Hiihtelen vapaalla n.kolmasosan talven kilometreistä. monona minulla on salomonin kombi mono (keltapunainen) joka on alusta saakka ollut erittäin mieluinen (sopii minun jalalle).
hiihdän siis tällä samalla monolla myös vapaata.
minulla ei ole koskaan ollut varsinaista luisteluun tarkoitettua monoa joten en tiedä kuinka suuri ero/hyöty siitä on tuohon kombiin verrattuna.
onko joku ollut saman tien kulkija kyseisessä asiassa ja siirtynyt oikeisiin välineisiin ns. välivaiheen kautta? kertokaa olennainen ero. mitä osa-alueita se eniten parantaa.
Kombi-mono
15
2697
Vastaukset
- luistelumonoilla
voi hiihtää ihan mukavasti pertsaa, itsellä Salomon RS9 pilot, molemmat sujuu, nilkkaremmin voi jättää perinteisellä vähän löysemmälle. Hyvä kombimono tuo aik. kilpaluikkamono. Mitä olen kaupassa taivutellut Fischerin kilpaskatingia niin siinäkin niin joustava pohja, että molemmat varmaan sujuu.
- viesti
oli siis siis, että useimmat luistelumonot soveltuvat myös pertsan hiihtoon, eli yksillä monoilla pärjää.
- kapulakieli
Kyllä nämä kombimonot ovat, kuten kaikki kombijutut kompromisseja. Ei siis kumpaankaan täysin sopivia.
- monosta
Eiköhän se suksi jää kombi vehkeillä takaa vähän niinkuin roikkumaan kokoajan. Eikö niissä kombeissa ole se pelkä kärkikiinnitys?
Eli kombeilla luisteleminen paljon vaikeampaa, suksen hallinta jne...
Niin ja se luistelumono on vähän niinkuin luistimen laittais jalkaan. kierojäykkyyttä riittää. Mutta mielestäni suurempi puute kombivehkeissä on se monon kiinnitysmekanismi, kuin momo itse..... - Anonyymi
Joo kannattaa miettiä meneekö kombiin salille/jumppaan. Vai mitä meidän omistaja on mieltä ”tilastaan”?
- Anonyymi
NNN-combit ovat jo niin hyviä, että ei väliä, kummat sukset ottaa. Jotkut ovat koittaneet jopa vasuriin vapaata ja oikeaan oikeata perinteisen hiihdon sulsea.
- Anonyymi
Niin, silloin ollaan hiihdon juurilla, LYLY ja KAHLU.
- Anonyymi
mitä tarkoiat? kummat sukst... mikä olla vasuri vaiko oikea? mikä olla sulsea...nyt mina ei ummarra... ja mitä koitataan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mitä tarkoiat? kummat sukst... mikä olla vasuri vaiko oikea? mikä olla sulsea...nyt mina ei ummarra... ja mitä koitataan
Sen tietää vasta kun testaa, esim Paljakka-Ukkohalla-Paljakka vedetty 20 krt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konheellista hoitoa tuohle välille ei ole hetkeen olhu, niin ovat katteellisia toisilleen näläkämaan kakarat. Jokku sissit ylläpitävät luonnonladun tuohon välleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis eikä...oot vetänyt paljaalla 20krt ukkoa suolehe
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis eikä...oot vetänyt paljaalla 20krt ukkoa suolehe
Paljakassa ja Ukossa on nykyisin ihan omat suoliköörinsä parinvaihtopilleissä.
- Anonyymi
Itse olen hiihtänyt useasti vapaan suksilla ja monoilla perinteistä, etenkin Leviltä Ylläkselle hiihdettäessä. Kun tullaan Ylläksen vastuulla olevalle hoito-osuudelle, sen on useimmiten niin ummessa, että luistelu ei onnistu uppohangessa. Enerkiseriäkään ei kannata poistaa.
- Anonyymi
Pursuit mono soveltuu hyvin molempiin tyyleihin. Niitä vaan ei ihan jokaputiikin urkkaosastolta löydy.
- Anonyymi
Moni 1900 luvun puolella pertsamonolla luistellut köpöttää nykyisin tekonivelen avulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46939Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849