Ajatuksia

vanhenemisesta ja vanhainko...

Olen pian 60 täyttävä nainen ja oikeasti eläkkeellä, sillä eläkeikäni täyttyi jo toista vuotta sitten. Tunnen vanhusten hoitokäytäntöjä/olosuhteita, mutta akuuttipuolelta.
Monet kerrat olemme ystäväpiirissä pohtineet millainen olisi se ihanne vanhainkoti, johon itsekin voisi muuttaa , sitten kun ei selviä itse tai kotiavun turvin kykene selviytymään jokapäiväisistä toiminnoistaan.

Muistan nähneeni mm dokumentteja Norjan ja Tanskan ikäihmisten vanhainkodeista. Ovat siellä meitä edellä - niinhän ne aina ovat olleet.
Dokumenteista on jäänyt mieleen, että tuollaisissa oloissa itsekin voisi olla ja elää vanhuudenpäiviä viettäen. Meillä on samansuuntaisia tai pitkälti hoito-ideologialtaan ihmisen yksilön kunnioittamiseen pyrkiviä hoito-koteja/laitoksia, mutta niitä on vielä liian vähän ja ne ovat pääosin yksityisiä.

Norjan ja Tanskan vanhainkodeissa asukas on kuin kotonaan. Oma huone, omin kalustein, saa valvoa ja nukkua oman rytmin ja halun mukaan. Voi ottaa viini/konjakkilasillisen kuin kotonaan ja kaikin tavoin viettää aikansa mahdollisimman kodinomaisissa puitteissa. Virikkeellistä ohjelmaa ja tekemistä oli paljon ja jokaisen makuun. Hoidettiin ja pidettiin yllä ulkonäköä jne..Tekivät matkojakin, teatterireissuja ym..
Jokapäiväinen elämä oli elämää, eikä seiniin tuijottamista..

En muista kuinka ulkoilu oli järjestetty, mutta se on ensiarvoisen tärkeä - vielä vanhanakin ja silloin erityisesti. Yleensä liikunta on se kivijalka, jolle ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi pitkälti rakentuu. Jos vanhus on liikkumatta muutaman päivän, siitä seuraa takapakki koko kunnolle. Olen havainnut, että mitä enemmän vuosia kertyy, sitä tarkemmin joutuu pitämään kiinni kunnon pysyvyydestä, ettei pääse taantumaan fyysisesti eikä henkisesti.

On ymmärrettävää että vanhenemme eri tahtiin ja kaikille meistä tulee iän mukana erilaisia sairauksia, toiselle yksi, toiselle useita, jotka rajoittavat normaalia elämää.
Jos olen pahoin dementoitunut merkitsee se, että tarvitsen ympärivuorokauden valvontaa. Siinä tilassa olen kuin alle yksi-vuotias lapsi. Päästät hetkeksi silmistäsi, niin voi tapahtua mitä vaan. Elämän kiertokulussa käy varsin monen kohdalla niin, että olemme elämän lopussa samassa tilanteessa kuin olimme elämän alussa.

Selvää on, että tulevaisuuden vanhukset, me suuri ikäluokka olemme todellinen haaste yhteiskunnalle. Veikkaan, että yksityiset pienet vanhusten perhekodit tulevat lisimään ja niissä yksilöllinen hoito/huolenpito voi toteutua paremmin kuin laitosmaisissa kuntien järjestämissä olosuhteissa. Kuntienkin on pakko lisätä henkilökuntaa omiin laitoksiinsa, sillä nykymitoitus on riittämätön. Sen ovat kaikki jo vuosia tunnustaneet, vaan ei vaikutusta.. Joka tapauksessa haasteet ovat suuret ja uudistuksia saattaa olla odotettavissa lainsäädäntöönkin. Onpa ehdotettu jopa työssäkäyvän omaisen palkallista hoitovapaata oman vanhempansa hoitoon, samoin perustein kuin pienen lapsen hoitovapaa. Toivokaamme kaikille arvokasta ja ennen kaikkea valoisaa virikkeellistä vanhuutta!

5

661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosissasi?

      Tei juuri työn opiskelun puitteissa, jossa pohdin iäkkäiden määrän kasvua ja sen seurauksia.
      olisiko mahdollista kysyä sinulta, miltä se tuntuu kun kaikki mediat toitottaa, että tulevat vanhukset ovat 10-20vuoden sisällä taloudellinen uhkakuva ja "pommi".
      Miten tuollaiset "uutiset" vaikuttavat psyykkeeseen tms.seurauksia siitä on?

      • aloittaja

        Tulevaisuus ei ahdista eikä pelota. Ei ollenkaan siitäkin huolimatta, että uhkakuvia on luotu ja luodaan monilta tahoilta. Uskon ja luotan, että yhteiskunta vastaa tarpeen kysyntään, koska on pakko luoda uusia selviytymiskeinoja ikääntyneiden hoito-ja palvelutarpeita tyydyttämään.

        Toisaalta näen niinkin, että tulevaisuuden vanhus voi olla "erilainen" - meitä on paljon, mutta onko huonokuntoisia vanhuksia tulevaisuudessa kuitenkaan paljon enemmän kuin nykyään? Mitä olen seurannut, niin suuret ikäluokat ovat entistä terveystietoisempia ja huolehtivat hyvin toimintakyvyn säilyttämisestä -kukin mahdollisuuksiensa puitteissa.


    • aikuinen

      Todellakin, olen yrittänyt täällä toitottaa jo monta vuotta että vanhus ei mene laitokseen kuolemaan vaan elämään, mutteivät nämä palstan "hoitajina" itseään pitävät ole ollenkaan tajunneet mitä tarkoitan.
      Hoitajat pitkäaikaisosastoilla vaikuttavat ajattelevan että "jaha, taas tuli tänne yksi lisää kuolemaan".
      Kyllä on ikävää elämää vanhuksilla tiedossa noilla asenteilla varustautuneessa hoitolaitoksessa.

      • olet aikuinen

        noine kirjoituksinesi.


      • vanha "nuori"
        olet aikuinen kirjoitti:

        noine kirjoituksinesi.

        Hei tosiaan! Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tarvitaan yksilöllisiä vanhusten asumisyksiköitä ja hoitoa siinä samalla! Entäpä jos vielä marjanpoiminta puskista kiinnostaa tai talvella lumityöt tai keppilenkit?! Mutta samalla tarvitsee huolenpitoa ja hoitoa? Vain "taivas on rajana" kun kehitetään yksilöllistä vanhusten hoitoa! Ei siis enää tyydytä paikkoihin, joihin mennään makoilemaan sängyllä ja odottamaan kuolemaa!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe