Vanhassa ysisatasessa näyttää olevan sen verran
erikoinen lattiamateriaaliratkaisu, että ihme
ettei se normaalioloissa ihmeemmin ruostu.
Pellin päällä on pohjamaali, sitten bitumimatto
(paikoitellen ilmakuplia) ja lopuksi pintamaali.
Tämän päälle tulee vaahtomuovi, kumimatto ja
kangasmatto. Päällimmäiseksi kangas- tai
kumimatot. Pohjassa olevat kumitulpatkin on
jätetty bitumin alle. Kun lattia talvella kastuu,
ei se kuivu ennen juhannusta.
Reilu vuosi sitten parkkeerasin niitylle joka
osoittautui liian pehmeäksi, ja takamatkustajan
lattiaan tuli lommo jonka samassa kiukunpuuskassa
oikaisin. Massaukseen ei tullut edes naarmuja,
mutta sisäpuolen bitumimatto halkeili.
Nyt (liian myöhään) poistin kaikki matot
kuivatusta varten, ja huomasin vaahtomuovin
ruostuneen (bitumimaton halkeamissa ruostetta).
Osa bitumimatosta lohkeili laattoina irti, ja
alta löytyi kevyttä pintaruostetta laikkuina
yllättävän suurelta alueelta.
Miten bitumimaton saa irti niistä paikoista
joissa se istuu kiinni niin kuin pitääkin?
Tai voisiko tyytyä siihen, että irroittaa sen
minkä suosiolla lähtee, hioo ja maalaa pellin, ja
paikkaa vanhan bitumimaton kiveniskumassalla
uuden bitumimaton sijaan?
Mitä aineita suosittelette?
Muutenkin kiinnosta kokemukset lattian
ruostumisista ja ruostekorjauksista.
Bitumimattoa ja ruostetta...
17
1639
Vastaukset
- KLF
ei vastauksia. C900 kuskin jalkatila kastuu
kunnon sateella. En tiedä, tuleeko vesi
tuulilasin vai oven kautta, mutta matto pysyy
kosteana käytännössä koko kesän.
Jos joku tietää, mitä kannattaisi tehdä, niin
kiitos jos kertoo.- Turbo Sensonic
tulee ilmeisesti sisään lasinpyyhkimien lähellä
olevista ilmanottoaukoista (tarkemmin sanottuna
konepellin ja lasinpyyhkimien välissä olevista
ilmanottoaukoista) ja valuu kuskin ja pelkääjän
paikan jalkatiloihin. Omassa 900 i 16 V:ssä kävi
aikanaan juuri näin, mutta enpä tiedä olisiko tuo
ilmiö sitten yleinen muissakin Saabeissa. - KLF
Turbo Sensonic kirjoitti:
tulee ilmeisesti sisään lasinpyyhkimien lähellä
olevista ilmanottoaukoista (tarkemmin sanottuna
konepellin ja lasinpyyhkimien välissä olevista
ilmanottoaukoista) ja valuu kuskin ja pelkääjän
paikan jalkatiloihin. Omassa 900 i 16 V:ssä kävi
aikanaan juuri näin, mutta enpä tiedä olisiko tuo
ilmiö sitten yleinen muissakin Saabeissa.Sori, mutta nyt ei mennyt jakeluun. Vm on 91,
enkä näe siinä yhtään enempää ilmanottoaukkoja,
kuin yksi, lämppärin.
Toisaalta pyyhkijöiden läpivientikumit voivat
olla myös syypää. - Turbo Sensonic
KLF kirjoitti:
Sori, mutta nyt ei mennyt jakeluun. Vm on 91,
enkä näe siinä yhtään enempää ilmanottoaukkoja,
kuin yksi, lämppärin.
Toisaalta pyyhkijöiden läpivientikumit voivat
olla myös syypää.oli myös itselläni, eli 1991 900i 16v. Konepellin
ja tuulilasin välissä on "traditionaalinen"
ilmanottosäleikkö, josta ainakin omassa autossa
vesi pääsi jollain tapaa vuotamaan kuskin ja
pelkääjän jalkatiloihin.
Vuoto ei ollut kovin suurta, mutta välillä kun
ajoi oikein sateisella kelillä tai oli käyttänyt
auton konepesussa, huomasi, että kuskin ja
pelkääjän jalkatiloihin oli jostain vuotanut
vettä.
Tutkin asiaa päällisin puolin, ja oma
johtopäätökseni asiasta oli se, että tuo vesi
pääsi jotenkin ilmanottoaukon kautta kuskin ja
pelkääjän jalkotiloihin (voi olla myös hyvinkin
väärä johtopäätös). Vuoto ei tullut huonosti
tiivistetystä tai rikki menneestä tuulasin
alareunasta, koska uusin autoon tuulilasin, kun
se oli jo aika säröinen, ja sama vuotoilmiö
jatkui edelleen. Oli aika outo juttu enkä tiedä,
esiintyykö tuota muissa C900:ssa.
Voi myös olla, että nuo pyyhkijöiden
läpivientikumit ovat "syypää" vuotoon, niin kuin
mainitsit. Itse en koskaan tarkistanut asiaa niin
kunnolla, mutta epäilisin kuitenkin, että omassa
autossani tuo vuodon syy oli se, minkä edellä
mainitsin. - .1
Turbo Sensonic kirjoitti:
oli myös itselläni, eli 1991 900i 16v. Konepellin
ja tuulilasin välissä on "traditionaalinen"
ilmanottosäleikkö, josta ainakin omassa autossa
vesi pääsi jollain tapaa vuotamaan kuskin ja
pelkääjän jalkatiloihin.
Vuoto ei ollut kovin suurta, mutta välillä kun
ajoi oikein sateisella kelillä tai oli käyttänyt
auton konepesussa, huomasi, että kuskin ja
pelkääjän jalkatiloihin oli jostain vuotanut
vettä.
Tutkin asiaa päällisin puolin, ja oma
johtopäätökseni asiasta oli se, että tuo vesi
pääsi jotenkin ilmanottoaukon kautta kuskin ja
pelkääjän jalkotiloihin (voi olla myös hyvinkin
väärä johtopäätös). Vuoto ei tullut huonosti
tiivistetystä tai rikki menneestä tuulasin
alareunasta, koska uusin autoon tuulilasin, kun
se oli jo aika säröinen, ja sama vuotoilmiö
jatkui edelleen. Oli aika outo juttu enkä tiedä,
esiintyykö tuota muissa C900:ssa.
Voi myös olla, että nuo pyyhkijöiden
läpivientikumit ovat "syypää" vuotoon, niin kuin
mainitsit. Itse en koskaan tarkistanut asiaa niin
kunnolla, mutta epäilisin kuitenkin, että omassa
autossani tuo vuodon syy oli se, minkä edellä
mainitsin.Nyt täytyisi varmaan jonkun piirtää kuva :)
Omassa ysisatasessa (-93) ei ole
mitään "traditionaalista" ilmanottosäleikköä
tuulilasin ja konepellin välissä (tyyliin 99 ja
90), vaan ainoastaan yksi säleikkö konepellin
kulmassa pelkääjän puolella... ja pyyhkijöiden
läpivientikumit johtavat moottoritilaan, ei
sisälle. - nimetön
.1 kirjoitti:
Nyt täytyisi varmaan jonkun piirtää kuva :)
Omassa ysisatasessa (-93) ei ole
mitään "traditionaalista" ilmanottosäleikköä
tuulilasin ja konepellin välissä (tyyliin 99 ja
90), vaan ainoastaan yksi säleikkö konepellin
kulmassa pelkääjän puolella... ja pyyhkijöiden
läpivientikumit johtavat moottoritilaan, ei
sisälle.ei ole kyllä minunkaan 900:ssa sellaisia reikiä (-
93).
Isälläni oli ennen muinoin 99, siinä oli, sitten
oli -84 900, siinä ei ollut myöskään reikiä
tuulilasin ja konepellin välissä, eikä hänen
nykyisessä -91 900S:ssä. - nimetön
nimetön kirjoitti:
ei ole kyllä minunkaan 900:ssa sellaisia reikiä (-
93).
Isälläni oli ennen muinoin 99, siinä oli, sitten
oli -84 900, siinä ei ollut myöskään reikiä
tuulilasin ja konepellin välissä, eikä hänen
nykyisessä -91 900S:ssä.Tietääksen 900:ssa on traditionaalista että on
ilmanotto-säleikkö konepellissä oikealla puolella. - nimetön
tulee omassa 900 -93 ainakin tulilasin ja
tiivisteen välistä, ei kuitenkaan niin paljoa
että kastuisi lattia, tätäkin tapahtuu vain jos
ajaa koloisia teitä että tuulilasi pääsee
liikkumaan tiivisteessä. - KLF
nimetön kirjoitti:
tulee omassa 900 -93 ainakin tulilasin ja
tiivisteen välistä, ei kuitenkaan niin paljoa
että kastuisi lattia, tätäkin tapahtuu vain jos
ajaa koloisia teitä että tuulilasi pääsee
liikkumaan tiivisteessä.Nyt veikkaan että minulla vesi tuleekin oven
tiivisteen ohi, lähinnä kai yläreuna kerää vedet
ja valuttaa ne sisään a-palkin osuudelta, kun
auto seisoo sopivasti kallellaan.
Itse asiassa ikkunan raami ovessa on murtunut b-
palkin puolelta, alapäästään. Siksi vastaava oven
ylänurkka irvistää hieman, kun ovi on kiinni.
Murtumiskohta on kyllä alimitoitettu noinkin
painavassa ovessa, mutta eipä se paljoa lohduta.
Korjataan pois ja seurataan tilannetta.
Toivottavasti tämä hieno teoria menee suurin
piirtein perille ilman piirustuksiakin.
Sensonicin trad. säleikön suhteen kallistun
enemmistön kannalle, onkohan sellaista edes
vanhimmissa 900:ssa? - Turbo Sensonic
nimetön kirjoitti:
Tietääksen 900:ssa on traditionaalista että on
ilmanotto-säleikkö konepellissä oikealla puolella.Joo, muistin väärin tuon ilmanottosäleikön
paikan. Sen oikea paikka on konepellin ja
tuulilasin välissä oikealla puolella, niin kuin
sanoit. Alkaa muisti tuosta vanhasta C900:sta
pätkiä, kun ei ole omistanut kyseistä autoa enää
3,5 vuoteen. Onneksi naapurilla on vanha C900,
josta kävin eilen illalla tarkistamassa asian.
Joka tapauksessa siitä ilmanottosäleikön kautta
vesi pääsi etumatkustajien jalkatiloihin omassa
900i 16V:ssä. Vielä kun olisi auton omistusaikana
tietänyt syyn moiseen, niin olisi ollut paljon
tyytyväisempi. - Paikat märkänä
nimetön kirjoitti:
tulee omassa 900 -93 ainakin tulilasin ja
tiivisteen välistä, ei kuitenkaan niin paljoa
että kastuisi lattia, tätäkin tapahtuu vain jos
ajaa koloisia teitä että tuulilasi pääsee
liikkumaan tiivisteessä.Minulla 900i -85 ja matkustajan matto on kostea
sateen jälkeen. Nyt kun tuli vettä viime
viikonloppuna oikein kaatamalla, sai vettä kaataa
myös matolta pois.
Maton yläpuolella olevat pahvit ja vaahtokumit
matkustajan jalkatilassa ovat kosteat. Tuulilasi
vaihdettiin pari kuukautta sitten, vanhat
tiivisteet tosin, veden tulo jatkuu entisellään.
Irrotin verhoilut toissa kesänä muun remontin
yhteydessä (vaihdekepin palautusjousi) ja
kuivasin paikat. Kosteuttä oli, muttei ruostetta.
Mietinkin mistä vesi voisi tulla, sillä
ilmanottoaukosta sisään menevä vesi valunee saman
tien pois. Lisäksi muistelen että aikoinaan auton
nokan ollessa pystymmässä vettä tuli helpommin
sisälle. Kannataneen parkkeerata nokka alaspäin,
mikäli parkkipaikka kalteva. - Turbo Sensonic
Paikat märkänä kirjoitti:
Minulla 900i -85 ja matkustajan matto on kostea
sateen jälkeen. Nyt kun tuli vettä viime
viikonloppuna oikein kaatamalla, sai vettä kaataa
myös matolta pois.
Maton yläpuolella olevat pahvit ja vaahtokumit
matkustajan jalkatilassa ovat kosteat. Tuulilasi
vaihdettiin pari kuukautta sitten, vanhat
tiivisteet tosin, veden tulo jatkuu entisellään.
Irrotin verhoilut toissa kesänä muun remontin
yhteydessä (vaihdekepin palautusjousi) ja
kuivasin paikat. Kosteuttä oli, muttei ruostetta.
Mietinkin mistä vesi voisi tulla, sillä
ilmanottoaukosta sisään menevä vesi valunee saman
tien pois. Lisäksi muistelen että aikoinaan auton
nokan ollessa pystymmässä vettä tuli helpommin
sisälle. Kannataneen parkkeerata nokka alaspäin,
mikäli parkkipaikka kalteva.Omassa autossani nuo vaahtomuovit olivat myös
kosteana. Tein kokeen, jossa peitin sateen
alkaessa (illalla) ilmanottoaukon ja kävin
aamulla ottamassa sen pois, kun sade oli
lakannut. Yön aikana ei ollut tullut lainkaan
vettä kuskin ja pelkääjän jalkatiloihin, joten
päättelin, että tuo vesi tuli sisään
ilmanottoaukon kautta, koska tuulilasi ja sen
tiivisteet oli juuri uusittu.
Eihän tuo kuitenkaan sulje pois sitäkin
mahdollisuutta, että tuulilasin tiivisteet olivat
paskana, ja kun uusi tuulilasi ja tiivisteet
asennettiin, niin ne asennettiin huonosti, mutta
vaikea kuitenkaan kuvitella moista. - nimetön
Paikat märkänä kirjoitti:
Minulla 900i -85 ja matkustajan matto on kostea
sateen jälkeen. Nyt kun tuli vettä viime
viikonloppuna oikein kaatamalla, sai vettä kaataa
myös matolta pois.
Maton yläpuolella olevat pahvit ja vaahtokumit
matkustajan jalkatilassa ovat kosteat. Tuulilasi
vaihdettiin pari kuukautta sitten, vanhat
tiivisteet tosin, veden tulo jatkuu entisellään.
Irrotin verhoilut toissa kesänä muun remontin
yhteydessä (vaihdekepin palautusjousi) ja
kuivasin paikat. Kosteuttä oli, muttei ruostetta.
Mietinkin mistä vesi voisi tulla, sillä
ilmanottoaukosta sisään menevä vesi valunee saman
tien pois. Lisäksi muistelen että aikoinaan auton
nokan ollessa pystymmässä vettä tuli helpommin
sisälle. Kannataneen parkkeerata nokka alaspäin,
mikäli parkkipaikka kalteva.vielä tuohon isäni entiseen -84 900:seen. Siinä
oli myös sama homma että tuli vettä sisään
pelkääjän puolelle, jos oli ulkona kun satoi.
Ei ikinä etsitty syytä mutta luulo ainakin oli
että tuli sisään ilmanottoaukosta. Jos sen jätti
jotenkin kaltevasti, en muista kuinka niin ei
tullut sisään vettä silloin.
- Jep
Tuota bitumimattoahan löytyy matkustamon ja
tavaratilan lattiasta ja ajan myötä se väkisinkin
saattaa murtua paikoitellen irti.
Poista vain irtoavat palaset ja anna muiden olla.
Jos löytyy ruostetta, niin raaputa irtoavat pois
ja käsittele pelti jollain kovemmalla,
siveltävällä pohjamaalilla. Anna kuivua ja levitä
maalin päälle kynnyskotelon ulkopeltiin
tarkoitettua päällemaalattavaa kiveniskumassaa. Se
on samanlaista kuin lattian alkuperäinen
materiaali. Ainetta saa kaataa purkista reilusti
lattialle ja tasoittaa pensselillä. Kuivuttua voit
toistaa homman, niin tulee kunnollinen, paksu
kosteutta kestävä kerros. Pelkkä maali ei näet
lattiassa kestä, vaan ruoste pukkaa läpi
muutamassa kuukaudessa.- .1
Jotain kertomasi kaltaista ajattelinkin.
Pohjamaali (Ferrex) on jo sivelty, ja
kiveniskumassan valinta edessä. Jotain Mastonin
(GT) bitumipohjaista purkkia Motonetissä
katselin, sopivan paksua lastallakin
levitettäväksi, mutta päällemaalattavuudesta ei
purkissa mitään mainintaa... joku Tectylin
ruiskulla levitettävä (ja päällemaalattava) massa
taas tuntuu niin litkulta että sitä joutuisi
levittämään turhauttavan monta kerrosta...
täytynee hakeutua jonnekin missä on enemmän
valikoimaa. - Aero -89
.1 kirjoitti:
Jotain kertomasi kaltaista ajattelinkin.
Pohjamaali (Ferrex) on jo sivelty, ja
kiveniskumassan valinta edessä. Jotain Mastonin
(GT) bitumipohjaista purkkia Motonetissä
katselin, sopivan paksua lastallakin
levitettäväksi, mutta päällemaalattavuudesta ei
purkissa mitään mainintaa... joku Tectylin
ruiskulla levitettävä (ja päällemaalattava) massa
taas tuntuu niin litkulta että sitä joutuisi
levittämään turhauttavan monta kerrosta...
täytynee hakeutua jonnekin missä on enemmän
valikoimaa.Ostin varaosakaupasta bitumimattoa arkkeina, ja
on tarkotus liimata ne kokonaan putsatun/hitsatun
ja maalatun (zinc182) lattian päälle. Ja laitan
kyllä pintamaalin b-mattojen alle! Saabilla
eivät. ja oli koko lattia pintaruosteessa...
Kaavin kaikki matot pois, paitsi takapenkin alta.
Uudet arkit on juuri oikean kokoisia vanhojen
tilalle. n.400*500mm. Tietysti jos maalaa oikein
lujalla maalilla, niin ei välttämättä kannata
bitumia edes laittaa. Ei vaikuttanut sisämeluun
poistaminen merkittävästi. Ja koritulpat oli
vuotanut(?) kittasin korikitillä uudestaan
puhdistuksen/maalauksen jälkeen. - .2
Aero -89 kirjoitti:
Ostin varaosakaupasta bitumimattoa arkkeina, ja
on tarkotus liimata ne kokonaan putsatun/hitsatun
ja maalatun (zinc182) lattian päälle. Ja laitan
kyllä pintamaalin b-mattojen alle! Saabilla
eivät. ja oli koko lattia pintaruosteessa...
Kaavin kaikki matot pois, paitsi takapenkin alta.
Uudet arkit on juuri oikean kokoisia vanhojen
tilalle. n.400*500mm. Tietysti jos maalaa oikein
lujalla maalilla, niin ei välttämättä kannata
bitumia edes laittaa. Ei vaikuttanut sisämeluun
poistaminen merkittävästi. Ja koritulpat oli
vuotanut(?) kittasin korikitillä uudestaan
puhdistuksen/maalauksen jälkeen.Minulla ( C900 -92 ) vuotaa ikkunan ja listan
välistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187