missä malleissa 90 ylöspäin? oli apc
oliko kaikissa turbo malleissa
900 aero, t16, turbo, matalapaine turbo, 900s
APC
8
682
Vastaukset
- Saab
tullut Saabin kaikkiin turboahdettuihin malleihin
jo mallivuodelle 1982.- i16
99 turbo ja ekat matalapuristeiset(7,5 ?) 900
turbot sekä vuonna 90 tulleet matalapaineturbot
ilman apc:tä - Turbo Sensonic
i16 kirjoitti:
99 turbo ja ekat matalapuristeiset(7,5 ?) 900
turbot sekä vuonna 90 tulleet matalapaineturbot
ilman apc:täNG900:ssa on Trionic -boksi (ei siis enää APC -
boksia), mutta silti turbomittarin alapuolella
lukee "APC/turbo". 9-3:n ja 9-5:n turbomittarin
alapuolella lukee enää pelkästään "turbo".
Olenkin ihmetellyt, minkä takia tuo APC lukee
tuossa NG900:n turbomittarin alapuolella?
Trionic -järjestelmä vaihtui Trionic 5:sta
Trionic 7:aan 2000 -vuoden malleissa. Samalla
vaihtui moottorinohjausyksikköä ohjaavan epromin
tyyppi PLCC32:sta (2 kpl) PSOP:ksi (1 kpl).
Jos joku sattuisi tietämään, miksi tuo "APC" on
lisätty tuohon NG900 turbomittarin alapuolelle,
niin kertokaa ihmeessä! Vai onkohan kyseessä
ollut vain "vanhoista suunnitelmista jäänyt
yksityiskohta", joka on silti jäänyt kojetaulun
mittaristoon, vaikka Trionicia on käytetty
ainakin jo NG900:n elinkaaren alusta lähtien
(1994-)? Mene ja tiedä. - MarquisdeSaab
Turbo Sensonic kirjoitti:
NG900:ssa on Trionic -boksi (ei siis enää APC -
boksia), mutta silti turbomittarin alapuolella
lukee "APC/turbo". 9-3:n ja 9-5:n turbomittarin
alapuolella lukee enää pelkästään "turbo".
Olenkin ihmetellyt, minkä takia tuo APC lukee
tuossa NG900:n turbomittarin alapuolella?
Trionic -järjestelmä vaihtui Trionic 5:sta
Trionic 7:aan 2000 -vuoden malleissa. Samalla
vaihtui moottorinohjausyksikköä ohjaavan epromin
tyyppi PLCC32:sta (2 kpl) PSOP:ksi (1 kpl).
Jos joku sattuisi tietämään, miksi tuo "APC" on
lisätty tuohon NG900 turbomittarin alapuolelle,
niin kertokaa ihmeessä! Vai onkohan kyseessä
ollut vain "vanhoista suunnitelmista jäänyt
yksityiskohta", joka on silti jäänyt kojetaulun
mittaristoon, vaikka Trionicia on käytetty
ainakin jo NG900:n elinkaaren alusta lähtien
(1994-)? Mene ja tiedä.Missään Trionic:ssa ei ole erillistä APC-boxia
vaan systeemi on integroitu Trioniciin. Erillinen
APC-boxi on vain Boschin järjestelmien kanssa.
Käsittäkseni APC ei ole hävinnyt mihinkään vaan
on edellenkin Trionicin ominaisuutena.
Esimerkiksi 9-5:ssa tarjolla oleva extravääntö
saadaan luullakseni juuri aikaan APC:n asetusta
muuttamalla täyskuormakiihdytyksissä.
APC:hän sinänsä on niin nerokkaan yksinkertainen
laite että siitä luopuminen olisi aika kummaa.
Tarinat kertovat muuten että Volvo-piireissä 240
turboon asennettu Saabin APC on aikas kova
juttu... ja näinpä saksalaisella kolleegalla
BMW:nkin APC:lla, tai oikeastaan Saabin koko
moottorilla, -80 315 Saabin 16v turbolla joka oli
porattu 2.1 litraiseksi :)
Ilmeisesti APC ja DI jargonista luopuminen on
vain vanhan myyntikikan hävittämistä, ei
varsinaisista tekniikoista luopumista. Mikä on
sinänsä hyvä... liian moni markkinoi autoja
litannialla käsittämättömiä lyhenteitä, jotka
eivät merkitse loppujen lopuksi yhtään mitään.
Trionic on muuten usein unohdettu esimerkki siitä
että bensakoneet hallitaan Saabilla hyvin... eipä
kovin moni muu tee moottoreitaan täysin omalla
ruiskutuksella ja ohjauksella.
Eikös NG900 tullut 92-93 taitteessa, eli
alkupäästä ainakin 2 litraiset ruiskut olisivat
LH-jetronic:lla eikä Trionic:lla? - Saab 900 aero (200hv)
MarquisdeSaab kirjoitti:
Missään Trionic:ssa ei ole erillistä APC-boxia
vaan systeemi on integroitu Trioniciin. Erillinen
APC-boxi on vain Boschin järjestelmien kanssa.
Käsittäkseni APC ei ole hävinnyt mihinkään vaan
on edellenkin Trionicin ominaisuutena.
Esimerkiksi 9-5:ssa tarjolla oleva extravääntö
saadaan luullakseni juuri aikaan APC:n asetusta
muuttamalla täyskuormakiihdytyksissä.
APC:hän sinänsä on niin nerokkaan yksinkertainen
laite että siitä luopuminen olisi aika kummaa.
Tarinat kertovat muuten että Volvo-piireissä 240
turboon asennettu Saabin APC on aikas kova
juttu... ja näinpä saksalaisella kolleegalla
BMW:nkin APC:lla, tai oikeastaan Saabin koko
moottorilla, -80 315 Saabin 16v turbolla joka oli
porattu 2.1 litraiseksi :)
Ilmeisesti APC ja DI jargonista luopuminen on
vain vanhan myyntikikan hävittämistä, ei
varsinaisista tekniikoista luopumista. Mikä on
sinänsä hyvä... liian moni markkinoi autoja
litannialla käsittämättömiä lyhenteitä, jotka
eivät merkitse loppujen lopuksi yhtään mitään.
Trionic on muuten usein unohdettu esimerkki siitä
että bensakoneet hallitaan Saabilla hyvin... eipä
kovin moni muu tee moottoreitaan täysin omalla
ruiskutuksella ja ohjauksella.
Eikös NG900 tullut 92-93 taitteessa, eli
alkupäästä ainakin 2 litraiset ruiskut olisivat
LH-jetronic:lla eikä Trionic:lla?Tuli 93 syksyllä 94 mallilla.
- Turbo Sensonic
Saab 900 aero (200hv) kirjoitti:
Tuli 93 syksyllä 94 mallilla.
NG900:n turboversioissa moottorin ohjausyksikönä
on Trionic, kuten myös 9-3:n ja 9-5:n
turbokoneissa. Turbottomien NG900:en ja 9-3:en
moottorin ohjausyksiköt ovat muistaakseni Boschin
tekeleitä (Bosch Motronic). Samoin 9-3 TiD:n
moottorin ohjausyksikkö on Bosch Motronic. - MarquisdeSaab
Turbo Sensonic kirjoitti:
NG900:n turboversioissa moottorin ohjausyksikönä
on Trionic, kuten myös 9-3:n ja 9-5:n
turbokoneissa. Turbottomien NG900:en ja 9-3:en
moottorin ohjausyksiköt ovat muistaakseni Boschin
tekeleitä (Bosch Motronic). Samoin 9-3 TiD:n
moottorin ohjausyksikkö on Bosch Motronic.... muistaakseni -94 Trionic tuli kaikkiin
moottoreihin... ainakin 9k:ssa. Vuoteen -92
kaikki olivat LH-Jetronic:lla, vuonna -93 2.3
turbossa oli jo Trionic ja vuonna -94 LH-Jetronic
jäi kokonaan pois. LH-Jetronic:ssa käytettiin
kuitenkin Saabin omia hiluja, kuten juuri tuo APC
ja DI-sytytysjärjestelmä.
Muistankohan sitten väärin... tuo NG900 on jäänyt
itselläni hieman vähälle huomiolle kun on tullut
hypättyä se tässä Saab-päivityskierteessä yli. - Turbo Sensonic
MarquisdeSaab kirjoitti:
... muistaakseni -94 Trionic tuli kaikkiin
moottoreihin... ainakin 9k:ssa. Vuoteen -92
kaikki olivat LH-Jetronic:lla, vuonna -93 2.3
turbossa oli jo Trionic ja vuonna -94 LH-Jetronic
jäi kokonaan pois. LH-Jetronic:ssa käytettiin
kuitenkin Saabin omia hiluja, kuten juuri tuo APC
ja DI-sytytysjärjestelmä.
Muistankohan sitten väärin... tuo NG900 on jäänyt
itselläni hieman vähälle huomiolle kun on tullut
hypättyä se tässä Saab-päivityskierteessä yli.Kirjoittelinkin tuosta Trionicin markkinoille
tulosta ainoastaan koskien NG900:sta. 9000:n
tekniikkaan en ole koskaan pahemmmin tutustunut,
kun en ole omistanut kyseistä autoa (tai kyseisiä
autoja). Saabismini alkoi 1991 vuoden 900i 16
Valvesta ja ysisatasessa ollaan toistaiseksi
pysytty, joten kokemukset 9000:sta ovat jääneet
suuremmalta osalta koeajojen ja erinäisistä
lähteistä luetun tekstin varaan.
Noista LH-Jetroniceista olen kuullut jotain
juttuja, mutta en tiennyt tarkkoja vuosilukuja,
koska Jetronic on korvattu Trionicilla 9000:ssa.
Kiitos tiedoista!
Itsekin aion hypätä tuossa Saab -
päivityskierteessä kokonaan tämänhetkisen 9-3:n
yli, koska auto on suurin piirtein (älkää nyt
ottako hernettä nenäänne tästä kommentista, 9-3:n
omistajat!) sama, kuin NG900. Sitten kun uusi 9-3
puskee markkinoille, voi olla auton vaihdon aika.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371869
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291691Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51240Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234