Eturauhastulehdus???

pissiäpissiä

On nyt kaksi vuotta ollut eturauhastulehus ja koko ajan tiputtelee kusi housuun, eipä ole mukava. Sitä olen miettinyt että saisiko tätä jotenkin hoidettua muulla kuin ei toimivilla lääkkeillä, lämmöllä tai soijalla? Eli toisin sanoen tähtään siihen että oisi joku leikkaus tms? Alkaa oikeesti mennä pää sekasin tästä, aina alemmuuden tunnetta

125

120622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pissiäpissiä

      unohdin mainita ilkeistä lääkäreistä, ne ei tue ja ne vaan rahastaa ja puhuu halveksivasti

      • eturauhanen

        kyllähän tää on tosi veemäinen tauti.mulla ollu nyt pari kuukautta päällä. 90 luvulla oli 4 vuotta yhtäsoittoa. tänään menen urologin juttusille. olen kirjoittanut myös lääkkeet palstalle. aihe oli omnicia,nim.eturauhanen. siellä on meillä porinat kollegojen kans .tervetuloa. kyllä tuo hepin kipu ,polttelu on aika raastavaa.ite oon sitä mieltä että psyykettäkin pitäs hoitaa. kannattaa tehdä siihen asiaan itse aloite.itse olen ainakin yrittänyt pitää puoleni hoidon saamiseksi.meitä taudin runtelemia näyttää oleva enemmän kuin uskoinkaan.


      • pissiäpissiä
        eturauhanen kirjoitti:

        kyllähän tää on tosi veemäinen tauti.mulla ollu nyt pari kuukautta päällä. 90 luvulla oli 4 vuotta yhtäsoittoa. tänään menen urologin juttusille. olen kirjoittanut myös lääkkeet palstalle. aihe oli omnicia,nim.eturauhanen. siellä on meillä porinat kollegojen kans .tervetuloa. kyllä tuo hepin kipu ,polttelu on aika raastavaa.ite oon sitä mieltä että psyykettäkin pitäs hoitaa. kannattaa tehdä siihen asiaan itse aloite.itse olen ainakin yrittänyt pitää puoleni hoidon saamiseksi.meitä taudin runtelemia näyttää oleva enemmän kuin uskoinkaan.

        eikun oikeesti tuntuu ettei kukaan ymmärrä, terkkarikin nauroi kun alussa kerroin miun huonontuneesta itsetunnosta. Psyyke on oikeesti välillä hajoamassa. Miten se siun 4vuoden pätkä hävisi? Ja miten nopeasti palasi? Minä en vain tahtoisi uskoa etten voi olla normaalinuori... Pakko vain yrittää, nauttia tapahtumista ja viettää aikaa


      • sinulla...
        pissiäpissiä kirjoitti:

        eikun oikeesti tuntuu ettei kukaan ymmärrä, terkkarikin nauroi kun alussa kerroin miun huonontuneesta itsetunnosta. Psyyke on oikeesti välillä hajoamassa. Miten se siun 4vuoden pätkä hävisi? Ja miten nopeasti palasi? Minä en vain tahtoisi uskoa etten voi olla normaalinuori... Pakko vain yrittää, nauttia tapahtumista ja viettää aikaa

        on ikää? Eturauhastulehdus (-ärtymys) ei tosin katso ikää, jos vaikka palelluttaa sen. Sitten nämä liikakasvujutut tulevat siellä 50- vuoden tienoilla. Koeta pitää itsesi jopa yliampuvan lämpimänä ja kuulostele helpottaako yhtään.


      • pissiäpissiä
        sinulla... kirjoitti:

        on ikää? Eturauhastulehdus (-ärtymys) ei tosin katso ikää, jos vaikka palelluttaa sen. Sitten nämä liikakasvujutut tulevat siellä 50- vuoden tienoilla. Koeta pitää itsesi jopa yliampuvan lämpimänä ja kuulostele helpottaako yhtään.

        sairastuin 17-v... nyt sitten ollaan 19. Pukeudun kaksiin lämpökalsareihin, vieläkin, pukeudun ylilämpimästi ja välttelen ulkoilua kylmällä, en juo olutta, en pyöräile, yritän lenkkeillä. Lääkärin jo luovutin ja luontaishoitoa käytän muttei toimi


      • olet...
        pissiäpissiä kirjoitti:

        sairastuin 17-v... nyt sitten ollaan 19. Pukeudun kaksiin lämpökalsareihin, vieläkin, pukeudun ylilämpimästi ja välttelen ulkoilua kylmällä, en juo olutta, en pyöräile, yritän lenkkeillä. Lääkärin jo luovutin ja luontaishoitoa käytän muttei toimi

        kokeillut? Ilmeisesti antibiootteja ja tulehduskipulääkkeitä? Miten tauti alkoi? Palellutitko itsesi? Onko kipuja ja missä? Kuinka usein pitää käydä kusella? Onko virtsarakkoa tähystetty?


      • eturauhanen
        pissiäpissiä kirjoitti:

        sairastuin 17-v... nyt sitten ollaan 19. Pukeudun kaksiin lämpökalsareihin, vieläkin, pukeudun ylilämpimästi ja välttelen ulkoilua kylmällä, en juo olutta, en pyöräile, yritän lenkkeillä. Lääkärin jo luovutin ja luontaishoitoa käytän muttei toimi

        ..sun pitää päästä. onko tehty tähystys ultraääni. voi olla muutakin, kuten mulla tänään todettiin. oli 3. divertikkeli elämäni aikana eli ylimääräinen käytävä virtsaputkessa joka mahdollisesti tulehtunut eturauhasen vieressä.2 divertikkeliä leikattu silloin 90 luvulla. mulle tehdään lisää tutkimuksi vielä.


      • pissiäpissiä
        eturauhanen kirjoitti:

        ..sun pitää päästä. onko tehty tähystys ultraääni. voi olla muutakin, kuten mulla tänään todettiin. oli 3. divertikkeli elämäni aikana eli ylimääräinen käytävä virtsaputkessa joka mahdollisesti tulehtunut eturauhasen vieressä.2 divertikkeliä leikattu silloin 90 luvulla. mulle tehdään lisää tutkimuksi vielä.

        On tuputettu antibiootteja, tulehus särkylääkkeitä, alfasalpaajia... Mahaa on koskettanut ja on tullut heikkoa oloa jne, eli pahentanut vain sivuoireillaan on nuo lääkkeet. Siksi luovuin lääkkeistä

        Tauti alkoi 17-vuotiaana viikko ennen itsenäisyyspäivää, huomasin että minun virtsani alkoi yhtäkkiä valua itsekseen, lisäksi vessassa käyminen oli tiukkaa ja virtsaa tuli niukasti vaikka miten joi. myöhemmin, seuraavana päivänä tuli spasmeja, koski kovasti alamahaan ja makasin lattialla tuskasta, sitten tuli välilihan supistelua, lääkärit ei auttanut mitenkään tällöin. Minut ohjattiin psykologille, lopetin sen kolmanteen kertaan. En kylmettänyt itseäni, kaikki vain alkoi tuosta vuodosta ja sen jälkeen kivuista, myöhemmin talvella tuli alaselän kivut, ja virtsaamisen kirvely. Kivut keskittyvät tällä hetkellä virtsarakon oikealle puolelle ja peniksen päähän, spasmit ovat vähentyneet soijalla. Luullakseni. Kusella pitäs käydä melkeinpä koko ajan, mutta pidättelen ja käyn silloin tällöin, yritän neljän tunnin välejä, mutta kyllähän tuo vuotaa. Välillä helpottaa ettei kuseta koko aikaa, mutta oikein tuskallisia on nuo koko ajan kusettaa ja niukasti hetket. Ei ole tähystetty, lääkärit vaan nauraa, on tehty sormilla testi eturauhaseen ja kivekset räplätty, olivat tulehtuneet joulukuussa. En tiedä, paraniko. Urologi suuttui minulle kun hänen luo lopulta pääsin ja sanoi että olen liian nuori, eikä uskonut mitään mitä sanoin, käytti myös epävirallista kieltä ja nimitteli minua ja viittasi minun olevan mielisairas. (Tästä tulee tämä hylkiö olo ja eristäytyminen lääketieteestä)
        Vuoden rukoilun jälkeen otettiin veritestit, ei tulehdusarvoja, ei ole ollut klamydiaa... Ei ole tähystetty virtsarakkoa, vaikka olen rukoillut ja pelkään sitä, ultraääni on tehty kusentaa ennen ja jälkeen virtsarakolle, muttei eturauhaselle. Ainut mitä mie kaipaisin, ois lääkäri joka lopultakin tajuaisi, eikä vain sanoisi että yritä kestää tai olet hullu. Se murtaa minua, kun kaksi vuotta yksin yrittänyt jo taistella tätä vastaan eikä kukaan tajua, eikä näistä viiti läheisille kertoa ihan joka oireeltaan.
        Mie sain lohtua tuosta divertikkelistä. Toivon että miulla ois ne. Mie haluan vain tästä helvetistä ulos ja kokea nuoren elämää. Olen tosi epätoivoinen mutta yritän pysyä pirteänä ja iloisena koko ajan. Kiitokset teille kun olette vastailleet. Ja saisinko tietoa voisiko miulla olla noilla oireilla divertekkeliä? Että se kipu keskittyy enimmäkseen virtsarakkoon? oikealle puolelle? mie oon ihmetelly sitä koko ajan... Mutta pitäisi kai päästä oikealla lääkärille, joskus. Tosin taitaa olla liian myöhäistä


      • eturauhanen
        pissiäpissiä kirjoitti:

        On tuputettu antibiootteja, tulehus särkylääkkeitä, alfasalpaajia... Mahaa on koskettanut ja on tullut heikkoa oloa jne, eli pahentanut vain sivuoireillaan on nuo lääkkeet. Siksi luovuin lääkkeistä

        Tauti alkoi 17-vuotiaana viikko ennen itsenäisyyspäivää, huomasin että minun virtsani alkoi yhtäkkiä valua itsekseen, lisäksi vessassa käyminen oli tiukkaa ja virtsaa tuli niukasti vaikka miten joi. myöhemmin, seuraavana päivänä tuli spasmeja, koski kovasti alamahaan ja makasin lattialla tuskasta, sitten tuli välilihan supistelua, lääkärit ei auttanut mitenkään tällöin. Minut ohjattiin psykologille, lopetin sen kolmanteen kertaan. En kylmettänyt itseäni, kaikki vain alkoi tuosta vuodosta ja sen jälkeen kivuista, myöhemmin talvella tuli alaselän kivut, ja virtsaamisen kirvely. Kivut keskittyvät tällä hetkellä virtsarakon oikealle puolelle ja peniksen päähän, spasmit ovat vähentyneet soijalla. Luullakseni. Kusella pitäs käydä melkeinpä koko ajan, mutta pidättelen ja käyn silloin tällöin, yritän neljän tunnin välejä, mutta kyllähän tuo vuotaa. Välillä helpottaa ettei kuseta koko aikaa, mutta oikein tuskallisia on nuo koko ajan kusettaa ja niukasti hetket. Ei ole tähystetty, lääkärit vaan nauraa, on tehty sormilla testi eturauhaseen ja kivekset räplätty, olivat tulehtuneet joulukuussa. En tiedä, paraniko. Urologi suuttui minulle kun hänen luo lopulta pääsin ja sanoi että olen liian nuori, eikä uskonut mitään mitä sanoin, käytti myös epävirallista kieltä ja nimitteli minua ja viittasi minun olevan mielisairas. (Tästä tulee tämä hylkiö olo ja eristäytyminen lääketieteestä)
        Vuoden rukoilun jälkeen otettiin veritestit, ei tulehdusarvoja, ei ole ollut klamydiaa... Ei ole tähystetty virtsarakkoa, vaikka olen rukoillut ja pelkään sitä, ultraääni on tehty kusentaa ennen ja jälkeen virtsarakolle, muttei eturauhaselle. Ainut mitä mie kaipaisin, ois lääkäri joka lopultakin tajuaisi, eikä vain sanoisi että yritä kestää tai olet hullu. Se murtaa minua, kun kaksi vuotta yksin yrittänyt jo taistella tätä vastaan eikä kukaan tajua, eikä näistä viiti läheisille kertoa ihan joka oireeltaan.
        Mie sain lohtua tuosta divertikkelistä. Toivon että miulla ois ne. Mie haluan vain tästä helvetistä ulos ja kokea nuoren elämää. Olen tosi epätoivoinen mutta yritän pysyä pirteänä ja iloisena koko ajan. Kiitokset teille kun olette vastailleet. Ja saisinko tietoa voisiko miulla olla noilla oireilla divertekkeliä? Että se kipu keskittyy enimmäkseen virtsarakkoon? oikealle puolelle? mie oon ihmetelly sitä koko ajan... Mutta pitäisi kai päästä oikealla lääkärille, joskus. Tosin taitaa olla liian myöhäistä

        tosiaan sinua on hoidettu väärin. sinun täytyy päästä virtsarakon tähystykseen vaikka yksityiselle, maksaa noin 200- 250 e. minulla virtsaputken divertikkelit ovat voineet olla lapsesta asti. koskaan ei ole liian nuori sairastettuaan


      • pissiä pissiä
        eturauhanen kirjoitti:

        tosiaan sinua on hoidettu väärin. sinun täytyy päästä virtsarakon tähystykseen vaikka yksityiselle, maksaa noin 200- 250 e. minulla virtsaputken divertikkelit ovat voineet olla lapsesta asti. koskaan ei ole liian nuori sairastettuaan

        Voiko tästä siis päästä eroon kunhan ne on leikattu? Siis onko se joku mutaatio vai uusiutuuko se vain? Mie löysin googlella jotain ihme suolistojuttuja, että kuidunpuutetta jne, muttei päässyt tonne oikeelle osastolle sitten. Ois tässä tavotteena hankkia rahaa. Täällä tosin kun kävin yksityisellä niin oli sama kuin tk-lääkäri, mie haluan ihan oikean lääkärin joka ymmärtää minua :) Sepä tässä on, en tahdo heittää rahoja hukkaan :) Mutta nytten olen oikeasti iloinen jos tuossa on vastaus


      • eturauhanen
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Voiko tästä siis päästä eroon kunhan ne on leikattu? Siis onko se joku mutaatio vai uusiutuuko se vain? Mie löysin googlella jotain ihme suolistojuttuja, että kuidunpuutetta jne, muttei päässyt tonne oikeelle osastolle sitten. Ois tässä tavotteena hankkia rahaa. Täällä tosin kun kävin yksityisellä niin oli sama kuin tk-lääkäri, mie haluan ihan oikean lääkärin joka ymmärtää minua :) Sepä tässä on, en tahdo heittää rahoja hukkaan :) Mutta nytten olen oikeasti iloinen jos tuossa on vastaus

        ei välttämättä ole apua, mutta paneppas googleen Fastiron oy niin löydät pätevän lääkärin. sinut pitää tutkia ensin ja täällä tutkitaan.


      • pissiä pissiä
        eturauhanen kirjoitti:

        ei välttämättä ole apua, mutta paneppas googleen Fastiron oy niin löydät pätevän lääkärin. sinut pitää tutkia ensin ja täällä tutkitaan.

        miepä häippäsenkin tuonne ja sitten samalla yöpuulle, taidan sitten huomennakin vielä tulla käväsemään tänne.


      • pissiä pissiä
        pissiä pissiä kirjoitti:

        miepä häippäsenkin tuonne ja sitten samalla yöpuulle, taidan sitten huomennakin vielä tulla käväsemään tänne.

        Kävin kattoo ja oli tutkimuksilla aika kovaa hintaa, pitäs käydä tutkimus kerrallaan jos ei tk-tasolla semmosiin pääsis. Aika kalliiksi tulisi opiskelijatasolla


      • löytyy.
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Kävin kattoo ja oli tutkimuksilla aika kovaa hintaa, pitäs käydä tutkimus kerrallaan jos ei tk-tasolla semmosiin pääsis. Aika kalliiksi tulisi opiskelijatasolla

        Murheellisen kuuloinen on tarinasi. Uskomattomalta kuulostaa lääkäreiden käyttäytyminen. Oletko itse käyttäytynyt oudosti, joka olisi vaikuttanut lääkäreiden asenteeseen? Olen melkein varma, että saat apua, kun etsit etkä luovuta. Täällä meillä päin on yksityinen lääkärikeskus, jonka taksat eivät niin älyttömät ole, joista sairasvakuutuskin korvaa osan. Kyllä ehdottaisin, että keräätte kotijoukoissa kolehdin ja ei kun lääkäriin. Sinä olet nuori ja kaikki vielä edessä. Se hyöty tästä piina- ajastasi on, että tervehdyttyäsi osaat arvostaa terveyttä ja ymmärrät toisten sairauksia.


      • pissiä pissiä
        löytyy. kirjoitti:

        Murheellisen kuuloinen on tarinasi. Uskomattomalta kuulostaa lääkäreiden käyttäytyminen. Oletko itse käyttäytynyt oudosti, joka olisi vaikuttanut lääkäreiden asenteeseen? Olen melkein varma, että saat apua, kun etsit etkä luovuta. Täällä meillä päin on yksityinen lääkärikeskus, jonka taksat eivät niin älyttömät ole, joista sairasvakuutuskin korvaa osan. Kyllä ehdottaisin, että keräätte kotijoukoissa kolehdin ja ei kun lääkäriin. Sinä olet nuori ja kaikki vielä edessä. Se hyöty tästä piina- ajastasi on, että tervehdyttyäsi osaat arvostaa terveyttä ja ymmärrät toisten sairauksia.

        Olen itekkin miettinyt miten paljon mie olen kasvanut tämän aikana, oikeestaan miusta oli oikein että minä sairastuin, nyt minä vasta todella ymmärrän mitä jotkut ihmiset joutuvat kärsimään, ja arvostan terveyttä hyvin paljon ja tahdon auttaa sairaita ihmisiä. Olenkin laittanut haun sairaanhoitajaksi, jos sinne mahdollisesti pääsisi.
        En ole käyttäytynyt erityisesti, se ukko mikä rähjäsi kunnolla, oli ihan loppuun palanut ja ylimielinen, huusi vaikka selitin rauhallisesti asioitani, siitähän minä juuri menin hämilleni että olin kohtelias jne niin saan vastaanotoksi huutoa ja haukkumista. Ja muut lääkärit on sitten vaan semmosia että ihan sama, kunhan saadaan palkka. Mutta lohduttavaa on tämän sivuston ihmiset kun ne ymmärtää minua, kiitos teille siitä. Missä päin tämä mainitsemasi lääkäri sijaitsee ja onko kotisivuja?


      • että sinä...
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Olen itekkin miettinyt miten paljon mie olen kasvanut tämän aikana, oikeestaan miusta oli oikein että minä sairastuin, nyt minä vasta todella ymmärrän mitä jotkut ihmiset joutuvat kärsimään, ja arvostan terveyttä hyvin paljon ja tahdon auttaa sairaita ihmisiä. Olenkin laittanut haun sairaanhoitajaksi, jos sinne mahdollisesti pääsisi.
        En ole käyttäytynyt erityisesti, se ukko mikä rähjäsi kunnolla, oli ihan loppuun palanut ja ylimielinen, huusi vaikka selitin rauhallisesti asioitani, siitähän minä juuri menin hämilleni että olin kohtelias jne niin saan vastaanotoksi huutoa ja haukkumista. Ja muut lääkärit on sitten vaan semmosia että ihan sama, kunhan saadaan palkka. Mutta lohduttavaa on tämän sivuston ihmiset kun ne ymmärtää minua, kiitos teille siitä. Missä päin tämä mainitsemasi lääkäri sijaitsee ja onko kotisivuja?

        olet Karjalan poikkii. Niin kertomani paikka on Kajaanin lääkäripalvelu, jossa mm. sairaalalääkärit ottavat vastaan lisähomminaan. Siellä pitää vastaanottoa mm. eräs ymmärtäväinen urologi (nainen).


      • pissiä pissiä
        että sinä... kirjoitti:

        olet Karjalan poikkii. Niin kertomani paikka on Kajaanin lääkäripalvelu, jossa mm. sairaalalääkärit ottavat vastaan lisähomminaan. Siellä pitää vastaanottoa mm. eräs ymmärtäväinen urologi (nainen).

        juu, kyllähän sie huomasit ihan oikkein, että tiältä päin ollaan... :) Kuulostaa paremmalta kuin joensuun urologi joka on myös yksityislääkärillä, että se on hullu, oikeesti pitäs saada se ulos virastaan, mie vihaan sitä ukkoa ja oon tosi katkera sille. Jos ei hoida töitään ja on epäasiallinen, pitäisi saada potkut. Mutta voisin yrittää tuota sinun lääkäriäsi


      • Ens
        että sinä... kirjoitti:

        olet Karjalan poikkii. Niin kertomani paikka on Kajaanin lääkäripalvelu, jossa mm. sairaalalääkärit ottavat vastaan lisähomminaan. Siellä pitää vastaanottoa mm. eräs ymmärtäväinen urologi (nainen).

        Oman kunnan pääterv. lääkäriltä aika. Kliinisen tutkimuksen jälkeen he kirjoittavat
        lähetteen kuntainliiton siihen sairaalaan, jolta ostavat operoitavat palvelut.

        Näin homma hoituu edullisesti, tosin pitkän jonotusajan jälkeen urologi
        tekee tarvittavan hoitosuunnitteen.

        Totta kai tulehduksiin antibiootteja ensiavuksi. Se tappaa tulehdusbakteerit, lievittää oloa.

        enska 60


      • pissiä pissiä
        Ens kirjoitti:

        Oman kunnan pääterv. lääkäriltä aika. Kliinisen tutkimuksen jälkeen he kirjoittavat
        lähetteen kuntainliiton siihen sairaalaan, jolta ostavat operoitavat palvelut.

        Näin homma hoituu edullisesti, tosin pitkän jonotusajan jälkeen urologi
        tekee tarvittavan hoitosuunnitteen.

        Totta kai tulehduksiin antibiootteja ensiavuksi. Se tappaa tulehdusbakteerit, lievittää oloa.

        enska 60

        Oon omassa kaupungissa jo kolunnut joka lääkärin ja jonottanut oman kunnan keskus-sairaalaan ja siellähän se hullu huusi miulle heti kun tulin huoneeseen että eihän nuorella miehellä voi olla mitään vikaa helvetti perkele ja saatana... ja muita kauniita sanoja. Olen tyhmä idiootti jne. Eli ei kiitos enää sitä. Yksityiset tosiaan maksaa liikaa ja joensuussa tuo sama toimii yksityisellä, joten sekään ei ole miun neuvoni, pitää lähteä toisaalle.
        Olen syönyt tuhansia antibiootti-kuureja ja tulehus-särkylääkkeitä. Ja ei ole kusinäytteissä ollut bakteereja näkyvillä. Tuhat oon niitäkin tiputellut. :) Ainakin. Perseeseen työnnetty sormi, sukupuolitautitestit käyty, tulehusarvot, yhesti oli kivestulehduskin näillä käynneillä, ei suostu kukaan tähystämään. Eli neuvona on muuttaa pois koko maakunnasta kun seuraava koulu alkaa ja toivoa että siellä on paremmat jutut, ainakin mitä uskosin niin pohjois-pohjanmaalla asiat on kunnossa


      • eturauhanen
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Oon omassa kaupungissa jo kolunnut joka lääkärin ja jonottanut oman kunnan keskus-sairaalaan ja siellähän se hullu huusi miulle heti kun tulin huoneeseen että eihän nuorella miehellä voi olla mitään vikaa helvetti perkele ja saatana... ja muita kauniita sanoja. Olen tyhmä idiootti jne. Eli ei kiitos enää sitä. Yksityiset tosiaan maksaa liikaa ja joensuussa tuo sama toimii yksityisellä, joten sekään ei ole miun neuvoni, pitää lähteä toisaalle.
        Olen syönyt tuhansia antibiootti-kuureja ja tulehus-särkylääkkeitä. Ja ei ole kusinäytteissä ollut bakteereja näkyvillä. Tuhat oon niitäkin tiputellut. :) Ainakin. Perseeseen työnnetty sormi, sukupuolitautitestit käyty, tulehusarvot, yhesti oli kivestulehduskin näillä käynneillä, ei suostu kukaan tähystämään. Eli neuvona on muuttaa pois koko maakunnasta kun seuraava koulu alkaa ja toivoa että siellä on paremmat jutut, ainakin mitä uskosin niin pohjois-pohjanmaalla asiat on kunnossa

        ...että eri kunnissa ja kaupungeissa on terveydenhuollossa niin paljon eroja. tää mun tarina meni näin josta oon varmaan kertonutkin osan. helmikuun alussa alkoi helvetilliset alapääkivut. päivystykseen 2päivän päästä diagnoosi eturauhasen tulehdus antibioottikuuri 2 viikkoa. helmikuun puolessa välissä jäin sairaslomalle ja söin kipulääkkeitä ,ei vaikutusta. helmikuun lopulla soitin yksityiselle urologille ja sain ajan parin päivän päähän. maaliskuun alussa urologin vastaanotto 71 euroo , hon kirjoittimääräsi mobic kipu ja tarivid antibiootin kuukaudeksi. urologi kirjoitti mulle reseptin ja lapun johon kirjoitti että jos vaiva ei oo kuukaudessa ohi niin sitten tehdään eturauhasen ultraääni ja virtsarakon ja putken tähystys. seuraavalla viikolla menin taas terveyskeskukseen ,koska sairasloma loppuu. otin urologin kirjoittaman lapun ja reseptin mukaan. näytin tk-lääkärille niitä. tk-lääkäri tuumasi heti että hän puhuu ylilääkärin kanssa asiasta että pannaan kunnan tk;n piikkin tähystys ja ultraääni. en edes ehdottanut tällaista. terveyskeskuksen lääkäri kirjoitti lähetteen samalle yksityiselle urologille jossa olin käynyt. vastaus tuli viikon päästä että tutkimukset tehdään 31.3.no sitten löytyi se sivuhaara eli divertikkeli virtsaputkesta. kipua on vielä virtsaputkessa kusemisen jälkeen 1-2 tuntia, kuin kaataisi haavaan tärpättiä. diven tulehdus kai sen tekee.kiveksiäkin jomottelee. urologi muuten siiten kirjoitti lähetteen yliopistosairaalaan varjoainekuvauksiin. edelleen ollaan sairaslomalla ja olen tainnut tulla siihen tulokseen ,että ollaan niin kauan kuin tää prosessi on melko lailla selvä.asun muuten riittävän velkaisessa kunnassa.


      • pissiä pissiä

        Siunkin tarina kyllä kuulostaa aika monimutkaiselta. Ahistavinta oli tosiaan alussa ne kivut, mie potkin vaan ovia ja rääyin maassa huutaen, ihan massiivista... En kyllä enää kaiholla muistele niitä aikoja. Ootkos sie pohjois-pohjanmaalta päin? Kun miun käsittääkseni siellä just tehään noita tähystyksiä niin osittain senkin takia valitsin sen opiskelupaikkakuntani. Haluan ulos täältä kun muutenkin kaikkien mun läheisten sairaudet on hoidettu huonosti täällä. Muuten kiva alue asua. Miekin kyllä jollain tavalla toivon että löytyisi jotain muuta kuin eturauhastulehdus, tällä hetkellä tuntuu että vasen kives olisi taas tulehtunut, on aristanut jo pari päivää


      • eturauhanen
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Siunkin tarina kyllä kuulostaa aika monimutkaiselta. Ahistavinta oli tosiaan alussa ne kivut, mie potkin vaan ovia ja rääyin maassa huutaen, ihan massiivista... En kyllä enää kaiholla muistele niitä aikoja. Ootkos sie pohjois-pohjanmaalta päin? Kun miun käsittääkseni siellä just tehään noita tähystyksiä niin osittain senkin takia valitsin sen opiskelupaikkakuntani. Haluan ulos täältä kun muutenkin kaikkien mun läheisten sairaudet on hoidettu huonosti täällä. Muuten kiva alue asua. Miekin kyllä jollain tavalla toivon että löytyisi jotain muuta kuin eturauhastulehdus, tällä hetkellä tuntuu että vasen kives olisi taas tulehtunut, on aristanut jo pari päivää

        ...seudulta ollaan.


      • pissiä pissiä
        eturauhanen kirjoitti:

        ...seudulta ollaan.

        kun kävin tutkii sitä siun sairaalaa, mie aattelin eka siellä mennä kunnalliseen sairaalaan. Eihän se tähystys koske. Pelkään myös sitä


      • vekke
        sinulla... kirjoitti:

        on ikää? Eturauhastulehdus (-ärtymys) ei tosin katso ikää, jos vaikka palelluttaa sen. Sitten nämä liikakasvujutut tulevat siellä 50- vuoden tienoilla. Koeta pitää itsesi jopa yliampuvan lämpimänä ja kuulostele helpottaako yhtään.

        joo on pirullinen tauti,palellutin itteni,ja siitä se sitten lähti,oireet alko helmikuussa,lääkkeet auttaa jonkin verrran virtsan tuloa,mutta se kipu,,, pää hajoaa pikkuhiljaa,olen motoristi myös,ajelut jää vähiin kun ajon jälkeen heti paikat liekeissä. Pidän villahousuja perhana läpi kesän kostoksi.


    • sama vaiva

      Pahentaako sulla stressi oireita? Mulla antibiotit ei auttaneet paljon mitään. Särkylääkkeet auttaa jonkin verran.

      • eturauhanen

        kyllähän tässä stressiä on vaivasta jäämäänkin.pieni alituinen stressihän vain pitää ihmisen toiminnassa ja saa elämään vauhtia. kelloa en tarvitse ainakaan työssä. työ on mulle ainakin ollut haaste ja mielenkiinto elämässä ainakin viimeiset kymmenen vuotta, sillä olen rakentanut ja korjannut taloja . työt teen yksin ,mutta en ole yrittäjä vaan aina palkkasuhteessa työnantajaan.työ on kivaa kun on terve. terveyden ronklaaminen on kyllä aika raju sressin aiheuttaja. kyllä tässä elämän varrella on huomannut että kyllä ei ole paljo arkiasiat sressannut. sitä oppii suhtautuun asihoihin vähän eri lailla kun elämä näyttää koettelevan.elämän perusaiat kyllä pitäs olla ok kun on terve 3 vuotias tyttö, vaimo, omakotitalo,kaikki tarpeellinen eikä ole edes velkaa. töitä tehtiin muuten aikanaan aika saatanallisesti ,silloin kun rauta oli kuumaa, 80-luvun loppupuoliskolla. no siitähän alko siiten tälläinen sairastamiskierre. tuli sydämmen rytmihäiriöt ,käytiin muutaman kerran vuodessa oys:ssa paneen kierrokset kohilleen,kun heilu siellä lähellä kahtasataa.no syöty tässä pumppulääkkeitä 16 vuotta. no siiten iski tää samanen vaiva 90-luvulla, joka kesti yhtäsoittoa 4 vuotta. mulukun päätä ja virtsaputkea polttaa koko ajan.kätiin pari kertaa leikkaamassa virtsaputkea. no sitten iski purentahäiriö,vusia kestävä päänsärky ja kasvokipu,josta seuras että kyllähän tässä vaiheessa voi jo vähän masentua.no sitten kun nämä pikkuvaivat siinä elämisen ja työn sivussa sai hoidettua, että tervettäkin elämää sattuu olemaan puolenkymmentä vuotta,niin osaa tuo mulkku alkaa oireeleen taas.ja niinhän sieltä löytyy tulehtunut bakteeriton divertikkeli, kaupanpäällisenä vitunmoiset poltteet alapäässä. ootellaan nyt varjoainekuvausta ja mahdollista puukkoa.onkohan tässä ollu stressiä tarpeeksi? kyllähän tuo meinaa vähän suoranaisesti vituttaa. mutta minkäs teet ,yritetään mennä eteenpäin. että tällänen tappaus tällä kertaa.


      • pissiä pissiä

        Se pahentaa, ja etenkin jos tästä taudista alkaa hermoilemaan niin sitten on paha, se on ärsyttävä kierre, pitää vaan yrittää koko ajan keskittyä johonkin muuhun. Meditointia ja muuta


      • pissiä pissiä
        eturauhanen kirjoitti:

        kyllähän tässä stressiä on vaivasta jäämäänkin.pieni alituinen stressihän vain pitää ihmisen toiminnassa ja saa elämään vauhtia. kelloa en tarvitse ainakaan työssä. työ on mulle ainakin ollut haaste ja mielenkiinto elämässä ainakin viimeiset kymmenen vuotta, sillä olen rakentanut ja korjannut taloja . työt teen yksin ,mutta en ole yrittäjä vaan aina palkkasuhteessa työnantajaan.työ on kivaa kun on terve. terveyden ronklaaminen on kyllä aika raju sressin aiheuttaja. kyllä tässä elämän varrella on huomannut että kyllä ei ole paljo arkiasiat sressannut. sitä oppii suhtautuun asihoihin vähän eri lailla kun elämä näyttää koettelevan.elämän perusaiat kyllä pitäs olla ok kun on terve 3 vuotias tyttö, vaimo, omakotitalo,kaikki tarpeellinen eikä ole edes velkaa. töitä tehtiin muuten aikanaan aika saatanallisesti ,silloin kun rauta oli kuumaa, 80-luvun loppupuoliskolla. no siitähän alko siiten tälläinen sairastamiskierre. tuli sydämmen rytmihäiriöt ,käytiin muutaman kerran vuodessa oys:ssa paneen kierrokset kohilleen,kun heilu siellä lähellä kahtasataa.no syöty tässä pumppulääkkeitä 16 vuotta. no siiten iski tää samanen vaiva 90-luvulla, joka kesti yhtäsoittoa 4 vuotta. mulukun päätä ja virtsaputkea polttaa koko ajan.kätiin pari kertaa leikkaamassa virtsaputkea. no sitten iski purentahäiriö,vusia kestävä päänsärky ja kasvokipu,josta seuras että kyllähän tässä vaiheessa voi jo vähän masentua.no sitten kun nämä pikkuvaivat siinä elämisen ja työn sivussa sai hoidettua, että tervettäkin elämää sattuu olemaan puolenkymmentä vuotta,niin osaa tuo mulkku alkaa oireeleen taas.ja niinhän sieltä löytyy tulehtunut bakteeriton divertikkeli, kaupanpäällisenä vitunmoiset poltteet alapäässä. ootellaan nyt varjoainekuvausta ja mahdollista puukkoa.onkohan tässä ollu stressiä tarpeeksi? kyllähän tuo meinaa vähän suoranaisesti vituttaa. mutta minkäs teet ,yritetään mennä eteenpäin. että tällänen tappaus tällä kertaa.

        Eturauhanen on ainakin työskennellyt elämänsä eteen. Siis tämä henkilö joka kirjoitti :)
        Terveyden eteen työskentely on tosiaan raskasta, tosin minä olen alkanut ottaa jo rennosti ja yritän unohtaa huonot lääkärikokemukset, rentoudun ja käytän luonnontuotteita, soijajauhoa, kivirouhetta ja vitamiineja. Aika hyvän makuinen aamupala ja nopea nauttia, parin tunnin päästä vasta tarvitsee syödä kun yhden lasillisen juo.
        Eturauhasella on kyllä tosiaan ollut vittumaisempi kokemuskenttä tän sairastelun kaa, joten ihmettelen miten hän jaksaa. Mie pelkään sitä että mie välillä menetän sympatiani, mie jopa välillä itken siitä :D Ihan kauheeta kun välillä ite on niin tuskissaan ja kuulee toisen tuskasta ja siitä ei välitä, ja sitten myöhemmin tulee katumus, koska oikeasti välittää ja samalla alkaa pelottaa ettei pysty olemaan enää välittävä ihminen. Pitää vain yrittää päästä enemmän ulos tästä omasta mielestä ja olla sympaattinen


      • eturauhanen
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Se pahentaa, ja etenkin jos tästä taudista alkaa hermoilemaan niin sitten on paha, se on ärsyttävä kierre, pitää vaan yrittää koko ajan keskittyä johonkin muuhun. Meditointia ja muuta

        ihan niinkuin sanoit jos alkaa asiaa ajattelemaan oireet senkun pahenee, näin ainakin minulla. Mutta silti aika vittumainen vaiva. Ei musta tällaiset ongelmat kuuluis 24v miehen elämään.


      • millainen
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Eturauhanen on ainakin työskennellyt elämänsä eteen. Siis tämä henkilö joka kirjoitti :)
        Terveyden eteen työskentely on tosiaan raskasta, tosin minä olen alkanut ottaa jo rennosti ja yritän unohtaa huonot lääkärikokemukset, rentoudun ja käytän luonnontuotteita, soijajauhoa, kivirouhetta ja vitamiineja. Aika hyvän makuinen aamupala ja nopea nauttia, parin tunnin päästä vasta tarvitsee syödä kun yhden lasillisen juo.
        Eturauhasella on kyllä tosiaan ollut vittumaisempi kokemuskenttä tän sairastelun kaa, joten ihmettelen miten hän jaksaa. Mie pelkään sitä että mie välillä menetän sympatiani, mie jopa välillä itken siitä :D Ihan kauheeta kun välillä ite on niin tuskissaan ja kuulee toisen tuskasta ja siitä ei välitä, ja sitten myöhemmin tulee katumus, koska oikeasti välittää ja samalla alkaa pelottaa ettei pysty olemaan enää välittävä ihminen. Pitää vain yrittää päästä enemmän ulos tästä omasta mielestä ja olla sympaattinen

        tuote se on? Onko auttanut? Mistä voi ostaa? Miten sitä nautitaan?


      • pissiä pissiä
        millainen kirjoitti:

        tuote se on? Onko auttanut? Mistä voi ostaa? Miten sitä nautitaan?

        http://www.keskisaari.com/ sitä saa täältä, sen raudat on yleisiä kehon rakennusaineita, joten lisään sen sinkkiin ja c-vitamiiniin, tuntuuhan tuo lievittävän, näkyvä vaikutus alkaa 3kk


      • pissiä pissiä
        eturauhanen kirjoitti:

        ihan niinkuin sanoit jos alkaa asiaa ajattelemaan oireet senkun pahenee, näin ainakin minulla. Mutta silti aika vittumainen vaiva. Ei musta tällaiset ongelmat kuuluis 24v miehen elämään.

        Ja ei enää naurata pissivitsit keski-ikäisistä ukoista jne :D Aika paljon vakavoituu


      • jps

        Itselläni on ollut yli 10 vuotta eturauhastulehdus ei ole hääviä ei.


    • kans eeturuhanen oireilee

      Kuinka paljon sulla tiputtelee? Mulla oli kans eturauhastulehdus. Muut oireet on poistuneet mut välillä tuntuu et hiukan kusta valuis vehkeestä, mutta alkkareihin ei kuitenkaan jää jälkeä. En sit tiä on tää psykologinen tekijä. Tää eturauhasjuttu ainakin pysyy mun mielessä pitkään kun tulee kylmiä ilmoja. Toivottavasti oireet loppuu kunnolla kun ilmat lämpiää. Helpottaako sun oireet kesänajaksi?

      • pissiä pissiä

        spasmeja oli aika paljon jne, nyt vasta tuntuu paremmalta kuin koko kahden vuoden aikana kun olen 3kk käyttänyt luontaistuotteita, kusen valuntakin tuntuu pienentyneen


      • Ens

        Tahattomasti eturauhastulehduksen liian tehokkailla keskikehon venyttey-ohjelmilla.

        Vaikka prostata oli aikaisemmin höylätty, se äityi kipeäksi ja kiukkuiseksi.
        Tuntui, ettei rakko tyhjene kuin osaksi.

        Kun pääsin muutaman päivän päästä urologille ja selitin miten tulehdus tuli,
        sanoi: Mee kotiis äläkä vasta liikaa rasita turhan päiten.

        Kolme x yössä pitää nousta lösölle.


      • pissiä pissiä
        Ens kirjoitti:

        Tahattomasti eturauhastulehduksen liian tehokkailla keskikehon venyttey-ohjelmilla.

        Vaikka prostata oli aikaisemmin höylätty, se äityi kipeäksi ja kiukkuiseksi.
        Tuntui, ettei rakko tyhjene kuin osaksi.

        Kun pääsin muutaman päivän päästä urologille ja selitin miten tulehdus tuli,
        sanoi: Mee kotiis äläkä vasta liikaa rasita turhan päiten.

        Kolme x yössä pitää nousta lösölle.

        no mie oon myös miettinyt sitä että jos retkotan huonossa asennossa niin sitten pahentaa, jos selkä köyryssä istun, joten kai sekin vaikuttaa jotenkin lantion alueeseen


    • nuorimieshenkilö

      Aiheuttaako eturauhastulehdus sulle heikentynyttä virtsasuihkua?

      • pissiä pissiä

        kyllä, sitä oli, nyt se on tasautunut ja juon nyt aika paljon päivän aikana, silloin kun alkaa tuntua nihkeältä, joten virtsasuihku on normaali, mutta välillä tuntuu ettei rakko tyhjene kunnolla


    • Onko

      eturauhastulehdus vaikuttanut jotenkin sinun seksuaalielämään? Mulla oli alkuvaiheessa kipua orgasmin aikana, lääkäri kuitenkin sanoi että siemensyöksyt edesauttavat tulehduksen paranemista.

      • eturauhanen

        mulla tää tauti oo vaikuttanut haluihin.tyhjentämiset ei senkummemmin vaikuta taudin kulkuun.


      • eturauhanen
        eturauhanen kirjoitti:

        mulla tää tauti oo vaikuttanut haluihin.tyhjentämiset ei senkummemmin vaikuta taudin kulkuun.

        ...sen verran tästä taudista. oireena mulla kyllä on selvät eturauhastulehduksen oireet.mutta tuo sivuhaaran löytyminen tuolta virtsaputken perältä 2 sentin päästä rakon sulkijalihaksesta ja kusemisen jälkeen tulevat kovat poltteet virtsaputkeen sai kokeneenkin urologin aika hämilleen. nyt diagnoosina on tämä sivuhaaran eli divertikkelin bakteeriton tulehdus. ota tästä sitten selvää.kiveksiä jomottaa, istuminen on välillä vaikeaa,siemensyöksyn jälkeen sama helvetillinen polte virtsaputkessa ,alavatsa oli alkuun tuskassa, auton kyydissä tärinä pahentaa oireita,kusi ei kylläkään vielä valu housuun.yöllä ainakin kerran kuselle. on tää muuten melkosta hommaaa. syön nyt mobic, trimopan 3kk kuuri, sinkki 3*15 mg ,c vitamiiniä 2*500mg ,karpalo strong 2 kapselia vrk olikohan siinä kaikki. niin ja kuuma jyväpussi housuihin aamuisin ja nukkumaan mennessä jalassa olevien villasukkien kera


      • pissiä pissiä

        Miulla ei ees seissyt, se oli tosi pelottavaa, 17-v ja impotentti, se oli osittain psyykkistä ja koski myös laueta, 18-v synttäreinä vaivallani runkkasin ja sen jälkeen alotin aktiivisesti ja helpotti, nykyään joka aamu kun herään, mutta aika tuskasta se on yrittää joka päivä laueta, ja vie siitä sen nautinnon kun on pakko aina laueta, seksissäkin aina petyn jos en laukea ja on pakko saada itsensä salaa laukeamaan. Yritän kasata oikeaa parisuhdetta vaikka pidänkin itseäni huonona, mutta vastapuoli sanoo että olen hyvä eikä se välitä tästä


      • eturauhanen
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Miulla ei ees seissyt, se oli tosi pelottavaa, 17-v ja impotentti, se oli osittain psyykkistä ja koski myös laueta, 18-v synttäreinä vaivallani runkkasin ja sen jälkeen alotin aktiivisesti ja helpotti, nykyään joka aamu kun herään, mutta aika tuskasta se on yrittää joka päivä laueta, ja vie siitä sen nautinnon kun on pakko aina laueta, seksissäkin aina petyn jos en laukea ja on pakko saada itsensä salaa laukeamaan. Yritän kasata oikeaa parisuhdetta vaikka pidänkin itseäni huonona, mutta vastapuoli sanoo että olen hyvä eikä se välitä tästä

        hyvä mies kiusaa itseäs liikaa


      • pissiä pissiä
        eturauhanen kirjoitti:

        hyvä mies kiusaa itseäs liikaa

        Mutta haluan vain olla mahdollisimman terve ja runkkaus auttaa siihen ettei tule kiputiloja niin pakko on laueta, oishan se kiva jos pystys muuten hoitamaan sen. Kipulääkkeitä en ala, nyt on parempi olo kun käytän luontaishoitoja, ei ole enää heikko olo ja pökkerö olo koko ajan, miua ainakin aina väsytti kun söi niitä lääkkeitä, yhesti tuli joku lihaskramppi ja se tosiaan koski


      • eturauhanen
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Mutta haluan vain olla mahdollisimman terve ja runkkaus auttaa siihen ettei tule kiputiloja niin pakko on laueta, oishan se kiva jos pystys muuten hoitamaan sen. Kipulääkkeitä en ala, nyt on parempi olo kun käytän luontaishoitoja, ei ole enää heikko olo ja pökkerö olo koko ajan, miua ainakin aina väsytti kun söi niitä lääkkeitä, yhesti tuli joku lihaskramppi ja se tosiaan koski

        muuten nukuttua öisin normaalisti, vai pitääkö rampata kusella ennen nukahtamista?hankaloittaako pitkään istuminen oireita.


      • pissiä pissiä
        eturauhanen kirjoitti:

        muuten nukuttua öisin normaalisti, vai pitääkö rampata kusella ennen nukahtamista?hankaloittaako pitkään istuminen oireita.

        Istuminen koko päivän tekee kunnon kusitaudin, pitäisi maata ja kävellä koko ajan. Koulussa aika vaikeeta oli kun koko ajan piti istua monta tuntia putkeen mutta nytten kun pääsee korkeakouluun niin eikös siellä ne luennot oo aika lyhyitä ja päivät lyhyitä istua. Siitä helpottaa. Mutta jos on pitkämatkustaminen niin huomaa kyllä että se tärinä aiheuttaa kahen päivän kunnon kusennan. Tosi nolo sitäkin yrittää peitellä kun matkustelee kylään. Yöt nukun ihan normaalisti eikä sänkykään kastu, nukun alasti niin ei alushousuihinkaan tiputtele ja lakanat pysyy ihan puhtaina, joku päivä tiputtelee myös vähemmän tuo kusi mutta pitkän istumisen jälkeen on pahempi


      • pissiä pissiä
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Istuminen koko päivän tekee kunnon kusitaudin, pitäisi maata ja kävellä koko ajan. Koulussa aika vaikeeta oli kun koko ajan piti istua monta tuntia putkeen mutta nytten kun pääsee korkeakouluun niin eikös siellä ne luennot oo aika lyhyitä ja päivät lyhyitä istua. Siitä helpottaa. Mutta jos on pitkämatkustaminen niin huomaa kyllä että se tärinä aiheuttaa kahen päivän kunnon kusennan. Tosi nolo sitäkin yrittää peitellä kun matkustelee kylään. Yöt nukun ihan normaalisti eikä sänkykään kastu, nukun alasti niin ei alushousuihinkaan tiputtele ja lakanat pysyy ihan puhtaina, joku päivä tiputtelee myös vähemmän tuo kusi mutta pitkän istumisen jälkeen on pahempi

        Lähin ettimään tietoa eturauhasen juttujen pohjalta ja päädyin tämmöseen... Ehkä tämä kuvastaisi sitä "eturauhastulehdusta"? Miulla tuntuu taas tällä hetkellä rakossa vaan joku ihme juttu muttei välilihassa. Alkaako jo mennä sekoksi tää "ulos eturauhastulehduksesta" asenne? :D

        Mikä on fisteli?

        Fisteli on taudin aiheuttama kahden elimen välinen kanava. Divertikkelitauti voi aiheuttaa fistelin (yleensä divertikuliitin tai abskessin seurauksena) mm suolen ja virtsarakon välille, ja fistelin korjaamiseki tarvitaan yleensä leikkaushoitoa.


    • bnn

      Onkohan minulla kyse eturauhastulehduksesta, kun ei mitään muita oireita ole kuin kipu alavatsassa (rakon seudulla). Joskus sattuu hiukan ihan liikkuessa, mutta varsinkin kädellä siitä alueelta painettaessa tuntuu aralta. Mitään tuskallista se kipu ei ole, sellaista kosketusarkuutta lähinnä.

      Toinen oire (jos liittyy tähän mitenkään) on seisokin heikkous. Jos vehkeen saa pelikuntoon, niin siinä tilassa pysyminen ei ole aina ihan helppoa, heti lerpsahtaa jos ei koko ajan saa huomiota osakseen. :) Tiedän, että eturauhastulehdus voi aiheuttaa erektio-ongelmia, mutta kun en tiedä onko tässä tapauksessa eturauhastulehduksesta kyse vai ei. Onko tämä vaiva muilla ollut jossain vaiheessa näin vähäoireinen?

      • eturauhanen

        nyt ainakaan jähytä itseäs.mulla vaivat alko alavatsakivuilla, vaikka nyt diaknoosi ei ole eturauhastulehdus. kokeile helpottaako kun menet selälleen makaamaan jalat koukkuun.voi olla alkava nivustyrä. siitäkin kokemuksia muuten.pahenee ponnistellessa ja iltaa kohti kipu pahenee.


      • onko
        eturauhanen kirjoitti:

        nyt ainakaan jähytä itseäs.mulla vaivat alko alavatsakivuilla, vaikka nyt diaknoosi ei ole eturauhastulehdus. kokeile helpottaako kun menet selälleen makaamaan jalat koukkuun.voi olla alkava nivustyrä. siitäkin kokemuksia muuten.pahenee ponnistellessa ja iltaa kohti kipu pahenee.

        sulla tihentynyttä virtsaamistarvetta?


      • bnn
        onko kirjoitti:

        sulla tihentynyttä virtsaamistarvetta?

        Jos minulle tarkoitit niin ei ole ollut mitään noita etur.tulehdukselle tyypillisiä oireita (paitsi siis kipu), siksi ihmettelenkin että onko tämä sitä ollenkaan.


      • pissiä pissiä
        bnn kirjoitti:

        Jos minulle tarkoitit niin ei ole ollut mitään noita etur.tulehdukselle tyypillisiä oireita (paitsi siis kipu), siksi ihmettelenkin että onko tämä sitä ollenkaan.

        En kyllä usko että tuo ois eturauhas tulehdus jos ei ole virtsaoireita, tosin alavatsan kivut on alkuoireita, että jos kusi alkaa vuotaa, niin olet sairastunut, tervetuloa joukkoon, melko nopeesti sen vessahädän pitäs tulla. Mutta toivotaan ettei ole.
        Tuohon impotenttiuteen, se saattaa olla myös psyykkistä, mutta yritä pitää erektio kunnossa ja runkata, mikäli laukeaminen koskee, olet eturauhaspotilas suuremmalla todennäköisyydellä, itselläni oli kaksi ensimmäistä kuukautta ilman potenssia ja olen vielä nuori! :D

        Mutta perussäännöt:
        -Kusen vuoto/ Pakottava kuseminen
        -Rakko ei tyhjene kunnolla
        -Spasmit välilihassa, lihakset supistelee epämieluisasti
        -kipu virtsatessa
        -kipua peniksen päässä, kiveksissä, välilihassa
        -erektion heikkous ja siemensyöksyn kipu
        -kusihätä alle 4tunnin välein vaikka joisit hyvin vähän, niukkaa kusta (Tosin miulla kusenvuoto on jo normaalia, että tulee täysrakko, mutta tulee noita kusetuskausia että kusettaa koko ajan, esim. hermostuneisuus päivät. Spasmit olen saanut loppumaan. Inkontinenssi osio on vielä selvittämättä, mutta sekin tuntuu vähentyneen luonnon lääkinnän myötä, en uskalla tehdä lihasliikkeitä, sillä tuntuu että itsenäisesti opeteltuna teen ne väärin, kokeilin yhteen aikaan vatsalihasten tekoa samalla kun puristan eturauhasen ympärillä olevia lihaksia, mutta se hengästytti nopeasti ja harjoittelun jälkeen tuli spasmeja)


      • eturauhanen
        pissiä pissiä kirjoitti:

        En kyllä usko että tuo ois eturauhas tulehdus jos ei ole virtsaoireita, tosin alavatsan kivut on alkuoireita, että jos kusi alkaa vuotaa, niin olet sairastunut, tervetuloa joukkoon, melko nopeesti sen vessahädän pitäs tulla. Mutta toivotaan ettei ole.
        Tuohon impotenttiuteen, se saattaa olla myös psyykkistä, mutta yritä pitää erektio kunnossa ja runkata, mikäli laukeaminen koskee, olet eturauhaspotilas suuremmalla todennäköisyydellä, itselläni oli kaksi ensimmäistä kuukautta ilman potenssia ja olen vielä nuori! :D

        Mutta perussäännöt:
        -Kusen vuoto/ Pakottava kuseminen
        -Rakko ei tyhjene kunnolla
        -Spasmit välilihassa, lihakset supistelee epämieluisasti
        -kipu virtsatessa
        -kipua peniksen päässä, kiveksissä, välilihassa
        -erektion heikkous ja siemensyöksyn kipu
        -kusihätä alle 4tunnin välein vaikka joisit hyvin vähän, niukkaa kusta (Tosin miulla kusenvuoto on jo normaalia, että tulee täysrakko, mutta tulee noita kusetuskausia että kusettaa koko ajan, esim. hermostuneisuus päivät. Spasmit olen saanut loppumaan. Inkontinenssi osio on vielä selvittämättä, mutta sekin tuntuu vähentyneen luonnon lääkinnän myötä, en uskalla tehdä lihasliikkeitä, sillä tuntuu että itsenäisesti opeteltuna teen ne väärin, kokeilin yhteen aikaan vatsalihasten tekoa samalla kun puristan eturauhasen ympärillä olevia lihaksia, mutta se hengästytti nopeasti ja harjoittelun jälkeen tuli spasmeja)

        on tää helvetin kuumotus ja polte virtsaputkessa koko ajan ,joka pahenee virtsaamisen jälkeen pariksi tunniksi. virtsaaminen ei kirvele, ei tiputtele, ei potenssiongelmia,mutta ei näiden tuskien kans isommin halujakaan. lääkäriden mukaan tuohon poltteeseen ei ole kuulemma minkäänlaista lääkitystä. virtsa ärsyttää kuulemma tulehtunutta divertikkeliä, joka on eturauhasen lähellä. sama asia kuin kaataisi tärpättiä haavaan.välillä tulee kovia vihlaisuja siittimeen ja nivusiin. on kuiteskin osittain samoja oireita kuin eturauhastulehduksessa.


      • pissiä pissiä
        eturauhanen kirjoitti:

        on tää helvetin kuumotus ja polte virtsaputkessa koko ajan ,joka pahenee virtsaamisen jälkeen pariksi tunniksi. virtsaaminen ei kirvele, ei tiputtele, ei potenssiongelmia,mutta ei näiden tuskien kans isommin halujakaan. lääkäriden mukaan tuohon poltteeseen ei ole kuulemma minkäänlaista lääkitystä. virtsa ärsyttää kuulemma tulehtunutta divertikkeliä, joka on eturauhasen lähellä. sama asia kuin kaataisi tärpättiä haavaan.välillä tulee kovia vihlaisuja siittimeen ja nivusiin. on kuiteskin osittain samoja oireita kuin eturauhastulehduksessa.

        Mutta pakko ne kai on kärsiä, kun ei mitkään lääkkeet tosiaan siihen auta, miulla tulee välillä kirvelyä rakkoon... Ja muuten vaan ahistaa välilihaa jos istun pitkään... Nämä taudit kyllä on maailman ihmeellisimpiä, muiden silmissä pieniä ja hauskoja, kokijan silmissä helvettiä ja masennusta. Miusta ainakin tuntuu että olen masentunut kun itkettää ilman syytä, mutten halua hoitoon... :) Kun kuitenkin välillä on onnellinen ja ihmisten seurassa


      • eturauhanen
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Mutta pakko ne kai on kärsiä, kun ei mitkään lääkkeet tosiaan siihen auta, miulla tulee välillä kirvelyä rakkoon... Ja muuten vaan ahistaa välilihaa jos istun pitkään... Nämä taudit kyllä on maailman ihmeellisimpiä, muiden silmissä pieniä ja hauskoja, kokijan silmissä helvettiä ja masennusta. Miusta ainakin tuntuu että olen masentunut kun itkettää ilman syytä, mutten halua hoitoon... :) Kun kuitenkin välillä on onnellinen ja ihmisten seurassa

        vaivoissasi ole syytä itkuun ihan tarpeeksi.


      • bnn
        pissiä pissiä kirjoitti:

        En kyllä usko että tuo ois eturauhas tulehdus jos ei ole virtsaoireita, tosin alavatsan kivut on alkuoireita, että jos kusi alkaa vuotaa, niin olet sairastunut, tervetuloa joukkoon, melko nopeesti sen vessahädän pitäs tulla. Mutta toivotaan ettei ole.
        Tuohon impotenttiuteen, se saattaa olla myös psyykkistä, mutta yritä pitää erektio kunnossa ja runkata, mikäli laukeaminen koskee, olet eturauhaspotilas suuremmalla todennäköisyydellä, itselläni oli kaksi ensimmäistä kuukautta ilman potenssia ja olen vielä nuori! :D

        Mutta perussäännöt:
        -Kusen vuoto/ Pakottava kuseminen
        -Rakko ei tyhjene kunnolla
        -Spasmit välilihassa, lihakset supistelee epämieluisasti
        -kipu virtsatessa
        -kipua peniksen päässä, kiveksissä, välilihassa
        -erektion heikkous ja siemensyöksyn kipu
        -kusihätä alle 4tunnin välein vaikka joisit hyvin vähän, niukkaa kusta (Tosin miulla kusenvuoto on jo normaalia, että tulee täysrakko, mutta tulee noita kusetuskausia että kusettaa koko ajan, esim. hermostuneisuus päivät. Spasmit olen saanut loppumaan. Inkontinenssi osio on vielä selvittämättä, mutta sekin tuntuu vähentyneen luonnon lääkinnän myötä, en uskalla tehdä lihasliikkeitä, sillä tuntuu että itsenäisesti opeteltuna teen ne väärin, kokeilin yhteen aikaan vatsalihasten tekoa samalla kun puristan eturauhasen ympärillä olevia lihaksia, mutta se hengästytti nopeasti ja harjoittelun jälkeen tuli spasmeja)

        Joo ei mulla kyllä oo mitään muuta tosiaan ollu ku toi arkuus tuossa rakon paikkeilla. Sekin on ollut jo jonkin aikaa sellaista, että tuo alue on vähän aikaa arka ja sitten se voi parantua ja olla ihan normaali pitkänkin aikaa. Sitten taas alkaa aristaa.

        Laukeaminen ei koske, ja kuten jo sanottua mitään muitakaan noita oireita ei ole ollut.

        Pitänee seurailla tilannetta, täytyy nyt ainakin pukeutua lämpimästi ja katsoa kuinka homma etenee, nyt tuntuu taas muuttuvan parempaan suuntaan.


      • pissiä pissiä
        bnn kirjoitti:

        Joo ei mulla kyllä oo mitään muuta tosiaan ollu ku toi arkuus tuossa rakon paikkeilla. Sekin on ollut jo jonkin aikaa sellaista, että tuo alue on vähän aikaa arka ja sitten se voi parantua ja olla ihan normaali pitkänkin aikaa. Sitten taas alkaa aristaa.

        Laukeaminen ei koske, ja kuten jo sanottua mitään muitakaan noita oireita ei ole ollut.

        Pitänee seurailla tilannetta, täytyy nyt ainakin pukeutua lämpimästi ja katsoa kuinka homma etenee, nyt tuntuu taas muuttuvan parempaan suuntaan.

        Ehkä sie istut huonossa ryhdissä tms, jos ei oo muita oireita? Tarkkaile miten istut ja rasittaako se lihaksia, mutta onnea siihen ettei olisi mitään vakavampaa


      • bnn
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Ehkä sie istut huonossa ryhdissä tms, jos ei oo muita oireita? Tarkkaile miten istut ja rasittaako se lihaksia, mutta onnea siihen ettei olisi mitään vakavampaa

        Se on kyllä ihan totta että istun joskus aika kelvottomassa asennossa. :) Mutta ei ole tullut mieleenkään että siitä voisi tuollaisia seurauksia tulla. Täytyypä kiinnittää tuohonkin huomiota jatkossa.

        Tsemppiä sulle (ja muillekin). Toivotaan että vaivat helpottaa, tuo on varmasti aika pirullista pidemmän päälle.


      • pissiä pissiä
        bnn kirjoitti:

        Se on kyllä ihan totta että istun joskus aika kelvottomassa asennossa. :) Mutta ei ole tullut mieleenkään että siitä voisi tuollaisia seurauksia tulla. Täytyypä kiinnittää tuohonkin huomiota jatkossa.

        Tsemppiä sulle (ja muillekin). Toivotaan että vaivat helpottaa, tuo on varmasti aika pirullista pidemmän päälle.

        Istun aika huonolla ryhdillä ja sitten alkaa jomottaa alaselkää ja tuntuisi että pissittäisi enemmän. Mutta eiköhän tää tästä helpota, enin osahan on siinä henkisessä kiinni että kestää ne vaikean tuntuiset päivät


      • eeturuhanen
        pissiä pissiä kirjoitti:

        Istun aika huonolla ryhdillä ja sitten alkaa jomottaa alaselkää ja tuntuisi että pissittäisi enemmän. Mutta eiköhän tää tästä helpota, enin osahan on siinä henkisessä kiinni että kestää ne vaikean tuntuiset päivät

        oireet helpottaa heti, kun stressi helpottaa.


    • eturauhanen

      Yhtään helpottaneet?

    • Tuskainen taistelutanner

      Itellä on ollut lantionseudun kipuja ja muuta tuskaa puolentoista vuoden ajan.

      Onko muilla tällaista oiretta: Ulostaessa pukkaa putkesta tavaraa, aluksi kellertävän vaalea ja loppuosa kirkasta. Sitten alkaa kumma kipu jossakin rauhasen lähellä tai johtimissa tms.. Virtsapukea ärsyttää ja kirveltää..

      Oikean jalan nivus kipuilee hyvinkin usein. Joskus pyöräillessä meinaa itku tulla. En näe siihen mitään muuta selitystä kuin spastisuuden lihaksissa. Tämä epätietoisuus on yhtä h....ttiä! Ultrassa ei löytynyt vikaa.

    • onse niin

      luin tos keskusteluunne jos ymmärsin et olrt vasta 19v sälli jolla eturauhanen vaivaa! oot tosi harvinainen tapaus ja ku oot noin nuori niin oot helposti haavotettavissa! lääkäri voi tosi tylyllä käytöksellä saada tosi pahan mielen.. tiedän varmaa mist puhut ku ite nyt 30v ja oisko 6vuotta ollut krooninen eturauhas tulehdus. mihi ei auta ku lämpö kylvyt ja ku tulee huonompi kausi indoment perä puikot se vie jomotukset ja kivut! mä vaan oon niin hyvä ihminen et ku luin tota niin kauhusta jäykkänä luin et ku kattoo ikää niin on varmaa kauheeta. ja ku sitä ei uskota millään ku valittaa. ja iha niiku ekaks pienikin kylmettyminen saa uuden tulehdus reaktion käyntiin! armeijan saat unohtaa ja toi syy ei kelpaa siks ettei menis armeijaan sit vaa täytyy keksii toinen syy. ite olen jääny työ elämästä pois jo alussa 2001 noin ja tykkäri hoputti niin toi syy ei kelvannut kellalle et olis maksanut sairas päivärahaa .sit vaan pistettiin et masennus ja se kelpas ja vuosi olin sairas päivä rahalla. vaiks sen kaikki lääkärit tiesi miks laiton ton syyn niin sanoivat vaan lopuksi et etsä valehtele et toi käy niin paljon hermoille et kyl sul masennusta onkin. mut sanotaan niinku yks lääkäri sano mulle et et kylse joku päivä loppuu ja ainakin oireet lievittyy niin lievitty mulki aina se hiuka vaivaa mut siihen tottuu jo ja ku tiedät et ei sul ole mitään hätää ne on vaa vittu maisii oireita. sit viellä älä syö niitä antipiotteja niist ei ole hyötyy olis varmaa ollu jo!!! niin vähä lääkkeitä ku mahdollista ettei maha mene ! toi soija oli mul kyl ihan uus juttu mikä hyöty siinä on? jos näät tän niin vastaile

      • Arska

        Mulla lääkäri antoi diagnoosiksi krooninen eturauhasen tulehdus. ikää mulla on 25 ja lääkärit ihmettelee että miten tämän ikäisellä voi olla tälläinen sairaus... Kipuihin määrättiin ensin Burana 600 mutta se alkoi käymään vatsan päälle, niin nykyään syön Arcoxial 90mg kerran päivässä... tämän lisäksi söin muutaman viikon myös Alfasalpaajia, ja jo näiden viikkojen aikana huomasin että sillointällöin hieman pyörryttää ja silmissä sumenee, noh, jatkoin lääkkeiden syöntiä koska haittavaikutuksissa mainittiin juuri tämä ajoittainen pyörrytys ja heikko olo. Noh eilen alkoi pyörryttää niinpaljon etten enää pysynyt pystyssä, ja tämä pyörrytys laittoi mahankin täysin sekaisin. onneks sain velipojan heittämään mut lääkäriin. Lääkäri totesi että pitää lopettaa alfa salpaajien popsiminen.

        Yksi lääkäri sanoi että pitäisi harrastaa seksiä useasti tai siis saada orgasmi usein. itselläni oireet vaan pahenevat orgasmin jälkeen, joten eipä oikein tee enää mieli seksiäkään...

        5 eri lääkärillä jo käynyt, yksikään ei ole kirjoittanut lähetettä urologille. aturauhanen on kyllä tunnusteltu peräaukon kautta, ja kuulemma se vaikuttaa pienikokoiselta. 3 kertaa on otettu verikoe, aina hyvät arvot ja PSA:kin vain 0.23

        Alkaa olla yhtä helvettiä! Liikuntaa pitäisi lisätä, mutta yleiskunto on mennyt aivan nollaan kun ei oikein tee mieli tehdä muuta kuin maata ja saunoa (työssäkäynnin lisäksi).

        Kertokaapas mitä lääkkeitä te muut ootte syöneet, ja mitkä tuntuvat helpottavan?

        omat lääkkeeni:

        Burana 600 (helpottaa hetkeksi, 2viikon jälkeen alkoi polttaa vatsaa)

        Arcoxial 90mg (vie kivun osittain pois, ei ärsytä vatsaa :) )

        Alfasalpaajat (pientä apua, loppujenlopuksi alkoi pyörryttää jaoksettaa, joten oli lopetettava)

        Zithromax (Antibiootti, aloitettu tänään, ei tietoa hyödyistä)

        Soija jauho vesi (ei suurempia havaittavia apuja...)


      • onse niin
        Arska kirjoitti:

        Mulla lääkäri antoi diagnoosiksi krooninen eturauhasen tulehdus. ikää mulla on 25 ja lääkärit ihmettelee että miten tämän ikäisellä voi olla tälläinen sairaus... Kipuihin määrättiin ensin Burana 600 mutta se alkoi käymään vatsan päälle, niin nykyään syön Arcoxial 90mg kerran päivässä... tämän lisäksi söin muutaman viikon myös Alfasalpaajia, ja jo näiden viikkojen aikana huomasin että sillointällöin hieman pyörryttää ja silmissä sumenee, noh, jatkoin lääkkeiden syöntiä koska haittavaikutuksissa mainittiin juuri tämä ajoittainen pyörrytys ja heikko olo. Noh eilen alkoi pyörryttää niinpaljon etten enää pysynyt pystyssä, ja tämä pyörrytys laittoi mahankin täysin sekaisin. onneks sain velipojan heittämään mut lääkäriin. Lääkäri totesi että pitää lopettaa alfa salpaajien popsiminen.

        Yksi lääkäri sanoi että pitäisi harrastaa seksiä useasti tai siis saada orgasmi usein. itselläni oireet vaan pahenevat orgasmin jälkeen, joten eipä oikein tee enää mieli seksiäkään...

        5 eri lääkärillä jo käynyt, yksikään ei ole kirjoittanut lähetettä urologille. aturauhanen on kyllä tunnusteltu peräaukon kautta, ja kuulemma se vaikuttaa pienikokoiselta. 3 kertaa on otettu verikoe, aina hyvät arvot ja PSA:kin vain 0.23

        Alkaa olla yhtä helvettiä! Liikuntaa pitäisi lisätä, mutta yleiskunto on mennyt aivan nollaan kun ei oikein tee mieli tehdä muuta kuin maata ja saunoa (työssäkäynnin lisäksi).

        Kertokaapas mitä lääkkeitä te muut ootte syöneet, ja mitkä tuntuvat helpottavan?

        omat lääkkeeni:

        Burana 600 (helpottaa hetkeksi, 2viikon jälkeen alkoi polttaa vatsaa)

        Arcoxial 90mg (vie kivun osittain pois, ei ärsytä vatsaa :) )

        Alfasalpaajat (pientä apua, loppujenlopuksi alkoi pyörryttää jaoksettaa, joten oli lopetettava)

        Zithromax (Antibiootti, aloitettu tänään, ei tietoa hyödyistä)

        Soija jauho vesi (ei suurempia havaittavia apuja...)

        oliko ne alffa salpaajat xatral?niist tulee alussa huono olo mut se kyl lähtee siitä ja niist voi olla apua! mut jollei sul pakteereita ole ja toi on krooninen eli kui kauan? niin älä syö niitä antipiotteja sun maha menee viel huonommaks! vastailes jotain kui kauan on ollu ja mite elelet ja ym mul on tosiaan 6vuotta varmaan ollu se et tiedän vähä mist puhutaa


      • Arska
        onse niin kirjoitti:

        oliko ne alffa salpaajat xatral?niist tulee alussa huono olo mut se kyl lähtee siitä ja niist voi olla apua! mut jollei sul pakteereita ole ja toi on krooninen eli kui kauan? niin älä syö niitä antipiotteja sun maha menee viel huonommaks! vastailes jotain kui kauan on ollu ja mite elelet ja ym mul on tosiaan 6vuotta varmaan ollu se et tiedän vähä mist puhutaa

        Joo Xatraleitahan ne on... tänää kävin ihan urologilla, se oli sitämieltä et alfasalpaajista ei oikeen oo hyötyä mun tapauksessa. Nyt se määräs 10pv kuuri Tarivid 200mg ja senjälkeen jatkohoitona Trimopan 160mg 20pv kuuri. Oireet ollu nyt reilu 6 viikkoo.

        Alfasalpaajia ei uskalla enää ottaa, koska niiden aiheuttama vastareaktio oli niin voimakas (En päässy sohvalta enää ylös koska pyörrytti niinpaljon, ja oksensin moneen otteeseen)

        Antibioottikuuri loppuu tänään ja huomenna alotellaan uusilla mömmöillä, toivottavasti niist on apua... kuulemma jos ne ei tepsi niin sitten on olemas jotain ultraäänihoitoja ja lämpöhoitoja.. mitä sitten lienevätkään??


      • onse niin
        Arska kirjoitti:

        Joo Xatraleitahan ne on... tänää kävin ihan urologilla, se oli sitämieltä et alfasalpaajista ei oikeen oo hyötyä mun tapauksessa. Nyt se määräs 10pv kuuri Tarivid 200mg ja senjälkeen jatkohoitona Trimopan 160mg 20pv kuuri. Oireet ollu nyt reilu 6 viikkoo.

        Alfasalpaajia ei uskalla enää ottaa, koska niiden aiheuttama vastareaktio oli niin voimakas (En päässy sohvalta enää ylös koska pyörrytti niinpaljon, ja oksensin moneen otteeseen)

        Antibioottikuuri loppuu tänään ja huomenna alotellaan uusilla mömmöillä, toivottavasti niist on apua... kuulemma jos ne ei tepsi niin sitten on olemas jotain ultraäänihoitoja ja lämpöhoitoja.. mitä sitten lienevätkään??

        mitkä ovat niiku sun oireet silla mielen kiinolla ku niit on niin paljon erillaisia... mut 6viikoo ja sanottu jo krooninen eturauhas tulehdus?


      • etuveenrauhanen
        onse niin kirjoitti:

        mitkä ovat niiku sun oireet silla mielen kiinolla ku niit on niin paljon erillaisia... mut 6viikoo ja sanottu jo krooninen eturauhas tulehdus?

        Ei tähän vaivaan mitään lääkettä ole, 5 vuosi menossa, tosin aina oon talven jälkeen saanu lämmöllä hoidettua eturauhastulehduksen oireettomaksi. Tämä vuosi on erilainen tää paska alko joulukuussa ja mikään ei tehoa, kusta tiputtaa alaselkä paskana, jomottaa palleihin, virtaputkeen kirvelee, istuessa särkee eturauhasen seudulle, reiteen särkee, peräaukossa vihloo kaikki perus oireet lisäksi kun on selkäranka reuma tätä paskaa ei tahdo saada häädetyks millään kropasta kun on muutenkin tulehdusta jokapaikassa. On tää helvetillinen tauti antibiootteja 6x2vko kuuri tilapäinen apu ja sama ruljanssi päälle. Voi perseen suti että piti ihmisenlapsen mennä ittes pilkkireissulla palelluttamaan vuosia sitten, ei enää ikinä mihinkään kylmään istumaan ei koskaan ei edes kesällä muovituolille vaikka ois 25 astetta lämmintä.

        Ohjeita niille joilla tämä on vasta alkanut.

        Pitkät kalsarit ja pokserit pitkien päälle, ilmatasku pitää paikat lämpösenä, lämpimiä kylpyjä joka päivä, ryynipussi mikroon ja eturauhasen päälle telkkari katsoessa, jalottelua ja tulehduskipulääkettä naamaan siinä lieventäviä ohjeita. Pitkät kalsarit on ollu päällä vaikka lämpöä 18 astetta, pienikin viima pahentaa oireita.


      • onse niin
        etuveenrauhanen kirjoitti:

        Ei tähän vaivaan mitään lääkettä ole, 5 vuosi menossa, tosin aina oon talven jälkeen saanu lämmöllä hoidettua eturauhastulehduksen oireettomaksi. Tämä vuosi on erilainen tää paska alko joulukuussa ja mikään ei tehoa, kusta tiputtaa alaselkä paskana, jomottaa palleihin, virtaputkeen kirvelee, istuessa särkee eturauhasen seudulle, reiteen särkee, peräaukossa vihloo kaikki perus oireet lisäksi kun on selkäranka reuma tätä paskaa ei tahdo saada häädetyks millään kropasta kun on muutenkin tulehdusta jokapaikassa. On tää helvetillinen tauti antibiootteja 6x2vko kuuri tilapäinen apu ja sama ruljanssi päälle. Voi perseen suti että piti ihmisenlapsen mennä ittes pilkkireissulla palelluttamaan vuosia sitten, ei enää ikinä mihinkään kylmään istumaan ei koskaan ei edes kesällä muovituolille vaikka ois 25 astetta lämmintä.

        Ohjeita niille joilla tämä on vasta alkanut.

        Pitkät kalsarit ja pokserit pitkien päälle, ilmatasku pitää paikat lämpösenä, lämpimiä kylpyjä joka päivä, ryynipussi mikroon ja eturauhasen päälle telkkari katsoessa, jalottelua ja tulehduskipulääkettä naamaan siinä lieventäviä ohjeita. Pitkät kalsarit on ollu päällä vaikka lämpöä 18 astetta, pienikin viima pahentaa oireita.

        tosiaan samat oireet mulki! onse tavallas hyvä löytää tälläsii saman laisii kohtalo äijii ku tän kans oli alussa ihan helisemäs... vaiks oon päässy pahimmasta yli mut huome voijo taas oireilla?? kuiteski kauhuttaa jos ihan nuor jätkä sairastaa tätä et kylmä ainakin haluisin kanustaa ym.. nii minkä ikänen sä oles


      • eturauhanen enimmäkseen kun...
        Arska kirjoitti:

        Mulla lääkäri antoi diagnoosiksi krooninen eturauhasen tulehdus. ikää mulla on 25 ja lääkärit ihmettelee että miten tämän ikäisellä voi olla tälläinen sairaus... Kipuihin määrättiin ensin Burana 600 mutta se alkoi käymään vatsan päälle, niin nykyään syön Arcoxial 90mg kerran päivässä... tämän lisäksi söin muutaman viikon myös Alfasalpaajia, ja jo näiden viikkojen aikana huomasin että sillointällöin hieman pyörryttää ja silmissä sumenee, noh, jatkoin lääkkeiden syöntiä koska haittavaikutuksissa mainittiin juuri tämä ajoittainen pyörrytys ja heikko olo. Noh eilen alkoi pyörryttää niinpaljon etten enää pysynyt pystyssä, ja tämä pyörrytys laittoi mahankin täysin sekaisin. onneks sain velipojan heittämään mut lääkäriin. Lääkäri totesi että pitää lopettaa alfa salpaajien popsiminen.

        Yksi lääkäri sanoi että pitäisi harrastaa seksiä useasti tai siis saada orgasmi usein. itselläni oireet vaan pahenevat orgasmin jälkeen, joten eipä oikein tee enää mieli seksiäkään...

        5 eri lääkärillä jo käynyt, yksikään ei ole kirjoittanut lähetettä urologille. aturauhanen on kyllä tunnusteltu peräaukon kautta, ja kuulemma se vaikuttaa pienikokoiselta. 3 kertaa on otettu verikoe, aina hyvät arvot ja PSA:kin vain 0.23

        Alkaa olla yhtä helvettiä! Liikuntaa pitäisi lisätä, mutta yleiskunto on mennyt aivan nollaan kun ei oikein tee mieli tehdä muuta kuin maata ja saunoa (työssäkäynnin lisäksi).

        Kertokaapas mitä lääkkeitä te muut ootte syöneet, ja mitkä tuntuvat helpottavan?

        omat lääkkeeni:

        Burana 600 (helpottaa hetkeksi, 2viikon jälkeen alkoi polttaa vatsaa)

        Arcoxial 90mg (vie kivun osittain pois, ei ärsytä vatsaa :) )

        Alfasalpaajat (pientä apua, loppujenlopuksi alkoi pyörryttää jaoksettaa, joten oli lopetettava)

        Zithromax (Antibiootti, aloitettu tänään, ei tietoa hyödyistä)

        Soija jauho vesi (ei suurempia havaittavia apuja...)

        Outoja lääkäreitä, kun ihmettelevät nuorta ikää. Mulle päivystyksen lekuri, joka homman parin kuukauden oireilun jälkeen onnistui diagnosoimaan, sanoi että kyseessä on usein nimenomaan nuorten ja laihójen miesten sairaus. Metsänhoitajien ammattitauti ¨kuulemma ja tiedän uimareita, vesipalloilijoita, hiihtäjiä ja suunnistajia, joilla eturauhanen vaivaa. Mullakaan ei työpaikkalääkäri tajunnut asian ydintä, vaan oli jatkuvasti passittamassa sukupuolitautitesteihin. Onneksi nuori terveyskeskuslääkäri oli vissiin juuri jossain perehtynyt aiheeseen ja ymmärsi yskän.


      • etuveenrauhanen
        onse niin kirjoitti:

        tosiaan samat oireet mulki! onse tavallas hyvä löytää tälläsii saman laisii kohtalo äijii ku tän kans oli alussa ihan helisemäs... vaiks oon päässy pahimmasta yli mut huome voijo taas oireilla?? kuiteski kauhuttaa jos ihan nuor jätkä sairastaa tätä et kylmä ainakin haluisin kanustaa ym.. nii minkä ikänen sä oles

        31 vuotta on ikää ja 26 vuotiaasta saakka olen tätä potenut, krooninen eturauhas tulehdus on vissiin samanlainen tauti kuin selkärankareumakin joka mulla on, tosin eturauhas vaivat iän myötä helpottavat ainakin lekureiden mukaan. Täytyy varmaan koittaa jotain soijaa tai hainrustoa, hainrusto autto mulla joskus reumaoireisiin mutta jäi pois jostain syystä inkivääri tuore on kans tulehdusta lievittävä jota kannattaa koklata niin ja karpalo, kai se on luontaistuote kauppaan mentävä ja koitettava joskos niistä olis jotain apua.


      • onse niin
        etuveenrauhanen kirjoitti:

        31 vuotta on ikää ja 26 vuotiaasta saakka olen tätä potenut, krooninen eturauhas tulehdus on vissiin samanlainen tauti kuin selkärankareumakin joka mulla on, tosin eturauhas vaivat iän myötä helpottavat ainakin lekureiden mukaan. Täytyy varmaan koittaa jotain soijaa tai hainrustoa, hainrusto autto mulla joskus reumaoireisiin mutta jäi pois jostain syystä inkivääri tuore on kans tulehdusta lievittävä jota kannattaa koklata niin ja karpalo, kai se on luontaistuote kauppaan mentävä ja koitettava joskos niistä olis jotain apua.

        mä hommasin tollasii prostax tapuja niitte pitäis viedä kireyttä pois et olis kivempi kusta näit ei myydä kait ku joku posti firma natura med pharma koit niitäkin . muuten pärjään shut kivasti mut tosiaan siel joku kiristää ku noista eturauhas vaivoista tulee kudos muutoksia ja ne vaivaavat onko kellään tällästä viel? kumminki a-o älkää maatko sänkyssä jollei pakko liikunta autaa paljon ja touhuuminen yleensäkin mut reipas kävely auttaa ja rentoutus harjoittelu.. kova vitutus pahentaa vaan tilannetta ja tupakat pois veren kierto pitää olla hyvä tässä tapauksessa itekin oon joutunut luopuu monesta.


      • Eipänaurata

        Mua on nyt vaivannut 7 vuotta kyseinen vaiva mutta nyt kolmen viime kuukauden aikana on tullu kesken kusen stoppi ja veret tirskahtanut terskan päästä jo kolme kertaa jouduttu katetroimaan jopa neljä kertaa että saa kusen tulemaan kävin kystoskopiassa ei kasvannaisia,todettiin virtsaputkenahtaumatauti. viime lekuri käynnin jälkeen todettiin krooninen eturauhas tulehdus,välillä tulee harmaata mätää virtsaputkesta ja kirvelee ja polttaa joka kerta kun kusen sukupuolitauti testit on tehty kolme kertaa eikä tauteja.Käy psyykkeelle tosi paljon


    • ex-uimari

      Itsekin olen 19-vee. (Sivuseikka tuo ikä kuitenkin, nuo koulukirjoihinsa kangistuneet mitään-näkemättömät/kokemattomat lääkärit sitä eivät vain tajua. Poikkeuksiakin on.)

      Tosin minulla ruljanssi alkoi vasta viime vuonna.
      Liian kylmässä vedessä uinti (14-astetta / 10 min).
      Tätä ennen jo paljon (kylmähkössä) vedessä uintia.
      Ja kyllä, olen laiha (183/65) (rasva suojaisi ilmeisesti, eikun hankkimaan :D). Kasvisruoilla ei vain liho...

      Sairaus oli lopullinen herätys. Tämän jälkeen sain vielä astman. Jep, ei armeija kiinnostanut tämän vuoksi kovinkaan paljon...Siviilityöpaikalla sitten. Osaa ottaa rennosti, se on mukavaa. Ennen turhantärkeä, silti kaikkien vietävissä ollut joka-asian perfektionisti. Ei jaksa stressata enää.

      Puolen vuoden ajan en onnistunut nukkumaan. En juurikaan. Parhaimmillaan 6 kertaa yössä kusella. En muista tuolta ajalta paljon mitään, en mitään mitä koulussa tein, hämärästi autokoulun jonka pillerisumussa hikisesti läpäisin.

      En muista mitä lääkettä sain ensin. Tulehduskipua lievittävää, ilmeisesti. Tämän jälkeen antibiootteja. Hyvä jos muistaisi kauan niitä söin (ja tästä on alle vuosi).

      Ennen sairauden alkua omalla kohdalla vaikuttivat mielestäni nämä tekijät:

      1) radikaalisti (kokopäiväiseksi) kasvanut istumatyön määrä
      2) kylmässä vedessä uiminen (uimahallinkaan vedet eivät aina ole mitään 30, 25 olisi nyt mahdottomuus, sen testasin tuossa kerran...) - uintileireillä, aamuisin, jolloin lämpötila törkeän matala, veikkaus 20.
      3) yleensäkin tiedon puute sairauksista, ja ennenkaikkea tulehduksista
      4) jokapäiväinen pyöräily
      5) yhtenäisessä (ei keskeltä halkaistussa) satulatuolissa istuminen liian pitkään (yleesäkin tolkuton istuskelu, jopa 14 h päivässä, järjetöntä, mutta mitäpä et tekisi työsi tähden? Joopa joo.)
      6) uiminen (muistan valmentajan ja kavereiden ihmetelleen toisinaan miksi joka 30 minuutti käyn wc:ssä wänkkäämässä)

      Antibiooteista (tarivid) löysin itse jotakin apua, vaikkei omalla kohdallani tutkimuksia ole vieläkään viety loppuun. Bakteereja ei ekasta tsekkauksesta löytynyt (yksi lekuri sanoi 4 h kusemisen välttämisen ennen näytettä olevan luotettavan näytteen tae). Kaikki muut oireet käytännössä on, paitsi kipu on kauttaaltaan vähäinen, jos kohta mitätön. Yöllä jo kauan toistunut väh. 2 krt kuseminen on jotakin, mikä ottaa hartioiden väliseen näppylään. Ja sitten vaaditaan vielä työpaikalla heräämistä tiettyyn aikaan...Ei voisi kiinnostaa vähempää.

      Löysin tämänkin keskustelun, koska kuuri alkoi juuri, enkä jaksaisi popsia mokomia eturauhasen lämmittäjiä ja muun kropan sekoittajia (tarivid). Omasta mielestäni alkoholikaan ei olotilaa paranna.

      Vastaiskuksi rauhasen tulehdukselle ajattelin välttää mm.
      i) istumista, siirryin seisomaan työskennellessäni
      (http://www.chronicprostatitis.com/sitting.html) -
      välillä käytän keskeltä halkaistua satulatuolia (alunperin työtehon parantamiseksi hankittu, nyt ehkä dumppaan ja siirryn pois siitäkin)
      ii) kylmää, 3 krt kalsarit on nytkin (25 sisälämpötila, ei tunnu juurikaan. Voisi ehkä muuttaa saunaan tai Espanjaan?)
      iii) pidättelemistä (pääoireeni yöherääminen vessaan pois)
      iv) itsehierontaa, kunhan hommaan käsineet :D http://www.prostatitis.org/draincure.html
      v) välinpitämättömiä lääkäreitä (PS. Onko meillä muuten Suomessa lista näistä asiakkaitaan oikeasti ajattelevista lääkäreistä?)
      vi) eturauhasen lämmitystä (tällaista hoitoa jossakin lääkärkeskuksissa tarjotaan...?)
      vii)...jollain muulla?

      Olen siitä ketjun aloittajan kanssa samaa mieltä, että miehellisessä mielessä tällainen toki saattaa aluksi masentaa - mutta mitäpä elämä olisi ilman pientä vastusta - kyllä se iloksi vielä muuttuu viimeistään tiedon lisääntyessä (omatoimisiksi lääkäreiksi tulee ilmeisesti alkaa...?) - toivon kaikille tulehduksen saaneille parantumista.

      • petpet

        ajattelin kertoo oman tarinan. Oireet alko joskus 18v tai jotain. Kusenpidätysongelmia oli ja kipuilua. Kaikki sukupuolitautitestit tehtiin, mitään ei mistään löytynyt. Lääkärit piti hulluna ja oireita liioittelevana. Nyt oon 31 ja tauti ollu siis yli 10 vuotta. Olin naimisissa välillä 7 vuotta. Toki tauti vaikutti parisuhteeseen ku melkein aina oli alapää tulessa. Seksielämä meni ihan hyvin silti. Nyt oon seurustellu vuoden ja kuvaan on astunu erektiohäiriö. Kai se on osaksi päästä kiinni mut Cialista vedän silloin tällöin ku en haluu epäonnistua. Se rassaa ihan vitusti miehisyytä ku muuten olen hyväkuntoinen. Nyt ajattelin aloittaa sen soija-kokeilun ku en muuta keksi. olis mukava kuulla miten tää tauti muilla vaikuttaa "kepin" toimintaan...


      • kuntouimari

        Ei vaikuta ikä ei. Minä olen 48 vee ja kärsin tästä "nuorten ja nuorehkojen miesten vaivasta" (lainaus eräältä lääkäripalstalta).

        Rasvaa ei kannata kehoonsa hankkia, se ei suojaa. Minä olen reilusti ylipainoinen. Siitä huomlimatta oireilu alkaa AINA, kun käyt uimassa. Sitten saa viikon verran pitää itseään eritysisen lämpimänä, niin helpottaa.

        Melko masentavaa. Uiminen on ollut minulle hyvin mieluinen liikuntamuoto yli 40 vuotta. Tuntuu p**kamaiselta luopua siitä.


      • Nimetön
        kuntouimari kirjoitti:

        Ei vaikuta ikä ei. Minä olen 48 vee ja kärsin tästä "nuorten ja nuorehkojen miesten vaivasta" (lainaus eräältä lääkäripalstalta).

        Rasvaa ei kannata kehoonsa hankkia, se ei suojaa. Minä olen reilusti ylipainoinen. Siitä huomlimatta oireilu alkaa AINA, kun käyt uimassa. Sitten saa viikon verran pitää itseään eritysisen lämpimänä, niin helpottaa.

        Melko masentavaa. Uiminen on ollut minulle hyvin mieluinen liikuntamuoto yli 40 vuotta. Tuntuu p**kamaiselta luopua siitä.

        Kirjoittaja: ex-uimari


        Viime viestiini eroavaisuus: Nukun jo useimmiten suhteellisen hyvin, 6h putkeen lasken tällaiseksi. Yksi 8h:kin jo muistissani, vaikka juon melko paljon ja usein.


        Kävin (yleis)lääkärillä, jossa ei liiemmälti kuunneltu, vaan kipattiin lääkelappu kouraan. Olin todella huonossa kondiksessa, enhän nukkunut juuri 3h:ta yössä pidempää, kerrallaan. Töitä pyrin tekemään. Vaikeaa.

        Edes alkeellista logiikkaa eivät tunnu monet lekurit vaivaudu pohtimaan (vai miltä kuulostaa => eturauhasen tulehdus => 2 lääkekuuria päälle, en syönyt edes vitamiineja, enkä maitohappobakteereja (antibioottikuurin jälkeen jees ottaa probiootteja (maitobakuja), väittävät) => eiköhän tästä immuniteetti laske melkoisesti => pian heinänuha vaihtui rasittavaksi astmaksi. Ja näillä siis ei ole mitään tekemistä keskenään? Tarvitaan 1000 muutakin, ja matemaattinen todistus vai?

        Tämän viestin jälkeen toivon kohennusta potilaiden kuuntelemiseen ja itse ongelmien, ei vain seurausten ratkaisuun.

        On vastaanotoilla useasti jo kiire seuraavaan potilaaseen...Siellä sitten odottelevat että jotkin lääkelaboratoriot julkaisevat tutkimuksia miten x-lääke tappaa bakteereja täsmällisesti tietyltä alueelta - ja lisäävät sen luentomonisteeseen oppilailleen aivopestäväksi. Okei, ehkä hieman radikaalisti tokaistu, mutta väittäkää vastaan.

        Sairaista ilmeisesti ajatellaan sairauden olevan mokomien oma vika - kipatkoon lääkkeitä sitten kunnes...Ei. Pakko olla toinenkin tapa.

        No, kuurini oli vain 10 pv, joka kyllä helpotti jonkin verran. Aloin soveltaa hierontaa puolivälissä kuuria, ja pillereitä meni alas epätahdillisesti (jokin pv 1, jokin oikeat 2, yksi pv 0 ...). Olin niistäkin jo melkoisen tokkurassa...Osa www-sivuista sanoo: Antibiootit tappavat koko bakteerikannan (vetäise siis bakteerikantoja esim. piimästä / vitatabuista ettei systeemi sekoitu liikaa. Jossain puhuttiin 6/12 kk:n ajasta, joka vaaditaan pienenkin antibioottikuurin jälkeen kehon bakteerikannan tasaamiseen.) Osa sanoo: Ilman antibiootteja kuolisimme tulehduksiin. Ja vielä sanotaan että liian helpot ovat perusteet niiden antoon lähes pelkästään kurkkukipuun. Oma eturauhaseni vain kevyesti painamalla testattiin, ja "todettiin" tulehtuneeksi, jälleen.


        En ole lääkäri (teen istumatyötä [Sallin keskeltä halkaistu satulatuoli, useimmiten seison tosin => koska eturauhaseni kipeytyy mm. pitkistä ajomatkoista {3-4h} että istunnoista, jonka jälkeen hieronta on paikallaan]
        tietokoneiden parissa => yhdellä sivulla lääkäri kertoi 2/3 osan eturauhaspotilaistaan istuvan työssään), mutta
        omalla kohdallani voin sanoa jo pientä parannusta tulleen kun tällaista perätoimintojen tutkimista olen asiaankuuluvat läpinäkyvät kintaat händyissä harrastanut.

        Eturauhasen hieronnasta luin joltakin verkkosivulta, ja se herätti mielenkiinnon.

        Jotakin siitä jäi mieleen. Väitti mm. Filippiineillä tämän "taudin" olevan tuntematon. Siellä käytetään kuulemma tätä painelutekniikkaa. Eli kun eturauhasen einuksesta saa sormiinsa, vain kevyesti hieroo (painelee) siitä. Eturauhanen tulehtuessaan kerännee nestettä => paisuu kuin pullataikina. Painelun tavoitteena on puristaa neste ulos. Aika oli jotain 5-10 min joka toinen päivä.

        Kaivelin nettiä uudestaan ja kappas:
        Prostatitis Drainage = Eturauhasen kuivatus.
        http://www.prostatitis.org/doityourself.html

        Ja nesteen ulos saatuaan tulisi itse asiassa vasta ottaa lääkkeet, jotta ne tuhoaisivat eturauhasessa mahdollisesti olevia bakteereja tehokkaammin. Eli 1) painelu 2) lääke 3) kusella käynti, jonka avulla mahdolliset bakteerit huuhdotaan viemäriin.

        (Jep, minäkin pidin uimisesta. Pyöräilin myös paljon. Tosin saatoin myös uida ajoittain muiden mielipiteiden vuoksi (pienestä asti). Kilpamielessä. Muistan useita harkkakertoja, jolloin olin 4-6 krt. vessassa 2h aikana. Sitä pysähtyy vasta kun terveys menee. Hyvä puoli siinä on ajattelun lisääntyminen. Nyt kun sitä miettii näin vihreänä, onhan tuo uimahalliuiminen ympäristöä melkoisesti haaskaavaa. Lisäksi kloori on melko myrkyllistä (nimimerkillä monta litraa ryypännyt), otsooni taas yläkerran otsoonikerrosta tuhoavaa. Nämä näkökohdat selviksi ennen pulahtamista.)

        Ruoka- että juomavalioon meikäläisellä ei kuulu alkoholi, ei juuri sokeri (syönpä hieman hunajaa vaikka, ja menee puoli tuntia. Sitten tuntuu alavatsassa kihelmöintiä. Jälleen voisi hieroa.).
        Ennen söin paljon hunajaa esim. aamulla Nallen ruispuuron (transrasvat hiutaleissa? kaikessako?) kera.
        Mikään pulla ei maistu => vehnää menee vähän, proteiinia kippaan soijamuodossa (rouhe, kiinteä, maito). Pellavasiemenöljyä naukkailen muutaman millilitran päivässä. Yleensäkin, syön elääkseni.
        Ja liikun noin 0,5-1h päivässä, eri tavoin.

        Istumiseen hyvä vaihtoehto muuten lienee jumppa/terapiapallo =) Sellaista yhtä kokeillut (85 cm => itse 180 cm). Se ei juuri paina vastaan. Nyt lähti vähän isompia (95,120) silti tilaukseen vielä kokeilunhalun vuoksi...

        Toivon kaikille eturauhasen kanssa kamppailijoille voimia ja ideoita hoitaa tämä vaiva kuntoon.


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Kirjoittaja: ex-uimari


        Viime viestiini eroavaisuus: Nukun jo useimmiten suhteellisen hyvin, 6h putkeen lasken tällaiseksi. Yksi 8h:kin jo muistissani, vaikka juon melko paljon ja usein.


        Kävin (yleis)lääkärillä, jossa ei liiemmälti kuunneltu, vaan kipattiin lääkelappu kouraan. Olin todella huonossa kondiksessa, enhän nukkunut juuri 3h:ta yössä pidempää, kerrallaan. Töitä pyrin tekemään. Vaikeaa.

        Edes alkeellista logiikkaa eivät tunnu monet lekurit vaivaudu pohtimaan (vai miltä kuulostaa => eturauhasen tulehdus => 2 lääkekuuria päälle, en syönyt edes vitamiineja, enkä maitohappobakteereja (antibioottikuurin jälkeen jees ottaa probiootteja (maitobakuja), väittävät) => eiköhän tästä immuniteetti laske melkoisesti => pian heinänuha vaihtui rasittavaksi astmaksi. Ja näillä siis ei ole mitään tekemistä keskenään? Tarvitaan 1000 muutakin, ja matemaattinen todistus vai?

        Tämän viestin jälkeen toivon kohennusta potilaiden kuuntelemiseen ja itse ongelmien, ei vain seurausten ratkaisuun.

        On vastaanotoilla useasti jo kiire seuraavaan potilaaseen...Siellä sitten odottelevat että jotkin lääkelaboratoriot julkaisevat tutkimuksia miten x-lääke tappaa bakteereja täsmällisesti tietyltä alueelta - ja lisäävät sen luentomonisteeseen oppilailleen aivopestäväksi. Okei, ehkä hieman radikaalisti tokaistu, mutta väittäkää vastaan.

        Sairaista ilmeisesti ajatellaan sairauden olevan mokomien oma vika - kipatkoon lääkkeitä sitten kunnes...Ei. Pakko olla toinenkin tapa.

        No, kuurini oli vain 10 pv, joka kyllä helpotti jonkin verran. Aloin soveltaa hierontaa puolivälissä kuuria, ja pillereitä meni alas epätahdillisesti (jokin pv 1, jokin oikeat 2, yksi pv 0 ...). Olin niistäkin jo melkoisen tokkurassa...Osa www-sivuista sanoo: Antibiootit tappavat koko bakteerikannan (vetäise siis bakteerikantoja esim. piimästä / vitatabuista ettei systeemi sekoitu liikaa. Jossain puhuttiin 6/12 kk:n ajasta, joka vaaditaan pienenkin antibioottikuurin jälkeen kehon bakteerikannan tasaamiseen.) Osa sanoo: Ilman antibiootteja kuolisimme tulehduksiin. Ja vielä sanotaan että liian helpot ovat perusteet niiden antoon lähes pelkästään kurkkukipuun. Oma eturauhaseni vain kevyesti painamalla testattiin, ja "todettiin" tulehtuneeksi, jälleen.


        En ole lääkäri (teen istumatyötä [Sallin keskeltä halkaistu satulatuoli, useimmiten seison tosin => koska eturauhaseni kipeytyy mm. pitkistä ajomatkoista {3-4h} että istunnoista, jonka jälkeen hieronta on paikallaan]
        tietokoneiden parissa => yhdellä sivulla lääkäri kertoi 2/3 osan eturauhaspotilaistaan istuvan työssään), mutta
        omalla kohdallani voin sanoa jo pientä parannusta tulleen kun tällaista perätoimintojen tutkimista olen asiaankuuluvat läpinäkyvät kintaat händyissä harrastanut.

        Eturauhasen hieronnasta luin joltakin verkkosivulta, ja se herätti mielenkiinnon.

        Jotakin siitä jäi mieleen. Väitti mm. Filippiineillä tämän "taudin" olevan tuntematon. Siellä käytetään kuulemma tätä painelutekniikkaa. Eli kun eturauhasen einuksesta saa sormiinsa, vain kevyesti hieroo (painelee) siitä. Eturauhanen tulehtuessaan kerännee nestettä => paisuu kuin pullataikina. Painelun tavoitteena on puristaa neste ulos. Aika oli jotain 5-10 min joka toinen päivä.

        Kaivelin nettiä uudestaan ja kappas:
        Prostatitis Drainage = Eturauhasen kuivatus.
        http://www.prostatitis.org/doityourself.html

        Ja nesteen ulos saatuaan tulisi itse asiassa vasta ottaa lääkkeet, jotta ne tuhoaisivat eturauhasessa mahdollisesti olevia bakteereja tehokkaammin. Eli 1) painelu 2) lääke 3) kusella käynti, jonka avulla mahdolliset bakteerit huuhdotaan viemäriin.

        (Jep, minäkin pidin uimisesta. Pyöräilin myös paljon. Tosin saatoin myös uida ajoittain muiden mielipiteiden vuoksi (pienestä asti). Kilpamielessä. Muistan useita harkkakertoja, jolloin olin 4-6 krt. vessassa 2h aikana. Sitä pysähtyy vasta kun terveys menee. Hyvä puoli siinä on ajattelun lisääntyminen. Nyt kun sitä miettii näin vihreänä, onhan tuo uimahalliuiminen ympäristöä melkoisesti haaskaavaa. Lisäksi kloori on melko myrkyllistä (nimimerkillä monta litraa ryypännyt), otsooni taas yläkerran otsoonikerrosta tuhoavaa. Nämä näkökohdat selviksi ennen pulahtamista.)

        Ruoka- että juomavalioon meikäläisellä ei kuulu alkoholi, ei juuri sokeri (syönpä hieman hunajaa vaikka, ja menee puoli tuntia. Sitten tuntuu alavatsassa kihelmöintiä. Jälleen voisi hieroa.).
        Ennen söin paljon hunajaa esim. aamulla Nallen ruispuuron (transrasvat hiutaleissa? kaikessako?) kera.
        Mikään pulla ei maistu => vehnää menee vähän, proteiinia kippaan soijamuodossa (rouhe, kiinteä, maito). Pellavasiemenöljyä naukkailen muutaman millilitran päivässä. Yleensäkin, syön elääkseni.
        Ja liikun noin 0,5-1h päivässä, eri tavoin.

        Istumiseen hyvä vaihtoehto muuten lienee jumppa/terapiapallo =) Sellaista yhtä kokeillut (85 cm => itse 180 cm). Se ei juuri paina vastaan. Nyt lähti vähän isompia (95,120) silti tilaukseen vielä kokeilunhalun vuoksi...

        Toivon kaikille eturauhasen kanssa kamppailijoille voimia ja ideoita hoitaa tämä vaiva kuntoon.

        Kirjoitteli: ex-uimari

        Hei,
        tämäkin tuli mieleeni. Se oli yleislekulta jopa ihan jees kommentti vastaanotolla olleelle halfbrainerille (nukkumisen vähyydestä mm. johtuen).

        Eli vaikka kusettaa niin pidättelee, kunnes pakko mennä (yöllä en moista ole kuitenkaan harrastanut sen onnistumattomuuden vuoksi kyseisellä ajankohdalla). En kuitenkaan käy kusella pienen tunteen vuoksi. Sama "trick" taidettiin mainita jo tässä tai jossakin aikaisemmassa eturauhasketjussa - kertaus oppimisen ohjaustehostin.


    • mr. rauhanen

      Nonniis, tervehdystä tänne. En nyt voisi sanoa, että "mukava huomata", että täällä on muitakin kyseisestä helvetistä kärsiviä. Itselläni ikää reilu parikymppiä ja kyseinen sonta alkoi tuossa noin vuosi sitten, aluksi kusetuksella ja verisinä lasteina jomotuksella, nyt rupee tuo kusetus niin vaivaamaan. Koristeena kakun päälle ilmestyi tuo ihana tiputtelu jokunen aika sitten. Ilmeisesti rauhasesta peräsin, ajattelin jo että hulluksiko tässä olen tulossa, kun kusi alkoi vuotaa, mutta ilmeisesti tuo tiputtelu on eturauhasvaivasta johtuvaa (eikä kusta?). Ei nyt paljoa, mutta sen verran, että vehkeen pää on kostea ja kalsareihin tulee pientä läikkää.

      Ultralla kuvattu alapää ja veriarvot ok, psa:kin alta yhden. Antibiootista ei ainakaan ollut mitään apua ja nyt kokeilussa alfa-salpaajaa, saa nähdä miten käy. Nenä jo hassusti meni tukkoon eikä mälli lähde :D Kumpanenkin näytti olevan sivuvaikutus. Noh, syödään nyt ja katsotaan onko apua.

      Pyörälläkään en pahemmin ajele ja urheilua harrastan sen 4-6 kertaa viikossa lenkkeinä ja painonnosteluna. Nyt olenkin alkanut pohtimaan, että onko tämä jatkuva istuminen (opiskelu/tietokoneen edessä istuminen) syynä tähän, mukavat 12 tuntia päivässä kun tulee istuttua.

      Vitutuksen maksimoi tiputtelu.

      Hyvät syksyn jatkot ja pitäkäähän pallit lämpiminä! Toivottavasti täällä joku vielä näitä viestejä lukee :)

      • ...............

        Neuvo sulle mr. rauhanen. Älä ota salpaaja joka päivä vaan etsi itselles sopiva rytmi. Itse otan kapselin n. joka kolmas päivä. Ja älä sekstaa sinä päivänä ku oot lääkkeen ottanu. Muuten tavarat menee rakkoon. Itellä jos näin käy niin vitunmoiset tuskat seuraavana päivänä....


      • Toinen samanlainen

        Ja tervetuloa joukkoon tummaan. Itselläni aika lailla samanlainen tilanne kuin sinulla. Tällä hetkellä on menossa toinen alfa-salpaajakuuri. Ensimmäisestä ei ollut mitään vaikuttavaa apua. Tosin sain samat sivuvaikutukset kuin sinä: retrogradisen ejakulaation ja tukkoisen nenän. Nyt kävin urologin juttusilla ja vaihdoimme alfa-salpaajat toisenlaisiksi. Myös sivuvaikutukset katosivat, mutta toisaalta näistäkään salpaajista ei ole ainakaan toistaiseksi ollut sen enempää hyötyä. Pitänee taas kuurin loputtua hakeutua lääkärin juttusille. Tosin alan pikkuhiljaa jo alistua kohtalooni. Joko tähän keksitään tulevaisuudessa jokin tehokas hoitomuoto tai sitten edessä on 50 vuotta tulehduksen täyteistä elämää.

        No, tässä vielä lista asioista, joita urologi käski vältellä:
        Kahvi
        Olut
        Kolajuomat
        Ananas
        Suklaa
        Tomaatti

        Listalla saattoi olla jotain muutakin En nyt vain hoksaa, minne sen olen pistänyt.

        Jaksamista kaikille vaivasta kärsiville. Ehkä vielä joku kaunis päivä pääsemme tästä eroon. :)


      • niskalaukaus
        Toinen samanlainen kirjoitti:

        Ja tervetuloa joukkoon tummaan. Itselläni aika lailla samanlainen tilanne kuin sinulla. Tällä hetkellä on menossa toinen alfa-salpaajakuuri. Ensimmäisestä ei ollut mitään vaikuttavaa apua. Tosin sain samat sivuvaikutukset kuin sinä: retrogradisen ejakulaation ja tukkoisen nenän. Nyt kävin urologin juttusilla ja vaihdoimme alfa-salpaajat toisenlaisiksi. Myös sivuvaikutukset katosivat, mutta toisaalta näistäkään salpaajista ei ole ainakaan toistaiseksi ollut sen enempää hyötyä. Pitänee taas kuurin loputtua hakeutua lääkärin juttusille. Tosin alan pikkuhiljaa jo alistua kohtalooni. Joko tähän keksitään tulevaisuudessa jokin tehokas hoitomuoto tai sitten edessä on 50 vuotta tulehduksen täyteistä elämää.

        No, tässä vielä lista asioista, joita urologi käski vältellä:
        Kahvi
        Olut
        Kolajuomat
        Ananas
        Suklaa
        Tomaatti

        Listalla saattoi olla jotain muutakin En nyt vain hoksaa, minne sen olen pistänyt.

        Jaksamista kaikille vaivasta kärsiville. Ehkä vielä joku kaunis päivä pääsemme tästä eroon. :)

        Eturauhastulehdus diganosoitu. Mikään muu ei auta virtsaputken kirvelyyn kuin yskänlääke jossa kodeiinia. Olen ulkomailla, joten en ole saanut mistään kunnon lääkkeitä kipuihin. Kokeiltu kaikki ibuprofeiinit ja parasetamolit. Ei juurikaan mitään hyötyä.

        Ois kiva päästä takaisin nomraaliksi.


      • Selviytyjä
        niskalaukaus kirjoitti:

        Eturauhastulehdus diganosoitu. Mikään muu ei auta virtsaputken kirvelyyn kuin yskänlääke jossa kodeiinia. Olen ulkomailla, joten en ole saanut mistään kunnon lääkkeitä kipuihin. Kokeiltu kaikki ibuprofeiinit ja parasetamolit. Ei juurikaan mitään hyötyä.

        Ois kiva päästä takaisin nomraaliksi.

        Vaiva syntyy: Helmikuu 2007, Suomi kärvistelee paukku pakkasissa ja Trelläkin elohopea on painunut alle -30 celsiuksen. Aamulla autolla töihin- penkki tuntuu inhottavan kylmältä vaikka sisäilman lämmitin on pöhissyt täysillä pitkän ajan. No penkki lämpiää tällä kertaa kohtuu nopeasti…Töiden jälkeen pakkasta on vieläkin melkein -30 celsiusta ja tällä kertaa auto ja sen penkki ovat täysin jäässä, no suonalaisella sisulla perse penkkiin ja kohti harrastuksia. Harrastusten jälkeen kylmällä penkillä istuminen toistuu…Ajellessa kämpille alkaa persuusta nipistellä ja poltella ikävästi, ajattelen tämän johtuvan vain pienestä ”paleltumisesta”. Tilanne pahenee illalla ja seuraavana aamulla on jo tuskainen olo.

        Vaiva kiusaa: Ajattelen että kyseessä on vain perinteinen naisten tauti, eli pissatulehdus ja ajattelen sen menevän ohi muutamassa päivässä itsekseen –hölmö!!! Tilanne pahenee muutaman päivän ja viikonlopun aikana ja öistä tulee yhtä helvettiä. Nukkuminen onnistuu vain selällä, haarat avonaisina. Entinen maha/kylkinukkuma-asento oli mennyttä ja uni ei meinannut tulla yöllä. Ikävä jomotus vaivasi alavatsan seutua ja kipu heijasteli alaselkään ja napaan. Kipu oli vähän samanlainen, kuin olisi pudonnut pyörän keskitangolle ilman sitä kivesten murskaus tunnetta…

        Vaiva saa diaknoosin: Vaimo valisti aamulla, että vika ei varmastikkaan ollut pissarakossa vaan eturauhasessa. Ja just niin ajattelin…sehän on vain vanhojen miesten vika ei siis minun (26 v). Kyllähän tästä asiasta oli valistettu,…olin jopa lukenut kyseisestä aiheesta artikkelin Pohjolan perhokalastus lehdestä, mutta kuten sanoin en ajatellut asian koskevan minua…ainakaan vielä. No siinä asiaa aamulla puidessa vaimo haki kotilääkäri kirjan hyllystä ja alkoi kaivaa kirjaoppia asiasta. Hän selvitti, että eturauhasen tutkimusmenetelmiä ovat peräsuolen kautta tapahtuva sormella tunnustelu tai ultraääni hässäkkä. ILMOITIN HETI perisuomalaisena miehenä, että nämä menetelmät eivät tulisi kysymykseenkään. Hoitotoiminen olisi kirjan mukaan oikea lääkitys, lämpimät suihkut, oikea ruoka (vitamiinit….sunmuut) sekä turvonneen eturauhasen tyhjennys hieromalla. No tässä vaiheessa sanoin, että marssin heti työterveyslääkärille heti maanantaina ja hakisin vaivaani lääkityksen.

        Tohtorilla kerta 1: No eihän työterveyslääkärille suoraan pääse, pitää ensin käydä moikkaamassa terveydenhoitajaa. Vaivan ilmoittamisen jälkeen oli edessä ensin pissanäytteen otto. No kappas kappas pissa osoittautuu ”puhdas” eli minulla ei ollut pissatulehdusta. Terkkari varasi ajan lääkärille loppupäivästä. Työpäivän jälkeen taas lekurille…Lekuri oli silminnähtävästi vaivautunut asiastani, mutta kuunteli vaivani asiallisesti. Selityksen jälkeen lääkäri totesi, että vaivani saattaisi olla eturauhastulehdus. Hän kertoi että varma diaknoosi selviäisi vain peräaukon kautta tapahtuvalla tunnustelemisella. JUST JOO, ajattelin, kukaan ei kyllä tunnustele mun eturauhasta. Käänsin keskustelun nopeasti hoitotoimiin ja lääkitykseen. Lääkitys kuulosti lääkärinkin mielestä, helpolta tavalta saada asia hoidettua, joten hän määräsi minulle viikon kuurin antibioottia (Antivirid tai joku sellanen).

        Antibiootti loppuu: Neljään päivään lääke ei näyttänyt vaikuttavan. Olo oli edelleen ikävä ja vaiva vaivasi koko ajan kipuilemalla. Pissaamisessa ei ollut vaikutta, eikä yölläkään sen takia joutunut herätä. Koska tilanne ei parantunut, päätin ottaa asiasta selvää netistä. Hakusanoilla: eturauhanen tulehdus Google toi näytölle lukuisia hakuja. Suomi 24 saitti vaikutti lupaavalta, sillä toisten ihmisten vastoinkäymisistä saisi paljon tietoa. Aloin lukea otteita toisten ihmisten vaivoista ja hiljalleen mieleen alkoi vallata paniikki….siis oikeesti!!!! Lievän paniikkikohtauksen kourissa ja ikuinen vaiva mielessä raahauduin sohvalle haukkaa happea. Hetken sohvalla löhöttyöni ja päätä selvittyäni palasin netin ääreen. Osa jutuista oli ikäviä, mutta sekaan mahtui aina silloin tällöin joku tsemppausviesti. Koska illalla vaiva häiritsi vielä ja antibiootti alkoi loppua, päätin seuraavana päivänä hakeutua uudestaan lääkärin pakeille.

        Tohtorilla kerta 2. Tällä kertaa tohtorina oli hiukan nuorempi sälli ja asiointi oli sen mukaista. Rempseellä otteella hän selitti yleistä vaivasta ja sen hoidosta. Hän kertoi myös, että varma diaknoosi asiasta selviäisi vain sormella tutkimalla. No nyt tässä vaiheessa on sanottava, että eturauhasvaiva on yksi vittumaisimmista taudeista kun se kunnolla vaivaa. En mene väittämään että se olisi pahempi kuin korva- tai hammassärky, mutta inhottavimmasta päästä kuitenkin. Kun sen on kokenut tekee mitä tahansa päästäkseen siitä eroon!!! Joten olin antautunut asialle, että tällä kertaa asia tutkittaisiin ”perin pohjin”. Ajattelin ottaa asia kuin mies…. No ei muuta kuin kyljelleen ja annoin lääkärin tehdä tutkimuksensa. Noin parissa sekunnissa asia oli ohi ja diaknoosi: ”Eturauhastulehdushan se on aivan kuin ajattelimme. Kooltaan se on noin 50 vuotiaan miehen eturauhasen kokoinen”. Tämän jälkeen kävimme läpi vielä hoitoasioita (ei mitään uutta, mitä näillä nettisivuilta on tullut ilmi). Hänen mielestään erikoislääkärit (Urologit) eivät voi hoitaa tätä sairautta mitenkään ihmeellisillä menetelmillä, perushoitomenetelmillä kuulemma pitäisi pärjätä. Hän selitti myös, että nuorilla miehillä eturauhastulehdus johtuu 90 %:sti johtuu kylmästä ja siitä aiheutuvasta eturauhasen ärtymisestä ei bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Antibiootti yleensä annetaan kaikille potilaille kaikenvaralta…. Lääkäriltä sain kunnon hoitokuurit tulehdus/kipulääkkeestä (Ketomex) ja eturauhaslääkkeestä (Xatral cr). Lopuksi hän vielä muistutti vireelisestä seksielämästä vaimon kanssa, tämä kuulemma laskisi eturauhasen turvotusta.

        Vika helpottuu, mutta ei parane: Kun antibiootti loppui, olo alkoi helpottua, mutta päätin jatkaa lääkitystä vielä tulehdus ja kipulääkkeellä. Ajattelin jättää eturauhaslääkkeen tositilanteeseen jos tila huononisi jostain syystä. Tulehduksen alkamisesta on nyt noin kolme viikkoa, eikä eturauhanen ole vaivannut juuri yhtään enää. Välillä jos oikein ajattelee asiaa, niin voi olla epämääräinen tunne alavatsassa tai sitten vain kuvittelen. Tiedän, että kun tämän vaivan on kerran saanut niin uusiutumisriski on suuri. Vaivasta ei koskaan pääse eroon, mutta sen kanssa voi elää. Kyllähän ihmiset elävät monien muidenkin sairauksien kanssa läpielämän, sairaus pitää ottaa huomioon. Alussa shokki vain oli kova juttu nuorelle miehelle, kun on tottunut olemaan terveenä eikä mikään ole haitannut arkielämää. Myös netin ”kauhutarinat” entisestään sekoittivat ajatukset. Vieläkin ajattelen, että pääsinkö todellakin näin helpolla?

        Suositukset: Tunnusta itsellesi sairastavasi eturauhastulehdusta mahdollisimman nopeasti ja hakeudu ensitilassa lääkärin pakeille äkkiä (normaali riittää). Anna lääkärin tehdä hänen työnsä vaikka toimenpiteet olisivat omia periaatteitasi vastaan. Hoida vaivaa ja opi elämään sen kanssa…

        T: Selviytyjä


      • Eturauhaton
        Selviytyjä kirjoitti:

        Vaiva syntyy: Helmikuu 2007, Suomi kärvistelee paukku pakkasissa ja Trelläkin elohopea on painunut alle -30 celsiuksen. Aamulla autolla töihin- penkki tuntuu inhottavan kylmältä vaikka sisäilman lämmitin on pöhissyt täysillä pitkän ajan. No penkki lämpiää tällä kertaa kohtuu nopeasti…Töiden jälkeen pakkasta on vieläkin melkein -30 celsiusta ja tällä kertaa auto ja sen penkki ovat täysin jäässä, no suonalaisella sisulla perse penkkiin ja kohti harrastuksia. Harrastusten jälkeen kylmällä penkillä istuminen toistuu…Ajellessa kämpille alkaa persuusta nipistellä ja poltella ikävästi, ajattelen tämän johtuvan vain pienestä ”paleltumisesta”. Tilanne pahenee illalla ja seuraavana aamulla on jo tuskainen olo.

        Vaiva kiusaa: Ajattelen että kyseessä on vain perinteinen naisten tauti, eli pissatulehdus ja ajattelen sen menevän ohi muutamassa päivässä itsekseen –hölmö!!! Tilanne pahenee muutaman päivän ja viikonlopun aikana ja öistä tulee yhtä helvettiä. Nukkuminen onnistuu vain selällä, haarat avonaisina. Entinen maha/kylkinukkuma-asento oli mennyttä ja uni ei meinannut tulla yöllä. Ikävä jomotus vaivasi alavatsan seutua ja kipu heijasteli alaselkään ja napaan. Kipu oli vähän samanlainen, kuin olisi pudonnut pyörän keskitangolle ilman sitä kivesten murskaus tunnetta…

        Vaiva saa diaknoosin: Vaimo valisti aamulla, että vika ei varmastikkaan ollut pissarakossa vaan eturauhasessa. Ja just niin ajattelin…sehän on vain vanhojen miesten vika ei siis minun (26 v). Kyllähän tästä asiasta oli valistettu,…olin jopa lukenut kyseisestä aiheesta artikkelin Pohjolan perhokalastus lehdestä, mutta kuten sanoin en ajatellut asian koskevan minua…ainakaan vielä. No siinä asiaa aamulla puidessa vaimo haki kotilääkäri kirjan hyllystä ja alkoi kaivaa kirjaoppia asiasta. Hän selvitti, että eturauhasen tutkimusmenetelmiä ovat peräsuolen kautta tapahtuva sormella tunnustelu tai ultraääni hässäkkä. ILMOITIN HETI perisuomalaisena miehenä, että nämä menetelmät eivät tulisi kysymykseenkään. Hoitotoiminen olisi kirjan mukaan oikea lääkitys, lämpimät suihkut, oikea ruoka (vitamiinit….sunmuut) sekä turvonneen eturauhasen tyhjennys hieromalla. No tässä vaiheessa sanoin, että marssin heti työterveyslääkärille heti maanantaina ja hakisin vaivaani lääkityksen.

        Tohtorilla kerta 1: No eihän työterveyslääkärille suoraan pääse, pitää ensin käydä moikkaamassa terveydenhoitajaa. Vaivan ilmoittamisen jälkeen oli edessä ensin pissanäytteen otto. No kappas kappas pissa osoittautuu ”puhdas” eli minulla ei ollut pissatulehdusta. Terkkari varasi ajan lääkärille loppupäivästä. Työpäivän jälkeen taas lekurille…Lekuri oli silminnähtävästi vaivautunut asiastani, mutta kuunteli vaivani asiallisesti. Selityksen jälkeen lääkäri totesi, että vaivani saattaisi olla eturauhastulehdus. Hän kertoi että varma diaknoosi selviäisi vain peräaukon kautta tapahtuvalla tunnustelemisella. JUST JOO, ajattelin, kukaan ei kyllä tunnustele mun eturauhasta. Käänsin keskustelun nopeasti hoitotoimiin ja lääkitykseen. Lääkitys kuulosti lääkärinkin mielestä, helpolta tavalta saada asia hoidettua, joten hän määräsi minulle viikon kuurin antibioottia (Antivirid tai joku sellanen).

        Antibiootti loppuu: Neljään päivään lääke ei näyttänyt vaikuttavan. Olo oli edelleen ikävä ja vaiva vaivasi koko ajan kipuilemalla. Pissaamisessa ei ollut vaikutta, eikä yölläkään sen takia joutunut herätä. Koska tilanne ei parantunut, päätin ottaa asiasta selvää netistä. Hakusanoilla: eturauhanen tulehdus Google toi näytölle lukuisia hakuja. Suomi 24 saitti vaikutti lupaavalta, sillä toisten ihmisten vastoinkäymisistä saisi paljon tietoa. Aloin lukea otteita toisten ihmisten vaivoista ja hiljalleen mieleen alkoi vallata paniikki….siis oikeesti!!!! Lievän paniikkikohtauksen kourissa ja ikuinen vaiva mielessä raahauduin sohvalle haukkaa happea. Hetken sohvalla löhöttyöni ja päätä selvittyäni palasin netin ääreen. Osa jutuista oli ikäviä, mutta sekaan mahtui aina silloin tällöin joku tsemppausviesti. Koska illalla vaiva häiritsi vielä ja antibiootti alkoi loppua, päätin seuraavana päivänä hakeutua uudestaan lääkärin pakeille.

        Tohtorilla kerta 2. Tällä kertaa tohtorina oli hiukan nuorempi sälli ja asiointi oli sen mukaista. Rempseellä otteella hän selitti yleistä vaivasta ja sen hoidosta. Hän kertoi myös, että varma diaknoosi asiasta selviäisi vain sormella tutkimalla. No nyt tässä vaiheessa on sanottava, että eturauhasvaiva on yksi vittumaisimmista taudeista kun se kunnolla vaivaa. En mene väittämään että se olisi pahempi kuin korva- tai hammassärky, mutta inhottavimmasta päästä kuitenkin. Kun sen on kokenut tekee mitä tahansa päästäkseen siitä eroon!!! Joten olin antautunut asialle, että tällä kertaa asia tutkittaisiin ”perin pohjin”. Ajattelin ottaa asia kuin mies…. No ei muuta kuin kyljelleen ja annoin lääkärin tehdä tutkimuksensa. Noin parissa sekunnissa asia oli ohi ja diaknoosi: ”Eturauhastulehdushan se on aivan kuin ajattelimme. Kooltaan se on noin 50 vuotiaan miehen eturauhasen kokoinen”. Tämän jälkeen kävimme läpi vielä hoitoasioita (ei mitään uutta, mitä näillä nettisivuilta on tullut ilmi). Hänen mielestään erikoislääkärit (Urologit) eivät voi hoitaa tätä sairautta mitenkään ihmeellisillä menetelmillä, perushoitomenetelmillä kuulemma pitäisi pärjätä. Hän selitti myös, että nuorilla miehillä eturauhastulehdus johtuu 90 %:sti johtuu kylmästä ja siitä aiheutuvasta eturauhasen ärtymisestä ei bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Antibiootti yleensä annetaan kaikille potilaille kaikenvaralta…. Lääkäriltä sain kunnon hoitokuurit tulehdus/kipulääkkeestä (Ketomex) ja eturauhaslääkkeestä (Xatral cr). Lopuksi hän vielä muistutti vireelisestä seksielämästä vaimon kanssa, tämä kuulemma laskisi eturauhasen turvotusta.

        Vika helpottuu, mutta ei parane: Kun antibiootti loppui, olo alkoi helpottua, mutta päätin jatkaa lääkitystä vielä tulehdus ja kipulääkkeellä. Ajattelin jättää eturauhaslääkkeen tositilanteeseen jos tila huononisi jostain syystä. Tulehduksen alkamisesta on nyt noin kolme viikkoa, eikä eturauhanen ole vaivannut juuri yhtään enää. Välillä jos oikein ajattelee asiaa, niin voi olla epämääräinen tunne alavatsassa tai sitten vain kuvittelen. Tiedän, että kun tämän vaivan on kerran saanut niin uusiutumisriski on suuri. Vaivasta ei koskaan pääse eroon, mutta sen kanssa voi elää. Kyllähän ihmiset elävät monien muidenkin sairauksien kanssa läpielämän, sairaus pitää ottaa huomioon. Alussa shokki vain oli kova juttu nuorelle miehelle, kun on tottunut olemaan terveenä eikä mikään ole haitannut arkielämää. Myös netin ”kauhutarinat” entisestään sekoittivat ajatukset. Vieläkin ajattelen, että pääsinkö todellakin näin helpolla?

        Suositukset: Tunnusta itsellesi sairastavasi eturauhastulehdusta mahdollisimman nopeasti ja hakeudu ensitilassa lääkärin pakeille äkkiä (normaali riittää). Anna lääkärin tehdä hänen työnsä vaikka toimenpiteet olisivat omia periaatteitasi vastaan. Hoida vaivaa ja opi elämään sen kanssa…

        T: Selviytyjä

        Oireet viikon kulutta, mikä vaiva?

        Oireet virtsaputkessa noin viikon kulutta, mikä vaiva kun testeissä ei klamydiaa tai tippuria löydykään ja oireet vaan jatkuu viikosta toiseen?

        Kyseessä lienee jokin uusi SP-tauti jota Suomessa ei osata diagnosoida saati hoitaa kunnolla.


        Tuolla on samanlaista juttua, LUE!

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?age_verified=yes&category=119&conference=1000000000000004&posting=22000000017698624


        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=1000000000000004&posting=22000000002846679#22000000002846679

        Kuulostaa melkein samanlaiselta
        Kirjoittanut: Tuttu juttu 29.3.2004

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000001917&posting=22000000035521177#22000000035521177



        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000198&posting=22000000017698422

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001105&posting=22000000017698484


        oireet pen...
        Kirjoittanut: Poju25 26.3.2004

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=1000000000000004&posting=22000000002813118&view_mode=flat


    • ghup

      Joo totanoin.. Mitä nyt oon netistä kaikenmoisia juttuja lueskellut niin mun oireet passais just tähän eturauhasen tulehdukseen.

      Mutta.. Ikää kuukautta vaille 14v!?

      Voiko oikeasti näin nuori kyseisen vaivan saada? On kyllä aika vittumainen.. Nuo pissaongelmat on yhtä helvettiä. Toinen on aivan mieletön kipu alapäässä ulostaessa. (tullut muuten paha tapa ottaa särkylääke lähes aina ennen paskalle menoa...)

      Ja voin tunnustaa että en ole ehkä pukeutunut lämpimimmällä mahdollisella tavalla tänä vuonna...

    • helvetti

      Kyllä tää on vittumainen tauti tosiaan 3kk takana ja kivut välillä alavatsassa sietämättömät ja jostain systä kerää vatsan täyteen ilmaa joku reaktio kuulemma .Kyllä tämä ottaa psyykkeen päälle tosissaan!Tsemppiä kaikille.T.Entinen avoin ja iloinen miehenalku.

      • SAI

        Älkää syökö turhaan kukaan kovinkaan paljon antibiootteja ja tulehduskipulääkkeitä. Ne ei auta juuri mitään krooniseen"tulehukseen".

        Nukuttua saa hyvin kun laittaa puolenlitranpulloon lämmitä vettä, pullon päälle sukka ja tämä paketti jalkojen väliin yöksi.
        Kivut loppuu/lievittyy kyllä viimestään n.1kk kuluttua, jos jaksaa hoitaa lämmöllä, myös päivällä.

        Istukaa vain telttapatjan tai vastaavan päällä.

        Tyhjentäkää rauhanen säännöllisesti noin 2-3 kertaa viikko ite, tai naisen kanssa.

        Ei ulkosaunaa, ei vetoa. Kyllä se paranee.

        Voimia ja siunausta kaikille. Ite oon 29v. Vaiva ollu 6vuotta. Kysykää autan jos voin.


    • ex-uimari

      pH-tasapainoinen ruokavalio. Olen pitänyt tätä viikon yllä, eikä ole kertaakaan enää jomottanut! Nukkunut olen hyvin!

      Voimia!

      • pro statiitti

        Mitä kaikkea tuohon kuuluu? Olen jo heivannut kahvin ja alkoholin sekä kaiken makean ja vähän on auttanut.


    • Reissussa rähjääntynyt

      Olen sairastanut tätä viheliäistä eturauhastulehdusta jo kuusi viikkoa. Taudin oireet alkoivat virtsaputken pään poltteluna virtsatessa ja kävin heti seuraavana päivänä oireiden huomattua päivystävällä lääkärillä.

      Lekuri tutki eturauhasen ja analysoi keskivirtsatestin ja oli sitä mieltä, että eturauhanen ok, mutta virtsa-arvoissa jotain häikkää...oireanalyysi: virtsarakon tulehdus ja hoitona 7 vrk:n antibioottikuuri.

      Rouhin kuurin naamaan, mutta radikaalia parannusta oireisiin ei tullut. Uusi lekurin vastaanottoreissu antoi viitteitä eturauhasen mahdollisesta tulehduksesta ja minulle määrättiin voimakkaammat antibiootit (Trimopan), joiden piti vaikuttaa paremmin eturauhaseen. Lisäksi minut passitettiin virtsakokeisiin mahdollisen klamydian tai tippurin aiheuttaman tulehduksen varalta.

      Sukupuolitautitesti osoittautui negatiiviseksi, mutta antibioottikuurin puolivälissä iski järjetön päänsärky ja kuume nousi yli 39 asteeseen. Painelin takaisin lääkärin puheille ja vaadin urologin vastaanotolle, vaikka lääkäri oli sitä mieltä, että kuumeilu ja päänsärkyoireet eivät liittyneet eturauhasvaivoihini.

      Minut passitettiin Helsingistä Peijaksen sairaalaan Vantaalle ensiapupolille, missä aloitettiin verikokeet, keuhkokuvat yms. testit. Useiden tuntien odottelun jälkeen lääkäri kertoi, että tulehdusarvoni olivat niin korkeat että olisi vastuutonta päästää minua kotiin siinä kunnossa, ja varsinkin kun eivät olleet varmoja, mikä tulehduksen aiheutti.

      Päättivät ampua "kovilla" ja tiputtivat neljän päivän ajan, joiden ajan olin siis sairaalahoidossa, antibiootteja suoraan suoneen kaksi kertaa päivässä ja syöttivät samoiten toisia mokomia (Tavanic) myöskin kaksi kertaa päivässä suun kautta. Minulle tehtiin ultraäänitutkimus, jossa ei havaittu mitään tavallisesta poikkeavaa. Paikallinen lääkäri kertoi minulle kotiuttamista edeltävänä päivänä, että olen väärällä osastolla, kun minulla ei ole mitään urologista vaivaa ja, että kuuluisin sisätautikliniikalle hoidettavaksi. Turhautti aika huolella!

      Pääsin pois, kun kuume oli kadonnut ja tulehdusarvo oli laskenut alle sadan, neljän päivän jälkeen. Antibioottikuuri (Tavanic) määrättiin jatkettavaksi vähintään 10 päivää. Viikonloppulääkäri, joka minut lopulta kotiutti, kertoi minun sairastavan mitä todennäköisemmin eturauhastulehdusta ja rauhotteli sen menevän pian ohi oikealla lääkityksellä.

      Heti kotiin tultuani illalla virtsaamiseni loppui kuin seinään - sain hädin tuskin väännettyä muutaman tipan virtsarakostani ulos. Tilanne äityi, kun virtsahätä ja -tarve oli erittäin akuutti, eikä virtsaa vaan tullut. Huomasin myös turvonneen kudoksen kivesten ja peniksen välissä. Paniikki iski. Jokin oli tukkinut virtsaputken ja ajattelin siemensyöksyn auttavan asiaan, varsinkin kun lääkäri oli vielä kehottanut tyhjentämään siemenvarastot säännöllisesti. Rakastelimme avopuolisoni kanssa, mutta en vain pystynyt laukeamaan, vaikka erektion sainkin aikaiseksi.

      Olin yhteydessä seuraavana aamuna terveydenhoitajiin, jotka antoivat ohjeita kuumista suihkuista yms. virtsaamista stimuloivista konsteista, jotta saisin rakon tyhjennettyä. Virtsus alkoi hiukan helpottaa, kun opin oikean puristustekniikan, jolla saatoin virtsata suurimman hädän ulos. Virtsaustarve oli kuitenkin lähes jatkuva.

      Kävin jälleen kerran lääkärillä, joka määräsi antibioottikuurin jatkuvan 30 vrk ja päälle alfasalpaajia (Sandoz). Yöt menivät kusella juostessa ja eräänä yönä sain ihan järkyttäviä mahakramppeja ja ummetusoireita. Ulostaminen tuntui ainoalta keinolta helpottaa tuskaa, mutta paskan vääntämiseen meni kaikki energia ja puhti sekä se sattui eturauhaseen ja tuli ulos erittäin pieninä läjinä. Lopulta pyyhkiessäni huomasin peräaukosta tulevan verta.

      Ulostusoireet loppuivat onneksi seuraavan päivän aikana ja maha on toiminut siitä asti ihan ok. Virtsausongelma on edelleen olemassa - tiputtelee jatkuvasti ja kusta tulee kuin huonosta kahvinkeittimestä. Turvotus ei myöskään ole hävinnyt peniksen alta. Kuseminen on paranemaan päin, mutta ei mitenkään normaalia - hyvä juttu on se, että olen saanut rakon jo jotenkin tyhjentymään n. 10 minuutin lorottelun jälkeen.

      Sauna ja kuumat suihkut sekä kuumavesipullon pitäminen nivusissa auttavat polttaviin kipuihin välilihassa, joita tunnen edelleen eteenkin virtsaamisen jälkeen.

      Olen ottanut vaihtoehtoiseksi hoitomuodoksi akupunktion, joka tuntuu auttavan hieman vaivoihin ja eteenkin kipuihin normaalisoimalla olotilaa. Minua on kehoitettu syömään oireisiini kookosta sekä kurpitsansiemeniä, joissa on paljon estrogeeniä (kuten soijatuotteissakin), joka auttaa eturauhasvaivoihin. Alfa-salpaajan jätin pois akupunktiohoitajan kehotuksesta ja siitä, että näkökykyni tuntui heittävän sekä uusien vatsakipujen pelossa.

      Parantuminen on ollut hidasta, mutta jokseenkin tasaista vaikka on turha puhua terveestä miehestä tässä tapauksessa. Inkontinenssi siteitä joudun käyttämään jatkuvasti, etten kastelisi housujani - niin holtitonta ja arvaamatonta virtsan tulo on edelleen. Koulua olen voinut käydä puoliteholla. Töistä olen ollut jo kuukauden sairaslomalla.

      Aikaisemmin erektio sattui tietyn pisteen jälkeen - laukeamisesta on ollut turha kuvitellakaan. Ja nyt tuntuu, että koko erektio on täysin hukassa vaivojen takia.

      Jos teillä samoja oireita ja kokemuksia niiden paranemisesta, niin kirjoitelkaahan. Muutkin kommentit tervetulleita...konstittomaksihan tämä vetää.

      Kaikille saman taudin kanssa kamppaileville pikaista paranemista - onhan tämä nyt aivan perseestä tämmönen!

      T. Rähjääntynyt vm. 1981

      • mies varsinaissuomesta

        mulki on ollu krooninen eturauhas tulehdus 6vuotta kait ja kaikki variaatiot oireista niin toi sun vuodatus oli kyl kaikista pahin mitä olen lukenut ja kuullut! tota xatral lääkettä oon jo syönyt vuosia ja kylse toimii kuseminen on helpompaa eikä sitä tarvii aina ottaa välipäiviä voi jättää huoleti väliin ainakin jos ryyppää ei sinä päivänä ota lainkaan siitä tulee muuten vitun huono olo. sitä vaan täytyy syödä kaua et se rupee vaikuttaa helpos puol vuotta...


      • Ole rehellinen

        Joltain lutkaltako sait tautisi? Oireet ei varmasti alkaneet tyhjästä!


    • kärsivä

      alkoholi tulehdukseen ja potenssiin? Itselläni on ollut krooninen bakteeriton eturauhastulehdus jo 6 vuotta, olen 26-vuotias. Eri lekureilla olen käynyt ja syönyt lääkkeitä, mutta ei ole ollut apua...Ainoa keino mikä on auttanut ovat säännölliset siemensyöksyt. JOtenkin vaan tuntuu, että pienikin määrä alkoholia aiheuttaa potenssin hiipumisen. Yksinkertaisesti en pysty harrastamaan seksiä jos olen nauttinut parikin olutta. Onko teillä ollut tulehduksen seurauksena vaikutusta potenssiin ja erityisesti erektioiden kestoon? ..Tämä on aika hankalaa näin sinkkumiehelle :(

    • miesOngelmainen85

      kuukausi sitten todettiin eturauhastulehdus
      kuukauden tarivid kuuri kohta ohi, eikä oireet ole kadonneet.
      Pitäis mennä uudestaan lääkäriin, mitäs sieltä mahtaa olla luvassa?
      Ei tästä mitään suurempaa haittaa ole mulle, mutta vituttaa vaan toi jatkuva nipistely ja kirvely.

      • ahistaa

        Ite kärsinyt kroonisesta nyt n. 3kk. Aluksi oireet lähti pelkällä ibuprofeenilla, mutta oireet palasi kuurin jälkeen. Nyt sitten popsitaan antibiootteja, kipulääkkeitä ja alfasalpaajia. Oireet pysyy sen verran kurissa että kipu tai muita kohtauksia ei tule. Tulehduksen tunne kuitenkin alavatsassa. Välillä jos tulee kipulääkkeen otossa hieman pidempi tauko niin alkaa jomottamaan. Tulee vaan pieni "pöhnä" noista kaikista lääkkeistä. Tuntuu kuin olisi kävelevä zombi. Koko ajan väsyttää ja nukuttaa. Kaupan kassatkin kattoo ku halpaa makkaraa. Luulevat varmaan että olen jossain pilvessä kun silmät lurppaa ja katse on lasinen. Pystyn helposti nukkumaan 12-15h vuorokaudessa eikä voimat riitä mihinkään ylimääräisiin aktiviteetteihin. Mutta jos on pakko valita niin mielummin nukun puolet vuorokaudesta ja haahuilen pilleripöhnässä kuin kärsin niistä kivuista ja virtsaamisongelmista.


      • kallu55
        ahistaa kirjoitti:

        Ite kärsinyt kroonisesta nyt n. 3kk. Aluksi oireet lähti pelkällä ibuprofeenilla, mutta oireet palasi kuurin jälkeen. Nyt sitten popsitaan antibiootteja, kipulääkkeitä ja alfasalpaajia. Oireet pysyy sen verran kurissa että kipu tai muita kohtauksia ei tule. Tulehduksen tunne kuitenkin alavatsassa. Välillä jos tulee kipulääkkeen otossa hieman pidempi tauko niin alkaa jomottamaan. Tulee vaan pieni "pöhnä" noista kaikista lääkkeistä. Tuntuu kuin olisi kävelevä zombi. Koko ajan väsyttää ja nukuttaa. Kaupan kassatkin kattoo ku halpaa makkaraa. Luulevat varmaan että olen jossain pilvessä kun silmät lurppaa ja katse on lasinen. Pystyn helposti nukkumaan 12-15h vuorokaudessa eikä voimat riitä mihinkään ylimääräisiin aktiviteetteihin. Mutta jos on pakko valita niin mielummin nukun puolet vuorokaudesta ja haahuilen pilleripöhnässä kuin kärsin niistä kivuista ja virtsaamisongelmista.

        Olihan tällä palstalla tuorekin eturauhas vaivaa poteva henkilö,mulla on ikää tuon verran nyt mitä on nimimerkin loppuosassa numeroita eli 55 ukko olen,minulla vaiva on vähän toisenlainen,eli en pysty kusemaan vaikka rakko on täynnä ja ovat joutuneet TK.ssa pari kertaa katetroimaan että on saatu multa rakko tyhjäksi,seksi eli pussien tyhjentäminen mahdollisimman usein auttaa vaivaan kyllä ja reseptilääkkeenä on XATRAL 10mg depotpilleri kerran vuorokaudessa jonka avulla pärjään aika hyvin ja tietysti syksystä kevääseen kunnon pukeutuminen lämpimästi,niille sairaudesta kärsiville jotka eivät ole saaneet asiallista hoitoa omasta terveyskeskuksesta annan neuvon että heti jos hoito ei ole asiallista niin valitus terveyslautakuntaan lääkärin käytöksestä,se auttaa kummasti!Sama lääkäri on seuraavalla kerralla kuin eri ihminen käytökseltään varmasti!Kun asiaa ajattelee siltä kannalta että julkisen terveyden hoidon kaikki henkilöt ovat oikeastaan kaikilla veronmaksajilla töissä,me verovelvolliset sen palkan työllämme maksamme!


      • sama syndrooma noin vuosi o...
        ahistaa kirjoitti:

        Ite kärsinyt kroonisesta nyt n. 3kk. Aluksi oireet lähti pelkällä ibuprofeenilla, mutta oireet palasi kuurin jälkeen. Nyt sitten popsitaan antibiootteja, kipulääkkeitä ja alfasalpaajia. Oireet pysyy sen verran kurissa että kipu tai muita kohtauksia ei tule. Tulehduksen tunne kuitenkin alavatsassa. Välillä jos tulee kipulääkkeen otossa hieman pidempi tauko niin alkaa jomottamaan. Tulee vaan pieni "pöhnä" noista kaikista lääkkeistä. Tuntuu kuin olisi kävelevä zombi. Koko ajan väsyttää ja nukuttaa. Kaupan kassatkin kattoo ku halpaa makkaraa. Luulevat varmaan että olen jossain pilvessä kun silmät lurppaa ja katse on lasinen. Pystyn helposti nukkumaan 12-15h vuorokaudessa eikä voimat riitä mihinkään ylimääräisiin aktiviteetteihin. Mutta jos on pakko valita niin mielummin nukun puolet vuorokaudesta ja haahuilen pilleripöhnässä kuin kärsin niistä kivuista ja virtsaamisongelmista.

        Terve,

        Haluan vain sanoa, että ilmeisesti ainoa pitempivaikutteinen apu löytyy lantionseudun venyttelyohjelmista, erityisestä lantionseudun jumittumien (trigger points)fysioterapiasta ja rentoutustekniikoista. Kaliforniassa on asiassa pitkälle edistynyt hoitoklinikka http://www.pelvicpainhelp.com/ Kato linkki ja tilaa kirja (englanninkielinen). Heidän klinikkansa on kylläkin kallis, noin 4000 $. Mutta kirjastakin on hyötyä ja valaisee ainakin asiaa. Antibiooteista ei mitään hyötyä ja kipuläkkeetkään eivät ole ratkaisu. mitä ilmeisimmin eturauhanen ei edes ole se varsinainen ongelma, vaan koko lantionseudun taipumus krooniseen jumittumiseen ja ylijännittymiseen joka salpaa koko lantion toiminnan.

        Et voi menettää mitään, vaikka tutustuisit muihinkin, kuin perinteisiin antibiootti tai lantionpohjan rentoutuslääkehoitoihin.

        t. Mika


    • vaivan masentama

      Olisi lohduttavaa kuulla, että onko joku meistä onnettomista päässyt eroon kroonisesta vaivasta ja millä keinoin?

      Ei tämä ole mitään oikeaa elämää. Itse kärsii henkisesti että fyysisesti ja läheiset kärsii siitä kun itse olen koko ajan huonolla tuulella ja mieli maassa. Tässä vaiheessa olisi valmis maksamaan säkillisen kultaa jos saisi elää normaalia elämää.

      Luulisi että paranisi jos leikkaisi koko helvetin rauhasen pois. Tuskin se rauhanen mitään sellaisia hormoneita kehittää mitä ei nykyään saisi pillereinäkin.

    • myös pään sisällä

      Morjens! Mulla alkoi joskus marraskuun puolenvälin tienoilla ensin kutiamaan klunssin päästä ja tartti olla kokoajan menossa kuselle.Sitte alkoi kutinan tilalle kirvely ja aina kun käy kusella ja vaikka kuinka ravistaa ja heristää ja kopauttaa vielä pöntön reunaan niin seuraavan kerran kun istuu niin jo on kusi housussa. Kärvistelin sitte muutaman viikon ja menin jo klamydia testiin että onko perkule pöpö tarttunu.Ei ollu. Puhtaat tulokset. No tämä vaikutti niin että luulin oireiden tulleen pään sisältä ja olikin hyvä olla viikon verran ja sitte alkoi taas. se perkuleen kirvely ja lisäks kipua tuuman verran kyrvän yläpuolella ja nivusissa, välillä kyrvän varressakin. taas lääkäriin ja sormi rektaaliin ja tunnusteli et eturauhanen on kumman muotoinen. lähete kusinäytteet mukana verikokeisiin ja eturauhasen ultraääneen ja taas tulos nolla, kaikki okei. Tohtori määräs parit erilaiset antibiootit mutta eivät tunnu auttavan.Käteenvedon jälkeen kun on putsannu paikat niin kohta on kirkasta tapettiliisterin kaltaista töhnää kalsarissa. Kylmä ilma on paha. Vaikka on housuja monta päällisin niin silti pallit paleltuu ja sattuu välilihan alueelle ja kirvelee. Perkele olen ulkotöissä. Ja kivut eikun jatkuu. V&&&&&&:taa oikein pirusti tällainen vaiva. Vaimon kans ei oikein uskalla alkaa millekkää ja aloin jo epäilemään sitä klamydia testiä,josko olis menny pieleen.Taas soitto Lääkäriin ja uuteen testiin.Ei varmaankaan ole mitään muttä kun pää ei anna rauhaa ennen kun testitulokset tulee.
      Ei ole pelkästään fyysinen vaiva vaan alkaa käydä jo pään sisuksiin! Joku joskus sanoi että"vituttaa niin ettei veri kierrä", tää on kohta sitä!

      • noin vuosi sitten sain sama...

        Terve,

        Haluan vain sanoa, että ilmeisesti ainoa pitempivaikutteinen apu löytyy lantionseudun venyttelyohjelmista, erityisestä lantionseudun jumittumien (trigger points)fysioterapiasta ja rentoutustekniikoista. Kaliforniassa on asiassa pitkälle edistynyt hoitoklinikka http://www.pelvicpainhelp.com/ Kato linkki ja tilaa kirja (englanninkielinen). Heidän klinikkansa on kylläkin kallis, noin 4000 $. Mutta kirjastakin on hyötyä ja valaisee ainakin asiaa. Antibiooteista ei mitään hyötyä ja kipuläkkeetkään eivät ole ratkaisu. mitä ilmeisimmin eturauhanen ei edes ole se varsinainen ongelma, vaan koko lantionseudun taipumus krooniseen jumittumiseen ja ylijännittymiseen joka salpaa koko lantion toiminnan.

        Et voi menettää mitään, vaikka tutustuisit muihinkin, kuin perinteisiin antibiootti tai lantionpohjan rentoutuslääkehoitoihin. En usko, että ko. vaiva koskaan parantuu antibiooteilla tai edes pysyvästi kipulääkkeillä. Lääkärit Suomessa ovat pihalla kuin lumiukot asiasta. Ei kannata uskoa urologeihin - niillä on se oma ammattiylpeys ja tutkimusten rahoittajana lääketeollisuus, jota ei miellytä fysioterapia tms ratkaisuna ongelmaan. Nimittäin vain pillerikaupalla voi lääketeollisuus tehdä rahaa. Pitääkin itse hankkia tietoa ja yrittää aktivoitua. Helppoa se ei ole. Kato linkki ja siinä kirjassa mainittu ohjelmakin, joka on tosin työläs, mutta monilla toimii ja helpottaa tai ajanmyötä poistaa oireet kokonaan. Eli säännöllistä, mieluiten jokapäiväistä fysioterapiaa, venyttelyjä ja rentoutustekniikkaa ja pikkuhiljaa lähtee parempaan suuntaan. Ei ole nopea apu, mutta kenties ainoa ja tulokset riippuu pitkälti omasta kurinalaisuudesta. Mikä parasta, ruokavaliolla ei ole niin väliä. Se ei ratkaise tätä sairautta.

        Tätä sairautta ei pitäisi edes kutsua "eturauhastulehdukseksi" vaan joksikin muuksi, esim. lantion kipusyndrooma tms.

        t. Mika


      • Luontaishoidoista
        noin vuosi sitten sain sama... kirjoitti:

        Terve,

        Haluan vain sanoa, että ilmeisesti ainoa pitempivaikutteinen apu löytyy lantionseudun venyttelyohjelmista, erityisestä lantionseudun jumittumien (trigger points)fysioterapiasta ja rentoutustekniikoista. Kaliforniassa on asiassa pitkälle edistynyt hoitoklinikka http://www.pelvicpainhelp.com/ Kato linkki ja tilaa kirja (englanninkielinen). Heidän klinikkansa on kylläkin kallis, noin 4000 $. Mutta kirjastakin on hyötyä ja valaisee ainakin asiaa. Antibiooteista ei mitään hyötyä ja kipuläkkeetkään eivät ole ratkaisu. mitä ilmeisimmin eturauhanen ei edes ole se varsinainen ongelma, vaan koko lantionseudun taipumus krooniseen jumittumiseen ja ylijännittymiseen joka salpaa koko lantion toiminnan.

        Et voi menettää mitään, vaikka tutustuisit muihinkin, kuin perinteisiin antibiootti tai lantionpohjan rentoutuslääkehoitoihin. En usko, että ko. vaiva koskaan parantuu antibiooteilla tai edes pysyvästi kipulääkkeillä. Lääkärit Suomessa ovat pihalla kuin lumiukot asiasta. Ei kannata uskoa urologeihin - niillä on se oma ammattiylpeys ja tutkimusten rahoittajana lääketeollisuus, jota ei miellytä fysioterapia tms ratkaisuna ongelmaan. Nimittäin vain pillerikaupalla voi lääketeollisuus tehdä rahaa. Pitääkin itse hankkia tietoa ja yrittää aktivoitua. Helppoa se ei ole. Kato linkki ja siinä kirjassa mainittu ohjelmakin, joka on tosin työläs, mutta monilla toimii ja helpottaa tai ajanmyötä poistaa oireet kokonaan. Eli säännöllistä, mieluiten jokapäiväistä fysioterapiaa, venyttelyjä ja rentoutustekniikkaa ja pikkuhiljaa lähtee parempaan suuntaan. Ei ole nopea apu, mutta kenties ainoa ja tulokset riippuu pitkälti omasta kurinalaisuudesta. Mikä parasta, ruokavaliolla ei ole niin väliä. Se ei ratkaise tätä sairautta.

        Tätä sairautta ei pitäisi edes kutsua "eturauhastulehdukseksi" vaan joksikin muuksi, esim. lantion kipusyndrooma tms.

        t. Mika

        Itse sairastuin muutama vuosi sitten kyseiseen vaivaan, elämä muuttui maanpäälliseksi helvetiksi.
        Puoli vuotta kiduttuani aloin käydä vyöhyketerapiassa ja käyttämään Kultahera-juomaa ruokalusikallisen aamuin illoin. Nyt kaksi vuotta hoidon aloittamisen jälkeen pystyn elämään suht normaalia elämää ilman vaivoja. Viime viikonkin tein metsätöitä -10 C:n pakkasessa vaatteet hiestä märkänä, eikä tullut vaivoja.

        Kaksi vuotta sitten jo pieni hikoamisen jälkeinen vilustuminen vaikka sisätiloissa sai aikaan helvetillisen poltteen alapäähän.

        P.S
        Itselläni vei muutaman kuukauden ennenkuin hoidot alkoivat tehota. Onneksi täällä päin löytyy vyöhyketerapeutti joka käsittelee aika halvalla.


      • haittarauhanen M40
        Luontaishoidoista kirjoitti:

        Itse sairastuin muutama vuosi sitten kyseiseen vaivaan, elämä muuttui maanpäälliseksi helvetiksi.
        Puoli vuotta kiduttuani aloin käydä vyöhyketerapiassa ja käyttämään Kultahera-juomaa ruokalusikallisen aamuin illoin. Nyt kaksi vuotta hoidon aloittamisen jälkeen pystyn elämään suht normaalia elämää ilman vaivoja. Viime viikonkin tein metsätöitä -10 C:n pakkasessa vaatteet hiestä märkänä, eikä tullut vaivoja.

        Kaksi vuotta sitten jo pieni hikoamisen jälkeinen vilustuminen vaikka sisätiloissa sai aikaan helvetillisen poltteen alapäähän.

        P.S
        Itselläni vei muutaman kuukauden ennenkuin hoidot alkoivat tehota. Onneksi täällä päin löytyy vyöhyketerapeutti joka käsittelee aika halvalla.

        Kohta vuosi kärsimystä takana, olen juuri pelännyt ja kysellyt muilla foorumeilla että jääkö tämä hirveä kylmänarkuus loppuiäksi? Oliko sulla näin herkkä kylmälle ja kävikö sulla kuten mulla että pääsi ärtymään kylmästä useampaan kertaan josta se aina paheni?

        :Yöt 2 peiton alla tai untuvamakuupusissa. Ulos ei pakkasella kuin autoon ja autosta sisälle. Tietenkin 3-4 kalsarit ja villahousut sekä toppahousut.
        Ja tosiaan tuo hikoilemisen aiheuttama vilu sisälläkin saa oireet aikaan.
        Välillä kylläkin tuo kylmänarkuus hieman vaihtelee. Kivut mulla on muuten vähäiset jos en kylmetä. Lähes kaikkia mahdollisia luontaistuotteita olen käyttänyt ja käytän. Kultahera, prostavit, havupuu uute, soijajauho, vihreätee ym ym... sekä urologien määräämät lääkkeet, alfasalpaajat, antibiootit, 5-10 eri särkylääkkeet. Lääkkeet ei mielestäni auttaneet mitään, paitsi ehkä alfasalpaajat. Niin ja kuntosaliharjoitusta teen nykyisin kun ulkoliikuntaa en voi harrastaa. Hermoratahierontaa olen kokeillut mutta täytyy tutustua tohon vyöhyketerapiaan. Niin ja ultraäänellä lämmittämässä olen 2 kertaa käynyt, vaikutusta en vielä osaa sanoa.

        Sinun jutun kun luin, niin olen taas toivorikkaampi.
        Toivottavasti käyt vielä täällä palstalla ja kirjoittelet kuulumisia?!!!!!!!!


      • KIPUJAAKKO
        haittarauhanen M40 kirjoitti:

        Kohta vuosi kärsimystä takana, olen juuri pelännyt ja kysellyt muilla foorumeilla että jääkö tämä hirveä kylmänarkuus loppuiäksi? Oliko sulla näin herkkä kylmälle ja kävikö sulla kuten mulla että pääsi ärtymään kylmästä useampaan kertaan josta se aina paheni?

        :Yöt 2 peiton alla tai untuvamakuupusissa. Ulos ei pakkasella kuin autoon ja autosta sisälle. Tietenkin 3-4 kalsarit ja villahousut sekä toppahousut.
        Ja tosiaan tuo hikoilemisen aiheuttama vilu sisälläkin saa oireet aikaan.
        Välillä kylläkin tuo kylmänarkuus hieman vaihtelee. Kivut mulla on muuten vähäiset jos en kylmetä. Lähes kaikkia mahdollisia luontaistuotteita olen käyttänyt ja käytän. Kultahera, prostavit, havupuu uute, soijajauho, vihreätee ym ym... sekä urologien määräämät lääkkeet, alfasalpaajat, antibiootit, 5-10 eri särkylääkkeet. Lääkkeet ei mielestäni auttaneet mitään, paitsi ehkä alfasalpaajat. Niin ja kuntosaliharjoitusta teen nykyisin kun ulkoliikuntaa en voi harrastaa. Hermoratahierontaa olen kokeillut mutta täytyy tutustua tohon vyöhyketerapiaan. Niin ja ultraäänellä lämmittämässä olen 2 kertaa käynyt, vaikutusta en vielä osaa sanoa.

        Sinun jutun kun luin, niin olen taas toivorikkaampi.
        Toivottavasti käyt vielä täällä palstalla ja kirjoittelet kuulumisia?!!!!!!!!

        Kertokaahan kokeneemmat, elikkä siis arkuutta oli aluksi pari päivää peniksessä, sen jälkeen alkoi armoton kipu peniksen päässä mikä on kestänyt kaksi vuorokautta, ja öisin ei ole kipujen vuoksi saanut unta. Virtaamisesta ei ole tullut ongelmaa tosin kipu vähän helpottuu hetkeksi, kun on kusella käynyt. virtsaamishädät on tosin pienentyneet! vaikuttaako tämä eturauhas tulehdukselta


      • Haittarauhanen M40
        KIPUJAAKKO kirjoitti:

        Kertokaahan kokeneemmat, elikkä siis arkuutta oli aluksi pari päivää peniksessä, sen jälkeen alkoi armoton kipu peniksen päässä mikä on kestänyt kaksi vuorokautta, ja öisin ei ole kipujen vuoksi saanut unta. Virtaamisesta ei ole tullut ongelmaa tosin kipu vähän helpottuu hetkeksi, kun on kusella käynyt. virtsaamishädät on tosin pienentyneet! vaikuttaako tämä eturauhas tulehdukselta

        mutta peniksen pään kipu kylläkin kuuluu eturauhastulehdukseen. Alavatsa kipua kuuluisi myös olla. Kyllä Urologille kannattaa nyt mennä tarkistuttamaan asia! Oletko kylmettänyt itseäsi? Nimittäin jos on eturauhastulehdusta, oltava tosi tarkkana kylmettymisen suhteen.

        Tautiin yleenä kuuluu kellien jomotus, peräaukon ja välilihan alueen kivut. Äkkiä heti kuselle tuntuu kans olevan yksi oire. Voi olla myös tilapäistä erektiohäiriötä tai ennenaikaista siemensyöksyä.

        Tsemppiä sulle!


      • pipo päässä
        Haittarauhanen M40 kirjoitti:

        mutta peniksen pään kipu kylläkin kuuluu eturauhastulehdukseen. Alavatsa kipua kuuluisi myös olla. Kyllä Urologille kannattaa nyt mennä tarkistuttamaan asia! Oletko kylmettänyt itseäsi? Nimittäin jos on eturauhastulehdusta, oltava tosi tarkkana kylmettymisen suhteen.

        Tautiin yleenä kuuluu kellien jomotus, peräaukon ja välilihan alueen kivut. Äkkiä heti kuselle tuntuu kans olevan yksi oire. Voi olla myös tilapäistä erektiohäiriötä tai ennenaikaista siemensyöksyä.

        Tsemppiä sulle!

        Kusitestit otettiin, niissä ei havaittavissa ainakaan bakteeritulehdusta, mutta oireena minulla seuraavanlaista. Koko ajan tunne että kusettaa, nyt pientä kirvelyäkin tai jotain tunnetta peniksen päässä, jossa myös se tunne että kusettaa jatkuvasti. Virtsaa tulee ihan normaalisti muuten, ei ole vaikeaa siis kusta. Urologille olisi siis aika tossa, mutta kellään hajua, mistä mahtaisi johtua?


      • Isänmaa asialla
        noin vuosi sitten sain sama... kirjoitti:

        Terve,

        Haluan vain sanoa, että ilmeisesti ainoa pitempivaikutteinen apu löytyy lantionseudun venyttelyohjelmista, erityisestä lantionseudun jumittumien (trigger points)fysioterapiasta ja rentoutustekniikoista. Kaliforniassa on asiassa pitkälle edistynyt hoitoklinikka http://www.pelvicpainhelp.com/ Kato linkki ja tilaa kirja (englanninkielinen). Heidän klinikkansa on kylläkin kallis, noin 4000 $. Mutta kirjastakin on hyötyä ja valaisee ainakin asiaa. Antibiooteista ei mitään hyötyä ja kipuläkkeetkään eivät ole ratkaisu. mitä ilmeisimmin eturauhanen ei edes ole se varsinainen ongelma, vaan koko lantionseudun taipumus krooniseen jumittumiseen ja ylijännittymiseen joka salpaa koko lantion toiminnan.

        Et voi menettää mitään, vaikka tutustuisit muihinkin, kuin perinteisiin antibiootti tai lantionpohjan rentoutuslääkehoitoihin. En usko, että ko. vaiva koskaan parantuu antibiooteilla tai edes pysyvästi kipulääkkeillä. Lääkärit Suomessa ovat pihalla kuin lumiukot asiasta. Ei kannata uskoa urologeihin - niillä on se oma ammattiylpeys ja tutkimusten rahoittajana lääketeollisuus, jota ei miellytä fysioterapia tms ratkaisuna ongelmaan. Nimittäin vain pillerikaupalla voi lääketeollisuus tehdä rahaa. Pitääkin itse hankkia tietoa ja yrittää aktivoitua. Helppoa se ei ole. Kato linkki ja siinä kirjassa mainittu ohjelmakin, joka on tosin työläs, mutta monilla toimii ja helpottaa tai ajanmyötä poistaa oireet kokonaan. Eli säännöllistä, mieluiten jokapäiväistä fysioterapiaa, venyttelyjä ja rentoutustekniikkaa ja pikkuhiljaa lähtee parempaan suuntaan. Ei ole nopea apu, mutta kenties ainoa ja tulokset riippuu pitkälti omasta kurinalaisuudesta. Mikä parasta, ruokavaliolla ei ole niin väliä. Se ei ratkaise tätä sairautta.

        Tätä sairautta ei pitäisi edes kutsua "eturauhastulehdukseksi" vaan joksikin muuksi, esim. lantion kipusyndrooma tms.

        t. Mika

        Kun lukee lääkärien ohjeita tähän "eturauhastulehdukseen" ei voi tulla muuhun lopputulokseen että lääkäreistä toimii vain lääketehtaiden myyntimiehinä. n. 98% tapauksista ei edes ole bakteerin aiheuttamia tulehduksia, vaan syynä on lantionseudun lihasten hapenpuute ja jännitystila. On hyvä tietää että suomessakin myydään Formula D.C. nimistä tuotetta johon sisältyy lantionpohjan lihasten jumppaohjelma joka auttaa potenssi, eturauhas- ja tiputtelu ongelmissa.

        Lääkärien ohjeissa todetaan mm seuraavaa:
        "Eturauhastulehdus ilman bakteerilöydöstä on kuitenkin tavallisin muoto, eikä siihen ole näyttöön perustuvaa tehokasta hoitoa".
        Lähde: Eturauhastulehduksen hoito. Markku J. Leskinen ja Teuvo L.J. Tammela


    • Ikaros

      Jomotus ja tiputtelu loppui. Sama h****tin vaiva oli täälläkin. Lääkärissä juoksemista, lääkeitä kokeiltu, ei apua. Näin eräällä toisella keskustelupalstalla jossa puhuttiin samoista ongelmista että on kaupan on Formula D.C. niminen miestentuote. Päätin kokeilla että pääsis tästä h****tin vaivasta eroon.

      Ja... POKS muutamassa viikos loppus joka öinen WCssä juoksu ja jomotus.
      Nää Formula D.C. tabut sisältää n. 10 eri ainetta mm. sinkkiä, seleeniä, granaattiomena-uutetta jne... Tuotteeseen kuuluu lisäksharjoitusohjelma joka auttaa myös eturauhasvaivoissa, jämäköittää erektiota ja lopettaa ton tiputtelun. Heti varmaan kysellään tätä, jotenka, Formula D.C. tuotetta myy ainakin Biodatum niminen firma.
      http://info.stakes.fi/tietokannat/apudata/lisatieto.asp?Orgtunnus=519

      (En nyt mee takuuseen että tästä olis jokaselle apua, mutta mulla se autto).

      • homeros29

        Onko kenelläkään muulla auttaneet nämä Formula d.c. tabut?


    • onkelmia

      Päätän täältä nyt kysyä. Olen vajaa 18vuotias nuori mies ja mulla on nyt melkein viikon päivät ollu koko ajan virtsaamisen tarveen tunnetta ja sit kun menee kuselle nii turhaan saa siellä kököttää, kun mitään sieltä ei tule. Sit kokoajan tuntuu että lorottelis housuihin. Ei todellakaan mukavaa.Ei ole ollu muita kipuja kuin alaselän kipuja joita on ollu kaks-kolmeviikkoa, mutta vain aamuisin. (johtuu varmaan liian pehmeästä sängystä :S ) niin oisko tässä kyse tosta eturauhasen tulehduksesta tai jostain vastaavasta? Lääkärissä en oo viellä käyny.

    • Odotan ensiviikkoon

      Täytyy munkin tänne purkaa mun kokemukseni. Tätä ei ole mulla aikaisemmin ollut ja olen 38 vuotias. Kipu alkoi noin kuukausi sitten ensin vasemmassa sisäreidessä-nivusessa kosketus arkuudella, alushousujenkin reunan ja farkkujen kosketus tuntui kivuliaalta. Ajattelin ensin, että se liityisi reisi lihakseen, lihaspussiin tai johonkin ihon sairauteen. Sitten arkuus siirtyi lähemmäs nivusta ja alkoi jomotus kiveksien takana, myös peniksen päässä satunnaisesti oli kipua. Pari viikkoa sitten aloin googletella enemmän oireitani ja olen itse päätynyt siihen, että erittäin todennäköisesti se on eturauhastulehdus. Eli jomotus keskittynyt juuri eturauhasentulehduksessa liittyviin paikkoihin, virtsaamis ongelmaa ei ole, kuten eturauhasen liikakasvussa ja se tulisi luullkseni pikkuhiljaa oireillen. Eturauhassyövästä en muuta tiedä, kun että se saattaa olla pitkäänkin piilevänä, oireita en ole uskaltanutkaan tarkkaan lukea.

      Särkylääkkeestä oli apua aina sen aikaa kun sen vaikutus kesti. Pelko pahimmasta oli jo monesti mielessä. En ole uskaltanut lääkäriin mennä.
      PSA-testin saisi vaikka verkkokaupasta ja sen voisi tehdä itse, mutta en uskaltanut sitäkään hommata.

      Tämän viikon alussa otin käyttöön vanhanajan konstin eli kuivattujen kurpitsansiemenien syönnin ja yhden uudemman tuotteen siitä luontaistuotteena kurpitsa-sahapalmu-pygeum kapseleita lisäksi. Eli nyt on mennyt 5 päivää ja jomotus on loppunut ja kipulääkettäkään en ole ottanut kahteen päivään. Kipu ja jomotus alue on pienentynyt selvästi. Juttelin eilen sairaanhoitaja tuttavalleni oireistani ja hän patisti välittömästi menemään lääkäriin ja soitti vielä tänäkin aamuna asiasta, totesimme kylläkin, että olen tavallinen suomalainen mies ja ei helpolla tahdo mennä lääkäriin. Nyt kyllä ajattelin mennä ensi viikolla jos tämä ei selvästi ala jo loppua. Keskustelimme kuitenkin pahimmasta vaihtoehdosta ja kyllä totta on, että varhaisessa vaiheessa todettu pystytään parhaiten hoitamaan. Nyt kyllä mietityttää, jos tämä nyt menee ohi, niin jälkeenpäin se ei välttämättä enää selviä mikä se varmuudella oli tai on, kun se voi olla "piilossa" odottamassa kuitenkin ja pahin kuitenkin on se eturauhassyöpä, se kai löytyy jälkeen kipujenkin PSA testillä.

    • Prostata

      Kuuman lämpötyynyn päällä istuminen ja kuumat ammekylvyt auttavat jo 10 vuotta eturauhasvaivasta kärsinyttä mutta kylmää tulee välttää.Lämpimänä on pysyttävä ja infrapunalamppu 250w on hyvä myös jolla voi ottaa lämpöä haarojen väliin samoin jalkapohjien lämmittäminen lampulla auttaa. Runsas saunominen on hyvä apukeino myös ja jalkojen pitäminen kuumassa vedessä.

      • kohta 30 vuotta kärsinyt

        Mulla alko eturauhasvaiva 17 vuotiaana kun kylmetin itteni, nyt ikää 45 vuotta.Kyl tää on yks helvetin painajainen minkä kans vaan on elettävä.Mulla ei ole auttanut yhtään mikään ainoo minkä aina varmuudella tietää on lämpötilan lasku ulkona eli kesä kun loppuu niin piina alkaa ja kestää taas kesään asti....


    • vittumaistakusta

      Tämä oli ainoa ketju minkä googlella löysin joka viittaisi myös omiin oireisiini ja ajattelinkin kysyä jos joku viisaampi osaisi kertoa.

      Olen hieman alle 30v, ja olen usean vuoden aina satunnaisesti ejakuloinnin jälkeen kokenut polttavaa kipua virtsaputkessa ja samanaikaisesti tuntuu peräpäässä kuin olisi tarve käydä kakkosella. Olen itse miettinyt, että olenko liian hätäinen ja siemennestettä jää vehkeeseen sisälle ja se kovettuu ja sen myötä ärsyttää virtsaputkea/eturauhasta vai mistä tässä on kyse. Tätä ei satu jokaisella kerralla kun masturboin tai harrastan seksiä vaan aina satunnaisesti. Kipuilu alkaa n. 10min ejakuloinnin jälkeen ja kestää 10-20min. Tämän ajan yleensä joudun istumaan pöntöllä, koska on sellainen tunne, että tulee paskat housuun ja siinä samalla aina pieniä "sarjoja" saan virtsattua, mutta jokainen "sarja" muistuttaa lähinnä Tom Hanksin roolisuoritusta Green milessä jolloin jokainen kusitippa tuntuu kuin partaterä viiltäisi. Kun tuo n. 30min ejakuloinnista on kulunut, ei ole erityisesti mitään häiritseviä oireita jäljellä.

    • kives/lantionkipuja

      Terve. olen 49 vuotias mies ja minulla kans piinaava hermoille käyvä lantionkipu ja kivekset on niin arat että saa huutaa kun koskee tiettyyn kohtaan ja välillä helpottaa ja taas pahenee, virtsankirvelyä on toisinaan ja oon juossut lääkärissä ja kävin urologilla reilu viikko sitten, ultrattiin ja otettiin PSA ja muita kokeita ja rakko tyhjenee täysin eikä virtsaa jää, kipu on semmoista huonosti paikalistettaa ja minullakin on jatkunut ainakin yli 10 vuotta, sairastan kyllä tyypin 1 diabetesta mutta se on hyvässä tasapainossa, välillä on alaselkä S-I nivelien ja lonkkien seudulta niin kipeä ettei tahdo kärsiä kävellä ja voi olla kuukausienkin taukoja ettei pahasti kipuile, urologi sanoi että eturauhanen on vähän surkastunut ja syöpää ei ole eikä bakteeritulehdusta ja sanoi että johtuu kylmä/rasituksesta. en tiedä mikä avuksi, mutta jos tällä palstalla joku osaa antaa neuvoa niin se on tervetullutta ja kiitollinen olisin. kirjoittakaa kohtalotoverit mitä tehä ?? tämä vaiva kysyy hermoja :(

      • kives/lantionkipuja.

        unohtu laittaa vielä että yöt saa laukata vessassa tämän vaivan takia ja on ollut virtsankarkailuja..


    • ikävä vaiva!

      Morjesta!

      2 tunnin treeni Vuokatin hiihtoputkessa 15-vuotiaana liian vähällä vaatetuksella oli minun taudin aiheuttaja. Sain eturauastulehduksen lisäksi kroonisen lisäkivestulehduksen. Jos kivekset pääsi heilumaan liikaa tai tärähtämään oli kipu yhtä tuskaa. Taudin sain kuriin reilussa vuodessa, muutamalla antibioottikuurilla ja välttämällä kylmää. Lämpimien angoravillasortsien hankkiminen oli suuri apu taudin helpottumisessa. Armeijassa kerran leirillä oli todella kylmä yö ja tauti meinasi tulla päälle mutta onneksi oireet helpottu. Nyt 24 vuotiaana tautini taas paheni. Tunnustelin kerran normaalisti kivekseni ja jo valmiiksi arka lisäkives ei tästä tuokiosta tykännyt vaan ärtyi ja aiheutti lisäkiveksen ja eturauhasen tulehduksen pahenemisen. Ulostaessa tuntuu kipua ja kipu säteilee alaselkään. Nyt olen syönyt 3 antibiootti kuuria, avaavien lääkkeiden kera. Lääkkeet ovat auttaneet, varsinki 3 kk trimopal kuuri. Vaatii hyvin pitkän antibioottikuurin, jotta tauti helpottuu. Kuumat istuma kylvyt auttaa, kun ottaa niitä päivittäin. Innokkaana hiihtomiehenä edelleen erehdyin oireiden parannuttua sitte järvelle hiihtelee ja tuulen suojat oli kropan etupuolella eikä selkäpuolella, joten mukavan kova myötätuuli pääsi sen verran puhaltamaan, että vaiva paheni taas. Nyt kipu on siirtyny pelkästään eturauhaseen ja kipu säteilee alaselkään, myös virtsatessa saattaa olla kipua ajoittain. Jatkan istumakylvetystä ja Xatral lääkkeen syöntiä, koska niistä on ollut apua. Haen ehkä antibiootti kuurin tähän taas lisäksi jos oireet pahenee. Jos jotain positiivista hakee niin lenkkeily ja liikkuminen onnistuu kun lisäkiveksessä ei ole tulehdusta/kipua.

      Olen lopettanut pyöräilyn, moottorikelkkailukin saa jäädä. Polkupyörän tilalle olen nyt ajatellu kickbike :n hankkimista, jotta oireet ei pahene. Kavereille on siinä varmasti selittelemistä miksi en polkupyöräile ollenkaa.

      Hyvin ikävä tauti ja toivon saavani sinnikkäällä yrittämisellä taudin taas mahdollisiman hyvin kuriin. Keskustelu läheisten ja ammattilaisten sekä vertaisten kanssa todella auttaa, koska muutoin lähtee järki. Onneksi tulee kesä ja lämmin, joka toivon mukaan auttaisi vaivaan. Tästä lähtien käyn pelkästään kokeneella urologilla, joka osaa antaa lääkkeet ja tehdä hoitosuunnitelman.

      Onnea ja menestystä kaikille vertaisille!

    • 16+6

      Ei eturauhasesta vaan syndroomasta eroon, näyttää puhuvan asiaa.

      Joo vanha aihe alunperin, mutta itselle ainakin ajankohtainen

      Lekurit pihalla kuin lumiukot. Hieman Eng-Fin käännöstä ja lääketieteen maailmasta, niin tää viittais enempi lihasjumeihin, spastisuuteen l. jo mainittu "syndrooma".

      Lähinnä siltä osin, kun PSA-arvot on kuin "kaksikymppisellä" ja CRP normaali ja muuta tulehdusta ei löydy, (muuta kuin lääkärin tunnustelemana ja päätelmänä)

      Näytti lukevan mm. lämmin auttaa, spasmit helpottuu yleensä 33 asteisessa vedessä (aivan, lämpötyynyllä istuminen - mutta lämpö nivusiin tai jalkoihin-> venyy ja helpottuu, entä ulkomaan matkailijat tai ehkä espanjassa tms asuvat?!)

      Joku sanoi yllä code yskänlääkkeen auttavan (kodeiini rauhoittaa ja vie kivun, joillain rentouttaa, kusi virtaa normaalisti, aivan!?)

      Baklofeenia näyttää täällä Suomessa määrättävän vaikeisiin lihasspasmeihin. Siitä ei minkäänlaista käryä -> varmaan kokeilee seuraavaksi.

      Tarivid ja Xatral auttaa (itsellä) myös, onko edes vaihtoehtolääkkeitä, siis valmistajia? Eli kuka tienaa..

      Sinkki ja C-vitamiini tullut toisaalla vastaan hyvänä ja myös itsellä käytössä melko isoina annoksina (kuparitasot myös samalla viivalla).

      Kofeiini, Cola-juoma - listaa en oikein allekirjoita välteltäviksi, joku kertoo ehkä (?)

      Erikoislääkäri totesi itsellä spasmia, mahd liittyen treenaamiseen tai hermopuristukseen. Oon itteni varmaan sata kertaa palelluttanut, mutta ikinä ei tollasta vastaavaa ei ole ollut ja testit on kaikki tehty ja negatiivista on.

      Vähän kääntelin ja englanniksi löytyi tämä sivu: http://www.neurosoma.com/musclespasm.html ja siitä edelleen dgn nimeltä Hypertonic muscles

      siitä edelleen (tight muscles urination - kireät lihakset virtsaaminen) tälläisille: http://www.pelvichealthsolutions.ca/index.php?cID=254

      Jännästi mainittu tosiaan myös toi kivulias laukeaminen läsnä mikä täälläkin näkyy olevan mainittu monesti.

      Hypertoninen spasmi suomeksi ja Duodecimin jokin artikkeli mikä käsitteli spastisuuden hoitoa - siellä vastaan titistasadafiini mikä lie (sirdalud) ja sitten se baklofeeni mikä on täysin vieras ainakin allekirjoittaneelle. Itselle myös kodeiinia (hermopuristukseen) määrätty ja sillä onnistuu kivutta..

      Herää vaan kysymyksiä ja vähän liikaakin. Tää on niin v mainen vaiva että haluais myös niitä vastauksiakin.. Ikää tosiaan 29v

    • Yks lisää

      Minä olen myös kärsinyt tästä taudista kymmenisen vuotta. Ikää vähän päälle 40. Oireet vaihtelee eri kerroilla. Joskus on pelkästään alavatsakipuja. Nyt on kivekset olleet kipeät jo pari viikkoa ja peniksen pää myös. Viikko sitten erehdyin juopottelemaan oluella ja johan oli pari seuraavaa päivää pallit tosi kipeät.
      Lääkäri määräsi mulle kokeiltavaksi Vimovo ja Duodart nimisiä lääkkeitä. Lueskelin tuoteselsoteita ja ensimmäinen lupasi sydäriä ja jälkimmäinen impotenssia. Ajattelin, että parempi kuolleena kuin ettei stondis pelaa ja Duodartia en ole korkannut. Onko kenelläkään näistä kokemusta?
      No parhaan avun tällä kertaa olen kuitenkin löytänyt kaurapussista ja eturauhasen ulkoisesta hieronnasta. Kaurapussi mikroon ja telkkaria katellessa alavatsalle ja välillä perseen alle. Se on helpottanut.

    • apua6

      ulostaessa tulee verta peniksestä, voiko johtua mistä?? kellään kokemuksia?

    • ELÄMÄÄN KYLLÄSTYNYT

      MOI
      MULLA KANSSA ETURAUHAS VAIVAA NIINKU EDELLÄ MUILLAKIN KOHTALOTOVEREILLA OIREET NYT OLLEET NOIN 5 KUUKAUTTA KIRVELEE HEPIN PÄÄTÄ JA VIRTSA PUTKEA VIRTSA PUTKI ARKA TUNTUU KUIN KUSEMISEN JÄLKEEN KUSTA OLIS PUTKISSA JA JOS ANTAA PELOLLE YHTÄÄN VALTAA NIIN PAHENEE OIREET MULLA TÄMÄ ON VITTUMAISIN SAIRAUS MIHIN OLEN TÖRMÄNNYT SELKÄÄN SATTUU ALA SELKÄ RISTISELKÄ VÄLILIHA JA NUSSIESSA KUN LAUKEE NIIN KUN MÄLLIT TULLU NIIN TIPUTTELEE HOUSUIHIN USEAMMAN TUNNIN JA KIPUA TULEE KUN KÄY KUSELLA SEKSIN JÄLKEEN PUTKIIN 11.2-2014 UROLOGIN AIKA RÖNTGEN VIRTAUS KOE TÄHYSTYS JA VERIKOKEET NYT ON MÄÄRÄNNY SURKEA TERKKA LEKURI PARACETAMOL 1 MIL.GR 3KERTAA VRK EI APUA UROLOGIN AIKA ON MULLA KANTA HÄMEEN ALUESAIRAALASSA MULLA MAREVAN KÄYTÖSSÄ NIIN LUONTAIS TUOTTEET JA ANTIBIOOTIT JA KIPULÄÄKKEET EI SOVI KAIKKI HANKALA TILANNE ONKO MUITA MAREVAN ETURAUHASTULEHDUS IHMISIÄ ????????? VOIMIA KAIKILLE NIITÄ TARVITAAN TÄN PASKA SAIRAUDEN KANSSA .......

    • Vatsan turpoaminen

      Moi,
      itsellä todettiin eturauhastulehdus tuossa reilu kk sitten. Oireina aluksi tyypilliset eturauhasoireiluun liittyvät, aluksi jonkinlainen virtsaumpi ja erilaiset alapään kivut. Kävin 3 eri lääkärillä. Viimeinen yksityislääkäri totesi eturauhastulehduksen oireiden ja tutkimuksen perusteella. Terveyskeskuksessa sitten myöhemmin näytteet, virtsa ja veri. Näistä sitten todettiin, ei bakteerilöydöstä, munuaiset ja maksa toimivat normaalisti, tulehdusarvot yms. normaalit.

      Lähinnä minua se, että kuuluuko eturauhastulehduksen oireisiin myös "voimakas" vatsa-alueen turpoaminen? Ihan kuin tuolla vatsassa olisi kaasua tms. mikä ei lähde millään pois. Vatsa-alueen turvotus on jatkunut jo reilun kuukauden niin kuin eturauhasongelmatkin. Lääkekuureina menossa 3. antibioottikuuri, tulehduskipulääkkeenä Burana 600 mg ja Panadolia 1 g päälle. Vatsa-alueen turvotus alkoi jo ennen näitä lääkekuureja, joten en usko sen johtuvan lääkkeistä. Onko muilla ilmennyt vatsan turpoamista eturauhastulehduksen yhteydessä?

    • ureaaniproteeni

      Mulla on ollut jo vuosia sellaisia ongelmia että tuntuu kuin rakko ei tyhjentyis kunnolla, välillä tuntuu kuin virtsarakko ois tulessa. Melko usein tulee myös sellaista pakollista virtsaamisen tunnetta. Lisäksi tuntuu että milloin vain pystyn jonkun verran virtsaamaan. Muutenkin tuntuu kuin nesteet soljahtais vartalon läpi aika nopeasti. Pidätyskyky on selvästi heikentynyt vuosien mittaan, ei jaksa kauan olla ilman wc:tä.

      Testeissä olen käynyt virtsatulehdusepäilyjen vuoksi, koskaan ei ole todettu.
      Viime testissä hoitaja sanoi että virtsani oli erittäin hapanta, ph arvo siis.
      Lääkärille olen yrittänyt avautua useaan otteeseen asiasta, koskaan en ole saanut palautetta muuta kuin epäuskoista silmienpyörittelyä, ehkäpä juuri ikäni vuoksi joka on siis 24 v. Erektio tuntuu myös heikentyneen

      Mitä tämä voisi olla?

      nyt tänäaamuna heräsin kauheaan kipuun joka on kokoajan päällä, nyttekin. Ihan peniksen siinä reiän juuressa/sisällä polttelee niin penteleesti. Perhana ku ei oo varaa mennä yksityiselle

    • Anonyymi

      sain oman vaivani kuntoon kun nostin phta syömässäni ruuassa.
      kannattaa kokeilla! ei vihlo enää.
      ihmiset syö vaan liian hapanta ruokaa ja se ei ole
      hyväksi pitkässä juoksussa

    • Anonyymi

      Moi.
      Mulla kans alko 30 kymppisenä yhtäkkiä automatkalla siten, että kusetti kokoajan ja joutu pysähtymään, eikä kustessa tullu mitään. Kaikki Sp tauti testit puhtaat, eikä sillon kukaan puhunut eturauhasen tulehduksesta mitään. Tämä meni ohi parissa kuukaudessa.
      Sitten palasi pari vuotta ensimmäisten oireiden jälkeen jäätävänä kiveskipuna ja verta siemennesteessä. Menin yksityiselle ja siellä ultrattiin kivekset, tehtiin virtsaputken tähystys ja eturauhasen tunnustelu. Urologi totesi tulehduksen kroonistuneen ja sanoi, että tämän kanssa pitää oppia elämään. Veri häipyi siemennesteestä parissa kuukaudessa.
      Oireina jatkuvasti:
      - kivekset kipeät
      -alapään jomotukset
      - nyt aika lailla vuoden ollut terskan pää punainen ja kirvelee. Esinahka myös hieman turvonnut. Tämä vaiva on tuskaisin, koska penis tuntuu kokoajan housuissa. Tässäkin kipu enemmän vasemmalla puolella terskaa ja terskan päässä näkyy halkeaman näköisiä uria, mutta eivät verestä.
      - lievä kirvely virtsassa
      - ulostaessa välillä kipua, mutta yleensä helpottaa muihin oireisiin.
      -erektiossa kivut katoaa, mutta siemensyöksyn jälkeen pari tuntia jäätävää jomotusta.
      -peniksen värähtely
      -peniksen kipu mikä säteilee alavatsaan

      Yksi mikä virtsaamiseen on helpottanut on se, kun aloin juomaan n. 3 litraa vettä päivässä. Keltainen virtsa nimittäin kirvelee mielettömästi.
      Lääkkeitä en ole syönyt pariin vuoteen. Itse olen muihin kipuihin tottunut, mutta tuo terskan kirvely on sietämätöntä.
      Työmatkapyöräily vie oireet pyöräilyn ajaksi pois.
      Tuohon terskan kirvelyyn, kun saisi jonkun helpotuksen. Se on taas mentävä käymään lääkärissä lakki kourassa.
      Onhan tämä 36 vuotiaalle miehelle henkisesti raskasta.

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe