OECD antaa kansainvälisessä vertailussaan synkän kuvan Suomen pojista. 15-19-vuotiaista 13 prosenttia ei käy koulussa eikä töissä. Asiasta uutisoidaan näyttävästi tämän aamun Helsingin Sanomissa.
Jutussa selostetaan tutkimuksen tekotapa, jonka perusteella tulosta on pidettävä luotettavana. Grafiikalla esitetään 28 maan tilanne asiassa. Suomi on maista neljänneksi heikoin. Huonommin on tilanne vain Turkissa, Slovakiassa ja Ranskassa, jonka tilastoa rumentavat yli 5 miljoonan lähinnä arabimaista tulleiden siirtolaisten pojat.
Muista pohjoismaista todettakoon, että Ruotsin pojista vain 5 % on poissa sekä töistä että koulusta, Norjassa ja Tanskassa vain vajaat 3 %. Ja noissa kaikissa maissa on siirtolaisiakin paljon enemmän kuin meillä.
Mistä tuollainen johtuu? En millään voi sitä ymmärtää. Mitään en olisi halunnut niin kiihkeästi kuin päästä jatkamaan koulunkäyntiä, kun oli pakko lähteä 16-vuotiaana maailmalle leipäänsä tienaamaan. Toki töitä olin tehnyt paljon jo sitä ennenkin, myös ansiotöitä metsätöissä, mutta vain kesäaikana. Enemmän kuitenkin pienviljelystilan moninaisissa töissä ”ruokapalkalla”. Talvisina töinäni koulun ohella esim.. puiden pilkonta oli lähinnä minun hoteissani jo monen vuoden ajan.
Tietenkin nyt aika on toinen, mutta entistä vaativampi se on siinä suhteessa, että koulunsa kesken jättävä nuori ei varmasti pääse elämässään pitkälle. Ja jos jo tuossa iässä tottuu olemaan ilman työtä, niin kyllä siitä tulee elinikäinen tapa.
Varmasti suuri osa täällä typerehtivistä on juuri noita joutilaita nuoria. Hyvin suuresta osasta viestejä näkyy, että niiden lähettäjiltä puuttuu elämänkokemus ja –näkemys kokonaan, samoin tiedot mistä tahansa, ja kirjoitusasukin usein kertoo kovin vähäiseksi jääneestä koulunkäynnistä.
Siitä ei tarvitsisi kenenkään huolestua, jos tällaiset eläkeläisukot – joita meissä myös paljon on – täällä viihtyvät, mutta on todella huolestuttavaa, jos ja kun parhaassa kehitysiässä olevat nuoren janttautuvat tänne lähinnä itseään nolaamaan, kun heillä ei ilmeisesti ole edellytyksiä oppia edes sitä vähää, jota täältä kenties voisi oppia.
Tiedän hyvin, että tuollaisia joutilaita nuoria on täällä Helsingissäkin ja varmaan myös muissa kaupungeissa, mutta yllätys sen sijaan on ollut minulle se, että heitä ilmeisesti on vielä enemmän maaseudulla. Ainakin päätellen siitä, että suurin osa heistä näkyy olevan olevinaan kepulaisia.
Ilmeisesti maalaisnuoret vetelehtivät täällä enemmän siksikin, että heidän elinympäristössään ei ole sellaisia mahdollisuuksi muuhun ajanvietteeseen kuin kaupungeissa. Herää kysymys: ovatko tukiaiset todella tehneet elämän maalaistaloissakin niin helpoksi, että nuoria ei tarvita edes talon töihin?
Niin tai näin, mutta kyllä tuollaiset nuoret, poikia kai lähes kaikki, ovat itsetuhon tiellä.
Suomen pojat itsetuhon tiellä
199
19479
Vastaukset
- vinossa
Synkistele sinä vaan nuorisosta. Sehän teillä taatoilla on aina ollut ongelma kautta maailmanhistorian.
Ja sitten verrataan itsekeskeisesti siihen omaan nuoruuteen joka oli niin rankka.
Onneksi on nuorisoa, niin maailma kehittyy.
Mutta tuo on jo paksua, että tulet palstalle haukkumaan muun Suomen nuorisoa ja eritoten maanviljelijöiden lapsia!
Häpeä punainen kuolemaantuomittu!- salat julki
On saatu avattua heidän kirjoituksiaan ja muistuttavat mielenkiintoisesti sukupolvien erilaisia näkemyseroja.
Kuuntelin luentoa, missä avattiin heidän kirjoutksiaan mm: isät olivat huolissaan jälkipolvestaan, kun haluavat laiskotella, naiset ovat pelloilla riisin viljelyksessä, lapset selässä jne, isät pitävät tuumaustaukoa ja pohtivat, miten ennen kaikki oli pareen jne.
Sama laulu nytkin. Jokainen sukupolvi näkee asiat omalta kokemuspuoleltaan.
Kun vertaan koulunkäyntiä nyt ja omaan lapsuuteeni, koko koulumaailma on muuttunut suorituskeskeiseksi. Ennen kokeita pidettiin vähän väliä, oli pistokkaita, välitodistukseen mennessä kukin oppiaine oli kokeiden kautta tentattu 3-4 kertaa. Nykyisin on YHDET kokeet todistusten välillä. Lukemista on paljon sivumäärältään jne.
Katsonkin,että nämä koulutuskokeilut muutaman vuosikymmenen ajalta ovat yksi ongelma, ihmismieli ei jaksa ja halua ottaa vastaan jatkuvaa muutosta. Jakolaskukin tehdään ties monnennellako eri tavalla, tarkoitan jakokulmaa. Miksi? Ja muistatteko ne alkio-laskut 30 vuotta sitten. Ja kuka nämä kokeilut maksaa? Ne koululaiset. - poika
salat julki kirjoitti:
On saatu avattua heidän kirjoituksiaan ja muistuttavat mielenkiintoisesti sukupolvien erilaisia näkemyseroja.
Kuuntelin luentoa, missä avattiin heidän kirjoutksiaan mm: isät olivat huolissaan jälkipolvestaan, kun haluavat laiskotella, naiset ovat pelloilla riisin viljelyksessä, lapset selässä jne, isät pitävät tuumaustaukoa ja pohtivat, miten ennen kaikki oli pareen jne.
Kun vertaan koulunkäyntiä nyt ja omaan lapsuuteeni, koko koulumaailma on muuttunut suorituskeskeiseksi. Ennen kokeita pidettiin vähän väliä, oli pistokkaita, välitodistukseen mennessä kukin oppiaine oli kokeiden kautta tentattu 3-4 kertaa. Nykyisin on YHDET kokeet todistusten välillä. Lukemista on paljon sivumäärältään jne.
Katsonkin,että nämä koulutuskokeilut muutaman vuosikymmenen ajalta ovat yksi ongelma, ihmismieli ei jaksa ja halua ottaa vastaan jatkuvaa muutosta. Jakolaskukin tehdään ties monnennellako eri tavalla, tarkoitan jakokulmaa. Miksi? Ja muistatteko ne alkio-laskut 30 vuotta sitten. Ja kuka nämä kokeilut maksaa? Ne koululaiset.Itse olen melkein ajautunut tuolle samalle polulle, ettei tee mitään. Täällä on paljon spekulaatioita syistä, mutta kukaan ei mielestäni ole antanut mitään todella hyvää vastausta. Oma mielipiteeni on se, että nykyajan yhteiskunta hylkii kaikkia heikkoja ja herkkiä ihmisiä. Itseäni kiusattiin koko ylä-asteen ajan, ja minusta tuli poika joka oleili vain kotona ja pelasi tietokonetta yms.. Kävin kumminkin koulussa, vaikka mieli teki joka päivä jäädä kotiin. Väittäisin että yksi suurimpia syitä vetelehtimiseen on se että pojat turhautuvat, kun tuntuu ettei minusta kumminkaan mitään hyötyä ole kenellekkään. Tuntuu siltä ettei omalla elämällä ole mitään tarkoitusta, joten sitä voi sitten saman tien jäädä kotiin äidin ja isän luokse surkuttelemaan elämäänsä. Oma elämä on sitten helppo unohtaa pelaamalla esim. tietokone pelejä netissä tai tekemällä jotain muuta epäsosiaalista.
Sen mä sanon, että tässä meidän "hienossa" yhteiskunnassa on se vika ettei enää välitetä ihmisistä. Niitä kyllä riittää ketkä surkuttelevat ja voivottelevat, että on tuoki surkea tapaus ja että "koitas nyt tehä jotain elämälläs" mutta kumminkaan kukaan ei ole valmis kantamaan vastuuta ja oikeasti auttamaan niitä ihmisiä joilla on sellainen tarkoituksettomuuden tunne elämässä. En kyllä ihmettele yhtään sitä että miksi suomessa on niin paljon masentuneita, stressaantuneita ja joutilaita. Sitten ihmiset päivittelevät itsestäänselviä asioita kun eivät näe nokkaansa pidemmällä omilta "ongelmiltaan".
Jotenki meillä ihmisillä on sellainen taipumus että muiden ongelmia peilataan aina omaan elämään. Jos omasta mielestä on hölmöä murehtia jotain asiaa, niin silloin sen pitäisi olle sitä myös muiden mielestä. Jos omasta mielestä on hölmöä masentua ja olla tekemättä mitään, niin sillon sitä ei ymmärretä jos joku muu tekee niin.
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua. - about shit
poika kirjoitti:
Itse olen melkein ajautunut tuolle samalle polulle, ettei tee mitään. Täällä on paljon spekulaatioita syistä, mutta kukaan ei mielestäni ole antanut mitään todella hyvää vastausta. Oma mielipiteeni on se, että nykyajan yhteiskunta hylkii kaikkia heikkoja ja herkkiä ihmisiä. Itseäni kiusattiin koko ylä-asteen ajan, ja minusta tuli poika joka oleili vain kotona ja pelasi tietokonetta yms.. Kävin kumminkin koulussa, vaikka mieli teki joka päivä jäädä kotiin. Väittäisin että yksi suurimpia syitä vetelehtimiseen on se että pojat turhautuvat, kun tuntuu ettei minusta kumminkaan mitään hyötyä ole kenellekkään. Tuntuu siltä ettei omalla elämällä ole mitään tarkoitusta, joten sitä voi sitten saman tien jäädä kotiin äidin ja isän luokse surkuttelemaan elämäänsä. Oma elämä on sitten helppo unohtaa pelaamalla esim. tietokone pelejä netissä tai tekemällä jotain muuta epäsosiaalista.
Sen mä sanon, että tässä meidän "hienossa" yhteiskunnassa on se vika ettei enää välitetä ihmisistä. Niitä kyllä riittää ketkä surkuttelevat ja voivottelevat, että on tuoki surkea tapaus ja että "koitas nyt tehä jotain elämälläs" mutta kumminkaan kukaan ei ole valmis kantamaan vastuuta ja oikeasti auttamaan niitä ihmisiä joilla on sellainen tarkoituksettomuuden tunne elämässä. En kyllä ihmettele yhtään sitä että miksi suomessa on niin paljon masentuneita, stressaantuneita ja joutilaita. Sitten ihmiset päivittelevät itsestäänselviä asioita kun eivät näe nokkaansa pidemmällä omilta "ongelmiltaan".
Jotenki meillä ihmisillä on sellainen taipumus että muiden ongelmia peilataan aina omaan elämään. Jos omasta mielestä on hölmöä murehtia jotain asiaa, niin silloin sen pitäisi olle sitä myös muiden mielestä. Jos omasta mielestä on hölmöä masentua ja olla tekemättä mitään, niin sillon sitä ei ymmärretä jos joku muu tekee niin.
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua.aivan ! Kukaan ei välitä enää muusta kuin itsestänsä ja sekin lähtee jo tämän päivän isovanhemmista !!!
- Lime
poika kirjoitti:
Itse olen melkein ajautunut tuolle samalle polulle, ettei tee mitään. Täällä on paljon spekulaatioita syistä, mutta kukaan ei mielestäni ole antanut mitään todella hyvää vastausta. Oma mielipiteeni on se, että nykyajan yhteiskunta hylkii kaikkia heikkoja ja herkkiä ihmisiä. Itseäni kiusattiin koko ylä-asteen ajan, ja minusta tuli poika joka oleili vain kotona ja pelasi tietokonetta yms.. Kävin kumminkin koulussa, vaikka mieli teki joka päivä jäädä kotiin. Väittäisin että yksi suurimpia syitä vetelehtimiseen on se että pojat turhautuvat, kun tuntuu ettei minusta kumminkaan mitään hyötyä ole kenellekkään. Tuntuu siltä ettei omalla elämällä ole mitään tarkoitusta, joten sitä voi sitten saman tien jäädä kotiin äidin ja isän luokse surkuttelemaan elämäänsä. Oma elämä on sitten helppo unohtaa pelaamalla esim. tietokone pelejä netissä tai tekemällä jotain muuta epäsosiaalista.
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua.Mukava lukea vastine myös "pojalta" sinun näkökulmastasi,
ymmärrän täysin että näin voi myös käydä. Oletko miettinyt mitä voisit itse tehdä elämällesi. Usein jo se että osallistuu kotona erilaisiin käytännön hommiin iloisella otteella saa elämän tuntumaan elämältä saa jostakin kiinni ja voi tuntea olevansa omassa pesässään tarpeellinen ja sen tunteen voimalla voi lähteä etenemään, varsinkin jos saa vielä vanhemmilta tukea. Joskun hyvinkin pienet asiat voivat saada rattaat pyörimään. Tosiasia on kuitenkin se että ketään ei pysty loputtomasti taluttamaan kädestä, mitä aikaisemmin ottaa vastuun itsestään sen paremmat selviytymismahdollisuudet elämässä on.
Kiusaajia on ollut aina olemassa, ne kannattaa jättää omaan arvoonsa (ne vasta heikkoja ovatkin) nostaa oma häntä pystyyn ja keskittyä oman elämänsä rakentamiseen. Miettiä elämälleen suunta ja lähteä määrätietoiseti tallustamaan sitä kohti. Tsemppiä sinulle POIKA ja hyvää iloista kevättä, onko sinulla jo kesätöitä? - Nimetön
poika kirjoitti:
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua.Kirjoitit hyvin ja kypsästi. En tiedä minkä ikäinen olet, itse olen 45 ja nainen, mutta noin minäkin olen sen asian hyvin pitkälti ajatellut. (koskee myös omaa sukupuoltani.) Ei tässä yhteiskunnassa tahdo jaksaa, kun kaikkien pitäisi olla: mielipiteiltään ja tavoiltaan samanlaisia, kaikin puolin terveitä, ajatella vain työnantajaa eikä omaa perhettään ja joskus jopa itseään jne. Kädentaitoja eio arvosteta, ei huolehtimista muista ja henkisiä arvoja, lapset pitäis heittää tuuliajolle ja mennä töihin, sitten valitetaan, että kun äidit/isät ei huolehdi lapsistaan. AINA PITÄÄ JAKSAA, AINA OLLA HYVÄ PÄIVÄ.........kuka tätä jaksaa?????????
- poika
Lime kirjoitti:
Mukava lukea vastine myös "pojalta" sinun näkökulmastasi,
ymmärrän täysin että näin voi myös käydä. Oletko miettinyt mitä voisit itse tehdä elämällesi. Usein jo se että osallistuu kotona erilaisiin käytännön hommiin iloisella otteella saa elämän tuntumaan elämältä saa jostakin kiinni ja voi tuntea olevansa omassa pesässään tarpeellinen ja sen tunteen voimalla voi lähteä etenemään, varsinkin jos saa vielä vanhemmilta tukea. Joskun hyvinkin pienet asiat voivat saada rattaat pyörimään. Tosiasia on kuitenkin se että ketään ei pysty loputtomasti taluttamaan kädestä, mitä aikaisemmin ottaa vastuun itsestään sen paremmat selviytymismahdollisuudet elämässä on.
Kiusaajia on ollut aina olemassa, ne kannattaa jättää omaan arvoonsa (ne vasta heikkoja ovatkin) nostaa oma häntä pystyyn ja keskittyä oman elämänsä rakentamiseen. Miettiä elämälleen suunta ja lähteä määrätietoiseti tallustamaan sitä kohti. Tsemppiä sinulle POIKA ja hyvää iloista kevättä, onko sinulla jo kesätöitä?En mä enää varsinaisesti mikään poika ole, 23 v. Tarkoitin pikemminkin sitä että olin tuollainen "vetelehtijä" poika jonkun aikaa. Kyllä minäki ymmärrään ettei ihmisiä voi taluttaa kädestä pitäen koko elämäänsä, mutta ainakaan minun kohdalla kukaan ei oo "taluttanu" mua koskaan. Eli kovin paljon välittämistä ei oo mulle herunu ja siitä nimen omaan puhuin edellisessä kirjoituksessani että ihmiset jätetään niin sanotun tyhjiön päälle. Jotkut ihmiset vain tarvitsevat edes vähän sitä "taluttamista", mutta ei ole ketään joka sen heille tekisi. Joten miksi sitä jaksaisi tehdä töitä tai käydä koulussa, kun kumminkin elämän tärkeimmät asiat ovat rakkaus ja tarkoitus elämälle. Jos ei ole ketään joka välittäisi, niin koita siinä sitten tehdä oma osasi yhteiskunnassa.
Onneksi minulle ei enää ole tuollaista tilannetta, mutta ymmärrän erittäin hyvin ihmisiä joilla on. En sano ettei tuollaisia ihmisiä saisi millään tavalla kritisoida, mutta mitä hyötyä kritisoinnista on? Miten se auttaa esim. jotain narkkari nuorta yhtään, että kun hän lähtee ulos haisevasta asunnostaan, niin siinä on heti kymmenen ihmistä tuijottamassa ja päivittelemässä että "voi noita nykyajan nuoria".
Itse olen tehnyt töitä jo muutaman vuoden ajan, ja hoidan oman osani tässä mädässä yhteiskunnassa. - sitruuna
Lime kirjoitti:
Mukava lukea vastine myös "pojalta" sinun näkökulmastasi,
Kiusaajia on ollut aina olemassa, ne kannattaa jättää omaan arvoonsa (ne vasta heikkoja ovatkin) nostaa oma häntä pystyyn ja keskittyä oman elämänsä rakentamiseen. Miettiä elämälleen suunta ja lähteä määrätietoiseti tallustamaan sitä kohti. Tsemppiä sinulle POIKA ja hyvää iloista kevättä, onko sinulla jo kesätöitä?Luin mukavan kirjoituksesi pojalle, ja olin tyytyväinen keskusteluunne loppulauseeseesi asti, johon kaikki aikaisemmat kirjoittamasi rivit kaatuivat: " Tsemppiä sinulle POIKA ja hyvää iloista kevättä, onko sinulla jo kesätöitä?" .
Hymyni hyytyi ja viha alkoi tuntua minussa. Ensin pyrit kannustamaan poikaa ja toivotat hyvää kevättä, kunnes utelet, samaan tuttuun tapaan kuin kaikki muutkin asiasta järkyttyneet, nenäkkäät hyljeksijät, kesätöistä.
Mitäs luulet, onkohan sosiaalisesti eristäytyneellä kesätöitä?? Vastaushan on selvä, ei ole. Uteleva kiusaamisesi pyyhki yli kaikki edelliset kannustavat lauseesi, jotka olit varovaisesti tehnyt, kuin olisit hieronut ystävyyttä. Vähättelen itsekin nyt jotakuta: sinun kaltaisiasi. - poika
sitruuna kirjoitti:
Luin mukavan kirjoituksesi pojalle, ja olin tyytyväinen keskusteluunne loppulauseeseesi asti, johon kaikki aikaisemmat kirjoittamasi rivit kaatuivat: " Tsemppiä sinulle POIKA ja hyvää iloista kevättä, onko sinulla jo kesätöitä?" .
Hymyni hyytyi ja viha alkoi tuntua minussa. Ensin pyrit kannustamaan poikaa ja toivotat hyvää kevättä, kunnes utelet, samaan tuttuun tapaan kuin kaikki muutkin asiasta järkyttyneet, nenäkkäät hyljeksijät, kesätöistä.
Mitäs luulet, onkohan sosiaalisesti eristäytyneellä kesätöitä?? Vastaushan on selvä, ei ole. Uteleva kiusaamisesi pyyhki yli kaikki edelliset kannustavat lauseesi, jotka olit varovaisesti tehnyt, kuin olisit hieronut ystävyyttä. Vähättelen itsekin nyt jotakuta: sinun kaltaisiasi.Haluan edelleen muistuttaa etten ole onnekseni tällä hetkellä sosiaalisesti eristäytynyt tai "hylkiö" :)
Huomaa kyllä että tämä aihe nostattaa esiin tunteita. - JormaKKorhonen
poika kirjoitti:
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua....ja ilman ylenkatsetta tunnen lämmintä sääliä Sinua kohtaan, sillä et todellakaan olisi ansainnut kiusaamista ja vastoinkäymisiä siksi, että olet kenties useimpia muita herkempi. Olet nimittäin älykäs ja ajatteleva nuori, sen huomaan.
Mutta en silti jaksa uskoa, että maailmasi olisi niin mahdoton, että olisit vailla mahdollisuuksia päästä parempaan. Nykyisessä maailmassa on kovuutensa, mutta myös mahdollisuutensa ihan toisin kuin esim. minun lapsuuteni ja nuoruuteni maailmassa.
Toivoisin, että huomaisit voivasi sittenkin juuri sinä itse vaikuttaa elämääsi enemmän kuin kukaan ulkopuolinen, ja että asettaisit elämällesi päämääriä, joita ryhtyisit määrätietoisesti tavoittelemaan. Vaikkapa vain vaatimattomin tavoittein ja pala kerrallaan, niin pian saat palkitsevia ja kannustavia kokemuksia.
Enempää en osaa asiasta sanoa. Tämä on tietysti mitätöntä avuksesi, mutta älä kuitenkaan pidä sitä hurskasteluna, sillä tarkoitukseni ainakin on ihan muu. - tyttö
poika kirjoitti:
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua.Olen 23 vuotias tyttö ja minusta pojan kirjoitus oli hyvä ;) Itsekeskeisyys on tässä asiassa aivan väärä lähestymistapa. Jos haluaa kasvaa ihmisenä, on ymmärrettävä muita ihmisiä. Ihan lisätäkseni oman mielipiteen tähän soppaan, niin minusta nuorista yritetään tehdä aikuisia liian varhain. Itse olen saanut erkaantua vanhempien hoivasta vasta 19 vuotiaana ja elämä sujuu hyvin.
- tyttö
sitruuna kirjoitti:
Luin mukavan kirjoituksesi pojalle, ja olin tyytyväinen keskusteluunne loppulauseeseesi asti, johon kaikki aikaisemmat kirjoittamasi rivit kaatuivat: " Tsemppiä sinulle POIKA ja hyvää iloista kevättä, onko sinulla jo kesätöitä?" .
Mitäs luulet, onkohan sosiaalisesti eristäytyneellä kesätöitä?? Vastaushan on selvä, ei ole. Uteleva kiusaamisesi pyyhki yli kaikki edelliset kannustavat lauseesi, jotka olit varovaisesti tehnyt, kuin olisit hieronut ystävyyttä. Vähättelen itsekin nyt jotakuta: sinun kaltaisiasi.Kaikille "tärkeilijöille" luu kurkkuun!
- .ta
salat julki kirjoitti:
Katsonkin,että nämä koulutuskokeilut muutaman vuosikymmenen ajalta ovat yksi ongelma, ihmismieli ei jaksa ja halua ottaa vastaan jatkuvaa muutosta. Jakolaskukin tehdään ties monnennellako eri tavalla, tarkoitan jakokulmaa. Miksi? Ja muistatteko ne alkio-laskut 30 vuotta sitten. Ja kuka nämä kokeilut maksaa? Ne koululaiset."kaksi vuosikymmentä kasvatusidealismin kehumaa 'aktiivista oppimista', 'lapsikeskeisyyttä' ja leikkimistä...valloitti länsimaisten hyvinvointivaltioiden koululaitokset 1960- ja 1970-luvuilla"
http://solmu.math.helsinki.fi/1999/3/naatanen.html - Vientituote?
Nyt ilmeisemmin tulee näkyviin kolujemme vanhoillisen opetuksen taso. Vieläkö muka vientituote? Mieleeni tulee päätöksiä joita edustajamme suuressa viisaudessa takavuosina ovat tehneet tukiopetusen vähentämiseksi! On aivan selvää, että tässä rymässä on niiden menestyjien
lopahtaminen nyt näkyvissä! Päättäjien vastuu näistä jää muiden kannettaviksi ja murheeksi!
Ylioppilaiden koulu kehyksistä kyllä jauhetaan opettajien tahdosta, entä koska aletaan todella panostamaan koululaisia tulevaisuutta varten? Eikö jo nyt olisi sen aika? Nyt on kova hoppu saada liukuhihnalle porukat muutamaksi vuodeksi alipalkalla, ennen kuin firma liputtaa kehitys maihin halvan työvoiman perään... Näinkö motivaatio, muka lisääntyy istumalla päivät pitkät koulun penkillä odottaen liukuhihnalle pääsyä? Kolulaiset sentään osannevat lukea missä mennään nykypäivän firmoissa. - kiintiöt
sama aines joka muissa maissa opiskelisi vaikka tohtoriksi asti, laitetaan suomessa amikseen (paitsi ruotsinkieliset, heille paikkoja riittää)
- t.i.ruskeepaa
about shit kirjoitti:
aivan ! Kukaan ei välitä enää muusta kuin itsestänsä ja sekin lähtee jo tämän päivän isovanhemmista !!!
Koulusta ja työmarkkinoilta poisjääminen aikuisikään tultaessa on kapinaele, joka on suunnattu kyyniseen kilpailuun ja rahantekemiseen. Koska ne ovat EUn lanseeraamassa globaalissa kapitalismissa lisääntyneet, lisääntyy myös se, ettei niitä hyväksytä vaan sen sijaan otetaan kantaa luonnollisen ja aidon yksilöllisyyden puolesta.
- koulutus
Vientituote? kirjoitti:
Nyt ilmeisemmin tulee näkyviin kolujemme vanhoillisen opetuksen taso. Vieläkö muka vientituote? Mieleeni tulee päätöksiä joita edustajamme suuressa viisaudessa takavuosina ovat tehneet tukiopetusen vähentämiseksi! On aivan selvää, että tässä rymässä on niiden menestyjien
lopahtaminen nyt näkyvissä! Päättäjien vastuu näistä jää muiden kannettaviksi ja murheeksi!
Ylioppilaiden koulu kehyksistä kyllä jauhetaan opettajien tahdosta, entä koska aletaan todella panostamaan koululaisia tulevaisuutta varten? Eikö jo nyt olisi sen aika? Nyt on kova hoppu saada liukuhihnalle porukat muutamaksi vuodeksi alipalkalla, ennen kuin firma liputtaa kehitys maihin halvan työvoiman perään... Näinkö motivaatio, muka lisääntyy istumalla päivät pitkät koulun penkillä odottaen liukuhihnalle pääsyä? Kolulaiset sentään osannevat lukea missä mennään nykypäivän firmoissa.sillä ei ole mitään väliä millainen peruskoulu on kun sen jälkeen ei ole opiskelupaikkoja tarjolla. lukio pakolliseksi, amikset alas, opistotason koulutus puolelle, toinen puoli yliopistoihin valitsemalleen alalle.
ja turhat aineet kuten pakkoruotsi pois motivaatiota viemästä ja alistamasta nuoria. - rahavalta..
JormaKKorhonen kirjoitti:
...ja ilman ylenkatsetta tunnen lämmintä sääliä Sinua kohtaan, sillä et todellakaan olisi ansainnut kiusaamista ja vastoinkäymisiä siksi, että olet kenties useimpia muita herkempi. Olet nimittäin älykäs ja ajatteleva nuori, sen huomaan.
Mutta en silti jaksa uskoa, että maailmasi olisi niin mahdoton, että olisit vailla mahdollisuuksia päästä parempaan. Nykyisessä maailmassa on kovuutensa, mutta myös mahdollisuutensa ihan toisin kuin esim. minun lapsuuteni ja nuoruuteni maailmassa.
Toivoisin, että huomaisit voivasi sittenkin juuri sinä itse vaikuttaa elämääsi enemmän kuin kukaan ulkopuolinen, ja että asettaisit elämällesi päämääriä, joita ryhtyisit määrätietoisesti tavoittelemaan. Vaikkapa vain vaatimattomin tavoittein ja pala kerrallaan, niin pian saat palkitsevia ja kannustavia kokemuksia.
Enempää en osaa asiasta sanoa. Tämä on tietysti mitätöntä avuksesi, mutta älä kuitenkaan pidä sitä hurskasteluna, sillä tarkoitukseni ainakin on ihan muu.suosittelee kaikessa huonosti työllistäviä ratkaisuja ja glopalisaation ehdoilla toimimista, ei ole omiaan luomaan uskoa tulevaisuuteen.
Toinen asia on tuo jatkuva turhien uhkakuvien luominen.
Puhutaan liikaväestöstä ja luonnon saastumisesta, vaikka ongelmat voidaan ratkaista kunhan ei ajatella vain yksistään kuponginleikkaajien etuja. - ajatellut...
poika kirjoitti:
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua.... ihan samalla tavalla... luin myös nuo muut sun kirjoitukset ja niihin vastineet...
Mulla ei kuitenkaan ole ollut ihan samanlaista elämäntilannetta, muuten vaan mua on syrjitty ja vieläkin tuntuu, että yksin tarvitsisi jaksaa koko ajan, kun kunnon ystäviä ja tukijoita ei vaan löydy vieläkään. aina olen kuitenkin jaksanut ja välittänyt edes itse itsestäni ja ajatellut, että "vielä näytän" jne... jotenkin jo 24-ikävuoteen mennessä alkaa jo tuntua siltä, et multa vaaditaan liikaa - olenhan kuitenkin monta kymmentä vuotta jaksanut ennen kaikkea omillani, vaikka kavereita ja ystäviäkin on ympärillä ollut - tosiystäviä kenestäkään ei ole kuitenkaan ollut, ja nekin jotkut kaverit, jotka on mun elämässä peruskouluaikana ja vielä lukiossakin olleet, ovat kohdelleet mua kuitenkin huonosti. valinnanvaraa kaverien vaihtoon ei kuitenkaan ainakaan silloin ollut, ja kerta nämä muutamat ihmiset torpedoivat mun elämän ikävillä puheilla, eipä juuri parempaan elämään ole ollut mahdollisuutta. nykyään asiat ovat jo paremmin, mutta siis vieläkin tuntuu siltä, että yksin vaan tarvitsisi jaksaa.
Asiassa on kuitenkin kääntöpuolensa... jaksaisinko itsekään ketään oikeasti tukea tässä elämäntilanteessani? ideaalinen tilannehan olisi, että tukeminen olisi molemminpuolista, jolloin molemmat jaksaisivat tässä "mädässä" maailmassa ;).
Olen muuten tyttö... - Nainen 26
poika kirjoitti:
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua.Kirjoituksesi oli todella hyvä ja täyttä asiaa. Haluaisin vaan sen sanoa, että ongelma ei ole pelkästään poikien vaan sama tunne on myös tytöillä. Itse olen puurtanut uran eteeni koko pienen ikäni ja nyt tuntuu kaikki niin tyhjältä. Voisi vaan luovuttaa. Ja se eniten ottaa päähän, kun itse alkaa katsoa asioita muiltakin kannalta ja tajuaa miten itsekeskeisiä työtoverit ja muut ihmiset ovat. Jos lukkiutuisin asuuntooni kuukaudeksi kaikki varmaan ajattelisi et mulla on joku "projekti" meneillään ja siellä saisin olla..
- ihka samaa
sitruuna kirjoitti:
Mitäs luulet, onkohan sosiaalisesti eristäytyneellä kesätöitä?? Vastaushan on selvä, ei ole. Uteleva kiusaamisesi pyyhki yli kaikki edelliset kannustavat lauseesi, jotka olit varovaisesti tehnyt, kuin olisit hieronut ystävyyttä. Vähättelen itsekin nyt jotakuta: sinun kaltaisiasi.Mä olen ihka samaa mieltä. Silloin kun ihminen on rikki ja tuen puutteessa, se ällöttävä kysymys "kesätyöstä" saa elämän tuntumaan todella hikiseltä nuhjalinnalta.
Itse löysin oman polun vasta hyvin myöhään. Idea on siinä, että meidän yht. kunnassa ei ole tiettyjä aspekteja lainkaan ja näin osa ihmisistä on työttömänä. - poika
ajatellut... kirjoitti:
... ihan samalla tavalla... luin myös nuo muut sun kirjoitukset ja niihin vastineet...
Mulla ei kuitenkaan ole ollut ihan samanlaista elämäntilannetta, muuten vaan mua on syrjitty ja vieläkin tuntuu, että yksin tarvitsisi jaksaa koko ajan, kun kunnon ystäviä ja tukijoita ei vaan löydy vieläkään. aina olen kuitenkin jaksanut ja välittänyt edes itse itsestäni ja ajatellut, että "vielä näytän" jne... jotenkin jo 24-ikävuoteen mennessä alkaa jo tuntua siltä, et multa vaaditaan liikaa - olenhan kuitenkin monta kymmentä vuotta jaksanut ennen kaikkea omillani, vaikka kavereita ja ystäviäkin on ympärillä ollut - tosiystäviä kenestäkään ei ole kuitenkaan ollut, ja nekin jotkut kaverit, jotka on mun elämässä peruskouluaikana ja vielä lukiossakin olleet, ovat kohdelleet mua kuitenkin huonosti. valinnanvaraa kaverien vaihtoon ei kuitenkaan ainakaan silloin ollut, ja kerta nämä muutamat ihmiset torpedoivat mun elämän ikävillä puheilla, eipä juuri parempaan elämään ole ollut mahdollisuutta. nykyään asiat ovat jo paremmin, mutta siis vieläkin tuntuu siltä, että yksin vaan tarvitsisi jaksaa.
Asiassa on kuitenkin kääntöpuolensa... jaksaisinko itsekään ketään oikeasti tukea tässä elämäntilanteessani? ideaalinen tilannehan olisi, että tukeminen olisi molemminpuolista, jolloin molemmat jaksaisivat tässä "mädässä" maailmassa ;).
Olen muuten tyttö...Tuntuu että elämäsi on oikein perus esimerkki nykyajan nuoren elämästä. Harva meistä on oikeasti niin vahva että jaksaa aina vaan tavoitella unelmiaan ja mennä läpi "vaikka harmaan kiven" ilman muiden ihmisten tukea.
Mielestäni yhteiskunnan pitäisi panostaa enemmän ihmisten sosiaaliseen kanssakäymiseen, järjestämällä erilaisia harrasteita kaikille ihmisille. Tärkeintä olisi se että harrasteet olisivat ilmaisia ja että ne olisivat sellaisia mitä ihmiset haluavat. Kyllähän kaikennäköisia harrastemahdollisuuksia löytyy esim. työttömille ja syrjäytyneille, mutta ei tietääkseni ole ketään joka menisi ihmisten luokse ja hakisi heidät näihin harrasteisiin. Eihän kukaan voi tietenkään tietää tuosta vain että kenellä menee huonosti ja kenellä ei, mutta voitaisiin järjestää esim. massapostituksia ihmisille. Kaikille voitaisiin lähettää vaikka jonkinlainen kysely, että koetko olevasi yksinäinen, syrjäytynyt yms.. Sitten siinä voitaisiin kysyä että mitä haluaisit harrastaa tai tehdä muiden ihmisten kanssa. Postituksen jälkeen voitaisiin järjestää sellaisia harrastemahdollisuuksia mitä ihmiset haluavat. Sitten vain joku kävisi vaikka kotiovelta hakemassa ihmisiä tekemään jotain muiden ihmisten kanssa. Näin muodostuisi sosiaalisia suhteita eikä tarvitsisi aina tyrkyttää lääkkeitä masennuksen ja stressin hoitoon.
Myönnän että tällaiset ideat saattavat tuntua hassuilta, mutta yhteiskuntamme on ajautunut siihen että pitää ottaa käyttöön radikaaleja keinoja. Toivoisin että muut ihmiset alkaisivat myös kehitellä radikaaleja ratkaisuja tällaisiin ongelmiin. Varsinkin sellaiset ihmiset kenellä on oikeasi mahdollisuus auttaa suuria ihmisjoukkoja. Tämän kaltaisille ideoille pitäisi vain löytää jokin sopiva rahoittaja. Julkiselta sektorilta rahoitusta tällaiseen "huuhaahan" ei tietystikkään saa, mutta esim. seurakunnat ym. järjestöt voisivat yhdistää voimansa. Olen varma myös siitä että suomesta löytyisi paljon halukkaita vapaaehtoistyöntekijöitä, joille kelpaa palkaksi vain ruoka. Itse olisin valmis ainakin uhraamaan aikaani ihmisten auttamiseen.
Sitten vielä tuosta tukemisesta sen verran että.. itse ainakin saan hyvän mielen kun voin edes vähän auttaa jotain ihmistä. Vaikken edes saisi kummoista kiitosta, niin tiedän ainakin että olen tehnyt jotain hyvää. Mutta se on totta että jos ei koskaan saa minkäänlaista kiitosta eikä kukaan osoita välittämistään sinulle, niin ei tätä elämää meinaa jaksaa. - alexndrea3
Nimetön kirjoitti:
Kirjoitit hyvin ja kypsästi. En tiedä minkä ikäinen olet, itse olen 45 ja nainen, mutta noin minäkin olen sen asian hyvin pitkälti ajatellut. (koskee myös omaa sukupuoltani.) Ei tässä yhteiskunnassa tahdo jaksaa, kun kaikkien pitäisi olla: mielipiteiltään ja tavoiltaan samanlaisia, kaikin puolin terveitä, ajatella vain työnantajaa eikä omaa perhettään ja joskus jopa itseään jne. Kädentaitoja eio arvosteta, ei huolehtimista muista ja henkisiä arvoja, lapset pitäis heittää tuuliajolle ja mennä töihin, sitten valitetaan, että kun äidit/isät ei huolehdi lapsistaan. AINA PITÄÄ JAKSAA, AINA OLLA HYVÄ PÄIVÄ.........kuka tätä jaksaa?????????
On melkein kaikilla paha olo ,kukaan ei tiedosta ettei keisarilla ole vaatteita ,vain kaikkein herkimmät ihmiset protestoivat .Ja ihmisen lapsi tarvitsee pitkään tukea ja rakkautta omat lapseni olivat kotona ja saivat tukeani jopa 23 vuotiaakisi .ja ovat opiskelleet ,kuin saivat tukea .mutta kun yhteiskunta tukee vain yksinasuvia nuoria ,jotka eivät siihen valmiita vielä .Vaikka joidenkin mielestä lapset saavat jo parivuotiaina olla niin itsenäisiä ja tehdä asioita ,jotka jopa vaarallisiakin .Eikä lapsuutta ole kenelläkään juuri eihän sellainen suotavaa ,vaikka arvokkainta aikaa koko elämässä suoja ja turva .Ettei tarvitse olla aikuinen saa olla lapsi .Turvattomat lapset etsivät jo seksiä 12-13 vuotiaina ,kun vanhemmat pois aina kotoa ja lapsi yksin koneiden kans kotona ,pitäis olla vielä vanhempien kainalossa .
- kuitenkin...
poika kirjoitti:
Tuntuu että elämäsi on oikein perus esimerkki nykyajan nuoren elämästä. Harva meistä on oikeasti niin vahva että jaksaa aina vaan tavoitella unelmiaan ja mennä läpi "vaikka harmaan kiven" ilman muiden ihmisten tukea.
Mielestäni yhteiskunnan pitäisi panostaa enemmän ihmisten sosiaaliseen kanssakäymiseen, järjestämällä erilaisia harrasteita kaikille ihmisille. Tärkeintä olisi se että harrasteet olisivat ilmaisia ja että ne olisivat sellaisia mitä ihmiset haluavat. Kyllähän kaikennäköisia harrastemahdollisuuksia löytyy esim. työttömille ja syrjäytyneille, mutta ei tietääkseni ole ketään joka menisi ihmisten luokse ja hakisi heidät näihin harrasteisiin. Eihän kukaan voi tietenkään tietää tuosta vain että kenellä menee huonosti ja kenellä ei, mutta voitaisiin järjestää esim. massapostituksia ihmisille. Kaikille voitaisiin lähettää vaikka jonkinlainen kysely, että koetko olevasi yksinäinen, syrjäytynyt yms.. Sitten siinä voitaisiin kysyä että mitä haluaisit harrastaa tai tehdä muiden ihmisten kanssa. Postituksen jälkeen voitaisiin järjestää sellaisia harrastemahdollisuuksia mitä ihmiset haluavat. Sitten vain joku kävisi vaikka kotiovelta hakemassa ihmisiä tekemään jotain muiden ihmisten kanssa. Näin muodostuisi sosiaalisia suhteita eikä tarvitsisi aina tyrkyttää lääkkeitä masennuksen ja stressin hoitoon.
Myönnän että tällaiset ideat saattavat tuntua hassuilta, mutta yhteiskuntamme on ajautunut siihen että pitää ottaa käyttöön radikaaleja keinoja. Toivoisin että muut ihmiset alkaisivat myös kehitellä radikaaleja ratkaisuja tällaisiin ongelmiin. Varsinkin sellaiset ihmiset kenellä on oikeasi mahdollisuus auttaa suuria ihmisjoukkoja. Tämän kaltaisille ideoille pitäisi vain löytää jokin sopiva rahoittaja. Julkiselta sektorilta rahoitusta tällaiseen "huuhaahan" ei tietystikkään saa, mutta esim. seurakunnat ym. järjestöt voisivat yhdistää voimansa. Olen varma myös siitä että suomesta löytyisi paljon halukkaita vapaaehtoistyöntekijöitä, joille kelpaa palkaksi vain ruoka. Itse olisin valmis ainakin uhraamaan aikaani ihmisten auttamiseen.
Sitten vielä tuosta tukemisesta sen verran että.. itse ainakin saan hyvän mielen kun voin edes vähän auttaa jotain ihmistä. Vaikken edes saisi kummoista kiitosta, niin tiedän ainakin että olen tehnyt jotain hyvää. Mutta se on totta että jos ei koskaan saa minkäänlaista kiitosta eikä kukaan osoita välittämistään sinulle, niin ei tätä elämää meinaa jaksaa.... vielä, ettei jää epäselväksi... eli kyllä mulla harrastuksia on jne., ja opiskelupaikka ja joitakin kavereita tälläkin hetkellä, mutta tuntuu vain siltä, että niillä ei oo koskaan aikaa, tai että olen toissijainen ihminen niille. ei ne multakaan mitään enempiä pyydä, mutta turhauttaa vaan, että koskaan ei voi jutella kenenkään kanssa asiasta kuin asiasta, ts. semmoinen normaali kanssakäyminen puuttuu, eli että olisi säännöllisessä tekemisissä niiden kavereiden kanssa.
onneksi olen jotain tukeakin saanut, en sitä kiellä, mutta ei sitä tosiaankaan pidempiä aikoja jaksa ilman niitä tosiystäviä/tukiverkkoa. tai jaksaa, mutta ei kivalta tunnu kuitenkaan.
ja sekin vielä siis pitää mainita, että kukaan ei voi väittää, etten olisi yrittänyt. jatkuva torjunta vaan alkaa rassaamaan pidemmän päälle. - ------------
poika kirjoitti:
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua.ei voi syyttä muita ihmisiä siitä, jos on sulkeutunut! yksi lapsuudenkaverini syytti minua siitä, että hänellä ei nykyään ole paljon ystäviä, koska joskus pienenä vähän kiusasin häntä piloillaan, mutta samaa hän kyllä teki minulle, enkä silti syytä häntä mistään. kaikkea ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, ja kaikkeen voi aina vaikuttaa! olisit koulussa vaan ollut enemmän sosiaalisempi ja yrittäny enemmän, eikä vaan ajatella, että ihan turhaa sellaen, ku ei ne kuitenkaan musta pidä... no tolla astenteella ei ainakaan pidä!
- dop
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Koulusta ja työmarkkinoilta poisjääminen aikuisikään tultaessa on kapinaele, joka on suunnattu kyyniseen kilpailuun ja rahantekemiseen. Koska ne ovat EUn lanseeraamassa globaalissa kapitalismissa lisääntyneet, lisääntyy myös se, ettei niitä hyväksytä vaan sen sijaan otetaan kantaa luonnollisen ja aidon yksilöllisyyden puolesta.
No ei varmasti ole. Kivankuuloinen logiikka kyllä, ja tytöt ehkä tykkää tuosta. Voisi kokeilla kun seuraavan kerran joutuu perustelemaan tilannettaan.
- joopajoo
about shit kirjoitti:
aivan ! Kukaan ei välitä enää muusta kuin itsestänsä ja sekin lähtee jo tämän päivän isovanhemmista !!!
Jepjep...mä kyllä kävin suht mielelläni koulua, an ollut kiusattu varsinaisesti mutta en "suosittukaan"...ihan hyvin pärjäsinkin koulujen mittapuun mukaan...muut "kaverit" tietysti oli mitä oli...jossain vaiheessa vain kyllästyin opiskeluun ja koko elämiseen. En halua missään nimessä tuottaa harmia ja haittaa muille mutta mä en myöskään oo koskaan tähän maailmaan pyytänyt päästä syntymään joten en ymmärrä niitä pappoja jotka marketeissa mollaavat "nykynuoria" ja sitä mihin yhteiskunta pian päätyy...se että joku on taistellut maan puolesta tai kokenut kovia oloja (jota kyllä todella kunnioitan koko sydämestäni) ei oikeuta siihen että haukkuu "nykynuoria"...minulla oli hyvät isovanhemmat mutta kuolivat vain molemmat kun olin vielä aivan liian nuori ja siihen suruun se lapsuus/nuoruus menikin. Joten, nyt olen siis "failure"...? Jos jossaan vaiheessa kyllästyy siihen "perinteiseen" elämään niin vaihtoehtoja ei tässä maailmassa ole tarjolla...
- itsekin nuori, muttei jätkä
Tunnen ainakin pari jätkää itsekin, jotka ei ole kahtakymmentä täyttänyt ja ne vaan istuu kaiket päivät kotona pelaten tai muuten koneen kanssa puuhaillen. Koulut on kesken ja mitään töitä ei ole hakusessa. Itse olen kahdeksantoista ja käyn sekä lukiota että töissä ja asun jo omillani. ja kyllä sääliksi käy, eivät tie mitä elämä on...
Mistä moinen johtuu? Paljon on vanhempien vika, pitäisi vaan laitta ovi lukkoon, niin kyllä se siitä etuovelta katoaisi vinkumasta, aikuinen ihminen. Sitten on masennusta ja nettiriippuvuutta ja perheongelmia...ja mikään yllätys ei ole, että maaseudulla ja työläisperheissä tämä on yleisempää.
Maaseudulla aian asuneena tiedän, että elämänsyke on muutenkin välillä aika alhainen, toisin kun kaupungissa, jossa on enemmän mahdollisuuksia.
Mutta tosi kamala tilasto, vaikka se muutaman prossan heittäisikin pahempaan suuntaan, sen nyt luulisi kaikkien tajuavan, jopa niiden, jota vielä syövät äidin laittamaa ruokaa päivittäin...
Jos et käy töissä, etkä käy koulua, on tie masennukseen ja alkoholismiin ja kurjaan elämään aika lyhyt. Vanhempien pitäisi heittää vain ulos heti kun on kahdeksantoista, jollei mene kouluun, kyllä alkaa työ tai koulu maittamaan, kun oikea nälkä iskee. Se on itse koettu...mahdoinkohan edes tietää, mitä nälkä on, ennen kuin lähdin kotoa...tuskin. - maaseutukaupungeissa
Kun katsoo liikennevirrassa, millaista porukkaa istuu vastaan tulevissa autoissa, huoltoasemien baareissa jne. niin on helppo yhtyä siihen, että kun fiksut nuoret ovat koulunsa päätettyään muuttaneet pois maaseutukunnista ja -kaupungeista niin vain tyhmät kouluakäymättömät juntit ovat jääneet vellomaan jäljelle. He sitten "kaiken tietävinä" arvostelevat kaikkea ja kaikkia, mikä liikkuu. Kyllä siinä loputkin fiksut harkitsevat poismuuttoa. Maalla varsinkin tyhmyys lisääntyy jäljellä olevien nuorten keskuudessa. Havaittu on!!!
- mieleen
tyttö kirjoitti:
Olen 23 vuotias tyttö ja minusta pojan kirjoitus oli hyvä ;) Itsekeskeisyys on tässä asiassa aivan väärä lähestymistapa. Jos haluaa kasvaa ihmisenä, on ymmärrettävä muita ihmisiä. Ihan lisätäkseni oman mielipiteen tähän soppaan, niin minusta nuorista yritetään tehdä aikuisia liian varhain. Itse olen saanut erkaantua vanhempien hoivasta vasta 19 vuotiaana ja elämä sujuu hyvin.
tosta, että nuoret aikuistuu liian aikaisin, niin olen samaa mieltä. yhtenä viikonloppuna olin tulossa kotiin ja vastaan tulee noin ala-aste ikäisiä poikia kaikki ihan humalassa ja pyytää minua ostamaan heille lisää juotavaa... mihin tää maailma on menossa...
- mitä??
alexndrea3 kirjoitti:
On melkein kaikilla paha olo ,kukaan ei tiedosta ettei keisarilla ole vaatteita ,vain kaikkein herkimmät ihmiset protestoivat .Ja ihmisen lapsi tarvitsee pitkään tukea ja rakkautta omat lapseni olivat kotona ja saivat tukeani jopa 23 vuotiaakisi .ja ovat opiskelleet ,kuin saivat tukea .mutta kun yhteiskunta tukee vain yksinasuvia nuoria ,jotka eivät siihen valmiita vielä .Vaikka joidenkin mielestä lapset saavat jo parivuotiaina olla niin itsenäisiä ja tehdä asioita ,jotka jopa vaarallisiakin .Eikä lapsuutta ole kenelläkään juuri eihän sellainen suotavaa ,vaikka arvokkainta aikaa koko elämässä suoja ja turva .Ettei tarvitse olla aikuinen saa olla lapsi .Turvattomat lapset etsivät jo seksiä 12-13 vuotiaina ,kun vanhemmat pois aina kotoa ja lapsi yksin koneiden kans kotona ,pitäis olla vielä vanhempien kainalossa .
Yhteiskunta sortaa itsekseen asuvia nuoria. tuet ovat olemattomia ja jos vanhempasi tienaavat penninkään liikaa, et saa mitään. Kuulemma laskennallisesti tililläsi on kolme sataa isukiltasi, vaikkeis itä siellä näy.
Jotkut eivät voia sua kotona, koska siellä on ongelmia, pahoja sellaisia, ja on pakko tulla toimeen omillaan. Mutat mitäs sitten eteen, kun vanhemmat eivät edes enää puhu sinulle ja ovat mielenterveydeltään epävakaita, sossu maksaa vain satasen kuussa ja tukia et saa mitään vanhempien suurien tulojen takia...minä käyn töissä koulun ohella, näin ratkaisin ongelman, mutta ei se helppoa ole.
Niinpä minusta vähintä mitä kotona asuva nuori vooi tehdä, on käydä edes koulunsa. jos ei käy koulua, ei minusta ansaitse vanhempien tukea. Muuten olit minusta oikeassa, vanhempien pitäisi VÄLITTÄä enemmän lapsistaan ja huolehtia heistä ja heidän elämästään ainakin alkutaipaleella, siinä ennen kahtakymmentäviittä. ja joskus sitten potkia perseellekin eikä vain hemmotella...
Ei sekään ole hyvä juttu, jos on itsenäinen ennen kuin on yhdeksäntoista, se on vaikeaa ja siinä on riskinsä. Itse ottaisin vanhemmat tähän tukemaan milloin vain, kun vain vapaaehtoisia isä tai äiti ehdokkaita ilmaantuisi. - Sitkistyyppi
poika kirjoitti:
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua.Mitä sinä välität toisten kiusaamisesta. Ota elämä käsiisi ja näytä kiusaajille, että olet mies ja astu muiden joukkoon. Kiusaajat ovat juuri itse elämäänsä tyytymättömiä. Liity vaikka johonkin muita auttaviin järjestöihin niin löydät oikeanlaisia ihmisiä elämääsi. Jokainen ihminen on tärkeä omana itsenään. Jokaisesta tulee jotain kun ei anna periksi.
- poika
kuitenkin... kirjoitti:
... vielä, ettei jää epäselväksi... eli kyllä mulla harrastuksia on jne., ja opiskelupaikka ja joitakin kavereita tälläkin hetkellä, mutta tuntuu vain siltä, että niillä ei oo koskaan aikaa, tai että olen toissijainen ihminen niille. ei ne multakaan mitään enempiä pyydä, mutta turhauttaa vaan, että koskaan ei voi jutella kenenkään kanssa asiasta kuin asiasta, ts. semmoinen normaali kanssakäyminen puuttuu, eli että olisi säännöllisessä tekemisissä niiden kavereiden kanssa.
onneksi olen jotain tukeakin saanut, en sitä kiellä, mutta ei sitä tosiaankaan pidempiä aikoja jaksa ilman niitä tosiystäviä/tukiverkkoa. tai jaksaa, mutta ei kivalta tunnu kuitenkaan.
ja sekin vielä siis pitää mainita, että kukaan ei voi väittää, etten olisi yrittänyt. jatkuva torjunta vaan alkaa rassaamaan pidemmän päälle.Sitä nimenomaan tarkotin että tosi moni ihminen tuntee nykyään olevansa jollain tavalla ulkopuolinen kavereidensa seurassa. Tuntuu ettei oikeasti kukaan välitä ja ettei oikeasti kukaan kuuntele. Mä tiedän tuon tunteen erittäin hyvin, koska mut voi lukea mukaan tuohon joukkoon. En mä oo mielestäni mitenkään tylsä ihminen, kyllä mulla sosiaalisia taitoja löytyy. Ongelma vain on se ettei mua kiinnosta käydä baareissa tai klubeissa ym. paikoissa missä mun ikäset ihmiset viettää aikaa. Syynä on se että haluan noudattaa raamatun oppeja, enkä halua olla tekemisissä mm. alkoholin kanssa. En kumminkaan ala tässä paneutumaan sen tarkemmin omiin asioihini, mutta sen vain totean että ymmärrän sua tosi hyvin.
Mun mielestä tärkeetä ois just se että meidän yhteiskunnassa löytyis eri ikäluokille muutakin tekemistä kuin ainainen juopottelu yms. niin sanotut suomalaiseen kulttuuriin kuuluvat asiat, jotka oikeasti vain tuottavat lisää ongelmia. Olis todella tärkeetä panostaa sellasiin oleskelupaikkoihin missä rahattomat ja syrjäytyneet ihmiset voi käydä tapaamassa selvin päin toisiansa. Tärkeetä ois myös se että ihmiset vois tavata oman ikäisiään, koska kuka nuori jaksaa hengailla sellaisessa paikassa missä on esim. vain vanhuksia.
Jotenkin tuntuu että päättäjät ym. yhteiskunta kannustaa ihmisiä viettämään huonoa elämää ja ajautumaan aina vaan pahempiin ongelmiin. Itse oon sitä mieltä että jos kristillisiin arvoihin panostettaisiin enemmän niin tosi moni ongelma ois ratkennu. - poika
------------ kirjoitti:
ei voi syyttä muita ihmisiä siitä, jos on sulkeutunut! yksi lapsuudenkaverini syytti minua siitä, että hänellä ei nykyään ole paljon ystäviä, koska joskus pienenä vähän kiusasin häntä piloillaan, mutta samaa hän kyllä teki minulle, enkä silti syytä häntä mistään. kaikkea ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, ja kaikkeen voi aina vaikuttaa! olisit koulussa vaan ollut enemmän sosiaalisempi ja yrittäny enemmän, eikä vaan ajatella, että ihan turhaa sellaen, ku ei ne kuitenkaan musta pidä... no tolla astenteella ei ainakaan pidä!
Niin kuin ekassa kirjoituksessani sanoin, niin ei kannata kattoa asioita aina omalta kannaltaan vaan voi myös miettiä että miten ne muut ajattelee. Sua ei ilmeisesti oo koskaan kiusattu. Tiedätkö että kun tarpeeks kiusataan, niin sitä alkaa uskoa niitä juttuja mitä susta puhutaan. Sitä alkaa uskomaan että kai mä sitten oon ihan paska tyyppi, tyhmä jne.. Ootko miettiny. Ootko miettiny myös sitä että joitakin ihmisiä kiusataan ilman mitään syytä. Ootko miettiny sitä että ihmiset on erilaisia. Ehkäpä ne joita kiusataan, oikeesti yrittää olla mukavia ja haluaa että ne ois niinku kaikki muut. Ehkäpä ne ei vaan voi sille mitään että niitä kiusataan.
- entisen joutilaan äiti
poika kirjoitti:
Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. Kunpa joku tekisi saman ja auttaisi joskus myös minua.Totta puhut "poika". Tässä maailmassa tahtoo pärjätä vain vahvat ja itsensä hyvin esiintuovat yksilöt. Jos olet hiljainen tai hieman vähemmän "tyrkky", jäät kyllä toisten jalkoihin ja joutilaaksi.
On tehty ihan hyviä tukikeinoja nuorille koulutus- tai työharjoittelupaikan saamiseksi; mutta eipä niitä kukaan valvo. Oma poikani, joka oli käynyt peruskoulun lisäksi ammattikoulun, armeijan ja hankkinut ajokortin ei millään meinannut kelvata työmarkkinoille. Oli viranomaisten puolesta järjestetty ns. työhönvalmentaja; mutta mitään ei vaan tapahtunut! Poika oli armeijan jälkeen 1,5 vuotta "lojumassa" kotona. Siinä alkoi rytmi olla jo sitä, että yöllä valvottiin tietokoneen kanssa ja päivällä nukuttiin.
Mutta johan alkoi tulla työhaastatteluja kun "yks ilkeä akka" (minä, äiti) alkoi tivaamaan työministeriöstä ja työhönvalmentajalta, että miksi ei mitään tapahdu ja mitä muuta voidaan 20- vuotiaalta vaatia? Paina "poika" päälle ja yritä pitää huolta oikeuksistasi; sinullakin on niitä (ja toivottavasti joku "paha akka tai ukko" pitämässä puoliasi).
Poikani on nyt työssä ja pärjännyt hyvin, pärjää varmaan vastakin...tarvittiin vain mahdollisuus! Älkää uskoko, jos joku sanoo, ettei mitään ole...3:ssa kuukaudessa pitäisi jotain löytyä,työvoimahallinnolla on siihen velvollisuus! - ------------
poika kirjoitti:
Niin kuin ekassa kirjoituksessani sanoin, niin ei kannata kattoa asioita aina omalta kannaltaan vaan voi myös miettiä että miten ne muut ajattelee. Sua ei ilmeisesti oo koskaan kiusattu. Tiedätkö että kun tarpeeks kiusataan, niin sitä alkaa uskoa niitä juttuja mitä susta puhutaan. Sitä alkaa uskomaan että kai mä sitten oon ihan paska tyyppi, tyhmä jne.. Ootko miettiny. Ootko miettiny myös sitä että joitakin ihmisiä kiusataan ilman mitään syytä. Ootko miettiny sitä että ihmiset on erilaisia. Ehkäpä ne joita kiusataan, oikeesti yrittää olla mukavia ja haluaa että ne ois niinku kaikki muut. Ehkäpä ne ei vaan voi sille mitään että niitä kiusataan.
ei ole ikinä kiusattu mua, mutta silti kuten sanoin asioihin voi aina vaikuttaa, ei tarvitse tyytyä siihen, että joku kiusaa sua. olisit sitten vaan koittanut saada ystäviä muualta, harrastaa jotain, ei se koulu koko maailma ole, yläaste varsinkaan. ja ehkä joku olisi oikeesti haluunut tutustua suhun, mutta sä et antanut tilaisuutta, kun olit vain kotona, ootko itse miettiny sitä
- poika
------------ kirjoitti:
ei ole ikinä kiusattu mua, mutta silti kuten sanoin asioihin voi aina vaikuttaa, ei tarvitse tyytyä siihen, että joku kiusaa sua. olisit sitten vaan koittanut saada ystäviä muualta, harrastaa jotain, ei se koulu koko maailma ole, yläaste varsinkaan. ja ehkä joku olisi oikeesti haluunut tutustua suhun, mutta sä et antanut tilaisuutta, kun olit vain kotona, ootko itse miettiny sitä
Ootko itse miettiny sitä että ehkä mä yritin saada ystäviä muualta. Mutta kuten edellisessa kirjotuksessa sanoin niin sitä alkaa uskomaan niitä kiusaajien juttuja, eikä enää kykene tekemään muuta kuin vaan istua kotona. Kyllä mä tiedän että se tuntuu oudolta, mutta sä oot ihan yhtä lailla ihminen kun muutkin ja oon siitä varma että niin sullekkin kävisi kun tarpeeks haukuttais. Sitä vaan jotenki lamaantuu. Siinä vaiheessa jonkun ihmisen pitäis olla lähellä ja välittää, koska on tosi vaikee itte päästä pois siitä tilanteesta. Mä onneks pääsin, mut vasta sen jälkeen ku menin lukioon ja kiusaaminen lakkas.
- ------------
poika kirjoitti:
Ootko itse miettiny sitä että ehkä mä yritin saada ystäviä muualta. Mutta kuten edellisessa kirjotuksessa sanoin niin sitä alkaa uskomaan niitä kiusaajien juttuja, eikä enää kykene tekemään muuta kuin vaan istua kotona. Kyllä mä tiedän että se tuntuu oudolta, mutta sä oot ihan yhtä lailla ihminen kun muutkin ja oon siitä varma että niin sullekkin kävisi kun tarpeeks haukuttais. Sitä vaan jotenki lamaantuu. Siinä vaiheessa jonkun ihmisen pitäis olla lähellä ja välittää, koska on tosi vaikee itte päästä pois siitä tilanteesta. Mä onneks pääsin, mut vasta sen jälkeen ku menin lukioon ja kiusaaminen lakkas.
en usko, että mulle kävis, niin... oon liian kovanaamanen ja tempperamenttinen.. näyttäisin vaan niille kiusaajille, että en välitä niistä, ne on itse vaan liian heikkoja, että niiden on pakko kiusata.. se on säälittävää... ja joskus yläasteella oon puollustanu, kun yhtä tyyppiä kiusattiin, mutta ei se siitä välittäny... ei ees kiittäny tai vaivautunu hymyilemään
- Giljotiini
about shit kirjoitti:
Se on tää HAJOITA JA HALLITSE politiikka mitä suositaan ettei kansa vaan yhdistyisi ja tekisi jotain oikeille ongelmille jotka syypäänä näihin ko. muihin ongelmiin.
- poika
------------ kirjoitti:
en usko, että mulle kävis, niin... oon liian kovanaamanen ja tempperamenttinen.. näyttäisin vaan niille kiusaajille, että en välitä niistä, ne on itse vaan liian heikkoja, että niiden on pakko kiusata.. se on säälittävää... ja joskus yläasteella oon puollustanu, kun yhtä tyyppiä kiusattiin, mutta ei se siitä välittäny... ei ees kiittäny tai vaivautunu hymyilemään
Haistanko pientä katkeruutta sun puheissas :) Tää suomi on vähän sellanen paikka että se tekee ihmisistä kovia ja ainoastaan itsestään huolta pitäviä. Tilaa ei jää niille jotka on heikkoja, ne sais mieluummin kuolla pois. En ymmärrä tollasta mielialaa, koska loppuenlopuksi meillä on yhteiskunnassa niin pahat ongelmat että se vaikuttaa joka ikiseen ihmiseen. Mä myönnän että oon herkkä ihminen, mutta oon ylpeä siitä. Kyllä mäkin nykyään osaan olla kova, mutten halua. Enkä mä usko edelleenkään että sellasta ihmistä löytyy joka kestää ainaista haukkumista masentumatta. Se on niin helppo ajatella että jos mua kiusattais niin mä vetäisin turpaan ja sitä rataa.. huomaa et sua ei oo kiusattu.
- ------------
poika kirjoitti:
Haistanko pientä katkeruutta sun puheissas :) Tää suomi on vähän sellanen paikka että se tekee ihmisistä kovia ja ainoastaan itsestään huolta pitäviä. Tilaa ei jää niille jotka on heikkoja, ne sais mieluummin kuolla pois. En ymmärrä tollasta mielialaa, koska loppuenlopuksi meillä on yhteiskunnassa niin pahat ongelmat että se vaikuttaa joka ikiseen ihmiseen. Mä myönnän että oon herkkä ihminen, mutta oon ylpeä siitä. Kyllä mäkin nykyään osaan olla kova, mutten halua. Enkä mä usko edelleenkään että sellasta ihmistä löytyy joka kestää ainaista haukkumista masentumatta. Se on niin helppo ajatella että jos mua kiusattais niin mä vetäisin turpaan ja sitä rataa.. huomaa et sua ei oo kiusattu.
mä jättäisin vaan ne kiusaajat omaan arvoonsa.. mutta tää keskustelu ei ikinä tule päättymään, tässä voidaan väitellä vaikka koko päivä, eikä silti päädytä minnekään... että morot
- Vikki Vaateri
ihka samaa kirjoitti:
Mä olen ihka samaa mieltä. Silloin kun ihminen on rikki ja tuen puutteessa, se ällöttävä kysymys "kesätyöstä" saa elämän tuntumaan todella hikiseltä nuhjalinnalta.
Itse löysin oman polun vasta hyvin myöhään. Idea on siinä, että meidän yht. kunnassa ei ole tiettyjä aspekteja lainkaan ja näin osa ihmisistä on työttömänä.Miksi nuoret eivät tee muuta kuin pelaavat netissä tai juovat keskikaljaa?
Mietippä aikuinen?
Nuori tarvitsee opastusta ja kannustusta kotitöistä alkaen, sinä aikuinen olet se esimerkki!!!Monastikko otat pojan/tytön mukaan talon-/kotitöihin, kannustaen, ei pakottaen. Liian monissa kodeissa on suoritettu kotitöiden ulkoistaminen (piika kulttuuri) ja isät ovat kokouksissa tai golfkentillä. Eivät ne osaa autosta edes renkaita vaihtaa, miten nuori voisi oppi jotain kotioloissa laiskoilta vanhemmiltaan? Äidit painaa tukka suorana "hulluilla päivillä" ja jos jonkinlaisissa kekkereissä. Lapset tavataan illalla myöhään, jos sattuvat olemaan kotona. Antakaa enemmän oppia/vastuuta lapsillenne
Nykylapset elämään ilman vanhempiaan, mutta ei opeteta miten?
Vetelehtijöistä on tehty muutama kuulu elokuvakin. Ainakin Federico Fellini on sellaiset tehnyt ja sitten joku muukin, jonka pääosassa on nähty Marlon Brando.
Vetelehtimiskulttuuri on kuulunut nuoruuteen, tosin yhteiskunnallisten tilanteiden mukaan vaihtelevassa määrin.
Tullainen kansainvälisesti vertaileva selvitys on monille virhetekijöille altis, joten en ottaisi näitä tuloksia kuolemanvakavasti verrattuna muihin maihin.
Jos nuorten joutilaisuus on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana, on tietysti syytä huoleen. Peruskouluhan pitää koko ikäluokan jonkinlaisessa puuhassa 15 vuoden ikään asti. Sen jälkeen on selvää, että nuoren pitäisi hakeutua vähintään seuraaviksi kolmeksi vuodeksi lukioon tai toisen asteen koulutukseen. Ammattiin hakeutuminen peruskoulutaidoilla ei ole nykypäivänä järkevää. Meillähän on esim. juuri pojille sopivia aloja kuten LVI-ala, missä on ennustettu tulevaisuudessa huutavaa pulaa työvoimasta, kun 70-luvun rakennusbuumin kerrostaloissa alkavat putket poksahdella. Peruskorjaustoiminnalla rakennuspuolella tulee varmasti olemaan kysyntää. Nuorten olisi itsensäkin hyvä peruskoulun jälkeen harkita tarkoin sitä, onko mitään jätkeä lähteä lukioon huonolla lukupäällä varustettuna, kun ammattikoulutus tarjoaa oivan väylän leipään kiinni pääsemiseen.
Itsekin epäilen, että ongelmat ovat pahimpia syrjä-Suomessa. Itä- ja Pohjois-Suomen alkoholi- ja väkivaltaongelmat on väestöön suhteutettuna Suomen pahimmat, joten on oletettavaa, että ongelmien yhtenä syntynä on juuri tämä nuoruudesta alkanut toimettomuus.
Syrjäseuduilla näköalat nuorille ovat heikot. Jos jo vanhemmat roikkuvat pitkäaikaistyöttöminä, esimerkki ei välttämättä innosta nuoriakaan pyrkyryyteen. Ehkä ajatellaan, että miksi nähdä vaivaa kouluttautua kortistoon.
Meillä on Itä- ja Pohjois-Suomen alueilla liikaväestöongelma. Näille alueille pitäisi suunnata sellainen koulutusohjelma, millä luodaan valmiuksia siihen, että nuoret voivat koulutettuina hakeutua siihen osaan Suomea, missä yritykset ovat ja missä näillä yrityksillä on tarjota työtä. Kepun politiikka ei suosi tällaista muuttoon kannustamista, vaan mieluummin edistetään joutenoloa.
Yksi oma kysymyksensä on nuorten mahdollisuus kesätöihin. Tuntuu, että monilla on tähän tilaisuus vasta 18 vuotta täytettyään. Omassa nuoruudessani oli tyypillistä aloittaa kesäduuni heti, kun se lain mukaan oli mahdollista ja näitä kesätyöpaikkoja oli erittäin runsaasti tarjolla. Yritykset ymmärsivät silloin, että näistä kesätyöntekijöistä tulee jossain vaiheessa vakituisia työntekijöitä ja työelämään kouliintuminen oli hyvä aloittaa tästä. Omalta kohdalatnikin iski ahneus työhön juuri tätä kautta, kun huomasi, miten elintaso nousi kertaheitolla monta pykälää. Silloin tietysti lähtötasokin oli tosi matala nykyiseen verrattuna.
Jotakin pakotetta ja jotakin porkkanaa pitäisi tietyä keksiä myös nuorten motivoimiseksi. Tämä on monelta kannalta hyvin tärkeä asia ja sen eteen kannattaa tehdä uhrauksia. Nuorten joutenolo voi nimittäin tulla yhteiskunnalle monessa muodossa kalliiksi myöhemmin. Ehkä näitä kaikkein heikoiten jo peruskoulussa menestyneitä pitää jotenkin vaan yhteiskunnankin toimin tarmokkaammin vetää mukaan koulutukseen eikä jättää sitä vain heidän itsensä päätettäväksi. Mutta tarkempia konsteja en ole asiaan kyllä miettinyt.- turhat tuomarit
Mäkitupalaisen mielipide: "Meillä on Itä- ja Pohjois-Suomen alueilla liikaväestöongelma"
Mäkitupalainen, joka on väärin koulutettu,(olisi pitänyt kouluttaa bussikuskiksi) horisee Etelä-Suomen näkovinkkelistä sosialidemokraatin hallusinaatioita.
Kun et mahda mitään isännille, alat haukkumaan heidän jälkikasvua.
OLET SURKEA IHMINEN turhat tuomarit kirjoitti:
Mäkitupalaisen mielipide: "Meillä on Itä- ja Pohjois-Suomen alueilla liikaväestöongelma"
Mäkitupalainen, joka on väärin koulutettu,(olisi pitänyt kouluttaa bussikuskiksi) horisee Etelä-Suomen näkovinkkelistä sosialidemokraatin hallusinaatioita.
Kun et mahda mitään isännille, alat haukkumaan heidän jälkikasvua.
OLET SURKEA IHMINENole varustettu erityisillä älynlahjoilla, kun et kykene ymmärtämään lukemaasi. Se ei ole sinun syysi tietenkään, mutta sinun tapauksessasi on aina aihetta tavanomaista suuremmalle itsekritiikille ennen kuin aloittaa kirjoittamisen, ettei nolaa itseään muiden silmissä.
En ole haukkunut kenenkään jälkikasvua, vaan pyrkinyt vain tarkentamaan ongelmaa. Liikaväestöongelma on tiedostettu ongelma jo paljon ennemminkin. Joskus aiemmin se on koskenut muita seutuja kuten Pohjanmaata, mutta purkautunut sieltä suurina muuttovirtoina pois. Nykyisin Pohjanmaan tilanne onkin verraten hyvä. Nuorten luottamus tulevaisuuteen lienee niillä seuduilla paljon toiveikkaampi ja realistinen.- Mene demaripalstalle
Mielipidepankki kirjoitti:
ole varustettu erityisillä älynlahjoilla, kun et kykene ymmärtämään lukemaasi. Se ei ole sinun syysi tietenkään, mutta sinun tapauksessasi on aina aihetta tavanomaista suuremmalle itsekritiikille ennen kuin aloittaa kirjoittamisen, ettei nolaa itseään muiden silmissä.
En ole haukkunut kenenkään jälkikasvua, vaan pyrkinyt vain tarkentamaan ongelmaa. Liikaväestöongelma on tiedostettu ongelma jo paljon ennemminkin. Joskus aiemmin se on koskenut muita seutuja kuten Pohjanmaata, mutta purkautunut sieltä suurina muuttovirtoina pois. Nykyisin Pohjanmaan tilanne onkin verraten hyvä. Nuorten luottamus tulevaisuuteen lienee niillä seuduilla paljon toiveikkaampi ja realistinen."En ole haukkunut kenenkään jälkikasvua, vaan pyrkinyt vain tarkentamaan ongelmaa"
Mene mäkeen!
Miksi roikut palstalla, jos et osaa muuta kuin kiukutella kepulaisille ja haukut heidän jälkikasvuaan?
Siksikö, että olet punikkisukua ja turhaa väestöä? - roikut täällä
Mene demaripalstalle kirjoitti:
"En ole haukkunut kenenkään jälkikasvua, vaan pyrkinyt vain tarkentamaan ongelmaa"
Mene mäkeen!
Miksi roikut palstalla, jos et osaa muuta kuin kiukutella kepulaisille ja haukut heidän jälkikasvuaan?
Siksikö, että olet punikkisukua ja turhaa väestöä?vaikkei sinulla ole mitään sanottavaa. Vaikutat tosiaankin yksinkertaiselta juntilta, näin sivusta keskusteluanne seuraten. Ja ilman politikoinnin häivää.
- sanottavaa
roikut täällä kirjoitti:
vaikkei sinulla ole mitään sanottavaa. Vaikutat tosiaankin yksinkertaiselta juntilta, näin sivusta keskusteluanne seuraten. Ja ilman politikoinnin häivää.
Ihan sama. Tuo yksi mäkitupalainen on idiootti ja se totta.
Mielipidepankki on idiootti ja juonut virkansa. - 30 % veroa
Juu juu... mitäs te meiän suomen poikia niin parjaatte, kun kaikenmaailman maahanmuuttajat yms. saavat täällä kyllä "vetelehtiä" ja rahaa, ruokaa... tuloo ovista ja ikkunoista. Niin missä vika... kyllä tämä meiän yhteiskuntajärjestelmä ainakin kannustaa nuoria äitejä/isiä kotona loikoomaan (on tossa senverran naapureita seurattu). Toimeentulo näyttää olevan taattu ilmankin. No juu, kyllä kai, työssäkäyvät matalapalkkaset maksaa yli 20 prossaa tuloistansa veroa, jotta saa "laiskottelijat" viettää makoosaa elämää, vai mihin menee kaikki veroraha... häh? Ei paljon motivoi, mutta ei anna luonto periksi, jotta laiskottelemaan jäis. Pittää vaan yrittää työtätekemällä elättää perheensä ja naapurin kaikenväriset perheet...
- ettei
Mene demaripalstalle kirjoitti:
"En ole haukkunut kenenkään jälkikasvua, vaan pyrkinyt vain tarkentamaan ongelmaa"
Mene mäkeen!
Siksikö, että olet punikkisukua ja turhaa väestöä?kultalusikka tipu suustasi
- sanon vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
ole varustettu erityisillä älynlahjoilla, kun et kykene ymmärtämään lukemaasi. Se ei ole sinun syysi tietenkään, mutta sinun tapauksessasi on aina aihetta tavanomaista suuremmalle itsekritiikille ennen kuin aloittaa kirjoittamisen, ettei nolaa itseään muiden silmissä.
En ole haukkunut kenenkään jälkikasvua, vaan pyrkinyt vain tarkentamaan ongelmaa. Liikaväestöongelma on tiedostettu ongelma jo paljon ennemminkin. Joskus aiemmin se on koskenut muita seutuja kuten Pohjanmaata, mutta purkautunut sieltä suurina muuttovirtoina pois. Nykyisin Pohjanmaan tilanne onkin verraten hyvä. Nuorten luottamus tulevaisuuteen lienee niillä seuduilla paljon toiveikkaampi ja realistinen.välistä löytää asiaakin.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000563&subcat=713 - jos se
Entäs jos se elintason nousu ei motivoi yhtään? MITÄ SITTEN? Minä en ainakaan tarvi tv:tä ja bensasyöppöä autoa. Minua hävettäisi mennä auton rattiin ja lisätä vielä päästöjä, melua ja saastetta. Hyi helvetti. Meitä kaikkia ei vaan motivoi tän maailman paskakama. Motivoisi rauha ja hiljaisuus ja vain välttämättömän tuottaminen. Senpä takia tämän tyyppiset jutut mitä esität, ei ne muuta mitään ja niitä kuulee joka tuutista. EI OLE mitään minkä takia pitäisi kasvattaa omaa elintasoa. Rahalla ei saa sitä mitä tarvii. Sen vuoksi raha ei motivoi. Olen pahoillani.
- kepulaisuudesta
en ole varma, veikkaisin että suurin osa on kuitenkin perusuomalaisia.
Itse en ole eläkeläinen, olen vielä töissäkäyvä, mutta olen kyllä aivan samaa mieltä että kielekäytöstä ja tekstien sisällöstä voi päätellä että tuskin on peruskoulua käyty loppuun.- tietoja tulee
Ennen ruoka oli puhtaampaa, vähemmän näitä tärkeitä lisäaiaineita, mistä halutaan tutkimustulosten valossa vaieta maassamme. Kuitenkin jo tiedetään, miten vaikkapa makeutusiane aspartaami on kiellettyjen listalla USA:ssa tietyissä ammateissa. On teollisuudelle tärkeää, että kansa syö, mitä sille annetaan, viis siitä, mitä jälkiseurauksia siitä tulee.
Lapset ja nuoret ovat kaikkein otollisin ryhmä saattaa kiusaukseen ns. roskaruoan suhteen. Katsokaapa tai ottakaa selvää, mitä ne päivän mittaan syötynä tekee nuoren terveydelle. Minä tiedän, olen käynyt nuoreni kanssa valtavan henkisen taistelun. Vasta, kun antioksidilääkäri kertoi madonlukuja, miten maha ja suolisto ovat tukehtumassa roskaan, alkoi hidas ja vaivalloien muutos - ruokavalioon. Mutta - ensin piti tulla todella sairaaksi ja yhteiskunnan ylläpitämä terveyslaitos ei halunnut/osannut/välinpitämätön auttaamaan nuorta. Vain rahalla saimme apua - yksityiseltä puolen.
Perheessäni nuori syö nyt t e r v e e l l i s e s t i ja tulokset alkavat hitaasti ja varmasti näkymään, kehon toiminnot ovat paranemaan. Ei siis ollutkaan laiskuutta, vetelehtimistä, vaan roskaruoka petti hänet - missä olivatkaan ne viranomaiset, joiden tehtävänä olisi valvoa, nuorisomme ei saa lisäaineita ruoan kautta.
- vika
...
- seuraus
Kun elettiin nousukautta rahaa taottiin,kun tuli lama v 90 syntyneet lapset joutuivat oonkreettisesti näkemään mitä on syrjäytyminen,ja tuona aikana työttömyys oli huipussaan,onko siis ihme kun se sukupolvi näkee nyt sen ettei isä ei äiti mihinkään kelvanneet,ja sosiaali-tukea sai,mitä kannattaa yritää.sen jälkeen tuli töitä,mutta pätkissä.Työttömyys-ylä ja alamäet,ja lapsilla ei vieläkään ollut mitään.
Kyllä se on sen ajan ongelma jota nyt niitetään.Muistelkaapa mistä syntyi Suomeen aikanaan viimakultuuri,-eikö siittä kun Suomi sai itsenäisyyden ja sen jälkeen jälleen rakennus alkoi,mitä sota teki isille ja sitä kautta lapsille,mitä lama teki isille/äidille ja sitä kautta lapsille,Kun muualla Euroopassa tuskin näin kävi,Suomi romahti yhdessä yössä. - vikaa
Kyllä uskaltaisin väittää, että kasvatuksesta tämä asia johtuu. Nykyään lapset pääsevät niin helpolla, ei ole sellaista yrittämisen meininkiä. Kaikki saadaan liian helpolla, yrittämättä itse sen eteen juuri mitään. Jos lapsi paapotaan varhaisaikuiseksi saakka, miten se nuori voisi siihä vaiheessa enää oivaltaa, että itsekkin täytyisi jotain asian eteen tehdä, ja ennenkaikkea sitä totuttua käyttäytymis mallia on vaikaea siinä vaiheessa enää muuttaa, sitten kyllä vanhemmat ihmettelee, kun siitä meidän pojasta tuli tuollainen..
- Mailmanparantajat
kun siitä meidän pojasta tuli tuollainen..
Ja teidän tytöstäkin tuli sellanen..
Sopivat hyvin yhteen, mitä? - Lime
Uskon myös että tämä on kasvatuskysymys. Jos lapsi saa kasvaa sohvaperunana TV:n ja netin ääressä on turha odottaa että
hänellä on mitään kiinnostusta työntekoon. Jos hyvä tuuri käy lapsi saattaa säilyttää opiskelumotiivinsa ja pääsee aikanaan kiinni elämään. Miten saat esim. 13 vuotiaan lumitöihin omalle pihalle koulun jälkeen jos hän on tottunut koulusta kotiin tultuaan istumaan TV:n ja pelien ääressä klo 23.00 asti ja välillä kulkien kädet kyynärpäitä myöten taskussa valittaen että ei ole mitään tekemistä. Liikunta tai muut akvititeetit eivät kiinnosta lumitöistä tai kodin askareista puhumattakaan.
Elämä tuntuu tuntuvan ikävystyttävältä. - työnteko
Lime kirjoitti:
Uskon myös että tämä on kasvatuskysymys. Jos lapsi saa kasvaa sohvaperunana TV:n ja netin ääressä on turha odottaa että
hänellä on mitään kiinnostusta työntekoon. Jos hyvä tuuri käy lapsi saattaa säilyttää opiskelumotiivinsa ja pääsee aikanaan kiinni elämään. Miten saat esim. 13 vuotiaan lumitöihin omalle pihalle koulun jälkeen jos hän on tottunut koulusta kotiin tultuaan istumaan TV:n ja pelien ääressä klo 23.00 asti ja välillä kulkien kädet kyynärpäitä myöten taskussa valittaen että ei ole mitään tekemistä. Liikunta tai muut akvititeetit eivät kiinnosta lumitöistä tai kodin askareista puhumattakaan.
Elämä tuntuu tuntuvan ikävystyttävältä.Eikö tyonteko ole nykyisin tietokoneen äärellä istumista? Mikä paha se sitten on jos nuori tottuu tietokoneisiin? Onhan tietokoneita joka paikka väärällään, tämä minunkin pöytäni on tietokoneella varustettu kuten teidän kaikkien muidenkin. Täällä jotkut puhuu ikään kuin työnteko tarkoittaisi ojankaivuuta kymmenessä tapauksessa kymmenestä?
Joillakin tietokoneeseen tottumattomuus vähentää työn saannin mahdollisuutta.
- Oksen
Helppo nakki!
Työstä ei makseta edes sen vertaa, että kykenisi maksamaan asuntonsa ja ruokansa. Huom, Amerikan orjilla oli aikoinaan paremmin, siellä sentään orjuuttaja maksoi orjan ruuan ja antoi asunnon. Nykyiset orjuuttajat maksavat nälkäpalkan jostakin osa-aikatyöstä ja olettavat, että hakekoon sossusta elämiseen tarvittavan rahan. Nämä pahimmat orjuuttajanilkit matkustavat myös mielellään maihin, josta on helpompi saada orjatyövoimaa. Suomeen jätetään työt, joiden tekijällä ei ole tulevaisuutta - sama kait se sitten on, jos vain on, saman orjapalkan saa mitään tekemättäkin.- -----------
Mietin kans, että jos kattoo pääkaupunkiseudun vuokria ja muutakin hintatasoa, niin kenen nuoren siellä kannattais töitä tehdä?
- Avainasia
Pojat pitää patistaa koulunpenkille, koska ilman koulutusta jää kaikesta paitsi. Suomessa on koulutus melkein ilmaista, joten sitä ei arvosteta kuten muualla,jossa koulunkäynti maksaa maltaita. Vanhempien tehtävä on kannustaa myös poikia etsimään oma alansa. Ilman ammattitaitoa on vaikea päästä mihinkään töihin. Ennen oli hyvä kun pääsi "oppipojaksi" kokeilemaan työtä. Jos vanhemmat eivät kannusta, olisi hyvä, että sukulaiset ja esim. kummit kannustaisivat. Tuleeko kaikki nykyään liian valmiina lapsuudessa pojille? Missä on suomalainen sisu?
- landelta
Avainasia kirjoitti:
Pojat pitää patistaa koulunpenkille, koska ilman koulutusta jää kaikesta paitsi. Suomessa on koulutus melkein ilmaista, joten sitä ei arvosteta kuten muualla,jossa koulunkäynti maksaa maltaita. Vanhempien tehtävä on kannustaa myös poikia etsimään oma alansa. Ilman ammattitaitoa on vaikea päästä mihinkään töihin. Ennen oli hyvä kun pääsi "oppipojaksi" kokeilemaan työtä. Jos vanhemmat eivät kannusta, olisi hyvä, että sukulaiset ja esim. kummit kannustaisivat. Tuleeko kaikki nykyään liian valmiina lapsuudessa pojille? Missä on suomalainen sisu?
isommasta talosta kotoisin olevilla ei ongelmaa ole, kaikki vaan eivät ole isommasta talosta
patistaminen (kuten työkkäri tekee, "siivoojan työhön valmistavaan koulutukseen valmistavalle kurssille" jne. ei auta mitään koska kumminkaan ei ole varaa) - Hukkakaura
landelta kirjoitti:
isommasta talosta kotoisin olevilla ei ongelmaa ole, kaikki vaan eivät ole isommasta talosta
patistaminen (kuten työkkäri tekee, "siivoojan työhön valmistavaan koulutukseen valmistavalle kurssille" jne. ei auta mitään koska kumminkaan ei ole varaa)Ihan ovat kaikenlaisista töistä aloittaneet meidänkin lapset. Teimme selväksi, että soittamalla itse työpaikkoihin pääsee parhaiten leipään kiinni. Sillä tavoin säästyi välivuonna opiskelurahat seuraavana vuonna alkavaan opiskeluun. Myös armeijan päivärahoista sai hyvän alun elämälle ja pystyi maksamaan opiskelija-asunnon ensimmäiset vuokrat. En tiedä, voi olla että asut itse niin kaukana töistä. Meillä on onni, että työpaikat olivat alle 50km:n säteellä.
- Kansanradioo
Radiossa 1970-luvulla, toimittaja Tarvajärvi:
"Jaa-a, rouva Korhonen, teillä on kaksi poikaanne maailmalla ja mitäs on jälkikasvusta tullut?"
Rouva Korhonen vastaa:
"...toinen on toimiupseerina ja juopihan se toinenkin" - Huomioitsija
Olen parinkymmenen vuoden verran seurannut peruskoulumaailmaa. Nuorista on tullut koko ajan fiksumpia ja vastuuntuntoisempia ja omilla aivoillaan ajattelevia.
Suurin syy tähän on käsittääkseni alistavan kasvatuksen vähentyminen, se on vähentänyt häiriköivää käyttäytymistä ja erityisesti koulukiusaamista.
Mitä siitä, jos nuoret pitävät välivuoden jossain vaiheessa. Kyllä työelämä tai opiskelu alkaa maittaa siinä vaiheessa, kun omaa rahaa alkaa tarvita yhä enemmän, viimeistään vakituisen seurustelukumppanin löydyttyä.
Näin siis ainakin täällä maalla.
JKK:n kaltaiset vanhat häiriintyneet ukkelit tietysti ovat asiasta innoissaan, etenkin kun nuoret naiset alkavat rahapulassaan harjoittaa erästä maailman vanhimmista ammateista nopean rahan toivossa. - James
Nyt aletaan niittämään sitä lama-ajan satoa työttömyytenä ja muina ongelmina yhteiskunnassa!
Syylliset ovat:
-Esko Aho(Entinen Pääministeri)
-Iiro Viinanen(Entinen Valtinvarainministeri)
-Mauno Koivisto(Entinen Presidentti)
-Lauri Ihalainen (Sak:n Johtaja)
Tässä ovat Suomen laman suurimmat syylliset jotka pitäisi tuomita Valtakunnanoikeudessa vankilaan ja korvauksiin!
Nämä nuoret jotka ovat ko. vuosina menneet pilalle ovat edellämainittujen herrojen aikaansaannoksia!- Ahon tilalle
Liikanen.
- &&&
Ahon tilalle kirjoitti:
Liikanen.
häselsi laman aikana, Ahon hallitus syvensi lamaa.
- vasemmistolainen mutta real...
koittakaa jo hyvät ihmiset käsittää että ahon hallitus teki sen mikä oli enää tehtävissä siinä vaiheessa (hommasi itsensä yleiseksi sylkykupiksi, jottei oltaisi syöksytty entistä syvemmälle suohon). Oishan nousukautta voitu jatkaa eteenkin päin mutta sitten oltais tultu vielä lujempaa alas, Kyllä laman suurimmat syylliset löytyvät ahon hallitusta edeltäneestä hallituksesta.
- Huomailija
Onhan se hyvä tulla haukkumaan kepua, kun ensin on oltu niin kristillistä, niin kristillistä
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000015267489- lisäksi.
Kapi joutuu oikeuteen kun tulee seksinosto laki.
- JormaKKorhonen
lisäksi. kirjoitti:
Kapi joutuu oikeuteen kun tulee seksinosto laki.
...vastineen, jonka jo kerran Sinulle, arvon rouva tiukkamyssyinen feministi tai tyystin vaille naisen lämpöä koko elämänsä jäänyt tiukkapipoinen mies. Luepa siitä, ja sen kautta pääset muihinkin puheenvuoroihini samassa ketjussa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000015210165 - JormaKKorhonen
Ja minähän olen seepra, jos CITY-Keskustaa on uskominen. En kylläkään ymmärrä. ,iksi hän minut juuri seepraksi päätteli; raidallisista eläimistä puheenollen mielestäni sopisin paremmin tiikeriksi.
Mutta vakavasti: Jokaisessa meissä lienee useampia ulottuvuuksia. Ainakin minussa on, sillä olen aina ollut taipuvainen ajatteluun ja utelias tietämään ja kokemaankin monia asioita.
Kristinuskoon sain jo lapsuudessani vaikuttavan kosketuksen siten kuin kerroin, ja vaikka olen ollut kaikkea muuta kuin hyvä kristitty, olen kuitenkin koettanut aina jotenkin riippua kiinni tuossa nuoruuden uskossani. Ja koen sen kannattaneen.
Olen toki kiinnostunut muistakin uskonnoista, lukenut paljon mm. juutalaisuudesta ja islamista, joiden pyhiä kirjoja on hyllyssänikin. Tuolla Intian matkallani kiinnostuin taas hindulaisuudestakin, johon aikaisemman Intian matkani aikana ja sen jälkeen jonkin verran perehdyin, mutta sitten kiinnostus sammui sen tuhansien Jumalien tähden.
Mutta nyt kävi ilmi, että oikeastaan hindulaisuuskin on yksijumalinen uskonto; sen Jumalalla on vain tuhansia ilmenemismuotoja. Tärkeimmät luova Jumala Rama, säilyttävä Vishnu ja tuhoava Shiva. Tuhoavakin jumaluus on tarpeen; ellei entistä hävitetä, uutta ei voi luoda!
Mutta kyllä minun uskontoni on ev.lut kristinusko, ja Nasaretin puusepän poika ja puuseppä itsekin Jeesus on minunkin vapahtajani. Olen kokenut Hänet entistä läheisemmäksi sen jälkeen, kun vuosia liikuin hänen jalanjäljillään siten, kuin kerroin noissakin pätkissäni, joita ilmeisesti et ole lukenut tai sitten et ole lukemaasi lainkaan ymmärtänyt.
Etkä liioin ole ymmärtänyt avaustani. Sillä aivan muusta kuin kepun haukkumisesta siinä on kysymys.
- XTale
Monet nuoret pojat ja tytötkin kokevat yksinäisyyden tunnetta, vaikka olisi kymmeniä kavereita vierellä. Tämä tunne ja sen kanssa taisteleminen väsyttää ja vie masennusta kohti. Mielenkiinto ympärillä tapahtuvista asioista ei kiinnosta, koska nuoret eivät löydä sitä OMAA juttua mikä pitäis virkeenä. Näin tulee melkein väkisinkin mieleen hetkelliset ilot ja pahan olon pois viemiset eteen, eli päihteet. Mutta nämä päihteet ovat tässä tapauksessa varsin petollisia, sillä ne vie loppujen lopuksi syvemmälle masennukseen ja väsymykseen. Itsetuhon tunteet tulevat yhä useammalle valitettavasti mieleen. Tämä tunne, että minua ei huomaa kukaan ajaa nuoren ihmisen tekemään asioita joista hän joutuu loppujen lopuksi vastaamaan virkavallalle. Näin tulevaisuus vanhempanakin sitten vaikeutuu. Nuorten eteen kannattaa tehdä kaikkensa varsin aikasin, sillä he ovat lapsuuden ja aikuisuuden rajalla ja tarvitsevat sieltä opastusta. Tämä murrosikä on pimeä paikka!
- Hukkakaura
Mistähän luit sen, että kyse on maalaisnuorista? Sen verran kalahti, että voin kertoa, että täälläpäin asuvien lapset ovat kaikki koulunsa käyneet hyvin arvosanoin, enkä tiedä täällä olevan kenenkään peräkammarin poikana. Yhtään karjatilaa ei ole, joten tilat tuskin jatkavat valitettavasti. Pelkät tuet eivät riittäisi elämiseen. Pienet, n. 100 ha tilat kuolevat pois, joten kaikki opiskelevat muilla paikkakunnilla. Täällä asuvien lapset ovat ahkeria, aikaansa seuraavia nuoria, jotka ovat ymmärtäneet koulutuksen merkityksen tulevassa elämässään. Yhtään työtöntä ei ole ikinä ollut korvauksia nostamassa tältä kylältä.
- JormaKKorhonen
Olkaa tyytyväisiä sillä kylällänne, sillä kaikkialla asiat eivät ole yhtä hyvin.
Sen myöntää tässäkin ketjussa myös joku nuori ihan omakohtaisesti, ja helppo on päätellä noista lukuisista heppoisista herjavastauksista, että vaikka laulussa ja eräässä takavuosien Valion mainoksessakin sanottiin, että "maalla on mukavaa", asia ei aina ole niin. - Krottinen
Olkaa tyytyväisiä sillä kylällänne, sillä kaikkialla asiat eivät ole yhtä hyvin.
Sen myöntää tässäkin ketjussa myös joku nuori ihan omakohtaisesti, ja helppo on päätellä noista lukuisista heppoisista herjavastauksista, että vaikka laulussa ja eräässä takavuosien Valion mainoksessakin sanottiin, että "maalla on mukavaa", asia ei aina ole niin.Papparainen kyllä todellisuudessa tietää varsin hyvin, missä ne yksinhuoltajajuoppohuorien kakarat varttuu, mutta onhan se kiva aina päästä välillä vähän soittamaan poskea.
Itse olin armeijassa vuonna 1987, ja muistan kyllä oikein hyvin, mistä ne maitojunalla kotiin lähtijät tuppasivat olemaan kotoisin.
Niin että ei muuta kun suuta hieman soukemmalle vaan! - 6 lapsen isä
Sen myöntää tässäkin ketjussa myös joku nuori ihan omakohtaisesti, ja helppo on päätellä noista lukuisista heppoisista herjavastauksista, että vaikka laulussa ja eräässä takavuosien Valion mainoksessakin sanottiin, että "maalla on mukavaa", asia ei aina ole niin.Korhonen ei ilmeisesti korkeasta iästä huolimatta
pysty näkemään asiaa kokonaisvaltaisesti,kun hän vetää polittisen puolueen mukaan.Eiköhän asia ole niin,että jokaisella vanhemmalla pitäisi
mennä peilin eteen silmälasit päässä katsomaan
itseään ja kysyä mitä itse olen tehnyt sian hyväksi.Ja jos olette rehellisiä itseänne kohtaan,
niin uskon että moni menee hiljaiseksijaiseksi.
Rakkaassa Suomessa on se ongelma,että totuutta
ei tohdita katsoa silmiin,on helpompi syyllistää toista.Nuoret,Teissä on tulevaisuus ja Teillä on voimaa,kun vain uskotte itseenne.Tsemppiä nuoret.
- äiti
Lieneekö tuo nyt niin uutinenkaan. Jokainen meistä on lehdistä lukenut ja tv:stä nähnyt tutkimuksia, joissa todetaan suomalaisten lasten ja nuorten voivan huonosti. On paljon masentuneita nuoria, suurin osa täysin ilman tukea. Monesti vanhemmat kuvittelevat "tuonkin kuuluvan murrosikään". Tosiasiassa tuo oireileva nuori voi todella olla vaikeastikin masentunut.
Vanhemmilta lisää lapsensa kuuntelemista, aistit avoimina seuraten, mitä lapsille kuuluu. Otettava vakavasti heidän puheensa esim. kiusaamisesta.
Joku totesi, että koulukiusaamista on vähän. Ei pidä paikkaansa. Kiusaaminen on todella yleistä ja suurin osa siitä ei tule kenenkään aikuisen tietoon. Huolestuttavaa, että monet lapset ja nuoret kärsivät hiljaa sisimmässään toisten henkisen pahoinvoinnin kohteina....
Herätään, me aikuiset havainnoimaan ajoissa pahoinvointi nuorisossamme!!! Ehkä siten he jaksavat jatko-opiskella, työllistyä, pysyä kiinni elämässä eikä syrjäytyä!- vain vittuilua
Olet oikeassa ajatuksinesi, mutta tuon palstan vakiohörhön avaus sisältää ilkeämielisyyttä maalaisnuorisoa ja muualla kuin Helsingissä asuvia kohtaan.
- Jamppe ( ;
Jengi vain mähöttää tietokoneidensa ääressä aamusta iltaan niin missä välissä sitä sosiaalista elämää huoltaa... Kohta huomaa olevansa erakko, eikä enää uskalla tutustua ihmisiin ellei ole pakko.
- äiti
Esitit aivan oikean mielipiteen!
Tietokoneella elämyksensä hankkivat nykyään sekä nuoret että aikuiset. Ei voi olla oikein elää pelkästään chattien ja mesen maailmassa. Ruutua tuijottamalla oikea elämä jää elämättä. Liikunta antaisi hienoja kokemuksia, piristäisi, pitäisi kunnon korkealla ja painon kurissa. - äitee +4
tietokoneet kyllä, mutta ei erakoitumisen takia.
Monella nuorella ei koulunkäynti maita enää yläkoulussa ja sitten haetaan jollekkin alalle jatkoon johon ei ole toivoakaan päästä tai jos pääsee niin opetus ei vastaakkaan toiveita on mm likaista ja ns raskasta.. Harva mielestään huipputyyppi haluaa sanoa tytöille että on putkari tms vaan epätoivoisesti yritetään jotain hienoa johon ei mahkuja ole kun ei se koulunkäynti ole maittanut ehkä juuri siksi että ollaan oltu muka jotain erikoista ja erilaista?
Moni näistä kavereista omaa huonoja tapoja kuten alkoholin humaltumiskäytön ja tupakoinnin jo aika varhaisessa vaiheessa. Se että rahallisesti touhuun on mahdollisuus on täysin vanhempien syy. Kavereilla on lisäksi monasti mieletön musiikinkulutus mesettäessä yms toiminnoissa ja sen lisäksi tietysti pelataan kaikkea mahdollista koneella. Sosiaalinen elämä ei suinkaan kuole vaan kaveripiiri on todella tiivis ja aktiivinen omalla tavallaan omassa maailmassaan..
Jos elämän sisältö on pelaamista, musaa tupakkaa ja viinaa niin ei siinä juuri ammatit kiinnosta eikä niihin opiskeluun jää aikaakaan..
Kannattaa katsella ympärilleen niin näitä sällejä löytyy kyllä naapurista ja sukulaisista vaikka kuinka. Toisaalta jos heidän kanssaan vaivautuu keskustelemaan niin huomaa pian että kaverit ei elä tässä todellisuudessa vaan ovat todella naiiveja ja monet elämän realiteetit täysin hukassa. Tulevaisuudessa halutaan hienoja autoja yms ja kaiken pitää olla uutta ja hienoa se millä se hankitaan on hieman hämärän peitossa. Periaatteessa töillä tietysti, mutta palkkaus ja ammattitaito eri hommissa on jo täysin utopiaa. Kaikilla on joku kaveri joka tienaa tekemällä ei mitään vaikka kuinka jne juttuja... Pojilla ei ole edes tajua siitä paljon eläminen maksaa yleensäkkään!
Rahan käyttö on muutenkin aivan älytöntä tässä sakissa. Vaate ei ole vaate ellei se ole tiettyä merkkiä ja maksa sitä satasta. Laatu maksaa? Persauksilleni olin lentää kun sukulaispoika kertoi lippalakkinsa maksaneen vain 75€!! Tulevaisuudessa ostaa ainakin bemarin ja ihmettelee kovasti miksei meillä sellaista ole vaan ostimme koko kansan volkkarin. Kun kerron ettei sen ylläpitämiseen ja ajamiseen ole varaa ja se ei muutenkaan ole perheauto seuraa lisää hämmennystä kun on talot ja työt ja kaikki kerran... se, että se raha riittää rajalliseen kulutukseen on jo hämärää juttua.
Tälläkin hepulla on tarkoitus joskus mennä töihin ja tienata ja asua omillaan nyt on armeija edessä eikä sitä ennen viitsi aloittaa mitään kun siihen on aikaa vajaa vuosi enää..
Liekö tässä yksi syy?
- heheheheheheheee
Hyvä Kapi!
Vanha kärttyinen taatto pääsi etusivulle. Tästähän iloitsee koko Keskustan keskustelupalstan yhteisö kommarista -patamustaan! - Helinä-keiju
Tuon ikäluokan poikien tilanne ovat seurausta lamajärjestelyistä. Osattomuuden vaikutus lapsiin ja nimenomaan poikiin kyllä ennustettiin jo silloin eli ei pitäisi olla mikään yllätys.
- PASKA MAA
ON JOO
- väittämälle
minkälaisia perusteluja? Vai..
"Hyvin suuresta osasta viestejä näkyy, että niiden lähettäjiltä puuttuu elämänkokemus ja –näkemys kokonaan, samoin tiedot mistä tahansa, ja kirjoitusasukin usein kertoo kovin vähäiseksi jääneestä koulunkäynnistä. "
- htl47
asiaa, että miltei kaikki nykynuoret pitävät itsestään selvänä tuota sossun ja kelan luukuilta saatavia apuja niin, etteivät edes pyri tosissaan mihinkään töihin. Toinen yleinen vaihtoehto on myös sellainen, että opiskelu (varsinkin amiksessa) jätetään kesken ihan vaan siksi, ettei se huvita.
En peräänkuuluta mitään sotauhoa, mutta myös tuo nylyisin niin yleinen "viikko armeijassa, sitten kotiin"-systeemi on myös ihan perseestä.
Eikö vanhemmat pysty enää nykyisin yhtään vaikuttamaan lapsiinsa? Onneksi sentään tyttäret ovat pysyneet liki normaaleina. - FAKTAAA
lapsethan ovat kyllä aina enempi äiteen perään !
ja suomalaiset naisethan ovat kärkipäässä, verrattaessa muihin kansoihin, kun puhutaan työelämässä mukana olemista !
muissa maissa naiset hoivaavat ja ovat lasten kanssa enempi, ja miehet tekevät työn ja hoitavat perheen elatuksen !
Näin toimii eläimetkin luonnossa !- Ihmettelijä2
Onpa kommentti! Yhtä hyvin voi väittää, että kun juopot isät näyttävät mallia, on vika isissä. Lapset ottavat mallia esikuvistaan, joita nyt pojilla yleensä ovat miehet...
- on toi bilsa hallussa
Sinulla on hyvin tuo eläintiede hallussa kun luulet kaikkien eläinten olevan samanlaisia.
- jees
Älähän nyt kuule mitä siitä tulee jos toinen (ukko) kulkee pitkin maailmaa ja kotona ollessaan vetelehtii tai hyppää kavereiden kans eikä aikaa ole jälkikasvulleen. Toinen hoitaa työn/kasvatuksen/kodin- hitonmoinen urakka otappa 2vkoa ja tee ihte se kaikki. Eli vaihda roolia- ei ole helppoa! Perheessä on toimittava yhdessä- ja hoidettava asiat yhteisymmärryksessä toista tukieb. Ei niin kuin meillä... meilla on välissä niitä vetelehtijöitä (iskä kattoo sormien lävitte kaike, ja antaa rahaa jopa 500€ per vko mitä siinä tarvii tehä-muutako olla,-ei siinä "akan sanomiset auta" et pitäis oppia tehkehnki jotai sen etee), mutta onneks on muutama järkeväkin joukossa.
- JormaKKorhonen
Pistäydyin kaupungilla tekemässä yhden kiireellisen ostoksen, ja sillä aikaa on tullut näköjään ilahduttavan paljon vastineita. En millään ehdi nyt vastata tapani mukaisesti kaikille erikseen.
OECD:n tutkimuksen tulokset kyseenalaistaneelle totean, että kyllä niihin on mielestäni uskominen. Samaa mieltä näkyvät olevan HS:ssa myös nuorisokasvattajat ja muut nuorten kanssa työkseen tekemisissä olevat, joskin tilastoväki hieman ihmettelee.
Ristiriita onkin jyrkkä Suomen kouluista ja koululaisista tehtyjen kansainvälisten tutkimusten kanssa. Niiden mukaanhan koulujemme opetus ja koululaistemme osoittamat oppimistulokset ovat maailman kärkeä. Mutta ne tulokset eivät kerro mitään koulunsa kesken jättävien tai peruskoulunsa jälkeen syrjäytyneiden määrästä ja kohtalosta.
Täällä muutama nuorikin näkyy yhtyvän OECD:n tuloksii, joku ihan omakohtaisesti ne oikeaksi kokeneena. Minusta onkin vastuutonta hurskastelua yrittää kuvata tutkimus huuhaaksi, kun ei pysty näyttämään sitä vääräksi.
Mutta mistä perimmiltään johtuu nuortemme suuren osan syrjäytyminen sillä tavalla? On siitäkin tässä ketjussa muutama hyvä puheenvuoro käytetty, mutta asia olisi enemmänkin keskustelun arvoinen. Ennen muuta se olisi perusteellisen tutkimuksen paikka, jotta kehitystä kenties voitaisiin sen tulosten perusteella kääntää parempaan suuntaan.
En todellakaan liene väärässä, kun arvelen syrjäytyneiden joukon maalaisnuorissa suuremmaksi kuin kaupungeissa. Eihän suuressa osassa ns. kepusuomea ole nuorilla juuri mitään mahdollisuuksiakaan, ei työpaikkoja enempää kuin mielekästä harrastettavaa, ja koulutusedellytyksetkin ovat huonomman kuin kaupungeissa.
Ja niitä syrjäytyneitä nuoria esiintyy paljon myös tällä palstalla. Tajuten politiikasta yhtä vähän kuin muustakin he kuitenkin ovat olevinaan kepulaisia. Maalaisnuoriksi heidät voi päätellä paitsi kotoa saadusta poliittisesta "kasvatuksesta" myös pelkästään siitä, että heillä on politiikkaan kiinnostusta, vaikka ei kykyä sitä ymmärtää. Kaupunkilaisnuorilla kiinnostustakin oan hyvin harvoin ja vähän.
Siihen kyllä yhdyn, että vanhemmilla ihmisillä on kautta aikain ollut tapana kantaa huolta nuorista, aiheellisesti tai aiheetta, ja usein on ajateltu, että "meidän jälkeemme vedenpaisumus". Mutta maailma on kuitenkin mennyt aina eteenpäin ja varsinkin teknisen kehityksen vauhti on ollut huimaa. Ja on sitä edelleen. Kiitos Suomen nuorison sittenkin suurimman osan, koulunsa tunnollisesti käyneiden ja hyvin oppineina työelämään pian hakeutuneiden. Mutta se ei poista sitä surullista tosiasiaa, josta OECD:n tutkimus kertoo.- kaupunkiin muuttanut
Itse olet saamaton nuori ollut, kun olet tänne Stadiin sieltä landelta muuttanut.
Olisit pysynyt siellä. Vaan siellä kasvaa vatukkoa ja talot ovat ränsistyneet ja lahonneet, koska SINÄ OLIT SE LAISKA NUORI.
Jos vielä kerrankin haukut maalaisnuorisoa, niin toivottavasti saat sydänkohtauksen. JA TARKOITAN SITÄ! - onkohan...
kaupunkiin muuttanut kirjoitti:
Itse olet saamaton nuori ollut, kun olet tänne Stadiin sieltä landelta muuttanut.
Olisit pysynyt siellä. Vaan siellä kasvaa vatukkoa ja talot ovat ränsistyneet ja lahonneet, koska SINÄ OLIT SE LAISKA NUORI.
Jos vielä kerrankin haukut maalaisnuorisoa, niin toivottavasti saat sydänkohtauksen. JA TARKOITAN SITÄ!Aloin tuossa miettimään Jorman mielipidettä. Jotenkin minusta alkoi tämän viestin perusteella tuntumaan, että hän on TODELLAKIN oikeassa...masentavaa nähdä tämä kulttuuri..
- JormaKKorhonen
kaupunkiin muuttanut kirjoitti:
Jos vielä kerrankin haukut maalaisnuorisoa, niin toivottavasti saat sydänkohtauksen. JA TARKOITAN SITÄ!Lapsuuteni pieni kotikyläni oli korkealla mäellä, josta näki kauas joka suuntaan, ja siksikin minussa jo silloin heräsi kaipuu kauas suureen maailmaan. Ajatukseni toteutin heti, kun kynnelle kykenin. Tosin siihen oli pakkokin, sillä ei siellä olisi ollut mahdollisuutta päästä opin tielle eikä mihinkään ammattiinkaan, varsinkaan minulla, köyhän isoisäni kasvattipojalla.
Olin ensimmäisiä sieltä pois lähteneitä, sillä onhan niin, että rohkeimmat ja yritteliäimmät lähtevät ensiksi etsimään uutta. Tällaisten pioneerien jäljessä tulevat sitten muutkin, ja niinpä lapsuuteni kotikylä on lähes tyhjentynyt ja synnyinkuntanikin väki on pudonnut lapsuuteni ajan yli 5000:sta vain hieman yli 2000:een.
Kunnan näköalat ovat varsin lohduttomat. Tilannetta ei taitaisi parantaa kuntaliitoksetkaan, kun naapurikunnatkin ovat yhtä köyhiä. Ja kukapa tuon "keskellä ei mitään" olevan Savon koillisen kolkan huolisi, kun naapurit idässä ja kaakossa ovat Karjalaa (Nurmes, Juuka) ja pohjoisessa Kainuuta (Sotkamo). Siellähän minunkin äidinpuoleiset juureni (siis Korhoset) ovat, joskin jo isoisäni isoisä oli sieltä Rautavaaralle tullut.
En koe pienintäkään syyllisyyttä siitä, että jo 16-vuotiaana jätin tuon synnyinkuntani ja tulin tänne ihanaan Stadiin, josta tosin jo pian olin muutaman vuoden poissa Lapin savotoilla ja myöhemmin sotilasurani kuljetti minua muutamiksi vuosiksi myös muualle Suomeen ja yli kolmeksi vuodeksi ulkomaillekin.
Mutta missäpä olenkin, sydämeni sykkii aina tälle ihanalle kotikaupungilleni, Ja lapsuuden kotikuntaani kohtaan tunnen sääliä, joka sai minut aikoinaan laatimaan Rautavaara-tangoon tällaisen sanoituksen:
RAUTAVAARA-TANGO II säv. Pentti Ilmonen
san. ”Inhorealisti”
On Rautavaara ”keskellä ei mitään” -
se siitä parhaiten tiedetään.
Siell` ihannoiden katsottu on itään -
lähdetty länteen on ja etelään.
Nyt tyhjät töllit alakuloisina
katsovat mäeltään mustin ikkunoin,
ja pihapiirit hoitamattomina
rehottaa horsmin ja pensastoin.
Pensaikot peittävät myös pikkupellot,
työn äänet kaikki on vaienneet;
Ei lapset melskaa, helky karjankellot,
on lehmipolutkin jo umpeutuneet.
Voi, Rautavaara, kuinka jamaan tuohon
oot joutunutkaan? Ja onko niin,
ett` sinne jäätkin surkeuden suohon,
tuudittuneena turhiin unelmiin?
Nyt joutojoukko kasvaa ilman työtä,
kun kaljan kanssa aikaa tapetaan;
elämä on kuin unetonta yötä -
koittaako aamunkoi milloinkaan?
Ja kunta markkinoi vain vapaa-aikaa!
Sitäkö lisää viel` tarvitaan?
Oi, Rautavaara, kuule kellot kaikaa
ja joutsenlauluas` jo lauletaan!
On mulla syytä onneani kiittää,
ett` sieltä pääsin pois aikanaan!
Nyt tahdon kiittimeni yhteen liittää
ja pyytää: poissa kai ollakin saan!
(”enkelikuoro”: Voi, Rautavaara, vapaa-ajan kunta, elämä siellä on kuin pahaa unta - - -)
- ei saa
enää sellaisia työkaluja joilla itsestään voisi pitää huolta. Vanhemmat ovat olleet kiireisiä töissään ja elämä muutenkin on kiireisempää. Ei kukaan ole seppä syntyessään. Jos saisi yhteiskunnan/vanhempien puolesta jonkinlaisia työkaluja ja tietämystä esim. terveyden ja oman elämän hallintaan niin ei varmasti niin helposti syrjäänny. Nykyään täytyy edetä koulutusputkea, ja jos siitä jää jälkeen niin helposti seuraa väliinputoamisen mahdollisuus. Asiat ovat kyllä Suomessa hyvin koulutuksen ja huolehtimisen osalta, mutta kaikkea potentiaalia ei käytetä tehokkaasti.
Ei voi syyttää 15-18 vuotiaita, itse ainakaan en kovin ajattelevainen ollut siinä iässä, vaan onneksi kohtuu kovan kurin ja vanhempien huolehtimisen ja tuen saattelemana olen voinut edistyä.
Olen samaa mieltä, että vaikka ajat ovat muuttuneet ja tekniikka ja muu kehittyy, niin osa ihmisistä on todella itsetuhon tiellä.- FAKTAAA
KIIREISSÄÄN TÖISSÄ !
- tietlläko?
Osa ihmisistäkö on itsetuhon tiellä? Sinäkö et ole? Kuka ei ole itsetuhon tiellä? Me kaikki kuollaan joskus joten kaikki ollaan itsetuhon tiellä. Valitan. Ei työpaikka, raha ja menestyminen tuo sulle ikuista elämää vaan itsetuhoon olet matkalla kuten kaikki me ja tulevat sukupolvet.
- vahamieli
Nyt nuoret pärjäävät taloudellisesti ainakin auttavasti tekemättä mitään. Lakeja tarttis korjailla asian suhteen ja vähentää hyysäämistä myös kodeissa.
Ennen nuorille oli töitä, oppipoikia otettiin töihin. Nyt nuoria patistetaan kouluihin, mutta vastavalmistuneen työnsaantinäkymät ovat monella alalla olemattomat. Ei se innosta.
Nuorisotyöttömyys on erittäin vakavasta ja pitkävaikutteinen yhteiskunnallinen ongelma. Vielä pahempi asia on syrjäytyvien osuuden suuri määrä. Eivät opi elämän perusasiaa, toimeentulemista.
Ranskassa AY-väki panee satasella hanttiin kun nuorten asemaa yritetään heikentää. Meilläkin "tarttis tehä jotain".- sentään
Eli tulisi ottaa tukia pois nuoriltamme, kun työtilanteet ja koulutus-paineet vaikeutuvat jatkuvasti. Sehän ajaisi hädässä olevan nuorison itsemurhan partaalle, kun edes oppipojiksi ei huolita missään. Ei nykyaikana niin vain mitään hommia saa, vaan yhä enemmän ja enemmän koulutuksen merkitystä korostetaan monissa töissä.
- James
Suomessa on sensuuri joka paikassa!
Siihen kuuluvat mukaan:Yleisradio,Hesari,Iltapäivälehdet,Sonera ja osin muutkin tiedotusvälineet!
Kolme suurinta puoluetta ovat yhteisvastuullisesti syyllisiä kansalaisten nykyiseen käyttäytymiseen!
Taitaa tulla meillekin pian mellakoita kuten Ranskassa ja muuallakin euroopassa!
Nythän poliisit alkavat pitämään järjestystä Helsingin yleisissä kulkuvälineissä!
Kokoomus,Kepu-mafia ja mooses-mafia ovat aloittaneet virkavallan vastaiskun ja valinneet Ranskan tien! - Helinä-keiju
James kirjoitti:
Siihen kuuluvat mukaan:Yleisradio,Hesari,Iltapäivälehdet,Sonera ja osin muutkin tiedotusvälineet!
Kolme suurinta puoluetta ovat yhteisvastuullisesti syyllisiä kansalaisten nykyiseen käyttäytymiseen!
Taitaa tulla meillekin pian mellakoita kuten Ranskassa ja muuallakin euroopassa!
Nythän poliisit alkavat pitämään järjestystä Helsingin yleisissä kulkuvälineissä!
Kokoomus,Kepu-mafia ja mooses-mafia ovat aloittaneet virkavallan vastaiskun ja valinneet Ranskan tien!Tässä on tyttöjen (tulevien äitien) tilanne, en menis kehumaan sitäkään:
"
Yli 60 prosenttia 14-vuotiaista tytöistä käyttää alkoholia, samanikäisistä pojista puolet. 13-vuotiaista tytöistä melkein joka neljäs on juonut itsensä joskus humalaan, ja 18 vuotta täyttäneiden naisten juominen lisääntyy edelleen.
Tuoreen tutkimuksen mukaan porilaiset 15-vuotiaat tytöt juovat useammin ja humalahakuisemmin kuin pojat.
"Naiset tulevat myös psyykkisesti miehiä nopeammin alhokoholista riippuvaiseksi", Nykänen pohtii.
"
Lähde:
http://www.hs.fi/henkkoht/artikkeli/Miehiset juomatavat vievät tyttöjä kohti riippuvuutta/HS20040621SI1TL02ofq
Seuraavat lamapankkien uhrit ovat sitten näiden nuorten saamat vauvat. - Naurattaa...
James kirjoitti:
Kokoomus,Kepu-mafia ja mooses-mafia ovat aloittaneet virkavallan vastaiskun ja valinneet Ranskan tien!Uskomatonta, että kepu pitää sotkea tähänkin asiaan. Kepunko syytä, että kaupunkilaispojat syrjäytyvät? Kyllä se on vanhempien ja perheiden syy tai seuraus perheen arvoista ja asenteista työhön. Luoja ei laiskoja elätä tai rikastuta rahallisesti.
- Helinä-keiju
Naurattaa... kirjoitti:
Uskomatonta, että kepu pitää sotkea tähänkin asiaan. Kepunko syytä, että kaupunkilaispojat syrjäytyvät? Kyllä se on vanhempien ja perheiden syy tai seuraus perheen arvoista ja asenteista työhön. Luoja ei laiskoja elätä tai rikastuta rahallisesti.
Koiviston konklaavin ja demarihyysäreiden syytä koko juttu.
- kaapo
>>>"Nyt nuoret pärjäävät taloudellisesti ainakin auttavasti tekemättä mitään. Lakeja tarttis korjailla asian suhteen ja vähentää hyysäämistä myös kodeissa."
Meinaatko että rahahanat pitäisi laittaa kiinni ja tuet lakkauttaa?
Tämä nuorten pahaolo ja syrjäytyminen tulee juuri siitä että sitä hyysäämistä ja paapomista ei nykyaikojen kodeissa enää ole ollenkaan. Äidit ja isät ovat töissä yömyöhään ja lasta odottaa koulusta tullessaan vain muistilappu että "muista syödä - Äippä". Lasta pitää paapoa ja lapselle pitää opettaa selviytymistä ja sosiaalisia taitoja, sekä asettaa rajat, kunnes lapsi haluaa itse lähteä kodista taitavana. Eivät lapset mihinkään kodistaan lähde jos he tuntevat etteivät osaa selviytyä itse. Normaalisti hyvinkasvatettu nuori lähtee melkein kuin itsestään kodistaan, eikä siinä mitään suurempia synnytystuskia tai perseelle potkimisia tarvita. Mutta ei ole vanhempien opit ja tuki mennyt siinäkään lapselle perille jos lapsi lähtee vihassa kotoaan maailmalle.
Minä tiedän mistä puhun. Vaimoni on yksinhuoltaja perheestä, jossa äiti kävi töissä ja opiskeluissa aamusta yömyöhään. Vaimoni piti lapsena opetella kaikki asiat itse kun asuinpaikkakunnat vaihtuivat vähän väliä toisiin. Suhteemme alussa, hän ei osannut pitää huushollistamme mitään huolta. Järjestystä ei asioille ollut, eikä vastuu painanut laskunmaksuissakaan. Ainoa asia minkä hän osasi, oli ruuanlaitto, ja sen hän osasi hyvin. Nyt kuuden vuoden jälkeen on muitakin taitoja alkanut ilmaantua. Mutta minä olen joutunut opettamaan hänelle miten huushollista pidetään huolta ja kuinka kannetaan vastuu asioista. Tuon opin olen saanut kotoani, jossa äitini opetti minulle miten pitää sitten elää kun lähtee kotoa. Rakkautta, kannustusta ja huolenpitoa sain, mutta opin myös vastuuta ja selviytymistä.
Missä se nykyajan kakara muka ne tarvittavat taidot oppii jos kaikkea saa tehdä ja kaikkialla saa "hengailla" ilman mitään tietoa vastuusta? Mitä siinä nuori tai vastavalmistunut työtön oppii jos häneltä otetaan tuet pois? Kyllä se on niin nykyajan maailmassa, kuten entisinäkin aikoina, että pois ottamalla ei opeteta kenellekään mitään. Opettajillekin on nykyään sysätty kaikki kasvatusvastuu lapsista, opettamisen lisäksi. Kun opettajat pistävät kuriin kiusaajia, niin sitten vasta kiusaajien isit ja äitit heräävät, ettei heidän paholaiseen saa koskea kun se on niin hyvä ja ihana lapsi. - James
Naurattaa... kirjoitti:
Uskomatonta, että kepu pitää sotkea tähänkin asiaan. Kepunko syytä, että kaupunkilaispojat syrjäytyvät? Kyllä se on vanhempien ja perheiden syy tai seuraus perheen arvoista ja asenteista työhön. Luoja ei laiskoja elätä tai rikastuta rahallisesti.
Esko Aho toiminnallaan pankkitukia myöntäessään aiheutti tämän nykyisen tilanteen!
Yrittäjät ajettiin konkurssiin ja ihmiset työttömäksi! Hän pelasti tallettajien ja omistajien rahat!
Ruotsissa ja Norjassa otettiin pankit valtion haltuun ja nollattiin niiden osakkeet!
Noissa maissa valtio voitti pankkikriisissä toisin kuin Suomessa ja maksamme kovan hinnan munauksista!
Palkaksi yritettiin Esko Ahosta tehdä Suomen Presidentti, mutta kansa äänesti "väärin" niinkuin viime vaaleissakin, ainakin kepun mielestä - vahamieli
kaapo kirjoitti:
>>>"Nyt nuoret pärjäävät taloudellisesti ainakin auttavasti tekemättä mitään. Lakeja tarttis korjailla asian suhteen ja vähentää hyysäämistä myös kodeissa."
Meinaatko että rahahanat pitäisi laittaa kiinni ja tuet lakkauttaa?
Tämä nuorten pahaolo ja syrjäytyminen tulee juuri siitä että sitä hyysäämistä ja paapomista ei nykyaikojen kodeissa enää ole ollenkaan. Äidit ja isät ovat töissä yömyöhään ja lasta odottaa koulusta tullessaan vain muistilappu että "muista syödä - Äippä". Lasta pitää paapoa ja lapselle pitää opettaa selviytymistä ja sosiaalisia taitoja, sekä asettaa rajat, kunnes lapsi haluaa itse lähteä kodista taitavana. Eivät lapset mihinkään kodistaan lähde jos he tuntevat etteivät osaa selviytyä itse. Normaalisti hyvinkasvatettu nuori lähtee melkein kuin itsestään kodistaan, eikä siinä mitään suurempia synnytystuskia tai perseelle potkimisia tarvita. Mutta ei ole vanhempien opit ja tuki mennyt siinäkään lapselle perille jos lapsi lähtee vihassa kotoaan maailmalle.
Minä tiedän mistä puhun. Vaimoni on yksinhuoltaja perheestä, jossa äiti kävi töissä ja opiskeluissa aamusta yömyöhään. Vaimoni piti lapsena opetella kaikki asiat itse kun asuinpaikkakunnat vaihtuivat vähän väliä toisiin. Suhteemme alussa, hän ei osannut pitää huushollistamme mitään huolta. Järjestystä ei asioille ollut, eikä vastuu painanut laskunmaksuissakaan. Ainoa asia minkä hän osasi, oli ruuanlaitto, ja sen hän osasi hyvin. Nyt kuuden vuoden jälkeen on muitakin taitoja alkanut ilmaantua. Mutta minä olen joutunut opettamaan hänelle miten huushollista pidetään huolta ja kuinka kannetaan vastuu asioista. Tuon opin olen saanut kotoani, jossa äitini opetti minulle miten pitää sitten elää kun lähtee kotoa. Rakkautta, kannustusta ja huolenpitoa sain, mutta opin myös vastuuta ja selviytymistä.
Missä se nykyajan kakara muka ne tarvittavat taidot oppii jos kaikkea saa tehdä ja kaikkialla saa "hengailla" ilman mitään tietoa vastuusta? Mitä siinä nuori tai vastavalmistunut työtön oppii jos häneltä otetaan tuet pois? Kyllä se on niin nykyajan maailmassa, kuten entisinäkin aikoina, että pois ottamalla ei opeteta kenellekään mitään. Opettajillekin on nykyään sysätty kaikki kasvatusvastuu lapsista, opettamisen lisäksi. Kun opettajat pistävät kuriin kiusaajia, niin sitten vasta kiusaajien isit ja äitit heräävät, ettei heidän paholaiseen saa koskea kun se on niin hyvä ja ihana lapsi.Nuorille tulee antaa mahdollisuudet työnteon oppimiseen. Yritysten sosiaalinen vastuu tulee kattaa myös tulevat työntekijät. Eli harjoittelupaikkoja nuorille ja vastavalmistuneille työpaikkoja, niin eivät syrjäydy.
Paapomisella tarkoitin, että ei pidä opettaa lapsia saamaan asioita ilmaiseksi. Kasvaminen taaperosta vastuunkantajaksi on pitkä prosessi. Kotiaputyöt ja lumenluonti ovat tyypillisiä tehtäviä, joista syrjäytymisuhan alla olevat nuoret saisivat vähän taskurahaa ja mielekästä tekemistä korvauksien katteeksi.
- Keskustan politiikkaa?
Kumma juttu, kun olette siirtelemässä avauksia minne sattuu, ja tätä avausta mainostatte etusivulla.
Mitähän tekemistä OECD:n raportilla ja Keskustalla nyt sitten niin erikoisen paljon on?
Siirtäkää maailman menoa - palstalle.- JormaKKorhonen
...ja vielä ymmärrätkin lukemasi, niin huomaat, että tällä on kyllä "tekemistä" juuri keskustan palstalla.
Uskon kyllä, että ymmärrät. Siksi kai tämä kolahtikin. Lienet juuri niitä kuvailemiani joutilaita kepulaisia maalaisnuoria. - häpeä!
...ja vielä ymmärrätkin lukemasi, niin huomaat, että tällä on kyllä "tekemistä" juuri keskustan palstalla.
Uskon kyllä, että ymmärrät. Siksi kai tämä kolahtikin. Lienet juuri niitä kuvailemiani joutilaita kepulaisia maalaisnuoria.Josko osaisit hävetä mutta et.
Toivottavasti saat sen sydärin.
- äiti ja täti
Kaikki pojat/nuorethan ovat käytännöllisesti katsoen hetken työttöminä, jossain koulun ja armeijaan menon välimaastossa. Harva kait saa niin sujuvasti armeijan sovitettua elämäänsä, ettei työttömyysaikaa tulisi joku kuukausi. Tosin en tiedä, mutta luulen näin. Olen useamman aikuisen poikalapsen täti, ja muistelen että nyt hyvin yhteiskuntaan sijoittuneet nuoret miehet olivat kyllä kaikki hetken kotonaan "vetelehtimässä" äitiensä hermoja raastaen. Insinöörejä vain heistäkin tuli : )
Minulla on myös 2 poikaa, toinen kohta 18, ja netti on liiaksi kuvioissa. En vain tiedä, miten sen ikäisen nettailuun voisi puuttua. Toisaalta olen hyvilläni, ettei hän notku kaupungilla. Koulukin on hyvin hoidettu. Sosiaalisten kontaktien keskittyminen nettiin on vain asia, josta en tiedä tulisiko olla huolestunut, vai onko se vain tähän aikaan ja hetkeen kuuluva juttu. Luulisi että viimistään silloin kun tytöt astuvat kuvaan, netti jää varjoon, tai sitten ei. - Nimetön
Olen huolissani nyt jo 15v.pojanpoikani ajatuksista. Hänen äitinsä on m.m. sanonut, ettei pojan tarvitse mennä kouluunkaan jos siltä tuntuu , ei siis huvita?( isä ei voi vaikuttaa , ovat eronneet )poissaoloja on paljon . Tässäkö uusi tapaus ?
- ONGELMAPERHEITÄ
JA ONGELMAYHTEISKUNTA.
Kaikki on seurausta niistä muutoksista joita rahan johtama eliitti tekee eriatvoistaakseen kansan ja tuhotakseen ns. roskaväen, ihmiset, jotka eivät halua tämän maailman muuttuvan pienen eliitin johtamaksi koneistoksi johon muita pakotetaan sopeutumaan.
Demokratiaahan ei enää ole - on vain rahan valta. Onko siis ihme että yhä suurempi osa kansaa passivoituu ja hiljenee.
Ja nuoristahan se aina alkaa, suurta osaa heistä ei enää tarvita. He ovat tarpeettomia kuten yhä kasvava tarpeettomien (työttömien, sairaiden, eläkeläisten ym.) aikuistenkin joukko.
Vika tai syy ei todellakaan ole pojissa. He vain yksinkertaisesti sopeutuvat siihen mitä on tarjolla. Ja usein ankaran pakon alla.- paras esimerkki
tähän mennessä,täyttä asiaa.
- oli hyvä
mutta loppu päin vittua..Taas sotkettiin tukiaiset tähänkin.
Jos kerran olet noin viisas, niin selitä miksi maatilojen lukumäärä laskee jatkuvasti?? Jos tukea maksetaan luvattoman paljon niin eikö silloin suomeen pitäisi kaiken järjen mukaan muuttaa ulkomailta porukkaa , jotka ryhtyvät maanviljelijöiksi..? - näin suomessa
90-luvun kepulaisten virheitä maksetaan vieläkin miljardi velkoina ja työttömyydellä.verovaroja jakaavat vaan toisilleen eikä kouluille,päivähoitoon,sairaanhoitajille,vanhustenhoitoon jne.
- pelastakaa pojat
Yhteiskunna rakenne, on ongelmallinen kun on jakautuma Naiset vastaan Miehet ja Tytöt vastaan Pojat. Yhteiskunta rakentuu ja heihastelee kaikissa toiminnoissaan tätä vastakkain asettelua. Joka on alumperin peräisin siitä arvomittauksesta mikä on nykyään aivan pelkkä raha ja materiaali johon yhteiskunta rakentaa lähes kaiken tomintansa. Tämä on se pohja peruste mihin koulu ja muukin toiminta perustuu. Jolloin pojista aletaan alusta alkaen tekemään vastustajia työille.
Koulut, urheiluseurat ym toiminnot ovat tyttökeskeisiä ja kun ovat poikien tai miesten suorituskeskeisiä niin edelleen on kahtiajakoa jossa miehen eli pojan kehitys rakenetta tuetaan ja puolletaan siihen että on "voittaja" miesten lajeissa ja se mies agressio ,voima, maskuliinisuus , nopeus, ym keinovalikoima olla arvostetusti ilman erityis uhoa tai vetäytymistä poika ja mies yhteiskunnassa tyttöjen ja naisten tasapuolinen ja arvostettu osapuoli yhteiselolle.
Tyttöjen opetus ja tyttöpainotteinen /nais femiininen arvomaailma kaikkin naisten extreamineen kertoo vahvalla tavalla kuinka tytötkin on "hukassa" ja tekee vaikka mitä ollakseen "miehiä" ja rambo "poikia".
Kun tämä ns: femiininen tasaarvo ajattelu, johtaa poikien nuorenakasvamisen tukemattomuuteen eli kun ei oikein tiedetä mitä tulis tehdä niin ei tehdä mitään.
Olisi nähtävä että pojat tarvii oikeasti pojille ominaista toimintaa ja tekemismahdollisuutta tuella ja hyväksynnällä. Samoin kuin tytöillekkin. Tyttöjen ongelmat samassa "tietimättömyydessä" identiteetistään on vain ajan kysymys kun ne on ongelmina vieläkin laajemmin.- Måste gädda
Naisistunut opetusala on perusyy. Pojat jäävät oppositioon opettajien takia
- ollu kiva
Se oliskin ollut kiva kun mullekin olis pakotettu essu päälle ja rusetti päähän. On ehkä vaikeempaa itse löytää identiteettiänsä kuin kulkea massan mukana, mutta suurempi helpotus se on löytää myöhään oma identiteetti kuin tajuta vanhana muorina, että tuputettiin väärä identiteetti josta ei ole koskaan ollut mahdollisuutta luopua.
Et voi sanoa "tytöille ominainen tai pojille ominainen". Me ollaan kaikki omanlaisiamme.
- Neea
Tunnen pari tällaista tapausta, tosin toinen heistä on tyttö. Hänellä syrjäytymisen syy on se, että häntä kiusattiin pahasti peruskoulun aikana. Yläasteen hän jätti kesken, koska ei enää uskaltanut mennä kouluun. Tämän jälkeen tyttö on elänyt perheensä hoivissa pahoin masentuneena tekemättä mitään.
Toinen tapaus, poika, on syrjäytynyt pitkälti tietokonepeliaddiktion takia. Saattaa olla, että syynä on myös kannustamattomat alkoholistivanhemmat.
Eipä kukaan omaa pahuuttaan ja ilkeyttään syrjäydy..- Hukkakaura
Vaikka asun itse maalla, teen myös työtä muiden ihmisten parissa. Vaikeudet perheissä ovat lisääntyneet. Syynä voi olla rahan puute ja työttömyys, mutta myös alkoholiongelmat ja niihin yleisesti liittyvät mielenterveysongelmat. Näihin avun hakeminen on joskus liian myöhäistä sillä ongelmathan koskettavat koko perhettä. Myös vanhempien vähäinen läsnäolo lastensa elämässä ja tukijana vaikuttaa lapsen itsetunnon kehittymiseen ja uskoon itseensä. Yksikin hyvä aikuinen elämässä on tärkeä.
- Tunnistaa mädän
On pukki päässyt kaalimaan vartijaksi, kun oikein on etusivulle huorissa käynneillään, UKK:n haudalle kuseksimisillaan ja käsiaseen ladattuna aina pitämisellään kuuluksi tullut Jorma K Korhonen päässyt ja on vielä mukamas huolissaan pojista.
Jorma K Korhonen eli kapi on entinen armeijan kantahenkilökuntalainen. Jo siellä hän tutustui nuorten miesten mieskuntoon, joten hänellä on asiasta tietysti omakohtaista kokemusta.
Ei nuorena ahkerointi ainakaan Korhosen tapauksessa ole saattanut häntä kunnialliseen ja moraalisesti kestävään aikuisuuteen ja vanhuuteen. Kiinnostavaa tietysti olisi, olisiko Korhosesta tullut tuollainen, jos hän olisi ottanut vähän rennommin! - kuviot
Itsekeskeisyys, naisen ja miehen sekä ennen kaikea markkinvoimien, pakko kun perhe käsitys ja vanhemmus on otettu täysin työelämän "hallintaan" ja ei mikään oikeus ym sopimus kulttuuri tunnusta viime metreillä sellasita käsitettä kuin perhe ja vanhemmuus sekä vastuu niidne yhteydessä. Esim: Yhteiskunnan "laki" käsite päivähoidosta että kolmevuotiaana lapset voivat olla yhteiskunnan huostassa ja täten isät ja äidit voi olla työ, koulutus, työttömyys, ym eri sektoreiden ja projektien orjuuttamia ja lapset on vain niinkuin välttämätön paha siellä kännykkä ja G3 kuvien päässä!!
Lisäksi kun kaikki, itsekkyys arvot kaikine tasaarvo vouhotuksinneen tähän sovitetaan ei voi olla kuin syrjäytyneitä ja välinpitämättömiä nuoria seurauksena!.
Mielestäni tämän arvionnin tekemiseen tarvitaan vain puhdas maalaisjärki. Tekemiseen tarvitaankin sitten tahtoa ja vastuuta sekä hyväksyntää muutokseen ja arvopohjan uudistamiseen nuorisomme eduksi. - ----
Meilläpäin epäpoliittisten työläisten ja niiden punaisempien vasemmistolaisten pennut lusmuilee ja rötöstelee. Enemmän se tuntuu kuitenkin olevan tulotasokysymys. Mistä ihmeestä taas tuon kepun ja maaseudun tuohon nappasit? Nettipalstalla on joku nappula aktiivinen ja se sitten todistaa jotta kepulaiset lusmuilee? ;)
Toisin kuin Korhonen luulottelee, yleensä kyseessä on väliaikainen ilmiö. Tätä uutisoitiin jo aiemmin kotimaisen, pääkaupunkiseutua koskevan tutkimuksen yhteydessä, jossa todettiin, että lyhytaikainen, puolesta vuodesta muutamaan vuoteen kestävä sosiaaliturvan varassa eläminen nuorena on pysyväksi muodostunut yleinen ilmiö. Pieneltä osalta tuo tekemättömyys johtuu yliopistojen sisäänottomenettelystä, joka useissa tiedekunnissa on sellainen, että se vaatii täydellisen paneutumisen aiheeseen.
Jos nyt sitten varsinaiseen asiaankin ottaisi kantaa eikä vain Korhosen juttuihin, niin vikaa on mielestäni koulujärjestelmässä. Nykyään koulussa mennään koko porukalla todella pitkälle tyttöjen ja lahjakkaampien oppilaiden ehdoilla, kun tasoryhmiä ym ei ole sallittu. Melko iso ryhmä pojista tarvisi kovempaa kuria parempien oppimistulosten saamiseksi eikä vain päänsilittelyä.
Kaikkia eroavaisuuksia ei pitäisi yrittää ymmärtää, vaan yksinkertaisesti vaatimalla enemmän joskus saataisiin parempia tuloksia. Se taas motivoisi tekemään töitä enemmän jatkossakin. Lisäksi mielestäni koulussa pitäisi selkeämmin takoa päähän työn ja opiskelun arvostamista, niinkuin yleisemminkin yhteiskunnassa.
Toiseksi lusmuilu on tehty sosiaaliturvajärjestelyillä liian helpoksi. Monella kotoa pois muuttavalla elintaso nousee siinä vaiheessa kun saa ihan ikiomaa rahaa tekemättä yhtään mitään. Opiskelu ei ole kannattavaa, kun tekemättä mitään saa sosiaaliturvan kautta enemmän rahaa käyttöönsä kuin opintotuen kautta. Tilanne on aivan nurinkurinen.
----
" 'Kyllä minä uskon, että se luku on oikea', sanoo tutkija Petri Paju nuorisotutkimusverkostosta.
'Sinne napsahtelee niitä, jotka eivät peruskoulun jälkeen hae tai pääse koulutukseen ja niitä, jotka keskeyttää koulutuksen. Sitten on sellaisia armeijaan menoa odottelevia, jotka kirjautuu työttömiksi. Jotkut ovat oikeasti ongelmissa, jotkut peräkammarinpoikaosastoa, jotka kyllä ovat osaavia, mutta eivät vain lähde kouluun.'
OECD saa tietonsa periaatteessa Tilastokeskuksesta. Siellä Heidi Melasniemi-Uutela ihmettelee, miten järjestö on omiin numeroihinsa päätynyt: Tilastokeskuksen määritelmillä vuonna 2003 tyttöjä oli työttömänä enemmän kuin OECD:n papereissa toimettomina, poikia taas vähemmän. Sitten jos poikiin lisätään asevelvolliset, saadaan OECD:n tilastoa suurempi luku.
'Siinä on varmaankin otettu työttömyysluvut ja sitten tavalla tai toisella poistettu sellaisia, jotka todellisuudessa ovat koulussa', Melasniemi-Uutela veikkaa. 'Toisaalta suurimmassa osassa EU-maista työvoimatutkimus on aika samanlaista, joten voi tämä tilasto suuntaa antava olla". '- ja sitten..
..ja sitten niitä haukutaan kun eivät viitsi töitä etsiä vaikkei niitä ole tarjolla kun hengenheimolaisesi varastavat verorahat ja kansalla ei ole ostovoimaa
- vika
on siinä,että aina syytetään muita,kepulaiset sitä vasemmisto tätä jne jne.. oma ideologia on aina täydellinen ja vikaa haetaan aina muista kuin itsestään.Muiden työtä ja panostusta yhteiskunnan eteen ei arvosteta,kaikki syyt vieritetään köyhimpien syyksi tai muuten heikompien.Yksinkertaisesti tulevaisuutta ei voi enää suunnitella,on vain helpompi olla tekemättä yhtään mitään,kuin yrittää ja pettyä pahemman kerran ja menettää kaiken.Miksi välittää jos ei muutkaan välitä.Suomessa koittaa vielä kovat ajat.
- ----
ja sitten.. kirjoitti:
..ja sitten niitä haukutaan kun eivät viitsi töitä etsiä vaikkei niitä ole tarjolla kun hengenheimolaisesi varastavat verorahat ja kansalla ei ole ostovoimaa
Jos viittaat tuohon kommenttiini sosiaaliturvan ja opintotuen eroista, niin kyse oli vain vertailusta, kannustimista. Valtion toimesta on tehty niin, että saat enemmän rahaa käteen jos et opiskele vaan makaat kotona. Eihän siinä ole mitään järkeä.
Minusta olisi järkevää, jos esimerkiksi opiskelevien alle 25-vuotiaiden ja sosiaaliturvan varassa olevien alle 25-vuotiaiden tulotaso olisi edes samanlainen.
En ole mielestäni kenenkään asuntoa, verorahoja tai ostovoimaa viemässä. Jos nyt viitsit asiallisemmin perustella niin voidaan keskustella asiasta. - ----
vika kirjoitti:
on siinä,että aina syytetään muita,kepulaiset sitä vasemmisto tätä jne jne.. oma ideologia on aina täydellinen ja vikaa haetaan aina muista kuin itsestään.Muiden työtä ja panostusta yhteiskunnan eteen ei arvosteta,kaikki syyt vieritetään köyhimpien syyksi tai muuten heikompien.Yksinkertaisesti tulevaisuutta ei voi enää suunnitella,on vain helpompi olla tekemättä yhtään mitään,kuin yrittää ja pettyä pahemman kerran ja menettää kaiken.Miksi välittää jos ei muutkaan välitä.Suomessa koittaa vielä kovat ajat.
Täytyyhän sitä piikiteltäessä poliittisella palstalla vähän antaa takaisin. En minä oikeasti usko vanhempien puoluekannan mitään vaikuttavan, kyllä lasten syrjäytymisessä enemmän muut sosiaaliset syyt ovat takana. Saattavathan ne samat sosiaaliset syyt toisaalta sitten ohjata myöskin puoluekannan valintaa, mutta se onkin toinen juttu.
Tärkeämpää kuin rähistä näistä olisi keksiä, miten köyhyyden periytymisen kierre voitaisiin katkaista. Koulutushan on luonnollisesti avainasemassa siinä.
Tälla palstalla on paha tapa saada tyhjääkin tyhjemmistä asioista riitaa aikaiseksi. - aiempi
---- kirjoitti:
Jos viittaat tuohon kommenttiini sosiaaliturvan ja opintotuen eroista, niin kyse oli vain vertailusta, kannustimista. Valtion toimesta on tehty niin, että saat enemmän rahaa käteen jos et opiskele vaan makaat kotona. Eihän siinä ole mitään järkeä.
Minusta olisi järkevää, jos esimerkiksi opiskelevien alle 25-vuotiaiden ja sosiaaliturvan varassa olevien alle 25-vuotiaiden tulotaso olisi edes samanlainen.
En ole mielestäni kenenkään asuntoa, verorahoja tai ostovoimaa viemässä. Jos nyt viitsit asiallisemmin perustella niin voidaan keskustella asiasta.jep, saisi olla niin että opiskelusta niille joilla ei siihen ole riittävän varakkaita vanhempia, annettaisiin rahaa enempi kuin työttömänä olosta, siinä tapauksesa että omavalintainen koulutus maksettaisiin, (käytännössä siis niin että rahat riittäisi siihen, eikä niin kuin nyt esim. amiksille annetaan liian vähän elämiseen) saisi puolestani vaikka jättää maksamatta kotona istumisesta kotonaan, kumminkin niin että turha sitä maksaa niille joitten vanhemmat on jo osakkeen ja auton ostaneet, kuten nykyinen opintotuki maksetaan
- aiempi
aiempi kirjoitti:
jep, saisi olla niin että opiskelusta niille joilla ei siihen ole riittävän varakkaita vanhempia, annettaisiin rahaa enempi kuin työttömänä olosta, siinä tapauksesa että omavalintainen koulutus maksettaisiin, (käytännössä siis niin että rahat riittäisi siihen, eikä niin kuin nyt esim. amiksille annetaan liian vähän elämiseen) saisi puolestani vaikka jättää maksamatta kotona istumisesta kotonaan, kumminkin niin että turha sitä maksaa niille joitten vanhemmat on jo osakkeen ja auton ostaneet, kuten nykyinen opintotuki maksetaan
Meilläpäin epäpoliittisten työläisten ja niiden punaisempien vasemmistolaisten pennut lusmuilee ja rötöstelee.
..
enempää en sitten perehtynytkään tekstiin sen jälkeen - ----
aiempi kirjoitti:
Meilläpäin epäpoliittisten työläisten ja niiden punaisempien vasemmistolaisten pennut lusmuilee ja rötöstelee.
..
enempää en sitten perehtynytkään tekstiin sen jälkeenKorhonen oman elämänkatsomuksensa mukaan näki kepulaiset syyllisinä kaikkeen pahaan maan ja taivaan välillä, pitihän siihen nyt jotain vastata, poliittinen palsta kun on kyseessä. En minä oikeasti usko että puoluekanta vaikuttaisi suoraan tuollaiseen, vaan ihan muut asiat.
- TPK78
Joo
Taitaa olla monelle nuorelle joka ei ns tee mitään ja on syrjäytynyt nykyajanyhteiskunta tullut liian monimutkaiseksi. Töihin pääseminen koetaan liian etäiseksi ja vaikeaksi asiaksi. Monelta kantilta asia on juuri näin. Johan se käy työnantajien ilmoituksista selväksi. Töihin halutaan vain hyvin koulunsa suorittaneita, korkean stressinsietokyvyn omaavia ykköstason kehityskelpoisia finaali yksilöitä. Yleensä rivienvälistä voi myös lukea että tulemme repimään persenahastanne joka ikisen irtoavan nahkaviipaleen jonka jälkeen olet meille jo liian vanha ja joudat kortistoon?? Yritysmaailma on vinoutunut niin ettei meillä ole enää tilaa kuin parhaista parhaille, vaikka juuri ne jotka eivät oikein tunnu ammattikouluakaan saavan kunnialla läpi on monesti monenlaisia kättentaitoja ja maalaisjärkeä metalli ynms alan töihin. Ennen oli samanlaisia kouluttautumisesta ei niin kiinnostuneita henkilöitä jotka marssivat pajoille ja saivat aikaan esim oppisopimuksen. Opettelivat työn ja ovat nyt jo eläkeiässä ja hoitaneet hyvin työnsä jo 40vuotta. Minusta on väärin syyllistää yksin nuorisoa koska ei ole helppoa löytää ammattia ja etenkin vakituista työtä. Ennen asiat olivat niiltä osin paremmin. Oli varmaan paljon asioita jotka olivat silloin vaikeampia mutta ainakin aloittaminen ja töiden löytäminen oli helpompaa. - A:A:A
Mitenköhän OECD:n tutkimus tehtiin?
Otettiinko huomioon, missä Suomen 18-19 -vuotiaat nuoret todennäköisesti viettävät 6-12kk elämästään juuri noina ikävuosina? Suomen Armeijassa. Eivät siis "töissä" tai "opiskelemassa".
Tilastoissa vieläkin karmeammat luvut ovat Turkilla, jossa myös on yleinen asevelvollisuus. Luxemburgilla ei "nuoriso-ongelmaa" juuri ollut, mutta eipä ole armeijaakaan!
Toinen selittävä tekijä on ulkomaalaissyntyisten osuus. Näitä eivät ennakkoluuloiset työnantajat helpolla palkkaa, ja heidän työttömyys/opiskelemattomuusprosenttinsa on suurempi - johtuen joskus puutteellisemmasta kielitaidostakin.
PISA-tutkimuksessa Saksa sai kehnot pisteet lasten lukutaitoprosentissa osin siksi, että maan miljoonien siirtotyöläisten lapset eivät välttämättä täydellisesti hallitse maan kieltä. Koulujen tukiopetus on vajavaista ja perheet itsekään eivät aina rohkaise integroitumaan asemamaahan varsinkaan tyttöjä. - Nykyaikaa ja historiaa
Syrjäytyminenkin voi olla positiivistä. Erakkona ollessa välttyy menemästä lauman mukana ja oppii käyttämään omaa päätään. Olen onnellinenmies, että syrjäännyin koska syrjäytettiin, opin tulemaan toimeen omillani, itseni kanssa ja hyvin pyyhkii. Koulukiusaaminen, selkään puukottamiset ja kateilu olivat ne, jotka johti syrjäytymiseeni. Sanonpa vain, jotta syrjäytykää ihan kaikin mokomin, se tekee hyvää ihmiselle, kun oppii ajattelemaan omalla päällään. Samaan hengenvetoon sanon, älkää silti kukaan edesauttako asiaa joka aiheuttaisi toiselle ihmiselle syrjäytymistä, eli koulu ja työpaikka syrjintä pois, rotusyrjintä pois ja kaikenlainen muukin paskaaminen eli ilkeily ja itsekkyys pois kuvioista, niin heti sujuu jo paremmin. Jos syrjäytyminen siis on tilaisuus ja aikaa itselle, oman elämän suunnitelmien tekoon aikaa, se kannattaa käyttää edukseen eikä etuun kuulu rötöstely tai muu turhautuneen mielen vahingon teko ( kuten särkeminen, sotkeminen, tagien tuottaminen jne ). Olen edelleen syrjäytynyt ja ihan onnellinen siitä, sillä sen kautta oivalsin positiivisiä asioita, kuten kiireettömyyden ja erakkona eläminen on itseasiassa ainoastaan positiivistä ollutkin. Aluksi tietenkin syrjäytyneenä katkeroitti, ei ollut kavereita, ei juttukumppaneita ja mielessä kävi kosto ajatuksia...myönnän, mutta oivallus siitä, että vihassa riippumisen sijasta voin alkaa harrastamaan jotakin josta pidän, muutti koko elämäni, en katkeroitunut vaan opin nauttimaan elämän pienistä iloista.
Näin voin todeta, tiedän mitä on olla syrjäytetty, pitkäaikaistyötön, koulukiusattu ja voinkin sanoa, ei syrjäytyneisyys ole synonyymi sanalle toivottomat tai tuhoon tuomitut, ja varmasti tiedän mistä puhun. Kyse on siis valinnoista ja ratkaisuista, yksilö tason asia siis. Voinkin vain sanoa, hankipa kunnon harrastus, jos tykkään väkertää yksin, niin yksilölajin pariin, jos pidät tiimi touhusta, onhan Suomessa mahdollisuuksia vaikka mihin joukkuelajien harrastamiseen, vaikka se yleensä käsitetään urheiluksi...on silti muutakin joukkuelajeja kuin sporttiset asiat, nimittäin kuoro, teatteri, kädentaito asiat ja kaikenlaisia harrastuspiirejä. Suomi on hyvä maa asua, täällä on loppujen lopuksi niin paljon mahdollisuuksia ja vapautta tehdä erilaisia asioita, että on vain itsestä kiinni, mihin tarttuu ja hakeutuu. Jos joku hakeutuu moottoripyöräjengiin, syy ei varmasti ole syrjäytymisen syy vaan oma valinta, siksipä myöskään syrjäytymistä ei voi pitää syyllisenä alkoholismiin tai rikollisuuteenkaan, koska mielekästä puuhaa voi löytää tästä maasta jos vain ihmisellä itsellään on halua toimia yksinäisyydessään toisin. Työtäkin löytyy, vaikkapa taxi, bussi, henk.koht. avustaja, siivoaja, mainostenjakaja akselilta, niissä aloissa on ikuinen työntekijä pula...joten siitä vain viisaita elämänsä päätöksiä tekemään, syrjäytyneet tai syrjäytetyt, olen esimerkki siitä, ettei yksinäisyys ja syrjäytyneeksi joutuminen ole sama asia kuin kurjuus ja veiviä ei siis kannata heittää kaivoon koskaan.- ilmiöstä
muualla.
>televisiosta ohjelma hikikomorista, japanilaisia nuoria vaivaavasta syrjäänvetäytymisestä. Miljoona japanialaista nuorta ei suostu lähtemään huoneestaan, koska ittekseen on niin mukavaa. Hikikomorit pelaavat sitten päivät pitkät Play Stationilla ja surffaavat internetissä. Ja tietenkin katsovat televisiota. Äidit tuovat ruoan oven taakse ja juuri postista tulleet ja internetistä tilatut sarjakuvalehdet.>
http://chat.yle.fi/cgi-bin/uutiset/keskustelu/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000206
Pahentuessaan..
http://www.ylioppilaslehti.fi/2006/02/24/eikohan-tehda-yhdessa-itsemurha/ - joopajoo
Ihan itkettää, oli niin hyvä kirjoitus sulla! Voi kunpa näitä "vaihtoehtiosia" elämisen malleja esitettäisiin hyväksyttynä ja suositeltavanakin mallina ihmisille...
- SOKRATES
Antaakaa poikien pitää luppoa.
Ovathan he koulutusputken läpikäyneet osittain.
Jospa Suomen poijat vielä innostuis matkaileen.
Maailmaa nähneenä on parempi elää.
Pojissa ei mitään vikaa.
Uhteiskunta vain = perseestä. - rrr
Johtuu yhdestä ja ainoasta tekijästä.
Irc ja tietokone..
Monet nuoret irkkaa monta päivää putkeen, eikä niillä ole mitään sosiaalista elämää.. - team hallelujah company
Nuoret miehet tykkäävät polttaa älyy ja bong-putkee ..
ei tarvi tehä mitää ..
savuissa on paloja imuun .. :))
4-ever!!! - Haist
No jos ne ei käy koulua niin se johtuu opettajista koska ne on NIIN V**TU MAISIA itse kyllä käyn koulusa mutta ei yhtään huvita koska opettajat on sellaisia!!!
- ---
se ole teistä kiinni. Töitä on tehtävä vaikka itsenäisesti jos ei opettajien apu maistu.
- joopajoo
Ton nyt vois laajentaa vähän pitemmällekin..."länsimainen" yhteiskunta on perseestä, ainoo elämisen malli on opiskella-töitä-eläkkeelle-kuolla....kaikki ei haluu tuota. Ja niille ei ole muuta kuin "syrjäytyminen"...kukaan ei ole itse valinnut tähän maailmaan syntymistä ja siitä ei ole "kiitollisuuden velassa" kellekään. Hyvä jos menestyt ja tykkäät elää valmiissa yhteiskunnassa - jos et niin vaihtoehtoja ei ole olemassa.
- 6 lapsen isä
Mietippä vähän,ennen kuin rupeat arvostelemaan nuoria.Oletko edes miettinyt,mistä ongelmat joh-
tuvat.Kyllä meidän vanhempien pitää pystyä korke-
ampi tasoiseen keskusteluun ja myöntää rehelli-
sesti oma vastuu lapsistamme.Nuoret,uskokaa itseenne ja jättäkää omaan arvoonne Korhosen kommentit.- JormaKKorhonen
...tuohon täytyy vielä vastata:
Avauksessani ei ollut oleellista minun kommenttini, vaan OECD:n tutkimus ja sen tulokset, jotka todella antavat noin synkän kuvan nuorisostamme kansainvälisessä vertailussa. Siis tuolta osin; olemme saaneet myös parempia vertailuja, aivan loistavia opiskelevan nuorisomme kannalta.
Mutta aivan liian paljon on niitä nuoria, joilla ei ole tulevaisuutta, jos he tuolla tiellä jatkavat. Ja sinä olet vastuuton antaessasi tuollaisia kehotuksia.
Ilmeisesti älykkyytesi ei ole kovin korkea, kun et ole ymmärtänyt lukemaasi, tajunnut, mistä on kysymys. Onneksi useimmat ovat tajunneet. Heidän varassaan kehitys tuossakin asiassa on, ei sinun ja kaltaistesi. Onneksi. - pelkkää meteliä
Turha sitä on nuoria syyttää, eiköhän syitä kannata katsella nyky-yhteiskunnasta. Helppo on myös syytellä televisiota, tietokonepelejä ja muuttuvia elämäntapoja/-asenteita. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia koskaan, aina on kolikolla kääntöpuolensa.
Nyky-yhteiskunta ei anna helposti työtä nuorille, nuorten opiskelua ei ihmeesti tueta (työttömyystuki vs. opintotuki).
Ja juuri niin, vanhempien pitäisi pystyä vastaamaan omista lapsistaan ja tätä kautta myös opettaa vastuunkantamista omille lapsilleen. - Kapi osaa
olla kiero ja paistattelee toisten tutkimuksilla. Puhuu kiusaamisesta ja monesta muusta asiasta ja itse syyllistynyt ja syyllistyy kaikkeen kolttosiin ja jopa seksin ostoon. Ei ainakaan kapista ole hyväksi esimerkiksi.. Aika raukka mieheksi.
- JormaKKorhonen
Kun itseni täytyy nyt lähteä jumppaan ja sitten vielä asioille ja palaan kotiin vasta illalla, haluan jo nyt kiittää ennätysvilkkaasta keskustelusta, joka jatkukoon!
Taisinpa todella ottaa esille aiheen, jolle oli niin sanotusti tilaus! Lehtiä kannattaa siis lukea!
En ole uskonut näin suurta ihmisjoukkoa täällä liikkuvankaan, enkä avausta tehdessäni kuvitellut, että se noin monen kirvoittaisi sanomaan asiasta jotakin. Olen ilahtunut, että olin väärässä luuloissani. Aihe on todellakin tärkeä, hyvin paljon tärkeämpi kuin ne poliittiset aiheet, joista täällä eniten herjaa heitetään ja jotkut yrittävät ihan vakavissaankin keskustella.
On vanha fraasi, että ”nuorisossa on tulevaisuus”, mutta totta se on. Maamme tulevaisuus on nykyisten nuorten varassa. Onneksi nuorison valtaosa on ihan toisenlaista kuin se 13 %, josta avaukseni tein.
Ehkäpä syyllistin avauksellani liikaa noita syrjäytyneitä nuoria, sillä hyvin usein syyt ovat muissa kuin nuorissa itsessään. Sitäkin puolta on keskustelussa tuotu hyvin esille.
Mutta on myös nuoria, jotka saavat syyttää syrjäytymisestään lähinnä itseään. Niitä myös on osallistunut keskusteluun. Ja valtaosa heistä on ollut ilmeisesti juuri niitä arvelemiani maalaisnuoria, ainakin kepulaisina itseään pitäviä, ja ovat nytkin vain heittäneet säälittävää herjaansa minulle punikiksi syytellen.
Eivät nuo kaikki syrjäytyneet näy edes pitävän pahana syrjäytymistään, vaan ovat ihan tyytyväisiä asemaansa ja olotilaansa. Syytä siihen lienee sikäli demareissakin, että ennen muuta he ovat pyrkineet ja onnistuneetkin luomaan maahamme sellaiset sosiaaliset turvaverkot, että työtä tekemättäkin pärjää, jos jonkun itsetunto siihen periksi antaa.
Mutta kadehdittava ei ole tuollaisen nuoren olotila, ja hänellä ei ole ihmisarvoista tulevaisuutta, vaan kyllä hän on itsetuhon tiellä. No, hengissä hän voi kyllä pysytellä, mutta ei sellaista voida elämäksi sanoa.
Vielä paljon kiitoksia keskustelusta, jossa herjaheittoja enemmän on tullut esille ihan oikeaa asiaa usealta näkökulmalta, ajattelemisen aihettakin meille, jotka haluamme asioita ajatella. Toivottavasti keskustelu saa jonkun meistä mahdollisuuksiensa mukaan myös toimimaan enemmän ainakin omien nuoriensa hyväksi.
Hyödyllisintä olisi, jos keskustelu olisi sittenkin pysäyttänyt ajattelemaan myös jonkun noista herjojaan heittäneistä nuorista. Nimittäin totuus voi tehdä kipeää, mutta sen tajuaminen voi myös opettaa!
Näkemiin iltaan asti!- ----
"Mutta on myös nuoria, jotka saavat syyttää syrjäytymisestään lähinnä itseään. Niitä myös on osallistunut keskusteluun. Ja valtaosa heistä on ollut ilmeisesti juuri niitä arvelemiani maalaisnuoria, ainakin kepulaisina itseään pitäviä, ja ovat nytkin vain heittäneet säälittävää herjaansa minulle punikiksi syytellen.
Eivät nuo kaikki syrjäytyneet näy edes pitävän pahana syrjäytymistään, vaan ovat ihan tyytyväisiä asemaansa ja olotilaansa. Syytä siihen lienee sikäli demareissakin, että ennen muuta he ovat pyrkineet ja onnistuneetkin luomaan maahamme sellaiset sosiaaliset turvaverkot, että työtä tekemättäkin pärjää, jos jonkun itsetunto siihen periksi antaa."
Eli:
kepulaiset, jotka ovat Korhosen kanssa eri mieltä, ovat syrjäytyneitä nuoria ja syyllisiä siihen itse, ja heidän pitäisi olla kiitollisia demareille ylöspidostaan. Tämä taas todistaa sen, että kepua äänestävät eivät tee töitä tai opiskele. Melkoista pöpinää.
Vastauksia tuli siksi paljon, kun etusivulla on näkyvä linkki tänne.
- NikkelPäkki
Suomella ei oo riittävästi koulutuspaikkoja siitä se johtuu
- Sot-uri
syynä. Miehiä ei tässä yhteiskunnassa jostain syystä arvosteta. Nuoret aistivat tämän, mikä näkyy syrjäytymisenä.
EIKÖ KUKAAN IHMETTELE SITÄ MISTÄ JOHTUU SE, ETTÄ 70% hyvin suorittaneista koululaista on naisia.
Missään muualla asia ei ole näin.- Sot-uri
....................
- pelkkää meteliä
Suosittelen suuntaamaan katseen kohti muita maita. Joissakin maissa naisilla ei ole edes kovinkaan kummoiset olot.
Ja kyllä työelämässä edelleenkin miehet vetävät niitä johtoportaan hommia ja mistä on silloin kyse? Ja käsittääkseni koululaiset ovat tyttöjä ja poikia, ellei kyse ole vähintään K-18 ikäisistä.
Se on täyttä palturia, etteikö nuoria miehiä arvosteta yhteiskunnassa.
- vaan..
Suomen kouluissa jotka suosii kilttejä tyttöjä ja Suomen työttömyydessä joka ei mahdollista työntekoa nuorille
- huphup
mitähän tällä mahtanet tarkoittaa: Suosia kilttejä tyttöjä.? Kyllä siinä koulujärjestelmässä pääsee etenemään katsomatta sukupuoleen. Ihan omasta opinhaluista se on kiinni. Tuossa olen samaa mieltä että nuorille ei ole tarpeeksi töitä mutta ei niitä ole kyllä vanhemmalle väestöllekään.
- koska..
huphup kirjoitti:
mitähän tällä mahtanet tarkoittaa: Suosia kilttejä tyttöjä.? Kyllä siinä koulujärjestelmässä pääsee etenemään katsomatta sukupuoleen. Ihan omasta opinhaluista se on kiinni. Tuossa olen samaa mieltä että nuorille ei ole tarpeeksi töitä mutta ei niitä ole kyllä vanhemmalle väestöllekään.
tytöt viihtyvät paremmin koulussa ja saavat parempia numeroita
Ei pojat ole tyttöjä tyhmempiä.Pojat omaksuvat oppia vain eri tavalla kuin tytöt ja se pitää huomioida opetuksessa
Poikien opetukseen täytyy liittää enemmän käsillä tekemistä kuin kirjoista ulkoaoppimista
- Zangetsu
Suomen pojat itsetuhon tiellä.. Mitä nuorien ympärillä tapahtuu? Otetaanpa selvä asiasta.
Monet perheet ovat ongelmissa, aivan liian monet. Yhä enemmän ja enemmän nuoria käy psykiatrilla henkisten ongelmien takia. Kasvavassa käyrässä ovat myös avioliittojen purkautumiset, vanhempien huoltajuusongelmat, vanhempien kyvyttömyys kasvattaa lapsia (=päihteiden käyttö on nousussa). Miksi nuori sitten masentuu ja vetäytyy omiin oloihinsa? Koska vanhempien riidat kohdistuvat myös lapsiin/nuoriin ja lapset/nuoret eivät pysty elämään aivan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Tässä oli vain yksi esimerkki, miksi nuori masentuu.
Ihmismieli on hauska keksintö - se aina vain keksii toisiaan ilkeämpiä asioita. Koulussa/työpaikalla kiusaaminen on vieläkin yleinen vaiva - vaikka opettajatkin huomauttavat asiasta koulussa, ei asia silti muutu. Miksi nuori sitten joutuu kiusatuksi? Koska ihmiset ovat erilaisia ja moni ihmisistä ei vieläkään hyväksy ihmistä sellaisenaan kuin hän on. Jos et voi olla itsesi niin mitä helvettiä?! Jos et ole hetero, olet erilainen, olet jotakin muuta, olet ns. "ulkopuolinen". Vaikka sanotaan, että maailma on muuttunut parempaan, niin väitän päinvastaista. Kaikki on materiaalista paskaa ja jos joku vähänkin eroaa tästä nk. sopulilaumasta, niin hän lynkataan.
Opiskelupaineet ovat normaaleja asioita. Kuten sanottu, ihmiset ovat erilaisia, toiset ottavat hirveät opiskelupaineet, toiset ottavat rennosti. Koeviikolla 160 sivua luettavaa,joka päivä kokeet ja valmistelut. Yritä siinä samassa ehtiä ystävillekkin, jos niitä nyt enää on. Noh, otetaa ne pari tuntia pois nukkumisesta. Tästä seuraa väsymyksen noidankehä.
Nuorille pitäisi tarjota monia virikkeitä ja esitellä uusia hauskoja ja kiinnostavia asioita. Kaikki eivät kiinnostu jalkapallosta, jääkiekosta tai salilla "pumppaamisesta". Miten pääset rentoutumaan, kun ainoat vaihtoehdot ovat a) tietokoneella istuminen b) tehdä kouluasioita c) mennä ystäville. Ei näin. Monissa kaupungeissa ei ole paljoa ollenkaan nuorille suunnattua toimintaa.
Miksi mennä opiskelemaan/töihin, kun ei ole minkäänlaista motiivia taikka asennetta elämään? Vapaa-aika on yhtä helvettiä ja opiskelu vielä pahempaa. Päivät valuvat hiekkana sormien välistä.
Jos nyt joku tyyppi sanoo "oon mäkin ollu nuori, eikä se ollu tommosta mun nuoruudessa" niin hän ei todellakaan ole kokenut elämän nurjaa puolta, eikä mikään ole pysyvää. Allekirjoittaneella löytyy kokemusta näistä asioista. Toiset eivät ole syntyneet onnellisten tähtien alla. Eikä tässä itsekkäässä, materiaalin ympärillä pyörivässä, paskalta haisevassa rotanpyörässä ole paljoa elettevää muutenkaan. Irwin Goodman - Haistakaa paska koko valtiovalta.- niilojaakko
Tässä viestissä olisi monelle pohdittavaa. Eniten takerrun tuohon vanhempien tarjoamaan roolimalliin. Miten nuoriso voi edes edetä elämässään kun eivät tiedä miten etenisi? Kuinka voi tavoitella onnellista elämää kun ei ole sellaista nähnytkään, eikä siis edes tiedä millaista se voisi olla. Rehellisyyden nimissä monelle se olisi tarjolla, mutta nykyihmiselle ei näemmä riitä mikään. Aina jostain puristaa tai kuten paikallinen viisas tapasi sanoa, että "ihmisen elämä on siirtymistä ongelmakentästä toiseen".
- K I L L E R 89 (FIN)
Dodi,nyt voidaa lopettaa kinastelu tästki asiast.
--> Zanketsu on tiivistänyt kaiken viestiinsä, miks nuoret syrjäytyy.
- tusinan kolmastoista
Niin munlaisia on jotain kolmetoista tusinassa.
Eli ajatteleppas ukkeli vähän sitä että useasti on viety kaikki mahdollisuudet tehdä mitään.
Itelläni se menee näin: Mä oon 19 vuotias ja peruskoulun jälkeen ei ollu varaa mennä lukioon kun mutsi on pitkäaikaistyötön ja faijaa nyt ei oo näkyny vuoden 1997 jälkeen. Kokkikouluun en päässy joten kävin kympin ja en silti päässy.
No duuniin en voi mennä koska joutuisin tekemään niin huono palkkaisia hanttihommia etten kykenisi elättämään en itteäni enkä mutsiani.
Siis sossulla on sellainen käsitys et jos meen duuniin ni mun mutsilta katkeis kaikki tuet ja meidän pitäis alkaa mkasaa vuokraa pyhällä hengellä.
Mutsista sen verran et kuishyvin luulisit 56 vuotiaan ajat sitte tarpeettomuuskortistoon siirretyn entisen pankkitoimihenkilön saavan töitä ku koko työura on tehty samoi hommia ja koulutusta ei ole??? Lisää siihen vielä semmonen 30kg ylipainoo ja huono polvi ni voit sen siivonjanki uran heittää WC-pönttöön (Kokeiltu on).- hain niitä
Siivoajaksikaan ei pääse aina helpolla muuten. Hain paikkoja joskus opiskeluajalla ja kesätyöksi, mutta en saanut mitään mistään.
Etkö voi muuttaa pois kotoa? Menisi pois se mahis, että äitisi jää tuetta jos sinä menet töihin. Vai onko niin, että sinulla ei ole mahista maksella vuokratakuita, muuttoa yms.? - tusinan kolmastoista
hain niitä kirjoitti:
Siivoajaksikaan ei pääse aina helpolla muuten. Hain paikkoja joskus opiskeluajalla ja kesätyöksi, mutta en saanut mitään mistään.
Etkö voi muuttaa pois kotoa? Menisi pois se mahis, että äitisi jää tuetta jos sinä menet töihin. Vai onko niin, että sinulla ei ole mahista maksella vuokratakuita, muuttoa yms.?No sossun kyl sais maksamaan vuokratakuut mut muutto pitäis maksaa ite. Ongelma on vaan siinä et pitäis löytää kaupungin joku yksiö tai kaksio ja oon ollu jonos jo ties kuinka pitkään. Stadilta saa pieniä asuntoja tosi nihkeesti. Yksityiset vuokran antajat ei vuokraa kun eivät tunnu tajuavan et "sossupummin" vuokran maksaa kela ja sossu joten tulot on varmat.
- kyllästynyt apattisiin
Eiköhän se ole tuo televisio ja tietokoneet sekä pelit, jotka laiskistuttavat tämän päivän pojat. Vanhempien kontolla on valvoa että pojat ja tytötkin tekevät muutakin kuin istuvat kaiken vapaa-aikansa tietokoneen äärellä. Tietokoneet ja TV väsyttävät sekä passivoittavat. Lasten täytyisi ulkoilla päivittäin riittävästi, jotta virtaa riittäisi suunnitella elämäänsä eteenpäin.
Joudun ikävä kyllä itse säännöllisesti seuraamaan erään 12-vuotiaan apaattisuutta ja kyllästyneisyyttä. Hänen elämässä kun ei näytä olevaan mitään muuta merkitystä kuin tietokonepelit ja niiden tuoma status kaveripiirissä. Se on säälittävää ja raivostuttavaa sikäli, kun poika ei ole omani. En voi puuttua asiaan vaikka mieli tekisi. Poika hymyilee hyvin harvoin ja kun hänet pyydetään pois tietokoneen äärestä, ovet paukkuu ja poika mököttää.
Kyllä se on vanhempien tehtävä pitää poikansa kurissa. Itselläni on tyttö, joka on elämän intoa täynnä: touhuaa ja on kiinnostunut eri asioista. Ovatko tytöt sitten niin erilaisia vai mikä niitä poikia oikein vaivaa? Minun nuoruudessani pojat rassaili mopoja ja harrastivat ulkoilua (80-luvulla). Ihmetyttää tällainen välinpitämättömyys vanhempien taholta. Kiireiset vanhemmat pitävät "ruutuja" lapsenvahteina!!- KILPAILU
Olen sitä mieltä, että pidemmän päälle kukaan ei kestä sitä että aina vaaditaan " parempaa ja parempaa" suoritusta. Pitää olla kaunis, komea ja muita älykkäämpi!!
Arvostetaan tehokkuutta ja paremmuutta.
Ihminen kun ei saa olla sitä mitä on, niillä lahjolla varustettu, mitä luojalta saanut!
Vähemmästäkin syrjäytyy!! - joopajoo
Sä oot sitte kanssa niitä joitten mielestä toi "aktiivisuus" ja siitä minkä yhteiskunta määrittelee "oikeaksi" kiinnostuneisuus on se ainoa oikea tie...? Mitä jos siihen kyllästyy? Ei ole mitään muuta enää.
- kyllästynyt tähänkin
KILPAILU kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että pidemmän päälle kukaan ei kestä sitä että aina vaaditaan " parempaa ja parempaa" suoritusta. Pitää olla kaunis, komea ja muita älykkäämpi!!
Ihminen kun ei saa olla sitä mitä on, niillä lahjolla varustettu, mitä luojalta saanut!
Vähemmästäkin syrjäytyy!!Olen samaa mieltä kanssasi tästä, että niin lapsilta kuin aikuisiltakin vaaditaan ihan älyttömyyksiä. Työelämä ja koulukin vaatii jotain mikä ei enää ole inhimillistä. Tehokkuutta ja nopeutta ja tosiaan; älykkyyttä ja hyvää ulkonäköä.
Eiköhän ihmiset pikkuhiljaa ala herätä tähän todellisuuteen, ettei tällainen elämäntyyli voi jatkua kovin kauan. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja päädytään toiseen äärilaitaan.
Itse kullekin tekisi hyvää välillä vetätyä omiin oloihin vaikka perheen kesken ja sulkea kännykät ja muut viestintävälineet. Mukavien asioiden tekeminen ilman aikatauluja on arvokasta elämää ja joskus voi laiskotella tekemättä yhtään mitään hyödyllistä. Olla vaan nauttia olemassaolon ihanuudesta. Mutta kaikki eivät tähän pysty, kun arvomaailma koostuu tehokkuudesta ja yhteishyvää hyödyntävästä toiminnasta, mistä ei saa loppujen lopuksi itse muuta kuin harmaita hiuksia ja "känsiä kouriin".
Teknologian ihmeet ei aina olekaan kovin hyvä juttu!! - joopajoo
KILPAILU kirjoitti:
Vähemmästäkin syrjäytyy!!Jep...jos pitää "kilpailla" esim. jostain työpaikasta (vitun länsimaista nyky-yhteiskuntaa muutenkin) niin mä häviän ihan takuulla. Ensinnäkään en tosiaankaan edes halua "kilpailla" kenenkään kanssa ja toisaalta tuoko on sitten se tarkoitus? Paras saa ja hävinneelle ei mitään. Mä voisin pärjätä tässä elämässä jos tosiaan yrittäisin mutta mitä väliä jos se aiheutaa jonkun muun "puotoamisen"? Miksi kukaan ei tunnu ymmärtävän tätä, edes "nykyaikana"?
- kokemusta on
Noinhan se on helppo sivuta oma vastuu vanhemmilta syrjään syyttämällä kaikesta tv:tä ja tietokoneita.
Minä oon ihan samoilla linjoilla ketjun alkupäässä raapustelleen pojan kanssa. Maailman menosta on tullut niin kovaa ja kilpailullista, että paineet herkimmille ihmisille kovista, ulkoapäin tulevista pakotteista ja odotuksista voivat käydä ylitsepääsemättömiksi.
Monesti nämä herkät ihmiset joutuvat vielä juuri kiusauksen kohteeksi tai painiskelemaan herkkyydestä aiheutuvien mahdollisten muiden ongelmien kanssa.
Jos näitä ongelmia sitten yritetään parantaa, saattaa pahimmassa tapauksessa avun tarjoajan asenteista johtuen saada sellaisen kuvan, että yksilöstä eli apua tarvitsevasta tuleekin vain kapine. Yhteiskunnan hammasratas josta lähdetään tekemään veronmaksajaa valtiolle.
Ei ole minusta ihme jos joillakin motivaatio ja turhautuminen iskee.
"Itse ainakin yritän aina ymmärtää asioita muiden kannalta ja auttaa jos se on vain mahdollista. "
Tuota samaa tapaa minäkin yritän toteuttaa. Varmasti sillä, että ite on joutunut kokemaan paljon ulkoapäin tulevaa ymmärtämättömyyttä on tuonut semmoista "tervettä" nöyryyttä ja kunnioitusta toisten ongelmia kohtaan.
PS: Ei tämä suinkaan ole mikään poikien oma juttu, vaan kyllä tätä tapahtuu tytöillekkin.
En edes yhtään ihmettele.Jo omalla sukupolvella on ikäänkuin velvoite hektiseen paskaan jossa tulee olla mahdollisimman tehokas ja samalla kärsittävä osa-aikaisista paskaduuneista.
Samalla vanhempi sukupolvi ihmettelee, että ei hirveämmin kiinnosta.Helppohan sitä on kritisoida, jos on ollut vakiduunissa 25-40 vuotta ilman osa-aikapaskaa.Ihmisyyttä ei tule myytyä jollekin markkinataloudelle..eiköhän siinä ole aika paljon takana.
Lukemattomat tuon ikäiset joista kirjoitus oli, ovat nähneet sen mitä lama toi ja taloudelliset eroavaisuudet eri perheissä.Moni lapsi koki mitä raha tekee aikuisille ja monet perheet hajosivat siitä syntyneisiin ongelmiin.Tuloksena moni jo tuonikäinen ajattelee, että paskanko väliä, ei työtä kuitenkaan tai suhteellisen vakaata elämää saa.
Samaan aikaan vaikuttaa siltä, että lapset koetaan rasitteena yhteiskunnalle, koska joidenkin päättäjien näkökulmasta ovat vain menoerä ja tilalle tulisi saada näitä työikäisiä idän ihmeitä..ja tehokkuuden nimissä viis veisaten omasta kansasta.Erityisesti erään valtiosihteerin näkökulmasta, joka aikoinaan ajoi mm.opintotuen leikkauksen yli 20%.- PELIPERSE...
SYYNÄHÄN ON KEHITTYNYT TIETOTEKNIIKKA !
PELIT JA TIETOKONEET OVAT YLEISIN LAITE JOKA VIE MONEN IHMISEN AJAN KOKONAAN.
TYTÖKIN SURIMMAKSI OSAKSI IRKKAILEVAT JNE.
SEMMOSTA SE ON !- kokemusta on
Lisäisin vielä, sen verran, että ihan samasta syystä Japanissa nuoret hyppivät katoilta. Suomessa ei onneks niin pitkälle mennä.
Juuri tämän takia näitä nuoria pitäisi tukea ja ymmärtää kun se vielä on mahdollista. Japanin tyylissä se on hivenen vaikeampaa.
- Markouuu
Joo no vähän niinku mä.. :D En mäkää tee mitää.. :D niinku ei moni muukaan.. Ei vaan jaksa... ja varsinkin täällä Lohjalla.. Täällä ei oo mitään toimintaa nuorille... onko se nuorien vika? Ei... jos olis ulkona jotain tekemistä niin ehkä siel jaksais olla.. Nuoret polttelee pilvee yms.. Kun ei oo muuta tekemistä ollut.. Että sellasta... Kehittäkää vitun kunnat ja kaupungit tekemistä nuorille.. Tehkää jotain paikkoja jossa nuoret viihtyy...
Vittu teille kaupungit ja kunnat maksetaan veroja ja niillä vitun rahoilla te vaan teette jotain vitun kirjastoja.. Eiks oo niinku parempaa käyttämistä niille rahoille?
Lohjallekkin tuli just niin vitun ruma kirjasto minkä piti olla hieno.. Meni vitusti yli budjetin, olis nekin ylimenevät rahat voinu käyttää NUORISOON.... Ketä kiinnostaa joku kirjasto.. jee Lohja saa mainetta ja kunniaa ku on vitun kallis kirjasto.. Ei ei ei.... No nyt täs on vähän tunteella vedettyy settii mut sellast se on.. Eli kaupungit ja kunnat miettikää kaks kertaa mitä teette rahoillanne.. Mrrr...- kiva paikka lukea
sinne ei vaan viitsinyt mennä kun oli tätä vittunuorisoa siinä edustalla kun oli vieressä nuorisotalo jossa kaverinikaan, jotka sentäs oli jengissä jolla oli mainetta, ei uskaltaneet käydä kun se oli hiukka rauhaton paikka.
- tai ala sitten
vaikka kasvattaan sitä niin pian sulla on auto ja talo
- Venla
Sieltä löydät paljon hyvää ajanvietettä itsellesi ja "ilmaista" tietoa monista asioista. Itse olen vienyt lapseni hyvin pienenä kirjastoon. Etsi sieltä vaikka elämäntaidon tai filosofian kirjoja. Jos ne eivät kiinnosta, niin lue edes jotain, niin saat aivoillesi ajattelemista.
- mä joka päivä töitä teen
Ensinnäkin Suomen verotus on sika törkeetä ja toiseksi täällä on tosi huonot palkat joten ei kannattaisi suomessa töitä tehdä, koska sen mitä täällä tienaa, menee kaikki pakollisiin menoihin, vaikka olisikin vähän korkeammin koulutettu. Itse olen insinööri ja siltikään palkka ei meinaa riittää mihinkään vaikka tarkkaan laskee ja itse en ole mikään tuhluri, mutta pakollisiiin menoihin ne menee. Bensa kallista, asuminen kallista, ruoka kallista ja mitä vielä. Onneksi jotkut nuoret on fiksuja ja tajuaa olla lähtemättä tämmöiseen hullun myllyyn mukaan.
- mä joka päivä töitä teen
Ensinnäkin Suomen verotus on sika törkeetä ja toiseksi täällä on tosi huonot palkat joten ei kannattaisi suomessa töitä tehdä, koska sen mitä täällä tienaa, menee kaikki pakollisiin menoihin, vaikka olisikin vähän korkeammin koulutettu. Itse olen insinööri ja siltikään palkka ei meinaa riittää mihinkään vaikka tarkkaan laskee ja itse en ole mikään tuhluri, mutta pakollisiiin menoihin ne menee. Bensa kallista, asuminen kallista, ruoka kallista ja mitä vielä. Onneksi jotkut nuoret on fiksuja ja tajuaa olla lähtemättä tämmöiseen hullun myllyyn mukaan.
- mieltä
Olen sama mieltä kansassi.
Itse olin tajunnut tämän asian jo aikasemmin joten koulut jäi käymättä koska arvelin ettei siitä oo mitään hyötyy koska töihin ei pääse tai jos pääset ja olet insinööri niin mielellään maksetaan samantasoisen palkan kun joku siivoja tms. Ja nyt pääsin koneasentajaksi ilman koulutusta ja ei palkkakaan oo huono... jippiii
Ihmetyttä kun suomessa on tosi koulutettua väkeä, ja silti työttömänä. Pahaa juttu!
//Etelänmies - Köyhä työläinen
Jep, näin on kyllä asian laita, ikävä kyllä. Minäkin olen suorittanut korkeakoulututkinnon, mutta eipä palkkaa heru tarpeeksi. Lapsen päivähoitomaksu on huipussaan, vuokra, ruuat ja kaikki muut kulut vie koko palkan. Autoa ei ole edes varaa hankkia.
Kyllä tälle asialle tosiaan pitäisi jotain tehdä.Nykyinen euro on vähintään sama kuin entinen markka. Se mistä ennen maksoin 3 mk, maksaa nykyään 3 euroa. Koeta siinä sitten sinnitellä. Eihän nämä tulevaisuutemme toivot tosiaankaan viitsi mitään ilmaiseksi tehdä, edes kotihommia :((( - Karju
Ensinnäkin oletko perheellinen?
Kuinka paljon menee rahaa ravintoloihin/vataavaan toimintaan?
Tupakoitko?
Nämä ovat kysymyksiä, joita voit miettiä itse, ovatko mahdollisia rahareikiä elämässäsi!? Näihin palaa huomaamattomasti useita satoja euroja kuukaudessa!!!
Itse olen tällä hetkellä työttömänä, vaikka haen kokoajan aktiivisesti töitä ja silti omistan Auton ja hyvin tulen toimeen.
Perusajatus on, että ei ne suuret tulot, vaan pienet menot! - Mäkin töissä vielä
Köyhä työläinen kirjoitti:
Jep, näin on kyllä asian laita, ikävä kyllä. Minäkin olen suorittanut korkeakoulututkinnon, mutta eipä palkkaa heru tarpeeksi. Lapsen päivähoitomaksu on huipussaan, vuokra, ruuat ja kaikki muut kulut vie koko palkan. Autoa ei ole edes varaa hankkia.
Kyllä tälle asialle tosiaan pitäisi jotain tehdä.Nykyinen euro on vähintään sama kuin entinen markka. Se mistä ennen maksoin 3 mk, maksaa nykyään 3 euroa. Koeta siinä sitten sinnitellä. Eihän nämä tulevaisuutemme toivot tosiaankaan viitsi mitään ilmaiseksi tehdä, edes kotihommia :(((Aina sanotaan että koulutus kannattaa, mut mitä hyötyy siitä loppujen lopuksi on. Okei, kouluttautunut saa ehkä "vähän" paremmin töitä, ehkä ihan pikkasen parempaa palkka, mut silloinki vero rosentti nousee.
Eihän suomessa rikastu rehellisellä työllä. Eli suomessa kannustetaan epärehellisyyteen. - Mä joka päivä töitä teen
Karju kirjoitti:
Tupakoitko?
Nämä ovat kysymyksiä, joita voit miettiä itse, ovatko mahdollisia rahareikiä elämässäsi!? Näihin palaa huomaamattomasti useita satoja euroja kuukaudessa!!!
Itse olen tällä hetkellä työttömänä, vaikka haen kokoajan aktiivisesti töitä ja silti omistan Auton ja hyvin tulen toimeen.
Perusajatus on, että ei ne suuret tulot, vaan pienet menot!En polta, en juo, en käy ravintoloissa, mut syön.
Suomalaisen suusta ei voi muuta kuuluakkaan kun: "ei ne suuret tulot vaan pienet menot", tuon kuulee melkein jokaisen suusta, se auttaa jaksamaan, se on hyvä motto. Ei voi olla suuret menot kun on niin pienet tulot. - Mä joka päivä töitä teen
Karju kirjoitti:
Tupakoitko?
Perusajatus on, että ei ne suuret tulot, vaan pienet menot!En polta, en juo, en käy ravintoloissa, mut syön.
Suomalaisen suusta ei voi muuta kuuluakkaan kun: "ei ne suuret tulot vaan pienet menot", tuon kuulee melkein jokaisen suusta, se auttaa jaksamaan, se on hyvä motto. Ei voi olla suuret menot kun on niin pienet tulot.
- Karju
Suurin syy tapahtumaan on 90-luvun alun lama, jonka johdosta nuoret menettivät uskon tulevaisuuteen! Perheet voivat pahoin, työttömyys perheissä arkipäivää, jota kannetaan vieläkin. Nämä nuoret ovat ikäänkuin väliinputoajia, mutta kuinka saataisiin heille palautettua luotamustulevaisuuteen. Nuoret tarvitsevat tukea ja että kokevat olevansa tärkeitä yksilöitä yhteiskunnassa.
Keskustanuorten Pohjois-Savon piirin jäsen.- karjun kans linjoilla
Pahinta kai tässä lienee se, että hyvä jos ollaan edellisestä lamasta toivuttu, niin uus jyskyttää jo aika kovaa ovella.
Sillä erolla, että tämä tuleva saattaa myös autioittaa Suomen aika pahasti - joopajoo
Tää nyt ei mitenkään vastaus toho mailiin jonka valitsin, se vaan sattu olemaan viimesin. Mut joo..."mee töihin" on aika paska suositus, töihin meneminen ei oo ihan niin helppoo, aina täytyy kilpailla jonkun kanssa ja mä en ainakaan haluu olla se syypää siihen et joku muu kärsii. Jos et usko niin et usko. "Nuorethan ajattelee vaan itteään." Paska maailma. Ja ite en ees oo niin nuori kuin ehkä luulla vois, en osu tuohon -19v väliin.
- joopajoo
joopajoo kirjoitti:
Tää nyt ei mitenkään vastaus toho mailiin jonka valitsin, se vaan sattu olemaan viimesin. Mut joo..."mee töihin" on aika paska suositus, töihin meneminen ei oo ihan niin helppoo, aina täytyy kilpailla jonkun kanssa ja mä en ainakaan haluu olla se syypää siihen et joku muu kärsii. Jos et usko niin et usko. "Nuorethan ajattelee vaan itteään." Paska maailma. Ja ite en ees oo niin nuori kuin ehkä luulla vois, en osu tuohon -19v väliin.
Lisäänpä vielä sen että tekee mieli hirttää ittensä kun papat pälättää sitimarketissa kuinka nuoriso on pian pulassa...selittivät kovaa vauhtia jostain 15v tutusta jolla eläkepaperit menossa vaikka ei oo päivääkään työtä tehny. Ja 6kymppiset laitetaan jatkokoulutukseen nirto kielen alla. Jepjep. Eihän tuo ideaalitilanteelta kuulosta mutta ei myöskään kannusta itse pärjäämään...me nuorethan ollaan kaikki samanlaisia. Taidanpa vaikka hirttää itseni mutta eipä se niitä pappoja helepota.
- mvv
..jos kuvittelet näiden joutilaiden nuorten olevan täällä Keskustan politiikkaa käsittelevällä saitilla. Näitä nuoria ei kiinnosta politiikka tipan tippaa. Jos he jotain tietokoneella tekevät, he pelaavat. Keskustelikanavilla heitä ei juuri ole. Tilanne on sellainen etteivät he osaa juuri edes kirjoittaa. Tilanne on monen kohdalta synkkä.
Yksi syy tähän on työttömyyden periytyminen. Jos vanhemmat on työttömiä on hyvin mahdollista että lapsista myös tulee työttömiä. Kannallesi uskollisena olet sitä mieltä että nämä ovat Keskustan kannattajia, eivät nämä nuoret mitään puoluetta kannata. Heidän vanhemmat eivät ehkä äänestä ketään tai sitten jompaa kumpaa vasemmistopuoluetta.
Selvällä maaseudulla tämä ei myöskään ole ongelma, ehkä Kirkonkyliä lukuunottamatta. Jotkut näistä nuorista kuvittelevat joskus saavansa hyvän helpon työn kuin taivaan lahjana. Yrittäjyyttä heissä ei juuri ole. Ammattikouluun menee tälläistä porukkaa, monet jättävät koulun kesken. Tai jotenkin sen suorittavat että saavat paremman työttömyyskorvauksen.
Mutta monien kohdalta ei hyvältä näytä.- ..yksinkertaisia..
Heidän vanhemmat eivät ehkä äänestä ketään tai sitten jompaa kumpaa vasemmistopuoluetta.
---
äänestävät kokoomusta vaikka itse ovat työttöminä ja kokoomus on aina sitä mieltä että kuolkoot nälkään, sen se teettää kun uskoo kaiken mitä lehdistä lukee - provo?
Lokerointia??
- huolestunut nuori
tungeppa se kepulaisuus heti ekana perseeseesi. työttömyys on kyyti helvettiin, siinä olet oikeessa. kun tuollaisia elämäntarinoitakin kerran väsäät, otappa eläkepäivilläsi asia pohkeeseen? keksit varmaan jotain tekemistä suomen nuorisolle, jolla saadaan se elämäninto palaamaan?
- meminirkki
Jännä juttu, että suomi24:n etusivulla on useimmiten uutinen ja keskustelulinkki johonkin Suomea ja/tai suomalaisuutta pilkkaavaan juttuun. Esim ihan vähän aikaa sitten oli juttu jossa sanottiin suomalaisten olevan ruotsalaisia tyhmempiä (nimenomaan ruotsalaisia tyhmempiä) ja nyt tämä... Paistaa selvästi läpi suomi24:n ruotsalaisuus.
- duunariopiskelija
Nykyään kilpailu on koventunut, ja pitkäaikaisempaa työsuhdetta on todella vaikea saada. Tottakai siivoustöitä tms. on tarjolla, mutta se ei ehkä kaikkia kiinnosta, varsinkin jos työkkäristä tai sossusta lähes yhtä paljon rahaa tekemättä mitään. Ns "kunnon" työtä jos haluaa, pitää olla suhteita, hyvä ulkonäkö tai sitten pitää olla todella itsevarma ja hyvät sosiaaliset taidot. Meillä suomalaisilla miehillä kaikilla ei vain ole kamalan hyvät sosiaaliset taidot, vaikkakin hyviä työntekijöitä riittää varmasti vaikka kuinka. Kun jo haastattelussa torjutaa, ei monikaan varmaan jaksaa kymmeniä kertoja työhaastatteluja yms. paperiruljanssia. Tai sitten työhön pitää olla aikaisempaa työkokemusta ja kaikilla ei välttämättä ole ollenkaan työkokemusta mikä hankaloittaa työn saantia. Koulutuksella saisi varmasti helpommin töitä, mutta kaikilla ei välttämättä ole varaa opiskella täysipäiväisesti, koska työttömälle maksetaan enemmän tukia kuin opiskelijalle. Rahapula ja eristyneisyys taas saattaa aiheuttaa masennusta mikä vaikeuttaa opiskelua tai työntekoa. Toki on myös näitä jotka kaipaavat vain potkua persuuksille. En tiedä maaseudusta, mutta itselläni Helsingissä asuvana töitä on tarjolla monenlaista, maalla varmaan vaikeampaa. Opiskelen ja teen töitä samaan aikaan, pari vuotta pitäisi vielä jaksaa. Uskoisin ainakin että tilanne paranisi jos opintotukia nostettaisiin. Opintotuet voisivat nousta vaikka toisena opiskeluvuotena jos opiskelut sujuvat hyvin. Tällöin näkisi onko henkilö opiskelunsa kanssa tosissaan. Lisäksi nuorten työllistämistä ja harrastusmahdollisuuksia pitäisi tukea yhä enemmän jo peruskouluiässä. Harrastukset pitävät ihmiset säännöllisessä rytmissä ja mielen virkeänä ja antaa itsevarmuutta ja hyvän mielen kun oppii ja kehittyy. Monet jotka harrastavat esim. liikuntaa, pärjäävät paremmin kuin ne jotka eivät harrasta mitään. Kunhan harrastus ei vie liikaa voimia.
- viki
suomalaisessa yhteiskunnasa vallitsee lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa alistavaa vallankäyttöä päättäjien taholta. tarkoitan sanoa sitä, esimerkeillä, ettei ole tärkeätä saavatko lapset
hyvää ruokaa päiväkodissa tai koulussa, tai saavatko he edes palkkaa jos tekevät työtä. tärkeintä on että halvalla saadaan ruat ja työt.
nämä nuoret ovat päättäneet olla osallistumasta
ilmaiseen työn tekoon ja käyttävät aikansa parempaan. tiedän tämän kokemuksesta itse.lähdin amerikkaan katsomaan miten siellä oli asiat. no sieltähän se esimerkki tulee.rahaa lisää nuorille! - miettikääpä
nyt kun rikkaitten ja köyhien tuloerot vaan kasvaa ,
kyllä nuoret sen huomaavat mistä raha tulee.hieno puku vaan päälle ja puhuu paskaa ja sijoittelee osaikkeisiin vähän sisäpiiritietoa firmoista niin hyvin rullaa! - uutisankka
Tuossa tutkimuksessa mitääntekemättömiksi oli laskettu ikäluokkien kaikki varusmiehet, joten tutkimus valehtelee aika rajusti. Poikien joutenolo oli oikeasti aika lailla samaa luokkaa kuin tyttöjen, liian helposti menee propaganda läpi.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064928Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413259Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192306Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371422Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121251- 761217
- 731180
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311148Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059