Voisiko joku auttaa ymmärtämää miten nämä lasketaan:
1.Laske kuution avaruuslävistäjä (kuution sivut ovat 8.0cm)
2.
a) Kuinka pitkä matka on huoneen nurkasta A nurkkaan b suoraan avaruuslävistäjää pitkin?
b) Kuinka pitkä matka on huoneen nurkasta A nurkkaan b nurkan c kautta.
Ja kuviossa on pituus 5.0cm, leveys 4.0cm ja korkeus 2.5cm. A kohta kulkee alaspäin nurkkaan 5.0-4.0. Ja kohta C on suoraan A:n alapuolella.
Nerot auttakaa :)
Auttakaa laskuissa!
4
799
Vastaukset
- minä
1. kuution sivu siis 8cm, sijoitetaan kaavaan
d = s * √3 , jossa s on kuution sivun pituus. Siis, avaruuslävistäjä = 8.0cm * √3
2 a) kaava: d = √(a² b² c²), siis matka = √(5² 4² 2,5²)
b) 5,0cm 4,0cm 2,5cm - minä
Niin toi 2.b) en lukenut ekalla kerralla tarpeeksi tarkkaan annettuja tietoja eli näin:
korkeus avaruuslävistäjä = vastaus, )jos nyt oikein ymmärsin)
toivottavasti näistä oli jotain apua :)- Peter
Kiitos paljon! Itse kun en nykyjään ymmärrä matikasta mitään vaikka ennen sainkin ysejä kokeista :/ Mutta tuo b ei kai mennyt oikein, koska vastauksen pitäisi olla 8.9m?
- minä
Peter kirjoitti:
Kiitos paljon! Itse kun en nykyjään ymmärrä matikasta mitään vaikka ennen sainkin ysejä kokeista :/ Mutta tuo b ei kai mennyt oikein, koska vastauksen pitäisi olla 8.9m?
Siitä saa vastaukseksi ~8,9 kun laskee "katon" lävistäjän √(5² 4²) ja lisää siihen korkeuden. Eli kun kuljetaan pisteestä A suoraan ylös (korkeus 2,5) pisteeseen C ja C:stä pisteeseen B, jonne pääsee "katon" lävistäjää pitkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1462444
- 1751681
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6865- 68851
- 59815
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745