Lapsen fyysinen kurittaminen!

Ihmettelyä

Kuritettiinko sinua lapsena? Jos kuritettiin, niin miten? Itse sain tukkapöllyä, luunappeja, risua ja kerran remmiä. En kovin usein tosin, mutta muutamia kertoja.

Miten kuritatte omia lapsianne fyysisesti, jos kuritatte? Eikös tätä nykyä lapsen fyysinen kurittaminen ole jopa kiellettyä? Itse en missään nimessä kurittaisi lapsiani fyysisesti (lapsia ei vielä ole). Helppohan se on nyt näin sanoa. Mutta eikös lasten kasvattamiseen ole paljon parempiakin konsteja kuin risut ja remmit?

73

11592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reino

      ...kurittamisella. Maailma on täynnä esimerkkejä mitä koituu jos ei tarvittaessa vähän kuriteta. Opettajat koulussa ovat kypsiä hoitoon mielenterveyssyistä vähän väliä.

      Minun lapseni eivät syljeksi koulussa opettajiensa silmille sen enempää kuin minunkaan silmilleni.

      Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.

      • asiallinen_tuntija

        Fyysinen rankaiseminen tarkoittaa, että vanhempien kommunikaatiotaidot ovat niin heikolla tasolla että eivät muuta keksi kuin väkivallan. Se vähentää luottamusta eikä opeta kuin antamaan samalla mitalla takaisin.


      • lapseni

        osaa käyttäytyä ilman fyysistä kurittamistakin ja uskoo vanhempiaan muutenkin. Missään tapauksessa en hyväksy minkäänlaista kurittamista! Poikani murrosikä lähestyy ja välillä toki kiukku iskee, mutta silti pelkällä puheella selvitään!!!!


      • Reino
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Fyysinen rankaiseminen tarkoittaa, että vanhempien kommunikaatiotaidot ovat niin heikolla tasolla että eivät muuta keksi kuin väkivallan. Se vähentää luottamusta eikä opeta kuin antamaan samalla mitalla takaisin.

        ...vanhempia tällä palstalla.


      • sinäkin
        Reino kirjoitti:

        ...vanhempia tällä palstalla.

        opit jotain. Omat opetuksesi kun ovat "vähän" aikansa eläneitä..

        *Omena päivässä pitää pöpöt loitolla*
        (Vai oliko se omena pepussa joka pitää homot loitolla..?)

        Maailma muuttuu Reinoseni


      • tekee hyvää
        sinäkin kirjoitti:

        opit jotain. Omat opetuksesi kun ovat "vähän" aikansa eläneitä..

        *Omena päivässä pitää pöpöt loitolla*
        (Vai oliko se omena pepussa joka pitää homot loitolla..?)

        Maailma muuttuu Reinoseni

        Kyllä se maailma onkin muuttunut ja jos pysytään nyt asiassa niin tuo kurittomuus, moraalittomuus, kunniattomuus, arvomaailman puute...
        Se on romahduttanut suomen nuorisosta hälyttävän suuren osan täysin pelastamattomaan kuntoon.
        Hyvin suuresta osasta noista rapakuntoisista laahustajista ilman mitään oikeita arvoja, heistäkin tulee joskus isiä ja äitejä. Niitä notkuu tuoaa sossun ovilla, nakkikioskin luukulla, sivan kassalla kalpen naamoin vailla katsetta joka kantaisi yli 2 metriä.
        Vitsa tulisi ottaa ehdottomasti käyttöön ja se tekee vain hyvää, sillä autetaan paha ulos tuhmasta pennusta ja sillä avarretaan kirkas ajatusvirta aivoihin. Ei vihalla vaan välittämisellä. Lasta ei tule hakata ja hylätä vaan ottaa lujaan puhutteluun ja kertoa että nyt saat vitsaa ja sitten puhellaan vielä lisää.
        Uskokaa tai älkää, sitä ei montaa kertaa tarvi käyttää ja katso ei lapsen tarvitse sinua pelätä. Vitsaa voi kyllä vähän pelätä, se kun kirpaisee jonkin verran mutta pian jo leikki jatkuu.
        Maailma siis muuttuu mutta suurimmaksi osaksi huonoon suuntaan. On paljon asioita joille ei enää voida mitään.


      • make
        tekee hyvää kirjoitti:

        Kyllä se maailma onkin muuttunut ja jos pysytään nyt asiassa niin tuo kurittomuus, moraalittomuus, kunniattomuus, arvomaailman puute...
        Se on romahduttanut suomen nuorisosta hälyttävän suuren osan täysin pelastamattomaan kuntoon.
        Hyvin suuresta osasta noista rapakuntoisista laahustajista ilman mitään oikeita arvoja, heistäkin tulee joskus isiä ja äitejä. Niitä notkuu tuoaa sossun ovilla, nakkikioskin luukulla, sivan kassalla kalpen naamoin vailla katsetta joka kantaisi yli 2 metriä.
        Vitsa tulisi ottaa ehdottomasti käyttöön ja se tekee vain hyvää, sillä autetaan paha ulos tuhmasta pennusta ja sillä avarretaan kirkas ajatusvirta aivoihin. Ei vihalla vaan välittämisellä. Lasta ei tule hakata ja hylätä vaan ottaa lujaan puhutteluun ja kertoa että nyt saat vitsaa ja sitten puhellaan vielä lisää.
        Uskokaa tai älkää, sitä ei montaa kertaa tarvi käyttää ja katso ei lapsen tarvitse sinua pelätä. Vitsaa voi kyllä vähän pelätä, se kun kirpaisee jonkin verran mutta pian jo leikki jatkuu.
        Maailma siis muuttuu mutta suurimmaksi osaksi huonoon suuntaan. On paljon asioita joille ei enää voida mitään.

        kahen lapsen isänä ,sen verran sanoisin,että kuri pitää olla muksuilla,tosin ei se tarkota huutamista tai fyysistä kuria ,mutta jos kovemmalla äänenpainolla ja muutamalla varoituksella lapsi ei ota opikseen tai ei haluakkaan uskoa ,niin kyllä sillon esim tukistaminen tukasta on joskus kohallaan(ei tukasta repiminen),lapseni yleensä uskoo varotuksen ja sen kun sanoo ,että lopeta.
        omat vanhemmat on kasvattanu minut ja velipojan samoilla periaatteilla ja sen huomaa ,että kumpikaan meistä ei ole potkimasa mummoja kylillä,eikä muussaakaan ilkeydessä eli on opittu kunnioittamaan vanhempia(ni) ihmisiä niin omia kuin muitakin.osittain vapaakasvatus on menny siinä pieleen ,kun kaikki kieltäminen pitäs lopettaa ,sillä ei se ole rakkautta ,eikä kuria,jos lapset huitelee kylillä ja haistattelee vanhemmille ihmisille,vaan se on sitä vapaata kasvatusta joka tulee viimestään eteen kun lapset on murrosikäsiä.
        kuri ja kieltäminen oikeasa suhteesa ,sekä myönteisenkin palautteen antaminen on minun mielestäni sitä mitä lapsi tarvii.ite en hyväksy lyömistä,enkä remmin antamista vaan raja menee tossa tukistamisesa ja sekin vasta viimeinen keino.


      • vihainen

        Toivon, että nään sut jossain, ja voin vähän kurittaa sua. Et varmaan nouse sitten vähään aikaan. Toivottavasti sulla ei oo lapsia.


      • tai mä teen sen
        tekee hyvää kirjoitti:

        Kyllä se maailma onkin muuttunut ja jos pysytään nyt asiassa niin tuo kurittomuus, moraalittomuus, kunniattomuus, arvomaailman puute...
        Se on romahduttanut suomen nuorisosta hälyttävän suuren osan täysin pelastamattomaan kuntoon.
        Hyvin suuresta osasta noista rapakuntoisista laahustajista ilman mitään oikeita arvoja, heistäkin tulee joskus isiä ja äitejä. Niitä notkuu tuoaa sossun ovilla, nakkikioskin luukulla, sivan kassalla kalpen naamoin vailla katsetta joka kantaisi yli 2 metriä.
        Vitsa tulisi ottaa ehdottomasti käyttöön ja se tekee vain hyvää, sillä autetaan paha ulos tuhmasta pennusta ja sillä avarretaan kirkas ajatusvirta aivoihin. Ei vihalla vaan välittämisellä. Lasta ei tule hakata ja hylätä vaan ottaa lujaan puhutteluun ja kertoa että nyt saat vitsaa ja sitten puhellaan vielä lisää.
        Uskokaa tai älkää, sitä ei montaa kertaa tarvi käyttää ja katso ei lapsen tarvitse sinua pelätä. Vitsaa voi kyllä vähän pelätä, se kun kirpaisee jonkin verran mutta pian jo leikki jatkuu.
        Maailma siis muuttuu mutta suurimmaksi osaksi huonoon suuntaan. On paljon asioita joille ei enää voida mitään.

        Näin tuli todistettya sekin, että ei se vitsa pahaa kenestäkään aja. Ei ajanut minusta, eikä sinustakaan, koska haluat lasta pahoinpidellä. Hirtä ittes jooko.


      • neuvolasta
        make kirjoitti:

        kahen lapsen isänä ,sen verran sanoisin,että kuri pitää olla muksuilla,tosin ei se tarkota huutamista tai fyysistä kuria ,mutta jos kovemmalla äänenpainolla ja muutamalla varoituksella lapsi ei ota opikseen tai ei haluakkaan uskoa ,niin kyllä sillon esim tukistaminen tukasta on joskus kohallaan(ei tukasta repiminen),lapseni yleensä uskoo varotuksen ja sen kun sanoo ,että lopeta.
        omat vanhemmat on kasvattanu minut ja velipojan samoilla periaatteilla ja sen huomaa ,että kumpikaan meistä ei ole potkimasa mummoja kylillä,eikä muussaakaan ilkeydessä eli on opittu kunnioittamaan vanhempia(ni) ihmisiä niin omia kuin muitakin.osittain vapaakasvatus on menny siinä pieleen ,kun kaikki kieltäminen pitäs lopettaa ,sillä ei se ole rakkautta ,eikä kuria,jos lapset huitelee kylillä ja haistattelee vanhemmille ihmisille,vaan se on sitä vapaata kasvatusta joka tulee viimestään eteen kun lapset on murrosikäsiä.
        kuri ja kieltäminen oikeasa suhteesa ,sekä myönteisenkin palautteen antaminen on minun mielestäni sitä mitä lapsi tarvii.ite en hyväksy lyömistä,enkä remmin antamista vaan raja menee tossa tukistamisesa ja sekin vasta viimeinen keino.

        Kysyppäs neuvolasta mitä mieltä ne on tosta tukistamisesta, niin ne voi kertoa sulle ihan ammattilaisen mielipiteen. Joudut luutavasti käymään neuvolapsykologin juttusilla.


      • Reino
        vihainen kirjoitti:

        Toivon, että nään sut jossain, ja voin vähän kurittaa sua. Et varmaan nouse sitten vähään aikaan. Toivottavasti sulla ei oo lapsia.

        ...lasten kuullen esittäydy Mulkuksi. Jos taas tarkoitit nimitellä minua, annat lapsillesi hyvän mallin miten puhutellaan sivistyneesti muita ihmisiä. Ja oikein kurittaisitkin ja oikein niin etten nouse vähään aikaan siitä.

        Sinulla on mielenkiintoisia ajatuksia.


      • pylly rikki
        tai mä teen sen kirjoitti:

        Näin tuli todistettya sekin, että ei se vitsa pahaa kenestäkään aja. Ei ajanut minusta, eikä sinustakaan, koska haluat lasta pahoinpidellä. Hirtä ittes jooko.

        Otan sinut piiskaushuoneeseen ja komennan kontalleen piiskauspetiin ja lasken housusi polviin, alan erittäin voimakkaan hakkaamisen vitsoilla niin että vitsat rispaantuu, otan uuden vitsakimpun ja hakkaan vimmatusti jumalan nimissä hurmoksessa ajaakseni pahaa henkeä sinusta pois. pylly alkaa mennä rikki ja verta roiskua tapetille ja katso kun kevätaurinko valaisee piiskaushuoneen tapettia niin veriroiskeet ovat kivoja pikku pilkkuja vaaleaa tapettia vasten.
        Ja katso perkele on ruumiistasi lentänyt pois olet vapaa synnitön, sinulle tuli iloinen autuas mieli, olet puhdas.


      • äärimmäisen raukkamaista
        vihainen kirjoitti:

        Toivon, että nään sut jossain, ja voin vähän kurittaa sua. Et varmaan nouse sitten vähään aikaan. Toivottavasti sulla ei oo lapsia.

        On uhata "kurittaa" joku siihen kuntoon että ei nouse vähään aikaan, siis uhata hakata ja sitten ei anna yhteystietoja. Heitäpä email niin otan yhteyttä ja tavataan, katsotaan kuka kuritta ketä ja kuka nousee mihinkin vaunuun


      • kauhean ihana kakara
        make kirjoitti:

        kahen lapsen isänä ,sen verran sanoisin,että kuri pitää olla muksuilla,tosin ei se tarkota huutamista tai fyysistä kuria ,mutta jos kovemmalla äänenpainolla ja muutamalla varoituksella lapsi ei ota opikseen tai ei haluakkaan uskoa ,niin kyllä sillon esim tukistaminen tukasta on joskus kohallaan(ei tukasta repiminen),lapseni yleensä uskoo varotuksen ja sen kun sanoo ,että lopeta.
        omat vanhemmat on kasvattanu minut ja velipojan samoilla periaatteilla ja sen huomaa ,että kumpikaan meistä ei ole potkimasa mummoja kylillä,eikä muussaakaan ilkeydessä eli on opittu kunnioittamaan vanhempia(ni) ihmisiä niin omia kuin muitakin.osittain vapaakasvatus on menny siinä pieleen ,kun kaikki kieltäminen pitäs lopettaa ,sillä ei se ole rakkautta ,eikä kuria,jos lapset huitelee kylillä ja haistattelee vanhemmille ihmisille,vaan se on sitä vapaata kasvatusta joka tulee viimestään eteen kun lapset on murrosikäsiä.
        kuri ja kieltäminen oikeasa suhteesa ,sekä myönteisenkin palautteen antaminen on minun mielestäni sitä mitä lapsi tarvii.ite en hyväksy lyömistä,enkä remmin antamista vaan raja menee tossa tukistamisesa ja sekin vasta viimeinen keino.

        Tämä on kyllä jo suorastaan koomista miten nämä ruumiillisen kurituksen puolustajien puheet(siis kirjoitukset korjaan, puhuahan he eivät näistä ikuna uskaltaisi) etenevät:
        "Jos ei puhetta uskota niin kyllä tukasta saa ottaa" -> "niin minutkin on kasvatettu".

        Oma tarinani menee näin: luonteeni on lapsesta asti ollut melko vilkas ja energinen. Vanhemani olivat onnekseni kuitenkin hyvin viisaita ja osasivat suunnata tarmoni pois pahan teosta, olimme hyväkäytöksisiä ja huomioimme toisia. Meidät siis kasvatettiin niin, että jo varhain ymmärsimme asioiden merkityksiä. Emme vetäneet kissaa hännästä, koska meitä opetettiin kunnioittamaan eläimiä. Emme kiusanneet toisia, koska meitä ohjattiin oivaltamaan empatiaa. JneJne.
        Jos tein väärin, minut istutettiin "miettimispenkille". Siellä ymmärsin tekoni tyhmyyden, mutta koskaan ei ollut olo, että itse olisin tyhmä tai huono tai paha. Minun ei tarvinnut oppia asioita pelosta vaan opin koska ymmärsin.
        Mutta minulla olikin hyvät opettajat. :)

        Että enpä ole minäkään mummoja potkinut vaikken ruumiillista kuritusta olekaan kokenut.
        Mutta paljon sain eväitä elämään. Viisautta ja kannustusta. Ja niin tuli jääräpäisestä villikosta maisteri.

        P.s. Kertoisitko minulle lähteesi, mistä olet kuullut, että "..sillä ei se ole rakkautta ,eikä kuria,jos lapset huitelee kylillä ja haistattelee vanhemmille ihmisille,vaan se on sitä vapaata kasvatusta joka tulee viimestään eteen kun lapset on murrosikäsiä"?
        Minulla kun on vapaa kasvatuksesta vähän eri käsitys.. Ei tosin kovin ehdotonta tietoutta koska en ole itse sitä kokeillut. Mutta jotenkin kuvaamasi asiat kuulostaisivat paremminkin kasvattamattomuudelle kuin vapaa kasvatukselle.


      • ajatus..
        Reino kirjoitti:

        ...lasten kuullen esittäydy Mulkuksi. Jos taas tarkoitit nimitellä minua, annat lapsillesi hyvän mallin miten puhutellaan sivistyneesti muita ihmisiä. Ja oikein kurittaisitkin ja oikein niin etten nouse vähään aikaan siitä.

        Sinulla on mielenkiintoisia ajatuksia.

        myös tuo "annat lapsillesi hyvän mallin".
        Millaisenkohan MALLIN mahtaa lapsi saada kun Reino käy käsiksi pienempäänsä? Vaikka varmaan reinokin on kovin pieni, mutta noin fyysiseltä koolta tarkoitin..


      • Täällähän
        äärimmäisen raukkamaista kirjoitti:

        On uhata "kurittaa" joku siihen kuntoon että ei nouse vähään aikaan, siis uhata hakata ja sitten ei anna yhteystietoja. Heitäpä email niin otan yhteyttä ja tavataan, katsotaan kuka kuritta ketä ja kuka nousee mihinkin vaunuun

        on pelottavia ihmisiä.. Hohohooo...
        Nää on varmaan niitä jotka raitiovaunussa painaa pään korvien väliin ettei kukaan vaan huomaisi..


      • Reino
        ajatus.. kirjoitti:

        myös tuo "annat lapsillesi hyvän mallin".
        Millaisenkohan MALLIN mahtaa lapsi saada kun Reino käy käsiksi pienempäänsä? Vaikka varmaan reinokin on kovin pieni, mutta noin fyysiseltä koolta tarkoitin..

        ...rajat pitää lapselle osoittaa. Jos se sinun maailmankuvasi mukaan on pelkkää pieksämistä, voisit keskustella jonkun hyvän psykiatrin kanssa.

        Elämän tarkoitus ei ole lasten kurittaminen, vaan osoittaa mikä on sopivaa ja mikä ei.

        Minkähänlaisia huumehörhö-kusipäitä lapsesi aikuisina ovat.

        Jumalan siunausta sinulle kuitenkin.


      • ymmärtää
        Reino kirjoitti:

        ...rajat pitää lapselle osoittaa. Jos se sinun maailmankuvasi mukaan on pelkkää pieksämistä, voisit keskustella jonkun hyvän psykiatrin kanssa.

        Elämän tarkoitus ei ole lasten kurittaminen, vaan osoittaa mikä on sopivaa ja mikä ei.

        Minkähänlaisia huumehörhö-kusipäitä lapsesi aikuisina ovat.

        Jumalan siunausta sinulle kuitenkin.

        Reino-pieni, missähän kirjoitin, että rajojen osoitus on PELKKÄÄ pieksemistä? Minulle ihan yksi kertakin on osoitus tyhmyydestä ja turhaa. Ei ole tarvetta keskustella psykologin kanssa asiasta, olen nimittäin asiantuntijoiden kanssa samoilla linjoilla: lapsen ruumiillinen kuritus on osoitus kasvattajan kykenemättömyydestä kasvattaa järjellä ja/tai omat tunteensa halliten.

        Otan osaa, että olet kasvattanut lapsistasi huumehörhö-kusipäitä. Meillä menee vähän (lue:paljon)paremmin.


      • Reino
        ymmärtää kirjoitti:

        Reino-pieni, missähän kirjoitin, että rajojen osoitus on PELKKÄÄ pieksemistä? Minulle ihan yksi kertakin on osoitus tyhmyydestä ja turhaa. Ei ole tarvetta keskustella psykologin kanssa asiasta, olen nimittäin asiantuntijoiden kanssa samoilla linjoilla: lapsen ruumiillinen kuritus on osoitus kasvattajan kykenemättömyydestä kasvattaa järjellä ja/tai omat tunteensa halliten.

        Otan osaa, että olet kasvattanut lapsistasi huumehörhö-kusipäitä. Meillä menee vähän (lue:paljon)paremmin.

        ...nämä koulukiusaajat ja koulukiusatut. Kumpikin joukko on vapaan kasvatuksen tulos. Kiusaajat eivät tiedä mikä on sopivaa ja mikä ei. Kun itse kävin koulua, en muista koulukiusaamista olleen olemassakaan. Ehkäpä en muista, koska siitä on niin kauan. Tai sitten ongelmaa ei ollut olemassa.

        En voi olla ihailematta oivallisuuttasi. Oikea jumalallisen nerouden kipinä.

        On hienoa, että teillä menee paljon paremmin.


      • provoistasi
        Reino kirjoitti:

        ...nämä koulukiusaajat ja koulukiusatut. Kumpikin joukko on vapaan kasvatuksen tulos. Kiusaajat eivät tiedä mikä on sopivaa ja mikä ei. Kun itse kävin koulua, en muista koulukiusaamista olleen olemassakaan. Ehkäpä en muista, koska siitä on niin kauan. Tai sitten ongelmaa ei ollut olemassa.

        En voi olla ihailematta oivallisuuttasi. Oikea jumalallisen nerouden kipinä.

        On hienoa, että teillä menee paljon paremmin.

        huolimatta, en malta olla tiedustelematta sinulta, Reino-pieni, että mitähän se vapaa kasvatus itse asissa on?


      • Reino
        provoistasi kirjoitti:

        huolimatta, en malta olla tiedustelematta sinulta, Reino-pieni, että mitähän se vapaa kasvatus itse asissa on?

        ...välitä mitä lapset touhuavat. Jos isäsi ja äitisi näkisivät tämän välisemme dialogin, saisit varmaan tukkapöllyä. Jos eivät sitä antaisi...,taidat olla vapaan kasvatuksen tulos. Älä kuitenkaan ota huumeita vaikka kuinka tuntuisi, että se palkitsee heti.

        Jumalan siunausta.


      • ;o)
        Reino kirjoitti:

        ...välitä mitä lapset touhuavat. Jos isäsi ja äitisi näkisivät tämän välisemme dialogin, saisit varmaan tukkapöllyä. Jos eivät sitä antaisi...,taidat olla vapaan kasvatuksen tulos. Älä kuitenkaan ota huumeita vaikka kuinka tuntuisi, että se palkitsee heti.

        Jumalan siunausta.

        Tuo mistä kirjoitat on KASVATTAMATTOMUUTTA (=ei kasvateta lainkaan) ei vapaa kasvatusta. Tiedoksesi, sivistyksessäsi kun näyttää tämänKIN asian kohdalla olevan aukko.
        Sinä reiska olet pienen kokosi lisäksi myös mustavalkoinen. Joko lapsi on a) vapaa kasvatettu tai b) ruumiillisesti kuritettu. Suosittelen tutustumaan myös muihin menetelmiin. Niihin kultaisen keskitien menetelmiin, järkeen perustuviin.

        Mukavaa hörhöiltaa kera jumalasi!


      • Reino
        pylly rikki kirjoitti:

        Otan sinut piiskaushuoneeseen ja komennan kontalleen piiskauspetiin ja lasken housusi polviin, alan erittäin voimakkaan hakkaamisen vitsoilla niin että vitsat rispaantuu, otan uuden vitsakimpun ja hakkaan vimmatusti jumalan nimissä hurmoksessa ajaakseni pahaa henkeä sinusta pois. pylly alkaa mennä rikki ja verta roiskua tapetille ja katso kun kevätaurinko valaisee piiskaushuoneen tapettia niin veriroiskeet ovat kivoja pikku pilkkuja vaaleaa tapettia vasten.
        Ja katso perkele on ruumiistasi lentänyt pois olet vapaa synnitön, sinulle tuli iloinen autuas mieli, olet puhdas.

        Osallistuin keskusteluun, kerroin että rajat lapsille voisi antaa, jos puhe ei auta, niin luunapilla tai tukkapöllyllä.

        Puheenvuorooni sain kolme vastausta. Kaikissa fyysiseen kuritukseen suhtauduttiin kielteisesti, kahdessa asiallisesti, kolmannessa meni vähän 'överiksi'.

        Kolmannen vastauksen otsikkona oli 'Mulkku'. Oletan, että vastaaja tarkoitti minua. Toivoi voivansa kurittaa minua etten nousisi vähään aikaan.

        Hänen kanssaan jatkoimme dialogia. Jatkopuheenvuoroissaan hän nimitteli minua Reino-pieneksi ja pieneksi-provo-reiskaksi; moitti minua tyhmäksi ja että sivistyksessäni on aukko ja että puheenvuoroni ovat vähä-älyistä provoilua. Viimeisimmän puheenvuoronsa lopuksi toivottaa hän minulle mukavaa hörhöiltaa.

        Luin viestiketjun kutakuinkin alusta lopuun. Fyysisen kurituksen kannattajia oli niinkuin vastustajiakin. Vastustajat vaikuttivat jollakin tavalla olevan poissa tolaltaan ja kiukuissaan.

        Aihe oli mielenkiintoinen. En enää vastaile tästä aiheesta.

        Reino


      • ....
        Reino kirjoitti:

        Osallistuin keskusteluun, kerroin että rajat lapsille voisi antaa, jos puhe ei auta, niin luunapilla tai tukkapöllyllä.

        Puheenvuorooni sain kolme vastausta. Kaikissa fyysiseen kuritukseen suhtauduttiin kielteisesti, kahdessa asiallisesti, kolmannessa meni vähän 'överiksi'.

        Kolmannen vastauksen otsikkona oli 'Mulkku'. Oletan, että vastaaja tarkoitti minua. Toivoi voivansa kurittaa minua etten nousisi vähään aikaan.

        Hänen kanssaan jatkoimme dialogia. Jatkopuheenvuoroissaan hän nimitteli minua Reino-pieneksi ja pieneksi-provo-reiskaksi; moitti minua tyhmäksi ja että sivistyksessäni on aukko ja että puheenvuoroni ovat vähä-älyistä provoilua. Viimeisimmän puheenvuoronsa lopuksi toivottaa hän minulle mukavaa hörhöiltaa.

        Luin viestiketjun kutakuinkin alusta lopuun. Fyysisen kurituksen kannattajia oli niinkuin vastustajiakin. Vastustajat vaikuttivat jollakin tavalla olevan poissa tolaltaan ja kiukuissaan.

        Aihe oli mielenkiintoinen. En enää vastaile tästä aiheesta.

        Reino

        Kirjoitukseni siis kolahtivat, hyvä! Ikävää, että et kyennyt pysymään faktoissa kuitenkaan.
        Lisäksi sekoitit minun kirjoitukseni otsikolla "mulkku" kirjoittaneeseen. En siis ole sinua mulkuksi nimitellyt väitteestäsi huolimatta.
        Jos katsot tarkemmin, huomaat, että mulkku-kirjoituksen alla ei ole kuin yksi vastine..

        Todellakin ajattelen, että ihminen joka käy käsiksi pienempäänsä on pieni. Kirjoituksiesi lopussa olleet "jumalan siunausta" ja väitteesi, että lapsistani tulee "huumehörhö-kusipäitä", saivat minut vahvasti olettamaan, että provoilet. Mutta ilmeisesti olitkin aivan tosissasi. ;)

        Mitä sivistysaukkoihisi tulee, niin nehän ovat päivänselviä. Vai joko pystyt esim. antamaan ihan oikean selityksen käyttämällesi "vapaa kasvatus" -termille? Sääntö numero 1: älä käytä sanoja joiden merkitystä et tiedä.

        Totta kai sinä mielellään diagnosoit ja nimittelet niitä, jotka ovat kanssasi erimieltä. Mutta mikä merkitys on sinun diagnooseillasi? Minäkin voisin sanoa, että ruumiilliset kurittajat vaikuttavat vähä-älyisiltä ja heikkohermoisilta.

        Otan siis osaa, että sinulla ei ole kykyä ymmärtää, että on "puhetta" ja "puhetta". Lapsi ei ole robotti, joka toimii sinun mielivallan alaisena. Parhaimmillaan lapsi on yhteistyökykyinen ja ymmärtää toimia oikein. Ei siis toimi pelosta..

        Voisin toki minäkin referoida sinun kirjoituksiasi, jättäen pois oleellista ja keksien väliin omia juttuja. Mutta en nyt alennu. Jokainen kirjoituksesi lukenut kyllä huomaa älykkyytesi laadun..

        Mutta ei siinä mitään. Ala sinä reiska pieni vain popsia niitä omenoita, että pysyy pöpöt loitalla! ;)


      • eikös...
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Fyysinen rankaiseminen tarkoittaa, että vanhempien kommunikaatiotaidot ovat niin heikolla tasolla että eivät muuta keksi kuin väkivallan. Se vähentää luottamusta eikä opeta kuin antamaan samalla mitalla takaisin.

        ... minusta kyllä se että oppii antamaan samalla mitalla takasin on perus edellytyksiä elämässä.

        Ei tässä maailmassa pärjää jos kääntää toisen posken! ja jää toisten kiusattavaksi.

        Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että lapsi ei saa mitään traumoja mistään luunapista tai pienestä tukistuksesta.

        Voi kun tässä maailmassa keskityttäisiin olennaisiin asioihin eikä pilkun viilaamiseen...

        ja nämä "vapaan kasvatuksen" tuloksethan me nähdään jo yhteiskunnassa, ei voi muuta kun puistella päätään....

        parempi on olla liian tiukka kuri ja kasvatus kun sen puute !


      • ei mutua
        eikös... kirjoitti:

        ... minusta kyllä se että oppii antamaan samalla mitalla takasin on perus edellytyksiä elämässä.

        Ei tässä maailmassa pärjää jos kääntää toisen posken! ja jää toisten kiusattavaksi.

        Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että lapsi ei saa mitään traumoja mistään luunapista tai pienestä tukistuksesta.

        Voi kun tässä maailmassa keskityttäisiin olennaisiin asioihin eikä pilkun viilaamiseen...

        ja nämä "vapaan kasvatuksen" tuloksethan me nähdään jo yhteiskunnassa, ei voi muuta kun puistella päätään....

        parempi on olla liian tiukka kuri ja kasvatus kun sen puute !

        Tässä maailmassa elelyynkö on sitten olemassa vain kaksi tapaa? A) samalla mitalla takaisin tai B) kääntää poskensa? Oe voevoevoe.. Jos siis sinua haukutaan, haukut takaisin..? Älykäs ihminen keksii tavan saada nimittelijä huomaamaan hölmöytensä ilman alentumista tyhmän tasolle tai kääntämättä poskeaan! Usko pois!

        Henkilökohtaisesti kysyn; kuka on sanonut, että "luunapista tai pienestä tukistuksesta" tulisi TRAUMOJA??? Aina ei tarvitse olla kyse traumoista, vaikka taas kerran ruumiillista kuritusta kannattava tämän sanan esiin tuokin.

        Toivonpa minäkin, että keskittyisit siis olennaiseen.

        Ja vieläpä toivon sinun kertovan mitä on vapaa kasvatus?


      • käy
        ei mutua kirjoitti:

        Tässä maailmassa elelyynkö on sitten olemassa vain kaksi tapaa? A) samalla mitalla takaisin tai B) kääntää poskensa? Oe voevoevoe.. Jos siis sinua haukutaan, haukut takaisin..? Älykäs ihminen keksii tavan saada nimittelijä huomaamaan hölmöytensä ilman alentumista tyhmän tasolle tai kääntämättä poskeaan! Usko pois!

        Henkilökohtaisesti kysyn; kuka on sanonut, että "luunapista tai pienestä tukistuksesta" tulisi TRAUMOJA??? Aina ei tarvitse olla kyse traumoista, vaikka taas kerran ruumiillista kuritusta kannattava tämän sanan esiin tuokin.

        Toivonpa minäkin, että keskittyisit siis olennaiseen.

        Ja vieläpä toivon sinun kertovan mitä on vapaa kasvatus?

        teitä kaikkia... oikeesti eikö oo parempaa tekemistä kun pohtia näin tyhjänpäiväsiä asioita oikeen porukalla.... hah hah!

        eiköhän jokainen vanhempi kasvata lapsensa tavalla jonka parhaimmaksi katsoo ja kantaa siitä vastuun.

        hankkikaa elämä, oikeesti!

        ..joukossa tyhmyys tiivistyy!

        vapaa kasvatus on muuten juuri sitä että täällä itketään ja vertaillaan että kuka tekee parhaitten ja kuka ei. lapsellista touhua...


      • äo?
        käy kirjoitti:

        teitä kaikkia... oikeesti eikö oo parempaa tekemistä kun pohtia näin tyhjänpäiväsiä asioita oikeen porukalla.... hah hah!

        eiköhän jokainen vanhempi kasvata lapsensa tavalla jonka parhaimmaksi katsoo ja kantaa siitä vastuun.

        hankkikaa elämä, oikeesti!

        ..joukossa tyhmyys tiivistyy!

        vapaa kasvatus on muuten juuri sitä että täällä itketään ja vertaillaan että kuka tekee parhaitten ja kuka ei. lapsellista touhua...

        On helppo uskoa, että säälit itsekin itseäsi. Sinulla ei tosiaan taida olla parempaa tekemistä kuin esittää muita parempaa. hah hah!

        suosittelen elämän hankkimista, tosiaan!

        Aivan, tyhmyytesi on jo räjähdyspisteessä.

        Turha sinun on itseäsi uneen itkeä näiden kirjotusten takia. ole yksinkertaisesti lukematta! lapsellistapa hyvinkin..


      • oikeesti!
        äo? kirjoitti:

        On helppo uskoa, että säälit itsekin itseäsi. Sinulla ei tosiaan taida olla parempaa tekemistä kuin esittää muita parempaa. hah hah!

        suosittelen elämän hankkimista, tosiaan!

        Aivan, tyhmyytesi on jo räjähdyspisteessä.

        Turha sinun on itseäsi uneen itkeä näiden kirjotusten takia. ole yksinkertaisesti lukematta! lapsellistapa hyvinkin..

        miten tässä maailmassa löytyy näin paljon täysiä idiootteja...

        ihan kun joku itkis itsensä uneen täällä esiintyvien tyhjänpäivästen asioiden takia..voi voi..

        toinen toistaan tyhmempi jakaa täällä tuomioita siitä kuka on ääliö ja kuka vielä enemmän...heh

        kerrassaan naurettavaa!


      • monta kasvattanut
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Fyysinen rankaiseminen tarkoittaa, että vanhempien kommunikaatiotaidot ovat niin heikolla tasolla että eivät muuta keksi kuin väkivallan. Se vähentää luottamusta eikä opeta kuin antamaan samalla mitalla takaisin.

        Rautaisella kädellä kasvatetaan jukuripäät ja herkkiä piretään pumpulissa. Ei oo koulupoika yhtään kasvattanut mutta sosiaalidemokraattista julkasua lukenu. Selkää vaan jos sana ei tehoo. Lasta suojellahan kurilla ja heitteille jätetähän jos ei kuriteta. Eihän kukaan turhasta. Ei koulupojat voi elämässä ketään neuvoo. kirjassa lukoo mitä siihen on kirjotettu.


      • kuin luulet..?
        oikeesti! kirjoitti:

        miten tässä maailmassa löytyy näin paljon täysiä idiootteja...

        ihan kun joku itkis itsensä uneen täällä esiintyvien tyhjänpäivästen asioiden takia..voi voi..

        toinen toistaan tyhmempi jakaa täällä tuomioita siitä kuka on ääliö ja kuka vielä enemmän...heh

        kerrassaan naurettavaa!

        miten tässä maailmassa löytyy näin paljon täysiä idiootteja...
        toinen toistaan tyhmempi jakaa täällä tuomioita siitä kuka on ääliö ja kuka vielä enemmän...heh


      • järkyttynyt#22
        tekee hyvää kirjoitti:

        Kyllä se maailma onkin muuttunut ja jos pysytään nyt asiassa niin tuo kurittomuus, moraalittomuus, kunniattomuus, arvomaailman puute...
        Se on romahduttanut suomen nuorisosta hälyttävän suuren osan täysin pelastamattomaan kuntoon.
        Hyvin suuresta osasta noista rapakuntoisista laahustajista ilman mitään oikeita arvoja, heistäkin tulee joskus isiä ja äitejä. Niitä notkuu tuoaa sossun ovilla, nakkikioskin luukulla, sivan kassalla kalpen naamoin vailla katsetta joka kantaisi yli 2 metriä.
        Vitsa tulisi ottaa ehdottomasti käyttöön ja se tekee vain hyvää, sillä autetaan paha ulos tuhmasta pennusta ja sillä avarretaan kirkas ajatusvirta aivoihin. Ei vihalla vaan välittämisellä. Lasta ei tule hakata ja hylätä vaan ottaa lujaan puhutteluun ja kertoa että nyt saat vitsaa ja sitten puhellaan vielä lisää.
        Uskokaa tai älkää, sitä ei montaa kertaa tarvi käyttää ja katso ei lapsen tarvitse sinua pelätä. Vitsaa voi kyllä vähän pelätä, se kun kirpaisee jonkin verran mutta pian jo leikki jatkuu.
        Maailma siis muuttuu mutta suurimmaksi osaksi huonoon suuntaan. On paljon asioita joille ei enää voida mitään.

        Kai tiedät, että lapsen kurittaminen fyysisesti on rikos, ja se on pahoinpitelyä aivan kuten aikuistenkin kohdalla? Ei lapsi sitä piiskaa pelkää, vaan sitä joka sitä käyttää.


      • Merkityksetön?
        käy kirjoitti:

        teitä kaikkia... oikeesti eikö oo parempaa tekemistä kun pohtia näin tyhjänpäiväsiä asioita oikeen porukalla.... hah hah!

        eiköhän jokainen vanhempi kasvata lapsensa tavalla jonka parhaimmaksi katsoo ja kantaa siitä vastuun.

        hankkikaa elämä, oikeesti!

        ..joukossa tyhmyys tiivistyy!

        vapaa kasvatus on muuten juuri sitä että täällä itketään ja vertaillaan että kuka tekee parhaitten ja kuka ei. lapsellista touhua...

        Jos olisit itse kokenut lapsena fyysistä väkivaltaa, osaisit ehkä ottaa aiheen vakavasti ja ymmärtää että jotkut henkilöt haluavat varmistaa etteivät muut joudu kokemaan samoja virheitä mitä heidän vanhempansa ovat tehneet.


    • malliin

      olen saanut joskus tukkapöllyä ja koivuniemen herraa, muutaman kerran myös luunappeja. Mitään traumoja ei ole jäänyt, kunniallisia kansalaisia on meistä neljästä kasvanut.

      Omalle lapselleni yritän kylläkin puhumalla selvitä ja laittamalla vaikka jäähylle omaan huoneeseen. Muutaman kerran olen tukistanut, eikä tarkota, että hiuksia jää käsiin.

      • vähän

        Tukistaminen on laissa kielletty, joten olet säälittävä lasten pahoinpitelijä, jäi tukkaa käteen, tai ei. Toi on vakava juttu, eikä kannattas yhtään vähätellä.

        Jos on muka aikuinen, eikä ole muita keinoja selvittää ongelmia, kuin väkivalta, niin ei kyllä hyvin mee.


      • lässynlässyn
        vähän kirjoitti:

        Tukistaminen on laissa kielletty, joten olet säälittävä lasten pahoinpitelijä, jäi tukkaa käteen, tai ei. Toi on vakava juttu, eikä kannattas yhtään vähätellä.

        Jos on muka aikuinen, eikä ole muita keinoja selvittää ongelmia, kuin väkivalta, niin ei kyllä hyvin mee.

        Voi hellan tuuteli, mene nyt kriisikokoukseen kun pidät tukistamista noin kamalana asiana.
        Kerropa miten reagoit kun sanon että kun oikein kunnolla kuritetaan niin housut alas, pylly paljaaksi ja lujasti vitsaa paljaalle pyllylle vähintään 30 iskua. Autetaan paha pois lapsesta, se tekee hyvää ja siitä tulee turvallinen olo.


      • vedit

        nuo traumat? Ihan vaan tuli mieleen vai?


    • sun kanssa

      Mä sain pentuna piiskaa ja mulle huudettiin. Musta se huutaminenkin oli ihan hirveetä ja pelkäsin jo sitäkin, ei olis tarvinnut piiskaa antaa.

      Nyt olen tosi vihainen ihminen ja suunnilleen valmis kuristamaan, jos joku puhuu lasten pahoinpitelystä muka jonain kurituksena.

      Mua rakastettiin tietty paljon, mutta en mä tunne olevani rakastettu. Mun on vaikeaa nähdä keskeneräisyyttä muissa ihmisissä ja hyväksyä niitten virheitä. Mun on vaikeeta olla hyvä äiti omille lapsille. Pahan pois piiskaaminen on ollut oikea karhunpalvelus, toivon voivani katkaista kierteen.

      Fyysinen kuritus murentaa lapsen itsetuntoa, vaikka tukkaa ei aina käteen jäisikään. Vaikka lyönti ei olisi kova, niin se jättää sisään sellaiset jäljet, että niistä kestää koko ihmisikä paranua.

      • järki käteen

        Eiköhän lapsen mieltä ja kehitystä järkytä enemmän vanhempien riidat, avioerot, vanhempien kotoa poissaolo (jatkuvat harrastusriennot) yms kuin silloin tällöin saatu pieni tukistus...
        Meillä aina tarvittaessa (jos ei puhe /käskeminen riitä) lapsi saa pienen tukistuksen mutta sen jälkeen tilanteen rauhoituttua asiasta keskustellaan.


      • tähän asiaan
        järki käteen kirjoitti:

        Eiköhän lapsen mieltä ja kehitystä järkytä enemmän vanhempien riidat, avioerot, vanhempien kotoa poissaolo (jatkuvat harrastusriennot) yms kuin silloin tällöin saatu pieni tukistus...
        Meillä aina tarvittaessa (jos ei puhe /käskeminen riitä) lapsi saa pienen tukistuksen mutta sen jälkeen tilanteen rauhoituttua asiasta keskustellaan.

        Eiköhän kaikki vanhemmat ainakin jossain vaiheessa kurita jollain tavalla fyysisestikin lastaan. Tekopyhiä ne jotka väittävät muuta. Pahemmaksi minä laskisin sen henkisen väkivallan lapsen kannalta


      • kysyppäs
        järki käteen kirjoitti:

        Eiköhän lapsen mieltä ja kehitystä järkytä enemmän vanhempien riidat, avioerot, vanhempien kotoa poissaolo (jatkuvat harrastusriennot) yms kuin silloin tällöin saatu pieni tukistus...
        Meillä aina tarvittaessa (jos ei puhe /käskeminen riitä) lapsi saa pienen tukistuksen mutta sen jälkeen tilanteen rauhoituttua asiasta keskustellaan.

        Kysyppäs neuvolan tädin mielipidettä niin katsotaan, vieläkö tunnet itsesi viisaaksi.

        Tukistus on kielletty suomen laissa.


      • todella
        tähän asiaan kirjoitti:

        Eiköhän kaikki vanhemmat ainakin jossain vaiheessa kurita jollain tavalla fyysisestikin lastaan. Tekopyhiä ne jotka väittävät muuta. Pahemmaksi minä laskisin sen henkisen väkivallan lapsen kannalta

        on tosi tekopyhää noudattaa lakia...

        Tollasille roistoille pakkosterilointi.


      • moniko on ollut tukistamatta
        kysyppäs kirjoitti:

        Kysyppäs neuvolan tädin mielipidettä niin katsotaan, vieläkö tunnet itsesi viisaaksi.

        Tukistus on kielletty suomen laissa.

        Teeppä galluppia alle 10 v. lasten vanhemmille. Moniko on ollut tukistamatta kertaakaan sen 10 vuoden aikana lastaan? Taitaa olla määrä aikas vähissä. Onhan lapsettomien hyvä täällä kirjoitella kuinka pitäisi toimia ja aina puhumalla selvittää asia, mut mikäli lapsi on terve ja omaa yhtään omaa tahtoaan niin saa vanhempi olla erittäin kärsivällinen ja taitava puhuja mikäli pelkällä puheella saa asiat aina sujuun.


      • tutkimustulosta..
        moniko on ollut tukistamatta kirjoitti:

        Teeppä galluppia alle 10 v. lasten vanhemmille. Moniko on ollut tukistamatta kertaakaan sen 10 vuoden aikana lastaan? Taitaa olla määrä aikas vähissä. Onhan lapsettomien hyvä täällä kirjoitella kuinka pitäisi toimia ja aina puhumalla selvittää asia, mut mikäli lapsi on terve ja omaa yhtään omaa tahtoaan niin saa vanhempi olla erittäin kärsivällinen ja taitava puhuja mikäli pelkällä puheella saa asiat aina sujuun.

        Ei tarvitse täällä netissä tehdä gallupia kun aiheesta on oikeaakin tutkimustulosta:
        http://www.lskl.fi/showPage.php?page_id=4&offset=10&news_id=52

        Että vähän meni arviosi pieleen, vaikka varmasti tuntuisi mukavalle, että teoillesi olisi enemmänkin kannattajia.


      • tästä asiasta
        järki käteen kirjoitti:

        Eiköhän lapsen mieltä ja kehitystä järkytä enemmän vanhempien riidat, avioerot, vanhempien kotoa poissaolo (jatkuvat harrastusriennot) yms kuin silloin tällöin saatu pieni tukistus...
        Meillä aina tarvittaessa (jos ei puhe /käskeminen riitä) lapsi saa pienen tukistuksen mutta sen jälkeen tilanteen rauhoituttua asiasta keskustellaan.

        Olen samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa että pidän monien "huonoja" kotioloja huomattavasti pahempana asiana lapsen kannalta kuin satunnaista tukistusta ( ei hiuksista retuuttamista/ voimakasta tukistamista vaan pieni tukistus merkkinä lapselle että nyt kiusaus, riehuminen, tavaroiden rikkominen tms loppu, mikäli puhe tai omaan huoneeseen vieminen ei auta sitä ennen). Eiköhän lapsi kärsi henkisesti erittäin paljon vanhempien riidoista ja lapsi aistii vanhempien kireät välit.


      • mieltä:
        tästä asiasta kirjoitti:

        Olen samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa että pidän monien "huonoja" kotioloja huomattavasti pahempana asiana lapsen kannalta kuin satunnaista tukistusta ( ei hiuksista retuuttamista/ voimakasta tukistamista vaan pieni tukistus merkkinä lapselle että nyt kiusaus, riehuminen, tavaroiden rikkominen tms loppu, mikäli puhe tai omaan huoneeseen vieminen ei auta sitä ennen). Eiköhän lapsi kärsi henkisesti erittäin paljon vanhempien riidoista ja lapsi aistii vanhempien kireät välit.

        Olen sitä mieltä, että en kävisi lapseen käsiksi sillä perusteella, että "lapsellahan voisi huonomminkin asiat olla". Haluan antaa lapselleni parasta ja siihen ei kuulu ruumiillinen kuritus. Onneksi on tuota älliä sen verran suota ettei tarvii siihen turvautuakaan.
        AINA, aina on olemassa muitakin keinoja ennen käsiksi käymistä. Aika tekopyhää väittää koittaneensa "kaikki keinot".

        Varmasti siis onkin miljoonakaksisataakuusitoista pahempaakin asiaa kuin tukistus, mutta ei kai se, herran jumala, ole mikään peruste tukistaa!? Haloo! Tällä periaatteellahan voisi ottaa kännitkin joka toinen päivä, koska vielä pahempaakin olisi olemassa, kuten ryypätä joka päivä.


      • samaa mieltä
        tästä asiasta kirjoitti:

        Olen samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa että pidän monien "huonoja" kotioloja huomattavasti pahempana asiana lapsen kannalta kuin satunnaista tukistusta ( ei hiuksista retuuttamista/ voimakasta tukistamista vaan pieni tukistus merkkinä lapselle että nyt kiusaus, riehuminen, tavaroiden rikkominen tms loppu, mikäli puhe tai omaan huoneeseen vieminen ei auta sitä ennen). Eiköhän lapsi kärsi henkisesti erittäin paljon vanhempien riidoista ja lapsi aistii vanhempien kireät välit.

        Mitä ihmeen vouhottajia täällä on. Olen itse saanut muutaman tukkapöllyn lapsena ja en ole siitä mielestäni kärsinyt. Ja aiheesta olen saanutkin ne. Enemmän olen kärsinyt isäni ryyppäämisestä (mitä tapahtui pe-iltaisin) ja siitä kun vanhempani olivat aikoinaan jos minkälaisissa yhdistyksissä ja riennoissa menossa. Eli eivät koskaan kotona kun olisin heitä tarvinnut. Itse olen pyrkinyt kotiolot järjestään niin, että olen itse tai mieheni on lasten kanssa kotona ja päivällisaikaan kaikki pyrkivät olemaan samaan aikaan pöydässä. Ja tällöin keskustellaan päivän asioista. Ja myönnän antaneeni myös lapsilleni luunappeja sormille kun muu ei auttanut heidän lähtiessä liikkeelle(suojelin mm. etteivät koske takan kuumaan luukkuun. ja tämän oppivat parin luunapin jälkeen, ei takka enää houkuttanut). Ja eiköhän pieni tukistus satuta lasta vähemmän kuin retuuttaminen nurkkaan tai omaan huoneeseensa hänen rimpuillessa vastaan.
        Eiköhän tästäkin tekstistä joku niuho vedä hernettä nenäänsä.. mielenkiinnolla odotan.


      • ole hyv
        samaa mieltä kirjoitti:

        Mitä ihmeen vouhottajia täällä on. Olen itse saanut muutaman tukkapöllyn lapsena ja en ole siitä mielestäni kärsinyt. Ja aiheesta olen saanutkin ne. Enemmän olen kärsinyt isäni ryyppäämisestä (mitä tapahtui pe-iltaisin) ja siitä kun vanhempani olivat aikoinaan jos minkälaisissa yhdistyksissä ja riennoissa menossa. Eli eivät koskaan kotona kun olisin heitä tarvinnut. Itse olen pyrkinyt kotiolot järjestään niin, että olen itse tai mieheni on lasten kanssa kotona ja päivällisaikaan kaikki pyrkivät olemaan samaan aikaan pöydässä. Ja tällöin keskustellaan päivän asioista. Ja myönnän antaneeni myös lapsilleni luunappeja sormille kun muu ei auttanut heidän lähtiessä liikkeelle(suojelin mm. etteivät koske takan kuumaan luukkuun. ja tämän oppivat parin luunapin jälkeen, ei takka enää houkuttanut). Ja eiköhän pieni tukistus satuta lasta vähemmän kuin retuuttaminen nurkkaan tai omaan huoneeseensa hänen rimpuillessa vastaan.
        Eiköhän tästäkin tekstistä joku niuho vedä hernettä nenäänsä.. mielenkiinnolla odotan.

        Vedit nyt niin pahasti herneen nenään, että! Mitäs nimittelysanoja vielä osaat? Sinulla taitaa olla aika isot luulot itsestäsi kun olet mielestäsi pätevä toisia nimittelemään?

        Kumma homma, että meillä on kuuman takan räpläämiset saatu loppumaan ihan ilman käsiksi käymistä. Nyt voit toki nimitellä lapsiani lampaiksi tai minua henkiseksi kiduttajaksi, mutta ikävä tuottaa pettymys, kyse on puhtaasta aivojen käytöstä.

        Vouhotusta tai ei, kaikki ruumiillinen kuritus on laissa kielletty. Sille et voi mitään. Ehkä kaikki eivät sitten yllä tuon lain tasolle.


      • asia on jo kummaltakin kann...
        ole hyv kirjoitti:

        Vedit nyt niin pahasti herneen nenään, että! Mitäs nimittelysanoja vielä osaat? Sinulla taitaa olla aika isot luulot itsestäsi kun olet mielestäsi pätevä toisia nimittelemään?

        Kumma homma, että meillä on kuuman takan räpläämiset saatu loppumaan ihan ilman käsiksi käymistä. Nyt voit toki nimitellä lapsiani lampaiksi tai minua henkiseksi kiduttajaksi, mutta ikävä tuottaa pettymys, kyse on puhtaasta aivojen käytöstä.

        Vouhotusta tai ei, kaikki ruumiillinen kuritus on laissa kielletty. Sille et voi mitään. Ehkä kaikki eivät sitten yllä tuon lain tasolle.

        Asialla on puolensa. Joskus näpäytys sormille voi pelastaa pahemmalta vammalta (mm. palovamma takasta). Osalle lapsista menee sanominen perille, osa vaatii kovempoia keinoja (vaikka ne on laissa kielletty). Jotkin lapset ovat niin jääräpäitä että puhe ei mene perille eikä kiristys, uhkailu ja lahjontakaan toimi.Tällöin mielestäni turvallisuuden nimissä on ihan hyvä vaikka napauttaa sormile ja tukistaa hieman, mikäli asia on vaarallinen. Toiset sanoo että huutaminen on haitallista lapsille, toiset sanoo että lasta ei saisi rangasitukseksi viedä yksin johonkin huoneeseen, toisten mielestä kiristys ja uhkailu on pahasta lapsen mielelle, ja kuten on jo usesati kirjoitettu niin fyysinenkään rangasitus ei ole hyvästä. Kaikille lapsille ei mene puhe perille vaan he haluavat itse sanoa jääräpäisyytensä vuoksi sen viimeisen sanan (vaikka koskea siihen kuumaan takkaan tai kiivetä liesisuojien yli hellalle touhuaan, juosta yhtäkkiäö tien toiselle puolelle)niin eiköhän silloin ole parasta katsoa mikä keino kuhunkin lapseen parhaiten tehoo, jotta lapsi ei vahingoita itseään.
        Jos joku minut pistää linnaan sormille näpäyttämisestä muutaman kerran lapsen ekan 2 vuoden aikana niin pistäköön. Lapseni turvallisuuden vuoksi olen sen tehnyt, koska puhe ei mennyt perille ja hyvin on oppi sen jälkeen mennyt perille.


      • puhetta ja PUHETTA
        asia on jo kummaltakin kann... kirjoitti:

        Asialla on puolensa. Joskus näpäytys sormille voi pelastaa pahemmalta vammalta (mm. palovamma takasta). Osalle lapsista menee sanominen perille, osa vaatii kovempoia keinoja (vaikka ne on laissa kielletty). Jotkin lapset ovat niin jääräpäitä että puhe ei mene perille eikä kiristys, uhkailu ja lahjontakaan toimi.Tällöin mielestäni turvallisuuden nimissä on ihan hyvä vaikka napauttaa sormile ja tukistaa hieman, mikäli asia on vaarallinen. Toiset sanoo että huutaminen on haitallista lapsille, toiset sanoo että lasta ei saisi rangasitukseksi viedä yksin johonkin huoneeseen, toisten mielestä kiristys ja uhkailu on pahasta lapsen mielelle, ja kuten on jo usesati kirjoitettu niin fyysinenkään rangasitus ei ole hyvästä. Kaikille lapsille ei mene puhe perille vaan he haluavat itse sanoa jääräpäisyytensä vuoksi sen viimeisen sanan (vaikka koskea siihen kuumaan takkaan tai kiivetä liesisuojien yli hellalle touhuaan, juosta yhtäkkiäö tien toiselle puolelle)niin eiköhän silloin ole parasta katsoa mikä keino kuhunkin lapseen parhaiten tehoo, jotta lapsi ei vahingoita itseään.
        Jos joku minut pistää linnaan sormille näpäyttämisestä muutaman kerran lapsen ekan 2 vuoden aikana niin pistäköön. Lapseni turvallisuuden vuoksi olen sen tehnyt, koska puhe ei mennyt perille ja hyvin on oppi sen jälkeen mennyt perille.

        Olimpa kerran todistamassa seuraavaa tapahtumaa: vajaa 2-vuotias käy kukkapurkilla muutaman kerran viherpeukaloimassa. Äiti sanoo laiskasti: "älä viitsi Antero". Sanoo toisenkin kerran. Kolmannella kerralla lyö lasta sormille ja sanoo minulle "kun ei tehoa puhe eikä muu". Oletko sitä mieltä, että äiti yritti oikeasti ennen kuin kävi käsiksi pieneen tutkijaan? Vai olisiko tässä ollut kyse "puheen ja puheen eroista"..?
        Noh, tästähän on sitten erilaisia variaatioita miten voi toimia. Eikö? Miten todistat, että sinä olet kokeillut KAIKEN mahdollisen ennen kuin "näpäytät sormille"? Onko mahdollista, että sinä et malta tai keksi oikeita tapoja?

        Miksi lasta ei voi "turvallisuuden nimissä" viedä yksinkertaisesti pois lämmön lähteen luota?

        Minä olen villikkojeni kanssa pärjännyt vallan mainiosti ilman käsiksi käymistä, jatkuvaa/kovaa huutamista, huoneeseen eristämistä, jatkuvaa kiristys-uhkailu-lahjontaa.. Mistähän johtuu? Yli-ihminen en ole, eivätkä lapseni siis kiltteyden perikuvia. En harjoita myöskään henkistä väkivaltaa.

        Jos lapseni meinaa juosta auton alle, ei kyllä ole automaatio tarttua esim. tukasta kiinni. Pelastan hänet ottamalla syliin. Aika hullunkurista väittää, että ainoa tapa pelastaa lapsi on kurittaa tätä ruumiillisesti! Akuutissa tilanteessa otan syliini ja jälkeenpäin panostan siihen, että lapsi YMMÄRTÄÄ tekonsa vääryyden ja osaa vastaisuudessa toimia toisin. Tähän asti olen onnistunut valitsemaan oikean puheen ja oikeat tavat. Ja lapseni siis eivät ole niitä rauhallisimpia.. Mutta en uskokaan, että jääräpäinen olisi tyhmä ja kykenemätön oppimaan. Jääräpäinenkin oppii kun saa lapsen ymmärtämään ja oivaltamaan asian merkityksen! Kun ymmärtää oikeasti lasta ja tämän toimintamalleja ja ajatuksia. Vaatii ehkä hiukan paneutumista ja vaivannäköä, mutta todistetusti kannattaa!

        En tiedä miksi puhut linnatuomiosta.. Minä puhun ainakin siltä kannalta, että järkevä kasvattaja löytää jopa (;o)) jääräpäisimmälle lapselleen tehokkaat ja lailliset (halusit tai et, laki on tämä) keinot kasvattaa! Ja, että puhetta on monenlaista.

        En voi lakata ihmettelemästä kuinka tukistus tai sormille lyöminen voisi olla ainoa keino pelastaa lapsi vaaralta! Huvittavaa..


      • niin jos minäkin oppisin
        puhetta ja PUHETTA kirjoitti:

        Olimpa kerran todistamassa seuraavaa tapahtumaa: vajaa 2-vuotias käy kukkapurkilla muutaman kerran viherpeukaloimassa. Äiti sanoo laiskasti: "älä viitsi Antero". Sanoo toisenkin kerran. Kolmannella kerralla lyö lasta sormille ja sanoo minulle "kun ei tehoa puhe eikä muu". Oletko sitä mieltä, että äiti yritti oikeasti ennen kuin kävi käsiksi pieneen tutkijaan? Vai olisiko tässä ollut kyse "puheen ja puheen eroista"..?
        Noh, tästähän on sitten erilaisia variaatioita miten voi toimia. Eikö? Miten todistat, että sinä olet kokeillut KAIKEN mahdollisen ennen kuin "näpäytät sormille"? Onko mahdollista, että sinä et malta tai keksi oikeita tapoja?

        Miksi lasta ei voi "turvallisuuden nimissä" viedä yksinkertaisesti pois lämmön lähteen luota?

        Minä olen villikkojeni kanssa pärjännyt vallan mainiosti ilman käsiksi käymistä, jatkuvaa/kovaa huutamista, huoneeseen eristämistä, jatkuvaa kiristys-uhkailu-lahjontaa.. Mistähän johtuu? Yli-ihminen en ole, eivätkä lapseni siis kiltteyden perikuvia. En harjoita myöskään henkistä väkivaltaa.

        Jos lapseni meinaa juosta auton alle, ei kyllä ole automaatio tarttua esim. tukasta kiinni. Pelastan hänet ottamalla syliin. Aika hullunkurista väittää, että ainoa tapa pelastaa lapsi on kurittaa tätä ruumiillisesti! Akuutissa tilanteessa otan syliini ja jälkeenpäin panostan siihen, että lapsi YMMÄRTÄÄ tekonsa vääryyden ja osaa vastaisuudessa toimia toisin. Tähän asti olen onnistunut valitsemaan oikean puheen ja oikeat tavat. Ja lapseni siis eivät ole niitä rauhallisimpia.. Mutta en uskokaan, että jääräpäinen olisi tyhmä ja kykenemätön oppimaan. Jääräpäinenkin oppii kun saa lapsen ymmärtämään ja oivaltamaan asian merkityksen! Kun ymmärtää oikeasti lasta ja tämän toimintamalleja ja ajatuksia. Vaatii ehkä hiukan paneutumista ja vaivannäköä, mutta todistetusti kannattaa!

        En tiedä miksi puhut linnatuomiosta.. Minä puhun ainakin siltä kannalta, että järkevä kasvattaja löytää jopa (;o)) jääräpäisimmälle lapselleen tehokkaat ja lailliset (halusit tai et, laki on tämä) keinot kasvattaa! Ja, että puhetta on monenlaista.

        En voi lakata ihmettelemästä kuinka tukistus tai sormille lyöminen voisi olla ainoa keino pelastaa lapsi vaaralta! Huvittavaa..

        Olen perustellut/kertonut lapselleni useita kertoja miksi takkaan ei saa koskea, miksi tien yli ei saa juosta katsomatta tuleeko autoja, miksi kukkapurkkien multia ei saa heitellä pitkin lattioita, miksi seinään ei piirretä, miksi portaissa ei leikitä, miksi sähköhella ei ole leikkipaikka, miksi toisia ei saa lyödä/kiusata jne... En ole käyttänyt fyysistä väkivaltaa mutta miettimistuoli on ollut runsaasti käytössä perusteluineen ja keskusteluineen... mutta silti meillä toistetaan asioita yhä uudelleen ja uudelleen. Onneksi mitään aivotärähdystä pahempaa ei ole sattunut (5 vuotiaan töniessä 3 vuotiasta portaikossa).Joten pelkkä puhe ei näytä kaikilla toimivan. Nyt olemme ottaneet käyttöön myös palkitsemis /rangaistus taulun käyttöön, johon liitetään tarroja kilttinä /avuliaanaolosta, lelujen keräämisestä jne ja poistetaan tappeluista, kiusanteoista yms keskustelun kera. Tietystä määrästä tarroja saa sitten joko karkkia tai pienen lelun, uudet tussit tjs.Mutta eipä näytä sekään toimivan vanhemman kohdalla.


      • netissä..
        niin jos minäkin oppisin kirjoitti:

        Olen perustellut/kertonut lapselleni useita kertoja miksi takkaan ei saa koskea, miksi tien yli ei saa juosta katsomatta tuleeko autoja, miksi kukkapurkkien multia ei saa heitellä pitkin lattioita, miksi seinään ei piirretä, miksi portaissa ei leikitä, miksi sähköhella ei ole leikkipaikka, miksi toisia ei saa lyödä/kiusata jne... En ole käyttänyt fyysistä väkivaltaa mutta miettimistuoli on ollut runsaasti käytössä perusteluineen ja keskusteluineen... mutta silti meillä toistetaan asioita yhä uudelleen ja uudelleen. Onneksi mitään aivotärähdystä pahempaa ei ole sattunut (5 vuotiaan töniessä 3 vuotiasta portaikossa).Joten pelkkä puhe ei näytä kaikilla toimivan. Nyt olemme ottaneet käyttöön myös palkitsemis /rangaistus taulun käyttöön, johon liitetään tarroja kilttinä /avuliaanaolosta, lelujen keräämisestä jne ja poistetaan tappeluista, kiusanteoista yms keskustelun kera. Tietystä määrästä tarroja saa sitten joko karkkia tai pienen lelun, uudet tussit tjs.Mutta eipä näytä sekään toimivan vanhemman kohdalla.

        Kuten joskus aiemminkin olen sanonut, en pysty lavastamaan netissä mitään kasvatustilanteita. Joskus mietin onko tämä sitä uusavuttomuutta kun ihmiset kyselevät miten lapsia voisi kasvattaa ilman ruumiillista kuritusta..
        Muut käyttämäsi kasvatustavat ovat hyviä, mutta silläkin on väliä MITEN niitä toteuttaa. Ja juuri tätä on kovin vaikea netissä alkaa selittämään. Kaippa tärkeintä on, että etukäteen miettii asioita (mistä oikeasti on järkevää rangaista ja miten) ja jos lapsi on isompi, ottaa hänetkin mukaan miettimään. Ja kun asiat on päätetty, ne myös pidetään. Piste. Vaikka sitten 34 kertaa miettimistuolille kantaen. Kun lapsi siinä on sovitun ajan (meillä käytetään lapsen iän mukaista minuuttimäärää) istunut, kysytään "miksi istut tuolilla?". Jos edelleen jatkuu kiukuttelut, otetaan uudet minuutit. Näin vaikka hamaan maailman tappiin asti. Periksi ei anneta. Tuskimpa kovin montaa viikkoa jaksaa lapsi vastaan harata jos kasvattaja on eleillä, ilmeillä, sanoilla ja asenteellaan päättäväinen ja johdonmukainen. Näitä eleitä, ilmeitä, sanoja ja asennetta en pysty tässä kuvailemaan kovinkaan pätevästi. Mutta ehkäpä sanat rauhallisuus (toisinaan YLIrauhallisuus on oikein toimivaa!), periksiantamattomuus, vakavuus ja "nyrkki pöytään" kuvaavat takaa ajaamaani..
        Tämä kaikki vaatii sitä vaivannäköä ja paneutumista tehtävään. Mutta VAKUUTAN, se toimii kun vaivan näkee! Kerran isompi vaivannäkö ja sen jälkeen huomattavasti helpompaa.

        Tsemppiä!


      • yksi meiltä on unohtunut...
        netissä.. kirjoitti:

        Kuten joskus aiemminkin olen sanonut, en pysty lavastamaan netissä mitään kasvatustilanteita. Joskus mietin onko tämä sitä uusavuttomuutta kun ihmiset kyselevät miten lapsia voisi kasvattaa ilman ruumiillista kuritusta..
        Muut käyttämäsi kasvatustavat ovat hyviä, mutta silläkin on väliä MITEN niitä toteuttaa. Ja juuri tätä on kovin vaikea netissä alkaa selittämään. Kaippa tärkeintä on, että etukäteen miettii asioita (mistä oikeasti on järkevää rangaista ja miten) ja jos lapsi on isompi, ottaa hänetkin mukaan miettimään. Ja kun asiat on päätetty, ne myös pidetään. Piste. Vaikka sitten 34 kertaa miettimistuolille kantaen. Kun lapsi siinä on sovitun ajan (meillä käytetään lapsen iän mukaista minuuttimäärää) istunut, kysytään "miksi istut tuolilla?". Jos edelleen jatkuu kiukuttelut, otetaan uudet minuutit. Näin vaikka hamaan maailman tappiin asti. Periksi ei anneta. Tuskimpa kovin montaa viikkoa jaksaa lapsi vastaan harata jos kasvattaja on eleillä, ilmeillä, sanoilla ja asenteellaan päättäväinen ja johdonmukainen. Näitä eleitä, ilmeitä, sanoja ja asennetta en pysty tässä kuvailemaan kovinkaan pätevästi. Mutta ehkäpä sanat rauhallisuus (toisinaan YLIrauhallisuus on oikein toimivaa!), periksiantamattomuus, vakavuus ja "nyrkki pöytään" kuvaavat takaa ajaamaani..
        Tämä kaikki vaatii sitä vaivannäköä ja paneutumista tehtävään. Mutta VAKUUTAN, se toimii kun vaivan näkee! Kerran isompi vaivannäkö ja sen jälkeen huomattavasti helpompaa.

        Tsemppiä!

        kokeillaampa meilläkin tuota tapaa miettimistuolissa. Olemme jo aikaisemmin käyttäneet sitä, mutta emme ole kysyneet istunnon lopuksi lapselta syytä istumiseen... Jos se saisi meidän jukuripäihin vähän tolkkua, kun joutuu itse miettiin vielä syyn ja sanomaan sen ääneen. Saattaa olla se pieni ja ratkaiseva asia.. tai sitten ei.


    • timppa

      kyllä mua kuritettiin pikkuisena risulla mutta muistaakseni remmiä tai muuta ei käytetty piiskaamiseen. itselläni ei vielä ole lapsia mutta tulee toivottavasti joskus olemaan ja jos tarve vaatii niin kyllä heidän pyllyillään vitsa paukkuu.

      • riittää

        Totuushan on se etteivät kaikki vanhemmat yksinkertaisesti keksi "pehmeää" tapaa jolla lapsen saa uskomaan! Täällä haukutaan enimmäkseen juuri näitä vanhempia, mikä on minusta väärin. Riippuu täysin ihmisen kyvystä asettua lapsen asemaan, keksiä syy sille miksi sana ei kuulu tai mene perille. Olen samaa mieltä erään ammatti-ihmisen kanssa siitä että niskavilloista voi kevyesti nykäistä, vain muistuttaakseen valtaaottavaa lasta siitä että äiti/isä on se jolla on valta siinä asiassa, traumoja ei lapsi siitä saa kun tilanteen hoitaa järkevästi. Mutta näin tulee toimia vain äärimmäisessä tilanteessa ja äärimmäisen harvoin. Minun ei ole tarvinut kyseistä keinoa käyttää, vaikka vaikeuksiakin on ollut kiitettävästi... Jos luunappeja (tai pahempaa) satelee päivittäin tai edes kerran kuussa, silloin on asenteenmuutos vanhemmalle välttämätöntä! Enemmän minua suututtaa ne vanhemmat, jotka noudattavat halaustekniikkaa, jossa raivokohtauksen saanut lapsi otetaan syliin ja pidetään siinä niin kauan kuin kohtaus kestää ja huuto loppuu. Vieläkin löytyy psykologeja jotka liputtavat tämän puolesta. Lapsi suoranaisesti tukahdutetaan läheisyydellä! Läheisyyshän on vapaa-ehtoista ja positiivista. Mitä aikuinen tekisit jos sinua halattaisiin vasten tahtoasi ja pakotettaisiin vastaavaan tilanteeseen? Tällä tyylillä on suora yhteys lapsen myöhemmin heräävään seksuaalisuuteen. Kuvittele pikkuinen poika hoitotädin suurten rintojen välissä puristuksissa useita minuutteja...


        Minä itse olen tämän pehmeän kasvatuksen "uhri", en ole valinnut itselleni tätä "itsenäisen naisen" asemaa, vaan vanhempani valitsivat sen puolestani. Irina sanoo sen melko selvästi laulussaan: "Haluan sut lähelle, mutten että kosket.." Käytännössä tämä minun "traumani" aiheuttaa sen, että mieheni jää vaille sitä tarvitsemaansa läheisyyttä myös. Meillä ei suukotella, halailla tai rakastella (seksiä kyllä, muttei rakastelua), tai vain siihen pisteeseen asti kunnes minusta tuntuu että tukehdun ja vetäydyn pois... Vasta lähiaikoina minulle on selvinnyt mistä ajoittainen "kylmyyteni" johtuu, tieto helpotti. Lapsiani suukottelen ja halailen ja kerron usein rakastavani, mutta siihen ei liitykään mitään seksuaalista.

        Eli tahdon tässä vain sanoa sen että kyllä lapselle traumoja voivat aiheuttaa myös vanhemmat jotka eivät lasta pahoinpitelisikään, kuvitellen tekevänsä oikein kun eivät lasta lainvastaisesti tukista. Ihailen niitä jotka selviävät puhumisella, mutta toivoisin että niitä joille se ei riitä, autettaisiin enemmän oikeille raiteille ja arvosteltaisiin vähemmän. Kun lapsen kiukkukohtauksista halutaan päästä kurittamatta lasta, saattaa ratkaisu löytyä hyvinkin yllättävästä muutoksesta. Mutta muutos lähtee aina kasvattajasta, harva HALUAA lasta lyödä muttei tiedä muutakaan tapaa.


      • kysyn..
        riittää kirjoitti:

        Totuushan on se etteivät kaikki vanhemmat yksinkertaisesti keksi "pehmeää" tapaa jolla lapsen saa uskomaan! Täällä haukutaan enimmäkseen juuri näitä vanhempia, mikä on minusta väärin. Riippuu täysin ihmisen kyvystä asettua lapsen asemaan, keksiä syy sille miksi sana ei kuulu tai mene perille. Olen samaa mieltä erään ammatti-ihmisen kanssa siitä että niskavilloista voi kevyesti nykäistä, vain muistuttaakseen valtaaottavaa lasta siitä että äiti/isä on se jolla on valta siinä asiassa, traumoja ei lapsi siitä saa kun tilanteen hoitaa järkevästi. Mutta näin tulee toimia vain äärimmäisessä tilanteessa ja äärimmäisen harvoin. Minun ei ole tarvinut kyseistä keinoa käyttää, vaikka vaikeuksiakin on ollut kiitettävästi... Jos luunappeja (tai pahempaa) satelee päivittäin tai edes kerran kuussa, silloin on asenteenmuutos vanhemmalle välttämätöntä! Enemmän minua suututtaa ne vanhemmat, jotka noudattavat halaustekniikkaa, jossa raivokohtauksen saanut lapsi otetaan syliin ja pidetään siinä niin kauan kuin kohtaus kestää ja huuto loppuu. Vieläkin löytyy psykologeja jotka liputtavat tämän puolesta. Lapsi suoranaisesti tukahdutetaan läheisyydellä! Läheisyyshän on vapaa-ehtoista ja positiivista. Mitä aikuinen tekisit jos sinua halattaisiin vasten tahtoasi ja pakotettaisiin vastaavaan tilanteeseen? Tällä tyylillä on suora yhteys lapsen myöhemmin heräävään seksuaalisuuteen. Kuvittele pikkuinen poika hoitotädin suurten rintojen välissä puristuksissa useita minuutteja...


        Minä itse olen tämän pehmeän kasvatuksen "uhri", en ole valinnut itselleni tätä "itsenäisen naisen" asemaa, vaan vanhempani valitsivat sen puolestani. Irina sanoo sen melko selvästi laulussaan: "Haluan sut lähelle, mutten että kosket.." Käytännössä tämä minun "traumani" aiheuttaa sen, että mieheni jää vaille sitä tarvitsemaansa läheisyyttä myös. Meillä ei suukotella, halailla tai rakastella (seksiä kyllä, muttei rakastelua), tai vain siihen pisteeseen asti kunnes minusta tuntuu että tukehdun ja vetäydyn pois... Vasta lähiaikoina minulle on selvinnyt mistä ajoittainen "kylmyyteni" johtuu, tieto helpotti. Lapsiani suukottelen ja halailen ja kerron usein rakastavani, mutta siihen ei liitykään mitään seksuaalista.

        Eli tahdon tässä vain sanoa sen että kyllä lapselle traumoja voivat aiheuttaa myös vanhemmat jotka eivät lasta pahoinpitelisikään, kuvitellen tekevänsä oikein kun eivät lasta lainvastaisesti tukista. Ihailen niitä jotka selviävät puhumisella, mutta toivoisin että niitä joille se ei riitä, autettaisiin enemmän oikeille raiteille ja arvosteltaisiin vähemmän. Kun lapsen kiukkukohtauksista halutaan päästä kurittamatta lasta, saattaa ratkaisu löytyä hyvinkin yllättävästä muutoksesta. Mutta muutos lähtee aina kasvattajasta, harva HALUAA lasta lyödä muttei tiedä muutakaan tapaa.

        että kuka ammattiauttaja on sinulle kertonut, että lasta voi tarttua niskavilloista vallanosoituksen merkiksi? Kuulostaa oudolta puheelta AMMATTILAISELTA! Eikö valtaa todellakaan pysty osoittamaan ilman ruumiillista kuritusta? En allekirjoita.

        Viimeisin kappaleesi sen sijaan allekirjoitan. Traumoja voi toki lapselleen aiheuttaa monellakin eri tavalla!! Tietysti. En vain edelleenkään löydä ruumiillisen kurituksen vastustajien teksteistä väittäitä päinvastaisesta tai edes mainintaa, että ruumiillinen kuritus aiheuttaisi aina traumoja.
        Jos joku ruumiillinen kurittaja asiallisesti ja ilman voimasanoja tai hyökkäävää/puolustavaa asennetta kysyisi apua miten toimia, vastaisin AIVAN varmasti yhtä asiallisesti ja sivistyneesti. Mutta metsä tuppaa vastamaan niin kuin sinne huutaa..


      • poika92

        Itseäni on kuritettu nahkaremmillä pienempänä montakin kertaa. Nyt kun ovat vielä nuo kokemukset tuoreessa muistissa, niin fyysinen kurittaminen on kasvattanut vain vihaa ja "kumpa voisin vetää tota turpaan" -ajatuksia vanhempia (oikeastaan fyysisesti kurittanutta isääni) kohtaan. Nyt vanhemmalta, 2,5 vuotta judoa harrastavalta pojalta löytyy voimia nousta isää vastaan. Sanon vaan, että jos vanhempani käyvät käsiksi, minun on pakko puolustautua myös fyysisin keinoin. Jos saan lapsia, en kurita heitä fyysisesti, koska se on väärin! Miettikää asioita myös lapsenkin näkökulmasta.


      • timo
        poika92 kirjoitti:

        Itseäni on kuritettu nahkaremmillä pienempänä montakin kertaa. Nyt kun ovat vielä nuo kokemukset tuoreessa muistissa, niin fyysinen kurittaminen on kasvattanut vain vihaa ja "kumpa voisin vetää tota turpaan" -ajatuksia vanhempia (oikeastaan fyysisesti kurittanutta isääni) kohtaan. Nyt vanhemmalta, 2,5 vuotta judoa harrastavalta pojalta löytyy voimia nousta isää vastaan. Sanon vaan, että jos vanhempani käyvät käsiksi, minun on pakko puolustautua myös fyysisin keinoin. Jos saan lapsia, en kurita heitä fyysisesti, koska se on väärin! Miettikää asioita myös lapsenkin näkökulmasta.

        minusta tuo on hyvin sanottu ja kannaattaahan se nousta vanhempiaan vastaan jos on tarvis.


    • isi

      Ei lapsen hiuksista tarttuminen joissain tilanteissa
      välttämättä yhtään huono vaihtoehto ole,
      välillä on pakko kääntää lapsen huomio kasvattajaan vaikka lievillä pakkokeinoilla jos esimerkiksi muksu vauhkoontuu niin ettei hän tiedosta mitään tahi ketään ympärillään. On jo lapsen oman turvallisuutensa kannalta parempi repäistä huomio itseensä kuin lässyttää itsekseen ilman että mukkelo edes tiedostaa läsnä oloasi.
      Huomion kiinnittäminen itseensä on perus asia,joka jokaisessa vanhempi-lapsi suhteessa on välttämättömyys
      kontakti lapseen pitää pystyä säilyttämään kaikissa tilanteissa, jos siihen tarvitaan ääri-
      tilanteissa vaikka niskavilloista kiinnipitämistä niin o.k!

      • kultainen keskitie? Never h...

        Mistä olet saanut päähäsi, että lapsen huomion voi saada vain a) hiuksista tarttumalla tai b) lässyttämällä itsekseen?
        Ei hyvääpäivää.. Kyllä uusavuttomuus taas kukoistaa.


      • voi jeesus
        kultainen keskitie? Never h... kirjoitti:

        Mistä olet saanut päähäsi, että lapsen huomion voi saada vain a) hiuksista tarttumalla tai b) lässyttämällä itsekseen?
        Ei hyvääpäivää.. Kyllä uusavuttomuus taas kukoistaa.

        Lasten ankara kuritus, selkäsaunat ja vitsat on historiaa
        lapsi saa tehä mitä haluaa nykyään, oma vika jos synnytätte lapsia. kärsikää seuraukset
        lapsen ankarasta kurituksesta pitäisi saada elinkautinen

        Ettekö tajuu suomijuntit että lapsen kuritus aiheuttaa sitä että niistä tulee isona luusereita, epäonnistujia vihaajia, raiskaajia , rikollisia ja ennkaikkea HULLUJA
        eikä päinvastoin menestyviä suuria johtajia lahjakkaita ihmisiä

        Muu keino on oltava kuin kuritus esim karkkipussilla kiristäminen !!!


    • Teini Poika

      Fyysinen kurittaminen koivuvitsa ja pehmeävyö sopivat mielestäni oikein käytettynä meillä on käytössä valinnan mahtollisuus vitsa vyö tai kotiaresti viikko sitten valitsin koivuvitsan äitin kanssa hoitimme asian.

    • lujasti vitsaa

      Vitsa tekee hyvää, se vapauttaa synnistä ja pahasta ja opettaa kunnioittamaan elämän arvoja, vanhempia, opettajia, sääntöjä.
      Ankara vitsakuritus vain käytäntöön suomessa niin jo loppuu jalat pöydällä notkuminen hampurilaisbaareissa ja yleensä hampurilaisbaareissa notkuminen tai cittarin auloissa tai ostareissa.
      Tukat lyhyiksi pojilla ja korvakorut pois ja pyllyt vitsalla sinertävän kirjaviksi niin maamme voi pelastua.

    • Tarpeellinen vitsa

      Poika14V saan vitsaa Äitiltä pitän hyvänä kuritus muotona ei ole vahingoittanut minua päin vastoin olemme läheisemmät äitini kanssa saanhellyyttä ja rakkautta vitsaa tarvittaissa enemmänkin olen joskus äitin sylissä pitempään saan hoitoa pyllyn kautta kunnolla.

      • Tyttö 16v

        Jos oikeasti olet 14 niin on näköjään koulutukseen ainakin vaikuttanut. Kyllä tossa iässä pitäis paremmin olla kieli hallussa.


    • Piiskakäytössä

      Olen vanhin lapsi meillä käytetään piiskaa pikku veli ja sisko saavat piiskaa myös minävien veljeni kävelylle siskon piiskauksen ajaksi tai päinvastoin äiti piiskaa kahten kesken itse saan piiskaa joskus autossa ilta lenkillä tyjässä latossa mustikassa äitin kanssa tilaisuuten tullen makkarissa minä hain piiskat valmiiksi kaikille äiti käsittelee meitä hellästi ja varmoin ottein on turvallinen olo äitin helliessä tai piiskatessa.

    • hyvästi piiskattu

      fyysinen kuri on joskus paikallaan itse saan vitsaa tarpeen mukaan N4kertaa vuotessa tänään tarvittiin ottaa koivuvitsa käyttöön pylly sai kyytiä äitin käsittelyssä vitsa viihtyi pakaroillani kannikat olivat punaiset kuin jouluomenat.

    • Vitsaa1

      Fyysinen kurittaminen mielestäni tehtävä kahten kesken eisaa nöyryyttää tässäkin asiassa täytyy luottamus pysyä meillä piiskataan kahten kesken äiti ilmoittaa etu käteen milloin saan vitsaa,missä saunan pukuhuoneessa joskus olen saanut kauppa matkalla tila auton takapenkillä ei ole ollut kahten keskistä tilaisuutta muulloin tänään olen äitin kanssa kahtestaan kotona Äitillä oli hyvä tilaisuus aamupäivällä ottaa minut makkariinsa antaahyvästi vitsaa pyllylleni potkin,tirauttelin pikku itkut vitsa sopii minulle,äitilleni.

      • Vitsaa1

        viimeksi olin äitin sylihoitossa kesäkuun alkupuoliskolla tänään käytettiin äitin farkkuhameen vyötä olimme kahtestaan kotona olin pelkkä paitapäällä äitin reisillä pyllyni kaipasi kunnonremmityksen äitiltä,sai.


    • vitsaa pyllylle

      Viikko sitten haimme mamman kanssa yhtessä vitsan olin nakuna mamman pulleillareisillä pyllyäoli kutittanut monta päivää,kihelmöinyt molemmat läksi äitin hyvälläsylihoitolla istuin äitin sylissä halien,suukotellen pyllypunaisena.

    • Kesäinen Vitsa

      vitsa ja pehmeä remmi sopivat hyvin paljaalle pyllylle käytettäviksi kesällä äiti käyttää ohutta koivuvitsaa talvella käytetään remmiä olin äitin sylissä tänä aamuna vitsa näppäsi pyllyllänipitkään. pyllyä kuumotti mukavasti.

    • Vitsaa 1

      tänä aamuna sain vitsaa Äitiltä olin sohvalla selälläni,jalat pystyssä äiti piti jaloista vasemmalla kätellään oikea käytteli ohuttakoivu vitsaa sain nähtä eka kerran äitin piiskaavan pyllyäni.reisiä äitillä oli vain pikkarit.rinssikat päällä oli kiva katsella äitin käyskentelyä vaikka vitsa sattuikin pyllypunoitti.reisillä rannut halaamiset suukottelut päälle. (olen ollut ennen aina sylissä piiskatessa)

    • Tää on taas tää tyyp

      Oivoi tää on sama provopentti joka tuolla toisenkin otsikon alla ohimennen muka kalastelee ihmisiä tunnustamaan, että ovat hermostuneet lapsilleen ja jotain tehneet ja sitten hyökkää tätä ihmistä vastaan.

      Ja jos ei keskustelua ala syntymään käy heittämässä jollain muulla nimimerkillä jonkun koukuttavan esimerkin, joihin taas tyhmät reagoivat.

      Antakaa tolle tyypille rauha, kyllä se joskus löytää parempaakin seuraa kuin tietokoneen näppäimistön ja tyhjän kodin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe