lampun tähän tarkoitukseen.

. en halua kattolamppua tähän tarkoitukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5614
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4204
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3227
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2890
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      311
      1447
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1239
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1159
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1151
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      222
      1148
    Aihe