Alottelin hiihdon uudestaan pari vuotta sitten.
Voitelu on onnistunut, tekijä huomioon ottaen, kohtuullisen hyvin. Mutta vaikka olen harjannut nylon harjalla huolellisesti, sain suksen tukkoon kantapään takaa n. 20 sentin matkalta.
Eli asiantunitjat. Minkä virheen teen? Pitääkö käyttää järeämpää harjaa...?
Millä suksien harjaus
13
9172
Vastaukset
- suksittelija
... suosittelevat ja sillä minäki joskus suksen pohjaa vetelen. Rosteriharja on sitte viä järeämpi vaihtoehto mutta siit mullakaa ei oo kokemuksia.
- Karpaasi
Jos pohja on tukossa, niin se kaipaa kunnon messinki harjausta. Muista, että harjaat vaan luiston suuntaisesti eli kärjestä kantaan päin. Yleensä tarvitsee vetäistä vain noin 3 kertaa messingillä. Lopuksi kannattaa harjata nylonilla edestakaisin ja kohtuu voimakkaasti hangaten suksen pohja kiiltäväksi.
- tietää
Karpaasi kirjoitti:
Jos pohja on tukossa, niin se kaipaa kunnon messinki harjausta. Muista, että harjaat vaan luiston suuntaisesti eli kärjestä kantaan päin. Yleensä tarvitsee vetäistä vain noin 3 kertaa messingillä. Lopuksi kannattaa harjata nylonilla edestakaisin ja kohtuu voimakkaasti hangaten suksen pohja kiiltäväksi.
Mistä tietää/näkee että pohja on tukossa, ja kaipaa messinkiä?
- P.Eltonen
tietää kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Itse päättelin pohjan tukkeutuneeksi siitä, kun pohjan "syyt" eivät näkyneet, ja pinta näyttää kiillottomalta. Lisäksi pohja kantapään takaa valkoisena jo parin kilometrin jälkeen. Kokeilinkin messinkiharjaa, mutta ilmeisesti joudun hiotuttamaan sukset.
- Karpaasi
P.Eltonen kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Itse päättelin pohjan tukkeutuneeksi siitä, kun pohjan "syyt" eivät näkyneet, ja pinta näyttää kiillottomalta. Lisäksi pohja kantapään takaa valkoisena jo parin kilometrin jälkeen. Kokeilinkin messinkiharjaa, mutta ilmeisesti joudun hiotuttamaan sukset.
Johtuu siitä, että suksia ei ole pohjustettu riittävästi eli monta kerrosta fluoritonta parafiinia vain pohjaan! Pehmeää sekä kovaa
- johtuu
Karpaasi kirjoitti:
Johtuu siitä, että suksia ei ole pohjustettu riittävästi eli monta kerrosta fluoritonta parafiinia vain pohjaan! Pehmeää sekä kovaa
likaantumisesta! Uskokaa nyt jo. Ei musta pohja harmaaksi itsestään muutu - oli siinä parafiinia tai ei!
- Sellu Liitin
tietää kirjoitti:
Sama kysymys, mistä sen tietää että pohja on tukossa vai onko tämäkin pohjan tukkeutuminen jotain legendaa jossa ei ole mitään totuuden häivääkään?
Pohjan harmaantuminen ei ainakaan ole merkki muusta kuin liasta. - suksittelija
Sellu Liitin kirjoitti:
Sama kysymys, mistä sen tietää että pohja on tukossa vai onko tämäkin pohjan tukkeutuminen jotain legendaa jossa ei ole mitään totuuden häivääkään?
Pohjan harmaantuminen ei ainakaan ole merkki muusta kuin liasta....tapana nykyään pyyhkäistä messingillä muutaman kerran ennen uutta voitelua sekä lenkkien välillä jos pohja näyttää harmaalta ja sen jälkeen nailonia apinan raivolla. Mutta minäkään en kyllä oikeen osaa vastata että mistä sen tietää että pohja on tukossa joten odotellaan vastausta niiltä jotka ovat paremmin asioista perillä. Sen verran minäki tiedän ettei se pohjan tukkeutuminen ihan kyllä jotain olematonta legendaa oo. Ootellaan viisaampien vastauksia... sulla on muuten aika loistava nimimerkki.
- cedrik
johtuu kirjoitti:
likaantumisesta! Uskokaa nyt jo. Ei musta pohja harmaaksi itsestään muutu - oli siinä parafiinia tai ei!
Ei se aina likaa ole vaan ylimääräistä parafiinia. Ainakin minulla. Kun käyn puhtaalla hangella hiihtämässä pohja harmaantuu, jos en ole harjannut tarpeeksi. Kun pohjan harjaa riittävän hyvin niin se säilyy pitempään mustana.
Miksi sitten lika ei tartu hyvin harjattuun pohjaan, jossa on vähemmän parafiinia?
Kun hiihdät niin lumi "harjaa" suksen pohjasta parafiinia esiin ja se kertyy painealueisiin tukkien hionta kuvion.
Voihan tietysti olla erilaisia pohjia suksissakin. Minulla yleensä lika pohjissa on mustaa tai ruskeaa. Harmaa väri tulee parafiinista.
Katso vaikka siklatessa minkä väristä parafiini on.
Mutta pitääpä nyt nuuskia nuo suksen pohjat likaisen ladun jäljiltä ;) - nyt jotakin!
cedrik kirjoitti:
Ei se aina likaa ole vaan ylimääräistä parafiinia. Ainakin minulla. Kun käyn puhtaalla hangella hiihtämässä pohja harmaantuu, jos en ole harjannut tarpeeksi. Kun pohjan harjaa riittävän hyvin niin se säilyy pitempään mustana.
Miksi sitten lika ei tartu hyvin harjattuun pohjaan, jossa on vähemmän parafiinia?
Kun hiihdät niin lumi "harjaa" suksen pohjasta parafiinia esiin ja se kertyy painealueisiin tukkien hionta kuvion.
Voihan tietysti olla erilaisia pohjia suksissakin. Minulla yleensä lika pohjissa on mustaa tai ruskeaa. Harmaa väri tulee parafiinista.
Katso vaikka siklatessa minkä väristä parafiini on.
Mutta pitääpä nyt nuuskia nuo suksen pohjat likaisen ladun jäljiltä ;)Yksi väittää, että harmaantuminen johtuu liian vähästä parafiinista, toinen liiasta pafiinista, joku jostain suksen hikoilusta..?!
Olin juuri viikon hiihtämässä (luisteluhiihto) Lapissa. Hiihdin 6 päivänä viikossa n. 30km/pv. Lähtiessä laitoin sinistä parafiiniä ja harjasin huolella. Jokaisen hiihdon jälkeen pohjissa oli harmaata, jotka aina harjasin pois. Joka kerta sitä harmaata oli suunnilleen saman verran, vaikka en siis kertaakaan uudelleen parafoinut suksiani, siis vain harjasin. Siis harmaa on likaa!
Sen myönnän, että jos on huonosti harjattu suksi (tai pehmeä parafiini), niin varmaan siihen lika tarttuu silloin helpommin. Mutta vielä kerran: LIASTA (=suksen ulkopuolelta tuleva aine) on kyse, ei sen ihmeellisemmästä. - on tukossa
Sellu Liitin kirjoitti:
Pohjan harmaantuminen ei ainakaan ole merkki muusta kuin liasta.silloin, kun parafiini ei sinne enää imeydy. Eli pohjan huokoset on täynnä parafiinia, likaa yms. Helpoiten saat pohjan huokoset tukkoon käyttämällä grafiittia.
Pohjien aukaisuun käytetään harjoja (nailon, messinki, teräs) sekä hiontaa. Helpoiten estät pohjien tukkeutumisen harjaamalla säännöllisesti pohjat esim. jokaisen hiihdon jälkeen. Harjaus toimiin samalla tavallaan uutena voiteluna. Parafiinia (sinistä) minä lisäilen n. 100 kilometrin välein. - cedrik
nyt jotakin! kirjoitti:
Yksi väittää, että harmaantuminen johtuu liian vähästä parafiinista, toinen liiasta pafiinista, joku jostain suksen hikoilusta..?!
Olin juuri viikon hiihtämässä (luisteluhiihto) Lapissa. Hiihdin 6 päivänä viikossa n. 30km/pv. Lähtiessä laitoin sinistä parafiiniä ja harjasin huolella. Jokaisen hiihdon jälkeen pohjissa oli harmaata, jotka aina harjasin pois. Joka kerta sitä harmaata oli suunnilleen saman verran, vaikka en siis kertaakaan uudelleen parafoinut suksiani, siis vain harjasin. Siis harmaa on likaa!
Sen myönnän, että jos on huonosti harjattu suksi (tai pehmeä parafiini), niin varmaan siihen lika tarttuu silloin helpommin. Mutta vielä kerran: LIASTA (=suksen ulkopuolelta tuleva aine) on kyse, ei sen ihmeellisemmästä.Tämä likahan voi olla suksesta itsestään irronnutta parafiinia, joka tarttuu takaisin sukseen taempana, edellisen hiihtäjän voidetta tai jotain muuta likaa.
Toisaalta näyttää kuin suksi olisi kuiva vaaleasta kohdasta.
Itselläni nyt pysyvät nuo suksen pohjat mustina, joten ei pääse oikein tutkimaan. - Sellu Liitin
Sellu Liitin kirjoitti:
Pohjan harmaantuminen ei ainakaan ole merkki muusta kuin liasta.Tässäpä näppärä vastaus tuohon tukkoisuutta koskevaan kysymykseen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=662&posting=22000000015283766
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101505- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219