salkkuaggregaatti

nimbus

Kertokaapas kokemuksia ko. vehkeistä venekäytössä. mikä olisi esim. minimitehokkuus, jota kannattaisi harkita.

26

11659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarpeesta

      Riippuu mihin meinaat käyttää agregaattia?

      • nimbus

        ei vaan oman veneen akkujen lataamiseen ja käyttövirran tuottamiseen silloin kun maasähköä ei ole saatavilla ja 300 ah kapasiteetti alkaa hiipua.


      • meinaat
        nimbus kirjoitti:

        ei vaan oman veneen akkujen lataamiseen ja käyttövirran tuottamiseen silloin kun maasähköä ei ole saatavilla ja 300 ah kapasiteetti alkaa hiipua.

        Pitäisi tietää akkulaturisi teho, jotta agregaatin teho voitaisiin määrittää. Esim jos laturi työntää max 50A, niin 1kW agregaatti riittää.
        Sitten tietenkin vähän myöhemmin halutaan lämmittää vesiboilerin sähkövastusta, vaimo keksii kuivattaa tukkaa hiustenkuivaajalla ym ym, jolloin pikku agregaatti hyytyy. Eli jos kaikkea halutaan tehdä yhtä aikaa, niin 2-3kW ainakin pitää olla.
        Aika kauan meinaat paikoillaan notkua jos 300Ah alkaa hyytyä. Tuonhan pitäisi riittää keskimääräisessä kulutuksessa viikon verran. Vai ovatko ajaomatkasi todella pienet tai moottoreiden laturit väärin mitoitetut?
        Eihän pikkunen salkkuagregatti paljon melua pidä, mutta tuollaisen akkukapasiteetin täyteen pumppaaminen kestää tuntikausia, joten kyllä pörinä alkaa vähän riipimään.
        Lisäksi joudut sitten kahden polttoaineen loukkuun. Salkkukoneet on bensapelejä ja dieseliä hörppivät paljon järeämmät laitteet.
        Tuon kokoiseen paattiin kannattaisi harkita kiinteää venekäyttöön tehtyä mallia, joka syö samaa polttoainetta kuin pääkoneet.


      • nimbus
        meinaat kirjoitti:

        Pitäisi tietää akkulaturisi teho, jotta agregaatin teho voitaisiin määrittää. Esim jos laturi työntää max 50A, niin 1kW agregaatti riittää.
        Sitten tietenkin vähän myöhemmin halutaan lämmittää vesiboilerin sähkövastusta, vaimo keksii kuivattaa tukkaa hiustenkuivaajalla ym ym, jolloin pikku agregaatti hyytyy. Eli jos kaikkea halutaan tehdä yhtä aikaa, niin 2-3kW ainakin pitää olla.
        Aika kauan meinaat paikoillaan notkua jos 300Ah alkaa hyytyä. Tuonhan pitäisi riittää keskimääräisessä kulutuksessa viikon verran. Vai ovatko ajaomatkasi todella pienet tai moottoreiden laturit väärin mitoitetut?
        Eihän pikkunen salkkuagregatti paljon melua pidä, mutta tuollaisen akkukapasiteetin täyteen pumppaaminen kestää tuntikausia, joten kyllä pörinä alkaa vähän riipimään.
        Lisäksi joudut sitten kahden polttoaineen loukkuun. Salkkukoneet on bensapelejä ja dieseliä hörppivät paljon järeämmät laitteet.
        Tuon kokoiseen paattiin kannattaisi harkita kiinteää venekäyttöön tehtyä mallia, joka syö samaa polttoainetta kuin pääkoneet.

        tokihan ehdottamasi dieselgeneraattori olisi varmasti se paras ratkaisu. sikahinnoissa vaan. en lähde tässä tarkemmin analysoimaan veneilytottumuksiani, mutta useampaan kertaan on käyttöakkujen puolella virta ollut "kortilla".
        ylläpitolatauksesta lähinnä olisi kyse ja todellakin laturi taitaa olla se pullonkaula. pikku kysymys sähköopin tuntijoille: jos laturi on 25 A ja aggregaatin teho 1 kW, niin eikös teoriassa ainakin muille laitteille jäisi käyttöön n 700 w (12V)??
        1000 W/12 V = 83A
        83A-25A=58Ax12V=700W


      • JJ69
        nimbus kirjoitti:

        tokihan ehdottamasi dieselgeneraattori olisi varmasti se paras ratkaisu. sikahinnoissa vaan. en lähde tässä tarkemmin analysoimaan veneilytottumuksiani, mutta useampaan kertaan on käyttöakkujen puolella virta ollut "kortilla".
        ylläpitolatauksesta lähinnä olisi kyse ja todellakin laturi taitaa olla se pullonkaula. pikku kysymys sähköopin tuntijoille: jos laturi on 25 A ja aggregaatin teho 1 kW, niin eikös teoriassa ainakin muille laitteille jäisi käyttöön n 700 w (12V)??
        1000 W/12 V = 83A
        83A-25A=58Ax12V=700W

        Itellä on yksi bensagenu 5.5 hp ja 10 A 220V eli 2200W, Hondan vehe. Tää on niitä vanhoja jotka pitää koko ajan saman kierrosnopeuden, älä osta tällästä jos et koko ajan käytä yli 1 kW tehoja. Semmoset invertterimallit jossa kierrosluku säätyy tehon mukaan on parempia sulle. Eli kun se laturi on ainoo kuluttaja, pääset pienellä kulutuksella ja erityisesti pienellä äänellä. Mä hukkaisin kyllä sen 25 A laturin tolle akkumäärälle ja ostaisin 45 A tilalle. Muuten saat puksuttaa sitä genua piiiitkään ja sen ääni on karmea kesäillassa.

        Minusta semmonen 1 kW kone piisaa jos vaan latailet, jos sulla on jokin yli 1 kW tarve, niin sitten osta se 2 kW malli. Se vedenlämmitinkin vie vaan yleensä 500/750 W.


      • Purkkarimies
        nimbus kirjoitti:

        tokihan ehdottamasi dieselgeneraattori olisi varmasti se paras ratkaisu. sikahinnoissa vaan. en lähde tässä tarkemmin analysoimaan veneilytottumuksiani, mutta useampaan kertaan on käyttöakkujen puolella virta ollut "kortilla".
        ylläpitolatauksesta lähinnä olisi kyse ja todellakin laturi taitaa olla se pullonkaula. pikku kysymys sähköopin tuntijoille: jos laturi on 25 A ja aggregaatin teho 1 kW, niin eikös teoriassa ainakin muille laitteille jäisi käyttöön n 700 w (12V)??
        1000 W/12 V = 83A
        83A-25A=58Ax12V=700W

        Kiporin pienin salkkumalli on edullinen ja hiljainen kevyt, eikä vie paljon tilaa. Teho vähän vähemmän (oliko vajaat 700W?) mutta voisko tuolla pärjätä?


      • on oikein
        nimbus kirjoitti:

        tokihan ehdottamasi dieselgeneraattori olisi varmasti se paras ratkaisu. sikahinnoissa vaan. en lähde tässä tarkemmin analysoimaan veneilytottumuksiani, mutta useampaan kertaan on käyttöakkujen puolella virta ollut "kortilla".
        ylläpitolatauksesta lähinnä olisi kyse ja todellakin laturi taitaa olla se pullonkaula. pikku kysymys sähköopin tuntijoille: jos laturi on 25 A ja aggregaatin teho 1 kW, niin eikös teoriassa ainakin muille laitteille jäisi käyttöön n 700 w (12V)??
        1000 W/12 V = 83A
        83A-25A=58Ax12V=700W

        Jos oikein tarkkoja ollaan, pitäisi ottaa huomioon akkulaturin hyötysuhde ja jännitekin tarkentaa.

        Tarvitaan 14 Voltin jännite jotta akkuihin saadaan menemään 25 Ampeeria. 14*25=350 W. Akkulaturin hyötysyhde on alle 100%. Arvataan, että akkulaturi ottaa generaattorista 400 W. Vapaata kapasiteettia jää siis 600 W mikäli generaattori antaa juuri luvatun eli 1 kW.


      • genu
        on oikein kirjoitti:

        Jos oikein tarkkoja ollaan, pitäisi ottaa huomioon akkulaturin hyötysuhde ja jännitekin tarkentaa.

        Tarvitaan 14 Voltin jännite jotta akkuihin saadaan menemään 25 Ampeeria. 14*25=350 W. Akkulaturin hyötysyhde on alle 100%. Arvataan, että akkulaturi ottaa generaattorista 400 W. Vapaata kapasiteettia jää siis 600 W mikäli generaattori antaa juuri luvatun eli 1 kW.

        Itselläni on hondan tonninen salkkumalli. Se on hyvä.
        Minulla on 25A laturi ja 750W sähkövastus boilerissa. Jos ne ovat yhtä aikaa päällä paukkuu genun ylikuormitussuoja.


      • venemies.
        nimbus kirjoitti:

        tokihan ehdottamasi dieselgeneraattori olisi varmasti se paras ratkaisu. sikahinnoissa vaan. en lähde tässä tarkemmin analysoimaan veneilytottumuksiani, mutta useampaan kertaan on käyttöakkujen puolella virta ollut "kortilla".
        ylläpitolatauksesta lähinnä olisi kyse ja todellakin laturi taitaa olla se pullonkaula. pikku kysymys sähköopin tuntijoille: jos laturi on 25 A ja aggregaatin teho 1 kW, niin eikös teoriassa ainakin muille laitteille jäisi käyttöön n 700 w (12V)??
        1000 W/12 V = 83A
        83A-25A=58Ax12V=700W

        Jos et saa 300Ah akkukapasiteettia ajotunneillasi riittämään, on sinulla aivan liian pieni moottorin laturi. Hanki lisälaturiksi 150A laite ja uusi akut syväpurkausta kestäviksi, niin sähköä piisaa. Tavallisissa starttiakuissa purkauskestävyys on huono. Ne on suunniteltu lyhytaikaisille suurille virroille.


      • apua!!!
        JJ69 kirjoitti:

        Itellä on yksi bensagenu 5.5 hp ja 10 A 220V eli 2200W, Hondan vehe. Tää on niitä vanhoja jotka pitää koko ajan saman kierrosnopeuden, älä osta tällästä jos et koko ajan käytä yli 1 kW tehoja. Semmoset invertterimallit jossa kierrosluku säätyy tehon mukaan on parempia sulle. Eli kun se laturi on ainoo kuluttaja, pääset pienellä kulutuksella ja erityisesti pienellä äänellä. Mä hukkaisin kyllä sen 25 A laturin tolle akkumäärälle ja ostaisin 45 A tilalle. Muuten saat puksuttaa sitä genua piiiitkään ja sen ääni on karmea kesäillassa.

        Minusta semmonen 1 kW kone piisaa jos vaan latailet, jos sulla on jokin yli 1 kW tarve, niin sitten osta se 2 kW malli. Se vedenlämmitinkin vie vaan yleensä 500/750 W.

        Generaattorilla veden lämmittäminen noin 50 litran boilerissa kestää tunnin verran 750W vastuksella. Pörinää pitää kuunnella siis pitkään.

        45A Akkulaturilla 300 Ah akkujen lataaminen kestää todella piiiiitkään. Ylläpitolatauskin vaatii pari tuntia pörinän kuuntelua.

        Toivottavasti pörisevää Nimbusta ei koskaan eksy naapurikseni hiljaiseen kesäiltään...


      • nimbus
        venemies. kirjoitti:

        Jos et saa 300Ah akkukapasiteettia ajotunneillasi riittämään, on sinulla aivan liian pieni moottorin laturi. Hanki lisälaturiksi 150A laite ja uusi akut syväpurkausta kestäviksi, niin sähköä piisaa. Tavallisissa starttiakuissa purkauskestävyys on huono. Ne on suunniteltu lyhytaikaisille suurille virroille.

        ongelma ei ole kuitenkaan ajotunnit, eivät vajaasti ladatut akut, varsinkaan starttiakut, vaan se että 300 Ah kasiteetti ei käytössäni aina riitä, lisäakkuja ei kovin helposti enää veneenseen sovi, joten aggregaatti oli ensimmäinen ajatus ongelmaani, kiitos useista kommenteistä. mites sitten kommentoisitte aurinkopaneeleita ratkaisuksi???


      • vie virtaa
        nimbus kirjoitti:

        ongelma ei ole kuitenkaan ajotunnit, eivät vajaasti ladatut akut, varsinkaan starttiakut, vaan se että 300 Ah kasiteetti ei käytössäni aina riitä, lisäakkuja ei kovin helposti enää veneenseen sovi, joten aggregaatti oli ensimmäinen ajatus ongelmaani, kiitos useista kommenteistä. mites sitten kommentoisitte aurinkopaneeleita ratkaisuksi???

        niin paljon vai oletko siellä saarenrannassa viikon kerrallaan, jos on 300ah akku kapasiteetti ja nykyaikainen lämmitin ja jääkaappi niin kestää kyllä aikakauan.Onko akkusi ns huviakkuja.Kenu on ihan ok juttu.


      • nimbus
        vie virtaa kirjoitti:

        niin paljon vai oletko siellä saarenrannassa viikon kerrallaan, jos on 300ah akku kapasiteetti ja nykyaikainen lämmitin ja jääkaappi niin kestää kyllä aikakauan.Onko akkusi ns huviakkuja.Kenu on ihan ok juttu.

        300 Ah, joista 75 aH startti ja 225 käyttövirta, josta parhaimmillaan saa ulos n 50 % elikkäs reilut 100 A käyttövirtaa, erilaiset sinänsä täysin normaalit sähkölaitteet kuluttavat käytössämme n 70 ah/vrk, joten ei siinä nyt niin kovin pitkään tartte yhdessä paikassa olla kun alkaa olla virta kortilla.


      • akut
        nimbus kirjoitti:

        300 Ah, joista 75 aH startti ja 225 käyttövirta, josta parhaimmillaan saa ulos n 50 % elikkäs reilut 100 A käyttövirtaa, erilaiset sinänsä täysin normaalit sähkölaitteet kuluttavat käytössämme n 70 ah/vrk, joten ei siinä nyt niin kovin pitkään tartte yhdessä paikassa olla kun alkaa olla virta kortilla.

        semmoisiin vapaa ajan akuihin ja laitteet nykyaikaisiin.Minulla on 2 akkua a 120ah ja olin viimekesänä 3 yötäkin parkissa ja vielä on kone lähtenyt käyntiin.Minulla on lämmitin yöt (safire) ja jääkaappi päällä jatkuvasti, iltaisin katselen televisiota. Uskon että sinulla purkaa virtaa johonkin mihin ei pitäisi tai sitten akut ovat sököjä (mennyt esim ihan tyhjäksi joskus,jäätynyt) tai sitten ne eivät lataudu kunnolla.Oletko mitannut paljon paatissasi kuluu virtaa.Luulin että vietät saarenrannassa pitempiä aikoja.Eihän monikaan lataile akkuja kenulla.Jos sinulla on vanha lämmitin ja jääkaappi niin kyllä virta kelpaa, panosta se hondan hinta niihin niin saat vielä nukkua yöllä ilman kohinaa ja naputusta.Jos tavan veneessä menee 70ah vrk niin kaikki koneet on -80 luvulta. Miksi ei tule akuista tehoa kun 50% ulos.


      • laitteisto
        nimbus kirjoitti:

        300 Ah, joista 75 aH startti ja 225 käyttövirta, josta parhaimmillaan saa ulos n 50 % elikkäs reilut 100 A käyttövirtaa, erilaiset sinänsä täysin normaalit sähkölaitteet kuluttavat käytössämme n 70 ah/vrk, joten ei siinä nyt niin kovin pitkään tartte yhdessä paikassa olla kun alkaa olla virta kortilla.

        Minulla on käytössä jääkaappi, lämmitin, radio, televisio, läppäri, valot ym. ja sähköä kuluu noin 25 Ah vuorokaudessa. Veneeni on 9m liukuva moottorivene ja hupiakkuja on 200Ah ja koneella 60Ah. Lautreita kaksi eli koneen oma 50A ja lisälaturi 100A. Lisänä on 100W aurinkokenno jolla saa aurinkoisena päivänä noin 20Ah, jos kennoa suuntailee paikallaan ollessa aurinkoon päin.

        Mitä ihmeen laitteita käytät, jos kulutuksesi on 70 Ah vuorokaudessa? Genun sijasta kannattaisi miettiä kuinka sähkön kulutus saataisiin järkeviin lukemiin.


    • riittänee

      1 kW riittänee.
      Meteli on silti sitä luokkaa,
      että sellaista ei ehdottomasti rannassa saa käyttää eikä sellainen kuulu saaristoon.
      Hätä on sitten jo toinen juttu ja silloinkin
      etsi sellainen kolo josta äänet eivät kuulu.

      • kannataisi

        Lisätä akkukapasiteettia eikä ruveta lataamaan satamassa jollakin hondalla mikä pitää meteliä.Veneesi ei ole ilmeisesti niin iso että saat agregaatin paikkaan josta melu ei kuulu, on raivostuttavaa kuunnella kun joku yrittää latailla akkuja puolipäivää jollakin hondalla.Laskeppa kauan pitää hondan huutaa että akkusi ovat täysiä.


      • Hasse
        kannataisi kirjoitti:

        Lisätä akkukapasiteettia eikä ruveta lataamaan satamassa jollakin hondalla mikä pitää meteliä.Veneesi ei ole ilmeisesti niin iso että saat agregaatin paikkaan josta melu ei kuulu, on raivostuttavaa kuunnella kun joku yrittää latailla akkuja puolipäivää jollakin hondalla.Laskeppa kauan pitää hondan huutaa että akkusi ovat täysiä.

        Vaikken aggregaatteja luonnonsatamassa suosikaan, niin eipä niissä nykyään niin hirveän kova ääni ole. Jos tämä 47 dB pitää paikkansa, niin monessa kodissa astianpesukonekin pitää aika lailla kovempaa meteliä. Mielummin tuo ääni 50 m rannasta kuin dieselkone lataamassa akkuja rannassa 5 m päässä omasta veneestäni... Lisätietoja mm. http://www.solarpower.fi/products.php?p=c320ab


      • ei ole
        Hasse kirjoitti:

        Vaikken aggregaatteja luonnonsatamassa suosikaan, niin eipä niissä nykyään niin hirveän kova ääni ole. Jos tämä 47 dB pitää paikkansa, niin monessa kodissa astianpesukonekin pitää aika lailla kovempaa meteliä. Mielummin tuo ääni 50 m rannasta kuin dieselkone lataamassa akkuja rannassa 5 m päässä omasta veneestäni... Lisätietoja mm. http://www.solarpower.fi/products.php?p=c320ab

        käytännön kokemusta niin meneppä kuuntelemaan johonkin rantaan kun joku kiva kanssaveneiliä latailee akkuja ja mieti onko kivaa kun muuten olisi hiljaista.


      • Palstan seuraaja
        ei ole kirjoitti:

        käytännön kokemusta niin meneppä kuuntelemaan johonkin rantaan kun joku kiva kanssaveneiliä latailee akkuja ja mieti onko kivaa kun muuten olisi hiljaista.

        Vaikken ole aggregaattia hankkimassakaan, onpa ollut mukava seurata todella asiallista kirjoittelua tässä viestiketjussa. Tuosta saa kysyjä tietoa ja me muutkin opimme taas uutta. Hyvä te!


      • nimbus
        ei ole kirjoitti:

        käytännön kokemusta niin meneppä kuuntelemaan johonkin rantaan kun joku kiva kanssaveneiliä latailee akkuja ja mieti onko kivaa kun muuten olisi hiljaista.

        on tietty itsestään selvää, ettei ilman naapurien suostumusta pöristellä, aika paljon liikun paikoissa, joissa ei muita lähistöllä ole. sinällään olen ko vehkeitä laiturissa kuunnellut ja ne ovat tosiaan varsin äänettömiä, ei niitä voi normaaleihin generaattoreihin verrata. ehdottomasti parempi kuin koittaa käyttää veneen konetta, jota sitäkin valitettavsti monasti tapahtuu.


      • hopö
        nimbus kirjoitti:

        on tietty itsestään selvää, ettei ilman naapurien suostumusta pöristellä, aika paljon liikun paikoissa, joissa ei muita lähistöllä ole. sinällään olen ko vehkeitä laiturissa kuunnellut ja ne ovat tosiaan varsin äänettömiä, ei niitä voi normaaleihin generaattoreihin verrata. ehdottomasti parempi kuin koittaa käyttää veneen konetta, jota sitäkin valitettavsti monasti tapahtuu.

        niin hiljaista laitetta et löydäkkään mikä ei häiritse ja ei kukaan viitsi sanoa ettet saisi käyttää jos kerran viitsit kysellä.Jos laitat niin pitkälle rantaan pörisemään on tietysti eri juttu.Viimekesänä olin eräässä rannassa jossa pariskunta latasi kyseisellä laitteella akkua että saivat jammunsa käyntiin, tosin kone olisi lähtenyt jos olisi osannut startata oikein eikä vain sahata (ryypyt,letkusta pumppaus,kaasua)jolloin jammu ei lähde kunnolla(itselläni kokemusta reilusti). Voin kertoa että kaikkia otti päähän kesä päiväna kuunnella "hiljaisen" kenun pörinää ja oli kuulemma ollut sama juttu edellisenä päivänä.


      • höpö
        hopö kirjoitti:

        niin hiljaista laitetta et löydäkkään mikä ei häiritse ja ei kukaan viitsi sanoa ettet saisi käyttää jos kerran viitsit kysellä.Jos laitat niin pitkälle rantaan pörisemään on tietysti eri juttu.Viimekesänä olin eräässä rannassa jossa pariskunta latasi kyseisellä laitteella akkua että saivat jammunsa käyntiin, tosin kone olisi lähtenyt jos olisi osannut startata oikein eikä vain sahata (ryypyt,letkusta pumppaus,kaasua)jolloin jammu ei lähde kunnolla(itselläni kokemusta reilusti). Voin kertoa että kaikkia otti päähän kesä päiväna kuunnella "hiljaisen" kenun pörinää ja oli kuulemma ollut sama juttu edellisenä päivänä.

        kerro vielä ihan mielenkiinnosta missä tilanteissa ja millä laitteilla ja missä ajassa akkusi tyhjenevät.


      • hopö kirjoitti:

        niin hiljaista laitetta et löydäkkään mikä ei häiritse ja ei kukaan viitsi sanoa ettet saisi käyttää jos kerran viitsit kysellä.Jos laitat niin pitkälle rantaan pörisemään on tietysti eri juttu.Viimekesänä olin eräässä rannassa jossa pariskunta latasi kyseisellä laitteella akkua että saivat jammunsa käyntiin, tosin kone olisi lähtenyt jos olisi osannut startata oikein eikä vain sahata (ryypyt,letkusta pumppaus,kaasua)jolloin jammu ei lähde kunnolla(itselläni kokemusta reilusti). Voin kertoa että kaikkia otti päähän kesä päiväna kuunnella "hiljaisen" kenun pörinää ja oli kuulemma ollut sama juttu edellisenä päivänä.

        Jos puhut ns."salkkukeneraattorista" olet mahdollisesti oikeassa mutta kyllä oikein ja hyvin asennettu gensetti on niin hiljainen että ei se ketään häiritse.
        Testi on tehty. Koehenkilö kehoitettiin hakemaan pullon veneestä. Kun kysyi mistä veneestä niin sanottiin että se jonka akut parasta aikaan ladataan gensetillä. Hän ei venettä löytänyt, vaikka ohitti sitä kolme kertaa.


      • tulee
        LonelyBird kirjoitti:

        Jos puhut ns."salkkukeneraattorista" olet mahdollisesti oikeassa mutta kyllä oikein ja hyvin asennettu gensetti on niin hiljainen että ei se ketään häiritse.
        Testi on tehty. Koehenkilö kehoitettiin hakemaan pullon veneestä. Kun kysyi mistä veneestä niin sanottiin että se jonka akut parasta aikaan ladataan gensetillä. Hän ei venettä löytänyt, vaikka ohitti sitä kolme kertaa.

        Ei meteli välttämättä hirveä ole, mutta kuumana tyynenä kesäpäivänä ei ole mukava saada naapuriksi "akunlataajaa", sillä muutaman tunnin pakokaasua haistellessaan ei "yrjö" ole kaukana.


      • semmone
        LonelyBird kirjoitti:

        Jos puhut ns."salkkukeneraattorista" olet mahdollisesti oikeassa mutta kyllä oikein ja hyvin asennettu gensetti on niin hiljainen että ei se ketään häiritse.
        Testi on tehty. Koehenkilö kehoitettiin hakemaan pullon veneestä. Kun kysyi mistä veneestä niin sanottiin että se jonka akut parasta aikaan ladataan gensetillä. Hän ei venettä löytänyt, vaikka ohitti sitä kolme kertaa.

        kannettava salkkumalli meluaa vaikka kuinkka jeesustelette ja empä ole sitä kenenkää nähnyt huudattavan veneessä sisällä, silloin meteli ei kyllä kuuluisi.Nu salkkumallit laitetaan yleensä laiturille tai vedetään roikanpäähän rantaan kuten kysyjäkin tekisi. Ei nyt puhuta genusta missä on vesijäähdytys,äänieristys ja on asennettu konehuoneeseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10500
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3615
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3381
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2895
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      221
      2281
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2223
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1658
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1486
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe