Olen vaihtamassa perämoottoria Buster S:n, koska nykyinen on hiukka liian pieni ja 2-tahtinen (jonsson 20hp). Eli olen vaihtamassa 4-tahtiseen ja 30 hevosvoimaseen.
Minkälainen vaihtoehto ois Honda BF 30? Itseäni kiehtoo se, koska siinä on pitkä takuu (4vuotta), se on ostetuin nelitahtinen (kai kansa tietää) ja lisäksi se on kevein 4-tahtinen. Onkohan tämä moottori pärjännyt testeissä/vertailuissa hyvin?
Mutta minkälaisia kokemuksia teillä on siitä? Oisko joku muu parempi esim. Yamaha?
Kiitän vastauksista.
Honda BF 30
18
15789
Vastaukset
- busteristi
Kippari-lehdessä oli vertailutesti 30-hevosvoimaisille moottoreille tässä lähivuosina(oisko ollut 2004 tai 2005)ja se kone oli kait ihan hyvin parjännyt. Ei ollut testin tehokkain, mutta ei myöskään huonoin. Taloudellisuus taisi olla aika hyvää. Kippari antaa valokopioita lehtijutuistaan kohtuullista korvausta vastaan soittamalla lehden toimitukseen toimituksen sihteerille.
Yamaha on varmasti myös hyvä kone ja taisi testin mukaan olla huippukierroksilla hiljaisin. Tosin painoa taisi olla lähes 20 kiloa Hondaa enemmän.
Itsellä on Honda 40 ja ei ole kokemusta kolmekymppisestä,mutta varmasti kolmekymppinenkin on ihan yhtä kestävä moottori kuin nelikymppinenkin.
Onko sun Buster S se vanhanmallinen (4 m pitkä) vaiko uudempi 4,58 pitkä?
Uskoisin, että jos valitset Hondan, et kadu. Varmasti on hyvä kone nimenomaan keveytensä ansionta. Päätä kuitenkin ihan itse, minkä valitset.- Timppa
Se mun Buster S on se vanhemman mallinen eli keltainen. Käsittääkseni tuo Buster uudistettiin juuri sen takia, kun 4-tahtiset moottorit ovat niin painavia ja haluttiin saada veneen painojakauma uudemman aikaiseksi (ettei keula nouse pystyyn). Ja kun Honda on sieltä kevyimmästä päästä, niin siks olen sitä harkinnut.
- hyvä
Kai se on ihan passeli kone veneeseesi, uistelukin onnistunee hyvin. Meinaatko myydä sen johnssonin pois, voisin ostaa. Saat melko varmasti paremmin myymällä sen kuin vaihtaen liikkeessä.
- Timppa
Kyllä myyn sen pois. Annan joko vaihdossa tai mielelläni otan myös tarjouksia vastaan. Tarjouksia voi pistää osoitteeseen [email protected]
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin uuden moottorin mukana tulee kaukohallinta laitteet, joten nekin kuuluvat kauppaaan. Ja pakkohan niitten on tulla, koska otan trimmilisen koneen ja täs ei ole trimmiä. Moottorilla on vähän ajettu ja se on hyvä kuntoinen. - ja...
Timppa kirjoitti:
Kyllä myyn sen pois. Annan joko vaihdossa tai mielelläni otan myös tarjouksia vastaan. Tarjouksia voi pistää osoitteeseen [email protected]
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin uuden moottorin mukana tulee kaukohallinta laitteet, joten nekin kuuluvat kauppaaan. Ja pakkohan niitten on tulla, koska otan trimmilisen koneen ja täs ei ole trimmiä. Moottorilla on vähän ajettu ja se on hyvä kuntoinen.Eipä ne johnssonin kaukot ois muutenkaan pelannu yhteen hondan kanssa.
- Se Johnsson on?
Timppa kirjoitti:
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin uuden moottorin mukana tulee kaukohallinta laitteet, joten nekin kuuluvat kauppaaan. Ja pakkohan niitten on tulla, koska otan trimmilisen koneen ja täs ei ole trimmiä. Moottorilla on vähän ajettu ja se on hyvä kuntoinen.Ja onko siitä kurkku avattu, siis isonnettu imukanavaa?
Lyhyt vai pitkä runkoinen?
Minkälaisella potkurilla se on, vai onko useampia?
Ja paljoko siitä pyydät? - Timppa
Se Johnsson on? kirjoitti:
Ja onko siitä kurkku avattu, siis isonnettu imukanavaa?
Lyhyt vai pitkä runkoinen?
Minkälaisella potkurilla se on, vai onko useampia?
Ja paljoko siitä pyydät?Se on ihan vakio peli. Käsittääkseni Bustereihin käy vain pitkärikiset...
Johnson on ostettu v.-96, mutta se on vuoden -97 mallia. (ajettu koko aikana n.30 tankillista)
Tarjouksien mukaan, ensin pitää tietysti kysyä liikkeestä, paljonko ne siitä hyvittävät ja korkeimman tarjouksen tehneelle se sit myydään ennen jäitten lähtöä. - Timppa
Kuvia myytävästä moottorista löytyy täältä kotisivuiltani. Nuo vaalea läikät moottorin kyljessä ja kaukohallintalaitteessa on sitten ihan vaan pakkasen aiheeuttamaa kuuraa.
http://koti.mbnet.fi/tihi/Johnson/
- Mike
Ostatko trimmilinen? (Honda n.80kg)
Muuten kyllä Tohatsu on sama painonen.
Ja on saatavissa ilman trimmi joka paina 10 kg vähemmin.- Timppa
Kyllä trimmilisen aijon ostaa, on tarpeen monessa asiassa. Aikaisemmassa ei ole trimmiä.
- ongelmaton
40 kymmpisestä Hondasta on vuosien kokemus, niin hitaassa uistelu- kuin nopeassa matka-ajossakin. Mitään ongelmia ei ole koskaan ilmennyt. Pikä takuu on hyvä, mutta käytännön merkitys lienee vähäinen, koska kaikki nykykoneet, ovat ongelmattomia ja takuuta ei juuri tarvita.
- Jukkis
Kokemusta on 90-alun 45hv Hondasta ja ei voi muuta kuin kehua.
Tähän asti kone on toiminut loistavasti ja bensaakin menee kohtuullisesti.
Ongelmaton ja hyvä peli.
Käyntituntimittarin puute miinuksena.
- Timppa
Hondan esitteessä on seuraava lause: "Automaattirikastimen ansiosta moottorin käynnistäminen on todella helppoa, erillistä tyhjäkäyntikaasua tai rikastinta ei tarvita, virta-avaimen kääntö riittää"
Onko tuo automatiikka toiminut teillä hyvin? Esitteessä se vaikuttaa mainiolta, mutta mitenkä on käytännössä?- Mike
Lähes kaikki moottorit siihen kokoluokan on sitä sama rikaistin!
Jos haluat antaa moottori heiman enemppi bensaa kuin on kylmä, vetä kaasu pohjaan pari kertaa ennen pistät käyntiin. Ja vielä on ainakin Tohatsun käsikirjassa mainittu tarkasti että EI käsikaasu päälle kuin moottori on kylmä... - busteristi
Kyllä on hyvin pelannut. Itsellä on Honda 40 vm 03 ja se on eka vuosi jolloin sen kokoluokan Hondissa on automaattirikastin. Yleensä ei tarvi startata kuin pari, kolme sekuntia(kunhan vain on muistanut pumpata bensaa) ja kone hyrähtää käyntiin kylmänäkin. Ei ole ollut ongelmia. Ja lisäksi käynti on varsin tasaista heti. Viime keväänä hyrähti ekalla käyntiin talvisäilytyksen jälkeen. Käynnistyskaasua ei tarvitse käyttää vaikka mahdollisuus siihenkin on. Kyl maar Honda on laatukone ainakin näissä teholuokissa.
- Honda mies
Mulla on kanssa ollu Honda pari vuotta ja hyvin on pelanna!
- Ykä
Hondaan tuli pikkusen lisää sylinteritilavuutta ja tehoa 2004. Samana vuonna tuli trimmi. Kone on kaasarimylly ja sen vuoksi itse huollettavissa jos taito riittää. Toisaalta kaasarien tasapainoitus tulee eteen yleensä noin 3-4 vuoden käytön jälkeen ja jos ei itse osaa, on homma ammattimiehen puuhaa. Ruiskukoneissa näitä ongelmia ei ole, mutta toisaalta kun vika tulee, ei sitä yleensä itse saa selvitettyä. Kuitenkin, kuten varmaan olet huomannut, on kaikki autot pikkuhiljaa siirtyneet pelkästään ruiskun käyttöön ja melkoisen murheettomia nekin ovat. Syy ruikun käyttöön on kuitenkin pakokaasupäästöjen hallinnassa, joka on mahdollista autojen vaatimustasolla pelkästään ruiskuteknologialla ja katalysaatorilla. Ruiskukone käy hyvin missä asennossa tahansa, siis myös trimmattuna ylös ryömittäessä matalikoilla tai rantauduttaessa hankalaan paikkaan. Kaasari ei ole aivan yhtä tunteeton ja jos liikut pakkasilla, on kaasarikoneella jonkinlainen riski jäätää kaasaria.
3-kymppisten testi oli Kipparin numerossa 4/2004.
Honda oli toiseksi hitain. Hitain oli tuo Sinun Juuhanson kolmekymppisenä. Koneesi, joka on alkuperäisenä 25hv, muuttuisi kolmekymppiseksi vaihtamalla kaasarin kolmekyppisen vastaavaan, avartamalla imukannen aukon vastaamaan kaasarin kurkun takapään mittaa ja vaihtamalla magneeton aluslevyyn kiinnitetyn kaasläppää avaavan ohjauslevyn kolmekymppisen vastaavaan.
Ehdotan, että hankit tuon testin ja tutustut siihen. Testin jälkeen on markkinat muuttuneet pikkuisen, sillä Tohatsulta on tullut ruiskupeli ja Mercury/Marinerilta kokonaan uusi kevyt ruiskukone tuohon kokoluokkaan.
Itse näkisin niin, että merkin voi valita siten, että katsot sopivan kevyet koneet ja käyttöpaikkaasi parhaiten sopivan huoltopisteen näiden merkkien kohdalla. Koneen voit ostaa muualtakin, mutta se huoltoon kuskaaminen, tilanteen tullessa ajankohtaiseksi, saisi olla helppoa.
BRP:llä ei ole vielä omaa E-tec konettaan tuossa kokoluokassa vaan he myyvät Suzukin tuotteita Johnsonin merkillä.
Suitsalta tuli tänä vuonna markinoille uusi, todennäköisesti ruikulla varustettu 25 hv V2-nelari, joka on ilmeiseti teholtaan noin noin 30 hv, ehkä vähän ylikin, mutta kun nuo nyky kolmekymppiset tuppavat tarjoamaan 34-37 hv, niin jäähän se jalkoihin. Hondan vanha 30hv oli akseliteholtaan melko tarkkaan 30hv ja se ei jaksanut veneessäsi nostaa perää ylös jos kaksi normaalipainoista henkilä istui perässä, tämä on oma ajokokemus. Kun toinen siirtyi hetkeksi vähän eteenpäin niin vene nousi liukuun ja tämän jälkeen saatoi molemmat ihmiset istua taas perässä. Uudessa koneesa on noin 4hv enemmän ja tilanne voi näin ollen olla toinen. - Timppa
Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille. Oli hyviä kommentteja ja sain uutta tietämystä täältä paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803