kaasu hirttää kiinni

laguna-96

Tänään aivan yllättäen huomasin että autoni, Laguna Break 2.0 vm.-96, kaasu hirttää kiinni kun kaasupolkimen nostaa ylös kiihdytyksen jälkeen. Kierrokset jää sinne 2000-3000 rpm:n välille joksikin aikaa kunnes ne laskee hitaasti normaaliksi n.900 rpm sahaten välillä ylös alas vaikka kaasupolkimeen ei koske. Ajattelin että oisko systeemissä jäätä kun ekat kunnon pakkasetkin on nyt tulleet eteläänkin :-D! Lorautin Masinolia puoli litraa 50 litraan bensaa. Auttaakohan tuo mittään? Oisko pitäny laittaa reilummin? Huomenna ois ajoa vähän pidemmälle reissulle mutta rupes mietityttää että uskaltaako lähteä jos jää vaikka tienposkeen... Oisko kellään mitään hajua missä vois olla vika?
Vinkkejä odotellen.....

9

10798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumimatto

      Tällä nyt ei välttämättä ole mitään tekemistä kuvailemasi vian kanssa mutta katso nyt ekaksi, ettei kumimatto ole niin ylhäällä että se aiheuttaisi kaasupolkimen takertelua. Jokin aika sitten joku tarjosi ko. "vikaa" hieman vastaavaan ongelmaan. Ja muistanpa kun eräskin koneinsinööri vei auton huoltoon koska tyhjäkäynti jäi jonnekin 2000 rpm tienoille. Maahantuojan asentaja vetäisi kumimattoa hieman taaksepäin ja vika hävisi. Ei, se koneinsinööri en ollut minä vaan isäni joka muuten oli tapauksen jälkeen hieman nolona.

    • biilisti.

      katsoa ettei tyhjäkäynti moottori ole karstottunut,ja jos on niin ei kannata ostaa uutta vaan käy kysymässä v/r korjaamolta mekaanikolta niin saat putsatun ja toimivan osan pilkkahintaan,kulutus osia kun ovat!Ei sun matkas kesken jää vaikka se tk.moottori meniskin aivan särki,ajo vaan muuttuu vaikeammaksi,mutta maisema vaihtuu tasaseen.

      • utelias

        mutta mitä tarkoitat v/r korjaamolla?


      • lagu.2.0.98
        utelias kirjoitti:

        mutta mitä tarkoitat v/r korjaamolla?

        minulla oli sama vika.Ensin vaihdettiin tyhjäkäyntimoottori kaasun pumppaamista varten,osa 1700mk.Sitten kaasu jäi 2000-3000 välille niin vaihdettiin läppäkotelon tunnistin joka maksoi 1200mk.Nyt taas toimii.Osilla vuoden takuu.En löytänyt kyseisiä osia tarvikkeena.


      • laguna-96
        lagu.2.0.98 kirjoitti:

        minulla oli sama vika.Ensin vaihdettiin tyhjäkäyntimoottori kaasun pumppaamista varten,osa 1700mk.Sitten kaasu jäi 2000-3000 välille niin vaihdettiin läppäkotelon tunnistin joka maksoi 1200mk.Nyt taas toimii.Osilla vuoden takuu.En löytänyt kyseisiä osia tarvikkeena.

        Nyt tässä pari päivää ongelmaa tutkaillessani olenkin huomannut että vika taitaa sittenkin olla itse kaasupolkimessa ja sen vaijerisysteemissä. Kun kierrokset jää korkealle kaasun polkasun jälkeen työnnän kengänkärkeni kaasupolkimen alle ja nostan sen ylös reilusti niin avot! Johan tippuu kierrokset normaaliin 900 rpm:ään! Seuraavaksi aion tutkailla kaauvaijeria jos sitä vois vähän rasvailla WD40:llä. Muutenkin kaasupoljin tuntuu nihkeältä ja rempulalta ja nykivältä kun sitä painelee. Tai voihan sen vaijerin varmaan uusiakin, voi vaan maksaa tuhottomasti, nopeusmittarin vaijerin jouduin uusimaan kun tohelo menin rikkomaan sen mittariston polttimoita vaihtaessani, hintaa oli uudella merkkiosalla 104 euroa!


      • Lagu myös
        laguna-96 kirjoitti:

        Nyt tässä pari päivää ongelmaa tutkaillessani olenkin huomannut että vika taitaa sittenkin olla itse kaasupolkimessa ja sen vaijerisysteemissä. Kun kierrokset jää korkealle kaasun polkasun jälkeen työnnän kengänkärkeni kaasupolkimen alle ja nostan sen ylös reilusti niin avot! Johan tippuu kierrokset normaaliin 900 rpm:ään! Seuraavaksi aion tutkailla kaauvaijeria jos sitä vois vähän rasvailla WD40:llä. Muutenkin kaasupoljin tuntuu nihkeältä ja rempulalta ja nykivältä kun sitä painelee. Tai voihan sen vaijerin varmaan uusiakin, voi vaan maksaa tuhottomasti, nopeusmittarin vaijerin jouduin uusimaan kun tohelo menin rikkomaan sen mittariston polttimoita vaihtaessani, hintaa oli uudella merkkiosalla 104 euroa!

        Tuskin on kaasuvaijerin hinta kovin korkea.. ja eikö sulla jo ole Haynesin korjausopas :)

        http://www.kaiknuutila.fi/tuoteluettelo/luettelo/?automalli_i=149

        Tuolta kun tsekkasin niin hinta on 14,30 euroa. Ja eiköhän sen saa itsekin vaihdetuksi. Yleensä jos vaijerit (kytkin/kaasu) alkaa takertelemaan niin kannattaa vaihtaa ennenkuin jää matka kesken. Inhottavalta tuntu kun katkes kytkinvaijeri kesken kesälomamatkan ja kaasuvaijeri toisella kertaa...


      • laguna-96
        Lagu myös kirjoitti:

        Tuskin on kaasuvaijerin hinta kovin korkea.. ja eikö sulla jo ole Haynesin korjausopas :)

        http://www.kaiknuutila.fi/tuoteluettelo/luettelo/?automalli_i=149

        Tuolta kun tsekkasin niin hinta on 14,30 euroa. Ja eiköhän sen saa itsekin vaihdetuksi. Yleensä jos vaijerit (kytkin/kaasu) alkaa takertelemaan niin kannattaa vaihtaa ennenkuin jää matka kesken. Inhottavalta tuntu kun katkes kytkinvaijeri kesken kesälomamatkan ja kaasuvaijeri toisella kertaa...

        Kiitti vinkistä ja tuosta varaosaliike- linkistä. Takuulla halvemmat hinnat kuin Biliassa! Pitänee hankkia se uusi vaijeri ja vaihtaa se, hirvittää vähän kun mittaristovalon polttimen vaihdoin kanssa meni hermot ja tuhottomasti rahaa :-D!Mutta yritetään!


    • JiiHaa

      Itselläni oli myös 93 lagunan kanssa tuo tyhjäkäyntiongelma. Otin tyhjäkäytimoottorin irti ja laitoin sisään jotakin (en muista) mitä liuotinta ja liuottelin pahimmat karstat pois. Pikainen 0 € maksava puhdistus auttoi ja vehje pelasi taas vuoden, nyt on matka-ajossa vähän samaa ongelmaa- pitää puhdistella kunnolla - paineilmaa ja liuotinta peliin.

    • Laguna -98 2.2D

      Sulla on selvästi bensakone, joten siinä suhteessa en voi auttaa. Mulla oli dieselissä (ei turbo) samanlainen vika. Kaasu hirtti moottoritiellä kiinni, eikä suostunut liikkumaan minnekään. Vika oli kaasuvivun palautusvaimentimessa (sellainen hydraulisylinterin tai kaasujousen näköinen vempain). Vaihto korjasi tilanteen. Osa vain oli aika kallis, muistaakseni n. 1000 mk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      129
      2228
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1868
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1429
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1297
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1221
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      937
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      903
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe