albatross flying 871

joppe

Olen suunnittelemassa retki/viikonloppuveneen hankkimista perheelleni. Veneen tulisi olla merikelpoinen rannikolla/saaristossa liikkumiseen. Soveltuuko Albatross Flying 871 tähän tarkoitukseen? Emme halua nopeaa, liukuvaa venettä, onhan perheessämme vajaa kolmevuotias lapsi.

17

28991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jube

      Sopiihan se oikein hyvin. On ehkä tarkoitettu vielä pitempiin retkiin kuin viikonloppuretket. Max nopeus lienee noin 15 kn. Toinen vastaava hyvä vaihtoehto on mielestäni Marsund 906.
      http://www.pellinge.net/marsund/fi906.htm
      Marsundissa ei ole takakajuuttaa mutta iso avotila.
      PS. Liukuvallakin veneellä voi ajaa hiljaa.

      • miesw

        Marsund on oikein hyvä vene.

        Liukuvalla veneellä ei oikeasti voi ajaa hiljaa, kuin poikkeustilanteessa. Kiemurtelee, roiskii, kuluttaa paljon hitaasti ajettaessa - siis runkokonopeudella. Joitakin poikkeuksia tietysti on esim Tiiskeri, joka on sikakallis.


    • Itselläni

      Hanki vaan rauhassa Albatross flying. Siinä sinulla on venettä ja rahoillesi vastinetta. Tuo säilyttää hyvin hintansa on miellyttävä ajaa kovassakin kelissä.
      Paikalla ollessaan se kyllä hieman kallistelee kun mies kävelee laidalla.
      Itse olen ajellut tuollaisella 12 vuotta enkä vielä aio siitä luopua. Hyvä paatti!

    • Holiday2

      Meillä on Marex 280 Holiday, erittäin tukeva norjalainen puoliliukuva, jossa sekä etu että takakajuutta ja hyvät ulkotilatkin. Laadukas ja ihana perhevene!

      Uutena jonkin verran kalliimpi kuin Albatross.

      Vastaava (mielestäni hieman heikommalla sisäratkaisulla) on Nibus Familia.

      Marexilla on mukava ajaa kaikilla nopeuksilla ihan mateluvauhdista lähes 20 solmuun.

      • Marex man

        Marex 280 isommalla koneella tarttii olla, esim. Yanmarin 200 hp dieselillä.
        Lisäksi Marexin tilaratkaisu älyttömän hyvä,
        5 hyvää makuupaikkaa yms ja 2 omaa erillistä hyttiä hulppean avotilan lisäksi, siis kokoonsa nähden. Lisäksi erittäin merikelpoinen, koska norjalaisten suunnittelema.
        Tärkeä asia, koko sallii sen että voi mennä vaikka yksin. Mulla keulapotkuri, joka helpottaa jos navakalla tuulella tulee rantaan tai vierasvenesatamaan. Pitää hyvin arvonsa lisäksi, suosittelen.


    • perhevene
    • joppe

      Mitähän uusi Marsund 906 maksaa? Ei löydy hintaa mistään tiedostosta?

      • Lammikkolaivuri

        Uuden Marsundin hinta pyörii siinä 80 000€ tuntumassa...isommalla koneella ja riippuen varustuksesta. Näkyy muuten olevan yksi käytettykin myynnissä osoitteessa www.breitenstein.fi , pyyntinä 70 000 €


      • Lammikkolaivuri (original)
        Lammikkolaivuri kirjoitti:

        Uuden Marsundin hinta pyörii siinä 80 000€ tuntumassa...isommalla koneella ja riippuen varustuksesta. Näkyy muuten olevan yksi käytettykin myynnissä osoitteessa www.breitenstein.fi , pyyntinä 70 000 €

        Olen käyttänyt nimimerkkiä Lammikkolaivuri näillä palstoilla useamman vuoden ajan, mutta en ole välittänyt rekisteröidä sitä.

        Ei tunnu kivalta nähdä "ikiomaa nimmaria" toisen käytössä, vaikka puheenvuorosi olikin sinänsä ihan OK!


      • ?!?
        Lammikkolaivuri (original) kirjoitti:

        Olen käyttänyt nimimerkkiä Lammikkolaivuri näillä palstoilla useamman vuoden ajan, mutta en ole välittänyt rekisteröidä sitä.

        Ei tunnu kivalta nähdä "ikiomaa nimmaria" toisen käytössä, vaikka puheenvuorosi olikin sinänsä ihan OK!

        Ehkä sitten kannattaisi rekata se se oma nimmari, jos riepoo muidenkin käyttö ?!?


    • 9 m 9 kn

      Minulla oli monivuotinen haave päästä joskus käsiksi Flying Albatrossiin, mutta kukkaroni suorituskyky ja hinnat eivät kohdanneet.

      Kesällä 2001 minusta tuli MS 900/90 -tyyppisen veneen omistaja. Hintaa oli silläkin, mutta kaikki näkemäni Flying Albatrossien pyynnit ovat olleet vieläkin korkeampia.

      MS 900/90 on tilaratkaisuiltaan hyvin paljon samantyyppinen kuin Flying Albatrtoss 871. Pituutta on 30 cm enemmän ja leveyttä 5 cm vähemmän.

      MS 900/90 -venettä näkee myynnissä harvemmin, koska niitä on valmistettu vain noin 5 vuoden ajan (1990-95 tienoilla), tietääkseni vain noin 30 kpl. Vanhempia MS 900 -versioita on valmistettu enemmänkin, joten sellaisen löytää helpommin (ja luultavasti myös halvemmalla).

      Kuva veneestäni linkitetty tähän keskusteluun:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=668&posting=22000000015272120

      Flying Albatross 871 on hyvämaineisen veistämön (Syrjäsuo) onnistunut malli, enkä ihmettele lainkaan sen suosiota hintojen korkeudesta huolimatta. Osta ihmeessä, jos budjettisi riittää! Merikelpoisuus riittää taatusti rannikolla/saaristossa liikkumiseen.

      Itse onnistuin löytämään "lähes vastaavan" kilpailijan jonkin verran halvemmalla ja olen hankintaani varsin tyytyväinen.

      • Supatinsteri

        Flying Albatross 871

        Oma paattimme tilattiin uutena veneveistämö Syrjäsuolta. Joitakin muutoksia kehitimme veneeseen mm. vessan oven paikka, karttakaappi, jääkaapin paikka, naviskapöytä, ylimääräiset lokerot ja laatikot.
        Merenkulusta elämän aikana on ollut uuta venettä tilattaessa hyötyä siis.

        Perhe veneeksi paatti on hyvä, taloudellinen, kaunis jne...

        Matala uintisyvyys takaa, että pääsy lähes minne tahansa on taattu.

        Tasaköli taasen tarkoittaa sen, että pohjakosketuksestakaan ei tarvitse säikähtää, että potkuri kone menisi sillä potkuri on kölin takana suojassa.
        Alus vain pomppaa kiven yli.

        Saaristolaiset sanovat, että mikä tahansa alus on hyvä kunhan ikkunat kestävät. Paatissa kestää ikkunat kovempaakin keliä.

        Jopa myrskyssä olemme ajelleet aluksemme kanssa ja se on kestänyt keikutuksen ja paukutuksen hyvin.

        Rungossa ei ole valittamista ja se on hyvin suunniteltu. Pitkä kehitystyö on tuottanut tuloksen.

        85 hv koneella aluksen marssinopeus on n. 12 solmua.

        Hyvä kokemus sinänsä. En moitittavaa keksi.

        Saaristolaiset varsinkin pitävät aluksen merikelpoisuudesta (eli se on hyvä).

        Pisin reissu mitä paatillamme on tehty on Viron Pärnu.


      • assari muija
        Supatinsteri kirjoitti:

        Flying Albatross 871

        Oma paattimme tilattiin uutena veneveistämö Syrjäsuolta. Joitakin muutoksia kehitimme veneeseen mm. vessan oven paikka, karttakaappi, jääkaapin paikka, naviskapöytä, ylimääräiset lokerot ja laatikot.
        Merenkulusta elämän aikana on ollut uuta venettä tilattaessa hyötyä siis.

        Perhe veneeksi paatti on hyvä, taloudellinen, kaunis jne...

        Matala uintisyvyys takaa, että pääsy lähes minne tahansa on taattu.

        Tasaköli taasen tarkoittaa sen, että pohjakosketuksestakaan ei tarvitse säikähtää, että potkuri kone menisi sillä potkuri on kölin takana suojassa.
        Alus vain pomppaa kiven yli.

        Saaristolaiset sanovat, että mikä tahansa alus on hyvä kunhan ikkunat kestävät. Paatissa kestää ikkunat kovempaakin keliä.

        Jopa myrskyssä olemme ajelleet aluksemme kanssa ja se on kestänyt keikutuksen ja paukutuksen hyvin.

        Rungossa ei ole valittamista ja se on hyvin suunniteltu. Pitkä kehitystyö on tuottanut tuloksen.

        85 hv koneella aluksen marssinopeus on n. 12 solmua.

        Hyvä kokemus sinänsä. En moitittavaa keksi.

        Saaristolaiset varsinkin pitävät aluksen merikelpoisuudesta (eli se on hyvä).

        Pisin reissu mitä paatillamme on tehty on Viron Pärnu.

        Laitoitteko Albatrossiinne keulapotkurin? Ollaan aloittelevia veneilijöitä ja Albatrossimme on siis meille uusi. Rantautumista ja poijuhaan irrottamista, kiinnittämistä yms säätämistä on tässä nyt harjoiteltu ja eihän se nyt vielä todellakaan suju :) mutta kysymykseni liittyy veneen ohjattavuuteen ja parempaan kääntymiseen, siis mitäpä mieltä keulapotkurista.


      • Supatinsteri
        assari muija kirjoitti:

        Laitoitteko Albatrossiinne keulapotkurin? Ollaan aloittelevia veneilijöitä ja Albatrossimme on siis meille uusi. Rantautumista ja poijuhaan irrottamista, kiinnittämistä yms säätämistä on tässä nyt harjoiteltu ja eihän se nyt vielä todellakaan suju :) mutta kysymykseni liittyy veneen ohjattavuuteen ja parempaan kääntymiseen, siis mitäpä mieltä keulapotkurista.

        Mielstäni keulapotkuri on täysin turha jopa 15 metrisessä purjeveneessä joten se on myös mielestäni turha albatrossissa.
        Makuasioitahan nämä on, mutta keulapotkuri pitää aivan armotonta rätinää hiljaisimmillaankin. Ja näin kevyttä alusta se vain viskoo puolelta toiselle. Jokaisen kannattaa kokeilla helpompaa takaa (harjoitelkaa tyhjään laituriini):

        Esim. bensalaituriin on hyvä harjoitella rantautumista kyljittäin, ei siis siten, että tullaan vauhdilla ja kylki pamahtaa laituriin vaan siten että ajetaan laiturin viereen ja käännetään kaikki (ohjaus) oikealle, potku eteen, vapaalle, kaikki (ohjaus) vasemmalle, potku taakse, vapaalle, kaikki ohjaus (oikealle, potku eteen, tämä saa paatin perän ja keulan hivuttautumaan vähitellen sivulle päin ja näin voidaan pienen harjoittelun jälkeen tyylikkäästi rantautua laituriin.

        Tällä tyylillä saa veneen käännettyä myös 360´astetta paikallaan.

        Jos nyt käännytään esimerkiksi vasemmalle alueella joka on esim. 15m x 15m eli ei pelkoa 9 metrisen aluksen kanssa, että osutaan mihinkään (ellei liikennettä ole).

        Helpoitenhan puoli plaanaria pystyy ohjaamaan yli viidessä solmussa, mutta tämä ei ole mahdollista jyrkissä käännöksissä ja/tai satama-altaassa järjestyksen ja turvallisuuden takia.
        Siis, kun käännät alusta 360´astetta vasemmalla aloita kääntämällä kaikki vasemmalle ja antamalla jonkin verran kaasua (älä revitä (toim.huom. revitys slangi sana ja tarkoittaa vapaalta kaasun pohjaan iskemistä. Se kuluttaa moottoria.), kun nyt alus on saatu kääntymään vasemmalle se ei käänny paikallaan vaan viistosti eteenpäin. Tämä saadaan korjattua kääntämällä kaikki oikealle ja antamalla kaasua peruutusvaihteelle. Näin jatketaan kunnes paatti saadaan pyörimään ja kun se lähtee pyörimään niin se pyörii kevyesti runkonsa takia.

        HUOM! Suurissa nopeuksissa EI SAA vaihtaa vetoa edestä taaksepäin. Tämä rikkoo melko varmasti moottorin tai akselin. Toki hätätapaukset ovat eriasia.

        Aluksessa on myös kuollut kulma takana ja tämä häiritsee erityisesti poijusta lähdettäessä. Olemme ratkaisseet ongelman asentamalla valvontakameran taaksepäin ja ohjaamaan kuvan pieneen 7" TFT-näyttöön sisälle, kuljettajan eteen. Olemme asentaneet myös kameran eteen ja yllätykseksi huomasimme, että kamera ei välitä sumusta sekä helpottaa ajamista huurtuneilla ikkunoilla.

        Mikäli joku miettii miten tällä paatilla pääsee oikein kulkemaan paikasta toiseen niin voin kertoa, että alus on puoliplaanari ja syväys nettona on 80 cm ja bruttona n. 1 metrin.
        Maston saa laskettua jolloin korkeus vedenpinnasta oli muistaakseni 1.2 metriä. Joten joka paikkaan pääsee kulkemaan.
        Voit myös rauhassa painella ulkoluodoilla kokeillen rantautumista sillä potkuri ei ota osumaa kölin takia ellet sitten peruta kiveen. Sekin epätodennäköistä sillä peräsimen "kehikko" voi tässäkin pelastaa.

        Lisää kysymyksiä meilitse, kiitos.


      • Supatinsteri
        Supatinsteri kirjoitti:

        Mielstäni keulapotkuri on täysin turha jopa 15 metrisessä purjeveneessä joten se on myös mielestäni turha albatrossissa.
        Makuasioitahan nämä on, mutta keulapotkuri pitää aivan armotonta rätinää hiljaisimmillaankin. Ja näin kevyttä alusta se vain viskoo puolelta toiselle. Jokaisen kannattaa kokeilla helpompaa takaa (harjoitelkaa tyhjään laituriini):

        Esim. bensalaituriin on hyvä harjoitella rantautumista kyljittäin, ei siis siten, että tullaan vauhdilla ja kylki pamahtaa laituriin vaan siten että ajetaan laiturin viereen ja käännetään kaikki (ohjaus) oikealle, potku eteen, vapaalle, kaikki (ohjaus) vasemmalle, potku taakse, vapaalle, kaikki ohjaus (oikealle, potku eteen, tämä saa paatin perän ja keulan hivuttautumaan vähitellen sivulle päin ja näin voidaan pienen harjoittelun jälkeen tyylikkäästi rantautua laituriin.

        Tällä tyylillä saa veneen käännettyä myös 360´astetta paikallaan.

        Jos nyt käännytään esimerkiksi vasemmalle alueella joka on esim. 15m x 15m eli ei pelkoa 9 metrisen aluksen kanssa, että osutaan mihinkään (ellei liikennettä ole).

        Helpoitenhan puoli plaanaria pystyy ohjaamaan yli viidessä solmussa, mutta tämä ei ole mahdollista jyrkissä käännöksissä ja/tai satama-altaassa järjestyksen ja turvallisuuden takia.
        Siis, kun käännät alusta 360´astetta vasemmalla aloita kääntämällä kaikki vasemmalle ja antamalla jonkin verran kaasua (älä revitä (toim.huom. revitys slangi sana ja tarkoittaa vapaalta kaasun pohjaan iskemistä. Se kuluttaa moottoria.), kun nyt alus on saatu kääntymään vasemmalle se ei käänny paikallaan vaan viistosti eteenpäin. Tämä saadaan korjattua kääntämällä kaikki oikealle ja antamalla kaasua peruutusvaihteelle. Näin jatketaan kunnes paatti saadaan pyörimään ja kun se lähtee pyörimään niin se pyörii kevyesti runkonsa takia.

        HUOM! Suurissa nopeuksissa EI SAA vaihtaa vetoa edestä taaksepäin. Tämä rikkoo melko varmasti moottorin tai akselin. Toki hätätapaukset ovat eriasia.

        Aluksessa on myös kuollut kulma takana ja tämä häiritsee erityisesti poijusta lähdettäessä. Olemme ratkaisseet ongelman asentamalla valvontakameran taaksepäin ja ohjaamaan kuvan pieneen 7" TFT-näyttöön sisälle, kuljettajan eteen. Olemme asentaneet myös kameran eteen ja yllätykseksi huomasimme, että kamera ei välitä sumusta sekä helpottaa ajamista huurtuneilla ikkunoilla.

        Mikäli joku miettii miten tällä paatilla pääsee oikein kulkemaan paikasta toiseen niin voin kertoa, että alus on puoliplaanari ja syväys nettona on 80 cm ja bruttona n. 1 metrin.
        Maston saa laskettua jolloin korkeus vedenpinnasta oli muistaakseni 1.2 metriä. Joten joka paikkaan pääsee kulkemaan.
        Voit myös rauhassa painella ulkoluodoilla kokeillen rantautumista sillä potkuri ei ota osumaa kölin takia ellet sitten peruta kiveen. Sekin epätodennäköistä sillä peräsimen "kehikko" voi tässäkin pelastaa.

        Lisää kysymyksiä meilitse, kiitos.

        Unohdin edellisessä viestissä mainita myös ettei tuohon laituri kikkailuun tarvitse myöskään jatkuvaa ruorin kääntämistä ja kaasun vääntämistä vaan springi köysi auttaa tässä asiassa.

        Eli jos kyseessä on takaspringi köysi tulee takaknaapista ja se on laitettu laiturilla pollariin, koukkuun (keulaa kohti yli puolen välin) tms. kun nyt rauhallisesti peruutetaan vetää köysi aluksen laituria kohti. Sama pätee myös toisinpäin.

        MUISTAKAA FENDARIT!


      • assari muija
        Supatinsteri kirjoitti:

        Unohdin edellisessä viestissä mainita myös ettei tuohon laituri kikkailuun tarvitse myöskään jatkuvaa ruorin kääntämistä ja kaasun vääntämistä vaan springi köysi auttaa tässä asiassa.

        Eli jos kyseessä on takaspringi köysi tulee takaknaapista ja se on laitettu laiturilla pollariin, koukkuun (keulaa kohti yli puolen välin) tms. kun nyt rauhallisesti peruutetaan vetää köysi aluksen laituria kohti. Sama pätee myös toisinpäin.

        MUISTAKAA FENDARIT!

        Hei ja kiitos vastauksesta. Ns pysyvä köysi poijusta laituriin laitettiin heti ja se todella helpottaa tulemista la tietysti lähtemistäkin. Fenderit ok - 4 isoa. Lähinnä itselläni ongelmana on ainakin vielä näin aluksi poijujen ja erityisesti (painavien) poijuhakojen kanssa "pelleily". Oikeaoppisesti kun ristiin yrität laittaa, niin ei sitä kyllä oikein sulavasti voi tehdä. No, nyt sitten ajattelin että kunnon poijuhaka voisi olla vastaus tähän, jotta saisi näppärämmin ne poijut kiinni. Handy Duckia mainostetaan käteväksi - onko hintansa väärtti? Vai onko se vain niin, että harjoittele, harjoittele.....


      • supatinsteri
        assari muija kirjoitti:

        Hei ja kiitos vastauksesta. Ns pysyvä köysi poijusta laituriin laitettiin heti ja se todella helpottaa tulemista la tietysti lähtemistäkin. Fenderit ok - 4 isoa. Lähinnä itselläni ongelmana on ainakin vielä näin aluksi poijujen ja erityisesti (painavien) poijuhakojen kanssa "pelleily". Oikeaoppisesti kun ristiin yrität laittaa, niin ei sitä kyllä oikein sulavasti voi tehdä. No, nyt sitten ajattelin että kunnon poijuhaka voisi olla vastaus tähän, jotta saisi näppärämmin ne poijut kiinni. Handy Duckia mainostetaan käteväksi - onko hintansa väärtti? Vai onko se vain niin, että harjoittele, harjoittele.....

        Joskus käytin pelkkää kiipeilukoukkua, mutta erinäisistä syistä (olohuoneen hallitus) piti siirtyä sitten käyttämään poijuhakaa. Merkkiä en muista, mutta mitä kummallisimpia virityksiä näkee. Itse valitsin haan sen perusteella, että se on yksinkertainen eikä kovin pitkä, sillä muuten käsitteleminen on hankalaa. Mikäli yksin olet liikenteessä niin ota poijuhaka katoksen päälle ja kattoluukku auki, kun poiju sitten oikealta puolelta lipuu ohi niin laita koukku kiinni, tee tarvittavat ohjausliikkeet ja mene katsomaan, että köysi virtaa poijuun. Samalla reissulla voit käydä laittamassa myös keulaköydet maihin kiinni.
        Aina kannattaa kuitenkin muistaa, ETTÄ tuulen puoleinen köysi ensiksi kiinni sekä että keulaköydet ovat kunnolla ja sitten vasta peräköydet.

        Tuo köysi poiju-laituri välille on erittäin kätevä. Kannattaa myös muistaa, että veneessä olevat henkilöt (vieraat ja muu perhe) kannattaa työllistää. Aina täytyy olla aluksessa toinenkin henkilö joka osaa ajaa paatin laituriin.

        "Kun halpaa paskaa ostaa - halpaa paskaa saa ja kun kallista ostaa niin samaa paskaa saa."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe