Oletko päässyt

Einott

Nauttimaan kuntoutuksesta.?
Elämäni ensimmäinen kuntoutus jakso ensiviikolla.

19

1120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

päin pääsit?

Se on melekkein kun lottovoitto vaivaselle, tuo - etennii ilimanen kuntoutus..:)

ps. tosin sitä en tiijjä onko sinulla Kelan kustantama kuntoutus..

• Einott

Itä Suomen pikku kylpylään peruutuspaikalle, yllätys yllätys pääsin.

• Taikis

vuotta sitten aslak-kuntoutuksessa(ammatillisesti syventty lääketieteellinen kuntoutus),kuntoutus toteutettiin kolmena jaksona: kartoitusjakso 1 viikon ,syventävä jakso 2 viikkoa sekä vuoden päästä seurantajakso 1 viikon mittainen. Hieno kokemus kaikkinensa. Onnittelut Sinulle kun olet päässyt kuntoutusjaksoille mukaan, ne motivoivat kummasti ihmistä.

• Anskuliini

neljä vuotta sitten Kelan kuntoutuksessa ja se oli ihan hyvä juttu.
      Ensin oli kahden viikon jakso ja sitten myöhemmin viikon seuranta.
      Taidan alkaa nuuhkailemaan jos vieläkin pääsis...

• Korpikenraali

tullut nautituksi. Millä keinolla niihin pääsee? Pitääkö olla työelämässä? Pääseekö sellaiseen puolieläkeläinen?

• Onneksi pääsin pois!

kuntoutukseen päästetty. Joku TyKy eli työkykyjuttu kyllä oli, ylitöinä. Siinä meidät haukuttiin yksitellen ja yhdessa. ohjeet oli saatu työnantajalta, Fortumilta. Yksi kaveri kehuttiin, mutta hänen nimensä olikin Vapaamuurarimatrikkelissa. Toisen yhteistyökykyä kehuttiin; hän kertoi juoneensa pullon Koskenkorvaa aamulla ennen "koulutusta". Yksi ns. kouluttajista oli selvästi kiireellisen psykiatrisen avun tarpeessa.
        Näin Fortumin Loviisan voimalaitos pelaa hienojen ja kauniitten nimikkeitten kanssa.
        Paljon muutakin aiheeseen liittyvää löytyisi...

• nyt ensimmäisen

kerran elämässäni kuntoutukseen, en tosin ole aikaisemmin hakenutkaa niille.

Kuntoutus käsittää muutaman vuorokauden jakson ensi viikolla ja sitten toukokuussa on 8 päivää ja lokakuussa on viimeinen ns. seurantajakso.

Odotan innoissani maanantaita..

• käyn uimassa ja kuntosalilla. Joskus olen päässyt kylpylälomallekin. ;))

Kun nilkkani murtui hyvällä tuurilla pääsin kipsin poiston jälkeen muutamia kertoja vakuutusyhtiön kustannuksella fysikaaliseen terapiaan, kun lääkäri määräsi. Tosin terapeutti ihmetteli, että mitä tehtäisiin kun itse olin saanut uimalla liikeradat yms. hyvään kuntoon.

Sorry. Tarkoitit varmaan yhteiskunnan maksamaan kuntoutukseen. Kerro meille, millä sinä "nuori mies" sellaiseen pääsit. Eikös ne ole enemmän vanhuksia ja sotaveteraaneja varten? He ovat sen ansainneet, en sitä yhtään kadehdi.

• Einott

Ja tekee sitä,niin työpaikan lääkäri hoitaa asian.
        Käsittääkseni kuuluu Työssä kaiken ikää projektiin.

• Einott kirjoitti:

Ja tekee sitä,niin työpaikan lääkäri hoitaa asian.
        Käsittääkseni kuuluu Työssä kaiken ikää projektiin.

nyt vasta mielenkiintoni tosiaan herätit. ;))

• Taikis

kyllä suurin osa kelan kuntoutuksista on suunnattu työikäiselle väestölle, jolla on jotain vaivaa joko tuki-ja liikuntaelimissä tai esim vaikka astma, kuten minulla.
        Kuntoutuksen tarkoituksena on ylläpitää ja parantaa työssäjaksamista sekä motivoida liikkumista ja opettaa toimimaan tavalla joka kuormittaa vähiten tuki-ja liikuntaelimiä, sekä tuossa amatillisesti syvennetyssä kuntoutuksessa paneudutaan kaikkiin oman alansa ergonomisiin yms ongelmakohtiin.

Itse olin 42v päästessäni tuohon ylempänä mainitsemaani kuntoutukseen. Samalla jaksolla olevien ikä vaihteli omasta neljästäkymmenestäkahdesta viiteenkymmeneen neljään vuoteen.

Veteraanikuntoutus on ihan eri asia ja on hienoa että heille yhteiskunta järjestää toistuvia kuntoutusjaksoja.
        Nämä työikäisten kuntoutusjaksot ovat sellaisia että kun kerran on päässyt siihen, niin aika vaikea on enää toista kertaa päästä.

• Einott
        optimisti-orvokki kirjoitti:

nyt vasta mielenkiintoni tosiaan herätit. ;))

Oliskohan soveliasta "pikku tytölle"kertoa.(miettii)
        Tule lähemmäksi niin kuiskaan korvaan(#&%$£@&##§)

ps.Ketähän minä oikein matkin;-)))

• jakautunut
        Taikis kirjoitti:

kyllä suurin osa kelan kuntoutuksista on suunnattu työikäiselle väestölle, jolla on jotain vaivaa joko tuki-ja liikuntaelimissä tai esim vaikka astma, kuten minulla.
        Kuntoutuksen tarkoituksena on ylläpitää ja parantaa työssäjaksamista sekä motivoida liikkumista ja opettaa toimimaan tavalla joka kuormittaa vähiten tuki-ja liikuntaelimiä, sekä tuossa amatillisesti syvennetyssä kuntoutuksessa paneudutaan kaikkiin oman alansa ergonomisiin yms ongelmakohtiin.

Itse olin 42v päästessäni tuohon ylempänä mainitsemaani kuntoutukseen. Samalla jaksolla olevien ikä vaihteli omasta neljästäkymmenestäkahdesta viiteenkymmeneen neljään vuoteen.

Veteraanikuntoutus on ihan eri asia ja on hienoa että heille yhteiskunta järjestää toistuvia kuntoutusjaksoja.
        Nämä työikäisten kuntoutusjaksot ovat sellaisia että kun kerran on päässyt siihen, niin aika vaikea on enää toista kertaa päästä.

Onko oikein, että vajaatyökykyisiä yritetään kynsin, hampain pitää työelämässä terveiden ihmisten hampparoidessa työttöminä?

Eikö kannattaisi terveenä vetäytyä työelämästä pois nauttiakseen vapaa-ajastaan?

Itse tein tuon ratkaisun hieman yli 50:nä ja edelleen 60 ikäisenä nautin terveitä työttömyyseläkepäiviä.
        Tosin kuntoutan itseäni säännöllisesti omalla kustannuksellani kuntosalilla 5 krt/viikko.

Nyt on poikkeustilanne.
        Edellinen keuhkoputken tulehdus iski joskus 70-luvun lopulla. En muista edellistä nuhakuumettakaan!

Terveet nuoret töihin ja oireilevat, ikääntyvät täysaikaisiksi kuntoutujiksi, omalla kustannuksellaan!

• Taikis kirjoitti:

ja kiitos valistuksesta.

On se kumma, miten kateus aina iskee. Kuinka joku voi olla sitä mieltä, että työikäisten pitäisi jäädä potemaan vaivojaan ja jättää työpaikkansa nuoremmille? Yhteiskunnallekin tulisi kalliimmaksi, jos ihmiset kuormittaisivat sairaanhoitoa sen sijaan, että pitävät pienen tuen avulla itse huolta omasta työ- ym. kuntoisuudestaan huolta.

Ovathan reippaat hyväkuntoiset eläkeläiset sitten aikanaan parempia kuluttajiakin ja monet palvelevat mielellään yhteisöä myös erilaisissa vapaaehtoiskuvioissa jne.

• jakautunut kirjoitti:

Onko oikein, että vajaatyökykyisiä yritetään kynsin, hampain pitää työelämässä terveiden ihmisten hampparoidessa työttöminä?

Eikö kannattaisi terveenä vetäytyä työelämästä pois nauttiakseen vapaa-ajastaan?

Itse tein tuon ratkaisun hieman yli 50:nä ja edelleen 60 ikäisenä nautin terveitä työttömyyseläkepäiviä.
        Tosin kuntoutan itseäni säännöllisesti omalla kustannuksellani kuntosalilla 5 krt/viikko.

Nyt on poikkeustilanne.
        Edellinen keuhkoputken tulehdus iski joskus 70-luvun lopulla. En muista edellistä nuhakuumettakaan!

Terveet nuoret töihin ja oireilevat, ikääntyvät täysaikaisiksi kuntoutujiksi, omalla kustannuksellaan!

Meitä immeisiä monenlaisissa elämäntilanteissa olevia, ei kaikille ole vielä taloudellisestikaan mahdollista "jäädä" työttömyys eläkkeelle.

Sitten on niitä jotka kokevat tuollaisen "jäämisen" moraalittomaksi - lusmuiluksi.

• Taikis
        jakautunut kirjoitti:

Nyt on poikkeustilanne.

noihin kuntoutuksiin ei pääse jos on liian huonokuntoinen, koska niiden tarkoitus on edistää terveyden ylläpysymistä ja säilymistä, mitään sairaanhoitojuttuja ne eivät ole. Työikäisten kuntoutus on enemmänkin ennaltaehkäisevää toimintaa,ja siten erittäin hyödyllistä yhteiskunnallekin, veronmaksajina säilytään pidempään :) Meille yrittäjille aika harvakseltaan edes tarjoutuu tilaisuutta päästä kuntoutuksiin, joten kannattaa tarttua tilaisuuteen jos sellaista tarjotaan. Työterveyshuolto esim on yksi kanava jota kautta näitä kuntoutuksia voi kysellä. Tietenkään sinne ei IHAN terve pääse, mutta suurimmalla osalla viisikymnppisistä alkaa jo jotain kulumaa tai kolotusta olemaan....varsinaisesti ei tarvitse olla sairas päästäkseen kuntoutukseen.

Niin, eikä tuollainen jakso tietenkään kata koko tulevaisuuden kuntoutumista,se on tavallaan kartoitusta siitä miten ikääntyvä ihminen pystyy parhaiten itseään kunnossa pitämään.... Yhtälailla pitää jatkossa käydä kuntosalilla ja lenkillä, vesijumpassa tms. missä nyt itsekukin käy kuntoaan ylläpitämässä.

• Taikis

ja kiitos valistuksesta.

On se kumma, miten kateus aina iskee. Kuinka joku voi olla sitä mieltä, että työikäisten pitäisi jäädä potemaan vaivojaan ja jättää työpaikkansa nuoremmille? Yhteiskunnallekin tulisi kalliimmaksi, jos ihmiset kuormittaisivat sairaanhoitoa sen sijaan, että pitävät pienen tuen avulla itse huolta omasta työ- ym. kuntoisuudestaan huolta.

Ovathan reippaat hyväkuntoiset eläkeläiset sitten aikanaan parempia kuluttajiakin ja monet palvelevat mielellään yhteisöä myös erilaisissa vapaaehtoiskuvioissa jne.

terveydenhoitaminen ajoissa on huomattavasti edullisempaa ja järkevämpää kuin pitkälle edenneen sairauden hoitaminen.

Ainakin tämä aslak-kuntoutus jolla itse olin mukana on lähinnä sitä terveyden ylläpitämiseen ja kohentamiseen tähtäävää kuntouttamista. Astman takia nyt ei taida ainakaan eläkeelle päästä :), se kun hoituu oireettomaksi lääkityksellä ja oikealla kunnon ylläpitämisellä eikä ole yleisesti työkykyä rajoittava tekijä.

En tiedä millainen tuo työttömien ikäjakauma tällä hetkellä on, mutta mutu-tuntumalta väittäisin ettei vät työttömät ole läheskään kaikki nuoria henkilöitä.

• saattaa olla ja

ja kiitos valistuksesta.

useimmiten onkin vaivoja, joita ei sitten millään kuntouksella enää saada kuin korkeintaan lievennettyä.
        Työkyky oli korkeimmillaan n. 30 v. sitten ja silloin kyllä imettiin kaikki mehut, työsuojelusta ei ollut puhettakaan saati työnantaja olisi jotenkin helpottanut työntekemistä.
        Kyllä moni on omasta selkänahastansa repinyt elantonsa kovalla työllä. Eikä ole mikään ihme, että tänä päivänä on niin paljon puolikuntoisia yli 50-siä ns. työnhakijoina kortistossa.
        Huomaa, kaikki eivät ole opiskelleet eikä siihen ole ollut edes käytännön mahdollisuutta.
        En yhtään ihmettele, jos joku haluaa antaa tilaa nuoremmille, ei se tarkoita lusmuilua, vaan säästöä sekin on että nuori ihminen pääsee töihin. Aika suppeita näkemyksiä teillä.

• Loistava.polku

"Nautin" kuntoutuksesta kolmen vuoden ajan, kymmenisen vuotta sitten.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1404
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      52
      1326
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1095
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      120
      1046
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      65
      687
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      661
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      538
    9. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      505
    10. Valehtelu

Oletko valehdellut kaivatullesi?
      Ikävä
      71
      493
    Aihe