2 v ja päiväunet

Maija

Kuinka pitkiä päiväunia 2 vuotiaanne nukkuu ja mihin aikaan ?

Meillä ei tyttö tahtoisi millään nukkua enää päivittäin. Päiväunia nukutaan kuitenkin vähintään n. 3-4 päivänä/viikko ja unien alku tahtoo venyä usein tuonne n. klo 15.00.

Joskus on tosi hankalaa, kun tyttö ei kävis unille ei sitten millään, mutta sitten meinaa nukahtaa omia aikojaan joskus klo 18.00, jolloin on kuitenkin vielä liian aikaista yöunille.
Yritän venyttää yöunien alun ainakin tuonne 19.30-20.00. ja loppuaika onkin sitten usein yhtä itkua ja hammastenkiristystä.

Unilta herättyään on yleensä tosi kiukkuinen (ruoka kyllä hieman auttaa, hänellä ilmeisesti verensokeri laskee tosi nopeesti ja alas). Välillä ottaa vaan 1.5 tunnin unet, mutta toisinaan tuntuu, että on nukkunut liian vähän.
Joskus herää jo vajaan tunnin päästä, kiukkuisena kuin ampiainen (selvästikin aivan liian aikaisin) ja jos antaa hänen nousta siinä vaiheessa sängystä, saa kuunnella hysteeristä huutoa ja hillitöntä riehumista tuntikausia : ( . Mikään ei meinaa auttaa, mutta jos saa jo sängyssä maitoa, usein nukahtaa uudelleen ja toisinaan saattaakin sitten jatkaa unia vielä ainakin 1,5 tuntia. Silloin tällöin vetelee lähes kolmekin tuntia, mutta jos unien alku on mennyt myöhään, niin menee vähän hankalaksi, kun tuppaa venymään vähän turhan pitkälle nuo unet iltaan ja sitten taas yöunien alku viivästyy...

16

6974

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja2

"lopetti" kanssa päiväunet 2v.Mutta hänellä ei ollut iltaongelmia ja minä olin kotiäiti ja hän nuorin lapsistamme joten se ei ollut millään lailla ongelma meille.
      Nyt kylläkin 3 vuotiaana hän meni hoitoon jossa sitten nukkuu päiväunet.

• Kerttu.

Meillä vajaa 2v nukkuu kutakuinkin näin: aamulla heräilee klo 7.00-7.45. Päiväunille nukahtaa klo 13 mennessä ja nukkuu 2-3 tuntia. Yöunille sammahtaa n.klo 21.30.
      Miten tyttösi illalla nukahtaa jos päiväunet alkavat vasta klo 15? Yleensä kun suositellaan ettei klo 15 jälkeen enää "isommat" nukkuisi yöunille nukahtamisen takia.
      Meillä on toistaiseksi nukkumaan menot olleet helppoja. Esikoisen kanssa vähän toisin tämän ikäisenä..

• Myös 1.v10kk

Herää n.6.30-7.30,nyt kun valoisaa-alkanut herätä aiemmin.

Minä lähden lenkille n.klo 13 ja nukahtaa rattaisiin.Nukkuu 2-3 tuntia ulkona.

Yöunille nukahtaa 20-20.30.

Oletko ajatellut lähteä rattailla ulos? Tasainen vauhti ja tutut maisemat nukuttavat alta aikayksikön.

• Maija

No, yöunille menee, jos päiväunet nukuttu, siinä 22.00 maissa.

• Maija
        Myös 1.v10kk kirjoitti:

Herää n.6.30-7.30,nyt kun valoisaa-alkanut herätä aiemmin.

Minä lähden lenkille n.klo 13 ja nukahtaa rattaisiin.Nukkuu 2-3 tuntia ulkona.

Yöunille nukahtaa 20-20.30.

Oletko ajatellut lähteä rattailla ulos? Tasainen vauhti ja tutut maisemat nukuttavat alta aikayksikön.

Joo, viime vuonna alkukesästä nukahti vielä säännöllisesti päiväunille rattaisiin, mutta jossain vaiheessa ei enää. Sain rampata teitä pitkin tuolla tuntikausia, eikä mitään tulosta, kunnes totesin, että ei ole moiseen aikaa, (kun pitäis vielä samana päivänä ehtiä hoitaa huusholli tallillinen hevosia ym. eläimiä ja sen sellaista...). Joskus sattui ihan vahingossa nukahtamaan istualleen, mutta aina en onnistunut saamaan häntä siirrettyä kunnialla makuuasentoon, vaikka näytti nukkuvan sikeästi. Jos onnistui heräämään tuossa siirtovaiheessa, niin ei varmasti nukkunut enää silmän räpäystäkään koko päivänä.

• Maija
        Maija kirjoitti:

Joo, viime vuonna alkukesästä nukahti vielä säännöllisesti päiväunille rattaisiin, mutta jossain vaiheessa ei enää. Sain rampata teitä pitkin tuolla tuntikausia, eikä mitään tulosta, kunnes totesin, että ei ole moiseen aikaa, (kun pitäis vielä samana päivänä ehtiä hoitaa huusholli tallillinen hevosia ym. eläimiä ja sen sellaista...). Joskus sattui ihan vahingossa nukahtamaan istualleen, mutta aina en onnistunut saamaan häntä siirrettyä kunnialla makuuasentoon, vaikka näytti nukkuvan sikeästi. Jos onnistui heräämään tuossa siirtovaiheessa, niin ei varmasti nukkunut enää silmän räpäystäkään koko päivänä.

Niin, ja nyt tuolla tiellä ei ole voinut edes rampata rattailla aikoihin (ja seuraavan kerran pääsee varmaan vasta, kun lumet sulaa ja maa vähän kuivaa); ovat täällä maalla välillä siinä kunnossa nämä pienet sivutiet, että hyvä jos autolla pääsee...
        Tyttö ei meinaa nykyään nukahtaa edes autoon.
        Ollaan kyllä yleensä aika vähän liikenteessä, kun minulla ei ole ajokorttia. Ainoastaan lyhyitä kauppamatkoja muiden kyydillä, mutta neidin kanssa on kyllä ollut vaikeuksia myös satunnaisilla pitkillä reissuilla, kun ei haluaisi nukkua ja lopulta vaan raivoaa silkkaa väsymystään.
        Jo 3 kk:n ikäisenä valvoi kepeästi sellaisen 150 km:n automatkan, lähes mennen tullen (kotiinpäin tullessa taisi torkahtaa n. kolmeksi vartiksi, kunnes heräsi auton pysähtyessä ja sen jälkeen ei uni enää tullut).

Niinä harvoina kertoina, kun ollaan oltu liikenteessä bussi yms. kyydeillä ja pidemmän aikaa kerrallaan, on saattanut nukahtaa lopulta rattaisiin joskus siinä myöhään iltapäivällä (vaikka olis lähdetty kotoa kukonlaulun aikaan).

• tytteli
        Maija kirjoitti:

No, yöunille menee, jos päiväunet nukuttu, siinä 22.00 maissa.

Ihan sama juttu. Päätin sit jättää päikkärit vallan pois. Täyttää 2.v. 21.4 nyt nukutaan sentään ihmisten aikoihin. Meillä jos nukku päiväunet klo:15 jälkeen,meni yö unet sitten myöhään. Soitin varta vasten neuvolaan ja kysyin onko liian aikasta jättää päiväunet, kuulemma ei ole. Minäkin olen kotona koko ajan, rupes tämä rumpa että nukutaanko vai eikö.
        Nyt meillä nukutaan kiltisti:) tytteli menee nukkuun
        19.00-21.00 aikaan. Aamulla herätään 6.00-8.00 aikoihin. Hyvää jatkoa teille kaikille ja kesän odottelua!! :)

• 2xäiti

niin, että lapsi menee nukkumaan noin 12 aikaan päiväunia. Eli pitää herätä aikaisemmin aamulla. Illallakin menee sitten aikaisemmin nukkumaan.

Olen jostain kuullut, että rytmiä saa muutetuksi parhaiten ilman suurempia ongelmia, jos ottaa vauhdiksi 1 tunti/viikko.

Tuo klo 15 alkava päiväuni voi olla liian myöhään jo nyt. Lapsi voi olla yliväsynyt ja siksi ei nukahda.

Kannattaa yrittää pitää rytmi samalaisena joka päivä, se auttaa. Lapsi voi olla aika herkkä rytmin muutoksille.

Tiedän omasta kokemuksesta. Meillä alkoi päiväuniongelmat lapsen ollessa 2.5 vuotta ja se nukutus oli yhtä tuskaa, mutta rytmin pitäminen samana joka päivä ja sinnikkyys auttoi. Lapsi nukahteli klo 17 aikaan esim. kauppareissulla ja matka autolla kesti vain 10min. jos ei nukkunut päiväunta. Ja sitten se taas häiritsi yöunen tuloa! Lapsi nukkui päiväunia noin 2-2.5 tuntia kun oltiin saatu rytmit uusiksi ja näytetty lapselle, että nunet nukutaan teet sinä sitten mitä tahansa.

Kannattaa myös yrittää tehdä nukkumistilanteesta mukava. Tiedän... sitä joskus kyllä hermostuu niin, että...! Laske kymmeneen!

Jos lapsi nukkuu päiväunet huonosti tai väärään aikaan niin se vaikuttaa yöuneen huonolla tavalla ja jos lapsi nukkuu yöunet huonosti niin se vaikuttaa päiväuneen huonolla tavalla. Eli tämä on sellainen oravanpyörä joka lähti ainakin meillä liikkeelle ja asialle oli tehtävä jotakin!

• Maija

Mitenhän aikaiseen pitäisi aamuherätys siirtää...
        en tiedä. Tyttö herää nyt yleensä n. klo 7.30-8.00.
        Ongelma on vaan myös se, että olen itse tolkuttoman aamu-uninen, tarvitsisin todella pitkän yöunen (usein ei tunnu edes 8 tuntia riitävän -ja nykyäänhän tuo yöuni tuppaa olemaan vähän pätkissä...).
        Ja varsinkin pimeään aikaan olen vielä todella entistäkin väsyneempi.

Pari kertaa neiti on herännyt jo klo 4.00-4.30, mutta sammunut siitä huolimatta vasta siinä 7:n tunnin valvomisen jälkeen. Nytkin siis valvoo aamuheräämisen jälkeen säännöllisesti suunnilleen sellaiset 7 tuntia, ennenkuin uni tulee (jos siis tulee).
        Yöunia hän nukkuu tavallisesti ehkä sellaiset 10 tuntia.

Meikäläiselle on kyllä täydellisen mahdoton ajatus alkaa heräämään klo (4.00)5.00-6.00 aamulla !!! En kertakaikkiaan kykene siihen ! Tulisin varmaan hulluksi.
        Kahden vuoden yöheräilyt (meillä myös tämä eläinlauma valvottaa aika-ajoin, varsinkin kissat, jotka sen taidon kyllä osaa...) on siis aiheuttaneet muutenkin jo sellaisen univelan, että olen aivan poikki ja jokainen lisäminuutti aamusta on ollut pakko ottaa. Illalla en edes saa sellaista unta kuin aamuyöstä/aamusta. Jos yleensä saan unta ollenkaan, vaikka kuinka yrittäisin rytmiä siirtää ja siis jos siihen sattuisi olemaan edes mahdollisuus.
        Illalla meikäläisen on muutenkin lähes mahdotonta edes haaveilla nukkumisesta ennen klo 22.30.
        Yleensä pääsen nimittäin tekemään loppuja rästiin jääneitä hommia rauhassa vasta sen jälkeen, kun tyttö nukkuu ja niitähän riittää, kun on nuo elukatkin...Yleensä joudun nipistämään myös oman ajan illasta ja tekemään silloin myös töitä (teen osa-aikaisesti töitä kotoa käsin).
        Ja asuntomme on vielä kaikenkukkuraksi niin pieni (makuuhuone suurinpiirtein samaa huonetta olohuoneen kanssa), että jos muut valvoo, niin mitään kunnollista nukkumisrauhaa ei ole. Tämä nuorimmainen nukkuu makuuhuoneessa. Muualle ei sänky mahdu.

Uskon kyllä siihenkin, että jokaisella on oikeasti oma persoonallinen unirytminsä -vaikka kuinka jotkut ihmiset yrittävät puhua siitä, että rytmiä voisi mielivaltaisesti siirtää pysyvästi ihan toiseksi-.

Olin aikoinaan pitkän aikaa eri työpaikoissa, joissa jouduin nousemaan aamulla n. klo 6.00, mutta en kertakaikkiaan koskaan tottunut siihen. Sen sijaan mieheni, joka jotuu nousemaan töihin n. klo 5.00 on täysin aamuvirkku, joka pystyy heräämään mihin aikaan vaan ja herää myös viikonloppuisin aikaisin.
        Minä sen sijaan tulen vaan todella kärttyisäksi ja jo itse heräämiseen menee aikaa (kestää aikansa, että esim. sydän saa nostettua sykkeensä tarpeeksi korkealle verenpaineen. Jos nousen äkkiä ylös huimaa, tulee huono olo ja sitä rataa). Mies sen sijaan pystyy hyppäämään sekunnissa sängystä ja on siinä samassa täysin skarppina. Meikäläinen alkaa päästä kunnon vireeseen ja alkaa kunnolla "heräämään" vasta "joskus puolen päivän jälkeen".

• 2xäiti
        Maija kirjoitti:

Mitenhän aikaiseen pitäisi aamuherätys siirtää...
        en tiedä. Tyttö herää nyt yleensä n. klo 7.30-8.00.
        Ongelma on vaan myös se, että olen itse tolkuttoman aamu-uninen, tarvitsisin todella pitkän yöunen (usein ei tunnu edes 8 tuntia riitävän -ja nykyäänhän tuo yöuni tuppaa olemaan vähän pätkissä...).
        Ja varsinkin pimeään aikaan olen vielä todella entistäkin väsyneempi.

Pari kertaa neiti on herännyt jo klo 4.00-4.30, mutta sammunut siitä huolimatta vasta siinä 7:n tunnin valvomisen jälkeen. Nytkin siis valvoo aamuheräämisen jälkeen säännöllisesti suunnilleen sellaiset 7 tuntia, ennenkuin uni tulee (jos siis tulee).
        Yöunia hän nukkuu tavallisesti ehkä sellaiset 10 tuntia.

Meikäläiselle on kyllä täydellisen mahdoton ajatus alkaa heräämään klo (4.00)5.00-6.00 aamulla !!! En kertakaikkiaan kykene siihen ! Tulisin varmaan hulluksi.
        Kahden vuoden yöheräilyt (meillä myös tämä eläinlauma valvottaa aika-ajoin, varsinkin kissat, jotka sen taidon kyllä osaa...) on siis aiheuttaneet muutenkin jo sellaisen univelan, että olen aivan poikki ja jokainen lisäminuutti aamusta on ollut pakko ottaa. Illalla en edes saa sellaista unta kuin aamuyöstä/aamusta. Jos yleensä saan unta ollenkaan, vaikka kuinka yrittäisin rytmiä siirtää ja siis jos siihen sattuisi olemaan edes mahdollisuus.
        Illalla meikäläisen on muutenkin lähes mahdotonta edes haaveilla nukkumisesta ennen klo 22.30.
        Yleensä pääsen nimittäin tekemään loppuja rästiin jääneitä hommia rauhassa vasta sen jälkeen, kun tyttö nukkuu ja niitähän riittää, kun on nuo elukatkin...Yleensä joudun nipistämään myös oman ajan illasta ja tekemään silloin myös töitä (teen osa-aikaisesti töitä kotoa käsin).
        Ja asuntomme on vielä kaikenkukkuraksi niin pieni (makuuhuone suurinpiirtein samaa huonetta olohuoneen kanssa), että jos muut valvoo, niin mitään kunnollista nukkumisrauhaa ei ole. Tämä nuorimmainen nukkuu makuuhuoneessa. Muualle ei sänky mahdu.

Uskon kyllä siihenkin, että jokaisella on oikeasti oma persoonallinen unirytminsä -vaikka kuinka jotkut ihmiset yrittävät puhua siitä, että rytmiä voisi mielivaltaisesti siirtää pysyvästi ihan toiseksi-.

Olin aikoinaan pitkän aikaa eri työpaikoissa, joissa jouduin nousemaan aamulla n. klo 6.00, mutta en kertakaikkiaan koskaan tottunut siihen. Sen sijaan mieheni, joka jotuu nousemaan töihin n. klo 5.00 on täysin aamuvirkku, joka pystyy heräämään mihin aikaan vaan ja herää myös viikonloppuisin aikaisin.
        Minä sen sijaan tulen vaan todella kärttyisäksi ja jo itse heräämiseen menee aikaa (kestää aikansa, että esim. sydän saa nostettua sykkeensä tarpeeksi korkealle verenpaineen. Jos nousen äkkiä ylös huimaa, tulee huono olo ja sitä rataa). Mies sen sijaan pystyy hyppäämään sekunnissa sängystä ja on siinä samassa täysin skarppina. Meikäläinen alkaa päästä kunnon vireeseen ja alkaa kunnolla "heräämään" vasta "joskus puolen päivän jälkeen".

nousta silloin 7.30 ja laitat lapsen nukkumaan puolenpäivän aikaan. Hän herää päiväunilta aikaisemmin ja menee iltaunille aikaisemmin. Silloin sinun ei tarvitse tehdä hommiasi niin myöhään ja pääset itsekin nukkumaan aikaisemmin.

Onko sinulla liikaa tehtävää?
        Stressaantuneena uni ei tule niin helposti ja sitä lepoa tarvitsee kuitenkin enemmän. Ehkä sinun täytyy muuttaa myös omaa unirytmiäsi ja/tai töiden teko tapaa (jos mahdollista)! Tuo univelkajuttu ei kuulosta hyvältä! Itse siinä kärsii ja voi huonosti. Ja sitä kautta koko perhe ja arki!

Niin kuin jo tuossa ed. viestissä sanoin, että yö-ja päiväunet vaikuttavat toisiinsa. Pitäisi saada joku tasapaino nukkumiseen!

Vaikea näin neuvoa, mutta jotain kyllä tarttis vissiin tehdä, vai mitä?

• Maija
        2xäiti kirjoitti:

nousta silloin 7.30 ja laitat lapsen nukkumaan puolenpäivän aikaan. Hän herää päiväunilta aikaisemmin ja menee iltaunille aikaisemmin. Silloin sinun ei tarvitse tehdä hommiasi niin myöhään ja pääset itsekin nukkumaan aikaisemmin.

Onko sinulla liikaa tehtävää?
        Stressaantuneena uni ei tule niin helposti ja sitä lepoa tarvitsee kuitenkin enemmän. Ehkä sinun täytyy muuttaa myös omaa unirytmiäsi ja/tai töiden teko tapaa (jos mahdollista)! Tuo univelkajuttu ei kuulosta hyvältä! Itse siinä kärsii ja voi huonosti. Ja sitä kautta koko perhe ja arki!

Niin kuin jo tuossa ed. viestissä sanoin, että yö-ja päiväunet vaikuttavat toisiinsa. Pitäisi saada joku tasapaino nukkumiseen!

Vaikea näin neuvoa, mutta jotain kyllä tarttis vissiin tehdä, vai mitä?

Jotain tarvitsis varmaan tehdäkin...
        Tämän tyypin kanssa olen vaan ollut kokoajan ihan ihmeissäni. On niin erilainen kuin muut.
        Toiseksi nuorin nukkui aikoinaan ihan hyvin päiväunet ja oikeaan aikaan ja aina saman ajan.
        Tähän nuorimmaiseen ei tunnu pätevän mikään aiemmin hyväksi havaittu, toimii jotenkin ihan eri periaatteella kuin muut.
        Olen lukuisia kertoja kyllä yrittänyt tuota aikaisempaa päiväunillemenoa, mutta kun neiti ei kertakaikkiaan nukahda. Ei sitten millään, vaikka olisi herännyt aikaisin.
        Vähintään kahden tunnin uuvuttavan taistelun jälkeen (joskus on seurannut uni parin-kolmen tunnin päästä nukuttamisen aloituksesta, joskus ei) olen ollut itse totaalisesti valmis petiin.
        Vähän kimurantti tilanne, mutta eiköhän se aikanaan ohi mene...:/

• 2xäiti
        Maija kirjoitti:

Jotain tarvitsis varmaan tehdäkin...
        Tämän tyypin kanssa olen vaan ollut kokoajan ihan ihmeissäni. On niin erilainen kuin muut.
        Toiseksi nuorin nukkui aikoinaan ihan hyvin päiväunet ja oikeaan aikaan ja aina saman ajan.
        Tähän nuorimmaiseen ei tunnu pätevän mikään aiemmin hyväksi havaittu, toimii jotenkin ihan eri periaatteella kuin muut.
        Olen lukuisia kertoja kyllä yrittänyt tuota aikaisempaa päiväunillemenoa, mutta kun neiti ei kertakaikkiaan nukahda. Ei sitten millään, vaikka olisi herännyt aikaisin.
        Vähintään kahden tunnin uuvuttavan taistelun jälkeen (joskus on seurannut uni parin-kolmen tunnin päästä nukuttamisen aloituksesta, joskus ei) olen ollut itse totaalisesti valmis petiin.
        Vähän kimurantti tilanne, mutta eiköhän se aikanaan ohi mene...:/

pinnasänkyyn tms. mistä hän ei pääse pois ja sanot: nyt nukutaan päiväunet, hyvää päiväunta ja sitten lähdet pois. Ja annat hänen olla saamassa itsekseen unen päästä kiinni?

Mitäs jos hän protestoi sinua eikä unta vastaan?

• Maija
        2xäiti kirjoitti:

pinnasänkyyn tms. mistä hän ei pääse pois ja sanot: nyt nukutaan päiväunet, hyvää päiväunta ja sitten lähdet pois. Ja annat hänen olla saamassa itsekseen unen päästä kiinni?

Mitäs jos hän protestoi sinua eikä unta vastaan?

En tiedä mitä vastaan protestoi, mutta ainakin unta vastaan on taistellut aina laitokselta lähtien, vaikka voikin kuulostaa hullulta.
        Unen saanti ja siinä pysyminen on ollut aina tuskan takana.
        Toisin kuin meidän muilla lapsilla.
        Jossain vaiheessa aloin jo epäillä, että ei ole ihan terve, mutta neuvolalääkärin mielestä saan heittää mielestä sellaiset kuvitelmat.
        Onpahan vaan vähän erikoinen tapaus.
        Olisinkin vaan halunnut kuulla, josko tällaisia on muitakin ja kuinka heidän kanssa on tultu toimeen ja millä konstein.

Tälle neidille tosiaan saattoi riittää jo alle puolivuotiaana sellainen 5 minuutin torkku. Eli kun sain hänet vihdoin ja viimein nukkumaan (siis päivällä) ja jos syystä tai toisesta sattuikin heräämään, esim. johonkin ääneen (ja joskus riitti jo se, että siirryin toiseen huoneeseen, jonka jotenkin ihmeellisesti tajusi unen läpi), niin eipä enää uni tullut sen jälkeen moneen tuntiin, vaikka mitä olisi tehnyt.
        Tytöllä on myös mielettömän voimakas mielikuvitus ja hän on todella herkkä.
        Se varmaan osaltaan myös heijastuu uniin. Näkee paljon unia, puhuu unissaan joskus ja muistaa ne aamulla todella hyvin. Joskus yöllä herättyäänkin alkaa kertoa mitä unta on nähnyt.
        Jossain vaiheessa hän myös pohti nukkumista ja heräämistä aika erikoisesti (kerran totesi aamuyöllä herättyään olevansa "taas elävä"), mikä tuntui aika kummalliselta tuon ikäiselle.

Päivät ovat kyllä meillä ihan superrauhallisia, kun asumme keskellä korpea, tytön kanssa ollaan pitkät päivät kahdestaan, emmekä käy juuri koskaan missään, kun minulla ei ole autoa. Voi olla sitten, että ei saa päivällä tarpeeksi energiaa puretuksi, kun ei ole leikkikavereita.
        Esim. neuvolakäyntien jälkeen on kyllä selvästi väsyneempi.
        Ulkoilee kyllä kotona omassa pihassa kunnolla, tällaiseen vuodenaikaan, ainakin kerran päivässä, kesällä sitten tietysti tulee tuolla ulkona oltua enemmänkin.

Pinnasänky oli aika pitkään käytössä, mutta kun tyttö alkoi päästä sieltä omin neuvoin pois. Se ei oikein toiminut.
        Eikä oikein muutenkaan, että ei sen puoleen. Lapsi saa itsensä niin hysteeriseen tilaan, että itkulle ei tule enää loppua (on ollut tällainen jo alusta saakka, että ei liity edes mihinkään uhmaikään) ja sillä ei ole mitään merkitystä onko hän yksin, vai onko vieressä joku.
        "Tassuhoidosta" yms. tulee vaan hullummaksi. Tuttia ei ole ikinä huolinut. Ainoa, mikä on jotenkin rauhoittanut, on ollut rintamaito (vaikka sitäkään ei ole yleensä enää hysteriaan päästyään huolinut).
        Hän todella huutaa ihan sekopäisenä, vaikka kuinka kauan (aivan käsittämättömän kauan -siinä ajassa useampi muu olisi jo sammunut, mutta ei tämä !), eikä kertakaikkiaan nukahda.
        Joskus ei ole auttanut muu kuin maiseman äkillinen vaihto, katkaisemaan tuon kohtauksen (eli pelkästä syliin otostakaan ei ole aina ollut hyötyä).

• 2xäiti
        Maija kirjoitti:

En tiedä mitä vastaan protestoi, mutta ainakin unta vastaan on taistellut aina laitokselta lähtien, vaikka voikin kuulostaa hullulta.
        Unen saanti ja siinä pysyminen on ollut aina tuskan takana.
        Toisin kuin meidän muilla lapsilla.
        Jossain vaiheessa aloin jo epäillä, että ei ole ihan terve, mutta neuvolalääkärin mielestä saan heittää mielestä sellaiset kuvitelmat.
        Onpahan vaan vähän erikoinen tapaus.
        Olisinkin vaan halunnut kuulla, josko tällaisia on muitakin ja kuinka heidän kanssa on tultu toimeen ja millä konstein.

Tälle neidille tosiaan saattoi riittää jo alle puolivuotiaana sellainen 5 minuutin torkku. Eli kun sain hänet vihdoin ja viimein nukkumaan (siis päivällä) ja jos syystä tai toisesta sattuikin heräämään, esim. johonkin ääneen (ja joskus riitti jo se, että siirryin toiseen huoneeseen, jonka jotenkin ihmeellisesti tajusi unen läpi), niin eipä enää uni tullut sen jälkeen moneen tuntiin, vaikka mitä olisi tehnyt.
        Tytöllä on myös mielettömän voimakas mielikuvitus ja hän on todella herkkä.
        Se varmaan osaltaan myös heijastuu uniin. Näkee paljon unia, puhuu unissaan joskus ja muistaa ne aamulla todella hyvin. Joskus yöllä herättyäänkin alkaa kertoa mitä unta on nähnyt.
        Jossain vaiheessa hän myös pohti nukkumista ja heräämistä aika erikoisesti (kerran totesi aamuyöllä herättyään olevansa "taas elävä"), mikä tuntui aika kummalliselta tuon ikäiselle.

Päivät ovat kyllä meillä ihan superrauhallisia, kun asumme keskellä korpea, tytön kanssa ollaan pitkät päivät kahdestaan, emmekä käy juuri koskaan missään, kun minulla ei ole autoa. Voi olla sitten, että ei saa päivällä tarpeeksi energiaa puretuksi, kun ei ole leikkikavereita.
        Esim. neuvolakäyntien jälkeen on kyllä selvästi väsyneempi.
        Ulkoilee kyllä kotona omassa pihassa kunnolla, tällaiseen vuodenaikaan, ainakin kerran päivässä, kesällä sitten tietysti tulee tuolla ulkona oltua enemmänkin.

Pinnasänky oli aika pitkään käytössä, mutta kun tyttö alkoi päästä sieltä omin neuvoin pois. Se ei oikein toiminut.
        Eikä oikein muutenkaan, että ei sen puoleen. Lapsi saa itsensä niin hysteeriseen tilaan, että itkulle ei tule enää loppua (on ollut tällainen jo alusta saakka, että ei liity edes mihinkään uhmaikään) ja sillä ei ole mitään merkitystä onko hän yksin, vai onko vieressä joku.
        "Tassuhoidosta" yms. tulee vaan hullummaksi. Tuttia ei ole ikinä huolinut. Ainoa, mikä on jotenkin rauhoittanut, on ollut rintamaito (vaikka sitäkään ei ole yleensä enää hysteriaan päästyään huolinut).
        Hän todella huutaa ihan sekopäisenä, vaikka kuinka kauan (aivan käsittämättömän kauan -siinä ajassa useampi muu olisi jo sammunut, mutta ei tämä !), eikä kertakaikkiaan nukahda.
        Joskus ei ole auttanut muu kuin maiseman äkillinen vaihto, katkaisemaan tuon kohtauksen (eli pelkästä syliin otostakaan ei ole aina ollut hyötyä).

verran monipuolinen tämä teidän lapsi!
        Omaa laatuaan, todella! Ja vähäuninen. On niitäkin jotka ei nuku/tarvitse unta niin kuin muut (valtaosa lapsista).

Siskon tyttö lopetti päiväunet todella aikaisin ja ihan silmäaluset mustana oli, mutta ei nukahtanut. Saattoi illallakin valvoa sängyssään tunteja. Hän ei itkenyt eikä raivonnut. Oli tyytyväinen sängyssään, mutta ei nukkunut! Lopettivat sitten sen nukkumaanlaiton kokonaan päiväsaikaan.

Oletko kokeillut lopettaa unia kokonaan? Alussa lapsi on väsynyt illansuussa, mutta se tasoittuu sitten kun saa uuden unirytmin! Ehkä hänen päiväunet on nyt sitten nukuttu, ainakin vähään aikaan.

Onko kukaan muu laittanut häntä päiväunille koskaan? Ajattelin vaan, että protestoiko hän ihan kaikkien kanssa. Päiväkodissa lapset yleensä nukahtavat ilman vastustusta ja vanhemmat ovat ihan ihmeissään!

Tsemppiä ja hyvää unta!

• lornalane
        2xäiti kirjoitti:

verran monipuolinen tämä teidän lapsi!
        Omaa laatuaan, todella! Ja vähäuninen. On niitäkin jotka ei nuku/tarvitse unta niin kuin muut (valtaosa lapsista).

Siskon tyttö lopetti päiväunet todella aikaisin ja ihan silmäaluset mustana oli, mutta ei nukahtanut. Saattoi illallakin valvoa sängyssään tunteja. Hän ei itkenyt eikä raivonnut. Oli tyytyväinen sängyssään, mutta ei nukkunut! Lopettivat sitten sen nukkumaanlaiton kokonaan päiväsaikaan.

Oletko kokeillut lopettaa unia kokonaan? Alussa lapsi on väsynyt illansuussa, mutta se tasoittuu sitten kun saa uuden unirytmin! Ehkä hänen päiväunet on nyt sitten nukuttu, ainakin vähään aikaan.

Onko kukaan muu laittanut häntä päiväunille koskaan? Ajattelin vaan, että protestoiko hän ihan kaikkien kanssa. Päiväkodissa lapset yleensä nukahtavat ilman vastustusta ja vanhemmat ovat ihan ihmeissään!

Tsemppiä ja hyvää unta!

lapset nukahtavat heti sen vuoksi,että aiellä on selkeä päivärytmi ja aamupaivät ovat puuhaa täynnä ulkoiluineen ja ruokailuineen ym.
        Meillä kaksi nuorimmaista lopetti päikkärit 2v ja järjestin heille iltaisin aina jotain ohjelmaa,jos meinasivat nukahtaa liian aikaisin.
        Vein heidät suihkuun leikkimään pitkiksi ajoiksi ja kun tulivat pois ja saivat iltapaln,olivat valmiita sänkyyn.
        Kun aloittivat päiväkodin,niin päikkärit tulivat takaisin,mutta kun heillä on puuhaa koko päiväksi nukkuivat myös illalla klo 20.00

• hoitsu

Niinkuin tuolla on jo moneen kertaan sanottu, ni unentarve on hyvin erilainen... Kokeile jättää päikkärit pois kokonaan, itse tiedän monta lasta joilla loppuu jo 2v päikkärit. Alkuun varmaa hankalaa pitää iltaisin hereillä, mut varmaan helpottaa myös sun omaa unen tarvetta myöhemmin.

Päiväkotien "taikaan" vielä: siellä on niin paljon tekemistä, ulkoilua, kavereita, ärsykkeitä ja lapset joutuvat "tsemppaamaan" ihan eri tavoin kuin kotona, siksi untakin tarvii enemmän kuin kotona. Eikä todellakaan mikään parempi/huonompi, ajattele itse vapaa päivää ja työpäivää, kumpi vie enemmän voimia?
      Ja myös kuuluu päivärytmiin tiettyyn aikaan kavereiden kanssa nukkua, sekin helpottaa nukuttamista eikä hoitajalle kiukutella niinkuin äidille =)

Toivottavasti jonkun ratkaisun löydätte!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2759
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2549
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2258
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1547
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1545
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      27
      1178
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      24