APC

APC

missä malleissa 90 ylöspäin? oli apc

oliko kaikissa turbo malleissa

900 aero, t16, turbo, matalapaine turbo, 900s

8

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saab

      tullut Saabin kaikkiin turboahdettuihin malleihin
      jo mallivuodelle 1982.

      • i16

        99 turbo ja ekat matalapuristeiset(7,5 ?) 900
        turbot sekä vuonna 90 tulleet matalapaineturbot
        ilman apc:tä


      • Turbo Sensonic
        i16 kirjoitti:

        99 turbo ja ekat matalapuristeiset(7,5 ?) 900
        turbot sekä vuonna 90 tulleet matalapaineturbot
        ilman apc:tä

        NG900:ssa on Trionic -boksi (ei siis enää APC -
        boksia), mutta silti turbomittarin alapuolella
        lukee "APC/turbo". 9-3:n ja 9-5:n turbomittarin
        alapuolella lukee enää pelkästään "turbo".

        Olenkin ihmetellyt, minkä takia tuo APC lukee
        tuossa NG900:n turbomittarin alapuolella?
        Trionic -järjestelmä vaihtui Trionic 5:sta
        Trionic 7:aan 2000 -vuoden malleissa. Samalla
        vaihtui moottorinohjausyksikköä ohjaavan epromin
        tyyppi PLCC32:sta (2 kpl) PSOP:ksi (1 kpl).

        Jos joku sattuisi tietämään, miksi tuo "APC" on
        lisätty tuohon NG900 turbomittarin alapuolelle,
        niin kertokaa ihmeessä! Vai onkohan kyseessä
        ollut vain "vanhoista suunnitelmista jäänyt
        yksityiskohta", joka on silti jäänyt kojetaulun
        mittaristoon, vaikka Trionicia on käytetty
        ainakin jo NG900:n elinkaaren alusta lähtien
        (1994-)? Mene ja tiedä.


      • MarquisdeSaab
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        NG900:ssa on Trionic -boksi (ei siis enää APC -
        boksia), mutta silti turbomittarin alapuolella
        lukee "APC/turbo". 9-3:n ja 9-5:n turbomittarin
        alapuolella lukee enää pelkästään "turbo".

        Olenkin ihmetellyt, minkä takia tuo APC lukee
        tuossa NG900:n turbomittarin alapuolella?
        Trionic -järjestelmä vaihtui Trionic 5:sta
        Trionic 7:aan 2000 -vuoden malleissa. Samalla
        vaihtui moottorinohjausyksikköä ohjaavan epromin
        tyyppi PLCC32:sta (2 kpl) PSOP:ksi (1 kpl).

        Jos joku sattuisi tietämään, miksi tuo "APC" on
        lisätty tuohon NG900 turbomittarin alapuolelle,
        niin kertokaa ihmeessä! Vai onkohan kyseessä
        ollut vain "vanhoista suunnitelmista jäänyt
        yksityiskohta", joka on silti jäänyt kojetaulun
        mittaristoon, vaikka Trionicia on käytetty
        ainakin jo NG900:n elinkaaren alusta lähtien
        (1994-)? Mene ja tiedä.

        Missään Trionic:ssa ei ole erillistä APC-boxia
        vaan systeemi on integroitu Trioniciin. Erillinen
        APC-boxi on vain Boschin järjestelmien kanssa.

        Käsittäkseni APC ei ole hävinnyt mihinkään vaan
        on edellenkin Trionicin ominaisuutena.
        Esimerkiksi 9-5:ssa tarjolla oleva extravääntö
        saadaan luullakseni juuri aikaan APC:n asetusta
        muuttamalla täyskuormakiihdytyksissä.

        APC:hän sinänsä on niin nerokkaan yksinkertainen
        laite että siitä luopuminen olisi aika kummaa.
        Tarinat kertovat muuten että Volvo-piireissä 240
        turboon asennettu Saabin APC on aikas kova
        juttu... ja näinpä saksalaisella kolleegalla
        BMW:nkin APC:lla, tai oikeastaan Saabin koko
        moottorilla, -80 315 Saabin 16v turbolla joka oli
        porattu 2.1 litraiseksi :)

        Ilmeisesti APC ja DI jargonista luopuminen on
        vain vanhan myyntikikan hävittämistä, ei
        varsinaisista tekniikoista luopumista. Mikä on
        sinänsä hyvä... liian moni markkinoi autoja
        litannialla käsittämättömiä lyhenteitä, jotka
        eivät merkitse loppujen lopuksi yhtään mitään.

        Trionic on muuten usein unohdettu esimerkki siitä
        että bensakoneet hallitaan Saabilla hyvin... eipä
        kovin moni muu tee moottoreitaan täysin omalla
        ruiskutuksella ja ohjauksella.

        Eikös NG900 tullut 92-93 taitteessa, eli
        alkupäästä ainakin 2 litraiset ruiskut olisivat
        LH-jetronic:lla eikä Trionic:lla?


      • Saab 900 aero (200hv)
        MarquisdeSaab kirjoitti:

        Missään Trionic:ssa ei ole erillistä APC-boxia
        vaan systeemi on integroitu Trioniciin. Erillinen
        APC-boxi on vain Boschin järjestelmien kanssa.

        Käsittäkseni APC ei ole hävinnyt mihinkään vaan
        on edellenkin Trionicin ominaisuutena.
        Esimerkiksi 9-5:ssa tarjolla oleva extravääntö
        saadaan luullakseni juuri aikaan APC:n asetusta
        muuttamalla täyskuormakiihdytyksissä.

        APC:hän sinänsä on niin nerokkaan yksinkertainen
        laite että siitä luopuminen olisi aika kummaa.
        Tarinat kertovat muuten että Volvo-piireissä 240
        turboon asennettu Saabin APC on aikas kova
        juttu... ja näinpä saksalaisella kolleegalla
        BMW:nkin APC:lla, tai oikeastaan Saabin koko
        moottorilla, -80 315 Saabin 16v turbolla joka oli
        porattu 2.1 litraiseksi :)

        Ilmeisesti APC ja DI jargonista luopuminen on
        vain vanhan myyntikikan hävittämistä, ei
        varsinaisista tekniikoista luopumista. Mikä on
        sinänsä hyvä... liian moni markkinoi autoja
        litannialla käsittämättömiä lyhenteitä, jotka
        eivät merkitse loppujen lopuksi yhtään mitään.

        Trionic on muuten usein unohdettu esimerkki siitä
        että bensakoneet hallitaan Saabilla hyvin... eipä
        kovin moni muu tee moottoreitaan täysin omalla
        ruiskutuksella ja ohjauksella.

        Eikös NG900 tullut 92-93 taitteessa, eli
        alkupäästä ainakin 2 litraiset ruiskut olisivat
        LH-jetronic:lla eikä Trionic:lla?

        Tuli 93 syksyllä 94 mallilla.


      • Turbo Sensonic
        Saab 900 aero (200hv) kirjoitti:

        Tuli 93 syksyllä 94 mallilla.

        NG900:n turboversioissa moottorin ohjausyksikönä
        on Trionic, kuten myös 9-3:n ja 9-5:n
        turbokoneissa. Turbottomien NG900:en ja 9-3:en
        moottorin ohjausyksiköt ovat muistaakseni Boschin
        tekeleitä (Bosch Motronic). Samoin 9-3 TiD:n
        moottorin ohjausyksikkö on Bosch Motronic.


      • MarquisdeSaab
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        NG900:n turboversioissa moottorin ohjausyksikönä
        on Trionic, kuten myös 9-3:n ja 9-5:n
        turbokoneissa. Turbottomien NG900:en ja 9-3:en
        moottorin ohjausyksiköt ovat muistaakseni Boschin
        tekeleitä (Bosch Motronic). Samoin 9-3 TiD:n
        moottorin ohjausyksikkö on Bosch Motronic.

        ... muistaakseni -94 Trionic tuli kaikkiin
        moottoreihin... ainakin 9k:ssa. Vuoteen -92
        kaikki olivat LH-Jetronic:lla, vuonna -93 2.3
        turbossa oli jo Trionic ja vuonna -94 LH-Jetronic
        jäi kokonaan pois. LH-Jetronic:ssa käytettiin
        kuitenkin Saabin omia hiluja, kuten juuri tuo APC
        ja DI-sytytysjärjestelmä.

        Muistankohan sitten väärin... tuo NG900 on jäänyt
        itselläni hieman vähälle huomiolle kun on tullut
        hypättyä se tässä Saab-päivityskierteessä yli.


      • Turbo Sensonic
        MarquisdeSaab kirjoitti:

        ... muistaakseni -94 Trionic tuli kaikkiin
        moottoreihin... ainakin 9k:ssa. Vuoteen -92
        kaikki olivat LH-Jetronic:lla, vuonna -93 2.3
        turbossa oli jo Trionic ja vuonna -94 LH-Jetronic
        jäi kokonaan pois. LH-Jetronic:ssa käytettiin
        kuitenkin Saabin omia hiluja, kuten juuri tuo APC
        ja DI-sytytysjärjestelmä.

        Muistankohan sitten väärin... tuo NG900 on jäänyt
        itselläni hieman vähälle huomiolle kun on tullut
        hypättyä se tässä Saab-päivityskierteessä yli.

        Kirjoittelinkin tuosta Trionicin markkinoille
        tulosta ainoastaan koskien NG900:sta. 9000:n
        tekniikkaan en ole koskaan pahemmmin tutustunut,
        kun en ole omistanut kyseistä autoa (tai kyseisiä
        autoja). Saabismini alkoi 1991 vuoden 900i 16
        Valvesta ja ysisatasessa ollaan toistaiseksi
        pysytty, joten kokemukset 9000:sta ovat jääneet
        suuremmalta osalta koeajojen ja erinäisistä
        lähteistä luetun tekstin varaan.

        Noista LH-Jetroniceista olen kuullut jotain
        juttuja, mutta en tiennyt tarkkoja vuosilukuja,
        koska Jetronic on korvattu Trionicilla 9000:ssa.
        Kiitos tiedoista!

        Itsekin aion hypätä tuossa Saab -
        päivityskierteessä kokonaan tämänhetkisen 9-3:n
        yli, koska auto on suurin piirtein (älkää nyt
        ottako hernettä nenäänne tästä kommentista, 9-3:n
        omistajat!) sama, kuin NG900. Sitten kun uusi 9-3
        puskee markkinoille, voi olla auton vaihdon aika.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1869
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1691
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1240
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe