SILTASÄÄNTÖ VASTAUKSIA NOPEASTI

Apuatarvitseva

Hei!
Viitsisittekö vastata kysymykseen: Mitä Tarkoittaa Siltasääntö?

Kiitos jo etukäteen vastauksista
HUOM! Vain asiallisia vastauksia kiitos.. Asialla jonkunmoinen kiire...

17

8729

    Vastaukset

    • Kokonaismassan jakautuminen tiehen, akselimassojen riippuvuus akseliväleistä.

      • No kerro jotain Yleistä siitä... Jne.


      • Apuatarvitseva kirjoitti:

        No kerro jotain Yleistä siitä... Jne.

        silta täytyy ylittää yleensä yläpuolelta.........


    • rajoittaa auton kokonaismassaa. Akselivälit ratkaisee. Mikäli akseliväli on liian lyhyt rajoittaa se kokonaispainoa. Esimerkiksi kolmiakselinen vetoauto ja 4-akselinen perävaunu. Jotta yhdistelmä olisi 60 tonninen täytyy vetoauton etuakselin ja takimmaisen akselin väli olla vähintään 5 m, vetoauton takimmaisen akselin ja perävaunun etummaisen akselin väli väh. 4 m, perävaunun etummaisen ja viimeisen akselin väli 7 m ja vielä lopuksi vetäjän etuakselin ja perävaunun takimmaisen akselin väli väh. 18 m.
      Toinen helpompi esimerkki olkoon vaikka, että jos 3-akselisessa on takana ilmajouset, ja muutenkin täyttää 26 t kokonaispainovaatimuksen niin jos akseliväli on vaikka 5,1 m, niin se on vain 25 tonninen, mutta jos on 5,2 m niin onkin 26 tonninen. Voiko tämän paljon epäselvemmin neuvoa ?

      • Siltasääntö ei vakuta 3-akseliseen autoon tuon taivaallista. 3-akselisen auton kokonaismassa on 25 tonnia, tai ilmajousitetulla tai sitä vastaavalla jousituksella varustetulla tai vetävällä telillä 26 tonnia.

        Siltasääntö koskee yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmiä sekä 4- ja 5-akselisia kuorma-autoja.
        *************************************************
        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
        21§ 2. mom.
        Neli- tai viisiakselisen auton kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg, kun on kysymys neliakselisesta autosta, ja 350 kg, kun on kysymys viisiakselisesta autosta, jokaiselta 0,10 metriltä, jonka auton äärimmäisten akselien välinen etäisyys ylittää 1,80 metriä.

        23§ 3. mom.
        Auton ja siihen kytketyn perävaunun muodostaman kokonaismassaltaan yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä. Tätä sääntöä sovelletaan myös 1 momentin c kohdassa tarkoitetun yhdistelmän osana olevaan auton ja puoliperävaunun yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmään. Ajoneuvoyhdistelmässä, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 40 tonnia, auton takimmaisen ja kokonaismassaltaan yli 10 tonnin perävaunun etummaisen akselin välin tulee olla vähintään 3,0 metriä.
        *************************************************


      • pönttö kirjoitti:

        Siltasääntö ei vakuta 3-akseliseen autoon tuon taivaallista. 3-akselisen auton kokonaismassa on 25 tonnia, tai ilmajousitetulla tai sitä vastaavalla jousituksella varustetulla tai vetävällä telillä 26 tonnia.

        Siltasääntö koskee yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmiä sekä 4- ja 5-akselisia kuorma-autoja.
        *************************************************
        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
        21§ 2. mom.
        Neli- tai viisiakselisen auton kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg, kun on kysymys neliakselisesta autosta, ja 350 kg, kun on kysymys viisiakselisesta autosta, jokaiselta 0,10 metriltä, jonka auton äärimmäisten akselien välinen etäisyys ylittää 1,80 metriä.

        23§ 3. mom.
        Auton ja siihen kytketyn perävaunun muodostaman kokonaismassaltaan yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä. Tätä sääntöä sovelletaan myös 1 momentin c kohdassa tarkoitetun yhdistelmän osana olevaan auton ja puoliperävaunun yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmään. Ajoneuvoyhdistelmässä, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 40 tonnia, auton takimmaisen ja kokonaismassaltaan yli 10 tonnin perävaunun etummaisen akselin välin tulee olla vähintään 3,0 metriä.
        *************************************************

        En huomioinut kokonaisuutta, vaan kaivoin taulukosta 60 tonnin yhdistelmästä vain vetoauton vaikka olisi pitänyt huomioida koko putki..


    • Miksi sitä sanotaan siltasäännöksi?

      • Että Painon jakauman vuoksi! 100kilonen pikku poika menee heikosta jäästä seisoessaan läpi,että helähtää,mut maakuullaan jää jaksaa kannattaa. Eli mitä pidemmälle välille paino saadaan jakautuun sitä vähemmälle piste rasitukselle (vanha puusilta) joutuu.


    • Siltasääntö eli ajoneuvon massan ja äärimmäisten akseleiden välin suhdeSiltasäännön tarkoituksena on ehkäistä liian suuria pistemäisiä rasituksia erityisesti silloilla. Tämä kohta koskee 4-ja 5-akselisia autoja sekä ajoneuvoyhdistelmiä joiden kokonaismassa ylittää 44 tonnia.

    • Vuosi 2006 ja jälleen jonkun piti kaivaa hyvin hyvin vanha viestiketju esille. Jokainen on käsittääkseni lukutaitoinen ja osaa käyttää nettiä vuonna 2019. Onko nyt tosiaan niin,että meissä "nimimerkki "naisissa on kuljetusalan tulevaisuus"
      merkit on vahvasti sellaiset tällä sivustolla.

    • Onneksi Trollit eivät oikeasti aja työkseen . Heidän älykkyysosamäärä ei riitä niin vaativaan tehtävään. Siellä kotisohvalla löhöillään aamusta iltaan oli arki tai sunnuntai ja etsitään netistä uutisotsikoita vuodelta 2012 . Niin.... onhan sekin tietysti taito löytää näin vanhoja uutisia. Uutiskuvia kun katseli niin trollin lisäksi kuvasarjan kuljettaja ei ole vuoltu siitä tuoreimmasta puusta niin idioottimainen
      sillan alitus yhdistelmällä oli pohja noteeraus. Kummatkaan ei ole sitä kuljetusalan
      parasta A ryhmää. Häpeäksi koko laadukkaalle kuljetusalalle.

    • Mikä parasta niin tämä sankari trolli ei edes ymmärrä mitä lukee. Luetun ymmärtäminen on häneltä täysin hukassa. Jos puhutaan siltasäännöstä niin silloin puhutaan painorajoituksista kun tullaan sillalle. Jos joku idiootti ajaa liian matalaan
      alikulkuun niin silloin on kyseessä ainoastaan vähä-älyinen kuljettaja jonka ei olisi koskaan pitänyt tulla edes alalle. Jos ei tiedä oman autonsa korkeutta ja ei ymmärrä liikennemerkkejä niin silloin ei pitäisi olla todellakaan töissä kuljetusalalla.
      Mielestäni olisi hyvä jos kuljettaja joutuisi itse korvaamaan työnantajalleen aiheuttamat vahingot jos ei osaa edes perusasioita kuljetusalasta. On hemmetin väärin ,että vakuutusyhtiö korvaa ja me kunnolliset kansalaiset maksamme lystin kohonneissa vakuutusmaksuissa.

      • Sinähän kuulut siihen porukkaan jolle ei koskaan tapahdu vahinkoja. Teitä on kuljetusalalla paljon, kahvipöydissä kehuskellaan omia tekemisiä ja omaa erinomaisuutta. On ajettu miljoonia kilometrejä eikä mitään ikävää ole koskaan sattunut. Hienoa, että sinäkin suurena mestarina ja sankarina osallistuit keskusteluun ja arvostelemaan tapahtumia, joiden syistä et tiedä mitään.


    • Älä ota hernettä nenääsi uutinen oli vuodelta 2012. Tällaiseen vanhojen asioiden kaiveluun löytyy sananlasku jota en nyt tähän kirjoita. Jos joku ajaa korkeusmerkittyyn alikulkuun autolla joka ei mahdu niin se on kyllä tyhmyyden huipentuma. Sellaisen ihmisen ei pitäisi todellakaan olla kuljetusalalla ja jos oikeus muita autovakuutuksen maksajia kohtaan toteutuisi niin niin tällainen lukutaidoton pitäisi laittaa ihan henkilökohtaisesti maksumieheksi eikä kaikki me muut autoilijat.
      Jokainen kuljettaja on käynyt autokoulun ja suorittanut ammattipätevyyden. Silloin on täysin selvää,että kaikki opittu on myös omaksuttu ja sitä käytetään työssä. Ei kirurgi voi töpeksiä työssään sairaalassa, miksi kuljettaja saisi töpeksiä omissa hommissa. Pitää ottaa vastuu omasta työstä.

    • Niin samaa mieltä olen. Jos kuljettaja liukkaalla talvikelillä menettää autonsa hallinnan tai ruuhkassa jono pysähtyy yllättäen nopeasti ja syntyy peräänajo niin kyseessä on kuljettajan inhimillinen virhe. On arvioitu tilanne väärin ja tästä johtuen syntyy onnettomuus. Jokaisen kuljettajan pitää tietää autonsa korkeus. alikulut jotka ovat alle 4.4 metriä ovat korkeusmerkitty. Huomattavasti aiemmin ennen alikulkua on liikennemerkki joka kertoo korkeuden. Jos kuljettajalla on epäillys siitä mahtuuko ajoneuvo alitse niin hän pysähtyy ja menee hytistä ulos ja tarkistaa asian eikä aja vauhdilla alikulkuun. Ei ole mitään perusteita sille ajatukselle,että "sattuuhan näitä" ja että muilla kuljettaja kollegoilla pitäisi olla sympatiaa ja ymmärrystä tällaisia tapauksia kohtaan koska se ei ole inhimillinen virhe vaan törkeä piittaamattomuus tieliikenteessä. Ei osata perussääntöjä miten liikenteessä pitää toimia.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Avustettuja CoVid murhia ruotsissa?

      >> “Ruotsissa iäkkäiden koronapotilaiden kuolemia on joudutettu morfiinilla" – Sairaanhoitaja Sonja Aspinen kertoo järkyttävistä kokemuksistaan >> Yle
      Maailman menoa
      70
      5030
    2. Niko Ranta-Aho vihjaa perhehaaveistaan

      Miten voi olla, että tätä typerää rikollista paapotaan ja glorifioidaan joka tuutissa? Haastattelua annetaan ja otetaan sinne sun tänne. Ovatko kaikk
      69
      2629
    3. S&S Instat kovin hiljaisena

      Onkohan siellä lyöty vetoa, kumpi pystyy olemaan pitempään ilman päivittelyä? Soffalla varmaan pää sauhuaa jo... 😂
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      2031
    4. Raaka-Rane lähti reissuun lentokentällä

      Instassa runsas aamiainen lentokentällä, pöytäseurueessa kaksi muuta. Täytyy järjestellä bisnekset kuntoon ulkomailla...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1385
    5. Murha Varkaudessa

      Eli kuka tekijänä ja kuka mahtoi olla uhri?
      Varkaus
      48
      1192