Nuorena työntekijänä ei oikein ole hallussa tuo työsopimuslaki. Olen tuntiopettajana, tulin kolmeksi vuodeksi, kaksi vielä jäljellä, nyt häämöttäisi mahdollisuus pysyvämpään työsuhteeseen muualla. Siis ajatus olisi irtisanoutua, mutta mitä tämä Oaj:n nettisivuilta poimittu lainaus tarkoittaa:
"Määräaikaista työsopimusta ei pääsääntöisesti voi irtisanoa. Sekä työntekijä että työnantaja ovat sidottuja työsopimukseen määräajan päättymiseen asti, ellei määräaikaiseen työsopimukseen ole erikseen sovittu mahdollisuudesta päättää työsuhde myös irtisanomalla."
Mitään yksityisten työnantajien kaltaista työsopimusta en ole tehnyt, mutta päätöksessä lukee 1.8.2005 - 31.7.2008. Onko tällainen tuntiopettajuus määräaikainen?
Tuntiopettajan irtisanoutuminen
5
1322
Vastaukset
- että käy
Mene rehtorin tykö puhumaan asiasta. Kerro totuus. Rehtorin on hyvä tietää asia ajoissa keväällä jotta voi hakea uuden työntekijän taloon. Luulen ettet ole sidottu työhön ja sitäpaitsi motivoituneita tekijöitä löytyy jonoksi asti.
- kiia
Minulla oli sama tilanne runsas vuosi sitten. Meidän luottamusmies etsi asiasta tietoa ja ilmeni, että vaikka OAJ:n nettisivulla lainattu laki on totta, lähes joka paikassa on paikallinen tai alakohtainen sopimus, jonka mukaan tuntiopettajan irtisanomisaika työntekijän puolelta on yksi kuukausi.
Eli siis se yleissopimus on olemassa, mutta paikallinen sopimus menee sen ohi, jos se selittää sitä.- Mate
Sain OAJ:hin soittamalla selville, että kunnallisen puolen opettajalla on nimenomaan virkasuhde, ei työsuhde, jossa määräaikaisena ei olisi oikeutta purkaa työsuhdetta. Siis tästä suhteesta olisi oikeus lähteä. No, vaikea päätös joka tapauksessa edessä, olen kyllä työhöni ja paikkaani sitoutunut, mutta viheriäiset ovat vakituisen viran nurmikentät aidan toisella puolella. Kiitos avusta!
- kirjoitit nimesi
tuollaiseen sopimukseen? Määräaikaista sopimusta ei pureta. tai voit purkaa, mutta maksat sitten kanssa.
Kaikkea sitä kuuleekin.- tulesnakt
ei ole sanktiota työntekijälle, voi lähteä vapaasti menemään. Ei voi kylläkään irtisanoa, kun on määräaikainen, muttei sanktiotakaan tule, paitsi päivärahjojen menetys
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!881978- 821790
- 521422
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481395- 1461338
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481262Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1431216Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261064- 39965
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket25962