AJANKOHTA JA OSALLISTUMISVELVOLLISUUS

Sinikka

Onko häät sukulaisille mielestänne vapaaehtoinen vai pakollinen tapahtuma? Jokainen elää omaa elämäänsa ja voi olla että se oma vuoden huipennus sattuu samalla (ainoalle) kesäviikonlopulle. Silloin pitäisi automaattisesti luopua omista suunnitelmista.

Perheemme on varannut jo vuosi sitten etelänmatkan kesäksi (huom. ei juhannukseksi) ja nyt ilmeni, että pienen sukumme yksi jäsen järjestää häät juuri samana ajankohtana ja yleinen oletus tuntuu olevan että matka ilman muuta perutaan -kuluista viis. (Henkisisitä ja fyysisistä) Olemme mieheni kanssa ihmisiä joille sitoutuminen on helppo toteuttaa ilman sormustakin.

Häät on mielestäni hyvin subjektiivinen juhla, jotka kuitenkin parhaimmillaan ovat erittäin hauskoja juhlia, mutta ns. pakotettuna voi tunnelma jäädä kovin valjuksi. (takaraivossa jyskyttää ajatus menetetystä lomasta, joka siirtyy vuodella, ellei joku taas päätä naimisiinmenon keinoin kaikkien suvun jäsenten kesäohjelmasta)

Valitako monen vuoden, kenties loppuelämän kummastelu vai omat tarpeet?

Vastatkaa ja kertokaa mielipiteenne, olkaa hyvä.
Laittakaa perään siviilisäätynne jos mahd.

Kevätterveisin,

-Sinikka

7

1044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Charles

      Minusta vastaus on täysin selvä. Häät eivät tietenkään ole pakollisia muille kuin vihittäville. Jos välttämättä haluavat teidät mukaan, olisivat kysyneet teiltä, milloin voitte tulla.

      Minä menin naimisiin muutama vuosi sitten. Eräs hyvä ystäväpariskuntamme ei päässyt tulemaan, koska olivat lomamatkalla juuri samaan aikaan. Matka oli varattu hyvissä ajoin, ja pariskunta oli valmistautunut siihen varaamalla matkoja ja oppaita kohteessa. Tottakai harmittelimme sitä, että he eivät päässeet paikalle, muttei olisi tullut mieleenikään pitää heitä omituisena saati että olisi loukkaantunut heidän toiminnastaan. Vaikka vihkiminen oli minulle ja vaimolleni elämän tärkein päivä, ei se ole sitä muille. Pitäähän tuo ymmärtää.

      Tottakai valitsette perheesi kanssa sen ratkaisun, joka teille sopii parhaiten. Eihän sitä tarvitse edes kysyä.

      • minä vaan

        olen edellisen kirjoittajan kanssa.
        Kesä on muutekin sellaista aikaa, että kun ihmisillä on lomia, niin silloin mennään ja tehdään kaikkea oman perheen kanssa. Mielestäni hääparin pitäisi ymmärtää, jos ei häihin pääse.
        Itse olen menossa naimisiin kesällä, tosin meidän häät ovat minimaaliset (=maistraatissa 2 todistajaa ja n.20hlöä viemme ravintolaan syömään). Ongelmana meidän häissä on se, että vieraista todistajat ovat ainoat, ketkä tulevat tietämään etukäteen häistämme ja nyt yritämme kovasti saada selville, onko muilla vierailla suunnitelmia ko. ravintolapäivälle.


      • Sinikka
        minä vaan kirjoitti:

        olen edellisen kirjoittajan kanssa.
        Kesä on muutekin sellaista aikaa, että kun ihmisillä on lomia, niin silloin mennään ja tehdään kaikkea oman perheen kanssa. Mielestäni hääparin pitäisi ymmärtää, jos ei häihin pääse.
        Itse olen menossa naimisiin kesällä, tosin meidän häät ovat minimaaliset (=maistraatissa 2 todistajaa ja n.20hlöä viemme ravintolaan syömään). Ongelmana meidän häissä on se, että vieraista todistajat ovat ainoat, ketkä tulevat tietämään etukäteen häistämme ja nyt yritämme kovasti saada selville, onko muilla vierailla suunnitelmia ko. ravintolapäivälle.

        Kiitokset tuesta päätöstä tehdessä.

        Hyvää Kevättä!

        -Sinikka


      • Jopa näin
        Sinikka kirjoitti:

        Kiitokset tuesta päätöstä tehdessä.

        Hyvää Kevättä!

        -Sinikka

        Siirsimme suunniteltuja häitämme viikolla, kun sulhasen veli ei olisi muuten päässyt työkiireiden vuoksi. Tiedän myös muita, jotka ovat valinneet uuden päivän sukulaisten vuoksi.

        Toisaalta myöhemmin aina häiden vuosipäivän lähestyessä minua on harmittanut. Olisin mieluummin halunnut sen alkuperäisen päivämäärän, olisi ollut liputuspäiväkin ja muutenkin hiukan hauskempi päivämäärä muistettavaksi.


    • Minä

      Häät kesällä ja ollaan yritetty miettiä ajankohtaa niin että mahdollisimman monille sopisi. Jos joillekin kuitenkin osuu esim juuri lomamatka häidemme kanssa päällekkäin eivätkä pääse emme siitä loukkaannu. Häät ovat meidän juhlamme ja toki on mukavaa jos mahdollisimman moni pääsisi, se ei mielestäni kuitenkaan tarkoita sitä että kaikkien muiden elämä "pysähtyisi" meidän takiamme.

      Ja kuten kävi jo viestistä ilmi siviilisääty avoliitossa - kohta avioliitossa

      • ristituuli

        Minulla on sellainen tilanne, että olen saanut kutsun häihin, joiden sulhanen on sukulaiseni. Sulhanen oli aiemmin naimisissa ystäväni kanssa ja heillä on 2 lasta. Sulhanen on se, joka pari vuotta sitten haki yksipuolisesti avioeroa ystävästäni.

        Omat tunnelmani näiden häiden suhteen ovat tavattoman ristiriitaiset. Lapset haaveilevat vielä äidin ja isän palaamisesta yhteen (mitä ei koskaan varmasti tapahdu), ja ovat siksi surullisia häistä. Heille häät ovat itkujen juhla - haaveiden hautajaiset. Voinko minä kummitätinä osallistua näihin harmittaviin juhliin, vai pitäisikö keksiä joku (vaikka ulkomaanreissu ex-vaimon kanssa) tekosyyksi olla saapumatta häihin? Äitini ja isänikään eivät oikein perusta näistä uushäistä? Uushäät ovat aika usein ainakin osalle vieraista vähän hankalia ja ikäviä tilaisuuksia.


      • kieltäytyä kutsusta
        ristituuli kirjoitti:

        Minulla on sellainen tilanne, että olen saanut kutsun häihin, joiden sulhanen on sukulaiseni. Sulhanen oli aiemmin naimisissa ystäväni kanssa ja heillä on 2 lasta. Sulhanen on se, joka pari vuotta sitten haki yksipuolisesti avioeroa ystävästäni.

        Omat tunnelmani näiden häiden suhteen ovat tavattoman ristiriitaiset. Lapset haaveilevat vielä äidin ja isän palaamisesta yhteen (mitä ei koskaan varmasti tapahdu), ja ovat siksi surullisia häistä. Heille häät ovat itkujen juhla - haaveiden hautajaiset. Voinko minä kummitätinä osallistua näihin harmittaviin juhliin, vai pitäisikö keksiä joku (vaikka ulkomaanreissu ex-vaimon kanssa) tekosyyksi olla saapumatta häihin? Äitini ja isänikään eivät oikein perusta näistä uushäistä? Uushäät ovat aika usein ainakin osalle vieraista vähän hankalia ja ikäviä tilaisuuksia.

        etkä ole velvollinen selittämään mitään. Ilmoita vain, että et valitettavasti pääse häihin. Mitä se kenellekään kuuluu miksi et tule??

        Oikeasti ei sinun tarvitse miellyttämisen halusta osallistua kenenkään häihin, jos olet sitä mieltä että et halua osallistua.

        (Ulkomaan matkan voisin siirtää ehkä siskoni häiden vuoksi, kukaan muu ei ole niin tärkeä minulle. Ja hänekin häistä olettaisin tietäväni niin hyvissä ajoin, että mitään matkaa ei olisi ehditty varatakkaan.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe