Isotretinoin ratiopharm

pizza

Ihotautilääkäri määräsi minulle juuri Isotretinoin ratiopharm kuurin ( melkeen roa?) Tämä on jokin A-vitamiini aine. Ei ilmeisesti kannata pestä kasvoja aknetuotteilla jos syö jotain kuuria akneen? Ei tämä ihan yhtä rajua tavaraa taida olla kuin roa mutta eiköhän tästäkin ytyä löydy. Juuri tuosta auringossa olosta ja alkoholin käytöstä jotain ohjelapussa neuvotaan... ja tämänki voi antaa vain ihotautilääkäri. Onko muilla kokemuksia tästä kuurista? Vielä tuosta pahenemisvaiheesta tiedustelisin eli onko teillä ollut, kertokaahan roan syöjätki omia tarinoitanne :) prkl tämän aknen kanssa :'(

16

9168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä lääke,

jonka sait on aivan samaa "tavaraa" kuin roa, mutta vain halvempaa. Eli yhtä jytyä ainetta ja samat sivuvaikutukset. En todellakaan suosittele alkoholia kuurin kanssa, jos et halua maksaasi pilalle! Jos olet menossa esim. etelään, niin lääkärini sanoi, että kuuri on keskeytettävä viikkoa ennen matkaa ja matkan ajaksi. Pahenemisvaihe on niin yksilöllistä, että on vaikea sanoa mitään. Minulla pahenemisvaihe tuli n.2viikon jälkeen ja kesti vain 2,5viikkoa, mutta siis painotan, että yksilöllistä. Mutta huulet ovat tosi kuivat, silmiini joudun laittamaan tippoja n. 3krt päivässä, koska ovat niin kuivat jne. Tsemppiä! Kyllä kerkiät vielä kesäksi saamaan sileän ihon!!!

• minä

Mielenkiintoista, että kuuri olisi keskeytettävä viikkoa ennen matkaa ja matkan ajaksi, kun nimenomaan kuuri täytyy syödä yhteenmenoon, jotta hoitoteho ei vähene ja lopputulos vastaisi odotusta.

• Tytsy

Onpa sinua huonosti opastettu lääkärissä, kun ei ole seuraavaa kerrottu: Isotretinoin Ratiopharm on Roaccutanin rinnakkaisvalmiste, joten vaikuttavana aineena on sama isotretinoiini ja käytännössä ovat samaa tavaraa - eli yhtä rajua. Rinnakkaisvalmiste vain on edullisempi. Samaa olen nyt syönyt itse kolmisen viikkoa.

Kannattaa varata ihonpuhdistukseen mahdollisimman hellävaraiset aineet, ilman hajusteita tms. Esim. Sebamed tai vastaava. Suosittelen hankkimaan myös apteekin perusvoiteita jo varastoon, sillä todennäköisesti sinunkin ihosi kuivuu reilusti. Roa-huuliin taas Bepanthen on havaittu hyväksi.

• pizza

Joo, ei tosiaan sen lekuri sanonut juuri mitään. Sano vaan ettei tarvi mitää verikokeita tai mitään tehä kuurin aikana.

• Tytsy
        pizza kirjoitti:

Joo, ei tosiaan sen lekuri sanonut juuri mitään. Sano vaan ettei tarvi mitää verikokeita tai mitään tehä kuurin aikana.

Hui! Sinuna vaatisin kyllä verikokeita ihan oman terveytesi takia. Kun ei ole mitenkään harvinaista, että veren rasva-arvot ja maksa-arvot nousevat kuurin aikana. Jos näin käy eikä sitä havaita, siitä on leikki kaukana. Itse aion käydä kerran kuussa verikokeissa, vaikkei lääkäri tätä joka kuukausi vaatisikaan. Ihan vain jotta voin olla rauhallisin mielin.

Kehotan hakemaan runsaasti tietoa kyseisestä lääkkeestä ja lukemaan mitä saa, ei saa ja pitää tehdä. En kyllä ymmärrä tuollaista lepsuilua lääkäriltä. Kannattanee olla aika kriittinen hänen sanomisiaan ja sanomattomuuksiaan kohtaan.

• minä
        pizza kirjoitti:

Testien tarpeettomuuden on todennut myös oma ihotautispesialistini, lääketieteen professori.
        Kaipa hän asian paremmin tietää kuin tavallinen pulliainen.

• Tytsy
        minä kirjoitti:

Testien tarpeettomuuden on todennut myös oma ihotautispesialistini, lääketieteen professori.
        Kaipa hän asian paremmin tietää kuin tavallinen pulliainen.

No kukin tietysti voi olla enemmän tai vähemmän huolissaan terveydestään ja vakavammista haittavaikutuksista. Itse mielelläni minimoin riskit. Elämä on opettanut.

Miten lääkärisi suhtautuu siihen, että jotkut joutuvat jättämään kuurin kesken juuri esim. kohonneiden maksa-arvojen vuoksi? Miten hän voi tietää, ettei potilaalle aiheudu pysyviä vaurioita, jos lääkekuuria tällaisessa tapauksessa jatketaan? En todellakaan väitä itseäni tässä asiantuntijaksi enkä vähättele lääkärisi osaamista. On hyvä kuitenkin muistaa, että professoritkin ovat vain ihmisiä. Titteli sinänsä ei kerro vielä mitään.

• minä
        Tytsy kirjoitti:

No kukin tietysti voi olla enemmän tai vähemmän huolissaan terveydestään ja vakavammista haittavaikutuksista. Itse mielelläni minimoin riskit. Elämä on opettanut.

Miten lääkärisi suhtautuu siihen, että jotkut joutuvat jättämään kuurin kesken juuri esim. kohonneiden maksa-arvojen vuoksi? Miten hän voi tietää, ettei potilaalle aiheudu pysyviä vaurioita, jos lääkekuuria tällaisessa tapauksessa jatketaan? En todellakaan väitä itseäni tässä asiantuntijaksi enkä vähättele lääkärisi osaamista. On hyvä kuitenkin muistaa, että professoritkin ovat vain ihmisiä. Titteli sinänsä ei kerro vielä mitään.

Mutta ehkä kuitenkin pidemmälle lukenut ja tietää lääketieteestä enemmän kuin sinä.

• minä
        Tytsy kirjoitti:

Otan sen verran takaisin sanojani, että itse söin todella miedon Roaccutan kuurin, jonka aikana lääkärini ei katsonut tarpeelliseksi maksatestejä tms.
        Luultavasti vahvemmilla annostuksilla nekin tulevat jo mukaan.

• pizza

Oon tosiaan tota alkoholii ottanu kaksin käsin ja joka viikonloppu tietty. Tänää alko kuuri ja vähä pelottaa et pysyyköhä sitä selvänä. Lääkäri ei sanonut sanaakaa maksatesteistä mutta aion käydä ja tutkailla tilannetta. Jos sitä sen 12 ottaa viikossa niin tuskin maksa pilalle menee, pitää käydä vetääs perseet ja käydä sit testeis ja tietty ennen perseit =)

• jimbo

Ihan vaan kysyn, että kun ilmeisesti jonkinlaisesta aknesta kärsit, niin miksi helvetissä sulla on tollanen asenne ? Ihmettelin niin pirusti ihmisiä, kun haluavat aknesta eroon mutta eivät tee sen eteen muutakun syövät lääkkeitä (itsekin olen roaccutania syönyt). Odotetaan että lääke poistaa ongelman ja sitten sillä selvä. Ei muuten mitenkään uhrauduta, esim. jättämällä se kalja kokonaan pois tai sitten vähennetään määrä siihen muutamaan kertaa kuukaudessa. Muutenkin kaikki paskaruoka yms. pois ja tilalle kalaa,kasviksia yms. Itse ainakan ongelmasta kärssiessäni päätin, että tähän naamaan ei tule tämän jälkeen enää yhtää helvetin näppylää, ja siitä olen huolen pitänyt. Ei tietysti kaikki näin ajattele, mutta loppuen lopuks ei se lääke paljoa auta, jos keho on sisältä päin huonossa kunnossa.

• gee
        jimbo kirjoitti:

Ihan vaan kysyn, että kun ilmeisesti jonkinlaisesta aknesta kärsit, niin miksi helvetissä sulla on tollanen asenne ? Ihmettelin niin pirusti ihmisiä, kun haluavat aknesta eroon mutta eivät tee sen eteen muutakun syövät lääkkeitä (itsekin olen roaccutania syönyt). Odotetaan että lääke poistaa ongelman ja sitten sillä selvä. Ei muuten mitenkään uhrauduta, esim. jättämällä se kalja kokonaan pois tai sitten vähennetään määrä siihen muutamaan kertaa kuukaudessa. Muutenkin kaikki paskaruoka yms. pois ja tilalle kalaa,kasviksia yms. Itse ainakan ongelmasta kärssiessäni päätin, että tähän naamaan ei tule tämän jälkeen enää yhtää helvetin näppylää, ja siitä olen huolen pitänyt. Ei tietysti kaikki näin ajattele, mutta loppuen lopuks ei se lääke paljoa auta, jos keho on sisältä päin huonossa kunnossa.

Miten olet Roan jälkeen pitänyt ihosi kunnossa? minulla ollut aknea varmaan se 8 vuotta, nyt vissiin jo menee aikuisiän aknen puolelle.

Olen kokeillut kaikkia mahdollisia apteekin ja kemppareiden tuotteita, nytkin olen karkki/sipsi/roskaruokalakossa jo neljättä kuukautta (olen ollut aiemminkin), urheilen säännöllisesti, en tupakoi, dokaan harvoin jne.jne. ja silti naama oli (ja on vielä 4kk:n Roan jälkeen) aika huonona. Olen käynyt säännöllisesti 1-3ker vuodessa myös kosmetologilla Hjeronymus-syväpuhdistuksessa - lähes tuloksetta :(

• Tiedotteesta
        jimbo kirjoitti:

Lainaus: " Akne ei johdu epäterveellisesta ruokavaliosta, likaisuudesta tai rasvaisesta ihosta."

Eli ruokavalio ei siis vaikuta akneen pitkässä juoksussa. Jonkinlaisena laukaiseva tekijänä sitä vois pitää, niinkuin itsellä se on ollut.

• neiti
        Tiedotteesta kirjoitti:

Lainaus: " Akne ei johdu epäterveellisesta ruokavaliosta, likaisuudesta tai rasvaisesta ihosta."

Eli ruokavalio ei siis vaikuta akneen pitkässä juoksussa. Jonkinlaisena laukaiseva tekijänä sitä vois pitää, niinkuin itsellä se on ollut.

Jep. Ei se akne tosiaan aina mistään huonosta ruokavaliosta johdu. Itse olen 30. v ja olen ollut kasvissyöjä jo 15.v. Nykyään syön tosin kalaakin. Aknesta olen kärsinyt kauan, nyt olen ollut kuukauden roa kuurilla ja se tuntuu auttavan. Ihanaa!

• fhjkjfkf
        Tiedotteesta kirjoitti:

Potaskaa, kyllä ruokavalio vaikuttaa pitkässä juoksussa, ainakin pahentavasti tai parantavasti, vaikka ei yksinomainen syy olekaan. Ei kai kukaan ota täysin totena lääketehtaan infoa, joka yrittää myydä mahdollisimman paljon kallista lääkettä. Terveellinen ruokavaliohan on lääketehtaiden pahin vihollinen...

• 15v Finnikasa

Vittu te olette tyhmiä, ei niissä lääketehtaissakaa kuluttajalle valehdella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5150
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2347
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1574
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1438
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe