Bitumimattoa ja ruostetta...

.1

Vanhassa ysisatasessa näyttää olevan sen verran
erikoinen lattiamateriaaliratkaisu, että ihme
ettei se normaalioloissa ihmeemmin ruostu.

Pellin päällä on pohjamaali, sitten bitumimatto
(paikoitellen ilmakuplia) ja lopuksi pintamaali.
Tämän päälle tulee vaahtomuovi, kumimatto ja
kangasmatto. Päällimmäiseksi kangas- tai
kumimatot. Pohjassa olevat kumitulpatkin on
jätetty bitumin alle. Kun lattia talvella kastuu,
ei se kuivu ennen juhannusta.

Reilu vuosi sitten parkkeerasin niitylle joka
osoittautui liian pehmeäksi, ja takamatkustajan
lattiaan tuli lommo jonka samassa kiukunpuuskassa
oikaisin. Massaukseen ei tullut edes naarmuja,
mutta sisäpuolen bitumimatto halkeili.

Nyt (liian myöhään) poistin kaikki matot
kuivatusta varten, ja huomasin vaahtomuovin
ruostuneen (bitumimaton halkeamissa ruostetta).
Osa bitumimatosta lohkeili laattoina irti, ja
alta löytyi kevyttä pintaruostetta laikkuina
yllättävän suurelta alueelta.

Miten bitumimaton saa irti niistä paikoista
joissa se istuu kiinni niin kuin pitääkin?
Tai voisiko tyytyä siihen, että irroittaa sen
minkä suosiolla lähtee, hioo ja maalaa pellin, ja
paikkaa vanhan bitumimaton kiveniskumassalla
uuden bitumimaton sijaan?

Mitä aineita suosittelette?

Muutenkin kiinnosta kokemukset lattian
ruostumisista ja ruostekorjauksista.

17

1639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KLF

      ei vastauksia. C900 kuskin jalkatila kastuu
      kunnon sateella. En tiedä, tuleeko vesi
      tuulilasin vai oven kautta, mutta matto pysyy
      kosteana käytännössä koko kesän.

      Jos joku tietää, mitä kannattaisi tehdä, niin
      kiitos jos kertoo.

      • Turbo Sensonic

        tulee ilmeisesti sisään lasinpyyhkimien lähellä
        olevista ilmanottoaukoista (tarkemmin sanottuna
        konepellin ja lasinpyyhkimien välissä olevista
        ilmanottoaukoista) ja valuu kuskin ja pelkääjän
        paikan jalkatiloihin. Omassa 900 i 16 V:ssä kävi
        aikanaan juuri näin, mutta enpä tiedä olisiko tuo
        ilmiö sitten yleinen muissakin Saabeissa.


      • KLF
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        tulee ilmeisesti sisään lasinpyyhkimien lähellä
        olevista ilmanottoaukoista (tarkemmin sanottuna
        konepellin ja lasinpyyhkimien välissä olevista
        ilmanottoaukoista) ja valuu kuskin ja pelkääjän
        paikan jalkatiloihin. Omassa 900 i 16 V:ssä kävi
        aikanaan juuri näin, mutta enpä tiedä olisiko tuo
        ilmiö sitten yleinen muissakin Saabeissa.

        Sori, mutta nyt ei mennyt jakeluun. Vm on 91,
        enkä näe siinä yhtään enempää ilmanottoaukkoja,
        kuin yksi, lämppärin.

        Toisaalta pyyhkijöiden läpivientikumit voivat
        olla myös syypää.


      • Turbo Sensonic
        KLF kirjoitti:

        Sori, mutta nyt ei mennyt jakeluun. Vm on 91,
        enkä näe siinä yhtään enempää ilmanottoaukkoja,
        kuin yksi, lämppärin.

        Toisaalta pyyhkijöiden läpivientikumit voivat
        olla myös syypää.

        oli myös itselläni, eli 1991 900i 16v. Konepellin
        ja tuulilasin välissä on "traditionaalinen"
        ilmanottosäleikkö, josta ainakin omassa autossa
        vesi pääsi jollain tapaa vuotamaan kuskin ja
        pelkääjän jalkatiloihin.

        Vuoto ei ollut kovin suurta, mutta välillä kun
        ajoi oikein sateisella kelillä tai oli käyttänyt
        auton konepesussa, huomasi, että kuskin ja
        pelkääjän jalkatiloihin oli jostain vuotanut
        vettä.

        Tutkin asiaa päällisin puolin, ja oma
        johtopäätökseni asiasta oli se, että tuo vesi
        pääsi jotenkin ilmanottoaukon kautta kuskin ja
        pelkääjän jalkotiloihin (voi olla myös hyvinkin
        väärä johtopäätös). Vuoto ei tullut huonosti
        tiivistetystä tai rikki menneestä tuulasin
        alareunasta, koska uusin autoon tuulilasin, kun
        se oli jo aika säröinen, ja sama vuotoilmiö
        jatkui edelleen. Oli aika outo juttu enkä tiedä,
        esiintyykö tuota muissa C900:ssa.

        Voi myös olla, että nuo pyyhkijöiden
        läpivientikumit ovat "syypää" vuotoon, niin kuin
        mainitsit. Itse en koskaan tarkistanut asiaa niin
        kunnolla, mutta epäilisin kuitenkin, että omassa
        autossani tuo vuodon syy oli se, minkä edellä
        mainitsin.


      • .1
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        oli myös itselläni, eli 1991 900i 16v. Konepellin
        ja tuulilasin välissä on "traditionaalinen"
        ilmanottosäleikkö, josta ainakin omassa autossa
        vesi pääsi jollain tapaa vuotamaan kuskin ja
        pelkääjän jalkatiloihin.

        Vuoto ei ollut kovin suurta, mutta välillä kun
        ajoi oikein sateisella kelillä tai oli käyttänyt
        auton konepesussa, huomasi, että kuskin ja
        pelkääjän jalkatiloihin oli jostain vuotanut
        vettä.

        Tutkin asiaa päällisin puolin, ja oma
        johtopäätökseni asiasta oli se, että tuo vesi
        pääsi jotenkin ilmanottoaukon kautta kuskin ja
        pelkääjän jalkotiloihin (voi olla myös hyvinkin
        väärä johtopäätös). Vuoto ei tullut huonosti
        tiivistetystä tai rikki menneestä tuulasin
        alareunasta, koska uusin autoon tuulilasin, kun
        se oli jo aika säröinen, ja sama vuotoilmiö
        jatkui edelleen. Oli aika outo juttu enkä tiedä,
        esiintyykö tuota muissa C900:ssa.

        Voi myös olla, että nuo pyyhkijöiden
        läpivientikumit ovat "syypää" vuotoon, niin kuin
        mainitsit. Itse en koskaan tarkistanut asiaa niin
        kunnolla, mutta epäilisin kuitenkin, että omassa
        autossani tuo vuodon syy oli se, minkä edellä
        mainitsin.

        Nyt täytyisi varmaan jonkun piirtää kuva :)

        Omassa ysisatasessa (-93) ei ole
        mitään "traditionaalista" ilmanottosäleikköä
        tuulilasin ja konepellin välissä (tyyliin 99 ja
        90), vaan ainoastaan yksi säleikkö konepellin
        kulmassa pelkääjän puolella... ja pyyhkijöiden
        läpivientikumit johtavat moottoritilaan, ei
        sisälle.


      • nimetön
        .1 kirjoitti:

        Nyt täytyisi varmaan jonkun piirtää kuva :)

        Omassa ysisatasessa (-93) ei ole
        mitään "traditionaalista" ilmanottosäleikköä
        tuulilasin ja konepellin välissä (tyyliin 99 ja
        90), vaan ainoastaan yksi säleikkö konepellin
        kulmassa pelkääjän puolella... ja pyyhkijöiden
        läpivientikumit johtavat moottoritilaan, ei
        sisälle.

        ei ole kyllä minunkaan 900:ssa sellaisia reikiä (-
        93).
        Isälläni oli ennen muinoin 99, siinä oli, sitten
        oli -84 900, siinä ei ollut myöskään reikiä
        tuulilasin ja konepellin välissä, eikä hänen
        nykyisessä -91 900S:ssä.


      • nimetön
        nimetön kirjoitti:

        ei ole kyllä minunkaan 900:ssa sellaisia reikiä (-
        93).
        Isälläni oli ennen muinoin 99, siinä oli, sitten
        oli -84 900, siinä ei ollut myöskään reikiä
        tuulilasin ja konepellin välissä, eikä hänen
        nykyisessä -91 900S:ssä.

        Tietääksen 900:ssa on traditionaalista että on
        ilmanotto-säleikkö konepellissä oikealla puolella.


      • nimetön

        tulee omassa 900 -93 ainakin tulilasin ja
        tiivisteen välistä, ei kuitenkaan niin paljoa
        että kastuisi lattia, tätäkin tapahtuu vain jos
        ajaa koloisia teitä että tuulilasi pääsee
        liikkumaan tiivisteessä.


      • KLF
        nimetön kirjoitti:

        tulee omassa 900 -93 ainakin tulilasin ja
        tiivisteen välistä, ei kuitenkaan niin paljoa
        että kastuisi lattia, tätäkin tapahtuu vain jos
        ajaa koloisia teitä että tuulilasi pääsee
        liikkumaan tiivisteessä.

        Nyt veikkaan että minulla vesi tuleekin oven
        tiivisteen ohi, lähinnä kai yläreuna kerää vedet
        ja valuttaa ne sisään a-palkin osuudelta, kun
        auto seisoo sopivasti kallellaan.

        Itse asiassa ikkunan raami ovessa on murtunut b-
        palkin puolelta, alapäästään. Siksi vastaava oven
        ylänurkka irvistää hieman, kun ovi on kiinni.
        Murtumiskohta on kyllä alimitoitettu noinkin
        painavassa ovessa, mutta eipä se paljoa lohduta.

        Korjataan pois ja seurataan tilannetta.

        Toivottavasti tämä hieno teoria menee suurin
        piirtein perille ilman piirustuksiakin.
        Sensonicin trad. säleikön suhteen kallistun
        enemmistön kannalle, onkohan sellaista edes
        vanhimmissa 900:ssa?


      • Turbo Sensonic
        nimetön kirjoitti:

        Tietääksen 900:ssa on traditionaalista että on
        ilmanotto-säleikkö konepellissä oikealla puolella.

        Joo, muistin väärin tuon ilmanottosäleikön
        paikan. Sen oikea paikka on konepellin ja
        tuulilasin välissä oikealla puolella, niin kuin
        sanoit. Alkaa muisti tuosta vanhasta C900:sta
        pätkiä, kun ei ole omistanut kyseistä autoa enää
        3,5 vuoteen. Onneksi naapurilla on vanha C900,
        josta kävin eilen illalla tarkistamassa asian.

        Joka tapauksessa siitä ilmanottosäleikön kautta
        vesi pääsi etumatkustajien jalkatiloihin omassa
        900i 16V:ssä. Vielä kun olisi auton omistusaikana
        tietänyt syyn moiseen, niin olisi ollut paljon
        tyytyväisempi.


      • Paikat märkänä
        nimetön kirjoitti:

        tulee omassa 900 -93 ainakin tulilasin ja
        tiivisteen välistä, ei kuitenkaan niin paljoa
        että kastuisi lattia, tätäkin tapahtuu vain jos
        ajaa koloisia teitä että tuulilasi pääsee
        liikkumaan tiivisteessä.

        Minulla 900i -85 ja matkustajan matto on kostea
        sateen jälkeen. Nyt kun tuli vettä viime
        viikonloppuna oikein kaatamalla, sai vettä kaataa
        myös matolta pois.

        Maton yläpuolella olevat pahvit ja vaahtokumit
        matkustajan jalkatilassa ovat kosteat. Tuulilasi
        vaihdettiin pari kuukautta sitten, vanhat
        tiivisteet tosin, veden tulo jatkuu entisellään.

        Irrotin verhoilut toissa kesänä muun remontin
        yhteydessä (vaihdekepin palautusjousi) ja
        kuivasin paikat. Kosteuttä oli, muttei ruostetta.

        Mietinkin mistä vesi voisi tulla, sillä
        ilmanottoaukosta sisään menevä vesi valunee saman
        tien pois. Lisäksi muistelen että aikoinaan auton
        nokan ollessa pystymmässä vettä tuli helpommin
        sisälle. Kannataneen parkkeerata nokka alaspäin,
        mikäli parkkipaikka kalteva.


      • Turbo Sensonic
        Paikat märkänä kirjoitti:

        Minulla 900i -85 ja matkustajan matto on kostea
        sateen jälkeen. Nyt kun tuli vettä viime
        viikonloppuna oikein kaatamalla, sai vettä kaataa
        myös matolta pois.

        Maton yläpuolella olevat pahvit ja vaahtokumit
        matkustajan jalkatilassa ovat kosteat. Tuulilasi
        vaihdettiin pari kuukautta sitten, vanhat
        tiivisteet tosin, veden tulo jatkuu entisellään.

        Irrotin verhoilut toissa kesänä muun remontin
        yhteydessä (vaihdekepin palautusjousi) ja
        kuivasin paikat. Kosteuttä oli, muttei ruostetta.

        Mietinkin mistä vesi voisi tulla, sillä
        ilmanottoaukosta sisään menevä vesi valunee saman
        tien pois. Lisäksi muistelen että aikoinaan auton
        nokan ollessa pystymmässä vettä tuli helpommin
        sisälle. Kannataneen parkkeerata nokka alaspäin,
        mikäli parkkipaikka kalteva.

        Omassa autossani nuo vaahtomuovit olivat myös
        kosteana. Tein kokeen, jossa peitin sateen
        alkaessa (illalla) ilmanottoaukon ja kävin
        aamulla ottamassa sen pois, kun sade oli
        lakannut. Yön aikana ei ollut tullut lainkaan
        vettä kuskin ja pelkääjän jalkatiloihin, joten
        päättelin, että tuo vesi tuli sisään
        ilmanottoaukon kautta, koska tuulilasi ja sen
        tiivisteet oli juuri uusittu.

        Eihän tuo kuitenkaan sulje pois sitäkin
        mahdollisuutta, että tuulilasin tiivisteet olivat
        paskana, ja kun uusi tuulilasi ja tiivisteet
        asennettiin, niin ne asennettiin huonosti, mutta
        vaikea kuitenkaan kuvitella moista.


      • nimetön
        Paikat märkänä kirjoitti:

        Minulla 900i -85 ja matkustajan matto on kostea
        sateen jälkeen. Nyt kun tuli vettä viime
        viikonloppuna oikein kaatamalla, sai vettä kaataa
        myös matolta pois.

        Maton yläpuolella olevat pahvit ja vaahtokumit
        matkustajan jalkatilassa ovat kosteat. Tuulilasi
        vaihdettiin pari kuukautta sitten, vanhat
        tiivisteet tosin, veden tulo jatkuu entisellään.

        Irrotin verhoilut toissa kesänä muun remontin
        yhteydessä (vaihdekepin palautusjousi) ja
        kuivasin paikat. Kosteuttä oli, muttei ruostetta.

        Mietinkin mistä vesi voisi tulla, sillä
        ilmanottoaukosta sisään menevä vesi valunee saman
        tien pois. Lisäksi muistelen että aikoinaan auton
        nokan ollessa pystymmässä vettä tuli helpommin
        sisälle. Kannataneen parkkeerata nokka alaspäin,
        mikäli parkkipaikka kalteva.

        vielä tuohon isäni entiseen -84 900:seen. Siinä
        oli myös sama homma että tuli vettä sisään
        pelkääjän puolelle, jos oli ulkona kun satoi.
        Ei ikinä etsitty syytä mutta luulo ainakin oli
        että tuli sisään ilmanottoaukosta. Jos sen jätti
        jotenkin kaltevasti, en muista kuinka niin ei
        tullut sisään vettä silloin.


    • Jep

      Tuota bitumimattoahan löytyy matkustamon ja
      tavaratilan lattiasta ja ajan myötä se väkisinkin
      saattaa murtua paikoitellen irti.

      Poista vain irtoavat palaset ja anna muiden olla.
      Jos löytyy ruostetta, niin raaputa irtoavat pois
      ja käsittele pelti jollain kovemmalla,
      siveltävällä pohjamaalilla. Anna kuivua ja levitä
      maalin päälle kynnyskotelon ulkopeltiin
      tarkoitettua päällemaalattavaa kiveniskumassaa. Se
      on samanlaista kuin lattian alkuperäinen
      materiaali. Ainetta saa kaataa purkista reilusti
      lattialle ja tasoittaa pensselillä. Kuivuttua voit
      toistaa homman, niin tulee kunnollinen, paksu
      kosteutta kestävä kerros. Pelkkä maali ei näet
      lattiassa kestä, vaan ruoste pukkaa läpi
      muutamassa kuukaudessa.

      • .1

        Jotain kertomasi kaltaista ajattelinkin.

        Pohjamaali (Ferrex) on jo sivelty, ja
        kiveniskumassan valinta edessä. Jotain Mastonin
        (GT) bitumipohjaista purkkia Motonetissä
        katselin, sopivan paksua lastallakin
        levitettäväksi, mutta päällemaalattavuudesta ei
        purkissa mitään mainintaa... joku Tectylin
        ruiskulla levitettävä (ja päällemaalattava) massa
        taas tuntuu niin litkulta että sitä joutuisi
        levittämään turhauttavan monta kerrosta...
        täytynee hakeutua jonnekin missä on enemmän
        valikoimaa.


      • Aero -89
        .1 kirjoitti:

        Jotain kertomasi kaltaista ajattelinkin.

        Pohjamaali (Ferrex) on jo sivelty, ja
        kiveniskumassan valinta edessä. Jotain Mastonin
        (GT) bitumipohjaista purkkia Motonetissä
        katselin, sopivan paksua lastallakin
        levitettäväksi, mutta päällemaalattavuudesta ei
        purkissa mitään mainintaa... joku Tectylin
        ruiskulla levitettävä (ja päällemaalattava) massa
        taas tuntuu niin litkulta että sitä joutuisi
        levittämään turhauttavan monta kerrosta...
        täytynee hakeutua jonnekin missä on enemmän
        valikoimaa.

        Ostin varaosakaupasta bitumimattoa arkkeina, ja
        on tarkotus liimata ne kokonaan putsatun/hitsatun
        ja maalatun (zinc182) lattian päälle. Ja laitan
        kyllä pintamaalin b-mattojen alle! Saabilla
        eivät. ja oli koko lattia pintaruosteessa...
        Kaavin kaikki matot pois, paitsi takapenkin alta.
        Uudet arkit on juuri oikean kokoisia vanhojen
        tilalle. n.400*500mm. Tietysti jos maalaa oikein
        lujalla maalilla, niin ei välttämättä kannata
        bitumia edes laittaa. Ei vaikuttanut sisämeluun
        poistaminen merkittävästi. Ja koritulpat oli
        vuotanut(?) kittasin korikitillä uudestaan
        puhdistuksen/maalauksen jälkeen.


      • .2
        Aero -89 kirjoitti:

        Ostin varaosakaupasta bitumimattoa arkkeina, ja
        on tarkotus liimata ne kokonaan putsatun/hitsatun
        ja maalatun (zinc182) lattian päälle. Ja laitan
        kyllä pintamaalin b-mattojen alle! Saabilla
        eivät. ja oli koko lattia pintaruosteessa...
        Kaavin kaikki matot pois, paitsi takapenkin alta.
        Uudet arkit on juuri oikean kokoisia vanhojen
        tilalle. n.400*500mm. Tietysti jos maalaa oikein
        lujalla maalilla, niin ei välttämättä kannata
        bitumia edes laittaa. Ei vaikuttanut sisämeluun
        poistaminen merkittävästi. Ja koritulpat oli
        vuotanut(?) kittasin korikitillä uudestaan
        puhdistuksen/maalauksen jälkeen.

        Minulla ( C900 -92 ) vuotaa ikkunan ja listan
        välistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4881
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3051
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe