kaksoset ja dysfasia!

jojo

Onko kellään täällä kaksoset, joilla on dysfasia tai sitä epäillään?

Mulla kumpikin poika sai lähetteen neurologin tutkimuksiin. "oireina" on viivästynyt puhe, sekä se on epäselvää, puheen ymmärtämisen vaikeus, motoriikan ongelmat (piirtäminen, saksien käyttö, pyörällä ajo ym), vilkkaus...

Pojilla siis ikää 4 vuotta.

Puheterapeutille saatiin myös lähetteen, mutta sinne on puolen vuoden jonot ainakin.

Kokemuksia tartteisin toisita samassa tilanteessa olevilta!

5

978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zsa zsa

      Meillä on identtiset tytöt, nyt jo 7-vee, joilla on kummallakin diagnosoitu dysfasia. Sinä syksynä kun täyttivät neljä vuotta siirtyivät integroituun erityisryhmään, viisi puhehäiriöistä ja kahdeksan tukilasta. Nyt käyvät esikoulun toista luokkaa erityiskoulussa ja ensi syksynä jatkavat sitten vihdoinkin ekalla luokalla samassa koulussa. Nyt olemme käyneet puheterapeutin tutkimuksissa ja lastenneurologillakin vuosittain kolme vuotta. Viime keväänä tehtiin koulukypsyystestit, jolloin kävimme myös psykologin testeissä. Varsinaisen dysfasia-diagnoosin saimmekin vasta viime keväänä.

      • jojo

        jänskä, mä jo luulin että olen ainoa dysfasia tuplien äiti ja olihan yksi vastannut!

        Mulla laspet ovat ryhmiksessä avustaja kanssa ja siistyyvät syksyllä päiväkoyiin tavalliseen ryhmään ja kumpainenkin kahden paikalle.

        Oliko teillä (tai onko) muita ongemia? Meillä on vilkkaus, puheen ymmärtämisessä vaikeutta, motoriikassa ja hienomotoriikassa...


      • TUPLA-EMO -98
        jojo kirjoitti:

        jänskä, mä jo luulin että olen ainoa dysfasia tuplien äiti ja olihan yksi vastannut!

        Mulla laspet ovat ryhmiksessä avustaja kanssa ja siistyyvät syksyllä päiväkoyiin tavalliseen ryhmään ja kumpainenkin kahden paikalle.

        Oliko teillä (tai onko) muita ongemia? Meillä on vilkkaus, puheen ymmärtämisessä vaikeutta, motoriikassa ja hienomotoriikassa...

        Minulla 8-vuotiaat kaksoset; pojalla erittäin vaikea-asteinen dysfasia maustettuna verbaalisella dyspraksialla ja autistisilla piirteillä sekä tyttö jolla ei monien tutkimusten jälkeen ole löytynyt muuta kuin että hän on normaali mutta "kypsempi ikäisiään". 5-vuotiaana tyttäreni oli kielellisesti ja käyttäytymiseltään 9.5 vuotiaiden tasolla kun taas veljensä keikkui 2,3 -2,8 vuoden tasolla.

        Poikani käy jo kolmatta vuotta valtion erityisoppilaitoksessa (Haukarannan koulu, Jyväskylä) pelkästään dysfaattisia poikia(7 kpl) luokallaan. Tyttö aloittaa normaali koulun kakkos luokkaa.

        Pojalla "tautimääritys" alkoi 2-vuotiaana, 3-v erityis-lapsena päiväkotiin kahden paikalle avustajan kanssa. 4-vuotiaana saatiin pitkällisten tutkimusten kautta diagnoosi; erittäin vaikea asteinen dysfasia, mikä oli helpotus äidille; en ole hullu, idiootti ja vainoharhainen, vanha sekä yksinhuoltaja-äiti vaan pojallani oli todellakin hätä!!

        Olen itse niin kivisen tien kulkenut dysfasia-lapsen kanssa, että haluaisin TODELLA auttaa muita jakamalla niitä tietoja, joita minulla on!!

        Toivottavasti tämän viestin saat ja minulle tulee tieto, että haluat tietoa.

        Haluni auttaa on suuri, sillä kun poikani tilasta tuli diagnoosi, niin tuntui että hän on suomen ensimmäinen dysfaatikko!! Sain kotiini laajakaista-yhteyden viikko sitten joten en ole voinut aikaisemmin tähän "keskusteluun" osallistua.

        Minulla on jotain tietoa siitä "mitä laki sanoo, mitä on mahdollista saada apuvälineinä, mitäkautta ja miksi" ja sen tiedon haluaisin antaa eteenpäin, sillä ei "kela,sossu tai muut auttavat tahot" halua kertoa asioista ja tukitoimista jos ei niitä osaa "täsmä-tietoisesti" ja oikeilla termeillä pyytää!!!

        Yhteydenottoasi innokkaana odottaen


      • marjoli/jojo
        TUPLA-EMO -98 kirjoitti:

        Minulla 8-vuotiaat kaksoset; pojalla erittäin vaikea-asteinen dysfasia maustettuna verbaalisella dyspraksialla ja autistisilla piirteillä sekä tyttö jolla ei monien tutkimusten jälkeen ole löytynyt muuta kuin että hän on normaali mutta "kypsempi ikäisiään". 5-vuotiaana tyttäreni oli kielellisesti ja käyttäytymiseltään 9.5 vuotiaiden tasolla kun taas veljensä keikkui 2,3 -2,8 vuoden tasolla.

        Poikani käy jo kolmatta vuotta valtion erityisoppilaitoksessa (Haukarannan koulu, Jyväskylä) pelkästään dysfaattisia poikia(7 kpl) luokallaan. Tyttö aloittaa normaali koulun kakkos luokkaa.

        Pojalla "tautimääritys" alkoi 2-vuotiaana, 3-v erityis-lapsena päiväkotiin kahden paikalle avustajan kanssa. 4-vuotiaana saatiin pitkällisten tutkimusten kautta diagnoosi; erittäin vaikea asteinen dysfasia, mikä oli helpotus äidille; en ole hullu, idiootti ja vainoharhainen, vanha sekä yksinhuoltaja-äiti vaan pojallani oli todellakin hätä!!

        Olen itse niin kivisen tien kulkenut dysfasia-lapsen kanssa, että haluaisin TODELLA auttaa muita jakamalla niitä tietoja, joita minulla on!!

        Toivottavasti tämän viestin saat ja minulle tulee tieto, että haluat tietoa.

        Haluni auttaa on suuri, sillä kun poikani tilasta tuli diagnoosi, niin tuntui että hän on suomen ensimmäinen dysfaatikko!! Sain kotiini laajakaista-yhteyden viikko sitten joten en ole voinut aikaisemmin tähän "keskusteluun" osallistua.

        Minulla on jotain tietoa siitä "mitä laki sanoo, mitä on mahdollista saada apuvälineinä, mitäkautta ja miksi" ja sen tiedon haluaisin antaa eteenpäin, sillä ei "kela,sossu tai muut auttavat tahot" halua kertoa asioista ja tukitoimista jos ei niitä osaa "täsmä-tietoisesti" ja oikeilla termeillä pyytää!!!

        Yhteydenottoasi innokkaana odottaen

        toivottavasti näät tämän viestin. olet vastannut minulle kahteen viestiin, mutta käytin aikaisemmin tätä jojo nimimerkkiä, nykyisin marjoli. Teen itselleni jojkun s.posti osoitteen ja laitan sen tänne. Voitas viestitellä sitä kautta!!! Eli tein keskustelun, dysfasia sairaus. jos muistat, mutta vastaan sulle uudestaan sinnekin.


      • jojo/marjoli
        TUPLA-EMO -98 kirjoitti:

        Minulla 8-vuotiaat kaksoset; pojalla erittäin vaikea-asteinen dysfasia maustettuna verbaalisella dyspraksialla ja autistisilla piirteillä sekä tyttö jolla ei monien tutkimusten jälkeen ole löytynyt muuta kuin että hän on normaali mutta "kypsempi ikäisiään". 5-vuotiaana tyttäreni oli kielellisesti ja käyttäytymiseltään 9.5 vuotiaiden tasolla kun taas veljensä keikkui 2,3 -2,8 vuoden tasolla.

        Poikani käy jo kolmatta vuotta valtion erityisoppilaitoksessa (Haukarannan koulu, Jyväskylä) pelkästään dysfaattisia poikia(7 kpl) luokallaan. Tyttö aloittaa normaali koulun kakkos luokkaa.

        Pojalla "tautimääritys" alkoi 2-vuotiaana, 3-v erityis-lapsena päiväkotiin kahden paikalle avustajan kanssa. 4-vuotiaana saatiin pitkällisten tutkimusten kautta diagnoosi; erittäin vaikea asteinen dysfasia, mikä oli helpotus äidille; en ole hullu, idiootti ja vainoharhainen, vanha sekä yksinhuoltaja-äiti vaan pojallani oli todellakin hätä!!

        Olen itse niin kivisen tien kulkenut dysfasia-lapsen kanssa, että haluaisin TODELLA auttaa muita jakamalla niitä tietoja, joita minulla on!!

        Toivottavasti tämän viestin saat ja minulle tulee tieto, että haluat tietoa.

        Haluni auttaa on suuri, sillä kun poikani tilasta tuli diagnoosi, niin tuntui että hän on suomen ensimmäinen dysfaatikko!! Sain kotiini laajakaista-yhteyden viikko sitten joten en ole voinut aikaisemmin tähän "keskusteluun" osallistua.

        Minulla on jotain tietoa siitä "mitä laki sanoo, mitä on mahdollista saada apuvälineinä, mitäkautta ja miksi" ja sen tiedon haluaisin antaa eteenpäin, sillä ei "kela,sossu tai muut auttavat tahot" halua kertoa asioista ja tukitoimista jos ei niitä osaa "täsmä-tietoisesti" ja oikeilla termeillä pyytää!!!

        Yhteydenottoasi innokkaana odottaen

        [email protected] on mun sähköpostiosoite. kirjoittele tänne, jos vaan kerkiät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1713
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1340
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1138
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      52
      949
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      71
      907
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      860
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe