Divertikkelitauti

Tanninen

Hei! Onko täällä nuoria ihmisiä, joilla on todettu divertikuloosi? Olen 24-vuotias naisimmeinen ja sain diagnoosin tammikuussa. Viime vuonna mulla oli 4 kertaa divertikuliitti, joista 3 vei osastolle. :( Toivon mukaan tämä vuosi on helpompi, muuten joudun leikeltäväksi. Kohtalotovereita etsiskelen! Onko teitä olemassakaan?

21

18017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • min

Mulla oli pitkään kovia ylävatsakipuja ja maha turvoksissa,tai on siis vieläkin.Ensin tähystettiin ruokatorvi ja mahalaukku(refluksi)sitten otettiin ylävtasan ultra (ok) ja vasta kolonoskopiassa löydettiin divertikkelit, joita oli koko paksusuolessa, yhteensä noin 30.Ikää minulla on 35v.Mitään ohjeita ei annettu, käskettiin vain sopeutua ja elää kipujen kanssa.Tulehduksia ei ollut ja veriarvot on ollut kokoajan ok.Mites sinä huomaat tulehduksen,millaisia kivut on silloin?

• a.tanninen

Heipähei!

Mun tulehdukset on alkaneet polttelulla keskellä alavatsaa (ihan alhaalla). Siitä kipu on siirtynyt vasemmalle alavatsaan, ilmeisesti just siihen suolenmutkaan ja "muuttanut muotoaan". En osaa kuvailla sitä kipua, mutta sen verran voin sanoa että se on kova. Tosin se alkoi aina pienemmällä kivulla ja opin jossain vaiheessa hakeutumaan lääkärille, ennen kuin olin ihan kamalassa kunnossa. Voisi kuvitella, että kipu on siinä kohdassa missä tulehtunut divertikkeli sijaitsee.. Sen kipukohdan pystyy näyttämään ihan selkeästi "se on tossa" ja kun lääkäri siitä sitten painaa..... AAAAARGH! Mulla on kanssa niitä koko paksusuolen matkalla. :( Muuten olisi jo leikattu, jos siis niitä olisi vaan jossain kohti ryppäänä. Nyt sitten vaan odotellaan mitä tämä vuosi tuo tullessaan.

Tulehduksesta vielä sen verran, että se saattaa nostaa lämpöä (mutta en ole varma onko se aina nostanut, ei kai) ja sitten mulla on ollut aina lääkäriin meno vaiheessa CRP (tulehdusarvo) koholla. Noussut aina jossain vaiheessa yli sadan. Ripulia mulla ei varsinaisesti ole ollut, välillä kyllä sitäkin ja välillä taas ummetusta. Muistelisin, että aina tulehduksen alussa on ollut sellanen kova ulostamisen tarve, mut mitään ei välttämättä ole tullut ulos.

Mulla on muuten myös tota refluksivaivaa! Luulen, et se tuli siitä kun sain vuoden verran ravata sairaalassa ja kokea jäytävää epätietoisuutta tän "varsinaisen" taudin kanssa. Stressasin aika kovasti. Mulla epäiltiin myös crohnin tautia sekä colitis ulcerosaa, koska "ei noin nuorella voi olla divertikkelitautia".

Ei siellä kyllä kummoisia ohjeita annettu. Kun ei tähän ole lääkkeitä eikä mitään. Käskettiin vaan välttää stressiä viimeiseen asti ja syödä paaaaaaljon kuituja. Ostin apteekista lääkärin suosittelemaa vi-siblin kuituvalmistetta. Suosittelen! Kannattaa noudattaa ohjeita ja aloittaa pienellä määrällä. Mä sotken sitä esim. mehukeittoihin.

Sanoiko lääkäri sulle, et divertikkelitauti kulkee käsikädessä ärtyvän paksusuolen oireyhtymän kanssa. Eli ne kivut ja muut (silloin kun ei ole tulehdus päällä) johtuvat siitä että suoli on ärtynyt. Ruokavaliolla voi jonkun verran vaikuttaa ärtyneisyystilaan. :) Eli silloin kun on kipeä vaihe, ei kannata mennä syömään raakaa sipulia, paprikaa, mausteisia ruokia yms. Ei tietenkään refluksinkaan kanssa.

Saitko refluksiin lääkkeet? Mulle tk-lääkäri kirjoitti reseptin Omeprazol-nimistä lääkettä ja se auttoi pahimman yli. Myöhemmin olen pärjännyt Ranitidiinilla, jota myydään ihan käsikauppalääkkeenä.

• napsu

mulla vähän vastaavia oireita.ensin ylävatsalla,myös nyt mut vähän hellittänyt eli kipua oikealla,myös kyljessä ja selän puolella.mahottomat ilmavaivat ja pikku röyhtäilyjä.nyt vähän hellittänyt,syön maitohappobakteereja ja olen tarkastanut ruokavaliota.ylävatsan ultra tehty muutama kk.sitten,se ok.laktoosi-intoleranssi löytyi.nykyään alkaa aamulla ilmavaivat ja sit ulostamaan ja aamupalan jälkeen uudestaan.lähiaikoina havainnut verta(kirkas)ja vähän limaa.onko kellään vastaavia,pelottaa aivan kauheasti.

• Tanninen
        napsu kirjoitti:

mulla vähän vastaavia oireita.ensin ylävatsalla,myös nyt mut vähän hellittänyt eli kipua oikealla,myös kyljessä ja selän puolella.mahottomat ilmavaivat ja pikku röyhtäilyjä.nyt vähän hellittänyt,syön maitohappobakteereja ja olen tarkastanut ruokavaliota.ylävatsan ultra tehty muutama kk.sitten,se ok.laktoosi-intoleranssi löytyi.nykyään alkaa aamulla ilmavaivat ja sit ulostamaan ja aamupalan jälkeen uudestaan.lähiaikoina havainnut verta(kirkas)ja vähän limaa.onko kellään vastaavia,pelottaa aivan kauheasti.

Oletkos kuullut crohnin taudista ja colitis ulcerosasta? Ettei ois sellaisista kysymys? En siis väitä että välttämättä ois, mut toi veren tulo liittyy ainakin niihin. Kirkas veri voi tietty olla myös peräpukamista johtuvaa.. Oletko käynyt crohn&colitis keskustelupalstalla? Kannattaa käydä sielläkin lueskelemassa ketjuja ja kyselemässä juttuja. Lääkärille kannattaa mainita veren tulosta niin sut osataan sit laittaa oikeanlaisiin tutkimuksiin. Tiedän ja uskon että pelottaa, mut se epätietoisuus onkin kaikkein kauheinta. Kun ei tiedä mikä on, mielessä pyörii kaikenlaiset jutut... Diagnoosin saaminen voi viedä aikaa, siksi kannattaa hakeutua tutkimuksiin ajoissa. Joskus noihin juttuihin löytyy sit paljon "vaarattomampi" selitys kuin mitä itse omassa päässään kehittää. Voimia sulle ja rohkeutta hakea apua!

• Paul@
        Tanninen kirjoitti:

Oletkos kuullut crohnin taudista ja colitis ulcerosasta? Ettei ois sellaisista kysymys? En siis väitä että välttämättä ois, mut toi veren tulo liittyy ainakin niihin. Kirkas veri voi tietty olla myös peräpukamista johtuvaa.. Oletko käynyt crohn&colitis keskustelupalstalla? Kannattaa käydä sielläkin lueskelemassa ketjuja ja kyselemässä juttuja. Lääkärille kannattaa mainita veren tulosta niin sut osataan sit laittaa oikeanlaisiin tutkimuksiin. Tiedän ja uskon että pelottaa, mut se epätietoisuus onkin kaikkein kauheinta. Kun ei tiedä mikä on, mielessä pyörii kaikenlaiset jutut... Diagnoosin saaminen voi viedä aikaa, siksi kannattaa hakeutua tutkimuksiin ajoissa. Joskus noihin juttuihin löytyy sit paljon "vaarattomampi" selitys kuin mitä itse omassa päässään kehittää. Voimia sulle ja rohkeutta hakea apua!

Hei Tanninen! Mulla ei ole Tinnan osoitetta, joten voisitko laittaa hänelle viestiä, et se paikka maitotautisten sivulla, minne Tinna aikoinaan tarinansa kirjoitti, on ohjattu tai ainakin se vie tuollaisille sivuille:
        http://www.maitotauti.net/cheap/low/carb/diet/low_carb_diet.htm

Tinna vois kertoa tarinansa vaikka tänne, sillä eihän sitä siellä enää ole. En ainakaan löytänyt... Maitotautisivusto oli aikaisemmin Raija Tukkisen juttu... Mut nyt se on joku markkinapaikka:-(

Huomasit kai, että noi on englanninkieliset sivut ja käyttää tuota tauti-nimeä:-)

Oli siellä sivulla mun tarinaa myös, mut ne muiden kokeumkset olis paljon tärkeempia, kun minähän olen täysin terve...

• Tanninen
        Paul@ kirjoitti:

Hei Tanninen! Mulla ei ole Tinnan osoitetta, joten voisitko laittaa hänelle viestiä, et se paikka maitotautisten sivulla, minne Tinna aikoinaan tarinansa kirjoitti, on ohjattu tai ainakin se vie tuollaisille sivuille:
        http://www.maitotauti.net/cheap/low/carb/diet/low_carb_diet.htm

Tinna vois kertoa tarinansa vaikka tänne, sillä eihän sitä siellä enää ole. En ainakaan löytänyt... Maitotautisivusto oli aikaisemmin Raija Tukkisen juttu... Mut nyt se on joku markkinapaikka:-(

Huomasit kai, että noi on englanninkieliset sivut ja käyttää tuota tauti-nimeä:-)

Oli siellä sivulla mun tarinaa myös, mut ne muiden kokeumkset olis paljon tärkeempia, kun minähän olen täysin terve...

Laitoin Tinnalle viestin, toivon mukaan meni oikealle henkilölle!

• miiruska

Hei! Olen 24-v. nainen ja olen juuri alkanut epäillä divertikuliittia itselläni. Lomamatkalla alkoi jälleen kova närästys ja vatsa on vaihtelevasti löysä sekä kova maitohappobakteerien käytöstä huolimatta. Viimeisen illan aterian jälkeen vatsa tuli mielettömän kipeäksi ja lämpöä nousi 36.8 (minulla lämpöä nousee todella harvoin eli 36.6 on jo minulla selkeä lämmön nousu ja 37 tarkoittaa että olen varmasti kipeä). Samaa ruokaa syönyt kumppanini voi vallan mainiosti eli ruuassa sinänsä ei vika voinut olla. Samaan aikaa tunsin outoja tuntemuksia ihan alavatsassani keskellä. Mielessäni yhdistin tämän jotenkin virtsatiehen ja rakkoon, mutta muita virtsaamisoireita ei ollut. Parin päivän päästä kotiin palattuani tunsin olevani saamassa pahan flunssan ja kävin lääkärissä, joka totesi tulehdusarvojen olevan koholla. En maininnut vähäpätöisiltä tuntuvista vatsaoireistani tuolloin. Flunssaa en saanut tuntemuksista huolimatta, mutta lämpöä oli joka ilta 37 astetta ja vatsavaivat jatkuivat tuntuen jo laajemmaltikin koko alavatsan alueella, joten menin kolmen päivän päästä uudelleen lääkäriin. Tulehdusarvot eivät olleet enää koholla ja lääkäri epäili vatsapöpö-virusta. Lääkärin painellessa vatsaani en tuntenut selkeää kipua muualla paitsi vasemmalla ihan alhaalla. Kotiin tuntuani aloin selvittää netistä, mikä minulla voisi olla, koska en ole sen jälkeen luottanut lääkäreihin, kun ne eivät (5 eri lääkäriä) huomanneet, että minulla oli puhjennut umpisuoli ja pompin lääkäristä toiseen kaksi viikkoa ennen kuin (onneksi koteloitunut) puhjennut umppari havaittiin. Mielestäni oireeni viittaavat divertikuliitin lievimpään esivaiheeseen (paitsi flunssan tunne ja tulehdusarvojen normalisoituminen jotka taas viittaavat virus-mahatautiin).

Mummollani on juuri divertikuliitti, joka äkättiin vasta veristen ulosteiden takia. Itselläni on välillä myös tullut vähän verta ulosteiden mukana jo viiden vuoden ajan, mutta vaiva on ollut niin harvinainen (1-4 kertaa vuodessa) ja ohimenevä, etten ole siitä koskaan lääkärissä maininnut.

• kohtalotoveri

minulla on toista kertaa päällä divertikuliittien aiheuttama tulehdus. Edellinen oli vuosi sitten ja taas pääsi tulemaan ihan huomaamatta. Olen yrittänyt syödä kuitupitoista ruokaa paljon marjoja ja kasviksia joiden luulen auttavankin tähän vaivaan. Paria päivää ennen alkoi ulostaminen olla vaikeaa ja paineen tunne peräsuolessa aika kova. Vatsa todella kipeä, jota aina ensin epäilen laktoosin aiheuttamaksi, mutta lopuksi kipu on vasemmalla alhaalla. Kova penisiliinikuuri päällä ja ensimmäisten pillereiden jälkeen kuume nousi vielä 38.5 asteeseen vaikka muuten minulla ei juuri kuume nouse. Toistaviikkoa oli kuitenkin joka ilta lämpöä siinä 37 ja odottelinkin flunssan tulevan päälle kun suussakin oli tulehtunut olo. Huomenna menossa kontrollikäynnille lekuriin ja laitetaan vetämään aika tähystykseen. Tsemppiä kaikille ja yritetään olla stressaamatta ja syödään paljon kuituja.

• Tikkeli
        kohtalotoveri kirjoitti:

minulla on toista kertaa päällä divertikuliittien aiheuttama tulehdus. Edellinen oli vuosi sitten ja taas pääsi tulemaan ihan huomaamatta. Olen yrittänyt syödä kuitupitoista ruokaa paljon marjoja ja kasviksia joiden luulen auttavankin tähän vaivaan. Paria päivää ennen alkoi ulostaminen olla vaikeaa ja paineen tunne peräsuolessa aika kova. Vatsa todella kipeä, jota aina ensin epäilen laktoosin aiheuttamaksi, mutta lopuksi kipu on vasemmalla alhaalla. Kova penisiliinikuuri päällä ja ensimmäisten pillereiden jälkeen kuume nousi vielä 38.5 asteeseen vaikka muuten minulla ei juuri kuume nouse. Toistaviikkoa oli kuitenkin joka ilta lämpöä siinä 37 ja odottelinkin flunssan tulevan päälle kun suussakin oli tulehtunut olo. Huomenna menossa kontrollikäynnille lekuriin ja laitetaan vetämään aika tähystykseen. Tsemppiä kaikille ja yritetään olla stressaamatta ja syödään paljon kuituja.

Olen kärsinyt epämääräisistä vatsakivuista vuosia
        ja juossut lääkäriltä toiselle,mutta diagnoosia en ole saanut ennenkuin viime viikolla. Vihdoin lääkäri uskoi omaan diagnoosiini,nimittäin divertikuloosiin. Kävin tähystyksessä ja divertikkeleitä löytyi oikein runsaasti.
        Mahakivut ovat aika inhottavia. Saa nähdä auttavatko kuidut ja maitohappobakteerit,itse en
        jaksa uskoa. Leikkaus lienee ainoa apu.

• Tonto77
        Tikkeli kirjoitti:

Olen kärsinyt epämääräisistä vatsakivuista vuosia
        ja juossut lääkäriltä toiselle,mutta diagnoosia en ole saanut ennenkuin viime viikolla. Vihdoin lääkäri uskoi omaan diagnoosiini,nimittäin divertikuloosiin. Kävin tähystyksessä ja divertikkeleitä löytyi oikein runsaasti.
        Mahakivut ovat aika inhottavia. Saa nähdä auttavatko kuidut ja maitohappobakteerit,itse en
        jaksa uskoa. Leikkaus lienee ainoa apu.

Jos divertikkelitauti esiintyy nuorella iällä ja on vaatinut sairaalahoitoa niin suurella todennäköisyydellä leikkaus on edessä.

• ellinna52

On harmillista, jos divertikkelitaudin saa nuorena, sillä siitä ei juuri parane. Olin itse nelikymppinen kun sairastuin. Viisi vuotta sitten leikattiin ärtynein osa paksusuolesta pois ja viisi vuotta olin terve. Nyt tulehdukset taas alkaneet. Kun tulehdus alkaa, vatsa turpoaa ja usein uloste on ohuehkoa nauhanpätkää. Kipu alkaa pikkuhiljaa pahentuen niin, että pian olen tosi huonossa kunnossa ja edessä sairaalareissu tiputuksineen. Divertikkeleitä on koko paksunsuolen pituudelta eli luultavasti jossakin vaiheessa tulen elämään ilman paksusuolta.
      Divertikkelipusseihin saattaa kerääntyä mm. siemeniä leivästä, marjoista ja vihanneksista. Stressi on minulle, pienikin sellainen pitkään jatkuessaan, yksi tulehduksen alkuunpanijoista.
      Kun tulehdukset uusiutuvat aina parin kolmen kuukauden kuluttua ja tervehtyminen vie aikaa on ehkä syytä miettiä leikkausta. On vaikea suunnitella matkoja, koska saatat silloin joutua sairaalaan ulkomailla ja lomasi menee siinä. Minullakin on muuten todettu vuosia sitten refluksi.Tsemppiä kaikille.

• Jöröttäjä

Minulla on todettu divertikkelitauti jo 10 v. sitten. Olen käynyt nautiskelemassa kolonoskopiasta kuusi kertaa. Joka kerta kolot ovat suurentuneet. Ikää on 63 v., joten kuolema tulee varmaan korjaamaan asian. Ohje: Syökää kuituja, välttäkää suolta ärsyttäviä ruokia (minulla esim. lätyt) ja liian runsasta alkoholin käyttöä. Älkääkä ottako liikaa stressiä sairaudesta, se etenee kuitenkin. Ja käykää lääkärien ohjeiden mukaan tähystyksessä, on se niin hauskaa puuhaa.

• PATU 61v

Mulla todettiin divertikkelitauti viime maaliskuussa kun koski vatsaan ja lämpöä oli aina iltaa kohti yli 37. Kyllä siihen vatsaan koski jo kauan mutta en mennyt heti lääkäriin. Menin vasta kun kuume nousi ja CRP oli menkein 100. Meillä oli täällä niin etevä lääkäri siinä asiassa että sanoi heti diaknoosin että diverdikkeleitähän siellä on. Niinpä sain lähetteen sairaalaan ja ultraan ym kokeisiin. Tähystykseen pääsin 26.6.2012. dikuleitahan sieltä löytyi. Sain sillo eka kerralla kaksi kovaa andibiootti kuuria yhtä aikaa. Heinäkuussa taas aloin kuumeilla. Kävin hakemassa samanlaiset rankat lääkekuurit. Lääkäritkään ei osaa sanoa parantavaa hoitomuotoa, kun pitää suoli pehmeänä kuidulla. Leikkaukseen mennään jos ei enää muuten pärjäile. Olen mielestäni syönyt terveellisesti ja liikkunut paljon. Vitamiinit ym. popsinut, että ei niihin auta mikään kun on saanut huonot geenit. Stressi on pahin sehän aiheuttaa paljon kaikkia sairauksia. Minäkin stressaan vatsalla.

• Titteli

Kiitoksia näistä jutuistanne :-)! Olen 35-vuotias nainen, ja maha on ollut ihan aina enemmän ja vähemmän sekaisin ja kipeä. Ripulia ja ummetusta ja mahakramppeja ja kipuja milloin missäkin päin. Gastroskopiassa viime keväänä todettu refluksitauti, närästys välillä ihan hillitön. Nyt ollut muutaman päivän kovaa vasemman puoleista alavatsajomotusta, tuntuu että vessassa saa rampata yhtenään. Välillä maha turpoilee hillittömästi. Olen äärimmäinen stressaaja, ja tuntuvat käsikädessä kulkevan stressi ja mahakivut. Lääkäriin en turhaan taida vaivautua vielä, luottamus heihin on aika nollassa, enkä "epämääräisen" mahaoireiluni vuoksi heitä vaivata. Ei verta ulosteissa, ei kuumeilua, ruokahaluttomuutta eikä laihtumista. Geenjä syytän minäkin, isäni oli myös megastressaaja ja vatsahaavapotilas, ja samoilla näytetään menevän minunkin maailmassani :-D! Kyllä nämä oireet silti välillä pelottaa ja ahdistaa, syöpähän sitä aina ekana mielessä käy kun jotain ilmenee...:-P. Pärjäilkäämme! Tsemppiä suolistojenne kanssa!

• Pattisuolitantta

Hei!
      Minkälaisia ruokia olette välttäneet ja miksi?
      Itse sairastanut divertikkelitautia ja ohjeet ovat olleet kirjavia?

• Örp

Hei,

minä sairastan parasta aikaa toista divertikuliittiani; ensimmäinen oli viime marraskuussa. Minun oireeni ovat olleet täsmälleen samanlaiset kummallakin kerralla. Alavatsassa on kaarimainen kipualue, jonka lisäksi tulee aaltomaisesti, mutta epäsäännöllisin välein melkoisen kova kipukohtaus ylempänä vatsassa. Se muistuttaa synnytyskipua: tekee mieli hengittää niin kuin silloin joskus. Lämpöä on ollut 37,5 astetta eli noin asteen verran normaalilämpööni verrattuna.

Molemmilla kerroilla laukaisevana asiana oli jonkin aikaa jatkunut ummetus, joka minulla saa alkunsa siitä, etten ole käynyt reippaasti kävelemässä normaaliin tapaani eli pari-kolme kertaa viikossa reilun tunnin ajan. Pitäisi jo tähän ikään (57) mennessä tietää, kuinka hoitaa itseään...

• 55-vuotias

Kerroit sairastavasi parhaillaan divertikuliittia. Oletko siis sairaalassa? Olen ymmärtänyt, että silloin joudutaan yleensä osastolle. Itselläni on myös todettu divertikkeleita paksusuolessa ja kerran minulla on ollut vastaavia oireita kuin sinulla. En vielä silloin tiennyt, että kyseessä oli divertikuliitti, kun ei ollut tähystetty. Tilanne meni ohi itsestään, mitä lääkäri vähän ihmetteli myöhemmin, kun kerroin asiasta.

Minullakin divertikkelit kipuileva, jos on ummetusta. En vain ole keksinyt mikä siihen lopullisesti auttaisi, sillä kuten sinäkin, niin minä harrastan paljon liikuntaa ja etenkin pitkiä kävelyjä. Syön terveellisesti ja saan kuitua paljon yli suositellun minimimäärän. Juon 2-3 litraa vettä päivässä ja käytän myös kuitulisiä. Silti kakka on usein hitaalla ja kovalla ja tuntuu ettei suoliston matamisliike toimi riittävästi. Sennatee auttaa vaivaan, kuten myös Laxoberon, mutta sitäkin joudun ottamaan suurehkon annoksen. Eikä noita viime mainittuja kannata tietysti käyttää kuin joskus tilapäisesti, ettei suoli laiskistu.

Mikä siis avuksi ettei ummettaisi ja sitä kautta saisi divertikkelikipuja?

• elämä on
        55-vuotias kirjoitti:

Kerroit sairastavasi parhaillaan divertikuliittia. Oletko siis sairaalassa? Olen ymmärtänyt, että silloin joudutaan yleensä osastolle. Itselläni on myös todettu divertikkeleita paksusuolessa ja kerran minulla on ollut vastaavia oireita kuin sinulla. En vielä silloin tiennyt, että kyseessä oli divertikuliitti, kun ei ollut tähystetty. Tilanne meni ohi itsestään, mitä lääkäri vähän ihmetteli myöhemmin, kun kerroin asiasta.

Minullakin divertikkelit kipuileva, jos on ummetusta. En vain ole keksinyt mikä siihen lopullisesti auttaisi, sillä kuten sinäkin, niin minä harrastan paljon liikuntaa ja etenkin pitkiä kävelyjä. Syön terveellisesti ja saan kuitua paljon yli suositellun minimimäärän. Juon 2-3 litraa vettä päivässä ja käytän myös kuitulisiä. Silti kakka on usein hitaalla ja kovalla ja tuntuu ettei suoliston matamisliike toimi riittävästi. Sennatee auttaa vaivaan, kuten myös Laxoberon, mutta sitäkin joudun ottamaan suurehkon annoksen. Eikä noita viime mainittuja kannata tietysti käyttää kuin joskus tilapäisesti, ettei suoli laiskistu.

Mikä siis avuksi ettei ummettaisi ja sitä kautta saisi divertikkelikipuja?

Kaikista paras lääke ummetukseen on säännöllinen magnesium -tablettien syönti...on vuosien kokemus asiasta...vatsa toimii säännöllisesti!Ja yhdellä tabletilla! Pitäisi syödä kuitua...mutta esim. olen kuullut, että tässä taudissa pitää nimenomaan välttää kaikkia isoja siemeniä, vattuja, real leipää ja yleensäkin ruisleipää, viinirypäleitä, pähkinöitä ja kaikkea siementä. Kerääntyvät juuri sinne pusseihin. Minulla ei ole ollut ummetusta, mutta kamalia oireita jokunen viikko. On todettu vuosia sitten ärtynyt paksusuoli ja uskon, että juuri suolen kouristelu on saanut aikaan nämä. Liikun säännöllisesti ja syön paljon kuituja ja olen kuullut, että vettä kannattaa juoda paljon. USKON 99 %:sesti, että minulta löytyy tämä vaiva. Haluaisin ultraan, enkä epämiellyttävään tähystykseen...onnistuuko aivan ultrallakin?

• 55-vuotias

Eipä auta magnesiumin käyttö minun ummetukseeni. Olen ottanut illalla useammankin kerralla ilman mitään vaikutusta. Sen sijaan juuri sennatee, josta aiemmin kirjoitin auttaa, mutta sitä saa käyttää vain kuurina. Psyllium on tehokas, geeliytyvä kuitu, josta saan jonkin verran apua.

Divertikkelien hoidossa runsas kuidun ja veden saanti ovat avainasemassa, jotta suoli toimisi hyvin. Itse syön kyllä siemeniä sekä marjoja (mansikka, vadelma, viinimarja), joiden siemenet myös saattavat pakkautua divertikkeleihin. Myös ruisleipää sekä kaura- ja ruisleseitä käytän ja tietysti paljon vihanneksia ja hedelmiä. Nämä kaikki ovat vastalääkettä ummetukselle.

Minulla ummetusta aiheuttavat sokeri, valkoinen vehnä eli leivonnaiset, pasta jne. sekä myös punainen liha. Vältän myös paistettuja ja käristettyjä ruokia, koska ne aiheuttavat refluksia ja vatsakipuja. Jos kuitenkin olen sortunut pulliin ja karkkeihin, niin ummetusta tulee ja siinä yhteydessä myös siemenet ja kuidut saattavat aiheuttaa divertikkelikipuja, kun eivät pääse kulkeutumaan eteenpäin suolistossa huonojen hiilihydraattien aiheuttaman ummetuksen takia.

Eli kuituja, siemeniä, täysjyväleipää jne. kannattaa syödä, mutta jättää höttöhiilarit pois. Ja vettä, vettä, vettä....

• Uusi elämä

Jep. Mulla ollut pari kohtausta viime talvena, jotka hoitui kotona antibiooteilla. Nyt kesällä eka sairaalareissu ja antibiootit. Viikko menikin hienosti, mutta sit oli taas maha kipeä. Ajattelin samoin kun päivystyksen hoitaja että otetaan crp ja sit tarpeen vaatiessa antibiootit. Crp oli noussut vähän, mutta oli selvässä nousussa. Lääkärillä olikin ihan uutta kerrottavaa. Koska mulla on väärä invalidisoiva asenne mun sairauteen niin käy näin. Vaikka viimeksi suolikin puhkesi niin kyllä normaali elämä pitää pystyä hoitamaan. Antibiootit kirjoitti pitkin hampain, mutta sanoi että tuskin niistä hyötyä on.
      Asennetta nyt yritän sitten muuttaa. Pari asiaa olen ajatellut. Pitäköön hoitonsa, ja töihin menen niin kauan kun sinne ikinä pystyn menemään. Kyllä tuli paha olo. Ja asenne on taatusti ihan uusi!

• DivertikkeliDiana

Mulla on juuri päällä divertikuliitti. Alkoi vatsakivulla joka lisääntyi ja tuli sellainen turruttava turpea tunne vasemmalle alavatsaan. Nyt syön Metronidazol/Kefexin koktailia kolmesti päivässä kumpaakin ja koitan lepäillä. Kävin tänään hiukan kävelemässä ja heti nousi lämpö yli 37 jotenka kaipa sitä pitää maata ja maata taas vaan. Tää on jo 4 kerta tämän vuoden puolella kun sairastun ja sigmasuolessa mulla on näitä pussukoita todettu. Sairastan myös refluksitautia joka nyt hallinnassa ja ärtynyttä paksusuolta joka on todettu olevan altistava tekijä tässä divertikuloosissa.

Oma ongelmani taitaa olla se, että rakastan kaikkea rouheaa, eli kuitupitoista ruokaa ja aina olen syönyt pähkinöitä marjoja yms. paljon ja silti näitä paskapusseja on suoleen päässyt tulemaan. Olen tosin myös ylipainoinen, jotenka siinä kai se syy ja ärtyvässä suolistossa. Nyt koitan uusilla metodeilla, jos pysyisi tulehdus kurissa. Vettä ja visibliniä sekä liikuntaa, marjat ja pähkinät pois jne.. jos vielä yksikin tulehdus tämän jälkeen tulee..se on sitten puukkoa. ei tätä jaksa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      91
      2650
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      52
      2607
    3. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2559
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      79
      2468
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      42
      1966
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      64
      1935
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      139
      1839
    8. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      29
      1392
    9. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1361
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      17
      1216
    Aihe