Et eilen vastannut kysymykseeni, miksi juuri sinä olet ehdottanut uuden palstan perustamista? Epäilin eilen takana olevan AA -laista taktikointia, mutta ehkä olen väärässä?! Ja miksi oletat, että AA vastaisen kirjoittelun takana olisi vain yksi henkilö? Käsittämätön väite, koska meitä on aidosti useita ja meidän motiivimme kirjoittamiseen ovat myös erilaisia. Itse en hyväksy AA:n jyrkää kantaa mt-terveysongelmien suhteen ja mt -lääkityksen kieltämistä, mikä jälleen itseäni lainatakseni on vaarallinen yleistys, ja voi ja on johtanut kohtalokkaisiin seuraamuksiin!
Kysymys
68
10815
Vastaukset
- sAAmari
perehdyt palstan keskusteluihin vähän pitemmältä ajalta niin huomaat, että minä ja shefu olemme monista asioista hyvin eri linjoilla. Kavereita olemme (olemmehan, shefu?), mutta AA-asioissa edustamme ihan erilaisia näkemyksiä. Shefu on välillä paheksunut minun mielipiteitäni siinä määrin, että kirjoitukseni ovat saaneet huutia. Ja siitähän mie en tykkää. Ristiriidoissamme on kuitenkin kyse AA:n sisäisistä asioista, joita on turha tässä yhteydessä lähteä puimaan. Haluaisin kuitenkin palstan, jolla myös meille "toisinajattelijoille" olisi tilaa ja vapautta kertoa kokemuksiamme ja tulkintojamme AA-ohjelmasta ja AA-toiminnasta (ja muista *toipumiseen*, ei juomiseen, liittyvistä asioista).
Mistä sinä tiedät, että teitä AA-vastaisen kirjoittelun takana olevia on useita? Luulin, että jokainen voi tietää vain omista kirjoituksistaan ovatko ne aitoja vai ei.
Ja lopuksi: AA *ei* ota kantaa mt-ongelmien saati lääkityksen suhteen! Yksittäiset AA-laiset ottavat, eikä se ole oikein, mutta on väärin yleistää ja väittää, että kyseessä olisi AA:n toiminta. Omassa kotiryhmässäni muistutetaan aina palaverin alussa vanhan AA-määritelmän mukaisesti suhtautumaan puheenvuoroihin mielipiteinä, jotka eivät edusta AA:n kantaa kokonaisuudessaan (en nyt muista tarkkaa sanamuotoa). Jos joku käskee minua hyppäämään katolta niin en kai minä sitäkään tee, en vaikka käskijä olisi ollut 50 vuotta raittiina AA:n avulla.
Olen itse maininnut tällä palstalla useaan kertaan sairastuneeni itse depressioon ja käyttäväni sen takia mielialalääkitystä. Minua ei kiinnosta karvankaan vertaa se, mitä muut AA-laiset siitä ajattelevat, kyse on minun ja lääkärini välisestä asiasta. En tosin asiasta myöskään AA-palavereissa puhu, koska niissä vuorostaan hoidan alkoholismiani, en serotoniinin aineenvaihduntahäiriötä.
Toivottavasti vastasin kysymyksiisi. Tämän kaltaiset kaksinpuhelut eivät juurikaan kiinnosta muita, joten jos haluat tietää lisää niin kirjoita mieluummin suoraan osoitteeseeni [email protected]- MC FREE
Täällä aletaan päästä ongelman ytimeen ja jätän mielelläni keskustelun muille. Tämän vielä haluan sanoa:
Tuo sama ylimielinen puolustus tulee vastaan kaikkialla maailmassa: "Et kai hyppäisi talon katolta (vaihtehtoisesti lentokoneesta ilman laskuvarjoa), jos joku käskee?" Vastuu siirretään taas kuulijalle. Jos lääke ei tehoa, potilaassa on vika.
AA koostuu ihmisistä ja siellä puhuvat ihmiset, yksi aina vuorollaan ja vain kerran. Ongelma on se, että puheisiin ei palata. Jokainen voi vuorollaan puhua vaikka mitä läpiä päähänsä, ja niitä läpiä ei kuulu korjata eikä kommentoida. Vasta alkoholitonta elämää aloittaneen tai esimerkiksi syvässä depressiossa (vaihtoehtoisesti hypomaniassa tai psykoosissa) olevan harkintakyky on järkkynyt ja hän saattaa ottaa todesta kaiken, mitä joku "kuivahuikkainen" AA:n ikialkoholisti hänelle sanoo.
Tämä on nyt varmaan taas yleistys. Yleistyksistä pahimpia on kuitenkin AA:n "ohjelma", jossa puhutaan alusta loppuun "meidän alkoholistien" suulla ja annetaan ymmärtää, että kaikkiin tepsii sama "toipumishoito". Jos ei tepsi, vika on... no, sehän tuli jo selväksi. Joo ei minulla henkilökohtaisesti ole mitään sinua vastaan, meillä on erinlaiset näkemykset AA toiminnasta ja toipumisohjelmasta minä olen nimetön alkoholisti ja sinä Anonyymi alkoholisti, ei siinä mitään ;)..kielteinen asenne Anonyymejä kohtaan on syntynyt siitä että ( ei ainoastaan minulla ) nämät "laittomat" ryhmäluettelot joihin on lisätty Suomen AA-ryhmiä ilman lupaa, Suomen AA-n mustamaalaaminen, tulokkaiden kalastelu AA-ryhmistä jne. ..en kuitenkaan usko enkä luule että juuri sinä olet tämän kaiken takana. Muille lukijoille tiedoksi: Nimettömät alkoholistit= Suomen AA-ryhmät...Anonyymit Alkoholistit eivät ole Suomen AA-ryhmän jäseniä ja näin ollen heidän ryhmäluetteloita ei julkaise Suomen AA-kustannus ry. tämä hajaannus tapahtui 1998..Anonyymejä n.10% AA-laisista loput 90% Suomen AA-n jäseniä ( Nimettömiä Alkoholisteja )..nyt lopetan kirjoittamisen tämän asian tiimoilta..raitista jatkoa "päivä kerrallaan"
- raitis mieshenkilö
Ottamatta kantaa shefun ja sinun välisiin mielipide-eroihin ja kiistoihin, olet lääkeasiassa täsmälleen oikeassa!
Jos itse on niin ajattelematon, että jättää maallikon kehotuksesta lääkärin määräämät lääkkeet ottamatta, on se vain omaa tyhmyyttä.
AAohjelma ei tällaiseen kehoita!
On turha syyllistää koko AA:ta yksittäisen henkilön vuoksi!
HUOM! HUOM! - raitis mieshenkilö
raitis kirjoitti:
Joo ei minulla henkilökohtaisesti ole mitään sinua vastaan, meillä on erinlaiset näkemykset AA toiminnasta ja toipumisohjelmasta minä olen nimetön alkoholisti ja sinä Anonyymi alkoholisti, ei siinä mitään ;)..kielteinen asenne Anonyymejä kohtaan on syntynyt siitä että ( ei ainoastaan minulla ) nämät "laittomat" ryhmäluettelot joihin on lisätty Suomen AA-ryhmiä ilman lupaa, Suomen AA-n mustamaalaaminen, tulokkaiden kalastelu AA-ryhmistä jne. ..en kuitenkaan usko enkä luule että juuri sinä olet tämän kaiken takana. Muille lukijoille tiedoksi: Nimettömät alkoholistit= Suomen AA-ryhmät...Anonyymit Alkoholistit eivät ole Suomen AA-ryhmän jäseniä ja näin ollen heidän ryhmäluetteloita ei julkaise Suomen AA-kustannus ry. tämä hajaannus tapahtui 1998..Anonyymejä n.10% AA-laisista loput 90% Suomen AA-n jäseniä ( Nimettömiä Alkoholisteja )..nyt lopetan kirjoittamisen tämän asian tiimoilta..raitista jatkoa "päivä kerrallaan"
Puhut sefu ihan epäolennaista asiaa jolla ei ole tämän keskustelun kanssa mitään tekemistä....
raitis mieshenkilö kirjoitti:
Puhut sefu ihan epäolennaista asiaa jolla ei ole tämän keskustelun kanssa mitään tekemistä....
Hänen kirjoittamaansa kysymykseen, lääkeasioihin en ota kantaa, mielenterveyskysymyksiin en ota kantaa, enkä muutenkaan halua kinata mistään asiasta. Sen voin kertoa että AA on vain yhden asian liike ( alkoholismista toipuminen ) yksittäisenä AA-n jäsenenä voin ja saan kinata yleisellä palstalla mutta haluan noudattaa kymmenettä perinnettä.
- jasu
raitis kirjoitti:
Joo ei minulla henkilökohtaisesti ole mitään sinua vastaan, meillä on erinlaiset näkemykset AA toiminnasta ja toipumisohjelmasta minä olen nimetön alkoholisti ja sinä Anonyymi alkoholisti, ei siinä mitään ;)..kielteinen asenne Anonyymejä kohtaan on syntynyt siitä että ( ei ainoastaan minulla ) nämät "laittomat" ryhmäluettelot joihin on lisätty Suomen AA-ryhmiä ilman lupaa, Suomen AA-n mustamaalaaminen, tulokkaiden kalastelu AA-ryhmistä jne. ..en kuitenkaan usko enkä luule että juuri sinä olet tämän kaiken takana. Muille lukijoille tiedoksi: Nimettömät alkoholistit= Suomen AA-ryhmät...Anonyymit Alkoholistit eivät ole Suomen AA-ryhmän jäseniä ja näin ollen heidän ryhmäluetteloita ei julkaise Suomen AA-kustannus ry. tämä hajaannus tapahtui 1998..Anonyymejä n.10% AA-laisista loput 90% Suomen AA-n jäseniä ( Nimettömiä Alkoholisteja )..nyt lopetan kirjoittamisen tämän asian tiimoilta..raitista jatkoa "päivä kerrallaan"
Tuota asiaa minäkään en tiennyt, vaikka olen AA:ssa käynyt kuuden vuoden ajan, säännöllisen epäsäännöllisesti.
Jouduin heti alussa "väärinsammutettujen" listalle, joten käynti-intoni lopahti. Olen saanut vertaitukea onneksi muillakin tavoin.
Minulla ei ole AA:ta vastaan mitään, suosittelen sitä jokaiselle joka haluaa raitistua, sillä yksinhän se ei tahdo onnistua.
Sen sijaan joitakin "vanhoja" kuivuneita AA:n jäseniä karsastan, ja toivonkin aina AA:n mainospuhessani, että alkoholisti löytäisi hyvän ryhmän.
Uskon vahvasti, että tuo eroon johtanut riita olisi yhtähyvin voinut saada alkunsa esim. kahvikuppien väristä. Eli kyseessä taisi olla sittenkin valtataistelu. - Leinon Eino
jasu kirjoitti:
Tuota asiaa minäkään en tiennyt, vaikka olen AA:ssa käynyt kuuden vuoden ajan, säännöllisen epäsäännöllisesti.
Jouduin heti alussa "väärinsammutettujen" listalle, joten käynti-intoni lopahti. Olen saanut vertaitukea onneksi muillakin tavoin.
Minulla ei ole AA:ta vastaan mitään, suosittelen sitä jokaiselle joka haluaa raitistua, sillä yksinhän se ei tahdo onnistua.
Sen sijaan joitakin "vanhoja" kuivuneita AA:n jäseniä karsastan, ja toivonkin aina AA:n mainospuhessani, että alkoholisti löytäisi hyvän ryhmän.
Uskon vahvasti, että tuo eroon johtanut riita olisi yhtähyvin voinut saada alkunsa esim. kahvikuppien väristä. Eli kyseessä taisi olla sittenkin valtataistelu.http://www.webalcoholic.com/selvaratkaisu/pdf/makelanrinneraportti.pdf
ja
joitakin muita raportteja
http://www.webalcoholic.com/selvaratkaisu/index.php?id=40 Leinon Eino kirjoitti:
http://www.webalcoholic.com/selvaratkaisu/pdf/makelanrinneraportti.pdf
ja
http://www.webalcoholic.com/selvaratkaisu/index.php?id=40noina vuosina vielä edes AA-ssa että tietäisit todellisuuden?? Mitenkä Suomen AA yritetiin tyrmätä muutaman vallanhaluisen johdosta josta kyllä taisit tuossa edellä jo mainita.Silloin tuli AA-ryhmiin jos minkäkinlaista kirjettä uusista tuulista,joita tavallisille rivijäsenille ei edes kerrottu.Meidänkin edustajamme silloisessa palvelussa, puhuttiin ympäri,hänkin äänesti mäkelänrinteellä uuden rakenteen puolesta.Jälkeenpäin kuitenkin todeten että vähennistönä hävittiin, toisin kuin monet muut, jotka eivät kestäneet häviötään vaan erosivat Suomen yhtenäisestä hyvin toimivasta AA-yhteisöstä.
- näkyy sinun
Leinon Eino kirjoitti:
ja
http://www.webalcoholic.com/selvaratkaisu/index.php?id=40tietosi olevan AA-n jakautumisesta Suomessa.Jos ne rajoittuu noihin pariin weiareiden linkkeihin.
joonatan11 kirjoitti:
noina vuosina vielä edes AA-ssa että tietäisit todellisuuden?? Mitenkä Suomen AA yritetiin tyrmätä muutaman vallanhaluisen johdosta josta kyllä taisit tuossa edellä jo mainita.Silloin tuli AA-ryhmiin jos minkäkinlaista kirjettä uusista tuulista,joita tavallisille rivijäsenille ei edes kerrottu.Meidänkin edustajamme silloisessa palvelussa, puhuttiin ympäri,hänkin äänesti mäkelänrinteellä uuden rakenteen puolesta.Jälkeenpäin kuitenkin todeten että vähennistönä hävittiin, toisin kuin monet muut, jotka eivät kestäneet häviötään vaan erosivat Suomen yhtenäisestä hyvin toimivasta AA-yhteisöstä.
Se meni ja kyseessähän oli vallankaappausyritys ja tarkoitus viedä Suomen AA USA/Kanada malliseen palvelurakenteeseen. Olin yhteydessä New Yorkin maailmanpalveluvaltuutettuun s-postin välityksellä Suomen AA-n kautta ja MPV totesi että USA/Kanada rakenne sellaisenaan ei toimisi pienissä AA-maissa kuten Suomessa. (PISTE)
- alkoholisti minäkin
raitis mieshenkilö kirjoitti:
Swfu kirjoittaa niin kuin asia on. Bill W:läiset eivät vain halua, että totuus kirjoitetaan, niin kuin se on.
- vai mitä
Leinon Eino kirjoitti:
ja
http://www.webalcoholic.com/selvaratkaisu/index.php?id=40Tuohan on vain Bill W:läisten näkökanta. AA:lla ei ole mitään yhteyttä webalcoholic linkin kanssa. Se on ulkopuolinen virtaus.
- sAAmari
alkoholisti minäkin kirjoitti:
Swfu kirjoittaa niin kuin asia on. Bill W:läiset eivät vain halua, että totuus kirjoitetaan, niin kuin se on.
on Suomessa kahdeksan jäsentä. En ole yksi heistä. Muutamaan muuhun rekisteröityyn yhdistykseen kyllä kuulun.
Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että olen myös AA-lainen, siis AA:n jäsen. Kolmas perinne kertoo kuka voi kutsua itseään AA:n jäseneksi. - sAAmari
vai mitä kirjoitti:
Tuohan on vain Bill W:läisten näkökanta. AA:lla ei ole mitään yhteyttä webalcoholic linkin kanssa. Se on ulkopuolinen virtaus.
oman määritelmänsä mukaan rakenteista riippumaton, sillä ei ole yhtään sen enempää tekemistä Anonyymien kuin Nimettömienkään kanssa.
Mistä niitä toisen osapuolen näkökantoja muuten pääsee lukemaan? Siis esim. Mäkelänrinteen tapahtumista? On vaikea muodostaa omaa käsitystään asiasta ellei käytössä ole kummankin osapuolen kuvausta. alkoholisti minäkin kirjoitti:
Kun puhutaan palvelurakenteesta se tarkoittaa sopimusta siitä millä tavoin yhteisö toimii ja valitsee luottamushenkilönsä (palvelijansa) hoitamaan yhteisiä asioita.
AA-ssa ryhmät valitsevat alue-edustajat Palvelu-nimiseen palveluelimeen päättämään yhteisistä asioista. Palveluun kuuluu edustaja tai kaksi jokaiselta Suomen 17 alueelta. Palvelu saa tehtävänsä suoraan ryhmiltä tai AA-ryhmien vuosikokoukselta ja on suoraan vastuussa ryhmille. Palvelu kokoontuu n. 4-5 kertaa vuodessa. Palvelu perustaa vuosittain myös toimikuntia valmistelemaan erillaisia asioita kuten käännöstöitä, ulkoista tiedottamista, menettelytapoja yms. Toimikuntien jäsenet valitaan Palvelun jäsenistä ja ne eivät päätä mitään vaan tuovat valmistelemansa asiat Palvelun päätettäviksi. Suomen lakien mukaan kustannustoimintaa ei voi harjoittaa kuin rekisteröity yhdistys (tai yhtiö). Tästä syystä on perustettu Suomen AA-kustannus ry jonka tehtävänä on kustantaa, painattaa ja hoitaa AA-kirjojen ja muun materiaalin jakelu ryhmille Suomessa. AA-Kustannus hoitaa lisäksi AA:n taloudenhoidon ja toimii toimiston henkilökunnan virallisena työnantajana. Ryhmien vuosikokous valitsee myös Kustannuksen, joka on siis suoraan vastuussa Suomen AA-ryhmille (vuosikokous). Kuukausittain Kustannus antaa selvityksen taloudenhoidostaan jäsenistölle Tiedotuksia-lehdessä ja tilinpäätöksen vuosittain vuosikokouksessa ryhmille. Myös palvelun kokouspöytäkirjat julkistetaan samassa lehdessä. Sekä palvelun että kustannuksen jäsenyys on määräaikainen ja ainutkertainen. Tämä palvelurakenne on GSO:n eli General Service Office of AA-n hyväksymä ja se on myös antanut kaiken AA-kirjallisuuden oikeudet Suomen AA-Kustannukselle. Suomen maailmanpalveluvaltuutetut pitävät yhteyttä tähän AA-n keskustoimistoon ja myös muiden maiden AA-rakenteisiin. ELIKKÄ nämät Bill W:n ystävät, Anonyymit Alkoholistit yms. Eivät kuulu tähän rakenteeseen, joka on hyväksytty osa maailmanlaajuiseen AA.n Palvelurakennetta , ja ovat siis AA:n kannalta katsottuna ”ulkopuolinen virtaus”
Tiedän että lähes kaikki AA-ryhmät suhtautuvat heihin kuten muihinkin ulkopuolisiin…..Ryhmä, joka on liittynyt johonkin AA.n ulkopuoliseen ei voi samaan aikaan olla AA-ryhmä, eikä sitä koskevia tietoja näin ollen julkaista AA:n ryhmäluetelossa taikka Tiedotuksia lehdessä. Tämä koskee esim. A-killan, seurakuntien, sosiaalitoimistojen, Bill W:n ystävien, Raittiuden ystävien, Anonyymit alkoholistit, Minnesota-ryhmät ja jne…..Se, että joku näistä ulkopuolisista yhteisöistä käyttää samaa ohjelmaa kuin AA, ei tee niistä AA-laisia ryhmiä, eihän Raamatun lukeminenkaan tee Jehovalaisista luterilaisia. Valitettavaa tässä tapauksessa on kuitenkin, että tällä porukalla, jota on n.10% AA-laisten määrästä ei ole rohkeutta esiintyä omalla ryhmittymä nimellään…..itse en käy ryhmissä jotka kuuluvat tähän porukkaan, enkä sellaisissa jotka hyväksyvät suljettuihin palavereihin muita kuin Perinteiseen AA:han kuuluvia henkilöitä…..ja nämät 10% AA-laisista itse erosivat tästä palvelurakenteesta ja muuttivat nimensä: Bill W:n ystävät ry/ Anonyymit Alkoholistit, joka on mielestäni käsittämätöntä, koska tämä rakenne jossa Suomen AA on, on havaittu ja koettu hyväksi jo vuosikymmenien ajan…ja vielä lopuksi, näitä ulkopuolisia ryhmiä ei ilmoiteta valtakunnallisessa ryhmäluettelossa koska ne eivät kuulu Suomen AA:han….He käyttävät myös luvatta AA:n logoa ja tekevät laittomia ryhmäluetteloita johon on laitettu sekaan myös Suomen AA-ryhmiä, lupaa tähän asiaan ei ole kysytty Suomen AA-lta eikä Suomen AA-ryhmiltä- Paten kummipoika
raitis kirjoitti:
Kun puhutaan palvelurakenteesta se tarkoittaa sopimusta siitä millä tavoin yhteisö toimii ja valitsee luottamushenkilönsä (palvelijansa) hoitamaan yhteisiä asioita.
AA-ssa ryhmät valitsevat alue-edustajat Palvelu-nimiseen palveluelimeen päättämään yhteisistä asioista. Palveluun kuuluu edustaja tai kaksi jokaiselta Suomen 17 alueelta. Palvelu saa tehtävänsä suoraan ryhmiltä tai AA-ryhmien vuosikokoukselta ja on suoraan vastuussa ryhmille. Palvelu kokoontuu n. 4-5 kertaa vuodessa. Palvelu perustaa vuosittain myös toimikuntia valmistelemaan erillaisia asioita kuten käännöstöitä, ulkoista tiedottamista, menettelytapoja yms. Toimikuntien jäsenet valitaan Palvelun jäsenistä ja ne eivät päätä mitään vaan tuovat valmistelemansa asiat Palvelun päätettäviksi. Suomen lakien mukaan kustannustoimintaa ei voi harjoittaa kuin rekisteröity yhdistys (tai yhtiö). Tästä syystä on perustettu Suomen AA-kustannus ry jonka tehtävänä on kustantaa, painattaa ja hoitaa AA-kirjojen ja muun materiaalin jakelu ryhmille Suomessa. AA-Kustannus hoitaa lisäksi AA:n taloudenhoidon ja toimii toimiston henkilökunnan virallisena työnantajana. Ryhmien vuosikokous valitsee myös Kustannuksen, joka on siis suoraan vastuussa Suomen AA-ryhmille (vuosikokous). Kuukausittain Kustannus antaa selvityksen taloudenhoidostaan jäsenistölle Tiedotuksia-lehdessä ja tilinpäätöksen vuosittain vuosikokouksessa ryhmille. Myös palvelun kokouspöytäkirjat julkistetaan samassa lehdessä. Sekä palvelun että kustannuksen jäsenyys on määräaikainen ja ainutkertainen. Tämä palvelurakenne on GSO:n eli General Service Office of AA-n hyväksymä ja se on myös antanut kaiken AA-kirjallisuuden oikeudet Suomen AA-Kustannukselle. Suomen maailmanpalveluvaltuutetut pitävät yhteyttä tähän AA-n keskustoimistoon ja myös muiden maiden AA-rakenteisiin. ELIKKÄ nämät Bill W:n ystävät, Anonyymit Alkoholistit yms. Eivät kuulu tähän rakenteeseen, joka on hyväksytty osa maailmanlaajuiseen AA.n Palvelurakennetta , ja ovat siis AA:n kannalta katsottuna ”ulkopuolinen virtaus”
Tiedän että lähes kaikki AA-ryhmät suhtautuvat heihin kuten muihinkin ulkopuolisiin…..Ryhmä, joka on liittynyt johonkin AA.n ulkopuoliseen ei voi samaan aikaan olla AA-ryhmä, eikä sitä koskevia tietoja näin ollen julkaista AA:n ryhmäluetelossa taikka Tiedotuksia lehdessä. Tämä koskee esim. A-killan, seurakuntien, sosiaalitoimistojen, Bill W:n ystävien, Raittiuden ystävien, Anonyymit alkoholistit, Minnesota-ryhmät ja jne…..Se, että joku näistä ulkopuolisista yhteisöistä käyttää samaa ohjelmaa kuin AA, ei tee niistä AA-laisia ryhmiä, eihän Raamatun lukeminenkaan tee Jehovalaisista luterilaisia. Valitettavaa tässä tapauksessa on kuitenkin, että tällä porukalla, jota on n.10% AA-laisten määrästä ei ole rohkeutta esiintyä omalla ryhmittymä nimellään…..itse en käy ryhmissä jotka kuuluvat tähän porukkaan, enkä sellaisissa jotka hyväksyvät suljettuihin palavereihin muita kuin Perinteiseen AA:han kuuluvia henkilöitä…..ja nämät 10% AA-laisista itse erosivat tästä palvelurakenteesta ja muuttivat nimensä: Bill W:n ystävät ry/ Anonyymit Alkoholistit, joka on mielestäni käsittämätöntä, koska tämä rakenne jossa Suomen AA on, on havaittu ja koettu hyväksi jo vuosikymmenien ajan…ja vielä lopuksi, näitä ulkopuolisia ryhmiä ei ilmoiteta valtakunnallisessa ryhmäluettelossa koska ne eivät kuulu Suomen AA:han….He käyttävät myös luvatta AA:n logoa ja tekevät laittomia ryhmäluetteloita johon on laitettu sekaan myös Suomen AA-ryhmiä, lupaa tähän asiaan ei ole kysytty Suomen AA-lta eikä Suomen AA-ryhmiltäTarjoa tuota julkaistavaksi webalcoholicille / selvään ratkaisuun. Sen verran tunnen niitä, että tiedän että haluavat kovasti "vanhan liitonkin" avustajia, ihan jo tasapuolisuuden nimissä. Saisivat lukijat sitten oikeaakin tietoa.
Varmasti julkaisevat jos tarjoat. sAAmari kirjoitti:
oman määritelmänsä mukaan rakenteista riippumaton, sillä ei ole yhtään sen enempää tekemistä Anonyymien kuin Nimettömienkään kanssa.
Mistä niitä toisen osapuolen näkökantoja muuten pääsee lukemaan? Siis esim. Mäkelänrinteen tapahtumista? On vaikea muodostaa omaa käsitystään asiasta ellei käytössä ole kummankin osapuolen kuvausta.on sama vaikka pyhkis pyllynsä. Kukaan Suomen AA-n edustaja, (90% vähän yli, tällä hetkellä)ei koskaan ole linkittänyt sinne. Meidän Suomen AA-laisten kirjoituksia on sinne kyllä lainattu pilkkaamis mielessä.
Sanopas sAAmari kuka rahoitti ne kirjeet uudesta rakenteesta, ennen Mäkelänrinnettä jotka postitetiin kaikkiin Suomen AA-ryhmiin?? Anonyymit on siitä asti repineet ja parjanneet jatkuvasti Suomen AA-yhteisöä,viimmes joulukuussa-05, tuli eräänlainen "pilkkavihkonen" Suomen AA-ryhmille, jollaisia Suomen AA ei ole alentunut kirjoitelemaan weijareille.
Minulla on kokemusta koko 90-luku miten nämät muutamat vallanhaluiset halusivat kaapata vallan Suomen AA-yhteisössä. Jossa eivät onnistuneet.Mäkelänrinteen tapahtumatkin tiedän liiotelluiksi! Ystäviäni oli niinpaljon silloin paikan päällä, vielä kaikenlisäksi puolueettomia.
Vielä tuosta webalcohoclicsista kun jokin Suomen AA-lainen on arvostellut tälläkin palstalla jotain niin on päässyt kyllä selvän ratkaisun sivuille,tosin Anonyymein kirjoituksia siellä ei ole ruodittu oli net mitä hyvänsä.Paten kummipoika kirjoitti:
Tarjoa tuota julkaistavaksi webalcoholicille / selvään ratkaisuun. Sen verran tunnen niitä, että tiedän että haluavat kovasti "vanhan liitonkin" avustajia, ihan jo tasapuolisuuden nimissä. Saisivat lukijat sitten oikeaakin tietoa.
Varmasti julkaisevat jos tarjoat.julkaista muutenkin, tosin en tunne koko poppoota jotka ovat webalcoholicissa, tosin jos tunnustautuvat AA-laisiksi,niin Seitsemäs Perinne heiltä on unohtunut. Kerjäilivät rahaa touhuihinsa kerran kun kävin niillä sivuilla.
- sAAmari
Paten kummipoika kirjoitti:
Tarjoa tuota julkaistavaksi webalcoholicille / selvään ratkaisuun. Sen verran tunnen niitä, että tiedän että haluavat kovasti "vanhan liitonkin" avustajia, ihan jo tasapuolisuuden nimissä. Saisivat lukijat sitten oikeaakin tietoa.
Varmasti julkaisevat jos tarjoat.ajatusta.
Ja mitä shefun viestiin sinänsä tulee niin kolmas perinne on niin yksiselitteinen, että noilla pelisäännöillä toimiva ryhmä ei toimi perinteiden mukaisesti. Maailmassa on miljoonia AA-laisia, jotka eivät siis saa osallistua joihinkin Suomen AA:n ryhmiin vain koska eivät kuulu kyseiseen rakenteeseen. Tämä tuskin oli perustajajäsenten ajatuksena silloin kun AA syntyi. - sAAmari
joonatan11 kirjoitti:
on sama vaikka pyhkis pyllynsä. Kukaan Suomen AA-n edustaja, (90% vähän yli, tällä hetkellä)ei koskaan ole linkittänyt sinne. Meidän Suomen AA-laisten kirjoituksia on sinne kyllä lainattu pilkkaamis mielessä.
Sanopas sAAmari kuka rahoitti ne kirjeet uudesta rakenteesta, ennen Mäkelänrinnettä jotka postitetiin kaikkiin Suomen AA-ryhmiin?? Anonyymit on siitä asti repineet ja parjanneet jatkuvasti Suomen AA-yhteisöä,viimmes joulukuussa-05, tuli eräänlainen "pilkkavihkonen" Suomen AA-ryhmille, jollaisia Suomen AA ei ole alentunut kirjoitelemaan weijareille.
Minulla on kokemusta koko 90-luku miten nämät muutamat vallanhaluiset halusivat kaapata vallan Suomen AA-yhteisössä. Jossa eivät onnistuneet.Mäkelänrinteen tapahtumatkin tiedän liiotelluiksi! Ystäviäni oli niinpaljon silloin paikan päällä, vielä kaikenlisäksi puolueettomia.
Vielä tuosta webalcohoclicsista kun jokin Suomen AA-lainen on arvostellut tälläkin palstalla jotain niin on päässyt kyllä selvän ratkaisun sivuille,tosin Anonyymein kirjoituksia siellä ei ole ruodittu oli net mitä hyvänsä.missään tekemisissä Webalcoholicin kanssa, enkä kirjeiden kanssa oli ne sitten postitettu viime vuonna tai ennen Mäkelänrinnettä.
Mutta sanopas sinä, veli Joonatan, oma käsityksesi: olenko minä vai enkö minä ole AA:n jäsen. Mielellään perustelujen kanssa. - koske AA-ryhmiä?
joonatan11 kirjoitti:
julkaista muutenkin, tosin en tunne koko poppoota jotka ovat webalcoholicissa, tosin jos tunnustautuvat AA-laisiksi,niin Seitsemäs Perinne heiltä on unohtunut. Kerjäilivät rahaa touhuihinsa kerran kun kävin niillä sivuilla.
WEbalcoholic ei kai missään vätä olevansa AA-ryhmä?
Vai onko AA:n perinteet jossain välissä laajennettu koskemaan koko maailmaa? Tässä suomi24:ssäkin on mainosia ulkopuolisiin virtauksiin... - pavlik
joonatan11 kirjoitti:
on sama vaikka pyhkis pyllynsä. Kukaan Suomen AA-n edustaja, (90% vähän yli, tällä hetkellä)ei koskaan ole linkittänyt sinne. Meidän Suomen AA-laisten kirjoituksia on sinne kyllä lainattu pilkkaamis mielessä.
Vielä tuosta webalcohoclicsista kun jokin Suomen AA-lainen on arvostellut tälläkin palstalla jotain niin on päässyt kyllä selvän ratkaisun sivuille,tosin Anonyymein kirjoituksia siellä ei ole ruodittu oli net mitä hyvänsä."Kukaan Suomen AA-n edustaja, (90% vähän yli, tällä hetkellä)ei koskaan ole linkittänyt sinne."
http://www.webalcoholic.com
Kerta se on sitten ensimmäinenkin ;-P
Tosin en ole Suomen AA:n _edustaja_, ihan tavallinen AA-lainen vain. Enpä usko että täällä kukaan AA:n "edustaja" kirjoitteleekaan. - sAAmari
sAAmari kirjoitti:
missään tekemisissä Webalcoholicin kanssa, enkä kirjeiden kanssa oli ne sitten postitettu viime vuonna tai ennen Mäkelänrinnettä.
Mutta sanopas sinä, veli Joonatan, oma käsityksesi: olenko minä vai enkö minä ole AA:n jäsen. Mielellään perustelujen kanssa.mutta palaan aamulla tarkastamaan statukseni eli olenko vai enkö ole AA:n jäsen. AA-tekstithän sanovat että "olet AA:n jäsen jos (kun?) sanot niin olevasi", mutta Suomessa se ei ilmeisesti olekaan ihan niin yksinkertaista.
sAAmari kirjoitti:
on Suomessa kahdeksan jäsentä. En ole yksi heistä. Muutamaan muuhun rekisteröityyn yhdistykseen kyllä kuulun.
Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että olen myös AA-lainen, siis AA:n jäsen. Kolmas perinne kertoo kuka voi kutsua itseään AA:n jäseneksi.Ensinnäkin Bill.W,n ystävät-ry on Suomessa ulkopuolinen, katsottuna Suomen AA-sta, koska he itse erosivat, silloinhan heillä ei ole mitään yhteistä Suomen AA-han. Mikä on harmitavaa!! Mutta hehän ottivat käyttöönsä tämän "vallankumouksen oppaan" meillä. Ja ovatkin onnistuneet hyvin Suomessa AA-n uskottavuutta alkoholismin hoitomuotona horjuttamaan.Onneksi on jo monia A-linikoita,ja hoitolaitoksia, jotka eivät ota heitä vastaan ollenkaan sanomansaattajina.
Ja kun tässä vertaan tuota weiareitten rakennetta, jota he itse kutsuvat ylösalaiseksi organisaatioksi, johon kuuluu esim, piirit, vielä alueitten lisäksi, joita Suomen AA-n rakenteessa ei ole.Alueita heillä on seitsemän, piirejä tuskin montaa,kun ei ole ryhmiäkään, isoissa kaupungeissa jos heillä ois ryhmiä vois olla jopa kaksikymmentäkin piiriä, harvaan asutuilla alueilla (Pohjois Suomi)voi riittää viisikin piiriä. Elikkä noi piirit ovat Suomen kokoisessa maassa ihan turhia.Heillä tosin on vain seitsemän aluetta, joita Suomen AA-ssa on seitsemäntoista.
Tästä weiareiden rakenteestahan on kysytty "pääkallon paikaltakin" Yhdysvalloista, eivätkä he sielläkään uskoneet kyseisen rakenteen, Suomessa toimivan (liian pini maa)!!
Ja nyt kun olen vertaillut näitä erimaiden rakenteita, niin tämä weiarein rakenne on likinnä Usa/Kanada rakennetta.koske AA-ryhmiä? kirjoitti:
WEbalcoholic ei kai missään vätä olevansa AA-ryhmä?
Vai onko AA:n perinteet jossain välissä laajennettu koskemaan koko maailmaa? Tässä suomi24:ssäkin on mainosia ulkopuolisiin virtauksiin...webalcoholicin olevan AA-ryhmä?? Kuitenkaan en sinne rahojani sijoita.
- Veikko
raitis kirjoitti:
Tiedän että lähes kaikki AA-ryhmät suhtautuvat heihin kuten muihinkin ulkopuolisiin…..Ryhmä, joka on liittynyt johonkin AA.n ulkopuoliseen ei voi samaan aikaan olla AA-ryhmä, eikä sitä koskevia tietoja näin ollen julkaista AA:n ryhmäluetelossa taikka Tiedotuksia lehdessä. Tämä koskee esim. A-killan, seurakuntien, sosiaalitoimistojen, Bill W:n ystävien, Raittiuden ystävien, Anonyymit alkoholistit, Minnesota-ryhmät ja jne…..Se, että joku näistä ulkopuolisista yhteisöistä käyttää samaa ohjelmaa kuin AA, ei tee niistä AA-laisia ryhmiä, eihän Raamatun lukeminenkaan tee Jehovalaisista luterilaisia. Valitettavaa tässä tapauksessa on kuitenkin, että tällä porukalla, jota on n.10% AA-laisten määrästä ei ole rohkeutta esiintyä omalla ryhmittymä nimellään…..itse en käy ryhmissä jotka kuuluvat tähän porukkaan, enkä sellaisissa jotka hyväksyvät suljettuihin palavereihin muita kuin Perinteiseen AA:han kuuluvia henkilöitä…..ja nämät 10% AA-laisista itse erosivat tästä palvelurakenteesta ja muuttivat nimensä: Bill W:n ystävät ry/ Anonyymit Alkoholistit, joka on mielestäni käsittämätöntä, koska tämä rakenne jossa Suomen AA on, on havaittu ja koettu hyväksi jo vuosikymmenien ajan…ja vielä lopuksi, näitä ulkopuolisia ryhmiä ei ilmoiteta valtakunnallisessa ryhmäluettelossa koska ne eivät kuulu Suomen AA:han….He käyttävät myös luvatta AA:n logoa ja tekevät laittomia ryhmäluetteloita johon on laitettu sekaan myös Suomen AA-ryhmiä, lupaa tähän asiaan ei ole kysytty Suomen AA-lta eikä Suomen AA-ryhmiltäTosi hieno juttu. Mutta on siinä varmaan tupakkia kulunukki. Minusta tuo pitäisi kyllä saattaa laajemminki tietosuuteen.
Voiko tuota lainata? En tiiä tekijäoikeuksista, mutta kai shefun luvalla vois laittaa muuallekki?
No ainaki täällä oli hyvä, että tuli seleväksi. - edellinen
joonatan11 kirjoitti:
webalcoholicin olevan AA-ryhmä?? Kuitenkaan en sinne rahojani sijoita.
"Seitsemäs Perinne heiltä on unohtunut."
Tuo lause on mieltä vailla, jos ei tarkoiteta AA-ryhmää. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa että A-klinikka tai S-market on unohtanut 7. perinteen.
Perinteillä on merkitystä vain niille, jota varten ne ovat olemassa, eli AA-ryhmille. sAAmari kirjoitti:
ajatusta.
Ja mitä shefun viestiin sinänsä tulee niin kolmas perinne on niin yksiselitteinen, että noilla pelisäännöillä toimiva ryhmä ei toimi perinteiden mukaisesti. Maailmassa on miljoonia AA-laisia, jotka eivät siis saa osallistua joihinkin Suomen AA:n ryhmiin vain koska eivät kuulu kyseiseen rakenteeseen. Tämä tuskin oli perustajajäsenten ajatuksena silloin kun AA syntyi.Perinne kirjoitettiin tulokkaita varten, ei ulkopuolisten virtauksien hyväksikäyttötarkoitukseen, siis me emme voi estää tulokasta tulemasta AA-palaveriin oli hän sitten luonteeltaan minkälainen tahansa, ulkopuoliset virtaukset ovat koettaneet nojautua 3 perinteeseen ja sillä varjolla päästä suljettuun AA-palaveriin. Tämän johdosta moni AA-ryhmä on tehnyt 4 perinteen nojalla sen ryhmäpäätöksen että jos suljettuun AA-palaveriin tulee AA-n ulkopuolisia niin ryhmä muuttuu avopalaveriksi.
- Mutta...
joonatan11 kirjoitti:
Ensinnäkin Bill.W,n ystävät-ry on Suomessa ulkopuolinen, katsottuna Suomen AA-sta, koska he itse erosivat, silloinhan heillä ei ole mitään yhteistä Suomen AA-han. Mikä on harmitavaa!! Mutta hehän ottivat käyttöönsä tämän "vallankumouksen oppaan" meillä. Ja ovatkin onnistuneet hyvin Suomessa AA-n uskottavuutta alkoholismin hoitomuotona horjuttamaan.Onneksi on jo monia A-linikoita,ja hoitolaitoksia, jotka eivät ota heitä vastaan ollenkaan sanomansaattajina.
Ja kun tässä vertaan tuota weiareitten rakennetta, jota he itse kutsuvat ylösalaiseksi organisaatioksi, johon kuuluu esim, piirit, vielä alueitten lisäksi, joita Suomen AA-n rakenteessa ei ole.Alueita heillä on seitsemän, piirejä tuskin montaa,kun ei ole ryhmiäkään, isoissa kaupungeissa jos heillä ois ryhmiä vois olla jopa kaksikymmentäkin piiriä, harvaan asutuilla alueilla (Pohjois Suomi)voi riittää viisikin piiriä. Elikkä noi piirit ovat Suomen kokoisessa maassa ihan turhia.Heillä tosin on vain seitsemän aluetta, joita Suomen AA-ssa on seitsemäntoista.
Tästä weiareiden rakenteestahan on kysytty "pääkallon paikaltakin" Yhdysvalloista, eivätkä he sielläkään uskoneet kyseisen rakenteen, Suomessa toimivan (liian pini maa)!!
Ja nyt kun olen vertaillut näitä erimaiden rakenteita, niin tämä weiarein rakenne on likinnä Usa/Kanada rakennetta.... tuli vaan mieleen, että mikä tämä Suomen AA on? Voisko joku selvittää, ku oon vähän epätietoinen?
edellinen kirjoitti:
"Seitsemäs Perinne heiltä on unohtunut."
Tuo lause on mieltä vailla, jos ei tarkoiteta AA-ryhmää. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa että A-klinikka tai S-market on unohtanut 7. perinteen.
Perinteillä on merkitystä vain niille, jota varten ne ovat olemassa, eli AA-ryhmille.sitten onko ryhmäyhteisö AA-ryhmä?? Vai ratsastetaanko tällaisella nimityksellä AA-n nimissä, että voidaan vastaanottaa rahaa??
Minä kyllä käsitän että jos tehdään jotain AA-laisessa hengessä niin seitsemäs perinne koskee myös heitä.joonatan11 kirjoitti:
sitten onko ryhmäyhteisö AA-ryhmä?? Vai ratsastetaanko tällaisella nimityksellä AA-n nimissä, että voidaan vastaanottaa rahaa??
Minä kyllä käsitän että jos tehdään jotain AA-laisessa hengessä niin seitsemäs perinne koskee myös heitä.perinteiden jälkeen tulee käsiteet. Mitäs siellä sanotaan jo yksitäisestä AA-laisestakin??
- weiari
pavlik kirjoitti:
"Kukaan Suomen AA-n edustaja, (90% vähän yli, tällä hetkellä)ei koskaan ole linkittänyt sinne."
http://www.webalcoholic.com
Kerta se on sitten ensimmäinenkin ;-P
Tosin en ole Suomen AA:n _edustaja_, ihan tavallinen AA-lainen vain. Enpä usko että täällä kukaan AA:n "edustaja" kirjoitteleekaan.olet sinäkin,sitä mieltä olen minä.
joonatan11 kirjoitti:
perinteiden jälkeen tulee käsiteet. Mitäs siellä sanotaan jo yksitäisestä AA-laisestakin??
12 käsite?
- Veikko
joonatan11 kirjoitti:
perinteiden jälkeen tulee käsiteet. Mitäs siellä sanotaan jo yksitäisestä AA-laisestakin??
Suomen AA ei ole hyväksynyt Käsitteitä. Ne kuuluvat sinne Amerikkaan. Meillä pärjätään ihan omilla käsitteillä täällä Suomen AA:ssa.
Maailmanpalveluvaltuutettumme, jotkut heistä, ovat niistä yrittäneet kertoa täällä. Ja kenkää tulee, jos yrittää sellaisia tänne tuoda.
Sananvienti ja kolmas perinne, siinä on käsitteitä ihan riittävästi. - siellä
weiari kirjoitti:
olet sinäkin,sitä mieltä olen minä.
ja Weijari täällä, jokapuolel Weijari. Hiiala hiiala hoo...
Joopella alkaa oleen jo pahasti vainoharhaa - vainoharhat ovat
siellä kirjoitti:
ja Weijari täällä, jokapuolel Weijari. Hiiala hiiala hoo...
Joopella alkaa oleen jo pahasti vainoharhaasinulla toope.
- alkkok
Veikko kirjoitti:
Suomen AA ei ole hyväksynyt Käsitteitä. Ne kuuluvat sinne Amerikkaan. Meillä pärjätään ihan omilla käsitteillä täällä Suomen AA:ssa.
Maailmanpalveluvaltuutettumme, jotkut heistä, ovat niistä yrittäneet kertoa täällä. Ja kenkää tulee, jos yrittää sellaisia tänne tuoda.
Sananvienti ja kolmas perinne, siinä on käsitteitä ihan riittävästi.nimettömät keskenänsä...
Veikko kirjoitti:
Sananvienti ja kolmas perinne, siinä on käsitteitä ihan riittävästi.Käsiteet hyväksyy. Jokaisesta AA-ryhmästä varmaan löytyy AA:palvelun Kaksitoista Käsitettä,ainakin vähän isommista ryhmistä. Käsiteethän Bill W. itse on kirjoittanut. Et sillee!!
sAAmari kirjoitti:
mutta palaan aamulla tarkastamaan statukseni eli olenko vai enkö ole AA:n jäsen. AA-tekstithän sanovat että "olet AA:n jäsen jos (kun?) sanot niin olevasi", mutta Suomessa se ei ilmeisesti olekaan ihan niin yksinkertaista.
vaiheessa harkitsevasi liittymistä Suomen AA-han.Jos ja kun näin olet toiminut niin toki olet Suomen AA-n jäsen. Muutenhan Suomen AA ei pidä sinua jäsenenään!! Ja millä Suomen AA-perustelee jäsenyyttäsi:: Jos olet Anonyymi, olet liittynyt johonkin ulkopuoliseen, yhteisönnehän on rekisteröitynyt nimellä, Bill,w,n-ystävät ry,elikkä eronnut Suomen AA-yhteisöstä.
Pohjoismaisella tasolla olette tietääkseni hyväksytty AA-laisiksi. Ja varmaan saatte järjestää pohjoismaiset päivätkin.Onnea teille järjestäjinä. Maailmanlaajuisesti en tiedä teidän AA-laisuuttanne.!
Minun mielipiteelläni ei taida olla paljon painoa oletko vai et AA-lainen. Mutta kun lukeudun Suomen AA-han, niin suhtaudun niinkuin muutkin Suomen AA-laiset, kaikkeen ulkopuoliseen.- sAAmari
joonatan11 kirjoitti:
vaiheessa harkitsevasi liittymistä Suomen AA-han.Jos ja kun näin olet toiminut niin toki olet Suomen AA-n jäsen. Muutenhan Suomen AA ei pidä sinua jäsenenään!! Ja millä Suomen AA-perustelee jäsenyyttäsi:: Jos olet Anonyymi, olet liittynyt johonkin ulkopuoliseen, yhteisönnehän on rekisteröitynyt nimellä, Bill,w,n-ystävät ry,elikkä eronnut Suomen AA-yhteisöstä.
Pohjoismaisella tasolla olette tietääkseni hyväksytty AA-laisiksi. Ja varmaan saatte järjestää pohjoismaiset päivätkin.Onnea teille järjestäjinä. Maailmanlaajuisesti en tiedä teidän AA-laisuuttanne.!
Minun mielipiteelläni ei taida olla paljon painoa oletko vai et AA-lainen. Mutta kun lukeudun Suomen AA-han, niin suhtaudun niinkuin muutkin Suomen AA-laiset, kaikkeen ulkopuoliseen.oikein niin Suomen rajojen sisällä en mielestäsi ole AA:n jäsen (VAIKKA en ole liittynyt Bill W:n ystävät ry:hyn, mutta minulla on kyllä Plussa-kortti ja pari muutakin jäsenkorttia).
Täytyisi vissiin päästä taas pikimmiten Suomen rajojen ulkopuolelle, jotta saisi toipua AA:n jäsenenä.
Enempää en viitsi tästä aiheesta vääntää. Mielestäni Suomen AA:n tulkinta kolmannesta perinteestä ei kestä päivänvaloa, mutta se luu on kaluttu täällä jo moneen kertaan.
Kotiryhmääni ovat tervetulleita niin S-kortin omistavat kuin Suomen AA:n ryhmäluetteloista löytyvien ryhmien jäsenetkin. Meillä ei ole mitään pelättävää, olen itsekin vienyt tulokkaita Nimettömien palavereihin ja tutustuttanut Nimettömiin. Itse he ovat saaneet päättää millaiseen AA:han haluavat liittyä. - Veikko
joonatan11 kirjoitti:
Käsiteet hyväksyy. Jokaisesta AA-ryhmästä varmaan löytyy AA:palvelun Kaksitoista Käsitettä,ainakin vähän isommista ryhmistä. Käsiteethän Bill W. itse on kirjoittanut. Et sillee!!
Tottakai me hyväksymme, että Amerikan AA:ssa on niitä käsitteitä. Mutta ei meillä tarvitse niitä noudattaa. Ne on heitä varten. Siellä on vähän isompaa meininkiä. Me pärjäämme omalla perinteellisellä tavallamme.
- turiset
Veikko kirjoitti:
Tottakai me hyväksymme, että Amerikan AA:ssa on niitä käsitteitä. Mutta ei meillä tarvitse niitä noudattaa. Ne on heitä varten. Siellä on vähän isompaa meininkiä. Me pärjäämme omalla perinteellisellä tavallamme.
Suomessa on maailman paras AA, näin on sanottu.
- Anniina
turiset kirjoitti:
Suomessa on maailman paras AA, näin on sanottu.
Kylla se AA toimii taallakin ja hyvin. AA on maailmanlaajuinen ja toimintaperiaatteet kaikilla samat, joten tuskinpa on suuria eroja maiden valilla.
sAAmari kirjoitti:
oikein niin Suomen rajojen sisällä en mielestäsi ole AA:n jäsen (VAIKKA en ole liittynyt Bill W:n ystävät ry:hyn, mutta minulla on kyllä Plussa-kortti ja pari muutakin jäsenkorttia).
Täytyisi vissiin päästä taas pikimmiten Suomen rajojen ulkopuolelle, jotta saisi toipua AA:n jäsenenä.
Enempää en viitsi tästä aiheesta vääntää. Mielestäni Suomen AA:n tulkinta kolmannesta perinteestä ei kestä päivänvaloa, mutta se luu on kaluttu täällä jo moneen kertaan.
Kotiryhmääni ovat tervetulleita niin S-kortin omistavat kuin Suomen AA:n ryhmäluetteloista löytyvien ryhmien jäsenetkin. Meillä ei ole mitään pelättävää, olen itsekin vienyt tulokkaita Nimettömien palavereihin ja tutustuttanut Nimettömiin. Itse he ovat saaneet päättää millaiseen AA:han haluavat liittyä.tulkita noinkin.Minullakin sattuu olemaan Plussa-kortti.Ilmoitaisitko nyt sen kotiryhmäsi,niin saisitte sinne vierailioitakin! Nyt jäänkin odotteleen sAAmarin kotiryhmän osoitetta??????????
sAAmari kirjoitti:
oikein niin Suomen rajojen sisällä en mielestäsi ole AA:n jäsen (VAIKKA en ole liittynyt Bill W:n ystävät ry:hyn, mutta minulla on kyllä Plussa-kortti ja pari muutakin jäsenkorttia).
Kotiryhmääni ovat tervetulleita niin S-kortin omistavat kuin Suomen AA:n ryhmäluetteloista löytyvien ryhmien jäsenetkin. Meillä ei ole mitään pelättävää, olen itsekin vienyt tulokkaita Nimettömien palavereihin ja tutustuttanut Nimettömiin. Itse he ovat saaneet päättää millaiseen AA:han haluavat liittyä.Tulkinta kolmannesta perinteestä kestää päivänvalon, Anonyymejä koskien. Koska he ovat ulkopuolisia, omasta tahdostaan, eivätkä halua olla Suomen AA-laisia. Mikäs siinä on pahaa jos tulet ryhmäämme vierailiaksi, niin pidetään avopalaveri.
- mielenkiintoinen
Anniina kirjoitti:
Kylla se AA toimii taallakin ja hyvin. AA on maailmanlaajuinen ja toimintaperiaatteet kaikilla samat, joten tuskinpa on suuria eroja maiden valilla.
maailmanlaajuinen ja Yhdysvalloista lähtenyt AA -liike näköjään onkin - enpä olisi arvannut! Sain jostain käsityksen ns. järjestäytymättömyydestä ja ettei liikkeellä ja yksittäisillä ryhmillä Suomessa ole yhteistä johtoa, mutta nyt käsitys on muuttunut. Outo juttu on, että väitätte täälläkin jatkuvasti, ettei AA -nimissä voi sanoa mitään, koska ei ole yhtenäistä organisaatiota, mihin vedota - totuushan ei kuitenkaan mene näin - on ohjelma tarkoine askelmineen ja vielä lisäksi - olivatko ne säännöksiä vai mitä - sekä organisaatiorakennelma. Ymmärtääkseni monet täällä lausutut mielipiteet perustuvat juuri näihin "teeseihin" , mutta onko säännöksissä olemassa kielto, ettei AA -lainen saa lausua mielipiteitään julkisesti AA:n nimissä. Aika outoa ja salamykkäistä eikä oikein tähän päivään sopivaa ajattelua. Rakennelma muistuttaa Lions Clubia, Rotareita - nekin muistaakseni Yhdysvalloista maailmalle lähteneitä ja siellä käsin ohjattuja liikkeitä.
- sAAmari
joonatan11 kirjoitti:
tulkita noinkin.Minullakin sattuu olemaan Plussa-kortti.Ilmoitaisitko nyt sen kotiryhmäsi,niin saisitte sinne vierailioitakin! Nyt jäänkin odotteleen sAAmarin kotiryhmän osoitetta??????????
oletko varma että haluat käydä avoimella foorumilla keskustelua siitä, miksi en mielelläni kerro kotiryhmääni, eli minkälaisia "vierailijoita" pelkään sen ryhmääni tuovan?
Jos välttämättä haluat niin voin kyllä kertoa syyt, mutta omasta mielestäni ne kannattaisi jättää AA:n sisäisille foorumeille. sAAmari kirjoitti:
oletko varma että haluat käydä avoimella foorumilla keskustelua siitä, miksi en mielelläni kerro kotiryhmääni, eli minkälaisia "vierailijoita" pelkään sen ryhmääni tuovan?
Jos välttämättä haluat niin voin kyllä kertoa syyt, mutta omasta mielestäni ne kannattaisi jättää AA:n sisäisille foorumeille.Meidän ryhmässähän kävi miten kävi, ennen sitä päätöstä, että ryhmä muuttuu avopalaveriksi,jos Anonyymejä on paikkalla. Lähden tästä AA-ryhmään.Sähköpostissa voidaan varmaan ihan asiallisesti kirjoitella näistä asioista.
- Bjarne
Veikko kirjoitti:
Veikko kirjoitti:
>Me pärjäämme omalla perinteellisellä tavallamme.>
Suomen AA (nimettömät Alkoholistit) teki perusteellisen vertailututkimuksen omasta ja muiden AA-maiden AA-systeemeistä ja totesi seuraavaa:
"Suomen AA:n palvelurakenne (Nimettömät Alkoholistit) poikkeaa kaikista AA-kirjallisuuden esittämistä ehdotuksista selvästi eikä perustu mihinkään yleisesti hyväksyttyyn suositukseen".
(lähde: Nimettömät Alkoholistit Suomessa -historiikki) - Kuka vääristellee
raitis kirjoitti:
Tiedän että lähes kaikki AA-ryhmät suhtautuvat heihin kuten muihinkin ulkopuolisiin…..Ryhmä, joka on liittynyt johonkin AA.n ulkopuoliseen ei voi samaan aikaan olla AA-ryhmä, eikä sitä koskevia tietoja näin ollen julkaista AA:n ryhmäluetelossa taikka Tiedotuksia lehdessä. Tämä koskee esim. A-killan, seurakuntien, sosiaalitoimistojen, Bill W:n ystävien, Raittiuden ystävien, Anonyymit alkoholistit, Minnesota-ryhmät ja jne…..Se, että joku näistä ulkopuolisista yhteisöistä käyttää samaa ohjelmaa kuin AA, ei tee niistä AA-laisia ryhmiä, eihän Raamatun lukeminenkaan tee Jehovalaisista luterilaisia. Valitettavaa tässä tapauksessa on kuitenkin, että tällä porukalla, jota on n.10% AA-laisten määrästä ei ole rohkeutta esiintyä omalla ryhmittymä nimellään…..itse en käy ryhmissä jotka kuuluvat tähän porukkaan, enkä sellaisissa jotka hyväksyvät suljettuihin palavereihin muita kuin Perinteiseen AA:han kuuluvia henkilöitä…..ja nämät 10% AA-laisista itse erosivat tästä palvelurakenteesta ja muuttivat nimensä: Bill W:n ystävät ry/ Anonyymit Alkoholistit, joka on mielestäni käsittämätöntä, koska tämä rakenne jossa Suomen AA on, on havaittu ja koettu hyväksi jo vuosikymmenien ajan…ja vielä lopuksi, näitä ulkopuolisia ryhmiä ei ilmoiteta valtakunnallisessa ryhmäluettelossa koska ne eivät kuulu Suomen AA:han….He käyttävät myös luvatta AA:n logoa ja tekevät laittomia ryhmäluetteloita johon on laitettu sekaan myös Suomen AA-ryhmiä, lupaa tähän asiaan ei ole kysytty Suomen AA-lta eikä Suomen AA-ryhmiltäSaamieni tietojen mukaan ylin päätösvalta on AA-ryhmillä eikä siis sen edustajilla.
Ryhmä edutajalla on ainoastaan tehtävä viedä ryhmän asiapalaverissa saamansa kanta aluekokoukselle.
Aluekokouksen tehtävä on koota alueen ryhmiltä tulevat asiat ja lähettää ne alueen ryhmille päätetäväksi.TÄMÄ ON AINUT OIKEA RAKENNE. - jokiaatytto
joonatan11 kirjoitti:
Meidän ryhmässähän kävi miten kävi, ennen sitä päätöstä, että ryhmä muuttuu avopalaveriksi,jos Anonyymejä on paikkalla. Lähden tästä AA-ryhmään.Sähköpostissa voidaan varmaan ihan asiallisesti kirjoitella näistä asioista.
Olen tuolkas ryhmissä ja en voi muuta sanoa että olette todella sairaita, kuten olen minäkin. En usko korviani enkä silmiäni tästä keskustelusta. Tajuatteko että leikitte minun raittiuden kanssa. Minä menen ryhmään jossa on holisteja jos he sanovat olevansa niin ja minä en paskaakaan välitä ovatko he nimettömiä vai anonyymejä. Raittiushan tässä on pääasia. Aivan sikaa vastaanottoa molemmissa leireissä. Olen onneksi ollut kansainvälisissä ryhmissä jossa nauravat tälle pienelle suomelle jossa on jopa kaksi jos ei kolme erillaista AA:ta, samasta asiasta olen kuullut ulkomailla . Hyvä suomalaiset , jatkakaa näin niin kaikki kohta pääsevät juomaan.Onneksi uskon omaan korkeaan voimaan, kirjaan ja kummiin joten raitista jatkoa vaan teille terv pelokas tyttö
- jasu
Suomalaisista vain 3% kärsii mt-ongelmista niin paljon, että tarvitsevat siihen lääkityksen. Asia on ihan ok.
Kuitenkin meillä 700.000 ihmistä syö näitä lääkkeitä, eli selvästi enemmän kuin on aiheellista.
Mt-ongelmiin tarkoitettuja lääkkeitä käytetään ohjeiden mukaan myös alkoholismin hoitoon, ja alkoholistille syötetään aina näitä pahimpia pillereitä, eli benzodiazepiinia.
Kuitenkaan alkoholisteilla ei ole tarvetta syödä yhtään sen enempää lääkkeitä itse mt-ongelmiin kuin ns. normaaliväestölläkään.
Eli, kun alkoholistista on ensin terkkarissa tai jollain klinikalla tehty sekakäyttäjä, ja kun hänen jossain vaiheessa on PAKKO lopettaa alkoholin käyttö kokonaan, jää hänelle aina lääkitys "päälle". (meillä on vain yksi alkoholistien hoitopaikka, jossa lääkkeistäkin pyritään luopumaan aina).
Näitä benzoja "raitis" alkoholisti napsii päihtyäkseen, eli paetakseen edelleen todellista elämää. Raittiuteen kun yleensä ajatellaan kuuluvan vastuun ottaminen itsestään ja "asioistaan".
Todellisiin mt-ongelmiin ihminen joutuu lääkitystä käyttämään, ja useimmat meistä ainakin tilapäisesti, kun esim. suuri suru kohtaa meitä.
Lääkitys on tällöinkin tarkoitettu auttamaan meitä pahimmman yli, eikä pysyväksi.- monenlaisia ja
osa vaatii elinikäistä lääkitystä. On psykoosia, on skitsoferiaa, on maanis-depressiivisyyttä jne. Nämä ovat todella vakavia mielenterveyden sairauksia ja myös näihin sairastuneet saattavat kärsiä alkoholismista ja silloin ei kenenkään ulkopuolisen henkilön ole syytä arvioida heidän lääkitystään. En syytä koko AA:ta tästä ajattelusta, mutta ne, jotka näin ajattelevat voisivat lakata lääkkeiden vastaisen propakandansa ja liittämättä siihen AA:ta. Tämä on herätyshuuto tämän asian puolesta!
- jasu
monenlaisia ja kirjoitti:
osa vaatii elinikäistä lääkitystä. On psykoosia, on skitsoferiaa, on maanis-depressiivisyyttä jne. Nämä ovat todella vakavia mielenterveyden sairauksia ja myös näihin sairastuneet saattavat kärsiä alkoholismista ja silloin ei kenenkään ulkopuolisen henkilön ole syytä arvioida heidän lääkitystään. En syytä koko AA:ta tästä ajattelusta, mutta ne, jotka näin ajattelevat voisivat lakata lääkkeiden vastaisen propakandansa ja liittämättä siihen AA:ta. Tämä on herätyshuuto tämän asian puolesta!
Kuten kerroit, osa mt-ongelmaisista tarvitsee elinikäisen lääkityksen, uskon sen.
He kuitenkin mahtuvat hyvin tähän 3%:in väestöstä, eli heitä on maksimissaankin n.200.000.
Silti vielä yli puoli miljoonaa Suomalaista ihmistä napsii heidän lisäkseen benzoja.
Näillä ihmisillä perussairaus on alkoholismi ja pitkään jatkunut runsas alkoholin käyttö on tuonut mukanaan mt-ongelmat.
Heille syötetään benzoja, että he pysyisivät työkykyisinä. Heidän kohdallaan hoidetaan vain ja ainoastaan oireita, ei itse perussairautta. - täälläkin3
jasu kirjoitti:
Kuten kerroit, osa mt-ongelmaisista tarvitsee elinikäisen lääkityksen, uskon sen.
He kuitenkin mahtuvat hyvin tähän 3%:in väestöstä, eli heitä on maksimissaankin n.200.000.
Silti vielä yli puoli miljoonaa Suomalaista ihmistä napsii heidän lisäkseen benzoja.
Näillä ihmisillä perussairaus on alkoholismi ja pitkään jatkunut runsas alkoholin käyttö on tuonut mukanaan mt-ongelmat.
Heille syötetään benzoja, että he pysyisivät työkykyisinä. Heidän kohdallaan hoidetaan vain ja ainoastaan oireita, ei itse perussairautta.Tuo 3% ei muuten kirjoittele netissä. He ovat hullujenhuoneella ja vahvasti lääkkeissä!
Joten lopettakaa keskushermostojenne rassaaminen, mieleen ja tunteisiin vaikuttavilla kemiallisilla mömmöillä. Tenoxit, Opamoxit, Pamit ym. äkkiä helevettihin.
- Raittiutta opetteleva
En ole sAAmari, mutta ihmettelen, mistä tuo "AA:n jyrkkää kanta mt-terveysongelmien suhteen ja mt-kieltäminen" oikein juontaa juurensa? Olen itsekin ollut AA:ssa mukana nyt jonkin aikaa, mutta tähän mennessä ei ole tullut vastaan mainitsemiesi asioiden tuomitsemista. Sen olen käsittänyt olevan käytäntönä, että kokoukseen ei tulla humalassa ja / tai kolmiolääkkeitä ottaneena. Jos joku ryhmästä käy esim. psykiatrilla, käyttää ongelmaansa myös lääkkeitä ja haluaa siitä kokouksessa kertoa, sitä ei tuomita ainakaan niissä ryhmissä, joissa olen käynyt. Jos sinulla on asiasta päinvastaisia kokemuksia, voisiko sen johtua joidenkin yksittäisten henkilöiden mielipiteistä, ei AA:sta itsestään?
- mt -lääkkeitä
melko usein eli siinä on juuri tuo pointti!
- raitis mieshenkilö
Kopioin tähän erään juttusi lisättynä omala kysymykselläni....
Koska et tuollaa kommentoinut sitä mitenkään, pyydän vielä vastausta....
"" Jatkokysymys lisäkysymykseen
Kirjoittanut: raitis mieshenkilö 26.3.2006 klo 13.12
***"""Paljon täälläkin puhutaan siitä, että kun pullon nostaa huulille, siitä se hulluus alkaa. *Kuka* sille hulluudelle antaa luvan? Entä *kuka* nostaa pullon huulille? Korkeampi voimako? Entä *kuka* yksin voi jättää pullon nostamatta...?"""***
Esitän jatkokysymyksen: Kuka sen narun kaulaan pujottaa, kuka potkaisee jakkaran alta? Kuka asettaa pistoolin ohimolleen ja kuka ampuu itsensä? Kuka antaa itsemurhaamiselle luvan?
Nyt varmaankin sanot että AA?""" - Sinulle sAAmari
vastauksestasi. En tosiaan ole perillä näistä teidän linjariidoistanne. Tärkeintä, mitä halusin tuoda esiin oli mt -asiat ja niitä käsiteltiin minusta hyvinkin laajasti eilen sekä täällä että KK:n perjantain ketjussa. Minä ainakin sain sanottavani julki ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Hyvää jatkoa Sinulle sAAmaria ja aurinkoista kevättä!
- sAAmari
aurinkoista kevään jatkoa sinullekin!
- lykkäsin
kysymykselläni. Huh ja vielä kerran huh - taisinpa sohaista avoimeen haavaa tietämättömyyttäni, mutta nyt olen ainakin tietoinen sekä AA:n rakenteesta että tästä sisäisetä riidasta eli saattoi lopulta olla hyväksi meille kaikille saada noita tietoja. Ironista tässä on, että kun sAAmari vastasi minulle, hän totesi, ettei tällainen kahdenvälinen keskustelu varmasti kiinnosta muita, mutta näköjään toisin kävi.
Anteeksipyyntöni sAAmarille, sillä tämä ei tosiaankaan ollut tarkoitukseni!- sAAmari
tällaista tämä on ollut koko sen ajan mitä olen tällä palstalla mukana ollut. Minua purevat paitsi kulkukoirat niin myös omat koirat :-)
Onneksi on elämää tämän palstan ulkopuolellakin! - täälläkin2
sAAmari kirjoitti:
tällaista tämä on ollut koko sen ajan mitä olen tällä palstalla mukana ollut. Minua purevat paitsi kulkukoirat niin myös omat koirat :-)
Onneksi on elämää tämän palstan ulkopuolellakin!sAAmari sinä olet hyvä ihminen!
- Elviira I.
Hakeutukaa nyt hyvät ihmiset, alkoholistitoverit sellaiseen AA-ryhmään missä luetaan perinteitä! Yksi niistä selventää, että AA ei ota kantaa yhtään mihinkään!
AA on miesten ja naisten toveriseura, jossa jaamme kokemuksia. Niitähän riittää ja siten myös mielipiteitä.
Tässähän onkin kyse omaksi itsenäiseksi itsekseen kasvamisesta., mikä ei tietenkään tarkoita, eikö voisi kuunnella ennakkoluulottomasti muiden kokemuksia ja ottaa ehkä opiksi.- simo 27 v. raittiina
Pidetään aa yksinkertaisena,kääntäkää korkkia kiini päin eletään ihmisiksi..
Ollaan ystävällisiä alkohoholia käyttäviin ,oikein ja liikaa käyttäviin ei tuputeta,mutta ollaan valmiina auttamaankin,jos jollakin tarvis.
Vetovoima. - hyvin menee
Onnee vaan valitsemallasi tiellä.
Kyllä ihminen voi olla juomatta ilman mitään seurojakin.
Se on se oma tahto. Ja kun se on vahva, voi silloin tällöin juodakin. Kohtuudella tietenkin.
Elämä on hauskempaa ja terveempää ilman mitään kerhoja.
- Oswaldo
Hauska ketju, joka on pysynyt hengissä aika pitkään. Ai, että nuo Mäkelänrinteen tapahtumien muistelu saa oikein adrenaliinin liikkeelle.
Mutta kuten Simo edellä toteaa, kaikkein tärkeintä on, ettei tänään oteta yhtään brenkkua!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi842727On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole582634Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.702594Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952551Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu892075Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502012Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411866Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk521539Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?161476Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve351467