Laiva"dieseleiden"

käynnistys

Googletin eilisen ehtoon, mutta en löytänyt vinkkiä siitä miten tuollaiset isot moottorit käynnistetään. Otetaan vaikka laivoissa käytettävät raskasta polttoöljyä polttavat louskut. Ajossahan laiva on ja lyhyemmillä stopeilla ei edes sammuteta, mutta ei kai noita ihan perinteisin sähköstarttimoottorein käynnistetä?

36

10093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peltsi

      Mulla on semmonen käsitys että starttaus tapahtuu paineilmalla. Paineilmaa johdetaan pyttyihin joka saa moottorin pyörimään. Ainakin isoissa dieseleissä kuten junissa ja panssarivaunuissa paineilmaa on käytetty.

    • käynnistäminen

      Isot dieselit käynnistetään ihan omalla käynnistysmoottorilla(teholtaan taitaa olla noin kuorma-auton moottorin luokkaa~300-400 heppaa).

      • Skönärit

        Mikähän pelle säkin oot.


      • pihalla nyt
        Skönärit kirjoitti:

        Mikähän pelle säkin oot.

        olet idiootti. En ihmettelis jos olet joku amk-pelle, varmaan ylempi amk.


      • maansiirtokoneet
        Skönärit kirjoitti:

        Mikähän pelle säkin oot.

        aikoinaan startattiin pienemmällä pottomoottrilla. Olen ollut paikalla kun esim.
        isoa pillaria tällä tavoin käynnistettiin.
        Suurimmat laivadieselit käynnsitetään paineilmalla.
        Myös räjädyspanos käynnistystä on joskus käytetty.


      • käynnistyksestä
        maansiirtokoneet kirjoitti:

        aikoinaan startattiin pienemmällä pottomoottrilla. Olen ollut paikalla kun esim.
        isoa pillaria tällä tavoin käynnistettiin.
        Suurimmat laivadieselit käynnsitetään paineilmalla.
        Myös räjädyspanos käynnistystä on joskus käytetty.

        Eikös tuota räjähdyspanos käynnistystä käytetty joskus lentokoneiden "mäntämoottorien" käynnistyksessä!?


      • Anonyymi
        Skönärit kirjoitti:

        Mikähän pelle säkin oot.

        Ne voimalaitosdieselit jotka tiedän käynnistyvt n. 30 bar paineilmalla.
        Wärtsilä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne voimalaitosdieselit jotka tiedän käynnistyvt n. 30 bar paineilmalla.
        Wärtsilä.

        Myös Baikal meridiesel käynnistetään paineilmalla.


    • käynnistettiin

      räjäyttämällä nuo isot koneet! Nykyään kyllä ihan starttimoottorilla, joka on suhteutettu koneen kokoon.

    • finnbulli

      laitetaan käyntiin.
      On se ihmeelistä kuinka paljon täällä kirjoitetaan ilman minkälaisia tietoja.

      • Veturivilhelmi

        Veturimoottorit on perinteisesti käynnistetty joko pienemmät sähkömoottorilla ja isommat matalapaineisella paineilmalla, 6-10 bar, joka käyttää starttimoottorin tapaista kapinetta mutta pyörittää sitä siis paineilmalla.

        Näiden tapojen lisäksi on käytössä korkeapainekäynnistys, jossa 100-200 bar paineilmaa lasketaan joko suoraan sylintereihin tai imusarjaan (V-koneissa vain toisen puolen sylintereihin). Näin tämä korkeapaineinen paineilma potkaisee koneen käyntiin korkeintaan muutaman kierroksen (mahdollisesti yhden kierroksen) aikana. Ilmaa ei tarvita paljon eikä sitä säiliössä paljoa olekaan.

        Suomessa tämä tapa oli käytössä yhdessä veturissa, kun kokeiltiin 2600 hv:n Vaasa V22 -moottoria veturikäytössä (aika yleinen apukone laivoissa).

        Käsittääkseni tämä tapa on vallalla laivadieseleissäkin (isoissa sellaisissa), pienemmät sitten jollain muulla tavalla.


    • 2.0i

      Sekä pää- että apukoneet käynnistetään paineilmalla. Paineilma johdetaan käynnistysilmasäiliöstä joka sylinterin käynnistysventtiiliin eli starttiventtiiliin. Venttiilin avaa ilmanjakajan kautta kulkeva pienempi ilmamäärä. Järjestelmän nimellispaine on 30 bar ja alhaisin käynnistykseen tarvittu paine jotain 9...12 bar luokkaa. Varsinkin hidaskäyntisten moottorien käynnistysilman kulutus on suuri!

      • alkup..

        että kiitoksia tiedoista vaan kaikille vastanneille. :)


      • puuha pete

        Saisi olla melkoinen starttimoottori.


      • nosturi

        Kyllä niitä "isoja" diiseleitä on käynnistetty pienemmällä bensakoneella. Esim. LINK-BELT merkkisen ristikkopuominosturin diiseli käynnistettiin n.35 Hv Fordin bensakoneella. Nosturimies sanoi että: "laitappas poika apina käyntiin" jonka käynnistyttyä hän starttasi sillä Caterpillar-dieselin käyntiin.


      • puuha pete
        nosturi kirjoitti:

        Kyllä niitä "isoja" diiseleitä on käynnistetty pienemmällä bensakoneella. Esim. LINK-BELT merkkisen ristikkopuominosturin diiseli käynnistettiin n.35 Hv Fordin bensakoneella. Nosturimies sanoi että: "laitappas poika apina käyntiin" jonka käynnistyttyä hän starttasi sillä Caterpillar-dieselin käyntiin.

        Minkälainen koneteho tuossa nosturissa on. Ajattelin laskea starttimoottorin tehon jos esim sulzeriin tuollainen päätettäisiin asentaa, niin kierrosluku pitäisi olla noin 40 1/min, jotta kone käynnistyisi. Voimaa pitää kyllä olla melkoisesti, jotta tarvittava puristus tapahtuisi.

        Nosturin moottori käynnistettäisiin varmasti paineilmalla jos se olisi teknisesti järkevää koska siihen pitäisi asentaa startti-ilmakompressori ja paineilmasäilö.


      • 17

        Vanha aihe, 2006 kirjoitettu, mutta vastaanpa silti. Eli siis ei niissä kaikissa pytyissä välttämättä ole ilmakanavia kansikoneistossa. Esim V - moottoreissa on vain toisenpuolen pytyissä ilmakanavat.


    • Joraaja1
      • konevahti

        Hekoheko, turhan linkin laitoit, ei sanallakaan kerrottu kuinka kone käynnistetään.
        No eipä väliä, kyllä minä sen tiedän, olenhan noita käynnistellyt yli 30 vuotta.


      • Paineilmaa
        konevahti kirjoitti:

        Hekoheko, turhan linkin laitoit, ei sanallakaan kerrottu kuinka kone käynnistetään.
        No eipä väliä, kyllä minä sen tiedän, olenhan noita käynnistellyt yli 30 vuotta.

        Kyllä siinä videossa sanotaan että tarkistetaan että käynnistysilmaa on riittävästi. Eli itse moottorin käyntiinpyöritys tapahtuu paineilmalla. Ja muutenhan tuossa videossa tuli jo riittävästi tietoa että senperusteella voisi lähteä tonne vaikka konevahdiksi.


      • konevahti
        Paineilmaa kirjoitti:

        Kyllä siinä videossa sanotaan että tarkistetaan että käynnistysilmaa on riittävästi. Eli itse moottorin käyntiinpyöritys tapahtuu paineilmalla. Ja muutenhan tuossa videossa tuli jo riittävästi tietoa että senperusteella voisi lähteä tonne vaikka konevahdiksi.

        Niin, kerrottiin vain että käynnistysilmaa riittävästi, mutta eipä se teille maallikoille vielä kerro yhtään mitään.
        Joten älähän viisastele kun et ymmärrä asiasta mitään.


      • Paineilmaa
        konevahti kirjoitti:

        Niin, kerrottiin vain että käynnistysilmaa riittävästi, mutta eipä se teille maallikoille vielä kerro yhtään mitään.
        Joten älähän viisastele kun et ymmärrä asiasta mitään.

        Kukakohan tässä viisastelee? Jos käynnistykseen käytetään paineilmaa käynnistetään moottori paineilmalla sen kyllä tajuaa jokainen.


      • konevahti
        Paineilmaa kirjoitti:

        Kukakohan tässä viisastelee? Jos käynnistykseen käytetään paineilmaa käynnistetään moottori paineilmalla sen kyllä tajuaa jokainen.

        Paitsi sinä et tajua vaikka rautalangasta taivuttaisi. Olet senverrran yksinkertainen.


      • Anonyymi
        konevahti kirjoitti:

        Paitsi sinä et tajua vaikka rautalangasta taivuttaisi. Olet senverrran yksinkertainen.

        Yritin etsiä mikä on se termi (jotakin vaarutusta tai mitä onkaan paarutusta) mitä tehdään kun sähkömoottorilla pyöritellään rauhallisesti laivan kampiakselia vaikkapa huoltojen aikana. Ei käynnistyksen niinkään, mikä tuli jo selväksi. Joku meuhkaa täällä tietävänsä kaiken ja vieläpä muiden kustannuksella ettei muille jää mitään, joku toinen hölöttää dieselvetureista ja joku pääsi pätemään lentokoneiden moottoreista. Kyllä vetää puoleensa melko pajaria ja kylähullua känkkärää äijää kun joku vaan haluaisi tietää. Kyllä pätevää porukkaa pääsee sit pätemään ja se on sitten heiltä vissiin pois.


      • Anonyymi
        Paineilmaa kirjoitti:

        Kyllä siinä videossa sanotaan että tarkistetaan että käynnistysilmaa on riittävästi. Eli itse moottorin käyntiinpyöritys tapahtuu paineilmalla. Ja muutenhan tuossa videossa tuli jo riittävästi tietoa että senperusteella voisi lähteä tonne vaikka konevahdiksi.

        Ei kato voi lähteä noin vain konevahdiksi, huomaat täältä mitä jumalanpilkkasi sai aikaan. Niin pyhiä kysymyksiä ei voi edes esittää. Jumalaksi ei ryhdytä vaan synnytään, mulkvistit vieläpä takakautta. Vielä elää näköjään änkyrä jupura joka on muiden yläpuolella. Veikkaan viihtyisää baari-iltaa semmosen kanssa.


    • pöks

      Popcorn on myös hyvä käynnistin. Poksahtelevat ja käynnistävät koneen.

      • m/s Suukko

        Paineilmala se meidänkin paatin kone starttaa. 30 bar pullopaine, 20 bar riittää vielä nippa nappa starttiin. Pullot on kuin akut, yhdellä starttaa kymmenisen kertaa. Ja paineilma tulee joka pyttyyn, jakajan kautta. Kansissa on paineilmalle omat lautasventtiilit. Tuol blogissa on jossain videokin ko. Puuhasta. Suukkoship.blogspot.fi


    • alikonemestari

      Paineilmalla ne käynnistellään. Sylintereihin ohjataan paineilmaa ja moottori lähtee pýörimään ja sitten sille tarjotaan polttoainetta "sopivalla" hetkellä.

      • tuli tuli

        Kyllä se jo tuli ilmi.
        Myös on paineilmalla toimiva starttimoottori, ainakin Italian Wärtsilät.


    • laivakonemestari

      Naapurini on laivan konemestari. Hänen kanssan jutellessa olen tullut käsitykseen ,että laivan päämoottoreita käynnistetään kahdella eri tavalla. Toinen on paineilma ja toinen on sähköisen starttimoottorin asemasta käytettävä pienempi dieselmoottori, mikä pyörittää päämoottorin/ moottorit käyntiin.

    • vetämäällä käyntiin

      Minunkin naapurini on laivassa ylikonemestarina, kerran se sanoi kun tuli juttua niin jotkut laivat vedetään käyntiin hinaajaalla, hiukan mietin että onko mahdollista, kyllä se on.

    • raakaa voimaa

      Ja hehkukuulamoottorit (ne vanhat maamoottorit) käynnistetään puhalluslampulla ja sitten pyöräytetään sitä vauhtipyörää käsin tai veivillä.

      Tiedän ainakin sen, että Loviisan ydinvoimalan hätädieselit käynnistetään paineilmalla.

      Myös vanhemmissa autoissa oli käsikäynnistys eli se veivi. Muunmuassa itäeurooppalaisissa autoissa oli usein käsikäynnistys varalla (Moskvitsh Elite).
      Minun vanhassa venemoottorissa oli käsikäynnistys eli veivillä pyöritettiin suurta vauhtipyörän massaa ja sitten sillä "liike-energialla" moottori lähti käytiin jos lähti.

      • Anonyymi

        Mitä vittua edes liittyy laivan käynnistykseen. Minäkin tiedän jotakin elektroniikasta ja voin arvata loput mutta sitä ei täällä kyselty.


    • joo vielä

      yksitapa käynistää mäkitartti hih hih hih hih

    • Anonyymi

      Jalta henkilöautossa oli ilmajäähdytteinen V 4 moottori.
      Se oli alkujaan panssarivaunun käynnistysmoottori.
      Jalta made in Ukraina SNTL.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      65
      5791
    2. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      26
      4696
    3. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      120
      3717
    4. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      5
      3550
    5. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      63
      3520
    6. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      67
      3407
    7. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      99
      2754
    8. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      83
      2622
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      23
      2542
    10. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      89
      2000
    Aihe