olen ajatellut hankkia TL tai Vtr.n.
Molemmilla olen ajellut jonkin verran mutta syvempää tietämystä tyyppivioista tai ongelmista ei ole.
Tämä viesti ei ole tarkoitettu provoksi eikä ole tarkoitus hehkuttaa omaa mopoa vaan hakuan oikeaa tietoa kun toi v koneinen mopo kiinnostaa.
suzuki TL1000
16
18291
Vastaukset
- takaiskari
on tyyppiä rotary damper ja on ainakin alkuaikoina aiheuttanut maailmalla suuria murheita tank slapperien muodossa. Muistaakseni noissa tilanteissa olis joku kuollutkin - tilannenopeudet oli kyllä kohtalaisia. Ainakin Öhlins teki kittiä jolla iskari vaihdettiin perinteiseen.
Muuten käsittääkseni ihan soivia pelejä. Erityisesti TL1000R. Ohhh!!!- Jarski
Takaiskarista en ihan välttämättä ole samaa mieltä mutta voi toki pitää paikkansakin hieman suuremmissa nopeuksissa. Se mikä minua ehkä eniten omassa TL1000R:ssä häiritsee on noi laatikon välitykset;1 ja 2 vaihteet ovat kaupunkiajoon suhteettoman pitkät. V:kone takoo jonkin verran vastaan alhaisilla nopeusilla. Nyt kun joudun ketjut ja rattaat uusimaan niin pitää kyllä tarkasti harkita välityksiä uudelleen.
Ja pitemmän päälle V:kone kuluttaa toki takarengasta ja ketjuja/rattaita rivimyllyjä hanakammin,mutta sen kyllä kestää kun saa kuunnella vinkkelin murinoita.
Ei muuta kun kevään odotusta ja Suzukin sarviin... - - epätietoinen
Jos allani on "rotary damper" ja mulle käy "tankslapperit" niin mitä käytännössä tapahtuu?
- Turo--Inkeri
- epätietoinen kirjoitti:
Jos allani on "rotary damper" ja mulle käy "tankslapperit" niin mitä käytännössä tapahtuu?
erityisesti jyrkällä keulakulmalla ja pienellä etujätöllä, siis "racer"-tyyppisellä etupään geometrialla varustettu pyörä voi tietyssä tilanteessa, esim. kun mutkasta kiihdytetään epätasaisuuksien yli, villiintyä täysin. Ohjaustanko vatkaa stopparista stoppariin, hakkaa ikäänkuin tankkia vasten, siitä nimitys "tankslapper". Käytännössä mopo lähtee monesti siinä vaiheessa lapasista ja kannattaa tehdä parit ristinmerkit, jos ehtii...
TL-S:n tapauksessa en nyt muista mahtoiko tätä aiheuttaa mikään rotary-damper tai muukaan takaiskari.. jos oikein muistan, kyse oli enemmänkin juuri etupään mitoituksista. Ja siitä, että metsään menneillä pyörillä oli ajettu 2,5 kertaa kovempaa kuin Suomessa on laillista. Se tosin ainakin on fakta, että v.-97 TL-S:iin asennettiin varotoimenpiteenä maahantuojan toimesta ohjausiskari.
- To-Y
Itse mietein ihan samaa noin vuosi sitten. Kävin tarkastelemassa molempia pyöriä, tosin suzukeja on paljon vähemmän markkinoilla. Itse päädyin 97 TL 1000s:ään. Suzukissa on paljon makaavampi ajoasento kuin Hondassa, honda keulii paljon herkemmin kuin suzuki. Suzuki vastaa ruiskun ansiosta paljon paljon tiukemmin kaasuun kuin honda. Honda kuulostaa kiltimmältä, suzuki näyttääkin räheemmältä. Hondan tekniikka on luotettavampaa koska sitä ei niin paljon ole. Suzukin jousituksen kanssa itselläni ei ole ollut ongelmia vaikka onkin alkuperäinen, ehkä vaihdan jossain vaiheessa, ehkä en. Suzukin kytkin on moottorijarrutuksissa luistava, eli se pitää silloi tällöin vaihtaa, ei paha. Taka nakin kuluminen on kuskista kiinni mutta kokemuksen mukaan sitä hauskempaa on mitä lyhyemp vaihtoväli. Suzuki sopii myös paremmin isoille miehille, mutta parempi teho/paino saadaan kun ei olla niin isoja, ollaan pieniä. Suzukin säätö/laitto mahdollisuudet ovat paremmat kuin hondalla. Omaa pyörääni Lahdessa asuva läskimaha oli kohdellut erittäin huonosti. Venttiileitä ei oltu säädetty varmaan ikinä ja kaksi venttiiliä makasi auki kokoaja, hyvä etten polttanut niitä. Lisäksi bensatankki oli täynnä jotain paskaa eli ruiskujen huuhtelu tankin pesu jne jne, oli halpaa... Sama lahtelainen kusiainen oli myös laittanut puörään BMC:n filsun, Yoshimuran torvet mutta konetta ei oltu säädätetty eli kävi aika laihalla. Yoshimurat oli ihan cool mutta vapaavirta suodatin lähti pois, kuluttaa konetta turhaan kun kaikki oravaa pienemmät pääsee läpi.Älkää ostako pyörää lahdesta kyseisellä kaverilla saattaa olla TL R tällä hetkellä mutta ihan sama. Kaiken kaikkiaan suosittelisin Hondan SP II:n ostoa on kaikin puolin helmi pyörä.
- 1000 S
Ajelin tollasella pyörällä 30 tkm , oli vapaavirtaussuodatin , yoshomurat ja hyvin pelasi.
Sitten tuli vanhuus ja myin pyörän... Lahteen.
Mutta kivat muistot on pyöräajalta , kulutin neljä suikkaa eikä ole pahaa sanaa sanottavana merkistä ! - tellu mies
halusin kysyä niistä bmc filttereistä kun ostin tellun ja siinä semmoset paikallaan niin onko ne niin todella huonot et ne pitää repiä pois????
- kysymykseeni
niin vielä sen verran että onkohan isoilta ihmisiltä kokemuksia kun itse olen yli 180cm ja n100 kiloa.eli kumoi sopisi isolle kaverille matkakaveriksi paremmin kun ajokokemukset itseltä kyseisten kohdalla kuitenkin vähissä
- Jarski
Eli eipä hätiä mitiä,meitsi 185cm/88kg ja empäs ole kyllä huomannut mitään moitteita mopossa sen suhteen!!!
- ex TL
Jarski kirjoitti:
Eli eipä hätiä mitiä,meitsi 185cm/88kg ja empäs ole kyllä huomannut mitään moitteita mopossa sen suhteen!!!
Muutamaan juttuun pakko heittää kommenttia..
Itse olen omistanut VTR:n sekä TLR:n ja kyllä
suzukissa oli voimaa melkolailla enemmän, mutta sanoohan sen jo specsitkin..
Ja tank slappereita on aiheuttanut 97 TL ässissä
se, koska niissä ei ole ollut ohjausiskaria vakiona(vaihdettu tehtaan takuuseen ilm. kaikkiin)
rotary damperilla ei ole mitään tekemistä slappereiden kanssa, mutta se on muuten vaan huono
ratkaisu, ainakin ratamiesten mielestä.
Ja sit vielä keulimisista: kerran kokeilin myös
TL:n ässä mallia ja keulii taatusti enemmän kuin
VTR...
- Vtrhondsass
Pyörän kulutus on mitä?
- Ei mitään väliä.
Kuluttaa kyllä kaiken mitä tankkiin laittaa, ennemmin tai myöhemmin. Mitä väliä sillä yleensäkään on jos joku malli kuluttaa litran tai pari litraa enemmän tai vähemmän satasella. Jos asia on tuosta kiinni niin silloin ei kannata pyörää pitää lainkaan. Ei kulu yhtään polttoainetta tuohon tarkoitukseen.
- Hurjaaero
Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus. Mun TL1000R syö matka-ajossa noin 6-7 litraa, riippuen paljon kaikesta. Kavereista lähinnä. ;DD Eli kuinka paljon tulee pommitettua. Kaupungissa vie helposti lähelle 10 litraa. Samasta syystä. :D Kiinnitä ostaessa huomiota kilometreihin. JOs näyttää että kilssat ja kunto ei ole balanssissa, niin ne ei silloin ole oikeat. Koska moottorin oikealla kyljellä näet anturin joka mittaa nopeutta ja kilsoja ja kun sitä hiukan aukasee, niin ei enään kerry niitä kilsoja. ;) Itse olen aika montaa Tellua tutkinut ja voin sanoa, että suomessa ei taatusti ole montaa Tellua jossa kilsat pitää paikkansa. Mun vehkeellä' on ajettu kohta 80tkm, ja se on yks niistä, mistä ei ainakaan paljoa puutu.
- tl 1000 r
ittellä -99 tl 1000r ja mittarissa vasta 35000 ja ne on varmoja kilometrejä
- Hurjaaero
Korjaus edelliseen. Anturi on vasemmalla kyljellä. ;)
- TLS97
kymysys. Suzuki tls1997
loppu bensa kesken ajon, ja poltti "Ignition" 10 Ampeerin sulakkeen, tankkasin ja vaihdoin sulakkeen, käännän avaimella virrat päälle niin startin sulake pamahtaa uudelleen ja uudelleen?! Missä vika?
Ja pyörästä muuten sanon että helevetin tyytyväinen ollu huolimatta siitä että ruuvit ja mutterit pyörii irti tärinästä :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä431805Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2071238- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321137- 781086
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057