prednisolonin annostus

darth vader

Varma kevään merkki Helsingissä asuvalle astmaatikolle: maaliskuussa keuhkoputket tukkoon, kumea yskä ja ääni pois.
Onneksi on prednisolonia valmiiksi kotona, mutta kysyisin seuraavaa:
Millaisia annostuksia teille on määrätty esim. viikon kuurissa? Huomasin (viimevuotisen purkin) kyljestä (Prednisolon 20 mg), että annostus oli: 2 tablettia 3 päivänä ja 1 tabletti 4 päivänä.
Muistelen, että ennen aloitin 7:llä ja vähensin joka päivä annosta yhdellä. Ilmeisesti kuitenkin viime vuotinen kuurini on ollut reseptin mukainen.
Nyt kolme päivää kuuria takana eikä olo hellitä. Mietin, pitäisikö lisätä annostusta.
Peruslääkkeinä Seretide, Ventoline, Singulair ja Flixonase.
Usko alkaa loppua ja kaiken lisäksi pitäisi pystyä käymään joka päivä sairaalassa miehen luona. Ihmiset tuijottelee alta kulmain, kun luulevat, että olen flunssaisena liikkeellä eikä voi jokaiselle huutaa ettei tämä tartu...
Auttakee!

12

12382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • darth vader

      Höh, astma vaikuttaa aivoihin: nenäsuihke ei tietenkään ole mikään Flixonase (mistä senkin keksin!), vaan Nasonex.

      • Astmaa vuodesta -83

        Vaihtelee vähän... Kerran oli aivan ihme annostuksella 20 mg 2 tablettia päivässä, sitten laskettiin viikossa 1 tabletti päivässä ja sitä sitten aamuisin 2 viikkoa. Tosi pitkä kuuri, eikä ollut edes vatsansuojalääkkeitä. Kannattaa muuten hakea, voi tulla vatsahaava, kipeeksi ainakin tulee. Joskus sairaalassa on laitettu automaattisesti menemään Closec suonensisäisesti astmatipan kanssa, mutta on aika harvinaista, että kysymättä annetaan. Mistäpä näitä tavallinen ihminen tajuaa? Toi Predinsolon oli tosi pitkä kuuri. Yleensä on max. viikon pituisia. Esimerkiksi metyyliprednisolonilla on se 6 päivää.

        Nuorena oli aivan järkyttäviä ne tablettimäärät joita syötettiin Prednisolonia, joku 8 tablettia esimerkiksi, saattoihan ne olla 5 mg, mutta kuitenkin. Lisäksi vielä muuta, avaavat oraaliliuoksena, yskänlääkkeet (huom. monikko) ja päivittäiset lääkkeet sekä avaavat inhalaatiot. Ennen ei ole ollut noita nenäsuihkeita, ollaan esimerkiksi pölysaneerauksella pyritty vaikuttamaan nuhanesiintymiseen. Lisäksi kuivattavat nuo nenäsuihkeet limakalvoja joka sitten saattaa puolestaan aiheuttaa toisenlaisten lääkkeiden tarvetta.

        Onneksi tällaisiin pahaa tekeviin lääkityksiin puututtiin, kun sivuvaikutuksista tuli puhetta. Ei pystynyt millään näitä ottaan, oksentaminenkin kun on refleksi. Yleensä on mahdollista vaihtaa, jos ei sovi.


    • kuuri

      30 taplettia, eka päivä 6, sen jälkeen 4 per päivä.

      Tehosi -

      • darth vader

        Kiitos vastauksista. Soittelin parille astmaatikkotutulle ja tultiin siihen tulokseen, että nykyisin nuo annostukset vaihtelevat aika tavalla eikä enää pidetä niin tärkëänä annostuksen asteittaista pienentämistä.
        Toiselle oli määrätty 20 mg:n Prednisolonia 2 tablettia päivässä kunnes oireet lievenevät ja toiselle 1,5 tablettia "aamuteen kanssa" 7-10 päivän ajan. Eli ajattelin jatkaa tuota 2 tabun annosta vielä muutama päivä lisää ja popsia sitten muutamana päivänä yhden tabun.
        Hassua muuten kirjoittaa, kun Ventolinen "yliannostuksen" takia kädet tärisevät. En muistanutkaan, että se on tällaista...
        Hohhoijaa, on tämäkin elämää. Onneksi on tehokkaat lääkkeet...


      • tilastotiedoksi
        darth vader kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Soittelin parille astmaatikkotutulle ja tultiin siihen tulokseen, että nykyisin nuo annostukset vaihtelevat aika tavalla eikä enää pidetä niin tärkëänä annostuksen asteittaista pienentämistä.
        Toiselle oli määrätty 20 mg:n Prednisolonia 2 tablettia päivässä kunnes oireet lievenevät ja toiselle 1,5 tablettia "aamuteen kanssa" 7-10 päivän ajan. Eli ajattelin jatkaa tuota 2 tabun annosta vielä muutama päivä lisää ja popsia sitten muutamana päivänä yhden tabun.
        Hassua muuten kirjoittaa, kun Ventolinen "yliannostuksen" takia kädet tärisevät. En muistanutkaan, että se on tällaista...
        Hohhoijaa, on tämäkin elämää. Onneksi on tehokkaat lääkkeet...

        Prednisolonista: aiemmin oli se "ensin 7 ja..." Nykyisin yksinkertaistettuna 20 mg 2 päivässä 5 päivää, sitten 1 tabu toiset 5 päivää.

        Joku kirjoitti näissä muissa kirjoituksissa, että nykyisin saa kuurin lopettaa milloin tahtoo, mutta olen käsittänyt, että kuuri on kuuri ja sillä siisti. Jos se ei tehoa, niin lääkäriltä kysyttävä uudesta tehohoidosta. Itse olen saanut kehotuksen ottaa tuplat Seretideä jatkoksivaikkapa viikon ajan.


      • darth vader
        tilastotiedoksi kirjoitti:

        Prednisolonista: aiemmin oli se "ensin 7 ja..." Nykyisin yksinkertaistettuna 20 mg 2 päivässä 5 päivää, sitten 1 tabu toiset 5 päivää.

        Joku kirjoitti näissä muissa kirjoituksissa, että nykyisin saa kuurin lopettaa milloin tahtoo, mutta olen käsittänyt, että kuuri on kuuri ja sillä siisti. Jos se ei tehoa, niin lääkäriltä kysyttävä uudesta tehohoidosta. Itse olen saanut kehotuksen ottaa tuplat Seretideä jatkoksivaikkapa viikon ajan.

        Tuo kuulostaa erinomaisen järkevältä. Tänään hengityksessäni on vielä Darth Vader -soundi ja kuulostan Kipparikvartetin bassolta (olen nainen), mutta toivottavasti röörit aukenisivat hieman huomiseen työhaastatteluun (kääk!).
        Nyt on alkanut limannousuvaihe. Yskökset eivät ole lasten tai herkkävatsaisten katseltavaa ja niistäessä alkaa itsekin vilpittömästi hämmästellä, että tuleeko tuo kaikki minusta:). Aina tämä kuitenkin hakkaavan kuivan yskän voittaa ja on yleensä tilanteen paranemisen merkki. Vaikea vakuuttaa ihmisiä siitä, että en ole flunssassa eikä tämä tartu.
        No, valoa kohti! Hyvää viikon alkua kaikille ja muistakaa, että siitepölyaika on vasta tulossa!


    • man

      Viime vuosina keuhkopolin suositus meillä päin on ollut 20 mg Prednisolonia aamulla viikon ajan.Evät enää suosittele alenevaa lääkitystä.

    • xweer

      Prednisone (deltasone) toimi hyvin minulle. Tämä on, jos ostan sen ilman reseptiä ja ne tuottavat aina

      • xweer

      • reseptillä

        Reseptilääkkeitä ei saa laillisesti ostaa verkosta, ulkomailta yms ilman reseptiä, joten posti ei välttämättä tuo tilaamaasi tuotetta vaan oven taakse ilmetyy tulli tai poliisi.


    • Vierailija12344dddd

      Se 7 tablettia ja yksi tabletti vähennetään päivittäin koskee yleensä 5 mg tablettia eli aloitusannos on 35 mg (7*5).
      20 mg:llä tämä 2 tablettia vaikka 3-5 päivää, sen jälkeen puolitoista 3-5 päivää, sen jälkeen yksi 3-5 päivää jne. on siis tavallinen. Eli aloitusannos on 40 mg (2*20).
      Älä siis ota 20 mg tabletteja seitsemää kerrallaan :D

    • minun_mielipide--

      Minulla on monta tuttua, jotka ovat päässeet eri allergioista eroon ja samoin astmasta vain lopettamalla viljatuotteiden syönnin.
      Tuttavani 15v poika esimerkiksi voi oikein hyvin näin kesäisi hyvä VHH:n kotiruoan ansiosta, mutta ongelmat palaavat takaisin koulun alettua, koska joutuu syömää koulussa tarjottaaa ruokaa, joka sisältää runsaasti hiilihydraatteja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      163
      6863
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4067
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1581
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1555
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe