BLAKES CRUISING SOPIVUUS

cruisailija

Kokemukset ko. pohjamaalista?
Vene on Päijänteellä, liukuva n. 35solmun max nopeus. Motonetin sivusto ei suosittele sisävesille tätä. Miksi?

Mikä ylipäänsä olisi paras maali pohjaan kun vene sisävesillä?

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=38-7516

11

3560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cruisailija

      Katselin vanhoja viestejä ja järvikäyttöön kun ei noita myrkkyjä tarvitsisi, joku suositteli Hempelin High protectia suoraan gelgoatin päälle...

    • jejjej

      Ei sisävesillä yleensä mitään "myrkky-maalia" tarvi, eli ei suositella = älä osta turhaan ja pilaa vettä. Blake toimii merellä mainiosti

      • cruisailija

        Ennestään kun on myrkyn rippeitä pohjassa, olisi tietysti helpoin vetää tuo blakes.

        Mitä maalia sisävesille? Tuo Hempelin high protect on sellanen hässäkkä, että ei kiinnosta. Pitäs maalailla 3 kertaa ja aika jankkia on kuulemma.


    • Jaana Veneentytär

      Laita ihan automaalia ja vaha päälle! Ei sisävesillä tarvita kuin kiiltävä ja liukas pinta. Itsekin päijänteellä veneilen ja ostin veneen meriltä, ensi töikseni hioin karkeat myrkkymaalit hittoon ja maalasin uusiksi!

    • jrsj

      Primeri tarvitaan aina kun vene on vedessä ettei vesi pääse laminaattiin, oli se sitten makeaa tai suolaista.
      Järvelle ei tarvita myrkkyä, siksi mm. Motonet ei sitä suosittele.

      • Saimaan seilori

        (Myrkky)maalia ei sisävesillä välttämättä tarvita, mutta kyllä sen käyttö helpottaa elämää kummasti. Koska epoksiprimeri joka tapauksessa on jokaisen kemiaa tuntevan ja venettään yhtään ajattalevan veneen pohjassa, niin miksi sen päälle ei vedettäisi myös (kovaa) maalia? Veneen pohja ja vesiraja pysyvät huomattavan paljon siistimpänä ja ennen kaikkea syksyinen ikävä pohjan jynssäys jää pois. Pehmeitä tai liukenevia maaleja ei kannata käyttää, koska suolaisen veden kaltaista näkkikasvustoa ei makeassa vedessä ole, erilaisia leviä kylläkin ihan riittävästä.

        Omassa liukuvassa veneessäni on pohjassa primereiden lisäksi Hempel Hard Racing Xtra, sitä tarvitsee uusia ja paikkailla n. 5 vuoden välein. Veneeni pohja peruskunnostettiin 2004 ja tänä keväänä hioin ja uusin ainoastaan vesirajan maalauksen ensimmäistä kertaa, muuten ei ole tarvinnut tehdä mitään. Käytön perusteena on siis ihan oma laiskuus, syksyllä puhdistukseksi riittää kevyt huuhtelu. Jos joku väittää, että sisävesillä ei pohjaan mitään tartu, niin hän ei ole koskaan ollut näkemässä esim. Kallavedellä veneen pohjaa kauden jälkeen! Nykyäänhän myrrkymaaleja ei edes ole vaan nykynimitys on eliönestomaali...


      • Merten seilori
        Saimaan seilori kirjoitti:

        (Myrkky)maalia ei sisävesillä välttämättä tarvita, mutta kyllä sen käyttö helpottaa elämää kummasti. Koska epoksiprimeri joka tapauksessa on jokaisen kemiaa tuntevan ja venettään yhtään ajattalevan veneen pohjassa, niin miksi sen päälle ei vedettäisi myös (kovaa) maalia? Veneen pohja ja vesiraja pysyvät huomattavan paljon siistimpänä ja ennen kaikkea syksyinen ikävä pohjan jynssäys jää pois. Pehmeitä tai liukenevia maaleja ei kannata käyttää, koska suolaisen veden kaltaista näkkikasvustoa ei makeassa vedessä ole, erilaisia leviä kylläkin ihan riittävästä.

        Omassa liukuvassa veneessäni on pohjassa primereiden lisäksi Hempel Hard Racing Xtra, sitä tarvitsee uusia ja paikkailla n. 5 vuoden välein. Veneeni pohja peruskunnostettiin 2004 ja tänä keväänä hioin ja uusin ainoastaan vesirajan maalauksen ensimmäistä kertaa, muuten ei ole tarvinnut tehdä mitään. Käytön perusteena on siis ihan oma laiskuus, syksyllä puhdistukseksi riittää kevyt huuhtelu. Jos joku väittää, että sisävesillä ei pohjaan mitään tartu, niin hän ei ole koskaan ollut näkemässä esim. Kallavedellä veneen pohjaa kauden jälkeen! Nykyäänhän myrrkymaaleja ei edes ole vaan nykynimitys on eliönestomaali...

        Itse en järvillä kulje mutta jostain on tullut sellainen mielikuva ettei myrkkymaalia periaatteessa saisi järvillä käyttää? Vai olenko aivan väärässä? Vai oliko kyseessä vain nämä entisajan MYRKKYmaalit jotka olivat hieman enemmän tuhtia tavaraa...


      • Saimaan seilori
        Merten seilori kirjoitti:

        Itse en järvillä kulje mutta jostain on tullut sellainen mielikuva ettei myrkkymaalia periaatteessa saisi järvillä käyttää? Vai olenko aivan väärässä? Vai oliko kyseessä vain nämä entisajan MYRKKYmaalit jotka olivat hieman enemmän tuhtia tavaraa...

        LUULO ei ole TIEDON väärti...


      • Merten seilori
        Saimaan seilori kirjoitti:

        LUULO ei ole TIEDON väärti...

        No näyttää tuolla TUKESin sivuilla tämän vuoden puolella päivätyssä jutussa edelleen sama teksti lukevan http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kemikaalit-biosidit-ja-kasvinsuojeluaineet/Biosidit/Biosidien-kayton-rajoitukset/Kiinnittymisenestovalmisteet/

        "Rajoitus koskee kuluttajakäyttöön tarkoitettuja kiinnittymisenestovalmisteita eli huviveneissä käytettäviä valmisteita. Lisäksi kiinnittymisenestovalmisteiden käyttö on kokonaan kielletty aluksissa jotka kulkevat pääosin makeissa vesissä. Jos veneen kotisatama on järvessä tai joessa, maalaus on siis kielletty."

        Mutta kuten sanoin en asiaa tarkemmin tunne kun en järvillä liiku. Eli todellakin vain LUULEN näin. Jos sinä TIEDÄT tarkemmin kerro enemmän


    • No, h****** tässä taas oli joku vetänyt 2006 ketjun ylös, eiköhän toi hemmo ole veneensä maalannut tai myynyt. Itsekin menin päiväys retkuun.

    • ??????

      Onko todella niin että kaikki lasikuituveneet myydään puolivalmisteina, joiden pohja pitää käsitellä ennen ensimmäistä vesille laskua? Oma veneeni on lähes kymmenvuotias ja pohja on edelleen siinä kunnossa kuin se on valmistajan jäljiltä ollut. Ei ole vielä ruttotartuntaa tullut. Kesät se on ollut aina järvessä ja on nostettu ylös ensimmäisten pitempien pakkasten tultua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1293
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      73
      623
    4. 50
      557
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      471
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      148
      406
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      362
    Aihe