Tiibetin terrieri

mitä mieltä

kuuluu seurakoiriin onko teillä tietoa tai kokemusta kyseisestä rodusta

12

5793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xena
      • jonsku

        omistan itse 7-vuotiaan uroksen.erittäin kiltti ja seurallinen koira.viihtyy hyvin ihmisten kanssa ja on kiintynyt omistajaansa


      • että tämmöstä
        jonsku kirjoitti:

        omistan itse 7-vuotiaan uroksen.erittäin kiltti ja seurallinen koira.viihtyy hyvin ihmisten kanssa ja on kiintynyt omistajaansa

        ottaa tibben mut toi turkinhoito vähän mietityttää. Etten sitten pilaisi sitä turkkia jos aikoisin viedä näyttelyihin. Aikaa kun nyt olis koko loppuelämä. Onko hyvin samanlaista kun shapendoesin turkinhoito. On ollut joskus tänrotuinen koira hoidossa.


      • jukujuku
        että tämmöstä kirjoitti:

        ottaa tibben mut toi turkinhoito vähän mietityttää. Etten sitten pilaisi sitä turkkia jos aikoisin viedä näyttelyihin. Aikaa kun nyt olis koko loppuelämä. Onko hyvin samanlaista kun shapendoesin turkinhoito. On ollut joskus tänrotuinen koira hoidossa.

        tiibein terrieri,kun tuota ikää tuli niin vaihdoin pienempää koiraan ja päädyin yähän sydäntensärkiään.Ihmettelen miksi tästä rodusta puhutaan niin vähän,vastaan tulee harvoin ihmisiä jotka tunistavat rodun. Jokainen pitkäkarvainen rotu vaatii turkinhoita enemmän kuin muut.Pentu opetetaan pienestä pitäen harjaan ja kampaan ,jos päivittäin hoitaa turkkia 5min onko se liikaa.Koirallani on petukarvat vielä joten kampaan ja harjaan päivittäin.mikä ihaninta siitä ei lähde karvaa vain pohjavilla joka jää kampaan.Peseminen ja föönaaminen on ehkä työläämpää juuri turkin pituuden ja tuuheuden vuoksi,mutta siihenkin oppii.Jos olet aikeissa ottaa tämän rodun ,niin hyvä kasvattaja neuvoo ja opastaa sinua.Olen pärjännyt näyttelyissä hyvin,kiitos kasvattajalleni neuvoista joita yritän noudattaa.Tänä keväänä on tulossa pentuja ihan mukavasti.Tervetuloa ihanan koiran emännäksi/isännäksi tämä rotu vie sydämmesi niin jääräpäisyydellään ja olemuksellaan.


      • nimimerkille
        jukujuku kirjoitti:

        tiibein terrieri,kun tuota ikää tuli niin vaihdoin pienempää koiraan ja päädyin yähän sydäntensärkiään.Ihmettelen miksi tästä rodusta puhutaan niin vähän,vastaan tulee harvoin ihmisiä jotka tunistavat rodun. Jokainen pitkäkarvainen rotu vaatii turkinhoita enemmän kuin muut.Pentu opetetaan pienestä pitäen harjaan ja kampaan ,jos päivittäin hoitaa turkkia 5min onko se liikaa.Koirallani on petukarvat vielä joten kampaan ja harjaan päivittäin.mikä ihaninta siitä ei lähde karvaa vain pohjavilla joka jää kampaan.Peseminen ja föönaaminen on ehkä työläämpää juuri turkin pituuden ja tuuheuden vuoksi,mutta siihenkin oppii.Jos olet aikeissa ottaa tämän rodun ,niin hyvä kasvattaja neuvoo ja opastaa sinua.Olen pärjännyt näyttelyissä hyvin,kiitos kasvattajalleni neuvoista joita yritän noudattaa.Tänä keväänä on tulossa pentuja ihan mukavasti.Tervetuloa ihanan koiran emännäksi/isännäksi tämä rotu vie sydämmesi niin jääräpäisyydellään ja olemuksellaan.

        Hei!
        Itse olen omistanut myös tiibetinterriereitä ja täytyy nyt muistuttaa jukujukua ettei tuo 5 minuuttia kyllä riitä alkuunkaan kun turkki koiralla kasvaa.Varsinkaan näyttelyturkin hoitoon!Turkinlaatu ja missä liikut koirasi kanssa vaikuttaa hoitoon todella paljon. Takkujen avaamiseen voi mennä useita tunteja viikon aikana.Tiedän itse kokemuksesta ja miten erilaisia voi koirat olla turkin laadultaan joka vaikuttaa hoitoon.Tiedän myös henkilöitä jotka eivät näyttely koiriaan vie likaisiin paikkoihin ulkoilemaan joka helpottaa karvan hoitoa.
        Jokainen on tosiaan luonteeltaan erilainen ja se on huomioitava kasvatuksessa jonka tulee olla ystävällisen johdonmukaista ja määrätietoista mutta ei alistavaa.Muistettavaa on myös että koira tulee tarkistaa noin 2-4 vuotiaana virallisella silmätarkistus eläinlääkärillä perinnöllisten silmäsairauksien varalta.Näyttelymenestys ei ole mikään tae koiran terveydestä ,joka kannattaa myös muistaa.Rodulla esiintyy myös luonnollisesti muitakin sairauksia niin kuin kaikilla muillakin roduilla.Ottamalla yhteyttä esim pentuvälittäjään niin pääset alkuun koira kuumeessa.Turkin hoitoon tarvitset hyvät välineet ja niihin kannattaa satsata jo heti alussa .Hyvälaatuiset harjat ovat kalliita mutta kestäviä esim mason &pearson.


    • Paula

      Meille tuli ensimmäinen tibbe vuonna 1983 - tai se taisi olla kyllä -84 ihan alussa. Sen jälkeen meillä on/ollut yhteensä 10 tibbeä perhepiirissä.
      Turkinhoito ei ole kovin hankalaa, jos siihen panostaa. Myöskin kasvattajat auttavat kovasti turkinhoidossa alkuun.
      Käy vaikka meidän kotisivuilla lukemassa turkinhoidosta - ja vaikka ihailemassa meidän pentukuvia :D

      Itse olen totaalisesti menettänyt sydämeni rodulle. Se vaan on mainio! Se sopii hyvin omaan huumorintajuuni.
      http://www.kolumbus.fi/paula.forsbacka/turkki.htm

    • sotp

      Moikka

      Itselläni on kohta 8v tibbe narttu. Itse kun harkitsin rotua ja mietin tuota turkki asiaa, niin kasvattaja antoi minun pestä ja kammata tibbejä. Kun kädestä pitäen on opetettu hoitamaan turkkeja, niin ei oikein voi mikään mennä pieleen.

      Turkki saattaa olla pentuvaiheessa aika työläs, menee takkuu helposti yms. Mutta kun turkki rupeaa "laskeutumaan" on se jo suht helpossa vaiheessa.

      Itse olen leikannut 3 kertaa karvan nahkaan asti jolloin tibbeni näyttää ihan snautserilta:D Kyllä se karva on aina kasvanut takaisin, ja joka kerta paremmassa kunnossa!! Esim. jos tahdot harrastaa agilityä on suositeltavampaa pitää turkki suht lyhyenä, koska pitemmän päälle turkista tulee hyvin kuuma ja se vie energiaa koiralta.

      Leikkasin viimeksi Onskun puliksi viime heinäkuussa, turkki on nyt n. 15cm pitkä. Itse pesen turkin joka toinen viikonloppu ja kun turkin kampaa joka toinen päivä, niin se pysyy kokoajan selvänä.

      On tiettyjä värejä jotka ovat selvästi pöheröisempiä kuin toiset. esim. yleensä mustat tai soopelit ovat helpompi hoitoisempia kuin valkoiset. valkoinen tykkää olla kuivempi laadultaan ja siksi pöhertyy. Mutta geeneistäkin se on paljon kiinni.

    • Dancing Queen

      Heips, tiibetinterrieri on valloittava, persoonallinen ja - nimenomaisesti "seurakoira",,,Itselläni on ollut 3 tibbepoikaa, nyt sitten seuranani on 2-vuotias tibbenarttu. Kuten tämän ketjun viesteistäkin olet huomannut, että turkinhoito on tibellä ( tosin monella muullakin rodulla :) se asia, joka vaatii paljon aikaa.Eli, pennusta asti - vaikka turkki olisi minimaalisen lyhyttä karvaa- kannattaa tibbe opettaa pöydälle tmv. tiettyyn paikkaan ja totuttaa jokikinen päivä pentuviikoista lähtien se turkin käsittelyyn, kynsienleikkuuseen, silmien ja korvien ja tassujen yms.tarkastukseen jne. Tibbe on ns. "helppo hoidettava", jos/kun pennusta asti sen todella jaksaa esim. turkin käsittelyyn ja hoitoon totuttaa. Samoinhan on tottelevaisuuden laita eli nuorella iällä tibbe kannattaa viedä tottelevaisuuskoulutustreeneihin ( TOKO ), missä pentuja " koulutetaan " ihan leikkimielellä aluksi,,, Tibbe kun on - omasta kokemuksesta -melko itsepäinen/" omalla päällään asiat miettivä " koira ( ??? ). Tai ainakin omat 3 urosta sekä tämä kultainen ihana tyttö-tibbe samoin, - kaikki ovat olleet ensinnäkin ihania yksilöitä& kaikki 4 täysin erilaisia persoonallisuuksia, mutta tämä 2-vuotias narttu on selkeästi itsepäisin.Tibbe vaatii kyllä siis tottelevaisuus- etc treenejä, myös. Kaikki koirat sitä tietty tarvitsevat. Tibbeä vaan ei kannata kouluttaa liian ankarasti, samahan pätee muihin rotuihin, koska silloin tuloksena on yleensä vihainen/ aggressiivinen koira.

      Mutta; tiibetinterrieristä löydät tietoa netistä vaikka mistä ja paljon. - Kannattaa etsiä myös esim. englannin / ruotsinkiel. linkkejä -. EN henk.koht. suosittele että otat ensimmäiseksi yhteyttä kasvattajiin, -rodusta itsestään kannattaa ottaa selville omin päin niin paljon kuin irti saa:). Ja netistä löytyy tietoa. Kun vain laitat hakusanaksi " tiibetinterrieri",,, varmasti infoa verkosta löytyy.

      t. Sadi-Ya´s Dancing Queen ja omistaja Kouvolasta

    • leikkaa-

      Turkin voi leikata lyhyemmäkis jos ei kulje näyttelyissä.

    • Anonyymi

      Seurallinen ja tottelevainen,herkkä,turkki tietysti teetättää töitä,mutta en poiskaan antaisi.❤🥰

    • Anonyymi

      Tiibetin terrieri ihana luonne. Kiltti herkkä, ahne jääräpää. Kaunis kuin mikä kun hoitaa turkin. Terve "alkuperäisesti"

    • Anonyymi

      Ellet halua näyttelytähteä, olet ottanut kotikoiraksi voin kokemuksella sanoa että sakset käteen ja lyhentämään ihan reippaasti tätä ihanan rodun kaunista turkkia. Ei ole työlästä verrattuna esim. terrierieiden nyppimiseen ja trimmaamiseen ym. Turkki kasvaakyllä nopeasti jos lyhentäminen kaduttaa. Silloin on vähän työlläämpää pitkän turkin sevittely. Näyttelyturkin pitämisen opettaa kasvattaja. Ja kampaa aina kostena joko pesun jälkeen tai suihkepullon kanssa.
      Täydellinen vanha tai jopa alkuperäisrotu, monipuolinen ja persoonallinen. Ääriolosuhteisiin sopeutuva, siis tänne Suomeenkin!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe